top banner
NVIDIA RTX40

Nvidia همواره جزو بهترین و نوآور ترین شرکت های تولیدکننده فناوری های تصویری در دنیا بشمار می‌آید. در بحث تولید پردازنده های گرافیکی Nvidia همواره عملکردی شگفت انگیز از خود به نمایش گذاشته است. بسیاری از گیمرها و کاربران workstation ها از جدیدترین کارت گرافیک Nvidia استفاده می کنند. دلیل این امر این است که ثابت شده است که این GPUها در زیر بار سنگین کارایی و عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند.

یکی از کارت گرافیک های Nvidia که عملکرد خوبی داشته و دارد مدل RTX 4000 است که از پلت فرم RTX پشتیبانی می کند. این کارت گرافیک بهترین عملکرد را در PCI-e تک اسلات ارائه داده است. حافظه این پردازنده گرافیکی 8 گیگابایت ، و دارای 2،304 هسته پردازشی موازی می‌باشد.

کارت گرافیکهای Nvidia

انویدیا قصد دارد در نسل جدید پردازنده های RTX خود از معماری Ada Lovelace بهره ببرد تا بتواند موفقیت عملکرد سری RTX 4000 را در نسل جدید نیز تکرار کند. اگر این جهش معماری مانند جهش از ماکسول به پاسکال باشد می توان مطمئن بود ، سری GeForce RTX 40 یک مجموعه قدرتمند خواهد بود.

کارت گرافیکهای Nvidia

کارت گرافیکهای Nvidia

نسل جدید RTX40 که با نام “Ada Lovelace” شناخته می‌شود ممکن است از ریز تراشه های 5 نانومتری شرکت TSMC استفاده کند. اما برخی گمانه زنی ها وجود دارد که ممکن است انویدیا از ترانزیستورهای 8 نانومتری Samsungنیز استفاده کند.

در مقایسه کارآئی و عملکرد کارت گرافیکهای نسل جدید، گفته می شود که پردازنده های گرافیکی RTX40 تا 15 درصد کارآمدتر هستند. زیرا قرار است انویدیا از تکنولوژی جدید GDDR6 در آن استفاده ‌کند. این تکنولوژی جدید GDDR6 قدرت بیشتر را برای کامپیوترهای شخصی و سیستم های VR فراهم می کند.

TDP سری RTX 40 از بیش از 400 وات خواهد بود که مشابه RTX 3090 Super است. اما بر خلاف 3090 ،Ada Lovelace از 18432 هسته CUDA بهره خواهد برد که 7939 هسته بیشتر از RTX 3090 است.

کارت گرافیکهای Nvidia

کارت گرافیکهای Nvidia

تاریخ انتشار این کارت گرافیک هنوز مشخص نیست. به ادعای بسیاری از منابع ، انویدیا Lovelace را تا سال 2022 منتشر خواهد کرد که زودتر از آن چیزی است که تصور می شود. اما برخی دیگر از گمانه زنی ها بر این است که ، Nvidia به دلیل کمبود GPU و محافظه کار بودن در مورد محصولات جدید ، ممکن است این GPU را پایان سال 2022 عرضه کند.

به دلیل کمبود تراشه و بی ثباتی بازار GPU ، تعیین قیمت برای سری جدید RTX 40 بسیار دشوار است. معمولاً Nvidia پردازنده های گرافیکی خود را بین 500 تا 1500 دلار قیمت گذاری میکند. در حال حاضر RTX 3070 با 499 دلار و RTX 3090 با قیمت 1500 دلار فروخته می‌شوند. گفته می شود سری 40 جدید بیشتر به قیمت 3090 RTX متمایل خواهد بود یعنی 1500 دلار.

اگر همه این شایعات درست باشد شاهد یک هیولای پر قدرت خواهیم بود. امیدواریم Nvidia بتواند با ارائه نسل جدید خود کمک بیشتری به گرافیست ها ، طراحان ، گیمر ها و تولید کنندگان محتوا و رندر گیری بکند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!