top banner
راهنمای ارتقا لپ تاپ

ارتقا دادن لپ تاپ با توجه به شرایط بازار ارز و گرانی‌های اخیر بهترین راهکار برای افرادی است که قصد دارند تا یک لپ تاپ قدرتمند‌تر تهیه کنند اما بودجه‌ی کافی ندارند!

اگر شما نیز با چنین مشکلی رو به رو هستید و به فکر ارتقای قطعات سخت افزاری لپ تاپ خود، تا انتهای مطلب با آی تی هوم همراه باشید.

خرید لپ تاپ منطقی‌تر است یا ارتقای لپ تاپ قبلی؟

شاید اگر کسی این سوال را چند سال پیش می‌پرسید، قطعا جواب این بود که اگر بودجه‌ی کافی دارید به دنبال خرید لپ تاپ جدید باشید!

اما همزمان با بالا رفتن قیمت‌ها و عدم توانایی خرید لپ تاپ جدید، احتمالا ارتقای لپ تاپ قبلی راهکار بهتری باشد که با هزینه‌ی کمتری صورت خواهد گرفت اما بهره وری خوبی نیز خواهد داشت! اما قبل از این که به سراغ اصل مطلب برویم، باید گفت که ارتقا لپ تاپ به سادگی PC قابل انجام نخواهد بود.

باید گفت که در لپ تاپ برخلاف PC تمام قطعات قابلیت ارتقا را ندارند و جدا از آن، انجام  فرآیند ارتقای سخت افزاری لپ تاپ نیازمند دانش و تجربه‌ی یک فرد متخصص است.

ارتقا لپ تاپ
هزینه ارتقا لپ تاپ منطقی تر از خرید لپ تاپ جدید است.

کدام لپ تاپ‌ها قابلیت ارتقای سخت افزاری دارند؟

برای این که متوجه شوید که آیا لپ تاپ شما قابلیت ارتقا سخت افزاری دارد یا خیر!

کافی است تا پارت نامبر لپ تاپ و یا مدل دقیق مادربرد خود را پیدا کنید!

سپس از وب سایتی به نام کروشیال Crucial.com کمک بگیرید. شما با وارد شدن به این وبسایت و بعد از مشخص کردن برند لپ تاپ و تعیین مدل آن، می‌توانید اطلاعات مفیدی در مورد ارتقای لپ تاپ خود و قطعات قابل ارتقا به دست آورید.

 کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا را دارد؟

همانطور که در ابتدا گفتیم و ممکن است تا خودتان در این مورد اطلاعاتی داشته باشید، تمام قطعات لپ تاپ قابلت ارتقا را ندارند و فقط می‌توانید برخی از آن‌ها را ارتقا دهید. در بین قطعات قابل ارتقا در لپ تاپ می‌توان به حافظه RAM و حافظه SSD و HDD اشاره کرد که در ادامه توضیح کوتاهی در مورد هریک از آن‌ها ارائه داده‌ایم.

ارتقا رم
امکان ارتقا رم در لپ تاپ وجود دارد

فرآیند ارتقا حافظه موقت یا RAM در لپ تاپ

حافظه موقت لپ تاپ که به نام RAM یا Random Access Memory شناخته می‌شود، نوعی حافظه بسیار پر سرعت است که امکان انتقال داده‌ها و آدرس‌دهی بسیار سریع را برای پردازنده‌ها فراهم می‌کند.

در واقع حافظه‌ی رم این وظیفه را برعهده دارد که داده‌هایی که لپ تاپ در حال حاضر مشغول به پردازش آن‌ها است را نگهداری ‌کند! در همین بین اگر لپ تاپ به هر دلیلی خاموش شود، این داده‌ها از بین خواهند رفت و امکان دسترسی مجدد به آن‌ها وجود ندارد.

 هرچه که میزان حافظه‌ی رم در لپ تاپ شما بالاتر باشد به پردازنده این اجازه را می‌دهد تا فرآیند محاسبات را سریع‌تر از پیش ببرد. اگر شما می‌خواهید تا لپ تاپ سریع‌تری داشته باشید، باید حافظه رم خود را افزایش دهید.

برای ارتقای حافظه رم باید به این نکته دقت باشید که در برخی از لپ تاپ‌ها، رم به مادربرد متصل شده است که متاسفانه امکان تعویض رم وجود ندارد! در غیر این صورت می‌تواند رم لپ تاپ خود را ارتقا دهید و با سرعت بیشتر به انجام تسک‌هایتان مشغول شوید.

این نکته را به یاد داشته باشید که اگر لپ تاپ شما امکان تعویض یا افزودن رم را دارد، حتما به میزان حافظه، نسل و سرعت آن دقت کنید!

بیشتر بدانید: لپ تاپ با رم 16

فرآیند ارتقای هارد دیسک در لپ تاپ

هارد دیسک که ممکن است آن را به نام HDD نیز بشناسید، یک حافظه دائمی است!

از هارد دیسک برای ذخیره کردن داده‌های مورد پردازش استفاده می‌شود. ساختار HDD به صورتی است که کاملا دیجیتالی رمزنگاری شده و اطلاعات را روی سطح مغناطیسی دیسک های خود ذخیره می‌کند.در بین قطعلت سخت افزاری لپ تاپ، یکی از قطعاتی که کاربران اقدام به ارتقا و بروز رسانی آن می‌کنند هارد دیسک است.

اگر شما یک لپ تاپ قدیمی که حداقل برای 3 یا 4 سال پیش است را داشته باشید، قطعا با مشکل کم حجم و کند بودن HDD رو به رو شده‌اید! در فرآیند ارتقای HDD معمولا این قطعه را با درایوهایی با ظرفیت بالاتر و یا حافظه‌‌های SSD  تعویض می‌کنند .اما قبل از آن باید بررسی کنید که لپ تاپ شما از اتصالات ساتا پشتیبانی می‌کند یا نه!

اگر هارد شما این قابلیت را داشت، می‌توانید به آسانی هارد دیسک خود را با هارد دیسک با ظرفیت بالاتر و یا SSD جایگزین نمایید.

اگر در لپ تاپ قدیمی شما SSD جایگزین HDD شود، قطعا با سرعت بیشتر و عملکرد بهتر رو به رو خواهید شد. در ین فرآیند جایگزینی برق مصرفی لپ تاپ شما کاهش پیدا می‌کنند. پس با توجه به این نکات ارتقا هارد دیسک لپ تاپ به حافظه‌ی SSD انتخاب به مراتب بهتر و البته گرانتری است.

فرآیند ارتقای حافظه SSD در لپ تاپ

شما در دو صورت می‌توانید SSD را به لپ تاپ خود اضافه کنید:

1.تعویض HDD به SSD

2.تعویض SSD قدیمی

ارتقای ssd
ارتقا ssd سرعت لپ تاپ را به صورت قابل توجهی افزایش می دهد.

ارتقای لپ تاپ‌ها با اضافه کردن حافظه‌های SSD یکی از روش‌های به شدت مقرون به صرفه و کاربردی است. درایوهای SSD این قابلیت را دارند تا با داشتن سرعت بیشتر در خواندن و نوشتن عملکرد به مراتب بالا‌تری از هارد دیسک‌ها دشاته باشند و راندمان لپ تاپ شما را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

البته در ارتقای SSD باید به این نکته دقت داشته باشید که در برخی از لپ تاپ‌ها، به صورت پیش فرض اسلات خالی برای افزودن SSD تعبیه شده است. اما اگر این قابلت درلپ تاپ شما وجود نداشت، می‌توانید تا SSD را جایگزین درایو نوری لپ تاپ کنید !

در زمان خرید و انتخاب  SSD حتما به سازگاری سایز و رابط کاربری آن با لپ تاپ خود دقت کنید.

به عنوان جمع بندی باید گفت…

بسیاری از قطعات در لپ تاپ‌ها قابل ارتقا نیستند که علت این امر نیز ساختار یکپارچه یا مجتمع پردازنده‌ها و مادربرد است که معمولا ارتقا و یا تعویض این قطعات را ندارد.

ارتقای لپ تاپ امری حساس و دشوار است. پس بهتر است در مراحل ارتقا حداقل از نظارت یک فرد با تجربه‌تر بهره ببرید. بهترین راهکار این است که شرکتی که لپ تاپ شما را گارانتی کرده است، مراجعه کنید!

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!