top banner
Intel core i7

پردازنده یکی از مهمترین بخش‌های هر لپ تاپ یا PC است. یکی از بزرگترین شرکت‌های سازنده پردازنده در جهان کمپانی Intel است که شهرت جهانی دارد. اینتل از زمان شروع فعالیت خود تا به امروز پردازنده‌های گوناگون در سری و نسل متفاوت را تولید و روانه بازار کرده است. در این مقاله قرار است به بررسی پردازنده core i3 اینتل بپردازیم و از ویژگی های این سری پردازنده صحبت کنیم، پس تا انتهای مطلب با آی تی هوم همراه باشید.

معرفی سی پی یو core i3

اینتل برای اولین بار در سال 2008 با معرفی معماری Nehalem، توانست پردازنده‌های سری Core i را با نام Core i3 وارد بازار کند و پس از آن به دلیل استقبال کاربران از این معماری جدید، اقدام به تولید پردازنده در سری‌های Core i5 ،Core i7 کرد و پس از مدتی سری core i9 که پرچم‌دار پردازنده‌های اینتل است را وارد عرصه رقابت کرد.

این پرازنده در سری و نسل های گوناگون در بازار وجود دارد و شما می توانید اقدام به خرید آن بکنید. جدیدترین نسل از سی پی یو Core i3 که در بازار وجود دارد، نسل سیزده است اما پردازنده core i3 نسل 10 و 11 نیز همچنان بین مردم طرفدار مخصوص به خود را دارند. در حال حاضر این سری پردازنده های نسبت به i5 و i7 قیمت کمتری دارند و برای کاربری‌های ساده و روزمره مورد استفاده قرار می گیرند.

شما می‌توانید خلاصه‌ای جذاب از مقاله را در پادکست زیر بشنوید:)

موارد مهم در انتخاب cpu

قبل از هر چیزی باید بدانید!!!

در ابتدا لازم دانستیم یک مشکل همگانی را برای شما حل کنیم. پردازنده‌های سری Core i3، Core i5، Core i7 و در آخر Core i9 عددهای 3،5،7 و 9 هیچ ارتباطی به تعداد هسته آن ندارد ولی اکثرا این را مدنظر قرار می‌دهند که برای مثال در Core i3 عدد 3 به تعداد هسته آن اشاره دارد و این سری از پردازنده سه هسته‌ای است، در حالی که این سری از پردازنده‌ها دو یا چهار هسته‌ای بوده و این برداشت کاملا اشتباه است.

برخی نیز به این صورت برداشت می‌کنند که اگر عدد مقابل Core i را منهای 1 کنند، تعداد هسته به دست می‌آید، مثلا در Core i7 اگر 7 را منهای 1 کنند، حاصل عملیات که 6 می‌باشد نشان‌دهنده تعداد هسته آن می‌باشد که این مورد نیز اشتباه است.

اگر علاقمند به دانستن آشنایی با پردازنده های اینتل و روش تشخیص نسل آن هستید، احتمالا تشخیص نسل Cpu intel مطلب جذابی برای شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: انواع پردازنده Core i7 اینتل

بررسی انواع سی پی یو Core i3

حالا وقت آن است که به سراغ بررسی سی پی یو i3 برویم و از ویژگی‌ها و تکنواوژی‌های این سری پردازنده اینتل صحبت کنیم.

فناوری و عملکرد Threading

فناوری Threading یکی از مهم‌ترین تغییرات در پردازنده‌های این شرکت است. در گذشته هر هسته توانایی اجرای یک فعالیت را داشت ولی امروزه هر هسته می‌تواند به جای 1 فعالیت، 2 فعالیت را برای شما انجام دهد. این فناوری در بیش‌تر پردازنده‌های این دسته اضافه شده است به صورتی که حتی پردازنده‌های Core i3 که اولین سری از معماری جدید اینتل محسوب می‌شود نیز، با وجود دو هسته‌ای بودن، توانایی اجرای 4 فعالیت دارد.

در حال حاضر بسیاری از Cpu core i3 تکنولوژی هایپرتدینگ را دارند و می‌تواند سرعت انجام امور را بیشتر کنند! به خصوص پردازنده i3 نسل جدید مانند نسل 12 و 13!

شاید برای شما جالب باشد: لپ تاپ نسل 12

تکنولوژی توربو بوست (Turbo Boost)

این فناوری در شرکت اینتل در سال 2008 تحت عنوان سریع‌ترین پردازنده روی زمین منتشر شد که باعث افزایش سرعت پردازنده می‌شود. این فرایند به این صورت است که سیستم در هنگام انجام کارهای سبک و یا هنگام بی‌کاری سیستم انرژی کم‌تری مصرف کرده و فرکانس کمتر کار کند در نتیجه بیش‌تر انرژی را صرف کاری‌های مهم و با محاسبات پیچیده ‌کند. سری پردازنده‌های core i3 امکان توربو بوست را ندارند و این فناوری در سری‌های Core i5 و Core i7 حضور دارد و به همین دلیل کسانی که از نرم افزارهای ویرایش ویدئو، گیم و گرافیک استفاده می‌کنند این سری از پردازنده پیشنهاد نمی‌شود.

یک داستان کوتاه از انواع نسل‌ در سی پی یو Core i3

هر سال اینتل، فناوری پردازنده‌های خود را به روز رسانی کرده و آن‌ها را تحت عنوان نسل نام گذاری می‌کند. تاکنون 13 نسل از این پردازنده‌ ها معرفی و روانه بازار شده است و نسل 14 نیز در راه است. در ادامه پردازنده های این سری را بع ترتیب نسل برای شما بیان کرده ایم.
نکته: در سری core i3، نسل 9 برای کامپیوتر خانگی تولید شده و برای لپ تاپ پردازنده i3 نسل 9 وجود ندارد.قبل از این که به سراغ بررسی نسل های پردازنده core برویم بهتر است شما را با واژه ی TDP آشنا کنیم که زیاد با آن سرو کار داریم.TDP به معنای مقدار گرمای تولید شده توسط سی پی یو برای انجام فعالیت‌های مختلف بوده که هر چه فعالیت سینگین‌تر باشد، TDP آن بیش‌تر است.

نسل اول نسل اول Core i3، دو هسته‌ای بوده است.
کش آن‌ بین 3 و 4 مگابایت متغیر بوده و TDP آن به صورت 73-18 وات می‌باشد.
نسل دوم در تاریخ 20 ژانویه 2011 منتشر شده است.
دو هسته‌ای بوده و حافظه‌کش آن 3 مگابایت است. TDP آن بین 65-17 وات متغیر است.
نسل سوم دو هسته‌ای می‌باشند.
حافظه کش آن‌ها 3 مگابایت است و TDP 13-55 وات می‌باشد.
نسل چهارم دو هسته‌ای هستند.
حافظه‌کش اغلب آن‌ها 3 مگابایت است ولی 4 مگابایتی نیز در میان آن‌ها یافت می‌شود.
TDP آن 54-11.5 بوده و لیتوگرافی آن 22 نانومتر است.
نسل پنجم دو هسته‌ای هستند.
حافظه‌کش آن 3 مگابایت بوده، TDP 15 یا 26 وات است. لیتوگرافی آن 14 نانومتر است.
نسل ششم 2 هسته‌ای بوده و 4 هسته مجازی دارد.
حافظه‌کش آن 3 یا 4 مگابایت است و TDP آن حدودا بین 54-15 مگابایت بوده و لیتوگرافی آن 14 نانومتر است.
نسل هفتم بین دو هسته‌ای بوده و 4 هسته مجازی دارد.
حافظه‌کش آن 3 مگابایت است. TDP آن حدودا بین 35 وات است.
نسل هشتم دو هسته‌ای بوده و 4 هسته مجازی دارد.
حافظه‌کش آن 6 مگابایت است. TDP آن حدودا بین 45 وات است.
نسل نهم فرکانس آن 2.1 گیگاهرتز بوده و حافظه‌کش آن 4 مگابایت است و TDP در کم‌ترین حالت 10 و در بیش‌ترین حالت 25 وات است.
نسل دهمدو هسته‌ای بوده و 4 هسته مجازی دارد.
فرکانس آن 1.1 یا 1.2 گیگابایت می‌باشد.
حافظه‌کش آن 4 مگابایت بوده TDP آن در کم‌ترین حالت 13 و در بیش‌ترین حالت 25 وات است.
نسل یازدهمدر انواع مدل‌ها با 2 تا 4 هسته به بازار عرضه شده و حداقل فرکانس پردازنده‌های Core i3 نسل یازدهم 2.2 گیگاهرتز است که تا 4.4 گیگاهرتز در قوی‌ترین مدل‌ها افزایش پیدا می‌کند. حافظه کش آن‌ها نیز بین 6 تا 8 مگابایت متغیر است.
نسل دوازدهمحداقل سرعت پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل Core i3 1.2گیگاهرتز است که تا 4.4 گیگاهرتز برای انجام کارهای سنگین افزایش پیدا می‌کند. این سری از پردازنده‌های اینتل حداقل 4 هسته داشته که در برخی از مدل‌ها تا 10 هسته افزایش پیدا می‌کند.
نسل سیزدهم حداقل سرعت پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل Core i3 بین 1 تا 4.5 گیگاهرتز است برای انجام کارهای سنگین افزایش پیدا می‌کند. این سری از پردازنده‌های اینتل حداقل 4 هسته داشته که در برخی از مدل‌ها تا 10 هسته افزایش پیدا می‌کند.

CPU نسل دهم Core i3

عنوان Core i3 – 10110UCore i3 – 1005G1
تعداد هسته۲ هسته۲ هسته
نسل1010
فرکانس۴.۱۰ گیگاهرتز3.4 گیگاهرتز
حافظه کش۴ مگابایت4 مگابایت
کارت گرافیکUHD GraphicsUHD Graphics
لیتوگرافی۱۴ نانومتر۱۰ نانومتر

سی پی های ذکر شده در بالا یکی از پرطرفدار ترین سی پی های سری i3 هستند و طرفداران بسیار زیادی نیز دارند. به صورت کلی چون لپ تاپ های این سری از قیمت پایین تری برخوردار هستند افراد ترجیح می‌دهد یک سی پی یو قدرتمند از این سری را با قیمت مناسب تهیه کنند.  سی پی های نسل 10 در i3 می‌توان گزینه خوبی برای خرید در لپ تاپ در این دسته باشند.

CPU نسل یازدهم Core i3

نسل 11 همان طور که انتظار می‌رفت نسبت به نسل‌های قبلی خودش پیشرفت چشم‌گیری داشته و از سری Core i5 و Core i7 با نسل‌های پایین‌تر سبقت گرفته است و کاربران زیادی را تحت تاثیر خود قرار داده است. سی پی یو نسل یازدهم i3 در حال حاضر اخرین نسخه از این سری سی پی یو است . اگر شما تازه قصد خرید این سری از پی پی یو را دارید، سعی کنید نسل یازدهم آن را خریداری کنید تا بتوانید از حداکثر توانایی و آخرین تکنولوژی به کار رفته در core i3 بهرمند شوید.

لیست لپ تاپ ها با پردازنده Core i3: لپ تاپ Core i3

عنوانi3-1115G4
تعداد هسته۲ هسته
نسل۱۱
فرکانس۴.۱۰ گیگاهرتز
حافظه کش۶ مگابایت
کارت گرافیکUHD Graphics

سی پی یو  i3-1115G4  دو هسته‌ای بوده و در حال حاضر تنها سی پی یو سری Core i3 است که در لپ تاپ های ایسوس و لنوو استفاده می‌شود. این نسل از Core i3، جدیدترین نسل از این سری بوده و از نسل هفتم Core i5 و نسل چهار یا پنج Core i7 قوی‌تر است. حافظه کش آن 6 مگابایت بوده و در رده کش متوسط قرار می‌گیرد.

CPU نسل دوازدهم Core i3

هر لپ تاپ با پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل، به نام لپ تاپ‌ نسل 12 شناخته می‌شود. یکی از محبوب‌‌ترین لپ تاپ‌های نسل 12 اینتل، لپ تاپ ایسوس ویووبوک R1502 با پردازنده Core i3 است. این لپ تاپ به خوبی پیشرفت این نسل از پردازنده‌های اینتل را نشان می‌دهد. در لپ تاپ نسل دوازده ایسوس از پردازنده Core i3 1215U استفاده می‌کند.

عنوان Core i3 1215U
تعداد هسته 6
نسل12
فرکانس4.4 گیگاهرتز
حافظه کش10 مگابایت
کارت گرافیکاینتل UHD
نسل دوازدهم

CPU نسل سیزدهم Core i3

اینتل برای مبارزه با پردازنده‌های اپل M به یک سرباز قدرتمند نیاز داشت؛ سرباز اینتل برای قهرمانی در مقابل پردازنده‌های M2، سی پی یو نسل سیزدهم است. لپ تاپ‌ نسل 13 با پردازنده Core i3 بهترین لپ تاپ برای افرادی است که به یک همراه مطمئن نیاز دارند.

 پردازنده‌های نسل 13 اینتل Core i3 با حداقل فرکانس 1.2 گیگاهرتز و حداکثر فرکانس 4.6 گیگاهرتز قدرت بالایی داشته و مصرف برق کم‌تری دارند. این سری از پردازنده‌های اینتل با حداقل 4 هسته تا حداکثر 8 هسته همراه می‌شوند. بر اساس پیشبینی‌های آی تی هوم، لپ تاپ‌های وارد شده به ایران از پردازنده‌های 1315U استفاده خواهند کرد.

عنوان Core i3 1315U
تعداد هسته 6
نسل13
فرکانس4.5 گیگاهرتز
حافظه کش10 مگابایت
کارت گرافیکاینتل UHD
نسل سیزدهم

مقایسه کلی نسل‌های Core i3

با توجه به نمودار زیر نسل ششم و هفتم دیگر پایین ترین سی پی های نسل i3 موجود در لپ تاپ های موجود در بازار است. این نسل ها از تکنولوژی پایین تری نسبت به نسل های جدید خود برخوردار هستند. نسل هشتم سی پی یو i3 نسبت به دو نسل قبلی خود آپدیت قوی داشته و تکنولوژی متوسطی دارد. سی پی های core i3 نسل نهم ندارد و بعد از نسل هشتم وارد نسل دهم از این سری سی پی یو می‌شود. تکنولوژی به کار رفته در نسل یازدهم core i3 واقعا باعث پیشرفت چشم گیری در کاربرد این نسل سی پی یو شده است.  همین طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید نسل یازدهم پیشرفت فوق العاده ‌ای نسبت به نسل های قبلی داشته است.

مقایسه کلی نسل‌های Core i3

مقایسه Core i3 با Core i5 و Core i7

core i3 نسبت به سایر سری‌ها ارزان‌تر بوده و سیستم ضعیفی داشته و برای کار‌هایی معمولی و رده پایین استفاده می‌شود. ولی برای کارهای گرافیکی سبک و بازی‌هایی با گرافیک ساده از پردازنده‌های Core i5 استفاده می‌شود. همچنین برای کارهای گرافیکی سنگین مانند ادیت تصاویر و ویدئو و بازی‌هایی با گرافیک بالا پردازنده‌های Core i7 کاملا مناسب است.
امروزه با آمدن پردازنده‌های Core i7 و Core i5 و گران بودن لپ تاپ‌های دارای این سی پی یو ها از core i3 بسیار استقبال می‌شود و همچنان جز پردازنده‌های اقتصادی محسوب می‌شود که کارهای روزمره و حتی بازی‌ با رده پایین را پشتیبانی می‌کند.
برای مقایسه core i ها گزینه‌های زیادی وجود دارد اما مهم‌ترین آن‌ها هسته می‌باشد و می‌توانید از تعداد هسته برای مقایسه استفاده کنید. خالی از لطف نیست که برای مقایسه تخصصی‌تر به سرعت کلاک نیز توجه کنید، هر چه سرعت کلاک بالا‌تر باشد سیستم سریع‌تر عمل می‌کند.

لپ تاپ های دارای پردازنده Core i3 برای چه کاربرانی مناسب است؟

لپ تاپ های دارای این سری از سی پی یو، جز لپ تاپ هایی محسوب می‌شوند که کارهای سبک را پشتیبانی می‌کنند. برای مثال این لپ تاپ برای دانشجویان کاملا مناسب است و می‌تواند تمامی فعالیت های آن‌ها اعم از کار با آفیس، انجام پروژه های سبک مهندسی، شرکت در کلاس های آنلاین و…را به راحتی انجام داد. دانشجویان رشته های مختلف باید هنگام خرید به قدرت لپ تاپ توجه کنید. دانشجویان رشته های گرافیک بهتر است از لپ تاپ هایی مناسب رشته گرافیک، دانشجویان رشته معماری از لپ تاپ های مناسب رشته معماری و تمامی رشته هایی که پروژه های کاری سنگین دارند باید سعی کنند از لپ تاپ های حرفه ای استفاده کنند.

علاوه بر این ها، لپ تاپ های دارای سی پی یو Core i3، جز لپ تاپ هایی با قیمت پایین محسوب می‌شوند و در دسته بندی لپ تاپ های اقتصادی قرار دارند تا تمامی کاربران بتوانند با هر میانگین بودجه مالی توانایی خرید لپ تاپ داشته باشند. لپ تاپ های اقتصادی کمک شایانی به اقشار تازه کار جامعه، دانشجویان، دانش آموزان، مهندسان تازه کار و…می‌کنند تا در شروع راه یک سیستم شخصی همراه خود داشته باشند.

لیست لپ تاپ های ارزان قیمت: لپ تاپ اقتصادی

پیشنهاد ما این است که حتما از دسته بندی لپ تاپ اقتصادی و لپ تاپ دانشجویی دیدن کنید تا شناخت جدیدی نسبت به سیستم پیدا کنید و با مقایسه این سیستم ها بتوانید لپ تاپ مناسب نیازهای خود را تهیه کنید.

بازی‌های مناسب برای پردازنده Core i3

بازی های قابل پشتببانی با core i3

تعداد بازی‌هایی که این پردازنده پشتیبانی می‌کند زیاد نیست. اکثرا بازی‌هایی با گرافیک پایین و حجم کم می‌توانند از این پردازنده استفاده کنند. در ادامه چند مورد از بازی‌هایی که این سیستم پشتیبانی می‌کند را برایتان آورده‌ایم.

Middle-earth: Shadow of War
• حداقل پردازنده: Core i3-4130
• پردازنده‌ی توصیه شده: Core i5-4670

Wolfenstein II: The New Colossus
• حداقل پردازنده Core i3-4130 :
• پردازنده‌ی توصیه شده: Core i3-6100

Titanfall 2
• حداقل پردازنده: Core i3-6300
• پردازنده‌ی توصیه شده: Core i3-6300

ترکیب مناسب سی پی یو Core i3 با کارت گرافیکی

علاوه بر سی پی یو مناسب، کارت گرافیکی نیز از مهم‌ترین ارکان در اجرای بازی محسوب می‌شود.
ما در اینجا دو نمونه از ترکیب مناسب از کارت گرافیکی و سی پی یو سری i3 را برایتان آورده‌ایم.
نمونه اول
• پردازنده: Intel Core i3-7100
• کارت گرافیک: GeForce GTX 1050Ti
نمونه دوم
• پردازنده: Intel Core i3-8100
• کارت گرافیک: GeForce GTX 1060

معرفی لپ تاپ Core i3

معرفی لپ تاپ ها با پردازنده core i3

لپ تاپ ایسوس مدل R1502ZA یکی از بهترین لپ تاپ‌های ایسوس با پردازنده نسل دوازدهم اینتل است. این لپ تاپ بهترین همراه دانشجویان و دانش آموزان تا مهندسان به حساب می‌آید. البته که نباید از این لپ تاپ برای کارهای سنگین یا اجرای بازی‌ها استفاده کنید، چراکه از کارت گرافیک مجزا استفاده نمی‌کند. اگشر ما قصد خرید یک لپ تاپ با cpu core i3 را دارید و می خواهید که پردازنده شما از نسل جدید باشد. این لپ تاپ انتخاب خوبی خواهد بود. به عنوان یک نکته باید گفت در بیشتر گزینه ها یک پردازنده i3 نسل 12 عملکردی بهتر از یک پردازنده i7 نسل دهم دارد.

یکی دیگر از لپ تاپ های فوق العاده با سی پی یو i3 لپ تاپ لنوو مدل ideapad 3 است . این لپ تاپ در سری های مختلف و کانفیگ های گوناگون وجود دارد اما طرفداران سی پی یو Core i3 می توانند به سراغ این مدل بروند. این لپ تاپ یک گزینه فوق العاده برای برنامه نویسی و کارهای آموزشی است و می تواند انتخاب خوبی به عنوان یک لپ تاپ دانشجویی باشد.

لپ تاپ لنوو مدل V15 G2 یک لپ تاپ فوق العاده با پردازنده i3 نسل یازدهم، 4 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه SSD است، شما می توانید از این لپ تاپ برای کارهای ساده، روزمره، دانشجویی، حسابداری، اداری، و ترید استفاده کنید، حتی روی میز مدیریتی شما یک لپ تاپ بسیار شیک محسوب دیده می شود. همچنین این لپ تاپ بسیار سبک است که حمل آن باری کاربر آسان است. شما می توانید این لپ تاپ را با 12 ماه گارانتی اصلی می توانید از شرکت و سایت آی تی هوم با خیال راحت خریداری کنید.

لپ تاپ A315 از دیگر لپ تاپ های دارای سی پی یو i3 است اینبار از برند ایسر. کاربران مناسب این لپ تاپ ها دانشجویان، دانش اموزان، مهندسان تازه کار هستند که بودجه کمی را برای خرید لپ تاپ در نظر گرفته اند، جنس بدنه این لپ تاپ پلی کربنات است که در برابر اسیب بسیار مقاوم است، اگر شما می خواهید یک لپ تاپ مناسب کارهای ساده از برند ایسر خریداری کنید این لپ گزینه خوبی برای شماست و دارای 18 ماه گارانتی اصلی در شرکت آی تی هوم است.

به عنوان آخرین گزینه به سراغ لپ تاپ R565EP از برند ایسوس می رویم. لپ تاپی با پردازنده core i3 نسل یازده، 4 گیگابایت حافظه رم و 512 گیگابایت SSD!

این لپ تاپ کور آی تری قطعا همراه خوبی برای شما در انجام امور خواهد بود و از انتخاب آن پشیملن نخواهید شد. شما می‌توانید از این لپ تاپ برای انجام کارهای گوناگون مانند تسک های ساده و روزمره استفاده کنید و امور حسابداری و ترید را نیز به خوبی پیش ببرید. هر چند که برای بازی سبک و کارهای گرافیکی ساده نیز می توانید از این لپ تاپ استفاده کنید.

سخن آخر….
به طور کلی سی پی یو Core i3 جز پردازنده‌هایی با پردازش متوسط بوده و شما می‌توانید برای کارهای روزمره و سبک از لپ تاپ‌هایی با این سی پی یو استفاده کنید. برای انجام کارهای ساده مهندسی، حسابرسی های سبک و کارهایی با گرافیک پایین از این پردازنده می‌توان بهرمند شد. تمامی لپ تاپ‌های معرفی شده در مقاله جز بهترین لپ تاپ‌هایی با پردازنده core i3 هستند و شما می‌توانید با یک هزینه به صرفه از لذت استفاده از این سیستم بهرمند شوید.
اینجا آی تی هوم است. ما برای ایجاد یک خاطره دل انگیز از خرید برای شما اینجا هستیم. با ما در ارتباط باشید.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!

نظرات کاربران

  1. مهدی گیم

    سلام یه سوال کیس من رم 8 با core i3و2هسته ای آیا میتونم آنرا ارتقا بدم قیمتش چقدر نیفته

    پاسخ به این نظر
    1. سوگل مختاری

      سلام مهدی گیم عزیز… اگه قصد ارتقا داری میتونی با بخش گارانتی ما تماس بگیری تا کامل بتونن به همراه قیمت و جزئیات کار راهنماییت کنن.

      پاسخ به این نظر
  2. صادقی

    سلام من لبتاب i3 خریدم با رم 8 گرافیک 2 نیم
    نسل ۱۱ ویندوز 10 ایا میتونم بازی توش بریزم

    پاسخ به این نظر
    1. سوگل مختاری

      سلام خانم یا آقای صادقی عزیز…بازی های سبک رو بله و بازی های سنگین با گرافیک بالا رو نه متاسفانه

      پاسخ به این نظر
  3. مرتضی

    سلام وقت بخیر لپ تام لنووو با پررازنده ی i3 111۵ g4 برای برنامه نویسی وب مناسب هست؟

    پاسخ به این نظر
    1. حنا عاشوری

      سلام
      بله مناسبه ولی اگه پروژه های سنگین تری بخواید کار کنید بهتره سراغ لپ تاپی با پردازنده Core i5 برید.

      پاسخ به این نظر
  4. محمد

    سلام و خسته نباشید
    Core i3 نسل 11 و 8 گیگ رم و 256 (اگر کاستوم کنم ssd512)
    برای انجام کارای دانشگاه (رشته مدیریت کسب و کار)
    خوبه یا به نظرتون
    Core i5 نسل 12 8 گیگ رم و 512ssd

    با پردازنده Core i3 کارم راه می افته؟

    پاسخ به این نظر
    1. حنا عاشوری

      سلام دوست عزیز
      اگر صرفا برای انجام کارهای دانشگاهتون می‌خواید با Core i3 کارتون راه میفته ولی اگه مشکل بودجه ندارید و می‌خواید یه لپ تاپ مطمئن برای کارهای مختلف داشته باشید برید سراغ Corei5 .

      پاسخ به این نظر
  5. احمدرضا

    با سلام
    I3 نسل ۱۳ با رم 8گیگ ddr5 برای برنامه های مهندسی برق مثل eplan یا اتوکد و برنامه نویسی PLC میشه روش حساب کرد .
    ممنون میشم اگه جواب بدید

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود دوست عزیز
      برای eplan 2023 نیاز به i5 به بالا هست و 16 گیگ رم این مواردی هست که توی سایت eplan نوشته شده .

      پاسخ به این نظر
  6. پویا

    سلام
    لپتاپ لنوو ideapad 3 با رم ۱۲
    حافظه ۱ ترابایت و ۲۵۶ گیگ ssd
    برای کار های روزمره و دانشجویی و دانش آموزی خوبه؟

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود دوست عزیز
      بله یک گزینه خوب و مقرونبه صرفه برای گزینه هایی که فرمودین هست .

      پاسخ به این نظر
  7. سینا زند

    سلام یه سوال لب تاب دومی و سومی چه فرقی داره؟
    دومی تازه بهتره رم ۸ ۱۴میلیون اما سومی با رم ۴ ۱۵, میلیون واقعا برام سواله

    پاسخ به این نظر
    1. علی نعیمی

      در لپ تاپ ها یک المان قیمت را مشخص نمیکنه
      ممکنه نسل سی پی یو هم در قیمت لپ تاپ تاثیر گذار هست
      لپ تاپ های جدیدتر شاید با کانفیگ ظاهری پایین تر مینونه مبلغ بیشتری را داشته باشد.

      به عنوان مثال لپ تاپ های نسل ۱۲ با نسل ۱۱ تفاوت قیمتی چند میلیونی دارند. ولی میتونه جفتشون Core i7‌ باشند.

      پاسخ به این نظر
  8. faham

    سلام
    ۱۲th Gen Intel(R) Core(TM) i3-1215U 1.20 GHz
    ۱۲.۰ GB (11.7 GB usable)
    این مشخصات برای برنامه نویسی خوبه؟

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود دوست عزیز
      بله یک گزینه مناسب برنامه نویسی هست.

      پاسخ به این نظر
  9. faham

    سلام
    12th Gen Intel(R) Core(TM) i3-1215U 1.20 GHz
    12.0 GB (11.7 GB usable)

    پاسخ به این نظر
  10. مهدی

    سلام پردازنده i3 1215u قوی تره یا i5نسل 10 واسه برنامه نویسی

    پاسخ به این نظر
    1. علی نعیمی

      اگر هر دو از یک سری از ایسوس باشند یعنی هر دو سی پی یو از سری U باشند Core i3 نسل ۱۲ قوی تر از Core i5 نسل ۱۰ است.

      پاسخ به این نظر
  11. شیخ

    فوق العاده بود این مقاله

    پاسخ به این نظر
  12. مصطفی

    سلام پردازنده corei3 1115g4 قوی تره یا corei 7 7820hq??

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود مصطفی عزیز
      برای کارهای معمولی قدرت برابر دارند ولی برای پردازش های سنگین چیزی حدود 14 درصد i7 قویتر هست.

      پاسخ به این نظر
  13. محدثه

    سلام
    لپتاپی با پردازنده core i3 ۱۰۰۵g1
    رم ۱۲ گیگ
    حافظه 1Thddو 256G ssd
    برای برنامه نویسی در چه حوزه هایی خوبه؟

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      سلام و درود محدثه عزیز
      پردازنده دستگاه شما ی پردازنده قوی محسوب نمیشه ولی با این وجود بخاطر داشتن SSD و رم بالا میشه باهاش برنامه نویسی با زبان های مختلف انجام داد. انواع زبان هایی مثل پایتون ، C++ ، جاوا و بقیه ولی در حوزه بازی نویسی نمیتونید فعالیت کنید مناسب این کار نیست.

      پاسخ به این نظر
  14. نازنین

    سلام .برای برنامه نویسی چه لپ تاپی مناسبه؟!

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      سلام و درود نازنین عزیز
      ی لپ تاپ مناسب برنامه نویسی باید ی پردازنده خوب و چند هسته ای داشته باشه و همچنین رم با ظرفیت مناسب . این مشخصات نسبت به مبتدی یا حرفه ای بودن کاربر متغییر هست . حداقل های ی لپ تاپ مناسب شما میتونه پردازنده i3 یا رایزن 5 نسل جدید داشته باشه و حداقل رم 8 گیگ هست و داشتن SSD خیلی سرعت عمل رو بالا میبره مقدار و حجم SSD مهم نیست ولی بودنش لازم هست . داشتن کارت گرافیک مجزا برای ی برنامه نویسی الزامی نیست یعنی دستگاه با کارت گرافیک آنبرد هم مناسب هست . مگر اینکه تو حوزه بازی بخواهین فعالیت کنید.

      پاسخ به این نظر
  15. AmirHo3ein

    سلام مک بوک ایر۲۰۲۰ core i3 برای دانشجوها خوبه ؟

    پاسخ به این نظر
    1. آی‌تی‌هوم

      سلام خدمت شما دوست عزیز

      بستگی داره شما چه رشته ای هستید؟ و برای اجرای نرم افزارهای مورد نیازتان چه کانفیگی برای شما مناسب هست.

      پاسخ به این نظر
  16. Ali

    سلام بنظرتون برای گیم و برنامه نویسی کدوم cpu بهتره ؟ core i3 1115g4 یا core i5 8400 ممنون

    پاسخ به این نظر
    1. Javad Hassankhani

      سلام علی عزیز
      8400 قویتره ولی باید در نظر بگیری این پردازنده روی دستگاه های نو موجود نیست

      پاسخ به این نظر
      1. unkwon

        سلام خسته نباشید
        15 thinkbook
        با مشخصات : (ssd256 . ram12 . corei3 (11
        بنظرتون لپ تاپ خوبیه ؟ برای کار های عادی و دانشجویی چون از این پردازنده پشتیبانی میکنه ولی توی پیشنهاداتون ندیدمش گفتم بپرسم . ممنون

        پاسخ به این نظر
        1. کارشناس آی تی هوم

          سلام و درود دوست عزیز
          بله قطعا این دستگاه هم گزینه مناسبی برای کارهای عادی و دانشجویی هست .خوشبختانه تنوع زیاد هست و امکان این نیست که همه موارد رو توی یک مقاله پیشنهاد داد

          پاسخ به این نظر
    2. جاوید

      سلام
      مفید بود
      ممنون

      پاسخ به این نظر
      1. کارشناس آی تی هوم

        سلام و درود جاوید عزیز
        خوشحالیم که براتون مفید بوده و رضایت داشتین و تشکر میکنیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین .

        پاسخ به این نظر
        1. No name

          اصلا با حرف شما در مورد رندر گیری و بازی با core i3 12100 موافق نیستم اصلا تو نسل ۱۲ اینتل گل کاشته بازی هایی رو بالا میاره که پشم آدم میریزه فوق العاده قوی هست و با بودجه کم بهترین انتخاب هست با کارت گرافیک gtx 2060

          پاسخ به این نظر
          1. کارشناس آی تی هوم

            درود دوست عزیز
            ممنونیم که نظرتون رو با ما در میان گذاشتین . مقاله های نوشته شده در این بلاگ بیشتر حول محور لپ تاپ نوشته میشه .پردازنده ای که شما میفرمایید برای دسکتاپ هست . مسلما پردازنده های دسکتاپ از پردازنده های هم سری خودشون تو لپ تاپ میتونه قوی تر باشه . ولی در بحث خرید قطعات کیس و اسمبل کردن آن مسئله خیلی خیلی مهم هماهنگی و مچ شدن قطعات هست . در لپتاپ بخش QC هر شرکت این وظیفه تحقیق رو به عهده دارد ولی در بازار ایران کمتر کسی اطلاع دارد که کدام قطعه با کدام مادربرد و کارت گرافیک میتونه پرفورمنس بهتری بده.

            پاسخ به این نظر