top banner
راهنمای خرید مانیتور

مانیتور راه ارتباط ما و دنیای فناوری است. هر کاری که با کامپیوتر انجام می‌دهیم، در آن دیده می‌شود. این بخش از کامپیوتر یا لپ تاپ به شکل مستقیم روی تجربه شما از بازی یا طراحی تاثیر گذار است. در این مطلب از آی تی هوم به تمام مواردی که باید در انتخاب مانیتور دقت کنید، اشاره کرده‌ایم.  این مطلب یک راهنمای خرید مانیتور برای شما است. پس حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

راهنمای خرید مانیتور؛ نتیجه سال‌ها تجربه آی تی هوم

مانیتور یکی از دستگاه‌های خروجی اولیه است که برای نمایش نتایج محاسبات، گرافیک، فیلم‌ها و سایر محتوای بصری استفاده می‌شود. مانیتورها در اندازه‌، وضوح‌ و فناوری‌های مختلفی تولید می‌شوند و معمولاً برای کارهایی مانند مشاهده اسناد، جستجو در اینترنت، تماشای فیلم، بازی‌ها و کار با برنامه‌های نرم‌افزاری استفاده می‌شوند. در ادامه به بررسی مشخصات مهم مانیتور که به عنوان راهنمای خرید مانیتور آورده شده است، پرداخته‌ایم.

بهترین مانیتور برای گیمینگ
در این مقاله به شما می‌گوییم که کدام مانیتور را برای گیمینگ انتخاب کنید

برای چه کاری به خرید مانیتور فکر می‌کنید؟

شما باید هدف اصلی خود از خرید مانیتور را مشخص کنید، چرا که مشخصات محصول مناسب برای بازی، طراحی گرافیکی، کارهای روزمره و دیگر موارد متفاوت است. برای مثال، مهم‌ترین ویژگی‌ برای گیمرها نرخ نوسازی و تاخیر پایین است، برای طراحی و کارهای گرافیکی دقت رنگ و پوشش رنگ آن اهمیت دارد.

اصطلاحات فنی برای خرید مانیتور

وقتی صحبت از خرید مانیتور می شود، چندین اصطلاح و مشخصات فنی وجود دارد که باید درک کنید، تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. در ادامه برخی از اصطلاحات کلیدی مرتبط با مانیتور آورده شده است که به شما در زمان انتخاب کمک خواهد کرد.

رزولوشن resolution

 رزولوشن به تعداد پیکسل هایی اطلاق می‌شود که یک مانیتور می‌تواند به صورت افقی و عمودی نمایش دهد. طبیعی است که وضوح بالاتر منجر به تصاویر واضح تر و دقیق تر می‌شود. وضوح تصویر تعداد پیکسل در صفحه را نشان می‌دهد. قالب کلی وضوح تصویر، عرض در ارتفاع است؛ برای مثال: در کیفیت 1080p یا 1920 در 1080، 1920 تعداد پیکسل در عرض نمایشگر بوده و 1080 تعداد پیکسل در ارتفاع نمایشگر است. قطعا رزولوشن بالاتر به معنای کیفیت بالاتر است. تعداد کل پیکسل‌های موجود در مانیتور نیز از ضرب دو عدد در یکدیگر به دست می‌آید. در حال حاضر نمایشگرهایی با رزولوشن زیر وجود دارد که می‌توانید آن ها را خریداری کنید.

مانیتوررزولوشن
مانیتورHD1280 × 720
مانیتور FHD 1920× 1080 
مانیتور 2K 2560 × 1440
مانیتور 4K 3840 × 2160 
مانیتور 5K 2880 × 5120
مانیتور 8K 4320 × 7680 
مانیتور 10K 7760 × 10328
سایز و شکل متفاوتی از انواع مانیتور
مانیتورها در سایز و شکل متفاوت به فروش می‌رسند، کدام یک بهترین گزینه برای میز کار شما است؟

نرخ تازه سازی Refresh rate 

نرخ نوسازی برای طراحی، کارهای گرافیکی یا کارهای روزمره و اداری اهمیت زیادی ندارد، اما اگر برای بازی یک مانیتور را خریداری می‌کنید، باید به نرخ نوسازی توجه کنید. نرخ تازه سازی تعداد دفعاتی است که مانیتور تصویر روی صفحه را به روز می‌کند. Refresh rate با هرتز (هرتز) اندازه گیری می‌شود. هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد، بهتر است. حداقل نرخ نوسازی پیشنهادی آی تی هوم برای بازی، 120 هرتز بوده و برای کارهای عمومی حداقل مانیتور 60 هرتز را باید در نظر داشته باشید.

نرخ‌های تازه‌سازی بالاتر 120هرتز یا 240 هرتز، حرکت نرم‌تری را در صفحه نمایش ارائه می‌دهند و تاری حرکت را کاهش می‌دهند، که به ویژه برای بازی و تولید محتوای سریع مهم است.

مشاهده بیشتر: مانتیور 240 هرتز

زمان پاسخ دهی Response time

زمان پاسخگویی درواقع زمانی است که طول می‌کشد تا یک پیکسل روی صفحه از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر کند. Response time در میلی ثانیه (ms) اندازه گیری می‌شود. در برخی موارد Response time اهمیت زیادی ندارد. مثلا زمانی که شما مشغول وب گردی هستید یا می‌خواهید عکسی را در فتوشاپ ادیت بزنید، سرعت پاسخگویی مانیتور موضوع بسیار مهمی نیست. اما در مواردی مثل کاربری گیمینگ هر میلی ثانیه تأخیر می‌تواند ارزشمند باشد. درواقع همین زمان‌های کوتاه در حد میلی ثانیه است که نتیجه برد یا باخت را رقم بزند.

نوع پنل؛ VA، IPS، TN یا OLED

نوع پنل به فناوری استفاده شده برای ایجاد نمایشگر روی مانیتور اشاره دارد. رایج ترین انواع پنل عبارتند از:

پنل‌های TN یا Twisted Nematic

این نوع پنل زمان پاسخ‌دهی سریع و نرخ تازه‌سازی بالا را ارائه می‌دهند، اما معمولاً در مقایسه با سایر انواع پنل‌ها، زاویه دید باریک‌تر و بازتولید رنگ دقیق‌تری دارند.

مشاهده بیشتر: مانیتور TN

پنل IPS

پنل‌های IPS دقت رنگ بهتر و زاویه دید وسیع تری را در مقایسه با پنل های TN ارائه می دهند، اما معمولا زمان پاسخ دهی کمتر و هزینه های بالاتری دارند.

مشاهده بیشتر: مانیتور IPS

پنل VA

پنل‌های VA نسبت کنتراست بهتر و سیاهی عمیق تری را در مقایسه با پنل های TN و IPS ارائه می‌دهند. آنها معمولاً باز تولید رنگ خوب و زاویه دید وسیع تری دارند، اما ممکن است از زمان پاسخ آهسته تر رنج ببرند.

مشاهده بیشتر: مانیتور TN

 پنل‌های IPS، OLED، TN و VA
انواع مانیتور با پنل‌های TN، VA، IPS و OLED تولید می‌شود

نسبت تصویر یا Aspect Ratio

نسبت تصویر رابطه متناسب بین عرض و ارتفاع نمایشگر مانیتور است. نسبت های متداول شامل 16:9 (نمایش عریض)، 16:10 (نسبت تصویر وسیع تر) و 21:9 (فوق عریض) است. نسبت‌های مختلف برای کارهای مختلف مناسب هستند، که رایج‌ترین آنها برای استفاده عمومی است.

انتخاب یک نمایشگر خمیده یا Curve

مانیتورهای خمیده با هدف افزایش دامنه دید تولید شده‌اند. یک مانیتور خمیده به شما اجازه می‌دهد تا بخش بزرگ‌تری از فضا را مشاهده کنید. این نوع مانیتور به طور اختصاصی برای گیمینگ ساخته شده و عملکرد خوبی برای تریدرها دارد. یک مانیتور خمیده به طور کلی باید بزرگ‌تر از 30 اینچ بوده و فوق عریض باشد.

روشنایی یا brightness 

میزان روشنایی، شدت نور ساطع شده از مانیتور را اندازه گیری می‌کند که معمولاً بر حسب نیت (cd/m²) اندازه گیری می‌شود. سطوح روشنایی بالاتر، نمایشگر پر جنب و جوش تر و قابل مشاهده تر، به ویژه در محیط‌های با نور خوب را ارائه می‌دهد.

نسبت کنتراست contrast ratio

نسبت کنتراست تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین نقاطی است که یک مانیتور می‌تواند به طور همزمان نمایش دهد. نسبت کنتراست بالاتر باعث ایجاد تصاویر متمایزتر و واضح تر، به خصوص در صحنه‌های تاریک می‌شود.

کیفیت تصویر مانیتور

تصاویر در مانیتور از میلیون‌ها نقطه کوچک به نام پیکسل ساخته می‌شوند، هر پیکسل سه زیر پیکسل دارد که یکی از رنگ‌های اصلی را ایجاد می‌کنند. وضوح تصویر یک مانیتور یا تعداد پیکسل آن در ضرب عرض در ارتفاع یا در برداشتی دیگر، از ضرب طول در عرض به دست می‌آید.

وضوح تصویر کامپیوتر
شرکت‌های تولیدکننده مانیتور، محصولات خود را با وضوح تصویر متفاوت به بازار عرضه می‌کنند

هرچه تعداد پیکسل مانیتور بیش‌تر باشد، تصاویر کیفیت بالاتری داشته و آنچه که در نمایشگر می‌بینیم به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بود. در جدول زیر با کیفیت‌ تصویر یا وضوح تصویر متفاوت در بازار به همراه نسبت پیکسل آن آشنا می‌شویم.

عنوان مقدار
کیفیت تصویر 5K5120 در 2880 پیکسل
کیفیت تصویر 4Kکیفیت مانیتور: 3840 در 2160 پیکسل
کیفیت سینمایی: 4096 در 2160 پیکسل
کیفیت تصویر UHD
یا Ultra HD
3840 در 2160 پیکسل
کیفیت تصویر QHD2560 در 1440 پیکسل
کیفیت تصویر 2K یا 1440p2560 در 1440 پیکسل
کیفیت تصویر WUXGA1920 در 1200 پیکسل 
کیفیت تصویر FHD1920 در 1080 پیکسل 

به طور کلی، دو نکته را در مورد کیفیت نمایشگر باید در نظر داشته باشیم. پس از بررسی این دو نکته باید تصمیم بگیرید که آیا به یک مانیتور با کیفیت بالاتر از QHD نیاز داریم یا خیر.

نکته اول در خصوص کارت گرافیک کامپیوتر است، آیا کارت گرافیک شما می‌تواند از تعداد پیکسل بیش‌تر ماینتور پشتیبانی کند؟ برای کار با یک مانیتور با کیفیت 4K به یک کارت گرافیک قدرتمند نیاز داریم؛ کارت گرافیک کامپیوتر یا لپ تاپ شما باید 8.3 میلیون پیکسل را در هر فریم ایجاد کند.

نکته دوم در مورد سیستم عامل است، بهترین حالت برای ویندوز 90 تا 110 پیکسل در هر اینچ بوده و اگر مانیتور شما تعداد پیکسل بیش‌تری داشته باشد، نوشته‌ها از ابعاد عادی کوچک‌تر دیده می‌شود. اگر شما یک مانیتور 27 اینچ با کیفیت 5K را انتخاب کنید، قطعا به استفاده از قابلیت Scaling ویندوز نیاز پیدا می‌کنید. البته که استفاده از این قابلیت و بزرگ‌تر کردن فونت و فولدرهای ویندوز همیشه نتیجه مناسبی نداشته و کیفیت آن را کاهش می‌دهد.

بهترین کیفیت مانیتور برای گیمینگ

کیفیت بالا در انتخاب مانیتور اهمیت زیادی دارد اما در مورد گیمرها شرایط تغییر می‌کند. اکثر کارت گرافیک‌های متداول نمی‌توانند از مانیتورهایی با کیفیت 4K پشتیبانی کنند، برای اجرای بازی‌ها با کیفیت 4K به کارت گرافیک گیمینگ حرفه‌ای نیاز پیدا می‌کنید که معمولا قیمت بسیار بالایی دارد. در بازار امروز، بهترین کارت گرافیک برای اجرای بازی‌ها با کیفیت 4K، کارت گرافیک RTX 4070Ti و RTX 4080 از برند INNO3D است. اما خرید آن‌ها ارزان تمام نمی‌شود.

مانیتورها با ابعاد و نسبت تصویر متفاوت
مانیتورها به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ معمولی، عریض و فوق عریض

پیشنهاد آی تی هوم برای بهترین تجربه از دنیای بازی‌ها، مانیتور QHD یا 2560 در 1440 پیکسل با ابعاد 32 اینچ است. ترکیب کیفیت QHD و سایز 32 اینچ، ترکیب برنده به حساب می‌آید؛ چرا که تراکم پیکسل مناسب بوده و جزئیات تصویر به خوبی دیده می‌شود. اگر یک لپ تاپ یا کامپیوتر فوق العاده قدرتمند ندارید، پیشنهاد ما کیفیت FHD یا 1080p است که بتوانید تعداد فریم مناسبی را دریافت کنید.

تمامی موارد گفته شده به طور تخصصی در مقاله بهترین مانیتور گیمینگ و بهترین کارت گرافیک گیمینگ بررسی شده است. با کلیک روی هر کدام از لینک‌ها می‌توانید بهترین تصمیم را برای خرید بگیرید.

کاربری‌های مانیتور

باید بدانید که برای چه کاری مانیتور نیاز دارید؟ در ادامه به بررسی مانیتورهای مخصوص بازی، مانیتور برنامه نویسی و مانیتورهای لمسی می‌پردازیم. راهنمای خرید مانیتور در صنایع مختلف اشاره می‌کنیم.

مانیتورهای مخصوص بازی

مانیتورهای بازی نرخ تازه‌سازی بالا، زمان پاسخ‌دهی کم و فناوری‌های همگام‌سازی تطبیقی را برای ارائه تجربه‌های بازی روان و همه‌جانبه ارائه می‌کنند. آنها اغلب دارای وضوح تصویر بالاتر، وسعت رنگ گسترده تر، و پشتیبانی از HDR برای افزایش کیفیت بصری و واقع گرایی در بازی‌ها هستند. مانیتورهای بازی تحت عنوان مانیتور گیمینگ شناخته می‌شوند. اگر شما قصد خرید این نوع ماینتورها را دارید، مانیتور گیمنیگ ایسوس می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

شاید برای شما جالب باشد: بهترین ماینتور برای PS5

مانیتورهای مخصوص برنامه نویسی

مانیتورهای مخصوص برنامه نویسی

برای برنامه نویسان حرفه‌ای داشتن یک مانیتور مناسب برای انجام کارهایشان موضوع بسیار مهمی است. به دلیل اینکه برنامه نویسان باید مدام به یک صفحه تاریک خیره شوند و کدنویسی انجام دهند پس باید مانیتوری را انتخاب کنند که مشکلات کمتری برای چشمانشان ایجاد کند. باید به شما بگوییم تمام متغیرهایی که در ابتدا ذکر کردیم مثل نوع پنل، نرخ تازه سازی، response time  و.. موضوع مهمی است.

بیشتر بخوانید: بهترین مانیتور برای برنامه نویسی

مانیتورهای گیمینگ و معمولی
برای خرید یک مانیتور گیمینگ، چند نکته مهم وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنیم

فناوری‌های جی‌سینک (Gsync) و فری‌سینک (Freesync) چه تاثیری دارند؟

در قدم اول باید بدانید که فناوری Gsync توسط انویدیا ساخته شده و FreeSync متعلق به AMD است. تقریبا تمام مانیتورهای گیمینگ با پشتیبانی از فری‌سینک یا جی‌سینک به بازار عرضه می‌شوند. این دو فناوری از Screen tearing جلوگیری می‌کنند، به عبارتی جلوی بهم ریختگی تصویر را گرفته و تلاش می‌کند تا هر فریم را یکپارچه نگه دارد.

فناوری‌های Gsync و FreeSync
با استفاده از دو فناوری Gsync و FreeSync هرگز Screen Tearing را مشاهده نمی‌کنید

به طور کلی انواع مانیتور با فناوری Gsync از مدل‌هایی با پشتیبانی از فناوری Freesync گران‌تر است. نکته مهم در مورد فناوری جی‌سینک انویدیا، کارکرد آن با DisplayPort است. اما فناوری FreeSync با HDMI نیز کار کرده و کاربران را به DisplayPort محدود نمی‌کند.

از بین Gsync و FreeSync باید کدام فناوری را انتخاب کنیم؟ این انتخاب به سخت افزار شما بستگی دارد، اگر از یک کارت گرافیک انویدیا استفاده می‌کنید، قطعا به یک مانیتور با پشتیبانی از فناوری Gsync نیاز دارید و در مورد AMD باید از یک مانیتور با پشتیبانی از FreeSync استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که تقریبا تمام مانیتورهای گیمینگ موجود در بازار از هر دو فناوری در نسخه پایه پشتیبانی می‌کنند. اما فناوری انویدیا و AMD یک نسخه حرفه‌ای به نام‌های Gsync Ultimate و FreeSync Premium Pro داشته که باید در زمان خرید مانیتور به آن دقت کنید.

کنتراست بیش‌ترین اهمیت را دارد؛ رنگ مشکل چقدر مشکی دیده می‌شود؟

از نظر کارشناسان آی تی هوم، نمایش درست رنگ مشکی، بیش‌ترین تاثیر را در کیفیت تصویر دارد. اما انتخاب یک مانیتور OLED برای کارهای روزمره زیاده روی است و خرید یکی از آن‌ها گران تمام می‌شود. پیشنهاد ما انتخاب یک مانیتور IPS با کنتراست بالاتر است.

انتخاب یک مانیتور حرفه‌ای؛ راز کارهای گرافیکی

ویژگی‌های مورد نظر کاربران حرفه‌ای با دیگر کاربران متفاوت است. برای طراحی و دیگر کارهای گرافیکی به دقت رنگ بالا، استانداردهای رنگی و عمق رنگ بالا نیاز داریم. البته که نباید اهمیت طیف خاکستری را فراموش کنید. در مقاله بهترین مانیتور برای کارهای گرافیکی به طور دقیق این گروه از نکات را بررسی می‌کنیم.

راز انتخاب بهترین مانیتور برای کارهای گرافیکی
کدام مانیتور یک انتخاب مناسب برای میز کار یک گرافیست است؟

انتخاب یک مانیتور از دسته بندی مناسب؛ بِرَندِ بَرَنده

هر کدام از تولیدکنندگان مانیتور یک سری از محصولات خود را به طور اختصاصی برای طراحان و گرافیست‌ها عرضه می‌کنند؛ برای مثال می‌توانید به سری ProArt از ایسوس نگاه کنید. انتخاب یک مانیتور از سری پروآرت به این معنا است که نمایشگر به دقت کالیبره شده و برای شروع کار آماده است.

شما باید بتوانید مانیتور را کالیبره کنید.

برخی از مانیتورهای پرچمدار، به شما اجازه می‌دهند تا مانیتور را به روش‌‌های مختلف کالیبره کنید. اما یک مانیتور طراحی باید امکانات بیش‌تری را برای کالیبره کردن رنگ‌ها در اختیار شما قرار دهد.

معرفی بهترین مانیتورها بر اساس قیمت

در اینجا به معرفی چند مانیتور در محدوده قیمت‌های مختلف، از گزینه‌های مقرون به صرفه گرفته تا نمایشگرهای سطح بالا به همراه ویژگی‌ها  آورده شده است.

این مانیتور یک صفحه نمایش 22 اینچی با وضوح Full HD (1920×1080) ارائه می دهد که تصاویر واضح و دقیقی را ارائه می‌دهد. نوع پنل این مانیتور LCD با فناوری TN (Twisted Nematic) یا IPS است. پنل‌های TN معمولا زمان پاسخگویی سریع تری را ارائه می‌دهند، در حالی که پنل‌های IPS دقت رنگ بهتر و زاویه دید وسیع تری را ارائه می‌دهند. قیمت این مانیتور فوق العاده ارزان، کمتر از 5 میلیون تومان است.

یک مانیتور27 اینچی از شرکت سامسونگ است که صفحه نمایشی با وضوح Full HD (1920×1080) ارائه می‌دهد. این مانیتور از یکی از ارزان ترین مانیتورهای موجود دربازار است که شما می‌توانید با مراجعه به سایت آی تی هوم این محصول را با کمتر از 10میلیون تومان خریداری کنید.

راهنمای خرید: بهترین مانیتور تا 10 میلیون تومان

نوع پنل این مانیتور از برند ایسوس VA است. با بررسی این مانیتور قطعا متوجه خواهید شد که مخصوص گیمینگ است. شما با کمتر از 30 میلیون این مانیتور را می‌توانید تهیه کنید. برای مشخصات کامل مانیتور ایسوس به سایت آی تی هوم مراجعه کنید.

همانطور که می‌دانید این نوع از مانیتور از برند MSI  مخصوص گیمینگ است. می‌توان گفت این مانیتور از ارزان ترین مانیتورها است و شما با کمتر از 40 میلیون تومان می‌توانید این مانیتور را خریداری کنید. قیمت این مانیتور با توجه به کیفیت و کارایی بالا فوق العاده است. نوع پنل مانیتور ام اس آی MSI MPG341QR–34”  ،IPS است. این مانیتور دارای یک صفحه نمایش خمیده 34 اینچی با نسبت تصویر فوق عریض 21:9 است که تجربه بازی همه جانبه و میدان دید وسیع تری را ارائه می‌دهد.

مشاهده بیشتر: مانیتور MSI

این مانیتور از برند ایسوس وضوح دوگانه‌ای Full HD (3840×1080) را ارائه می‌دهد که معادل دو مانیتور 27 اینچی Full HD در کنار یکدیگر است. نوع پنل این مانیتور، VA (تراز عمودی) است که نسبت کنتراست بالا و بازتولید رنگ خوب را ارائه می‌دهد. مانیتور ایسوس را با قیمت استثنایی 22 میلیون می‌توانید تهیه کنید

سخن نهایی

برای خرید مانیتور باید یک راهنمای خرید مانیتور داشته باشید. ما در این مطلب به تمام مواردی که باید در انتخاب و خرید مانیتور در نظر بگیرید توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنم حتما برای خرید سری به سایت آی تی هوم بزنید تا مانیتور دلخواه خود را با خیال راحت انتخاب کنید. اگر این مقاله به تمام سوالات شما پاسخ نداده است، همین حالا تلفن را برداشته و با کارشناسان فروش آی تی هوم تماس بگیرید. چرا که فناوری هر روز و هر لحظه پیشرفت می‌کند و شما باید جدیدترین‌ها را خریداری کنید.

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!