top banner
انواع ویندوز 10

انواع ویندوز 10

مسلما مایکروسافت و سیستم عامل ویندوز برای تمام کاربران کامپیوتر نامی آشناست و نیاز به معرفی ندارد. ویندوز 10 نیز از آخرین سری از تولیدات این ابر شرکت نرم افزاری می باشد. ویندوز 10 تقریباً دو سال پس از عرضه ویندوز 8.1 جانشین آن شد و در 29 ژوئیه 2015 در دسترس عموم قرار گرفت. این ویندوز تغیرات اساسی در رابط کاربری داشته و بیشتر مطابق با ویندوز های نسل قبل از ویندوز 8 میباشد.

ویندوز 10 در نسخه های مختلف برای سطوح مختلف کاربری طراحی و ارائه شده است و هر کدام از این نسخه ها نسبت نه نسخه های دیگر تفاوت هایی دارد. بیشتر کابران ویندوز در ایران نسبت به این طبقه بندی و تفاوت ها در ویندوز 10 نا آگاه هستند. بیشتر اوقات مشاهده می شود که یک کاربر خانگی اقدام به نصب یک ویندوز سازمانی بر روی سیستم خود می نماید. این موضوع در بیشتر مواقع باعث کند شدن کامپیوتر و لپ تاپ ها می شود. قصد داریم در این مقاله به بررسی اجمالی انواع ویندوز بپردازیم تا بیشتر با این نسخه ها آشنا شویم.

شاید برایتان مفید باشد: افزایش سرعت اینترنت در ویندوز ۱۰

شاید برایتان مفید باشد: مشخصات سیستم مورد نیاز برای ویندوز 11

ویندوز 10 به سه گروه تقسیم میشود.

  • ویندوزهای پایه
  •  ویندوزهای سازمانی
  • ویندوزهای مختص دستگاههای خاص
  • ویندوزهای پایه

این نسخه از ویندوز دارای سه نسخه میباشد:

  • Home
  •  Pro
  • Pro for Workstations

ویندوز Home : این ورژن مناسب ترین نسخه برای کاربران خانگی و نیمه حرفه ای میباشد. علاوه بر روان بودن و سبکی و حجم کمتر، دارای امکانات جدیدی می باشد. از جمله: Cortana (تشخیص چهره) – Microsoft Edge (مرورگر جدید مایکروسافت) – Microsoft Hello face recognition (تشخیص چهره) – fingerprint login (ورود با اثر انگشت) – Xbox Live – و دیگر برنامه هایی مانند Music and Video، Calendar، Mail، Maps، Photos و …

ویندوز 10 Pro : یک نسخه برای کاربران حرفه ای و شرکتها و یا تجارتهای کوچک است که از نظر امنیتی نسبت به نسخه Home رده بالاتری دارد. این ورژن بعلاوه تمام ویژگیهای نسخه Home امکانات بیشتری نیز دارد. از جمله:  Active Directory Remote Desktop, BitLocker, Hyper-V و  Windows Defender Device Guard

ویندوز Pro for Workstations : این ورژن تمام ویژگیهای ویندوز 10 Pro را دارد و برای اجرای نرم افزارهای سنگین، طراحی شده است. پردازنده های مناسب این ورژن باید High-End (سری H) باشند. این نسخه قابلیت پشتیبانی از 6TB حافظه (Ram) و 4 پردازنده (CPU) همزمان را دارد.

  • ویندوزهای سازمانی

ویندوزهای سازمانی دارای چهار نسخه میباشد .

  • Education
  • Pro Education
  • Enterprise
  • Enterprise LTSC

ویندوز Education : این ورژن امکانات کمتر و امنیت بالایی دارد و برای گروه های آموزشی طراحی شده است. مانند دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و بطور کلی موسسه های آموزشی و مدارس. در این نسخه اختیارات خاصی برای مدیریت بر دستگاههای موجود در شبکه را به مدیر شبکه می دهد .

ویندوز Pro Education : این ورژن بر پایه ویندوز 10 Pro میباشد و مانند ویندوز Education برای بخش آموزش طراحی شده. این ورژن نسبت به ویندوز Education امکانات بیشتری را در اختیار مدیر شبکه قرار می دهد. مانند فعال و غیر فعال کردن برخی از نرم افزارها و امکانات موجود در ویندوز. همچنین این نسخه توسط گزینه Set Up School PCs، امکان تنظیم سایر دستگاه ها توسط یک فلش USB را به مدیر شبکه می دهد.

ویندوز Enterprise  : این نسخه بر پایه ویندوز 10 Pro تهیه شده است. در واقع این ورژن از ویندوز 10 برای سازمان های بزرگ و شرکتهایی با دهها کامپیوتر طراحی گردیده است. به علت حساسیت مکان های مورد استفاده از این ورژن، در راستای حفظ اطلاعات و مدارک موجود در سازمانها این نسخه دارای امنیت بسیار بالایی دارد.

ویندوز Enterprise LTSC : مخفف Long Term Servicing Channel به معنی شبکه خدمات بلند مدت میباشد. ماکروسافت هر 2 یا 3 سال فقط آپدیت امنیتی برای این نسخه ارائه می دهد. این نسخه جهت مراکز خاص و حساس مانند مراکز نظامی و امنیتی کشور ها، دستگاه های ATM، سیستم های فروش بلیط، دستگاه های تجهیزات پزشکی مثل MRI طراحی شده است.

  • ویندوزهای مختص دستگاههای خاص

این نوع ویندوز فقط یک ورژن  از آن منتشر شده به نام Windows 10X

ویندوز 10x : این نسخه برای دستگاههای خاصی مانند Surface Neo ،گجت‌های تاشو که دو صفحه نمایش دارند طراحی شده است. از مهمترین تفاوتهای این نسخه با سایر نسخه ها رابط کاربری جدید، اضافه‌ شدن قابلیت Multi Tasking جدید، نحوه استفاده از منو Start و فراهم‌سازی امکان دسترسی سریع به تنظیمات است.

ویندوزهای مختص دستگاههای خاص

ویندوزهای مختص دستگاههای خاص

در انتها باید عنوان کرد بعضی از نسخه هائی از ویندوز 10 وجود داشتن که دیگر تولید و پشتیبانی نمیشوند مانند ویندوز 10S. این سیستم عامل نسخه خاصی از  ویندوز 10 است که اگر محدودیت های زیادی دارد. در نسخه S، شما فقط می توانید از Microsoft Store نرم افزار دانلود و نصب کنید و نمی توانید برنامه های دیگر موجود در اینترنت را نصب کنید. همچنین نمی توانید از خط فرمان دستورات را اجرا کنید و تنها مرورگری که می توانید استفاده کنید مرورگر Edge مایکروسافت است. این محدودیتها جهت حفظ امنیت دستگاه شماست و همچنین به عملکرد روان آن کمک می کند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!

نظرات کاربران

  1. آرش

    درود برای فتوشاپ 2022 یا 2023 کدوم نسخه ویندوز بهتره

    پاسخ به این نظر
    1. علی نعیمی

      قطعا نسخه ۲۰۲۳ امکانات جالب و کاربردیی در این ورژن به فتوشاپ اضافه شده است.

      پاسخ به این نظر
  2. مهدی

    سلام
    خیلی عالی و جامع بود. باتشکر

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      سلام و درود
      مهدی عزیز ممنونیم که نظرتون رو با ما در میان گذاشتین و اینکه خوشحالیم که براتون مفید بوده .

      پاسخ به این نظر
  3. حمیدرضا قاسمی

    خیلی بد هس که توضحات خوب باید بدهین

    پاسخ به این نظر
    1. ادمین آیتی هوم

      خیلی ممنونم بابت انتقادی که داشتید حتما مقالات دیگر رو با وسواس بیشتری به انتشار میرسونیم.

      پاسخ به این نظر