top banner
بررسی تخصصی کارت گرافیک RTX 4080

پس از مدت‌ها انتظار کارت گرافیک‌ RTX 4080 از خانواده اژدها معرفی شد، یک جنگجو که تمام قد پشت سر برادر بزرگ‌تر خود، یعنی RTX 4090 ایستاده است. ما به معجزه مهندسی نگاه می‌کنیم، کارت گرافیک‌های انویدیا پیشرفت لحظه‌ای و روزانه فناوری را به دست شما می‌رساند.

در نگاه اول ابعاد کارت گرافیک توجه کاربران را به خود جلب می‌کند، در هر حال قدرت زیاد به حجم زیادی نیاز دارد! کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا از فناوری تولید تراشه 4 نانومتری TSMC استفاده می‌کند و هر گره تراشه به نسبت خانواده RTX 3000 نصف شده اما ابعاد ظاهری کارت گرافیک ابعاد بزرگ‌تری را نشان می‌دهد. برای آشنایی با هیولای انویدیا آی تی هوم را همراهی می‌کنید؟

نگاهی کوتاه به کارت گرافیک RTX 4080

خانواده انویدیا RTX 40 با اختلاف از تمام کارت گرافیک‌های معرفی شده تا امروز قدرت بیش‌تری دارد. تا این لحظه رقیب انویدیا از AMD معرفی نشده اما کارت گرافیک RTX 4080 تمام کارت گرافیک‌های معرفی شده از AMD تا امروز را زیر پای خود له می‌کند. اگر خلاصه بگوییم، سرعت پردازش RTX 4080 نزدیک به 5 برابر بیش‌تر از پلی استیشن 5 است.

بررسی تخصصی کارت گرافیک RTX 4080
خاندان برنده

تولید تراشه RTX 40 با فناوی 4 نانومتری.

تراشه کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 توسط شرکت تایوانی TSMC تولید شده که هیاهوی زیادی پیرامون آن وجود دارد؛ اما ریسک انویدیا باعث شد آخرین نسل از کارت گرافیک‌های انویدیا با فناوری 4 نانومتری ساخته شوند. نصف شدن لیتوگرافی تولید تراشه از 8 به 4 نانومتر در مصرف انرژی تراشه تاثیر قابل توجهی دارد اما RTX 4080 هم‌چنان یک اژدهای پر مصرف است.

کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 به طور کلی برای افرادی مناسب است که به بازی در بالاترین سطح ممکن فکر می‌کنند. بالاترین کیفیت ممکن، بیش‌ترین تعداد فریم و کم‌ترین تاخیر در بازار را می‌توانیم با کارت گرافیک جدید انویدیا تجربه کنیم. یک کارت گرافیک که همین حالا می‌توانید با برند INNO 3D از بازار تهران خریداری کنید. در این مقاله رشته کارت گرافیک RTX 4080 را از لحظه تولید می‌بافیم، از لحظه‌ای که تراشه انویدیا در TSMC ساخته می‌‌شود.

تراشه کارت گرافیک انویدیا RTX 4080

تولید تراشه انویدیا RTX 4080 شبیه به جادو بود، این شرکت در فاصله یک نسل ابعاد هر گره از پردازنده را از 8 نانومتر به 4 نانومتر رساند. اما جادو همیشه موفق نیست؛ تولید تراشه هم‌چنان با خطای زیادی رو به رو است. تفاوتی ندارد در مورد کدام یک از غول‌های فناوری صحبت کنیم، تمام شرکت‌های تولید کننده تراشه با مقدار خطای قابل توجهی رو به رو هستند، اما از یک راهکار واحد استفاده می‌کنند.

هر کدام از سری تولیدات شرکت‌های فناوری شامل یک خانواده از محصولات است، در این خانواده محصولات مختلف با توان پردازش مختلف وجود دارد. آیا برای هر کدام از این گروه محصولات یک تراشه جداگانه ساخته می‌شود؟ خیر، اینطور نیست. شرکت‌های سازنده تراشه معمولا یک تراشه را وارد خط تولید خود می‌کنند.

تراشه کارت گرافیک انویدیا RTX 4080
تمام تراشه‌های کارت گرافیک انویدیا سری RTX 40 در شرکت TSMC تولید می‌شود.

تراشه مورد نظر با هدف قوی‌ترین نسخه در آن خانواده تولید می‌شود، اما تمام تراشه‌ها به اهداف تعیین شده نمی‌رسند. زمانی که تراشه به حد تعیین شده برای قوی‌ترین نسخه نمی‌رسد، برای یک محصول با توان کم‌تر مورد آزمای قرار می‌گیرد. اپل در تراشه‌های سری M خود دقیقا از این روش استفاده می‌کند. اما انویدیا از این روش در خانواده RTX 40 استفاده نمی‌کند؛ تراشه استفاده شده در RTX 4090 با RTX 4080 به طور کلی تفاوت دارد.

برای تراشه‌های معیوب در خط تولید چه اتفاقی می‌افتد؟

البته که این کار انویدیا منطقی به نظر می‌رسد، چه تعداد از کاربران یک کارت گرافیک RTX 4090 با قیمت 1599 دلار را خریداری می‌کنند؟ هم‌چنان RTX 4080 با قیمت 1199 دلار ارزان نیست اما کاربران بیش‌تری به خرید آن فکر می‌کنند. این دلیل انتخاب یک تراشه جداگانه برای کارت گرافیک RTX 4080 را توضیح می‌دهد.

مشخصات تراشه کارت گرافیک RTX 4080

هر تراشه‌ای که در دنیای دیجیتال ساخته می‌شود با دنیایی از جزئیات همراه است، اطلاعاتی که با اعداد توان کارت گرافیک را نشان می‌دهند. به کمک این جدول با یک نگاه می‌توانید اطلاعات کامل از کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 را بدست آورده و با RTX 3080 مقایسه کنید.

مدل کارت گرافیک
عنوان انویدیا RTX 4080انویدیا RTX 3080
معماریایدا لاولیسآمپر
فناوری ساخت 4 نانومتر 8 نانومتر
شرکت سازنده تراشهTSMCسامسونگ
تعداد ترانزیستور45.9 میلیارد28.3 میلیارد
تعداد هسته کودا9728 هسته8704
هسته‌های مپینگ تکسچر (TMU)304272
هسته‌های خروجی رندر (ROPs)11296
هسته‌های ردیابی اشعه7668
حداکثر سرعت کارت گرافیک2505 مگاهرتز1710 مگاهرتز
حجم حافظه16 گیگابایت10 گیگابایت
پهنای باند حافظه256 بیت256 بیت
توان مصرفی320 وات320 ولت
قیمت 1199 دلار699 دلار

تامین انرژی کارت گرافیک RTX 4080

تامین انرژی کارت گرافیک RTX 4080
قدرت بالای کارت گرافیک به برق زیادی هم نیاز دارد.

حداکثر توان کارت گرافیک RTX 4080 به 320 وات می‌رسد، برای عملکرد بهینه این کارت گرافیک باید از یک منبع تغذیه استاندارد با توان بالا استفاده کنید، حداقل منبع تغذیه مناسب برای این کارت گرافیک را 850 وات می‌دانیم. انویدیا حساسیت تامین انرژی را درک می‌کند، به همین دلیل از یک کانکتور جدید استفاده کرده است.

کانکتور جدید انویدیا یک آداپتور به حساب می‌آید، این آداپتور به سه کانکتور 8 پین متصل شده و سپس اتصال مناسب به کارت گرافیک را ممکن می‌کند. این کارت گرافیک از بهترین تراشه‌های تامین انرژی استفاده کرده و بالاترین ثبات را ایجاد می‌کند.

بررسی مصرف انرژی کارت گرافیک

مصرف انرژی کارت گرافیک یکی از بخش‌های مهمی است که در عملکرد آن نقش مستقیم دارد. اگر این بخش را نادیده گرفته و یک منبع تغذیه ضعیف را برای کارت گرافیک خود در نظر بگیرید، قطعا در زمان اجرای بازی‌های سنگین شما را نا امید می‌کند. به غیر از این مساله، کارت گرافیک شما در صورت افت یکباره و کاهش برق آسیب می‌بیند.

بررسی مصرف انرژی کارت گرافیک
هیولای RTX 4080 به چه مقدار برق نیاز دارد؟

سیستم برق شهری را به چالش بکشید.

در این آزمون مشاهده می‌کنیم که توان مصرفی کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 در بازی Guardian of the Galaxy به اوج خود رسیده و عدد 447 وات را نشان می‌دهد. سیستم استفاده شده در این بررسی ثابت بوده و تنها کارت گرافیک آن تغییر می‌کند.

توان مصرفی کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 در بازی Guardian of the Galaxy به اوج خود رسیده و عدد 447 وات را نشان می‌دهد
اعداد موجود در تصویر به وات/ساعت است.

آیا مصرف انرژی بالای RTX 4080 نشان دهنده بهینه نبودن آن است؟ خیر، کارت گرافیک‌های انویدیا به طور کلی مصرف انرژی بالایی دارند اما شما باید بین مصرف انرژی و تعداد فریم یک نسبت برقرار کنید؛ این نسبت که کارت گرافیک برای ایجاد هر فریم چه مقدار برق مصرف می‌کند. در این صورت بهینه بودن کارت گرافیک انویدیا خودنمایی می‌کند.

خروجی تصویر کارت گرافیک RTX 4080

خروجی تصویر کارت گرافیک RTX 4080

در قسمت پشت کارت گرافیک قدرتمند انویدیا RTX 4080 چهار درگاه تصویر قرار گرفته است. یک درگاه HDMI و سه درگاه دسیپلی‌پورت که به شما اجازه می‌دهد تا هم‌ زمان از 4 نمایشگر استفاده کنید؛ 4 نمایشگر که هر کدام می‌توانند تصویر جداگانه‌ای را به شما نمایش دهند.

با خرید کارت گرافیک RTX 3080 می‌توانید کیفیت 8K را با 60 فریم در ثانیه یا کیفیت 4K را با 240 فریم در ثانیه تجربه کنید. البته که نمایشگر شما نیز باید از این کیفیت و تعداد فریم پشتیبانی کند، در غیر این صورت نمی‌توانید از تمام توان کارت گرافیک به خوبی استفاده کنید.

سیستم خنک کننده کارت گرافیک RTX 4080

سیستم خنک کننده همان بخش از کارت گرافیک است که دمای آن را حتی در سخت‌ترین شرایط پایین نگه می‌دارد. سیستم خنک کننده از فلز و چند فن تشکیل می‌شود، در عملکرد سیستم خنک کننده طراحی اهمیت بسیار بالایی دارد. انویدیا برای افزایش عملکرد سیستم خنک کننده، هرچه هست را یک بار دیگر طراحی کرد.

INNO 3D یا دیگر تولید کنندگان کارت گرافیک چه ویژگی بیشتری را در دسترس شما قرار می‌دهند؟

نتیجه طراحی جدید را با سری RTX 30 تجربه کردیم، یک سبک جدید که در سری جدید انویدیا ادامه پیدا کرد. البته که شرکت‌های دیگر مانند ایسوس و INNO 3D از سبک خود برای خنک کردن تراشه انویدیا استفاده می‌کنند. نسخه فاندرادیشن کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 از دو فن کمک می‌گیرد، شرکت‌های دیگر از سه تا چهار فن برای خنک کردن تراشه کمک می‌گیرند.

اعداد موجود در تصویر بر مبنای سانتی گراد است.
اعداد موجود در تصویر بر مبنای سانتی گراد است.

در این بخش باید بگوییم که شرکت INNO 3D فوق العاده عمل می‌کند، این شرکت در کارت گرافیک‌های خود بهترین سیستم خنک کننده را به کار گرفته است تا بتوانید از تمام توان تراشه انویدیا برای ساعات طولانی استفاده کنید. چراکه اگر تراشه بیش از حد گرم شود، کارایی تراشه انویدیا کاهش پیدا می‌کند تا دما کنترل شود.

بررسی عملکرد کارت گرافیک RTX 4080

بررسی عملکرد کارت گرافیک RTX 4080
برای بهترین عملکرد کارت گرافیک‌های RTX 40 باید از پردازنده دیگر قطعات مناسب استفاده کنید.

هر آنچه که تا این بخش از مقاله مطالعه کرده‌اید، آمار و ارقام بوده است. آمار و ارقام باید خود را در واقعیت نشان دهد، آیا کارت گرافیک RTX 4080 می‌تواند خود را اثبات کند؟ در این بخش از بررسی تخصصی کارت گرافیک انویدیا آن را در بازی‌ها و بنچ‌مارک‌ها به چالش می‌کشیم.

بنچ‌مارک 3DMark

در این بخش اختلاف کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 و نزدیک‌ترین رقیب او از تیم قرمز یعنی AMD رادئون RX 6800 XT بسیار زیاد است. این تفاوت باعث خروج کارت گرافیک‌های AMD از چرخه کارت گرافیک در سال 2022 و احتمالا 2023 خواهد شد، شما چطور فکر می‌کنید؟

بنچ‌مارک 3DMark
اعداد موجود در تصویر بر اساس شاخص‌های نرم افزار 3D Mark است.

بازی گاردین آف دِ گلکسی (Guardians of the Galaxy)

یک چالش واقعی برای کارت گرافیک RTX 4080

بازی Guardians of the Galaxy یکی از بازی‌های سنگین سال 2022 به حساب می‌آید، برای اجرای این بازی با کیفیت و تعداد فریم بالا به سخت افزار قدرتمندی نیاز داریم. باز هم فاصله کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 و AMD رادئون RX 6800 XT بسیار زیاد است، آنقدر که به نظر می‌رسد نسل قبلی کارت گرافیک‌های بازار برای چندین سال قبل باشند. در این نمودار فناوری DLSS برای کارت گرافیک‌های انویدیا و FSR برای کارت گرافیک‌های AMD فعال است.

اعداد موجود در تصویر بر اساس تعداد فریم در هر ثانیه است.
اعداد موجود در تصویر بر اساس تعداد فریم در هر ثانیه است.

کارت گرافیک لپ تاپ، آیا RTX 4080 همراه شما خواهد بود؟

کارت گرافیک RTX 4080
هر کجا و هر لحظه به بالاترین توان پردازشی در دنیای رایانه دسترسی داشته باشید.

برای مشاهده اولین کارت گرافیک RTX 40 در لپ تاپ‌ها باید تا ماه اول سال 2023 صبر کنیم. انویدیا در مورد معرفی پرچمداران خود تقریبا یک روند ثابت را رعایت می‌کند. برای مثال اولین لپ تاپ با کارت گرافیک RTX 30 در مراسم CES 2022 معرفی شد؛ مراسم CES در تاریخ 5 تا 8 ژانویه برگذار می‌شود. در سال 2022 توزیع لپ تاپ با کارت گرافیک انویدیا RTX 30 از 26 ژانویه آغاز شد.

پس از معرفی اولین لپ تاپ با کارت گرافیک RTX 4080 این بخش از مقاله به‌روزرسانی خواهد شد. تا زمان معرفی خاندان جدید اژدها، قوی‌ترین لپ تاپ موجود در بازار ایران یک لپ تاپ با کارت گرافیک RTX 3080 است. در دسته بندی بهترین لپ تاپ گیمینگ ایسوس می‌توانید بهترین گزینه‌ها را مشاهده کرده و خریداری کنید. مانند محصول زیر:

در میان کارت گرافیک لپ تاپ و کارت گرافیک رایانه رومیزی چند تفاوت کوچک وجود دارد، چند تفاوت که در زمان بررسی یک لپ تاپ باید به آن‌ها توجه کنیم. در مقاله کارت گرافیک لپ تاپ تمام جزئیات بررسی شده و به آن نکات توجه می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

کارت گرافیک RTX 4080 از برند INNO 3D

RTX 4080
INNO 3D یکی از بهترین خنک کننده‌های کارت گرافیک را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

شرکت انویدیا تولید کننده تراشه کارت گرافیک است و پس از معرفی سری جدید از هر محصول خود یک نسخه قابل نصب روی رایانه رومیزی را با نام “Funder Edition” معرفی می‌کند. این نسخه، نسخه پایه کارخانه است؛ شرکت‌های مختلف تراشه را از انویدیا دریافت کرده و با فناوری‌های اختصاصی خود ترکیب می‌کنند. نتیجه ترکیب تراشه انویدیا و فناوری‌های اختصاصی هر شرکت یک کارت گرافیک با توان بیش‌‌تر و خنک کننده قوی‌تر است.

INNO 3D سردتر، قوی‌تر و سریع‌تر از همیشه

شرکت INNO 3D کارت گرافیک انویدیا را با جدیدترین سیستم خنک کننده خود ترکیب می‌کند، این سیستم خنک کننده از سه فن غول پیکر تشکیل می‌شود. هیت سینک قرار گرفته روی تراشه از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده، این هیت سینک گرما را از تراشه گرفته و در معرض جریان هوای ایجاد شده توسط فن‌ها قرار می‌دهد. یک تیم برنده که تراشه انویدیا را همیشه و در هر حال سرد نگه می‌دارد.

شرکت INNO 3D با شعار ساخت بهترین و ارزان‌ترین کارت گرافیک وارد میدان شد و تا امروز موفق بوده است. همین امروز می‌توانید آخرین نسل از کارت گرافیک‌های انویدیا را با زره INNO 3D خریداری کنید. انواع کارت گرافیک RTX 4080 و کارت گرافیک RTX 4090 از شرکت INNO 3D در فروشگاه آی تی هوم موجود بوده و می‌توانید خرید خود را انجام دهید. آیا کارت گرافیک مورد نیاز خود را پیدا نمی‌کنید؟ برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

با کلیک روی دسته بندی کارت گرافیک می‌‌توانید جدیدترین کارت گرافیک‌های انویدیا موجود در بازار ایران را مشاهده کرده و خریداری کنید. تمام کارت گرافیک‌های فروخته شده در فروشگاه آی تی هوم با گارانتی معتبر حامی یا سازگار عرضه می‌شود.

حکم آخر

کارت گرافیک RTX 4080 پس از برادر بزرگ‌تر خود قوی‌ترین کارت گرافیک موجود در جهان است. قوی‌ترین تراشه‌ای که برای پردازش تصویر در تاریخ ساخته شده، برای بسیاری از گیمرها تصور بازی با این کیفیت و تعداد فریم شبیه به رویا بود؛ یک رویا که امروز به واقعیت نزدیک شده و در دسترس کاربران قرار گرفته.

آیا خرید کارت گرافیک RTX 4080 ارزش پرداخت 1200 دلار را دارد؟ بله، کارت گرافیک انویدیا ارزش هر یک دلار از هزینه‌ای که برای خرید آن می‌پردازید را دارد. شما محصولی را به دست می‌آورید که رقیب ندارد، این توان از پردازش در گذشته‌ای نه چندان دور به یک ابر کامپیوتر نیاز داشت. شما در مورد کارت گرافیک‌های جدید انویدیا چطور فکر می‌کنید؟ همین حالا می‌توانید بهترین مدل‌های لپ تاپ گیمینگ را از فروشگاه آی تی هوم خریداری کرده و به خانه ببرید.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!