top banner
بهترین سی پی یو ها از آی تی هوم

معمولا زمانی که افراد قصد خرید لپ تاپ را دارند به فاکتورهای زیادی دقت می کنند که یکی از مهمترین آن ها انتخاب پردازنده یا CPU است. اگر شما اهل تکنولوژی و از دوست داران لپ تاپ هستید احتمالا با این جمله معرف آشنایی دارید که پردازنده مغز کامپیوتر است چرا که دقیقا مانند مغز انسان عمل پردازش داده ها و اطلاعات را انجام می دهد. پس باید دقت کنید که متناسب با انتظار و عملکردی که از سیستم خود دارید و با توجه به این که می خواهید در نهایت چه کاری را با آن انجام دهید، بهترین مدل پردازنده را انتخاب کنید. در این مقاله می توانید با انواع سی پی یو اینتل آشنا شوید.

مهم‌ترین چالش در زمان خرید لپ تاپ

آیا به خرید یک لپ تاپ دانش آموزی فکر می‌کنید؟ شاید هم برای خرید لپ تاپ گیمینگ این مقاله از آی تی هوم را می‌خوانید. در هر حال انتخاب پردازنده مناسب یک چالش بزرگ است. متاسفانه در میان مردم، باورهای اشتباهی وجود دارد که به خرید اشتباه منجر می‌شود. به همین دلیل یک راهنمای کامل را پیش پای شما می‌گذاریم تا با انواع CPU اینتل آشنا شوید؛ پس از آشنایی با انواع مدل‌های پردازنده اینتل می‌توانیم آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. اگر شما هم در یک دوراهی سخت گرفتار شده‌اید، اطلاعات این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد.

در زمان خرید لپ تاپ باید به نسل و سری CPU اینتل توجه ویژه داشته باشید. چرا که نسل و سری پردازنده موارد بسیار زیادی را تعیین می‌کند، مانند سرعت یا پهنای باند حافظه رم، سرعت انتقال اطلاعات فضای ذخیره سازی و سرعت (نسل) درگاه PCIe که کارت گرافیک و حافظه SSD به آن متصل می‌شوند. اگر یک پردازنده قدیمی را انتخاب کنید، مثل یک گلوگاه برای کارت گرافیک و حافظه SSD عمل می‌کند. این قانون را در دنیای فناوری به یاد داشته باشید که نسل جدیدتر همیشه بهتر است.

معرفی و مقایسه انواع CPU اینتل
بررسی انواع cpu اینتل

نقش CPU در کامپیوتر و لپ تاپ

CPU یا پردازنده مرکزی وظایف زیادی را در انواع رایانه بر عهده دارد؛ وظیفه اول او پردازش دستورات شما است و وظیفه دوم آن مدیریت، تقسیم وظایف و ایجاد ارتباط بین قطعات مختلف رایانه به حساب می‌آید. با توجه به وظایف انواع CPU اینتل، می‌توانیم آن را با مغز انسان یا هر جاندار دیگری مقایسه کنیم.

اگر یک کارت گرافیک را در دو لپ تاپ با دو نسل متفاوت از پردازنده اینتل قرار دهید، آن دستگاهی برنده خواهد بود که از پردازنده نسل جدید استفاده می‌کند.

انتخاب یک پردازنده اشتباه، می‌تواند دیگر قطعات رایانه را هم تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال یک پردازنده قدیمی اینتل به خوبی با انواع کارت گرافیک جدید انویدیا RTX همگام نمی‌شود. کارت گرافیک انویدیا قدرت بسیار بالایی دارد و پردازنده مثل سرعت‌گیر جلوی آن را می‌گیرد. جالب است بدانید که نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل نتیجه پردازش کارت گرافیک را مستقیم به نمایشگر ارسال می‌کنند؛ با حذف یک مرحله از راه کارت گرافیک، سرعت و تاخیر در انتقال تصاویر کاهش یافته است.

سی پی یو اینتل در بهترین لپ تاپ گیمینگ

پردازنده مسئولیت بزرگی در یک لپ تاپ گیمینگ دارد و برای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ باید با انواع پردازنده اینتل آشنا شوید. پس از شناخت و بررسی انواع پردازنده اینتل، مقاله بهترین لپ تاپ گیمینگ بهترین راهنمای شما در انتخاب یک لپ تاپ ساخته شده برای بازی خواهد بود.

آیا شرکت‌های اصلی تولید کننده پردازنده (CPU) لپ تاپ را می‌شناسید؟

ماجرای ساخت پردازنده را اینطور شروع می‌کنیم که “یکی بود و یکی نبود، به جز اینتل هیچ کس نبود”. با افزایش نیاز کاربران به انواع CPU اینتل کسب و کار این شرکت بزرگ و بزرگ‌تر شد. مدیریت شرکت اینتل بخشی از تولیدات خود را به دو شرکت دیگر با نام‌های AMD و سیریکس (Cyrix) برون سپاری کرد. سیریکس بارها و بارها تلاش کرد تا پردازنده مستقل خود را بسازد اما موفق نشد. اما AMD بخشی از بازار و دنیای پردازنده را در مشت خود نگه داشت.

در یکی از روزهای سال 2020 بود که اپل با پردازنده‌های M1 وارد میدان شد. از سال 2020 دو شرکت اینتل و AMD یک رقیب قدرتمند داشتند اما پردازنده‌های اپل از معماری آرم (ARM) استفاده می‌کنند. به عبارتی انواع پردازنده‌های اپل در لپ تاپ‌های ویندوز کارایی ندارد و اینکه اپل پردازنده‌های سری M را تنها در محصولات خود استفاده می‌کند.


معیارهای سنجش قدرت CPU

معمولا برای این که متوجه شویم هر پردازنده چه قدرتی دارد و این که بتوانیم مقایسه ای بین پردازنده های متفاوت انجام دهیم. معیار ها و ملاک هایی وجود دارد عبارتند از :

  1. تعداد هسته بیشتر (هسته = Core)
  2. تعداد رشته پردازش (Thread) یا هسته مجازی
  3. فرکانس پردازش بالاتر
  4.  حافظه کش بیشتر
  5. توان طراحی حرارتی (TDP)
  6. فناوری Turbo Boost 2.0
  7. فناوری Hyper-Threading
معیارهای سنجش قدرت CPU

در بسیاری از مواقع هرچه مقدار این اعداد بالاتر باشد بیانگر قدرت پردازش بیشتر CPU است و نشان دهنده این است که می تواند انتظار عملکرد بالاتری از سیستم خود داشته باشید.


انواع پردازنده اینتل

معرفی انواع پردازنده اینتل
  1. اینتل سری Celeron
  2. اینتل سری Pentium
  3. اینتل سری Core
  4. اینتل سری Xeon
  5. اینتل سری Xeon Phi
  6. اینتل سری Itanium
  7. اینتل سری Atom
  8. اینتل سری Quark SoC

کمپانی اینتل سال های زیادی است که در زمینه تولید پردازنده فعالیت می کند و پردازنده های زیادی تولید و روانه بازار کرده است اما نکته ای که وجود دارد و باید به آن اشاره شود این است که فقط 4 مورد اول در لپ تاپ هایی که هم اکنون در بازار به فروش می رسند، مورد استفاده قرار می گیرد. بقیه مدل ها یا در تولید تبلت، موبایل و NetBook مورد استفاده قرار می گیرند (مانند Intel Atom) و یا در سیستم های صنعتی و ورک استیشن کاربرد دارد. در ادامه قرار است به بررسی انواع CPU لپ تاپ بپردازیم و در مورد آن ها صحبت کنیم:

تغییرات بزرگ در نسل 11، نسل 12 و نسل 13 پردازنده‌های اینتل

پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل به نسبت نسل دهم تغییرات بزرگی به همراه نداشتند. تنها تغییرات قابل توجه را باید پشتیبانی از درگاه PCIe 4.0 و 19 درصد بهبود عملکرد بدانیم. پس از معرفی نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل، اپل پردازنده‌های سری M را به بازار عرضه کرد.

پردازنده‌های سری M اپل تنها تا زمان معرفی نسل دوازدهم اینتل در صدر جدول باقی ماندند.

پردازنده‌های M اپل با قدرت فضایی به میدان رقابت‌ها وارد شدند. اینتل برای جبران فاصله خود با اپل، نسل دوازدهم را معرفی کرد. پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل پشتیبانی از حافظه رم DDR5، پشتیبانی از درگاه PCIe 5.0 و بهبود عملکرد تا 100 درصد در نرم افزار ادوبی افترافکت را به همراه آورد. اینتل با پردازنده‌های نسل جدید خود اپل را در هم کوبید.

پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل تعداد هسته‌های پردازش بیش‌تری به همراه دارند. تعداد هسته‌های پردازنده تنها برای افزایش قدرت پردازنده بیش‌تر نشده است. اینتل در پردازنده‌های جدید خود از هسته‌های بهینه سازی شده برای مصرف انرژی استفاده می‌کند. هسته‌های جدید عمر باتری لب تاپ شما را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهند. امروز که این مقاله را می‌خوانید، عمر یک لپ تاپ ویندوز با پردازنده نسل دوازدهم اینتل به راحتی با مکبوک‌های اپل برابری می‌کند.

تا چند ماه آینده پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل به بازار می‌رسند. پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل یک پیشرفت بزرگ حساب می‌شوند. اما باید بدانید که تا زمان قرار گرفتن یکی از آن‌ها در قلب یک لپ تاپ باید زمان نسبتا زیادی را پشت سر بگذاریم.

تغییرات بزرگ در نسل 11، نسل 12 و نسل 13 پردازنده‌های اینتل

پردازنده اینتل سری Celeron

معمولا پردازنده سلرون جزء کم مصرف ترین پردازنده هایی است که در حال حاضر وجود دارد. این پردازنده ها بیشتر 2 هسته‌ای هستند و چهار مگابایت حافظه کش دارند از آن ها به عنوان Dual Core نیز نام برده می شود. اگر بخواهیم به نمونه هایی از این موارد اشاره کنیم N4000 و N4020 جزء نمونه های خوبی از پردازنده های سلرون هستند. موارد استفاده این پردازنده ها بیشتر در لپ تاپ های اقتصادی و لپ تاپ های دانش آموزی است. پردازنده های سری سلرون قدرت محاسبات بالایی ندارند ولی با این وجود برای اجرای نرم افزارهای آفیس، نرم افزارهایی مانند شاد و اسکای روم و وبگردی و تماشای فیلم قدرت مناسبی دارند و همچنین می توانید از آن ها برای امور حسابداری، ترید و ارز دیجیتال استفاده کنید.

معمولا برای کسانی که قصد خرید لپ تاپ مناسب حسابداری یا لپ تاپ مناسب ترید را دارند، انتخاب لپ تاپی با این پردازنده بسیار منطقی است چرا که لپ تاپی که انتخاب می کنند هم قیمت اقتصادی دارد و هم این که پاسخگوی نیاز آن ها خواهد بود.

خرید پردازنده سلرون اینتل
پردازنده سلرون اینتل برای انجام کارهای ساده

برای مشاهده لپ تاپ های با پردازنده سلرون می تونید از لینک های زیر استفاده کنید:

مشاهده لپ تاپ های سری سلرون ◄ لپ تاپ ایسوس با پردازنده سلرون

قیمت و خرید لپ تاپ

پردازنده اینتل سری Pentium

دسته بعدی پردازنده های اینتل، سری پنتیوم هستند. پردازنده های پنتیوم نیز در دسته بندی پردازنده های کم مصرف قرار می گیرند و به دو گروه Pentium Silver و Pentium Gold تقسیم می‌شود که بیشتر این مدل CPU ها 4 هسته ای هستند و 4 مگابایت حافظه کش دارند و با نام Quad Core شناخته می‌شود. تفاوت بین سری گلد و سیلور در فرکانس پایه آن ها ست. مثال هایی از این نوع پردازنده شامل N5000 و N5030 می باشد. پردازنده های پنتیوم از پردازنده های سلرون قوی تر هستند و می توانید با آن کارهای بیشتری انجام دهید، از این جهت بیشتر در لپ تاپ های حسابداری و لپ تاپ های کاربری عمومی استفاده می‌شود. این پردازنده علاوه بر اجرای بسیاری از نرم افزار های حسابداری و آفیس و از عهده اجرای نرم افزارهای ویرایش عکس مانند ایلاستریتور و فتوشاپ بر می آید.

پردازنده Pentium

برای مشاهده لپ تاپ های با CPU پنتیوم می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

لپ تاپ ایسوس با پردازنده پنتیوم

انواع پردازنده های اینتل سری Core

این سری خود به 4 گروه بزرگ تقسیم می شوند که به ترتیب i3, i5, i7, i9 می باشد. تاکنون 12 نسل از این پردازنده تولید شده اند. هرچه نسل بالاتر باشد به معنی تکنولوژی و معماری جدیدتر و همینطور سرعت پردازش بالاتر است. به طور مثال یک پردازنده Core i3 از نسل جدید قویتر از Core i7 چند نسل قبل از خود می باشد. در حال حاضر جدیدترین نسل از پردازندها که در ایران موجود است، نسل یازده می باشد.

ویژگیCore i3Core i5Core i7Core i9
تعداد هسته‌ها24-64-88-18
Hyper-Threading✅ (در مدل‌های رده بالا)
Turbo Boost
حافظه پنهانکممتوسطزیادخیلی زیاد
قیمتارزانمتوسطگرانخیلی گران

نکته مهم دیگر این است که i3 به معنی 3 هسته یا i7 به معنی 7 هسته نیست !!!! بلکه مفهوم دیگری دارد. CPU های نسل جدید Core i ها ، از طریق تکنولوژی Hyper-Threading (ساخت هسته مجازی)، سرعت را افزایش می‌دهند. به عبارت دیگر یک هسته فیزیکی می‌تواند تا به عنوان دو هسته مجازی عمل کند و بنابراین می‌تواند وظایف متعددی را به طور همزمان انجام دهد بدون فعال کردن هسته فیزیکی دوم.

پردازنده core i3

پردازنده اینتل سری Core i3

این سری بیشتر دارای 2 هسته فیزیکی می‌باشند که هر هسته دو رشته یا تِرِد (Therad) می‌سازد که به واسطه همین رشته، عملکرد هر هسته به مانند دو هسته مجازی می‌شود. کش این پردازنده ها غالبا 4 یا 6 مگابایت می باشد.

برای مشاهده لپ تاپ های با پردازنده Core i می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

لپ تاپ ایسوس Core i3

قیمت لپ تاپ Core i3

پردازنده های Core i3 از پردازنده های Pentium و Celeron قوی تر هستند، به همین خاطر بیشتر در لپ تاپ های پایین رده به بالا استفاده می‌شود. با یک لپ تاپ که پردازنده i3 دارد می توان طیف وسیعی از نرم افزارهای محاسباتی و پردازنده محور را اجرا کرد. انواع CPU Core i3 اینتل می توانند برای اجرای امور روزمره، پروژه های دانشجویی یا دانش آموزی و یا در لپ تاپ اداری مورد استفاده قرار گیرد.

پردازنده اینتل سری Core i5

این سری بیشتر دارای 4 هسته فیزیکی و 8 تِرِد ( هسته مجازی) هستند و در بیشتر مواقع کش Core i5 ها 6 یا 8 مگابایت می‌باشد. پردازنده های Core i5 جزو CPU های میان رده محسوب می‌شود. این پردازنده ها در لپ تاپ ها یا پسوند U دارند یا پسوند H دارند که پردازنده های U از H ضعیف تر هستند. پردازنده هایی که پسوند U را دارند (مانند Core i5 10310U) نسبت به پردازنده هایی که پسوند H دارند (مانند Core i5 10300H) مصرف برق کمتری دارند و به همین میزان سرعت و قدرت پردازش کمتری دارند. البته که با ورود به دسته بندی لپ تاپ گیمینگ لنوو می‌توانید برخی از بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ را با پردازنده اینتل Core i5 خریداری کنید.

پردازنده Core i5

برای مشاهده لپ تاپ های با پردازنده کور ای 5 (Core i5) می تونید از لینک های زیر استفاده کنید:

لپ تاپ ایسوس Core i5

قیمت لپ تاپ Core i5

لپ تاپ هایی که پردازنده i5 دارند جزء دستگاه های میان رده به حساب می‌آیند. از این رو بیشتر دانشجویان رشته های غیر گرافیکی و کاربران نیمه حرفه ای این نوع CPU را ترجیح می‌دهند. به طور مثال لپ تاپ ایسوس vivobook با این پردازنده برای کاربری متوسط مناسب است.

البته این بدان معنا نیست که شما نمی توانید برای انجام کارهای گرافیکی از این دسته لپ تاپ ها استفاده کنید، چرا که اینطور نیست! شما می توانید از انواع CPU Core i5 اینتل برای کارهای گرافیکی در حد ساده، تسک ها و پروژه های دانشجویی و دانش آموزی و همچنین نرم افزارهای مهندسی استفاده کنید.

پردازنده اینتل سری Core i7

این پردازنده ها جزء پردازنده های بسیار قوی هستند که 4 یا 6 یا 8 هسته فیزیکی دارند که با تکنولوژی Hyper-Threading به 8 یا 12 یا 16 هسته تبدیل می‌شوند. در بیشتر پردازنده های لپ تاپی، کش Core i7 ها 8 یا 12 یا 16 مگابایت می‌باشند. CPUهای لپ تاپی Core i7 هم مانند Core i5 ها دارای دو نوع هستند. پردازنده های سری U و H که هر دو جزء پردازنده های رده بالا به حساب می‌آیند. اما با این وجود پردازنده های سری H قدرت پردازش بیشتری نسبت به سری U دارند. CPU های سری H بیشتر در لپ تاپ گیمینگ ایسوس و لپ تاپ های گرافیکی استفاده می‌شود. شما می توانید با استفاده از انواع CPU Core i7 اینتل اموری مانند گیم، کارهای گرافیکی و رندرینگ ، پروژه های روزمره و تمامی امور را به سادگی انجام دهید.

برای مشاهده لپ تاپ های با پردازنده کور ای 7 (Core i7) می تونید از لینک های زیر استفاده کنید:

لپ تاپ ایسوس با پردازنده Core i7

قیمت لپ تاپ Core i7

پردازنده اینتل سری Core i9

قویترین CPU های اینتل از نوع Core i می باشند .این سری 8 هسته فیزیکی و 16هسته مجازی دارند .کش این نوع از پردازنده ها 16 مگابایت هستند. پیشنهاد می‌کنیم اگر بودجه کافی برای خرید لپ تاپ ایسوس دارید حتما به این دسته بندی سری بزنید.

برای مشاهده لپ تاپ های با پردازنده کور ای 9 (Core i9) می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

لپ تاپ ایسوس با پردازنده Core i9

این مدل نهایی ترین قدرت پردازش را در سری پردازنده های کامپیوتری و لپ تاپی دارد. از این رو بیشتر در دستگاه هایی با پردازش های بسیار سنگین مانند سرورها و ورک استیشن ها استفاده می‌شود.

شاید برایتان مفید باشد: تشخیص نسل و قدرت پردازنده های Intel از طریق نام و کد آن

پردازنده اینتل سری Xeon

پردازنده های Xeon با هدف پردازش در سرور ها و دیتا سنترها و ورک استیشن ساخته شده اند. این نوع پردازنده ها خود به سه گروه Xeon® E و Xeon® W و Xeon® D تقسیم میشوند . این نوع پردازنده ها از نظر تعداد هسته و فرکانس و کش از پردازنده های Core i بالاتر هستند .

جمع بندی….

در این مقاله سعی شد آشنایی مختصری با انواع سی پی یو اینتل داشته باشیم و تفاوت سری پردازنده های اینتل را بیان کنیم. با این وجود اگر سوالی در مورد خرید لپ تاپ داشتید، می توانید با مشاوران ما در فروشگاه اینترنتی آی تی هوم تماس بگیرید.

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!

نظرات کاربران

  1. فرزام+فاطمه

    سوگل جان مشتری سفارش رو تکمیل کرد ! واریز انجام شد ! شما تی پاکس مکنید مقصد دیگه درسته ؟

    پاسخ به این نظر
    1. سوگل مختاری

      سلام دوست عزیز… بله تیپاکس میشه

      پاسخ به این نظر
  2. فرزام+فاطمه

    کامپاتر مختصر وچکیده کاملی از همه چیزهاست که به انسان خداوند عرضه کرد ،،، به طور کلی در ۲ خصیصه خلاصه میشه ! g حرف جی (ژن)معادل تکامل !، 3,7,9,اعداد معادل توان (social) !

    پاسخ به این نظر
    1. سوگل مختاری

      ممنون از اطلاعاتی که در اختیارمون قرار دادی دوست عزیزمون…

      پاسخ به این نظر
  3. فرزام فهیمی

    انشاءالله یه روز میرسه که همه افیسیال باشیم اونم با گجتهای فرا صنعتی

    پاسخ به این نظر
    1. سوگل مختاری

      به امید اون روز فرزام عزیز

      پاسخ به این نظر
  4. فرزام

    در ضمن کور ام سخت افزار یکپارچه تری دارد

    پاسخ به این نظر
    1. سوگل مختاری

      ممنون ازت اگه اطلاعات دیگه ای هم در این زمینه داری، خوشحال میشم که باهامون به اشتراک بذاری

      پاسخ به این نظر
  5. فرزامفر

    عزیزم سوگل ترید به معنی رشته واشاره به بهبود عناصر تشکیل دهنده رشتهای هسته دارد عناصر کم یاب ،،،،،،،،که معمول ترین انها ،طلاست، امیدوارم ناراحتت نکرده باشم!

    پاسخ به این نظر
    1. سوگل مختاری

      سلام فرامهر عزیز… خیلی ممنون که این نکته رو بهمون گفتی…

      پاسخ به این نظر
  6. محمد

    با سلام
    من قصد خرید لپ تاپ لنوو را دارم شما کدام یک از cpu های زیر را پیشنهاد می کنید؟
    cpu i7 1165g7 یا cpu i5 13420H

    پاسخ به این نظر
    1. سوگل مختاری

      قطعا cpu i5 13420H چون نسل جدیدتر هست و اگر بنچمارک این دو رو باهم مقایسه کنید، خودتون متوجه جواب میشید محمد عزیز…

      پاسخ به این نظر
  7. حامد کاشنده

    بنظر من دسته‌بندی بر حسب core i 3-5-7-9 صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و از حیله‌های شرکت اینتل بشمار میره و به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست، ولی متأسفانه بین کاربران بعنوان معیاری برای قدرت پردازنده شناخته میشه که اصلا اینطور نیست. پردازنده‌های بسیاری تحت عنوان core i7 تولید شده که از پردازنده‌های گروه قبلی خود یعنی core i5 و بعضا core i3 ضعیف‌تر هستند.
    بعنوان مثال پردازنده‌های با پسوند U که core i7 بوده ولی ضعیف‌تر از بسیاری پردازنده‌های i5 با سایر پسوندها هستند

    پاسخ به این نظر
    1. علی نعیمی

      نظر شما می‌تواند نظریه‌ای منطقی باشد، اما باید توجه داشت که دسته‌بندی پردازنده‌ها توسط شرکت‌های تولید کننده مانند Intel و AMD بر اساس معیارهای خاصی انجام می‌شود و نه تنها بر اساس جنبه‌های تبلیغاتی. این شرکت‌ها پردازنده‌ها را بر اساس ویژگی‌های مختلف مانند تعداد هسته‌ها، تعداد رشته‌های موازی، فرکانس کاری، حافظه کش، و ویژگی‌های دیگر دسته‌بندی می‌کنند. علاوه بر این، شرکت‌ها بر اساس نیاز‌های مختلف کاربران، از پردازنده‌ها با مشخصه‌های متنوع برای نقش‌های مختلف ساخته و بازار عرضه می‌کنند.

      به عنوان مثال، پردازنده‌های با پسوند “U” اغلب برای کاربرانی طراحی شده‌اند که به مصرف انرژی کمتری نیاز دارند و برای کاربردهای معمولی یا لپ‌تاپ‌های نازک و سبک مناسب هستند. از این رو، انتظار نداریم که پردازنده‌های با پسوند “U” در عملکرد عالی و قدرت پردازش برتری نسبت به پردازنده‌های با پسوندهای دیگر داشته باشند.

      به علاوه، باید توجه داشت که پردازنده تنها یکی از عوامل موثر بر کارایی یک سیستم است. عوامل دیگری مانند حافظه RAM، کارت گرافیک، سرعت حافظه داخلی، و نیز بهینه‌سازی نرم‌افزاری نقش مهمی در کارایی نهایی یک سیستم ایفا می‌کنند.

      بنابراین، توصیه می‌شود که برای انتخاب یک پردازنده یا سیستم، به تمام مشخصات فنی و نیازهای خود توجه کنید و تنها به نام تجاری یا دسته‌بندی‌های تبلیغاتی پردازنده‌ها اکتفا نکنید.

      پاسخ به این نظر
  8. ali+

    ممنونم ازتون… الان با این تفسیر شما واسه اینکه سطح سیستم pc مو بخام ببرم بالا باید چیکار کنم؟؟؟ واسه بازی های در حد 2020
    مادربردو لازم هست ارتقا پیداکنه؟ یا اینکه cpu با گرافیکمو عوض کنم ؟؟!
    یه جوری باشع مقرون به صرفم باشم زیر6میلیون باشه!خوبه که بتونم پرداخت کنم

    پاسخ به این نظر
  9. ali+

    با سلام و خدا قوت به تیمتون …عالی و مفید بود نسبت با سایر کارشناسانی که تو این رشته تدریس و تخصص دارن دمتون گرم ..
    الان cpuمن ” intell|(R) core (TM)2 Quad cpu Q9400 @ 2.66ghz با رم 8 و display adapters : AMD Radeon HD5450 به نظر شما در چه سطحی هست؟؟ متوسطه حساب میشه یا پایینتر واسه گیم میپرسم ..ممنون میشم جواب بدید…

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود علی عزیز
      این پردازنده برای سال 2008 هست و 4 هسته داره با 6 مگ کش . این پردازنده الان پردازنده قوی حساب نمیشه . برای گیم های به روز مناسب نیست مگه یک سری بازی های قدیمی

      پاسخ به این نظر
  10. عباس

    با عرض درود و خسته نباشید
    ببخشید میتونید یک سیستم برای کار های گرافیک و رندرینگ و برنامه های اتودسک مایا و بلندر بهم معرفی کنید ممنون میشم

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود دوست عزیز
      اینجا با تایپ کردن نمیشه اطلاعات دقیقی از شما گرفت تا نسبت به اون دستگاه به شما معرفی کرد . برای رسیدن به نتیجه بهتر لطفا یا با پیامرسان سایت با مشاوران در تماس باشید یا از طریق تلفن 58426

      پاسخ به این نظر
  11. abolfazl

    سلام
    TI با TM چه تفاوتی دارد؟؟؟؟
    مثلا تو لپتاپ من نوشته Core (TM) i5

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود ابوالفضل عزیز
      TM یک علامت ثبتی هست ربطی به قدرت و مشخصات فنی نداره.
      Ti هم مخفف Titan هست که مربوط به کارت گرافیک هست و ربطی به CPU نداره.
      هر کارت گرافیکی که Ti هست یعنی تعداد هسته و قدرت پردازش بیشتری نسبت به نسخه بدون Ti داره.

      پاسخ به این نظر
  12. mos.hpr

    ایا سری ویووبوک ایسوس برای پردازش های نه چندان سنگین اما خیلی طولانی در طی چند سال عملکرد خوبی دارن،
    داغ نمیشن یا لنگ نمیکنن ادم رو.؟

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود دوست عزیز
      بیشتر پردازنده های بکار گرفته شده در سری ویوو بوک ایسوس از نوع پدازنده های کم مصرف هستند . این کم مصرف بودن به معنی ضعیف بودن نیست . این سری پردازنده ها برای بیشتر کاربری ها مناسب هست . پس جای نگرانی نیست . مسلم هست هر چه نسل پردازنده بالاتر باشد عملکرد بهتری هم خواهد داشت .

      پاسخ به این نظر
  13. mos.hpr

    سلام،من یه لپتاپ i5 نسل ۱۱ hبرای کارم کافیه
    به نظرتون ارزش داره برا اینکه سیستمم قوی تر باشه i7نسل 12 بگیرم،حالا با قیمت بالاتر و عمر باتری کمتر و ظاهر خاص خودش.
    و اینکه شما چه سری لپتاپی پیشنهاد میکنید.

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود دوست عزیز
      این یک عمر سلیقه ای هست . ولی منطق این را ایجاب میکند که یک لپ تاپ خریداری کنید که نیاز های شما را بر طرف کند . هزینه کردن اضافی برای اینکه آیا در آینده به مشکل برخورد کنید یا نه منطقی نیست . کاربری هایی مانند مصارف عمومی و حسابداری و شرکتی از سری کاربری هایی هست که سالیان سال نیاز به ارتقا سیستم هم نخواهید داشت .
      پس اگر با یک نرم افزار تخصصی سر و کار ندارید قطعا در آینده هم نیاز به ارتقا و تغییر لپ تاپ نخواهید داشت .

      پاسخ به این نظر
  14. عرفان

    پادکست واقعا مفید و عالی بود
    خیلی روان و خوب توضیح می دادن
    واقعا دمتون گرم…👌

    پاسخ به این نظر
    1. جواد حسنخانی

      درود عرفان عزیز
      بسیار خوشحالیم که رضایت شما را جلب کردیم . و همچنین از شما و سایر عزیزان هم تشکر میکنیم که با نوشتن نظرات با ارزش خود ما را نقد میکنید.

      پاسخ به این نظر
  15. کامران

    اگه کسی بخواد یه لپ تاپ واسه انجام کار نقشه خوانی و طراحی با نرم افزار اتوکد داشته باشه . چه نوعش رو باید تهیه کنه ؟

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود کامران عزیز
      برای دریافت جواب بهتر و مشاوره لطفا با کارشناسان و مشاوران مجموعه تماس بگیرید.
      شما میتونید از طریق پیام رسان سایت یا با تماس با شماره 58426 از متخصصان و مشاوران ما کمک بگیرید . این مشاوره رایگان هست .

      پاسخ به این نظر
  16. کامران

    واقعا دم همتون گرم . به دلیل اینکه این علم رو ساده و روان و زیبا در اختیار مردم قرار میدید . کلی یادگرفتم و کیف کردم .این کارتون بسسسسسیار ارزشمند و قشنگه 👌👏👏👏👏👏

    پاسخ به این نظر
  17. Abbas

    سلام بهترین CPU برای برنامه نویسی و موتور های بازیسازی کدام بهتر هست و بیشتر گیم هارو هم جواب بده لطفا بهم بگید

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود عباس عزیز
      برنامه نویسی بیشتر به CPU و رم نیاز داره . اگه ی پردازنده i5 یا رایزن 5 داشته باشید و رم دستگاه هم 8 گیگ باشه ، به راحتی میتونید با تمام زبان های برنامه نویسی کار کنید.
      برای بازی سازی هم همین پردازنده با ی کارت گرافیک مناسب میتونید جوابگوی کار ی بازی ساز باشه.
      ولی اگه قرار باشه این دو کار رو کنار هم انجام بدین حتما لپتاپی با پردازنده های قوی و از کلاس H انتخاب کنبد مثلا Core i5 11300H .

      پاسخ به این نظر
  18. Amir

    لبتاپ با رم ۱۲ و پردازنده i7 1165G7 چی
    خود کارخانه میزنه یا نه ؟

    پاسخ به این نظر
  19. Amir

    سلام آیا
    i7 ۱۱۶۵G
    برای من که رشته مهندسی کامپیوتر هستم خوبه؟
    و
    آیا لنوو رم ۲۰ برای لبتاپ هاش میزاره
    یا لبتاپی که رم۲۰ هست دستکاری شده است؟

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      سلام و درود امیر عزیز
      این پردازنده برای بسیاری از برنامه ها و رشته ها مختلف مناسب هست بجز پردازش های گرافیکی سنگین .
      این پردازنده در لپ تاپ های تولید شده در بیشتر برند ها با رم نهایت 16 گیگابایتی عرضه میشود و خود برند بیشتر از این رو توصیه نمیکند . پس ی لپ تاپ لنوو با این پردازنده و رم 20 گیگابایتی 100% کاستوم هست و فاقد هرگونه گارانتی معتبر و احتمال
      آسیب رسیدن به دستگاه بسیار بالاست. به هیچ وجه توصیه نمیشود.

      پاسخ به این نظر
  20. T D

    سلام وقت بخیر
    قصد دارم لبتابی بگیرم برای کار های مهندسی و طراحی صنعتی
    برای همچین کاربردی سیپیو های xeon بهتر هستند یا intel i?
    با مشخصات ادامه رم ۱۶ گیگ کارت گرافیکی ۴گیگ نیویدیا و ۵۱۲ گیگ اس اس دی

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      سلام و درود دوست عزیز
      باید ابتدای صحبت عرض کنم که نسل ها خیلی مهم هستند در انتخاب پردازنده . به طور کلی xeon های تولید شده در یک سال در مقایسه با Core i های تولید شده در همان سال قویتر و گرانتر هستند. ولی بیشتر مواقع هم Corei های جدید از xeon های قدیمی عملکرد و سرعت بهتری دارن .

      پاسخ به این نظر
  21. امیرعلی

    عالی بود اگه در مورد قیمت پردازنده هم اضافه میکردید بسیار بهتر میشد با اینحال سپاس از توضیحاتتون

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      سلام و درود امیر علی عزیز
      خوشحالیم این مقاله مورد پسند شما بوده . درباره قیمت باید عرض بشه خدمتتون که قیمتها مدام در حال تغییر هست و کلا سایت ما در زمینه فروش CPU فعالیتی نداره .

      پاسخ به این نظر
  22. رضا

    عالی

    پاسخ به این نظر
  23. امیر اسماعیل

    سلام خسته نباشید
    واقعا توضیحات واضح و جامعی بود و تقریبا همه چیز رو درباره سی پی یو در بر میگرفت.
    ممنون بات سایت خوب و مفیدتون پر انرژی ادامه بدین.
    اگه در مورد گیگاهرتزی که مقابل سی پی یو نوشته میشه هم توضیح بدین خیلی ممنون میشم… مثلا core i5 12700k معنی اون 12700k چیه

    پاسخ به این نظر
    1. Javad Hassankhani

      سلام و درود امیر عزیز
      ممننون بابت پیام پر از لطفتون
      در باره پردازنده و نحوه نامگذاری آن مقاله ای جداگانه در سایت هست ولی به طور خلاصه بخوام بگم مدل پردازنده ربطی به فرکانس نداره
      مثلا در پردازنده 12700K دو عدد اول یعنی 12 نشانگر نسل پردازنده هست و سه عدد بعد یعنی 700 SKU کد هست و این کد یک کد رمز هست که خود اینتل میدونه ولی هرچه این عدد بالا باشه به معنی قدرت پردازش بالاتر هست . پسوند ها هم هر کدوم به یک معنی هسست مثلا میتونه بیانگر این باشه این پردازنده قابلیت اورکلاک داره و مموارد دیگه

      پاسخ به این نظر
  24. مانیرو

    سی پی یو نسل 12 چقدر بهتر از سی پی یوهای نسلهای قبلتر خودشونن؟

    پاسخ به این نظر
    1. Javad Hassankhani

      سلام مسلما باید قویتر از نسل قبل شده باشن،وگرنه در رقابت با AMD نابود اینتل میشود. به طور کل فقط با بنچ مارک میتوان گفت چند درصد قویتر شده هست . برای این کار هم باید مشخص کنید کدوم پردازنده نسل 11 رو با کدام پردازنده نسل 12 میخواهید مقایسه کنید

      پاسخ به این نظر
  25. Storm

    سلام
    خدا قوت پادکست فوووق العاده بود

    هم کامل توضیح داده شده بود هم واضح

    پیروز باشید

    پاسخ به این نظر
    1. سوگل مختاری

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که براتون مفید بوده
      برای شما هم آرزوی موفقیت داریم

      پاسخ به این نظر
  26. رایا پروژه

    بسیار بررسی کاملی بود ممنون

    پاسخ به این نظر
    1. ادمین آیتی هوم

      ممنون بابت نظر انرژی بخشتون…
      قطعا این بررسی کامل ترم خواهد شد… انواع سی پی یو های Core i3 و core i5 و Core i7 هم همراه با نمودار به این مقاله اضافه خواهد شد که بینظیره

      پاسخ به این نظر
  27. جواد مهرابی

    سلام یک سیستم می‌خوام برای گیم و ادیت فوق سنگین ۱۰۰ میلیون تومان دارم چی پیشنهاد میکنید؟
    لپ تاپ بخرم یا پی سی
    بهترین را میخوام در این محدوده قیمت

    پاسخ به این نظر
    1. ادمین آیتی هوم

      سلام وقت بخیر

      اگه جابجایی سیستم براتون اهمیت نداره یعنی هیچوقت قرار نیست پروژتون را جایی بصورت حضوری ارائه بدید و همیشه جای ثابتی دارید قطعا PC میتونه بازدهی بهتری برای شما داشته باشه… لپ تاپ هم توی رنج قیمت 100 میلیون تومان گزینه های زیادی پیش و روتون نیست ولی برای انتخاب دقیق تر پیشنهاد میکنم با مشاورین آی تی هوم تماس داشته باشید تا بصورت رایگان شماره راهنمایی کنند.

      پاسخ به این نظر