top banner
7 اصطلاح بازار لپتاپ

شما میتوانید نسخه صوتی این مقاله را در فایل زیر گوش دهید. در این بخش می توانید با اصطلاحات موجود در بازار برای خرید لپ تاپ آشنا شوید.

اصطلاحات موجود در بازار برای خرید لپ تاپ

در مقاله راهنمای خرید لپ تاپ به نکات مهم سخت افزاری اشاره کردیم و آنها را یادآور شدیم. ولی برای خرید حضوری یک لپ تاپ باید چند نکته دیگر را بیاموزید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. پس از مطالعه این مقاله اگر به خرید لپ تاپ فکر کنید، دسته بندی لپ تاپ گیمینگ می‌تواند یک انتخاب فوق العاده باشد. لپ تاپ‌های ساخته شده برای بازی قوی‌ترین سخت افزار موجود در بازار را به دست شما می‌رسانند.

امروزه به قصد خرید کالایی به هر صنف یا بازاری مراجعه کنید، اصطلاحات بسیاری مربوط به آن صنف را میشنوید. این اصطلاحات به گوشتان ناآشناست ولی در بین فروشندگان و کسبه آن صنف بسیار رایج است و پر از معنی.

کلمات سخت و اصطلاحات پیچیده

بسیاری از افراد زمانیکه این کلمات را میشنوند متوجه منظور فروشنده نمیشوند و همین باعث سردرگمی شخص میشود. بیشتر اوقات خریدار بخاطر دلایل مختلف از پرسیدن معنی آن اصطلاح خودداری میکند. یکی از دلایل می تواند خجالت کشیدن خریدار از متوجه نشدن معنی آن کلمه باشد و آن را عنوان نکند. اما عمده ترین دلیل نپرسیدن معنی آن اصطلاح اینست که هراس از آن وجود دارد که فروشنده متوجه ناآگاهی شخص شود.

این مورد بیشتر بخاطر اینست که به فروشندگان اطمینان ندارند. نگران آن هستند که این ناآگاهی مورد سوء استفاده قرار گیرد. در نتیجه کالائی را گرانتر بفروشند و یا کالایی نامرغوب را به جای کالای اصلی به شخص تحویل دهند. بازار کامپیوتر و لپ تاپ نیز از این قاعده مستثنی نیست. این بازار هم پر است از اصطلاحات فارسی و انگلیسی ولی با مفهوم متفاوت. دانستن این مفاهیم هنگام خرید کمک زیادی به شما میکند تا بتوانید خرید موفقی داشت باشید. شما با مشاهده دسته بندی لپ تاپ گیمینگ ایسوس می‌توانید از میان بهترین لپ تاپ‌های بازار دستگاه مورد نظر خود را خریداری کنید.

قصد داریم در این مقاله به توضیح رایج ترین اصطلاحات موجود در این بازار پر تلاطم بپردازیم .

شاید برایتان مفید باشد: راهنمای خرید لپ تاپ استوک 

لپ تاپ گیمینگ (Gaming)

لپ تاپ گیمینگ نوعی لپ تاپ است که برای بازی و دیگر کارهای سنگین ساخته شده است. دلیل نام گذاری این گروه از لپ تاپ‌های قدرتمند به نام لپ تاپ گیمینگ به این دلیل است که اجرای بازی‌های روز دنیا، سخت‌ترین کاری حساب می‌شود که می‌توانید با لپ تاپ خود انجام دهید. برای آشنایی با جزئیات یک لپ تاپ گیمینگ مقاله بهترین لپ تاپ گیمینگ را از دست ندهید.

لپ تاپ کاستوم شده چیست ؟

کاستوم از پر کاربردترین این کلماتی هست که بین فروشندگان و کسبه بازار بسیار رایج است. کاستوم کلمه انگلیسی است که به معنی سفارشی است. ولی اصطلاح درست آن customize است به معنی شخصی سازی یا همان سفارشی سازی. در بازار کامپیوتر مفهوم این اصطلاح یعنی کم کردن یا اضافه کردن قطعه سخت افزاری به یک دستگاه آکبند است.

هیچ کدام از برندهای معتبر تولید کننده لپ تاپ، تمام قطعات خود را تولید نمی کنند. قطعاتی مانند CPU ,VGA ,RAM ,HDD ,SSD را شرکتهای دیگر به صورت تخصصی تولید می کنند و این قطعات باکیفیت ها و برندهای مختلفی تولید می شوند. در بین این قطعات CPU و VGA مستثنی هستند و فقط توسط دو برند بسیار معتبر با کیفیت عالی تولید می شوند. (حافظه SSD چیست؟)

بهتر است بدانید که براحتی امکان تغییر CPU و VGA در لپ تاپ ها وجود ندارد. ولی RAM, HDD, SSD اینگونه نیستند و با کیفیت و قیمت های مختلف در بازار موجود هستند. برخلاف CPU و VGA به راحتی نیز میتوان آنها را به دستگاه اضافه و یا کم کرد.

لپ تاپ کاستوم


برندهای مانند ایسوس، لنوو، دل، MSI و … در دستگاه های خود از بهترین قطعات استفاده می کنند. به عنوان مثال بهترین SSDها و RAMها را شرکت اینتل و سامسونگ تولید می کنند. بهترین نوع HDD یا همان هارد را شرکت هیتاچی و توشیبا تولید می کند. ولی شرکتهای چینی نیز همین قطعات را با نام ها و کیفیت های مختلف نیز تولید می کنند.

پس از دانستن موارد عنوان شده میپردازیم به کاستوم و توضیح آن، کاستوم بودن و یا نبودن یک لپ تاپ بسیار اهمیت دارد. شاید یک فروشنده سودجو بخواهد این قطعات را با یک قطعه کم کیفیت یا ارزانتر جابجا کند و یا یک قطعه دیگر به آن اضافه کند تا بتواند با قیمت بالاتر دستگاه را به فروش برساند. بطور مثال یک لپ تاپ آکبند با رم 4 گیگابایتی را به 8 گیگابایت ارتقا میدهند. شاید در نگاه اول این موضوع یک مشکل به نظر نرسد ولی این کار از دو جهت مورد تایید نیست.

اول اینکه خریدار هیچ اطلاعی ندارد که این رم از چه برندی هست و یا نو یا کارکرده است. مهمتر اینکه آیا این رم اضافه شده با BUS رم موجود در دستگاه هماهنگی دارد یا نه. که اگر هماهنگی نداشته باشد بجای کمک به افزایش سرعت باعث هنگ و کندی میشود.

دوم اینکه دستکاری یک لپ تاپ آکبند توسط افرادی متفرقه باعث باطل شدن گارانتی شده و شما از آن بیخبرید. هنگام مراجعه به گارانتی عنوان میشود که گارانتی دستگاه شما باطل شده و هیچ خدمات رایگانی به شما تعلق نمیگیرد.

برای تشخیص این مورد کافیست مشخصات دستگاه را در داخل ویندوز مشاهده کرده و با لیبل مشخصات دستگاه روی جعبه مقایسه کنید.

از خرید دستگاه کاستوم شده جدا خودداری کنید و اجازه اینکار را به هیچ کس ندهید. اگر نیاز به ارتقا سخت افزاری لپ تاپ خود داشتید میتوانید این کار را به شرکت گارانتی کننده بسپارید. شرکت گارانتی کننده با دریافت هزینه کم دستگاه شما را ارتقا میدهند و گارانتی آن نیز باطل نمیشود.

لپ تاپ کاستوم یعنی تغییر قطعات سخت افزاری بصورت غیر رسمی

لپ تاپ ریفربیش یا ریفر (Refurbish)

ریفربیش یا ریفر در زبان انگلیسی یعنی نوسازی، ولی در بازار لپ تاپ به دستگاه های مرجوع شده به شرکت تولید کننده اطلاق میشود.

در کشورهای مختلف فروشگاه های بزرگی وجود دارد که برای جلب رضایت خریدار امتیازات زیادی به خریداران می دهند. بطور مثال خریدار می تواند بعد از خرید دستگاه و استفاده آن بعد از مدت مشخص دستگاه را عودت داده و مبلغ خود را کامل دریافت کند. این فروشگاه ها بدون هیچ سوالی دستگاه را مرجوع می کنند و به شرکت تولید کننده بازپس می فرستند.

در موارد دیگر گاهی مواقع دستگاه در حین حمل از مبدا تا مقصد دچار مشکل و ایراد میشود. این ایرادها می تواند فیزیکی و یا سخت افزاری باشند و در زمان بروز این ایرادها نیز دستگاه به کارخانه مرجوع میشود.

این دستگاه ها پس از عودت به کارخانه، بررسی شده و ایرادهای آن برطرف میشود و دوباره بسته بندی شده و بازارهای آسیایی و آفریقایی ارسال می شود. این نوع کالاها با قیمت پایین تر عرضه می شود و با لیبل و یا مهر ریفربیش از سایر دستگاه ها متماییز می شوند. نکته مهم این است که دستگاه های ریفر فاقد هرگونه گارانتی و خدمات در سراسر دنیا هستند.

لپ تاپ ریفربیش یا ریفر

متاسفانه افراد سودجو این کالاها را وارد بازار کشورمان کرده و لیبل و مهر آن را مخدوش می کنند تا قابل تشخیص برای خریداران نباشد.

تنها راه تشخیص این نوع کالا فقط گارانتی آن است. اگر دستگاهی با گارانتی اصلی خریداری کنید احتمال ریفر بودن دستگاه شما صفر درصد است.

لپ تاپ ریفربیش یا ریفر یعنی نوسازی لپ تاپ های مرجوع شده یا معیوب

لپ تاپ اپن باکس (Open Box)

همانطور که از عنوان مشخص است Open Box یعنی جعبه باز. در بازار لپ تاپ به دستگاه های بدون کارتن یا با کارتن معیوب و یا کارتن باز شده اطلاق میشود.

این نوع دستگاه ها از نوع دستگاه های دست دوم محسوب می شوند. این نوع کالاها جزو لپ تاپ ها و کالاهایی هستند که در فروشگاه ها، نمایشگاه ها و یا رودشوها (Road Show) از آن استفاده شده است. بیشتر آنها را ما به نام دستگاه پشت ویترینی میشناسیم. این کالاها فاقد گارانتی بوده و یا از گارانتی آن مدت کمی باقی مانده است.

لپ تاپ بدون جعبه

لپ تاپ اپن باکس یعنی دستکاه فاقد جعبه

لپ تاپ تک چسب

همه لپ تاپ های تولید شده (توسط هر برندی) یک چسب پهن مخصوص برای بسته بندی کالا دارند. این نوار چسب مخصوص آن برند بوده و در دسترس فروشندگان و یا وارد کنندگان نیست. مخدوش یا بریده شدن این چسب به منزله باز شدن کارتن آن دستگاه است. اگر تحت هر عنوان این چسب پاره شود فروشنده مجبور است یک چسب شفاف برای بسته بندی بر روی چسب اصلی بچسباند. در این صورت کالا از حالت تک چسب خارج شده و به آن کالا دو چسب می گویند.

این نوار چسب های مخصوص، حکم پلمپ دستگاه را دارند. هنگام خرید لپ تاپ، کالا را تحویل گرفته به تک چسب بودن آن دقت کنید و سپس بعد از اطمینان از سلامت آن، لپ تاپ را برای نصب ویندوز یا نرم افزار به فروشگاه تحویل دهید. در این راستا باید بدانید که تمام محصولات موجود در دسته بندی لپ تاپ گیمینگ لنوو تک چسب بوده و توسط آی تی هوم ضمانت می‌شود.

گارانتی اصلی

لپ تاپ تک چسب یعنی مشخصه دستگاه پلمپ

لپ تاپ گلوبال (Global)

گلوبال هم از آن اصطلاحاتی است که بسیار در بازار کامپیوتر رایج است. گلوبال در زبان انگلیسی به معنی جهانی است. این اصطلاح مربوط به گارانتی می شود، از آن به عنوان گارانتی گلوبال یاد می شود. مفهوم این عبارت اینست که لپ تاپ در خارج از ایران دارای گارانتی است و مسئولیت خدمات و گارانتی آن در کشورمان به عهده هیچ شرکتی نیست. اکثر این کالاها بصورت مسافری و در تعداد کم وارد می شوند. این لپ تاپ ها در ایران مانند کالاهای فاقد گارانتی محسوب می شود. چون برای کمتر کسی این امکان وجود دارد که دستگاه را جهت گارانتی به کشورهای همسایه ارسال نماید.

لپ تاپ گلوبال یعنی لپ تاپ هایی که فاقد گارانتی در ایران می باشند

لپ تاپ گارانتی اصلی

مهمترین معیار برای تشخیص اصالت و سلامت کالا نوع گارانتی آن است. تمام برندهای لپ تاپ و سخت افزار موجود در ایران دارای یک یا نهایت سه گارانتی اصلی هستند. این یعنی آن شرکت گارانتی تحت نظارت مستقیم آن برند به ارائه خدمات و گارانتی مشغول است. مزیت گارانتی اصلی بودن کالا علاوه بر اطمینان از اصالت و سلامت کالا این اطمینان خاطر را به خریدار میدهد که کالا کاستوم یا ریفربیش نبوده و در صورت نیاز به گارانتی و تعویض قطعات، از قطعه های اصلی همان برند استفاده میشود.

حتما قبل از خرید لپ تاپ و مشخص شدن برند مد نظر خود اطلاعاتی در مورد گارانتی اصلی آن دستگاه کسب کنید.

برای اطلاع از گارانتی اصلی لپ تاپ های ایسوس میتوانید به مقاله گارانتی اصلی لپ تاپ های ایسوس در ایران را مطالعه کنید.

لپ تاپ گارانتی اصلی یعنی گارانتی های تحت نظر صاحبان برند

در بازار و صنف های موبایل و صوتی تصویری گارانتی شرکتی به منزله گارانتی اصلی محسوب میشود ولی در بازار کامپیوتر و لپ تاپ اینگونه نیست. گارانتی شرکتی در بازار کامپیوتر به منزله گارانتی متفرقه است. این نوع کالاها، کالای قاچاق هستند و هر لحظه این امکان وجود دارد که سازمان تعزیرات کشوری اقدام به جمع آوری این کالاها و پلمپ دفاتر و فروشگاه آنها نماید.

کالاهای با گارانتی شرکتی مورد تایید برندها و دفاتر آنها در ایران نمی باشد و هیچ نظارتی بر آنها ندارند. لذا امکان این وجود دارد این نوع کالاها از نوع ریفربیش یا کاستوم شده باشد. اگر دقت نمایید متوجه میشوید که مشخصات سخت افزاری آنها با مشخصات کالاهای اصلی تطابق ندارد.

اگر خریدار با فروشنده یا شرکت گارانتی کننده به مشکل برخورد نماید دفتر رسمی برند در کشورمان هیچگونه مداخله ای در این امر نمی نماید. برای حل و فصل این نوع مشکلات باید به مراجعه قضائی مراجعه کنید.

دستگاه های گارانتی شرکتی یا متفرقه از نظر قیمت نسبت به لپ تاپ های گارانتی اصلی، مقداری ارزانتر هستند. این تفاوت قیمت برای برخی از افراد وسوسه کننده میباشد و فروشنده های این نوع کالاها نیز با ترفند و دروغ سعی میکنند خریداران را از خرید دستگاه اصلی باز دارند. ولی توصیه ما به شما خریداران محترم اینست از خرید دستگاه های گارانتی شرکتی خودداری نمائید. به طمع این تفاوت قیمت، کالای چندین میلیونی خود را دچار این خطرات ننمائید.

لپ تاپ گارانتی شرکتی یعنی گارانتی های متفرقه ی فاقد اعتبار از نظر صاحبان برند

این 7 اصطلاح رایجترین اصطلاحات هنگام خرید لپ تاپ بود که سعی شد به زبان ساده و قابل درک خدمت شما عزیزان توضیح داده شود. تمام سعی ما این است که به شعار مجموعه آی تی هوم  پایبند باشیم.

همراه شما برای بهترین انتخاب

در صورت هرگونه سوال و دریافت اطلاعات میتوانید با ما تماس حاصل فرمائید. مشاوران متخصص ما بصورت رایگان و صادقانه پاسخگوی تمام سوالات شما عزیزان هستند.

تلگرام ithome
اینستاگرام ithome

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!

نظرات کاربران

  1. سعید

    سلام.
    لپ تاپ هایی با عنوان لپ تاپ پی او ان. در کشور داریم که لپ تاپ هایی هستند که برای کشورهای اروپایی و آمریکایی ارسال شده اما از لحاظ کیفیت و یا سخت افزاری یا نرم افزاری مورد تایید آن کشور قرار نمیگیرند و مجدد به کارخانه بازگردانده میشوند و با کمی تغییرات و کارتن جدید به کشورهای آسیایی و آفریقایی ارسال میشوند.
    از کجا میشه فهمید که دستگاه از این نوع است و یا خیر؟ البته کارتن خاکی رنگ جدید دستگاه مشخص میکند اما چیزی که بعنوان مدرک مستند بشه ارایه داد چیست؟ من با این مشکل برخوردم و شرکت قبول نمیکند که دستگاه ایسوس با کارتن جدید وارد ایران شده برای سود جویی خودشان ارزانتر میخرند و در کشور گران میفروشند.
    لطفا راهنمایی کنید. منتظر جواب هستم و ایمیل گذاشتم لطفا ایمیل کنید چک میکنم.
    پیشاپیش از حسن عنایت شما کمال تشکررا دارم.
    Saeid.saadi@hotmail.com

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود سعید عزیز
      اصطلاح لپ تاپ پی او ان که شما میفرمایید یک اصطلاح ناآشناست برای ما . لپ تاپ یا هر دیوایس و گجتی که با ایراد اولیه به کارخانه برگشت میخورد درواقع ریفر یا ریفربیش است . کارتن این کالا تعویض یا با رنگ متفاوتی مجدد به بازار عرضه نمیشود . بلکه با همان کارتن و همان شکل مجدد به فروش میرود . اما روی کارتن حتما با لیبل یا مهر یا به هر نحوی کلمه Refurbished درج میشود .

      پاسخ به این نظر
  2. امیر

    ممنون از مقاله خوبتون
    من میخوام لپ تاب Lenovo thinkpad 14 cc رو بخرم که تو یکی از سایتا زده ctoه و ۱۸ ماه گارانتی داره،ارزششو داره بگیرم؟

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      سلام امیر عزیز
      برای انتخاب لپ تاپ خیلی چیزهارو باید معیار قرار بدبد.
      میتونید برای دریافت مشاوره رایگان با متخصصین شرکت تماس بگیرید.
      021-58426

      پاسخ به این نظر
  3. امید

    سلام خسته نباشید
    یک لپ تاپ ایسوس R565 نو خریداری کردم با ۱۸ ماه گارانتی.
    برچسب مشخصات پشت لپ تاپ و روی جعبه نوشته R565 و مشخصات روی جعبه با چیزی که داخل پراپرتیز نمایش میده یکی هست. ولی برچسب رویی سمت کیبورد زده X515. میخواستم بپرسم علتش چیه؟ ممنونم

    پاسخ به این نظر
    1. جواد حسنخانی

      درود امید عزیز
      اون X515 که شما دیدی اسم جهانی و بین المللی اون کالا هست . R565 هم اسمی هست که تو ریجن خاورمیانه وبخشی از آمریکا ازش استفاده میشه . جای نگرانی نیست

      پاسخ به این نظر
  4. ریحانه علیزاده

    سلام
    معرفی خوبی بود. بعضی از این محصولات رو ندیده بودم، ممنون که باعث شدید با این محصولات آشنا بشیم.
    من هم می خوام چند تا محصول خوب دیگه معرفی کنم:
    سایر لوازم جانبی لپ تاپ

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      خیلی خوشحالیم که تونستیم بهتون کمک کنیم

      پاسخ به این نظر
  5. احسان

    سلام، خسته نباشید 💖
    اول از هر چیز جا داره که بابت توضیحاتی که دادین تشکر کنم 🌹
    اگر ما بخوایم لپ تاپ تک چسب تهیه کنیم (مارک و مدلش رو به شما بگین) میتونین برای ما بیارین؟!

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود احسان عزیز
      تمام محصولات سایت در صورت عدم نیاز به نصب ویندوز تک چسب و پلمپ ارسال میشه خدمت کاربران عزیز.

      پاسخ به این نظر
  6. الناز

    سلام میشه یه لپ تاپ درحدود ۲۵ میلیون که موردتاییدتون باشه از دیجی کالابمن معرفی کنین😬

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      سلام الناز عزیز
      لطفا با مشاوره های مجموعه تماس بگیرید بفرمایید برای چه نوع کاربری نیاز به لپ تاپ دارید .بعد که به جمع بندی رسیدین میتونید اون کالا رو از دیجی کالا یا هر مجموعه دیگه که صلاح دیدید خرید نمایید.

      شماره تماس : 58426 داخلی های 202 و 203

      پاسخ به این نظر
  7. علی

    لپ تاپ لنوو IdeaPad Gaming 3-UA
    سلام این مدل لب تاب کاستوم شده اما به گفته فروشنده اورجینال و فابریک هست اکبند هم هست ایا با قیمت حدود 40میلیون ارزش خرید داره ممنون

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      سلام و درود علی عزیز
      لپ تاپ های گیمنگ 3 از برند لنوو تنوع سخت افزاری خیلی بالایی دارند .با گفتن نام مدل نمیشود تشخیص داد مشخصات سخت افزاری آن چیست و نمیشود تشخیص داد که ارزش 40 میلیون دارد یا نه .
      برای اینکه تشخیص بدین کاستوم هست یا نه یک راه این هست که لیبل مشکی مشخصات سخت افزاری و سریال دستگاه در آن نوشته شده را با مشخصاتی که فروشنده گفته تطبیق بدهید.

      پاسخ به این نظر
  8. Sooryhosn@gmail..com

    سلام لپتاب نویی خریدم که فروشنده بعد از باز کردن پلمپش گفت نیم ساعت دیگه بیاین تاکارهای دستگاهو انجام بدم نیم ساعا بعد که اومدیم لک داشت رو دستگاه که با دستمال تمیز نمیشه برچسبی هم روی خود لپتاب نیست الان خونه اوردم ولی نمیدونم چیکار کنم؟احتمال داره استوک جایگزین کرده باشه؟

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      سلام ودرود دوست عزیز
      همیشه قبل از خرید پلمپ ها و چسب های کارتن رو چک کنید. قبل از باز کردن مشخصات سخت افزاری اعلام شده توسط فروشنده را با لیبل مشخصاتی که روی جعبه دستگاه هست مطابقت بدین . در حضور شما باید باز بشه روشن بشه و نرم افزارش ریخته بشه . اگر قرار شد بعد از چند ساعت اینکار انجام بشه از سریال کالا عکس بگیرین و هنگام تحویل با کالای دریافتی چک کنید.
      این رو هم اضافه کنم که بجز ایسوس برندهای دیگه لیبل ویژگی هایی رو روی بدنه دستگاه نمی چسبونند .

      پاسخ به این نظر
  9. محمد

    سلام
    مک بوک های کاستوم هم توسط افراد غیر کاستوم میشن یا توسط خود شرکت اپل؟
    ممنون

    پاسخ به این نظر
    1. Javad Hassankhani

      سلام و درود
      اگر خود شرکت بخواد سخت افزار به دستگاه اضافه کنه کاستوم شدن نمیشه و در ضمن کلا هیچ شرکتی بعد از تولید ، دستگاه رو باز نمیکنه تا دوباره رم و هارد و SSD بهش اضافه کنه.
      پس همه کاستوم ها توسط ی سری افراد غیر کارشناس انجام میشه و کاستوم به هر شکلی که باشه گارانتی دستگاه رو باطل میکنه

      پاسخ به این نظر