top banner
راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

خرید لپ تاپ گیمینگ برای افرادی که علاقمند با بازی و گیم هستند یا افرادی که قصد دارند کارهای سنگین و حرفه‌ای با لپ تاپ خود انجام دهند، منطقی ‌ترین انتخاب است.

در این مقاله قرار است تا راهنمای کاملی در خصوص خرید لپ تاپ گیمینگ در بازه‌های قیمتی متفاوت و با ویژگی‌ها گوناگون ارائه دهیم.

اگر شما نیز قصد خرید لپ تاپ را دارید، حتما با گذاشتن چند دقیقه زمان برای مطالعه این مقاله، اطلاعات مفیدی را به دست آورید و در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 راهنمای کامل خرید لپ تاپ گیمینگ

یک بار برای همیشه! لپ تاپ یا PC برای گیم و بازی ؟

معمولا تمام افرادی که قصد دارند تا لپ تاپ گیمینگ بخرند، همیشه این سوال را دارند که انتخاب لپ تاپ منطقی‌تر است یا PC؟

جواب این سوال کاملا به شما و نیاز شما بستگی دارد و نمی‌توان یک مورد قطعی را به عنوان دستور العمل بیان کرد!

در حال حاضر و به خصوص در چند سال گذشته، عملکرد سیستم‌های رومیزی گیمینگ بر هیچکس پوشیده نیست و دنیای این سیستم‌ها در حال ارتقا است و همچنان قدرتمند مسیر خود را ادامه می‌دهند. اما داشتن این نوع سیستم تنها محدود به یک مکان مشخص است و شما نمی‌توانید برای بازی سیستم خود را در مکان‌های مختلف به همراه داشته باشید و شاید این به عنوان یک باگ حل نشدنی برای کامپیوترهای مخصوص بازی است!

در عوض و به عنوان جایگزینی برای رفع این مشکل، لپ تاپ های گیمینگ جایگاه قدرت را در دست گرفتند و با استقبال خوبی نیز از جانب کاربران رو به رو شدند!

پس با توجه به این نکته و همچنین دانستن این که در حال حاضر در بازار لپ تاپ هایی وجود دارند که از نظر عملکرد و راندمان همانند یک PC عمل می‌کنند و همان خروجی را به شما تحویل می‌دهد، تصمیم نهایی بر عهده‌ی خودتان است.

بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ پیشنهادی آی تی هوم در بازه قیمتی مختلف

انواع لپ تاپ گیمینگ

در این بخش قرار است تا بهترین لپ تاپ های گیمینگ در محدوده قیمتی مختلف را به شما معرفی کنیم. در نظر داشته باشید که تمامی این مدل‌ها توسط کارشناسان متخصص آی تی هوم معرفی و انتخاب شده‌اند که در نهایت عملکرد فوق العاده را برای شما به نمایش خواهند گذاشت و شما را شگفت زده خواهند کرد! لپ تاپ های معرفی شده در دسته بندی لپ تاپ گیمینگ ایسوس و لپ تاپ گیمینگ لنوو قرار می گیرند.

بررسی سخت افزاری لپ تاپ گیمینگ، به چه نکاتی باید توجه کرد!

قبل از این که شما اقدام به خرید لپ تاپ گیمینگ کنید، لازم است تا در این مورد اطلاعاتی داشته باشید و با دید باز به سوی خرید بروید. خرید لپ تاپ گیمینگ با خرید سایر لپ تاپ‌ها در کاربری های مختلف اندکی تفاوت دارد و بهتر است تا سخت افزار لازم و مورد نیاز آن را به خوبی بشناسید و سپس تصمیم نهایی خود را متناسب با بودجه‌ی مدنظرتان بگیرید. در این قسمت به بررسی سخت افزار مورد نیاز لپ تاپ گیمینگ می‌پردازیم.

کارت گرافیک در لپ تاپ گیمینگ

به جرات می توان گفت که مهمترین قطعه که پر رنگ‌ترین نقش در لپ تاپ های گیمینگ را بر عهده‌ی دارد، کارت گرافیک یا تراشه گرافیکی لپ تاپ است!

بنابراین بعد از تعیین بودجه، باید تمرکز خود را روی کارت گرافیک بگذارید. اصولا در لپ تاپ های مخصوص بازی تراشه گرافیکی، گران قیمت ترین قطعه به کار رفته است و بعد از آن پردازنده در رتبه دوم قرار دارد!

کارت گرافیک قدرتمند به کار برده شده در لپ تاپ های گیمینگ وظیفه‌ی ارائه نرخ فریم و همچنین تجربه کاربری مناسب از اجرای بازی را بر عهده دارد. در حال حاضر بر روی لپ تاپ های گیمینگ دو نوع کارت گرافیک به کار می‌رود که در ادامه به توضیح کوتاه و مفیدی در مورد هریک از آن‌ها پرداخته ایم:

کارت گرافیک nvidia

1.کارت گرافیک های یکپارچه

گرافیک یکپارچه که به آن Integrated می‌گویند، نوعی از حافظه گرافیکی است که فضا و حافظه‌ی آن با پردازنده مشترک است. در واقع یکپارچه بودن این نوع کارت گرافیک به این معنا است که هم کارت گرافیک و هم پردازنده روی یک چیپ قرار گرفته اند.

پس با توجه به این نکته باید اضافه کرد که این کارت گرافیک هم وظایف مربوط به CPU را انجام می‌دهد و هم وظایف مربوط به GPU !

به دلیل وجود حافظه اشتراکی و دیگر ویژگی‌ها، گرافیک‌های یکپارچه از گرافیک‌های اختصاصی و مجزا ( که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد) عملکرد ضعیف‌تری دارند.

کارت گرافیک یکپارچه صرفا برای بازی هایی مناسب هستند که به گرافیک بالایی نیاز ندارند یا در نهایت بخواهید کارهایی مانند یوتیوب گردی یا تماشای فیلم انجام دهید. اگر شما به دنبال خرید لپ تاپ گیمینگ هستید باید به سراغ انتخاب دستگاهی بروید که مجهز به کارت گرافیک اختصاصی هستند!

2.کارت گرافیک اختصاصی

نام دیگر کارت گرافیک اختصاصی Dedicated است که به صورت کاملا مجزا از پردازنده نصب می‌شوند. این نوع کارت گرافیک‌ها عملکرد کاملا مستقلی دارند و حافظه اختصاصی خود را که VRAM نام دارد با پردازنده به اشتراک نمی‌گذارند.

به همین دلیل حتی می‌توانند بازی‌های سنگین را با کیفیت بالایی اجرا کنند و نرخ فریم بالایی را ارائه دهند. در واقع این  VRAM است که در اجرای بهتر بازی‌ها اثر گذار است و به گیمرها امکان اجرای بازی با رزولوشن بالاتر را می‌دهد.

در مورد انتخاب کارت گرافیک مناسب لپ تاپ گیمینگ باید بگوییم که در شرایط معمول داشتن 4 گیگابایت حافظه گرافیکی کافی است که با داشتن این مقدار به راحتی می‌توانید بازی‌های 1080p  را با کیفت فوق العاده‌ای تجربه کنید. اما اگر به فکر بازی کردن در حالت‌های UHD یا QHD هستید، باید به سراغ لپ تاپ‌هایی با گرافیکی دارای 8 گیگابایت VRAM بروید.

در حال حاضر دو برند محبوب AMD و NVIDIA در زمینه تولید کارت گرافیک فعالیت می‌کنند که تا به امروز پا به پای هم فعالیت می‌کنند و موفقیت هایی را به دست آورده‌اند. برخی از افراد تعصب خاصی روی برند برای انتخاب کارت گرافیک را دارند!

در صورتی که باید این موارد را کنار گذاشت و به سراغ مقایسه بنچمارک در کارت گرافیک های مد نظر رفت و با کمک این روش انتخاب نهایی را انجام داد. با انجام تحقیقات و جستجوهای منطقی ما برخی از بهترین کارت گرافیک های موجود در بازار برای انجام بازی را پیدا و معرفی کرده‌ایم.

ترشه ‎های منتخب Nvidia برای بازی و اجرای گیم

 تراشه گرافیکیتعداد هستهدقت نمایشگر و تنظیمات مناسب در بازی‌ها
1Nvidia GeForce GTX 166014081080p / تنظیمات متوسط یا بالا / ۳۰ فریم
2Nvidia GeForce RTX 305020481080p / تنظیمات متوسط یا بالا / ۳۰ فریم
3 Nvidia GeForce RTX 3050 Ti25601080p / تنظیمات متوسط یا بالا / ۶۰ فریم
4Nvidia GeForce RTX 306038401080p / تنظیمات بالا یا خیلی بالا / ۶۰ فری
5Nvidia GeForce RTX 307051201080p / تنظیمات خیلی بالا / ۱۰۰ فریم
6Nvidia GeForce RTX 3070 Ti55882160p / تنظیمات بالا/ ۳۰ فریم
7Nvidia GeForce RTX 308061441080p / تنظیمات خیلی بالا / ۱۲۰ فریم
8Nvidia GeForce RTX 3080 Ti74242160p / تنظیمات بالا/ ۶۰ فریم

البته اگر دوست دارید تا در مورد کارت گرافیک انودیا اطلاعاتی داشته باشید، احتمالا مقاله‌ی انواع کارت گرافیک Nvida برای شما جامع و کامل باشد.

ترشه‎ های منتخب AMD برای بازی و اجرای گیم

 تراشه گرافیکیتعداد هستهدقت نمایشگر و تنظیمات مناسب در بازی‌ها
1Radeon RX 5300M14081080p / تنظیمات متوسط یا بالا / ۳۰ فریم
2Radeon RX5500M14081080p / تنظیمات متوسط یا بالا / ۳۰ فریم
3Radeon RX5600M23041440p / تنظیمات متوسط / ۳۰ فریم
4Radeon RX6600M17921080p / تنظیمات بالا / ۶۰ فریم 1440p / تنظیمات متوسط / ۳۰ فریم
5Radeon RX5700M23041080p / تنظیمات بالا یا خیلی بالا / ۶۰ فریم 1440p / تنظیمات متوسط یا بالا/ ۳۰ فریم
6Radeon RX6700M23041080p / تنظیمات بالا یا خیلی بالا / ۶۰ فریم 1440p / تنظیمات متوسط یا بالا/ ۳۰ فریم
7Radeon RX6800M25601080p / تنظیمات بالا یا خیلی بالا / 90 فریم

پردازنده در لپ تاپ گیمینگ

بعد از کارت گرافیک همانطور که اطلاع دارید، پردازنده مهمترین قطعه است. معمولا در تمام سایت‌ها و کتاب ها از پردازنده به عنوان مغز کامپیوتر یاد می‌کنند. پس حالا که قصد خرید لپ تاپ گیمینگ را دارید، بهتر است به سراغ انتخاب و خرید مغزی بروید که بتواند بهتر و سریع‌تر  فعالیت کند.

در حال حاضر دو شرکت معروف Intel و amd در زمینه‌ی تولید پردازنده فعالیت می‌کنند. اگر شما با این هدف، قصد انتخاب پردازنده برای لپ تاپ گیمنیگ خود را دارید، بهتر است تا به سراغ پردازنده‌های قدرتمند مانند Core i7  یا Core i9 در سری‌های اینتل یا Ryzen 7  و Ryzen 9 در سری Amd بروید.

البته باید اضافه کرد که هر کدام از این پردازنده‌ها را می‌توان در نسل‌های مختلف خریداری کرد که در نسل‌های جدیدتر از تکنولوژی‌های تازه‌تری در ساخت آن‌ها استفاده می‌کنند که بر سرعت و قدرت آن ها نیز اثر گذار است.

به طور مثال پردازنده‌ی Core i7 11800H  که از سری پردازنده‌های نسل یازده است، از پردازنده‌ی  Core i7 6700K  که متعلق به نسل 6 است، سرعت بیشتری دارد.

در ادامه می‌توانید نمودار مقایسه این دو پردازنده در 5 بازی محبوب را مشاهده کنید:

مقایسه پرازنده ها در اجرای بازی

پس یکی از اولویت‌های شما در انتخاب پردازنده باید توجه به سری و نسل پردازنده باشد و تا جایی که می‌توانید و بودجه دارید، بهتر است تا در زمان خرید لپ تاپ گیمینگ به سراغ پردازنده‌ های جدیدتر بروید.

در این حالت هم تجربه‌ی قدرت بیشتری را خواهید داشت و هم این که لپ تاپ شما دیرتر قدیمی خواهد شد!

برای افرادی که علاقمند هستند، مقایسه ساده این دو پردازنده در ادامه آمده است و با مطالعه مقاله تشخص نسل انواع Cpu نیز احتمالا اطلاعات جالبی را به دست می‌آورید

مقایسه پردازنده core i7 11800H VS Core 
 6700ki7

البته در زمان انتخاب پردازنده برای لپ تاپ گیمینگ توجه به دو فاکتور Clock speed و سرعت هسته نیز مهم است. از آنجایی که قصد نداریم به صورت تخصصی وارد این مباحت شویم، فقط تعریف ساده ای از هر کدام از  آن‌ها را بیان می‌کنیم:

کلاک اسپید در واقع همان سرعت پردازنده است که به سرعت اجرای چند دستور به صورت همزمان توسط پردازنده اشاره دارد. هرچه کلاک اسپید در لپ تاپ بالاتر باشد، بازی بهتر اجرا می‌شود.

تعداد هسته نیز به اندازه‌ی Clock speed مهم است و چه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد، سرعت دلخواه خود را در اجرای بازی تجربه خواهید کرد.

حافظه رم

حافظه RAM یا Radom Access Memory به عنوان حافظه کوتاه مدت شناخته می‌شود که چندین وظیفه مختلف را بر عهده دارد و با پردازنده مرکزی باید همکاری کند. برخی از افراد حافظه رم با هارد را اشتباه می‌گیرند در صورتی که این دو با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند!

تقریبا تمام برنامه‌ها برای اجرا به حافظه‌ی رم نیاز دارند و در حال حاضر لپ تاپ هایی با حافظه رم 4 گیگ گرفته تا رم 32 در بازار موجود هستند. در مورد انتخاب حافظه رم در لپ تاپ گیمینگ و میزان رم مورد نیاز شما باید اشاره کرد که حداقل به 8 گیگابایت نیاز است. البته انتخاب میزان حافظه رم کاملا به شما بستگی دارد و هر چه رم بیشتر باشد، برنامه‌ها یا بازی‌های بیشتری می‌توانند به صورت همزمان پردازش شوند و در اجرای آن ها مشکلی پیش نیاید.

 حداقل رم مورد نیاز برای بازیحداکثر رم مورد نیاز برای بازی
اجرای بازی های سبک4 گیگابایت8 گیگابایت
اجرای بازی ها سنگین16گیگابایت32 گیگابایت

البته به عنوان نکته باید گفت از آنجایی که حافظه رم امکان ارتقا را دارد، شما می‌توانید به طور مثال لپ تاپی با رم 8 خریداری کنید و اگر در آینده نیاز به حافظه رم بیشتری داشتید آن را ارتقا دهید.

در خصوص اجرای بازی های سنگین نیز باید گفت که داشتن 16 گیگابایت رم نمی‌تواند به شما بهترین تجربه ممکن را ارائه دهد، اما حداقل اجازه می‌دهد بدون آزار و اذیت بازی کنید. اما در هر صورت 16 گیگابایت رم برای گیمرهایی که می‌خواهند بدون اذیت بازی کنند و همزمان برنامه‌های دیگر را در حالت اجرا داشته باشند، انتخاب مناسبی است.

حافظه ذخیره سازی SSD و HDD

حافظه ذخیره سازی نیز یکی از موارد مهم دیگر در زمان خرید لپ تاپ گیمینگ است. معمولا لپ تاپ های گیمینگ مجهز به SSD و HDD به صورت همزمان هستند که هر کدام از آن‌ها مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارد.

در مورد HDD می‌توان گفت که یکی از مزایای مهم آن ارائه حافظه بسیاز زیاد است که تا 14 ترابایت نیز می‌رسد. ( البته بیشتر بر روی pc گیمینگ وجود دارد.) البته HDD نسبت به SSD سرعت کمتری دارد و البته به طبع قیمت آن نیز کمتر است. همچنین طول عمر کمتری دارد. در حال حاضر بیشترین میزان حافظه HDD به کار رفته بر روی لپ تاپ 1 ترابایت است. پس برای این که لپ تاپ گیمییگ عملکرد خوبی داشته باشد، حتما باید مجهز به SSD باشد. نهایتا لپ تاپ مجهز به 1 ترابایتSSD  به صورت پیشفرض است اما جزو قطعاتی است که امکان ارتقا آن وجود دارد و می‌توانید میزان آن را بیشتر کنید.

نمایشگر

یکی از موارد مهم دیگر در زمان خرید لپ تاپ گیمنیگ توجه به نمایشگر است. چرا که در واقع افرادی که قصد انجام بازی با لپ تاپ را دارند، بیشتر وقت خود را صرف نگاه کردن به نمایشگر دستگاه هستنند. پس نمایشگر لپ تاپ باید حتما از کیفیت خوب و فوق العاده ای برخوردار باشد. تا هم بتواند امور مدتظرتان را به بهترین شکل انجام دهید و هم این که به چشمان شما آسیبی وارد نشود.

نمایشگر لپ تاپ گیمینگ

در ادامه به مهمترین موارد در زمان انتخاب نمایشگر لپ تاپ گیمنیگ می‌رویم.

  • رزولوشن

رزولوشن را می‌توان یکی از فاکتورهایی دانست که مستقیما بر روی تجربه شما از اجرای بازی ویدیویی اثر گذار است. بیشتر بازی ها بر روی رزولوشن زیر اجرا می‌شوند:

1080*1920 -Full HD1440*2560 – 2K2160*3840 – 4K UHD

رزولوشن نمایشگر به طور مستقیم روی کیفیت بصری بازی‌ها و نحوه اجرای‌ آن‌ها بر روی لپ تاپ تاثیرگذار است. بهترین انتخاب برای نمایشگر لپ تاپ گیمینگ 4K است. در حال حاضر در سری لپ تاپ ایسوس می‌تواند لپ تاپ هایی با رزولوشن 4k و قیمت مناسب را خریداری کنید.

  • کیفیت پنل نمایشگر

کیفیت نمایشگر از دیگر ملاک های مهم است که برای گیمرها نیز اهمیت دارد. اولویت اصلی افراد برای خرید لپ تاپ گیمینگ، خرید لپ تاپی است که پنل آن زمان پاسخگویی سریع و تاخیر پایین داشته باشد. در حال حاضر لپ تاپ هایی با پنل TN، IPS  و VA در بازار وجود دارد که هر کدام از آن ها ویژگی هایی دارند.

اما پیشنهاد ما به شما برای خرید لپ تاپ گیمینگ انتخاب لپ تاپی است که پنل 4K داشته باشد.

  • Refresh Rate

هر چقدر که نرخ بازسازی تصویر نمایشگر بالاتر باشد، بازیکن قادر خواهد بود تا نرخ فریم بالاتری را در بازی تنظیم کند و صحنه‌های بازی را روان‌تر اجرا کند. در حال حاضر برخی لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی به پنل‌های ۱۲۰ و ۱۴۴ هرتزی مجهز می‌شوند که در کنار واحد‌های گرافیکی رده بالا قادر خواهند بود نرخ فریم بالاتر و تصاویر طبیعی‌تری را در بازی‌ها به نمایش گذارند.

به عنوان جمع بندی باید گفت…

در این مقاله در خصوص خرید لپ تاپ مناسب بازی و به عنوان یک راهنمای کامل برای خرید لپ تاپ گیمینگ اطلاعات مفید را کسب کردیم. در واقع هدف اصلی از ساخت این دسته لپ تاپ جایگزینی کامپیوترهای رومیزی بوده است. شما همواره باید به نکات گفته شده در این مقاله در زمان خرید توجه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

ما نیز برای پاسخگویی به تمام سوالات در کنار شما هستیم.

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!