top banner
بهترین پردازنده برای رندرینگ

رندرینگ یکی از سنگین‌ترین کارهایی است که شما می‌توانید با لپ تاپ یا رایانه رومیزی خود انجام دهید؛ در فرآیند رندرینگ ما تصاویر را به کمک سخت افزار لپ تاپ خلق می‌کنیم.

بهترین پردازنده یا CPU برای رندرینگ، قوی‌ترین مدل موجود در بازار خواهد بود. اما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بالاترین بازدهی را با کم‌ترین قیمت ممکن به دست آورید. جالب است بدانید که اجرای بازی‌ها نیز، نوعی رندرینگ به حساب می‌آید از طرفی بهترین پردازنده برای بازی، بهترین گزینه برای رندرینگ نخواهد بود. یک معما که کلید آن را آی تی هوم به دست شما می‌رساند.

در فرآیند رندرینگ چه اتفاقی می‌افتد؟

برای قدم اول، باید با فرآیند رندرینگ آشنا شویم

  • زمان آماده سازی اطلاعات
  • دریافت خروجی مِش (Mesh)
  • زمان مورد نیاز بارگذاری بافت (Texture)
  • زمان مورد نیاز ایجاد کش
  • زمان مورد نیاز برای ایجاد پیش زمینه رهگیری اشعه
  • لایت کش و دیگر موارد مربوط که می‌تواند تفاوت داشته باشد

برخی از موارد گفته شده به یک هسته محدود می‌شود، حتی اگر پردازنده شما 64 هسته داشته باشد، 63 هسته از آن منتظر می‌ماند تا این مرلحه از کار انجام شود. بسیاری از نرم افزارهای بنچ‌مارک مانند سینه‌بنچ فاز رندر پیشرفته را اندازه گیری می‌کنند که در آن چند هسته یا تمام هسته‌های پردازنده درگیر می‌شود.

بهترین پردازنده برای رندرینگ
برخی از موارد گفته شده به یک هسته محدود می‌شود، حتی اگر پردازنده شما 64 هسته داشته باشد، 63 هسته از آن منتظر می‌ماند تا این مرلحه از کار انجام شود.

بسیاری از نرم افزارهای نیازمند به دریافت رندر، مراحل ابتدایی رندرینگ را به یک هسته محدود می‌کنند. چراکه این مراحل پیچیدگی کمی دارند، پیچیدگی کم باعث می‌شود تا زمان زیادی را از دست بدهیم! از طرفی این مراحل در کارهای متفاوت مانند ویرایش فیلم، کار با موتورهای بازی سازی یا حتی نرم افزارهای مختلف متفاوت است.

دانستن این مساله به شما کمک می‌کند که بهترین پردازنده را برای خود انتخاب کنید. در نهایت به عنوان یک داور باید از نرم افزارهایی شبیه به سینه‌بنچ برای مقایسه بین پردازنده‌های متفاوت کمک بگیریم.

معیار آی تی هوم برای بررسی بهترین پردازنده رندرینگ

در مشخصات فنی یک پردازنده اطلاعات زیادی وجود دارد؛ از تعداد هسته تا سرعت کلاک. هر کدام از آن‌ها به شکلی در عملکرد نهایی پردازنده مهم است. برای بررسی برآیند عملکرد یک پردازنده از بنچ‌مارک‌ها استفاده می‌کنیم. بنچ‌مارک Cinebench R23 عملکرد پردازنده در رندرینگ را بررسی کرده و نتیجه را به شکل یک عدد نمایش می‌دهد.

در این مقایسه، پردازنده AMD سری تریدریپر مدل 3990X بالاترین عملکرد را دارد. در واقع تیم AMD رتبه‌های اول را تمام و کمال در دست دارند، قوی‌ترین پردازنده AMD تریدریپر امتیاز 75671 را به دست آورده است. پس از آن با چند پله اختلاف به پردازنده اینتل Core i9 نسل سیزدهم مدل 13900K می‌رسیم. پردازنده اینتل Core i9 امتیاز 41012 را کسب کرده و پس از آن پردازنده اینتل Core i7 مدل 13700K با امتیاز 3106 را مشاهده می‌کنیم.

در جدول بالای مدل‌های دیگری از اینتل و AMD نیز دیده می‌شود، می‌توانید انواع آن‌ها را در بازار ایران نیز مشاهده کرده و خریداری کنید. جدا از عملکرد، باید به قیمت نیز توجه کنیم. کدام پردازنده به نسبت قیمت آن، ارزش خرید دارد؟ ارزش خرید نسبت توانایی به قیمت است. بر این اساس قوی‌ترین پردازنده‌های AMD کم‌ترین ارزش خرید را دارند، چراکه قوی‌ترین پردازنده تریدریپر کم‌تر از دو برابر اینتل Core i9 قدرت دارد اما حدود 7 برابر گران‌تر است.

حتی قوی‌ترین پردازنده کافی نیست

عملکرد نهایی یک رایانه را تنها پردازنده آن مشخص نمی‌کند. یک رایانه از پردازنده، کارت گرافیک، حافظه رم، فضای ذخیره سازی و مادربرد به عنوان قطعات اصلی تشکیل شده است. اگر تمام قطعات با یکدیگر همگام نباشند، عملکرد نهایی رایانه شما به مقدار قابل توجه کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه باید به ترکیب سخت افزار دقت کنید.

حتی قوی‌ترین پردازنده کافی نیست
عملکرد نهایی یک رایانه را تنها پردازنده آن مشخص نمی‌کند. یک رایانه از پردازنده، کارت گرافیک، حافظه رم، فضای ذخیره سازی و مادربرد به عنوان قطعات اصلی تشکیل شده است.

اگر به خرید یک لپ تاپ گیمینگ برای رندرینگ فکر می‌کنید یا یکی از لپ تاپ‌های پروآرت ایسوس را در نظر دارید، ترکیب سخت افزار مهندسان ایسوس انتخاب شده و جای نگرانی وجود ندارد. تنها باید با توجه به حیطه تخصصی خود برخی موارد را در نظر داشته باشید که مشاوران آی تی هوم شما را راهنمایی می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیش‌‌تر می‌توانید مقاله لپ تاپ مناسب رندرینگ را مطالعه کنید.

تاثیر حافظه رم در رندرینگ

حافظه رم، حافظه کوتاه مدت رایانه شما است. تمام اطلاعات مورد نیاز پردازنده در حافظه رم به شکل موقت نگهداری می‌شود تا در صورت نیاز، به سرعت در اختیار CPU قرار بگیرد. پردازنده‌های نسل جدید اینتل و AMD از استاندارد DDR5 پشتیبانی می‌کند؛ استاندارد DDR5 سرعت و تاخیر کم‌تری داشته و تاثیر قابل توجهی در عملکرد نهایی رایانه دارد.

تاثیر حافظه رم در رندرینگ
تمام اطلاعات مورد نیاز پردازنده در حافظه رم به شکل موقت نگهداری می‌شود تا در صورت نیاز، به سرعت در اختیار CPU قرار بگیرد.

تنها مساله در خصوص حافظه DDR5 قیمت بالاتر آن است؛ پردازنده‌های نسل جدید AMD تنها از حافظه گران قیمت DDR5 پشتیبانی می‌کنند. به عبارتی با خرید یک پردازنده نسل جدید AMD، شما باید یک مادربرد با قابلیت پشتیبانی از حافظه رم DDR5 و حافظه رم DDR5 تهیه کنید. مجموعه آن‌ها قیمت رایانه شما را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد.

در آن سوی میدان، پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل به شما اجازه می‌دهند تا از حافظه رم DDR4 نیز استفاده کنید. اگر فاصله عملکرد حافظه رم DDR4 و DDR5 برای شما اهمیت زیادی نداشته باشد، از نظر قیمت می‌تواند توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.

تاثیر فضای ذخیره سازی در رندرینگ

تمام اطلاعات شما، از ویندوز تا نرم افزارهای تخصصی رندرینگ در فضای ذخیره سازی رایانه قرار می‌گیرند. سرعت و عملکرد فضای ذخیره سازی در رایانه رندرینگ تاثیر قابل توجهی در عملکرد نهایی آن دارد. در یک رایانه ساخته شده برای رندرینگ هرگز نباید از حافظه HDD استفاده کنید، یا حداقل باید از حافظه SSD برای ویندوز و دیگر نرم افزارها کمک بگیرید.

تاثیر فضای ذخیره سازی در رندرینگ
تمام اطلاعات شما، از ویندوز تا نرم افزارهای تخصصی رندرینگ در فضای ذخیره سازی رایانه قرار می‌گیرند.

به طور کلی نیز، نمی‌توانیم از حافظه SSD برای ذخیره تمام اطلاعات استفاده کنیم. حافظه SSD قیمت بالایی داشته و نیاز نیست تمام اطلاعات خود را روی یکی از آن‌ها ذخیره کنید. بهترین روند برای دریافت بالاترین بهره‌وری در کنار کم‌ترین قیمت، ذخیره پروژه‌ها و فایل‌های سنگین روی یک حافظه HDD است؛ تنها فایل‌های مورد نیاز خود را روی حافظه SSD قرار دهید.

از طرفی فضای لپ تاپ‌های مناسب رندرینگ نیز در زمینه فضای ذخیره سازی محدود است. اکثر لپ تاپ‌های قدرتمند و مناسب رندرینگ تنها از حافظه SSD استفاده می‌کنند. برای ذخیره اطلاعات بیش‌تر و حجیم خود در پروژه‌های کاری باید از یک حافظه جانبی کمک بگیرید.

 تاثیر کارت گرافیک در رندرینگ

برخی از نرم افزارهای رندرینگ و پردازش تصویر از کارت گرافیک برای انجام محاسبات استفاده می‌کنند. این مساله به شکل تخصصی نرم افزار به نرم افزار تفاوت دارد. چراکه نرم افزارهای مختلف با توجه به تنظیمات مختلف مقدار متفاوتی از کارت گرافیک را درگیر می‌کنند. اگر رندرینگ بخش ثابت از کار شما است، رایانه مورد نظر شما قطعا باید از یک کارت گرافیک قدرتمند برخوردار باشد.

 تاثیر کارت گرافیک در رندرینگ
برخی از نرم افزارهای رندرینگ و پردازش تصویر از کارت گرافیک برای انجام محاسبات استفاده می‌کنند.

لپ تاپ‌های گیمینگ یا دیگر لپ تاپ‌های قدرتمند تولید شده توسط شرکت‌های مختلف، اگر یک پردازنده از سری H اینتل یا AMD داشته باشند، قطعا در کنار آن کارت گرافیک مجزا نیز به همراه دارند.

تعداد هسته یا کلاک اسپید

به طور کلی، تعداد هسته بیش‌تر و سرعت کلاک بالاتر پردازنده در عملکرد پردازنده تاثیر گذار است. یک پردازنده با تعداد هسته بیش‌تر معمولا عملکرد بهتری در رندرینگ سه بعدی دارد. اما اگر تمرکز کاری شما در رندرینگ سه بعدی نیست، و کار شما با طراحی گرافیک یا ویرایش ویدئو گره خورده است، سرعت کلاک پردازنده مهم‌تر از تعداد هسته خواهد بود.

تعداد هسته یا کلاک اسپید
به طور کلی، تعداد هسته بیش‌تر و سرعت کلاک بالاتر پردازنده در عملکرد پردازنده تاثیر گذار است.

در نتیجه بهترین حالت این است که پردازنده رایانه شما در کنار تعداد هسته بیش‌تر، سرعت کلاک بالاتری داشته باشد. اما شما باید محدودیت گرما و انرژی پردازنده را در نظر داشته باشید. پردازنده‌های قدرتمند اینتل و AMD به مادربرد خاص نیاز دارند تا بتواند برق مورد نیاز آن‌ را حتی در سخت‌ترین شرایط تامین کند. بسیاری از کاربران با در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود یک پردازنده با تعداد هسته و سرعت کلاک معقول را انتخاب کرده و خریداری می‌کنند.

مقایسه عملکرد تک هسته و چند هسته پردازنده‌ لپ تاپ

بسیاری از کاربران به یک رایانه قابل حمل نیاز دارند، توانایی انواع پردازنده لپ تاپ در رندرینگ را تخصصی‌تر از بخش‌های دیگر دنبال می‌کنیم. در این بخش عملکرد پردازنده لپ تاپ به شکل تک هسته‌ای، چند هسته‌ای و مجموع عملکرد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عملکرد تک هسته‌ای

آیا نرم افزار تخصصی مورد استفاده توسط شما از پردازنده در حالت تک هسته‌ای استفاده می‌کند؟ این جدول بهترین راهنمای شما خواهد بود.

عملکرد چند هسته‌ای

بسیاری از نرم افزارهای نیازمند به رندرینگ از تمام هسته‌های پردازنده برای انجام کار خود استفاده می‌کنند، اگر نرم افزار مورد استفاده شما در این بخش قرار می‌گیرد، جدول زیر به شما کمک می‌کند.

عملکرد در مجموع

در این بخش از بررسی، عملکرد انواع پردازنده اینتل، AMD و اپل را به شکل کلی بررسی می‌کنیم. نتیجه این بخش از بررسی، توانایی عملکرد پردازنده در حالت تک و چند هسته‌ای را نمایش می‌دهد.

نتیجه گیری

حالا و در این مقاله می‌دانیم که چطور باید بهترین پردازنده را برای رندرینگ انتخاب کنیم. قوی‌ترین پردازنده‌های AMD بازدهی فوق العاده‌ای را به دست شما می‌رسانند اما اگر در یک استودیوی فیلم سازی کار نمی‌کنید، گزینه خوبی برای شما نخواهد بود. در سوی دیگر اینتل با پردازنده‌های نسل 12 و نسل 13 بالاترین بازدهی به نسبت قیمت را ممکن می‌کند.

در زمان خرید لپ تاپ برای یک نرم افزار یا رشته خاص، با مشاوران آی تی هوم تماس بگیرید. در مشاوره به شما می‌گوییم که کار شما به پردازنده یا کارت گرافیک قویتر نیاز دارد تا انتخاب بهتری داشته باشید. حتی یک ثانیه از وقت شما در روند کار برای آی تی هوم اهمیت بالایی دارد.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!