top banner
کارت گرافیک RTX 4090 از برند INNO 3D

او رقیب ندارد، درست مثل جنگجوی خدایان در مقابل رقبا حاضر می‌شود؛ کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 برای عملکرد بی نهایت ساخته شده است. آخرین کارت گرافیک انویدیا برای به چالش کشیدن سنگین‌ترین نرم افزارها و بازی‌ها به بازار آمده، اما هیچ کدام از بازی‌های معرفی شده تا به امروز توان به چالش کشیدن آن را ندارد. بازی مورد علاقه خود را با آخرین تنظیمات ممکن و کیفیت 4K اجرا کنید، کافی نیست؟ آن را با کیفیت 8K اجرا کنید، هم‌چنان کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 توان بیش‌تری دارد.

البته که برای اجرای بازی‌های مختلف با هر نوع کیفیت RTX 4080 کافی است، کارت گرافیک RTX 4090 را باید در رندرگرفتن از سنگین‌ترین پروژه‌ها به چالش کشید. قدرت خام کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 تا 8 برابر بیش‌تر از پلی استیشن 5 است؛ قدرتی که آماده خدمت به شما است.

نگاهی کوتاه به کارت گرافیک RTX 4090

بررسی تخصصی کارت گرافیک RTX 4090
اولین نگاه آی تی هوم به کارت گرافیک RTX

کارت گرافیک‌های انویدیا RTX 40 با فاصله بسیار زیاد در صدر جدول قرار دارند، جنگجویان برتر تیم سبز که منتظر دستور شما هستند. AMD برای به چالش کشیدن انویدیا به معجزه نیاز دارد، تیم قرمز در رقابت با سری RTX 30 شکست خورد. آیا این بار به عنوان برنده به میدان می‌آید؟

تراشه جدیدترین کارت گرافیک‌های انویدیا RTX 40 توسط شرکت تایوانی TSMC تولید شده است، همان شرکتی که جنجال‌های زیادی در مورد آن وجود دارد. انویدیا برای پیروزی در جنگ آخرین فناوری این شرکت، یعنی تولید تراشه با فناوری 4 نانومتری را به کار گرفت. استفاده از لیتوگرافی 4 نانومتری در کارت گرافیک جدید انویدیا باعث می‌شود تا مصرف انرژی آن بهینه باشد.

باید بهترین برق را برای هیولای خود تامین کنید

کارت گرافیک RTX 4090 بالاترین بهره‌وری را دارد اما هم‌چنان یک اژدهای گرسنه است برق زیادی مصرف می‌کند. اگر بتوانید هزینه خرید یک کارت گرافیک RTX 4090 را پرداخت کنید، سنگین‌ترین بازی دنیا یا دریافت خروجی با کیفیت 8K از ادوبی پریمیر در کم‌تر از ثانیه‌ها انجام می‌شود. کارت گرافیک RTX 4090 به طور کلی برای استودیوهای ساخت انیمیشن، تدوین فیلم و دیگر کارهای تولید یا ویرایش محتوا کارایی واقعی خود را نشان می‌دهد.

انویدیا RTX 4090 یک کارت گرافیک فوق العاده است که همین حالا می‌توانید با برند INNO 3D از بازار تهران خریداری کنید. در این مقاله RTX 4090 را از لحظه تولید تا رسیدن به دست کاربران در ایران را زیر ذره بین قرار می‌دهیم.

تراشه کارت گرافیک انویدیا RTX 4090

تولید تراشه انویدیا RTX 4090 شبیه به جادو بود، شرکت انویدیا در فاصله یک نسل ابعاد هر گره از پردازنده را از 8 نانومتر به 4 نانومتر رساند. اما جادوی انویدیا با مشکلاتی رو به رو شد؛ تولید تراشه هم‌چنان با خطای زیادی رو به رو است. تفاوتی ندارد در مورد کدام یک از شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه فناوری صحبت کنیم، تمام شرکت‌های تولید کننده تراشه با مقدار خطای قابل توجهی رو به رو هستند، اما از یک راه حل ثابت برای حل مشکلات کمک می‌گیرند.

هر کدام از سری تراشه‌های تولید شده در شرکت‌های فناوری شامل یک خانواده از محصولات است، در این خانواده محصولات مختلف با توان پردازش مختلف وجود دارد. آیا برای هر کدام از این گروه محصولات یک تراشه جداگانه ساخته می‌شود؟ خیر، روند ساخت اینطور انجام نمی‌شود. شرکت‌های سازنده تراشه معمولا تنها یک تراشه را وارد خط تولید خود می‌کنند.

تراشه کارت گرافیک انویدیا RTX 4090
TSMC بهترین تولید کننده تراشه در دنیای امروز است.

تراشه مورد نظر با هدف قوی‌ترین نسخه در آن خانواده تولید می‌شود، اما تمام تراشه‌ها به اهداف تعیین شده نمی‌رسند. زمانی که تراشه به حد تعیین شده برای قوی‌ترین نسخه نمی‌رسد، برای یک محصول با توان کم‌تر مورد آزمای قرار می‌گیرد. اپل در تراشه‌های سری M خود دقیقا از این روش استفاده می‌کند. اما انویدیا از این روش در خانواده RTX 40 استفاده نمی‌کند؛ تراشه استفاده شده در RTX 4090 با RTX 4080 به طور کلی تفاوت دارد.

یک عیب کوچک که سرنوشت تراشه را تغییر می‌‌دهد

البته که این کار انویدیا منطقی به نظر می‌رسد، چه تعداد از کاربران یک کارت گرافیک RTX 4090 با قیمت 1599 دلار را خریداری می‌کنند؟ تراشه انویدیا برای کارت گرافیک RTX 4090 با نام AD 102 ساخته می‌شود. یک تراشه که با بالاترین دقت ممکن برای رسیدن به بالاترین بازدهی ممکن در سال 2022 ساخته شده است.

مشخصات تراشه کارت گرافیک RTX 4090

هر کدام از تراشه‌های ساخته شده برای کارت گرافیک یا پردازنده جزئیات زیادی دارد، دانستن این جزئیات با به شما کمک می‌کند تا با دقت بیش‌تری انتخاب و خرید خود را انجام دهید. تمام آن جزئیات به زبان نوشته شده تا با یک نگاه اطلاعات کاملی از کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 را بدست آورید.

تامین انرژی کارت گرافیک RTX 4090

مشخصات تراشه کارت گرافیک RTX 4090
هیولای پر قدرت انرژی زیادی را مصرف می‌کند.

حداکثر توان کارت گرافیک RTX 4090 روی کاغذ به عدد 450 وات می‌رسد. برای عملکرد بهینه این کارت گرافیک باید از یک منبع تغذیه بسیار قدرتمند با توان بالاتر استفاده کنید. انویدیا حساسیت تامین انرژی را درک می‌کند، به همین دلیل درون جعبه دستگاه یک کانکتور جدید برق وجود دارد. یک کانکتور که چهار اتصال برق 8 پین را دریافت کرده و آن را به یک خروجی 16 پین تبدیل می‌کند.

نوسان برق به راحتی کارت گرافیک شما را نابود می‌کند

ثبات در ارسال برق به کارت گرافیک اهمیت بالایی دارد، اگر نوسان زیادی وجود داشته باشد قطعه گران قیمت رایانه شما آسیب می‌بیند و اگر برق به قدر کافی وارد کارت گرافیک نشود، کارت گرافیک به حداکثر عملکرد خود نمی‌رسد.

بررسی مصرف انرژی کارت گرافیک RTX 4090

مصرف انرژی کارت گرافیک یکی از بخش‌های مهمی است که در عملکرد آن نقش مستقیم دارد. اگر این بخش از ساخت رایانه را نادیده گرفته و یک منبع تغذیه ضعیف را برای کارت گرافیک خود در نظر بگیرید، قطعا در زمان اجرای بازی‌های سنگین شما را نا امید می‌کند. به غیر از این مساله، کارت گرافیک شما در صورت افت یکباره و کاهش برق آسیب می‌بیند.

در این آزمون مشاهده می‌کنیم که توان مصرفی کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 در بازی Guardian of the Galaxy به اوج خود رسیده و عدد 485 وات را نشان می‌دهد. سیستم استفاده شده در بررسی تمام کارت گرافیک‌های موجود در تصویر ثابت بوده و تنها کارت گرافیک تغییر می‌کند.

اگر نیاز باشد، حتی برق بیشتری مصرف می‌کند

بررسی مصرف انرژی کارت گرافیک RTX 4090
اعداد نمایش داده شده در این نمودار به واحد وات بر ساعت است.

آیا مصرف انرژی بالای RTX 4090 نشان دهنده بهینه نبودن آن است؟ خیر، کارت گرافیک‌های انویدیا به طور کلی مصرف انرژی بالایی دارند اما شما باید بین مصرف انرژی و تعداد فریم یک نسبت برقرار کنید؛ این نسبت که کارت گرافیک برای ایجاد هر فریم چه مقدار برق مصرف می‌کند. در این صورت بهینه بودن کارت گرافیک انویدیا خودنمایی می‌کند.

خروجی تصویر کارت گرافیک RTX 4090

خروجی تصویر کارت گرافیک RTX 4090
4 خروجی تصویر با بالاترین کیفیت ممکن در اختیار شما قرار می‌گیرد.

در قسمت پشت کارت گرافیک قدرتمند انویدیا RTX 4090 چهار درگاه تصویر قرار گرفته است. یک درگاه HDMI و سه درگاه دسیپلی‌پورت که به شما اجازه می‌دهد تا هم‌ زمان از 4 نمایشگر استفاده کنید؛ 4 نمایشگر که هر کدام می‌توانند تصویر جداگانه‌ای را به شما نمایش دهند.

با خرید کارت گرافیک RTX 4090 می‌توانید کیفیت 8K را با 60 فریم در ثانیه یا کیفیت 4K را با 240 فریم در ثانیه تجربه کنید. البته که نمایشگر شما نیز باید از این کیفیت و تعداد فریم پشتیبانی کند، در غیر این صورت نمی‌توانید از تمام توان کارت گرافیک به خوبی استفاده کنید.

سیستم خنک کننده کارت گرافیک RTX 4090

سیستم خنک کننده همان بخش از کارت گرافیک است که دمای آن را حتی در اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها پایین نگه می‌دارد. سیستم خنک کننده از فلز و چند فن تشکیل می‌شود، در عملکرد سیستم خنک کننده طراحی اهمیت بسیار بالایی دارد. انویدیا برای افزایش عملکرد سیستم خنک کننده، هرچه هست را یک بار دیگر طراحی کرد.

طراحی اختصاصی، فناوری اختصاصی INNO 3D

نتیجه طراحی جدید را با سری RTX 30 تجربه کردیم، یک سبک جدید که در سری جدید انویدیا ادامه پیدا کرد. البته که شرکت‌های دیگر مانند ایسوس و INNO 3D از سبک خود برای خنک کردن تراشه انویدیا استفاده می‌کنند. نسخه فاندرادیشن کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 از دو فن کمک می‌گیرد، شرکت‌های دیگر از سه تا چهار فن برای خنک کردن تراشه کمک می‌گیرند.

سیستم خنک کننده کارت گرافیک RTX 4090
اعداد قابل مشاهده در این نمودار بر اساس سانتی گراد است.

در این بخش باید بگوییم که شرکت INNO 3D فوق العاده عمل می‌کند، این شرکت در کارت گرافیک‌های خود بهترین سیستم خنک کننده را به کار گرفته است تا بتوانید از تمام توان تراشه انویدیا برای ساعات طولانی استفاده کنید. چراکه اگر تراشه بیش از حد گرم شود، کارایی تراشه انویدیا کاهش پیدا می‌کند تا دما کنترل شود.

بررسی عملکرد کارت گرافیک RTX 4090

بررسی عملکرد کارت گرافیک RTX 4090
تراشه قدرتمند انویدیا RTX 4090 توانایی پیروزی در هر چالشی را دارد.

هر آنچه که تا این بخش از مقاله مطالعه کرده‌اید، آمار و ارقام بوده است. اما آمار و ارقام باید خود را در واقعیت نشان دهد، آیا کارت گرافیک RTX 4090 می‌تواند خود را اثبات کند؟ در این بخش از بررسی تخصصی کارت گرافیک انویدیا آن را در بازی‌ها و بنچ‌مارک‌ها به چالش می‌کشیم.

بنچ‌مارک 3DMark

در این بخش اختلاف کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 و نزدیک‌ترین رقیب او از تیم قرمز یعنی AMD رادئون RX 6900 XT بسیار زیاد است. این تفاوت باعث خروج کارت گرافیک‌های AMD از چرخه کارت گرافیک در سال 2022 و احتمالا 2023 خواهد شد، شما چطور فکر می‌کنید؟

بنچ‌مارک 3DMark کارت گرافیک انویدیا RTX 4090
اعداد نمایش داده شده در این نمودار بر اساس معیارهای بنچ‌مارک 3DMark است.

بازی رد دد ردمپشن (Red Dead Redemption)

بازی Red Dead Redemption یکی از بازی‌های سنگین سال 2022 به حساب می‌آید، برای اجرای این بازی با کیفیت و تعداد فریم بالا به سخت افزار قدرتمندی نیاز داریم. باز هم فاصله کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 و AMD رادئون RX 6900 XT بسیار زیاد است، آنقدر که به نظر می‌رسد نسل قبلی کارت گرافیک‌های بازار برای چندین سال قبل باشند.

بازی رد دد ردمپشن (Red Dead Redemption)
اعداد نمایش داده شده در این نمودار بر اساس فریم بر ثانیه است.

کارت گرافیک RTX 4090 لپ تاپ

کارت گرافیک RTX 4090 لپ تاپ
آیا قویترین پردازنده گرافیکی به دنیای لپ تاپ‌ها می‌رسد؟

برای مشاهده اولین کارت گرافیک RTX 40 در لپ تاپ‌ها باید تا ماه اول سال 2023 صبر کنیم. انویدیا در مورد معرفی پرچمداران خود تقریبا یک روند ثابت را رعایت می‌کند. برای مثال اولین لپ تاپ با کارت گرافیک RTX 30 در مراسم CES 2022 معرفی شد؛ مراسم CES در تاریخ 5 تا 8 ژانویه برگذار می‌شود. در سال 2022 توزیع لپ تاپ با کارت گرافیک انویدیا RTX 30 از 26 ژانویه آغاز شد.

این بار با RTX 4090 فرق می‌کند

از طرفی کارت گرافیک RTX 3090 هیچ زمان در یک لپ تاپ قرار نگرفت، اما ممکن است با کارت گرافیک RTX 4090 شرایط متفاوتی را تجربه کنیم. بر اساس شایعاتی که به گوش می‌رسد ممکن است که سریع‌ترین کارت گرافیک انویدیا درون یک لپ تاپ به دست شما برسد. آیا این لپ تاپ از تمام توان کارت گرافیک RTX 4090 استفاده خواهد کرد؟ نظر خود را در بخش نظرات برای آی تی هوم بنویسید.

کارت گرافیک RTX 4090 از برند INNO 3D

شرکت انویدیا تولید کننده تراشه کارت گرافیک است و پس از معرفی سری جدید از هر محصول خود یک نسخه قابل نصب روی رایانه رومیزی را با نام “Funder Edition” معرفی می‌کند. این نسخه، نسخه پایه شرکت انویدیا است؛ در طرفی دیگر شرکت‌های مختلف تراشه را از انویدیا دریافت کرده و با فناوری‌های اختصاصی خود ترکیب می‌کنند. نتیجه ترکیب تراشه انویدیا و فناوری‌های اختصاصی هر شرکت یک کارت گرافیک با توان بیش‌‌تر و خنک کننده قوی‌تر است.

سردتر، قوی‌تر و سریع‌تر

شرکت INNO 3D کارت گرافیک انویدیا را با جدیدترین سیستم خنک کننده خود ترکیب می‌کند، این سیستم خنک کننده از سه فن غول پیکر تشکیل می‌شود. هیت سینک قرار گرفته روی تراشه از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده، این هیت سینک گرما را از تراشه گرفته و در معرض جریان هوای ایجاد شده توسط فن‌ها قرار می‌دهد. یک تیم برنده که تراشه انویدیا را همیشه و در هر حال سرد نگه می‌دارد.

شرکت INNO 3D با شعار ساخت بهترین و ارزان‌ترین کارت گرافیک وارد میدان شد و تا امروز موفق بوده است. همین امروز می‌توانید آخرین نسل از کارت گرافیک‌های انویدیا را با زره INNO 3D خریداری کنید. انواع کارت گرافیک RTX 4080 و کارت گرافیک RTX 4090 از شرکت INNO 3D در فروشگاه آی تی هوم موجود بوده و می‌توانید خرید خود را انجام دهید. آیا کارت گرافیک مورد نیاز خود را پیدا نمی‌کنید؟ برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

حکم آخر

کارت گرافیک RTX 4090 پس از برادر بزرگ‌تر خود قوی‌ترین کارت گرافیک موجود در جهان است. قوی‌ترین تراشه‌ای که برای پردازش تصویر در تاریخ ساخته شده، برای بسیاری از گیمرها تصور بازی با این کیفیت و تعداد فریم شبیه به رویا بود؛ یک رویا که امروز به واقعیت نزدیک شده و در دسترس کاربران قرار گرفته.

آیا خرید کارت گرافیک RTX 4090 ارزش پرداخت 1700 دلار را دارد؟ بله، کارت گرافیک انویدیا ارزش هر یک دلار از هزینه‌ای که برای خرید آن می‌پردازید را دارد. شما محصولی را به دست می‌آورید که رقیب ندارد، این توان از پردازش در گذشته‌ای نه چندان دور به یک ابر کامپیوتر نیاز داشت.

در میان کارت گرافیک لپ تاپ و کارت گرافیک رایانه رومیزی چند تفاوت کوچک وجود دارد، چند تفاوت که در زمان بررسی یک لپ تاپ باید به آن‌ها توجه کنیم. در مقاله کارت گرافیک لپ تاپ تمام جزئیات بررسی شده و به آن نکات توجه می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!