top banner
بررسی کارت گرافیک Core i7

احتمالا شما نام پردازنده‌های اینتل را شنیده‌اید!!!

شرکت اینتل یکی از برترین شرکت‌های جهان برای تولید پردازنده و سایر قطعات سخت افزاری است! پردازنده‌های قوی این شرکت مثل پردازنده Core i7 بسیار پرطرفدار است به طوری که در سال 2021 حدودا 70 درصد از رایانه‌های موجود در بازار از سری پردازنده‌های این شرکت استفاده می‌کردند. اینتل با ارائه سری Core i تحول بزرگی در پردازنده‌های مرکزی ایجاد کرد. سری Core i در نام های i3 و i5 و i7 و در نهایت i9 در بازار وجود دارند که امروزه بسیار مورد توجه شرکت‌های ابرقدرت در تولید لپ‌تاپ می‌باشند. در این مقاله قرار است صفر تا صد سی پی یو core i7 را بررسی کنیم.

همچنین در مورد نسل‌های متفاوت آن صحبت کنیم و همچنین این سری پردازنده‌ها را در اجرای چند بازی گوناگون بررسی می‌کنیم. پس اگر شما نیز علاقمند به دانستن این اطلاعات هستید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

قبل از هر چیزی باید گفت که شما می‌توانید خلاصه‌ای مفید و کوتاه از مقاله‌ی زیر را در پادکست زیر بشنوید و اطلاعات بیشتری در مورد سی پی یو Core i7 داشته باشید:)

معرفی سی پی یو Core i7؛ نگاهی کوتاه

سی پی یو core i7 یک رده از پردازنده‌های 64 بیتی شرکت اینتل است. از این پردازنده‌‌ها در لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی استفاده می‌شود. این سری پردازنده‌ها جزو اولین پردازنده‌هایی بودند که با معماری اینتل نهالم توسعه پیدا کرد و جانشین خانواده‌ی اینتل کور 2 شد. در حال حاضر پردازنده core i7 جزو محبوب ترین گزینه های بازار است که در سیستم های قدرتمند مورد استفاده قرار می گیرد و قدرت پردازشی فوق العاده ای دارند.

رفع یک اشتباه برای همیشه!

در ابتدا بیاید درمورد یک مشکل همگانی صحبت کنیم. پردازنده‌های سری‌های Core i اگر توجه کرده باشید با اعداد مقابل آن از هم تفکیک داده می‌شوند. مانند “سی پی یو core i7” و سی پی یو Core i5!

افراد زیادی اعتقاد دارند که این اعداد نشان دهنده تعداد هسته آن‌ها است ولی این برداشت کاملا اشتباه است. برای مثال در پردازنده Core i7 عدد 7 هیچ ارتباطی به تعداد هسته آن ندارد.

احتمالا برای شما جالب است: تشخیص نسل انواع CPU اینتل

core i7

حالا زمان آن است که به سراغ بررسی cpu core i7 برویم و از ویژگی‌های آن بگوییم.

تکنولوژی Hyper-threading در Core i7

ما می‌دانیم هر هسته در سی پی یو فقط می‌تواند در حالت عادی یک فعالیت را پشتیبانی کند که باعث کند شدن عملکرد سیستم مخصوصا در پردازنده های 2 هسته‌ای می‌شود. برای جلوگیری از این امر و سریع‌تر انجام شدن فعالیت‌های سیستم از تکنولوژی هایپرتردینگ استفاده می‌شود، در این تکنولوژی هر هسته به جای یک فعالیت، دو فعالیت را پشتیبانی می‌کند که باعث افزایش عملکرد سیستم می‌شود. سی پی یو i7 نیز از این قضیه جدا نیست و داشتن تکنولوژی هایپرتردینگ می‌تواند سرعت انجام امور را تا چندین برابر افزایش دهد.

تکنولوژی توربو بوست Turbo Boost در سی پی یو

زمانی که cpu بتواند اطلاعات را در مدت زمان کمتری پردازش کند، سرعت و عملکرد سیستم افزایش پیدا می‌کند. کلاک (clock) پردازنده یعنی سرعتی که سی پی یو برای انجام و پردازش فعالیت‌ها از خود نشان می‌دهد و همان طور که گفته شد هر چه کلاک بیش‌تر باشد برای سیستم مناسب‌تر است. فناوری توربو بوست باعث افزایش کارایی و کیفیت سیستم می‌شود. پردازنده آی 7 از تکنولوژی توربو بوست نیز پشتیبانی می کند و با کمک آن با پدیده افزایش کارایی و کیفیت سیستم رو به رو هستید.

بررسی جامع نسل‌های مختلف Core i7 اینتل

اضافه شدن فناوری‌های جدید و بهبود شرایط سی پی یو، از برنامه‌های هر سال اینتل برای سری سی پی یوهای خود می‌باشد. با گذشت هر نسل شاهد پیشرفت فناوری و تکنولوژی سری‌های core i ها هستیم. در ادامه برای شما عزیزان هر کدام از نسل‌های core i7 را به طور خلاصه بررسی می‌کنیم.

سی پی یو core i7

نسل اول

نسل اول Core i7، دو یا چهار یا شش هسته‌ای بوده، کش آن‌ بین 4 و 6 و 8 و 12 مگابایت متغیر بوده و TDP آن به صورت 130-18 وات می‌باشد.

نسل دوم

دو یا چهار یا شش هسته‌ای بوده و حافظه‌کش آن 4، 6 و 8 مگابایت است. TDP آن بین 55-17 وات متغیر است.

نسل سوم

دو یا چهار هسته‌ای می‌باشند و حافظه کش آن‌ها 4، 6 و یا 8 مگابایت است و TDP آن بین 13-55 وات متغیر می‌باشد.

نسل پنجم

دو یا چهار هسته‌ای هستند و حافظه‌کش آن 4 یا 6 مگابایت بوده 140-15 TDP وات است. لیتوگرافی آن 14 نانومتر است.

نسل ششم

دو یا چهار هسته‌ای است. حافظه‌کش آن 3 یا 4 یا 6 مگابایت است و TDP آن حدودا بین 65-15 مگابایت بوده و لیتوگرافی آن 14 نانومتر است.

نسل هفتم

دو یا چهار هسته‌ای بوده و 2 یا 4 هسته مجازی دارد. حافظه‌کش آن 8 مگابایت است. TDP آن حدودا 45 وات است.

نسل هشتم

چهار یا شش هسته‌ای است. حافظه‌کش آن 8 یا 9 یا 12 مگابایت است. TDP آن حدودا بین 45-28 وات است.

نسل نهم

چهار هسته‌ای بوده و حافظه‌کش آن 8 مگابایت است و TDP در کم‌ترین حالت 10 و در بیش‌ترین حالت 25 وات است.

نسل دهم

چهار هسته‌ای است. حافظه‌کش آن 8 مگابایت بوده TDP از 12 تا 28 مگابایت متغیر است.

نسل یازدهم

پردازنده‌های نسل یازدهم Core i7 از 8 هسته قدرتمند اینتل قدرت می‌گیرند، فرکانس پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل Core i7 تا 5 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند و فرکانس پایه آن‌ها از 1.4 آغاز می‌شود. البته که مدل‌های مختلف این پردازنده ممکن است حداقل و حداکثر فرکانس متفاوتی داشته باشند. تعداد هسته مجازی این گروه از پردازنده‌های اینتل 16 ترد است.

نسل دوازدهم

پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل Core i7 از 12 هسته قدرت می‌گیرند. تعداد هسته مجازی پردازنده‌ Core i7 به 20 ترد می‌رسد که تاثیر خود را به خوبی نشان می‌دهد. حداکثر فرکانس این پردازنده بسته به مدل آن تا 4.9 گیگاهرتز افزایش یافته و حداقل فرکانس آن 2.7 گیگاهرتز است. توان پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل به نسبت نسل قبل خود افزایش قابل توجهی داشته است.

نسل سیزدهم

نسل سیزدهم اینتل به خوبی جایگزین پادشاهان قبلی خود، یعنی نسل دوازدهم این شرکت می‌شوند. پردازنده نسل سیزدهم Core i7 به کمک 16 هسته (8 هسته قدرتمند و 8 هسته کم مصرف) دستورات شما را انجام می‌دهد. این سری از پردازنده‌های اینتل در مجموع 24 هسته مجازی قدرت می‌گیرند. حداکثر فرکانس پردازنده 5.4 گیگاهرتز بوده که توان کافی برای انجام سخت‌ترین کارهای دیجیتال را در دسترس شما قرار می‌دهد.

نسل چهاردهم

در نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل، شاهد تغییر چندانی نسبت به نسل قبل نبودیم. سرعت کلاک پردازنده کمی افزایش داشت، اما هنوز هم همان معماری هیبریدی اینتل که در نسل قبل معرفی شده بود در این نسل هم وجود دارد. پردازنده Core i7 نسل 14 اینتل البته از نظر تعداد هسته افزایش قابل توجه‌ای داشته است. این بار به جای 16 هسته، شاهد 20 هسته هستیم که 12 تای آن‌ها از نوع Efficient و 8 تای آن‌ها از نوع Performance (دورشته‌ای) هستند.

چند نمونه از CPU های نسل دهم Core i7

لپ تاپ های نسل دهم Core i7 از قدرت پردازش مناسبی برخوردار هستند و و برای کارهای گرافیکی سنگین (یه شرط داشتن گرافیک مناسب) را انجام دهید. همچنین برای بازی هایی با گرافیک بالا نیز می‌تواند مناسب باشد. لپ تاپ های دارای پردازنده نسل دهم Core i7 را می‌توان در دسته بندی لپ تاپ های اقتصادی و دانشجویی قرار داد. دسته لپ تاپ های اقتصادی دسته ای است که می‌توانید لپ تاپ هایی با کارایی مناسب را با قیمت پایین تری خریداری کنید. می‌توانید سخت افزار این لپ تاپ های دسته بندی اقتصادی را از لحاظ کارت گرافیک، رم، حافظه داخلی و… بررسی کنید.

Core i7-1065G7
تعداد هسته4 هسته
نسل10
فرکانس3.90 گیگاهرتز
حافظه کش8 مگابایت
کارت گرافیکPlus Graphics

Core i7-1165G7
تعداد هسته8 هسته
نسل10
فرکانس5.10 گیگاهرتز
حافظه کش16 مگابایت
کارت گرافیکUHD Graphics

Core i7-11370H
تعداد هسته8 هسته
نسل10
فرکانس5 گیگاهرتز
حافظه کش16 مگابایت
کارت گرافیکUHD Graphics

چند نمونه از سی پی یو های نسل یازدهم Core i7

نسل یازدهم core i7 با معماری جدید و تکنولوژی بالای خود، نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است به طوری که ما امروزه برای کسانی که ‌شرایط اقتصادی خوبی دارند لپ تاپ‌های سری core i7 نسل یازدهم را پیشنهاد می‌کنیم زیرا توانایی پردازش بالای گرافیکی، انجام محاسبات سنگین، پشتیبانی بازی‌ها با گرافیک و جزئیات مناسب همه از عواملی هستند که باعث محبوبیت این نسل از i7 شده است.

مقایسه کلی نسل‌های Core i7

نمودار زیر به شما برای بررسی کلی نسل‌ها در core i7 کمک می‌کند. همان طور که مشاهده می‌کنید مثل تمام سری این core iها، نسل 11 از سایر نسل‌ها قوی‌‌تر بوده و فناوری بیش‌تری دارد.

پردازنده core i7

انواع CPU اینتل

آیا تفاوت در انواع CPU اینتل را می‌‌‌‌دانید؟ سری core i7 نسبت یه سری‌های قبلی در اجرای برنامه‌ها با گرافیک بالا، محاسبات سنگین، اجرای برنامه‌های حجیم و پشتیبانی بازی‌های روز با گرافیک عالی و جزئیات کامل، قوی‌تر عمل می‌کند. این سری از سی پی یو، در نسل 10 و 11 فوق العاده عمل کرده و ما به کسانی که بودجه مالی خوبی دارند این سری نسل از core i7 را پیشنهاد می‌کنیم.

البته نسل‌های آخر core i3 و core i5 نسبت به نسل‌های قدیمی core i7 قوی‌تر می‌باشد. البته که شما می‌توانید مجموعه‌ای از بهترین لپ تاپ‌های بازار با پردازنده اینتل Core i7 را در دسته بندی لپ تاپ گیمینگ ایسوس انتخاب کرده و خریداری کنید.

مقایسه Core i7 با سایر CPU های هم تراز

همان طور که مشاهده می‌کنید core i7 نسبت به پردازنده‌های هم تراز خود قوی‌تر عمل می‌کند. برای مثال core i3 نسل 10 حدودا سه برابر از core i7 نسل 9 عقب‌تر از است! کارایی i7 نسبت به سایرین بیش‌تر بوده و می‌توان گفت جزء پردازنده‌های قوی طبقه بندی می‌شود. پیشنهاد ما به شما این است اگر فعالیت‌های گرافیکی بالایی را انجام می‌دهید از سیستم‌هایی با سی پی یو core i7 استفاده کنید.

بررسی قدرت نسل‌های مختلف core i7 نسبت به سایر پردازنده‌های هم قدرت از Intel و AMD

cpu core i7

بازی‌های مناسب برای پردازنده Core i7

cpu i7

Watch Dogs 2

حداقل پردازنده: Core i7-4770

پردازنده‌ی توصیه شده: Core i7-6900K

Battlefield 1

حداقل پردازنده: Core i5-6600

پردازنده‌ی توصیه شده: Core i7-6700

Gears of War 4

حداقل پردازنده: Core i5-6600

پردازنده‌ی توصیه شده: Core i7-6700

ترکیب مناسب سی پی یو Core i7 با کارت گرافیک

علاوه بر سی پی یو مناسب، کارت گرافیکی نیز از مهم‌ترین ارکان در اجرای بازی محسوب می‌شود. ما در اینجا دو نمونه از ترکیب مناسب از کارت گرافیکی و سی پی یو سری i7 را برایتان آورده‌ایم.

نمونه اول:

  • پردازنده: Intel Core i7 7700K
  • کارت گرافیکی: GeForce GTX 1080

نمونه دوم:

  • پردازنده: Intel Core i7 8700K
  • کارت گرافیکی: GeForce GTX 1080 Ti

نمونه‌ای از لپ تاپ‌هایی با پردازنده Core i7

لپ تاپ Core i7

لپ تاپ Ideapad 3 که ممکن است به نام IP3 نیز آن را بشناسید، جزء یکی از محصولات تولیدی کمپانی لنوو می باشد که با کانفیگ های متفاوتی روانه بازار شده و این روزها طرفدار زیادی را به خود جذب کرده، این لپ تاپ ارزان ترین لپ تاپی است که در رده بندی دستگاه های I7 می توانیم به شما معرفی کنیم، این لپ تاپ با پردازنده نسل 11 خود و 8 گیگابایت حافظه رم و البته 2 گیگابایت کارت گرافیک مجزا برای امور، حسابداری، ترید، دانشجویی، اداری، اجرای نرم افزار های سبک گرافیکی و مهندسی مناسب است، همچنین بازی هایی که نیاز به کارت گرافیک بالایی ندارند را به خوبی اجرا می کند، شما می توانید با محدود قیمت 21 میلیون تومان و 18 ماه گارانتی اصلی این لپ تاپ را از آی تی هوم خریداری کنید.

و حالا برای معرفی دومین لپ تاپ با پردازنده I7 به سراغ برند ایسوس می رویم و لپ تاپ K513EQ را با صفحه نمایش OLED به شما معرفی می کنیم، این لپ تاپ از سخت افزار بسیار خوبی در قلب خود بهره می برد و وزن سبکی دارد که برای کاربر بسیار اهمیت دارد، این لپ تاپ برای انجام امور اداری، دانشجویی، دانش آموزی و دانشجویی، و به لطف 2 گیگابایت کارت گرافیک مجزا برای انجام کارهای گرافیکی سبک برای کاربران مناسب است، شما می توانید این لپ تاپ را از شرکت آی تی هوم با 2 سال گارانتی یکپارچه از آی تی هوم خریداری کنید و از انتخاب خود رضایت داشته باشید.

برای سومین لپ تاپ دوباره به سراغ برند لنوو می رویم اینبار از دسته بندی IDEAPAD 15 لپ تاپ GAMING 3 را با پردازنده سری H انتخاب می کنیم، لپ تاپ های gaming 3 سخت افزار بسیار قدرتمندی دارند و نسبت به این قدرتی که دارند قیمت بسیار مناسبی دارند، این لپ تاپ مناسب امور گرافیکی متوسط و سنگین و پروژه های معماری و تمام امور سنگین و تخصصی است همچنین بازی هایی هم که شما قهرمان آن هستید را به خوبی اجرا می کند.

دسته بندی زنبوک ایسوس هم در پردازنده های i7 خودنمایی می کند، این لپ تاپ ها بسیار و نازک هستند و روی میز یک مدیر توانایی درخشش دارد، اپ تاپ UX5400EG با صفحه نمایش oled که یکی از بهترین پنل های موجود در بازار است می تواند دوست بسیار خوبی برای چشمان شما باشد همچنین این لپ تاپ مناسب امور گرافیکی سبک، و مهندسی و مدیریتی است. شما می توانید با محدوه قیمت 45 میلیون و 2 سال گارانتی یکپارچه ایسوس این لپ تاپ را با خیال راحت خریداری منید و به خانه ببرید.

البته پردازنده های i7 در قلب لپ تاپ های LEGION 5 قدرت نمایی می کند، این لپ تاپ هم با 16 گیگابایت حافظه رم و 8 گیگابایت کارت گزافیک مجزا از نوع GeForce RTX 3070 می تواند یک همه فن حریف بی رغیب برای شما باشد اگر شما لپ تاپی می خواهید که در همه امور سبک و سنگین برای شما یک همراه طولانی مدت باشد این لپ تاپ 16 اینچی می تواند بهترین انتخاب شما باشد.

سخن آخر ….

شما می‌توانید پردازنده‌های اینتل Core i7 را در قلب انواع لپ تاپ گیمینگ پیدا کنید، لپ تاپ‌هایی با پردازنده اینتل Core i7 قدرت بالایی داشته و به کمک آن‌ها می‌توانید انواع بازی‌های روز دنیا را اجرا کرده و تجربه‌ای روان از کار با نرم افزارهای ویرایش و تولید محتوا داشته باشند.

سی پی یو Core i7 جز پردازنده‌هایی با پردازش بالا بوده و شما می‌توانید برای کارهای فوق سنگین از این پردازنده استفاده کنید. سیستم‌هایی دارای این سی پی یو می‌باشند مخصوصا در نسل‌های دهم و یازدهم، بدون شک می‌توان گفت که جز سیستم‌هایی با پردازش قوی و کارایی بالا هستند و شما بعد از خرید سیستم‌هایی با این پردازنده در نسل‌های جدید، دیگر نگران انجام کارهای گرافیکی، حسابداری، مهندسی و… خود نباشید. لپ تاپ‌های معرفی شده در این مقاله همگی جز لپ تاپ تایید شده بوده و شما با خیال راحت می‌توانید برای خرید آن اقدام کتید.

اینجا آی تی هوم است. ما برای همراهی شما در یک خرید لذت بخش اینجا هستیم. با ما در ارتباط باشید.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!

نظرات کاربران

  1. علی

    با سلام
    core i7 -7700HQ 3.8GHZ نسل هفت
    کارت گرافیک getforse GTX 950m
    رم 16 گیگابایت
    حافظه 2 ترابایت
    آیای با این مشخصات بازی های روز و نرم افزار هایی مثل پریمیر یا افتر افکت و … بخوبی اجرا می شوند؟

    پاسخ به این نظر
    1. سوگل مختاری

      سلام علی جان… این لپ تاپ پردازنده نسل 7 داره و الان نسل 14 داره وارد بازار میشه! پس از نظر پردازنده خیلی قدرتمند نیست!
      همچنین کارت گرافیک خیلی قدرتمندی هم نداره و توی بازی گرافیک خیلی مسئله مهمیه! اگه میتونی برو سراغ انتخاب های دیگه… چون با این مشخصات بازی کردن و اجرای نرم افزارهای سنگین ممکنه برات مشکل باشه

      پاسخ به این نظر
  2. Zahir

    سلام ممنون از مطالبتون

    core i7 نسل ۷
    با گرافیک 4G Quadro m2200
    مناسب فتوشاپ و ایلوستریتور هست؟

    پاسخ به این نظر
    1. علی نعیمی

      سلام
      بله با لپ تاپ‌ای که فرمودید می‌تونید بدون مشکل با فتوشاپ کار بکنید ولی در نظر داشته باشید که لپ تاپ قدیمیی هست و شاید سال‌های زیادی نتونه همراهیتون کنه.

      پاسخ به این نظر
  3. سارو

    دمتون گرم واقعا هالی بود

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود دوست گرامی
      ممنون از نظر لطف شما .

      پاسخ به این نظر
  4. farid

    من core i7 نسل شیش دارم این برای بازی هایی مثل جی تی ای وی چطوره نصب کنم یا ن

    پاسخ به این نظر
    1. علی نعیمی

      برای بازهای کامپیوتری علاوه بر سی پی یو کارت گرافیک هم مهم هست اگر مدل کارت گرافیک و مدل پردازنده رو بطور دقیق ارسال کنید بهتر میتونیم راهنماییتون کنیم.

      پاسخ به این نظر
  5. علی

    من core i7 نسل شیش دارم این برای بازی هایی مثل جی تی ای وی چطوره نصب کنم یا ن

    پاسخ به این نظر
  6. mani

    سلام
    ببخشید این CPU برای بازی خوبه
    برای PC هست
    core i7 3770

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود دوست عزیز
      برای بازی های به روز مناسب نیست. بجز پردازنده کارت گرافیک و مقدار رم هم مهم هست.

      پاسخ به این نظر
  7. جهرمی

    سلام
    مطلب آموزنده و مفید بود
    سپاسگزارم

    پاسخ به این نظر
    1. جواد حسنخانی

      درود دوست عزیز
      بسیار خرسندیم که مورد پسند شما بود و سپاسگزاریم که نظرتون رو با ما در میان گذاشتین .🙏🙏🙏

      پاسخ به این نظر