top banner
عملکرد لپ تاپ استوک

امروزه، همه می‌دانیم لپ‌تاپ ها نسبتا گران قیمت هستند و با همه گیر شدن استفاده از آن و میلیون ها نفری که به صورت آنلاین کار می کنند و به مدرسه می‌روند، پیدا کردن آنچه که مورد استفاده شما قرار بگیرد و البته قیمت مناسبی داشته باشد نیز بسیار سخت می شود. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خرید لپ تاپ به این مسئله فکر کرده باشید که چرا لپ تاپی با کانفیگ بالاتر ولی استفاده شده یا اصطلاحا “استوک” نخرم؟ لپ تاپ استوک چیست؟ آیا لپ تاپ های استوک ارزش خریدن دارند؟ در چه صورتی باید به دنبال خرید یک لپ تاپ استفاده شده یا اصطلاحا استوک رفت؟ در این مطلب همراه ما باشید تا با هم به بررسی دقیق لپ تاپ های استوک، مقایسه لپ تاپ استوک و نو و هر آنچه که باید درباره‌ی آن‌ها بدانید، بپردازیم.

لپ تاپ استوک چیست؟

واژه کالای استوک، در لغت به معنای کالای در انبار مانده و استفاده نشده است. اما در ایران، بعضا این کلمه برای کالاهایی به کار می رود که استفاده شده و کارکرده هستند که معادل کلمه (یوزد) که در اروپا و آمریکا استفاده می‌شود هستند. در واقع بعضی از کالاهایی که در ایران به اسم استوک فروخته می شوند، کالاهای «استفاده شده» یا کارکرده و معادل کلمه used می‌باشند.

اما در لپ تاپ ها علاوه بر حالت استفاده شده یا used، حالت refurbished یا بازسازی شده نیز وجود دارد. سوالی که برای شما پیش می‌آید این است که تفاوت used و refurbished در چیست؟

لپ تاپ استوک یا نو

یوزد، به این معنی است که یک لپ تاپ توسط یک شخص، مانند شما، لپ تاپ را خریداری کرده و سپس یا آن را پس داده و یا فروخته است. مدت زمانی که این دستگاه ها استفاده شده اند از 1 روز تا چند سال است.

ریفربیشد، به این معنی است که یک لپ تاپ به کمپانی سازنده خود بازگشته است و پس از آن هر گونه تعمیرات لازم را انجام داده و آن را به عنوان یک لپ تاپ نو یا تقریبا نو تایید و روانه‌ی بازار کرده است. به طور کلی، این نوع لپ تاپ ها کم و بیش از یک لپ‌تاپ جدید قابل تشخیص نیستند، بسته‌بندی جدید‌تری دارند و به جای یک سال، 90 روز ضمانت دارند!

لپ تاپ استوک عموما از چه کمپانی‌هایی هستند؟

شرکت‌های بزرگ تولید لپ تاپ و کامپیوتر مانند DELL و HP ، برای جلوگیری از توقف چرخه‌ی تولید و عرضه، لپ تاپ هایی که گارانتی‌شان در حال اتمام باشد را از مشتری خریداری و آن را با لپ تاپ جدید تعویض می‌کنند. به این ترتیب، هم لپ تاپ های نو را فروخته‌اند، هم از فروش مجدد لپ تاپ های خریداری شده به کشور های دیگر (مخصوصا کشورهای جهان سوم)، سود خوبی دریافت می‌کنند!

گارانتی لپ تاپ استوک

جالب است بدانید لپ تاپ های استوک گارانتی و خدمات پس از فروش ندارند!

دلایل طرفداران لپ تاپ استوک برای خرید لپ تاپ های استوک چیست؟

بزرگترین مزیت لپ تاپ استوک، اقتصادی بودن و به صرفه بودن قیمت آنها است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که این لپ تاپ ها با محیط زیست و معقوله‌ی مصرف‌گرایی سازگار هستند و لپ تاپ هایی با کانفیگ و قیمت پایین برای استفاده‌های سبک مانند چک کردن ایمیل و انجام امور تایپی مناسب هستند! ولی بگذارید نکته‌ای را به شما بگویم؛ شاید لپ تاپ استوک را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنید؛ اما هیچ‌وقت یک پله بالاتر از عملکرد مورد نظر خود را نمی‌توانید از آن انتظار داشته باشید!

گریدبندی لپ تاپ استوک

در صنعت فناوری یا IT برای محصولات استوک، به جهت توصیف وضعیت سخت‌افزاری و ظاهری کالا آن‌ها را رده بندی می‌کنند که این مقیاس‌ها در خرید، مخصوصا خرید لپ تاپ استوک به شما بسیار کمک خواهند کرد! در ادامه به توصیف گرید ها در لپ تاپ های استوک می‌پردازیم

لپ تاپ استوک گرید A

این لپ تاپ ها خود به دو شاخه‌ی +A و ++A دسته بندی می‌شوند.

لپ تاپ استوک گرید ++A ، ظاهری عالی و بی‌نقص دارند. بی خط و خش هستند ، یا با دقت فراوان، می‌توان خش های ریز در آن‌ها مشاهده کرد. این لپ تاپ­ ها سخت‌افزاری بی اشکال و عملکرد خوبی دارند!

لپتاپ­ های استوک گرید +A ، دارای خط و خش‌های کمی هستند ولی به چشم می‌­آیند. اگر به ظاهر لپ تاپ اهمیت زیادی می‌دهید و وجود خط و خش در لپ تاپ برای شما اذیت کننده است، این گرید مناسب شما نخواهد بود. البته لازم است بدانید عملکرد این لپ تاپ ها با گرید ++A تفاوتی ندارند و تنها تفاوت آن‌ها در ظاهر و البته در قیمت است!

رده‌بندی لپ تاپ استوک

عمده‌ی محصولات این رده از کانادا و استرالیا وارد ایران می‌شوند.

لپ تاپ استوک گرید B

لپ تاپ استوک گرید B، به طور کامل تست شده و کاربردی می باشند. روی بدنه آن‌ها خراش هایی وجود دارد اما در صفحه نمایش آن‌ها هیچ پیکسل سوخته‌ای وجود ندارد و بعضا پورت‌های آن‌ها تعمیر یا تعویض شده‌اند!

عمر این رده از لپ تاپ های استوک بین 10 ماه الی 2 سال می‌باشد!

لپ تاپ استوک گرید C

این رده از لپ تاپ های استوک مانند گرید B، کاملا مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته‌اند و ایراداتی نظیر خراش‌های بزرگ، فرورفتگی یا برآمدگی و ایراداتی در صفحه نمایش هستند!

عمر این گرید از لپ تاپ ها بسته به موارد استفاده از آن‌ها متفاوت است، ولی چرا باید برای لپ تاپی هزینه کنید که ابتدایی‌ترین بحث ممکن، یعنی ظاهر، در آن دچار مشکل است؟

لپ تاپ استوک گرید R

لپ تاپ استوک گرید R

این رده از لپ تاپ تاپ استوک، نو است، در یک کارتن زیبا به شما تحویل داده می شود و دارای یک سال ضمانت و گارانتی می‌باشد. علت قرار گرفتن این محصول در دسته بندی لپ تاپ های استوک باز شدن جعبه‌ی محصول و بعضا مورد پسند نبودن مشتری است. از آنجایی که این نوع از لپ تاپ ها هیچ مشکل ظاهری و فنی ندارند دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر لپ تاپ های استوک می‌باشند.

لپ تاپ استوک گرید D

این لپ تاپ ها اساسا کار نمی‌کنند و چه ظاهری چه فیزیکی دچار ایراداتی هستند، شکستگی دارند و اغلب روشن نمی‌شوند. شاید بپرسید چرا باید یک همچین لپ تاپی را خریداری کرد؟! قطعا که پیشنهاد ما به هیچ وجه این لپ تاپ ها نخواهد بود. ولی اگر لپ تاپ قدیمی‌ای دارید که برای تعمیر یا تعویض قطعات آن به دنبال قطعات اصل می‌گردید می‌توانید این لپ تاپ ها را خریداری کنید. اما بدانید و آگاه باشید خرید لپ تاپ جدید، یک سرمایه گذاری بلندمدت خواهد بود!

مقایسه لپ تاپ گیمینگ استوک و نو

در بخش بلاگ سایت آی تی هوم، مطلب جامع و کاملی در مورد لپ تاپ گیمینگ استوک و لپ تاپ گیمینگ هست. با کلیک بر روی لینک زیر حتما مطلب را بخوانید تا به نتیجه‌ی این مقایسه به صورت جامع و شفاف برسید!

مقایسه لپ تاپ استوک گیمینگ و نو: چرا نباید لپ تاپ گیمینگ استوک بخریم؟

لپ تاپ گیمینگ استوک یا نو

لپ تاپ استوک صنعتی

در وهله‌ی اول، شاید بپرسید لپ تاپ صنعتی چیست؟ لپ تاپ ها به دو دسته‌ی بیزنسی (صنعتی یا حرفه‌ای) و خانگی تقسیم می‌شوند. لپ تاپ صنعتی بیشتر در محیط‌های کاری و برای انجام کارهای سنگین استفاده می‌شود. پس سرعت، کیفیت، مقاومت و طول عمر بالا در آن‌ها حائز اهمیت است.

جنس بدنه‌ی این لپ تاپ ها معمولا از آلیاژ آلومینیوم یا آلیاژ تیتانیوم است، ضد ضربه و ضد رطوبت هستند، ظاهری ضمخت و وزنی بالا دارند! شاید برایتان جالب باشد که بعضی از لپ تاپ های صنعتی در میدان های مغناطیسی هم قابل استفاده هستند!

این لپ تاپ ها به دلیل پاوربرد و باطری های پرقدرت، کارت گرافیک های مخصوص رندرینگ و در کل قدرت و راندمان بالایی که دارند قیمت فوق‌العاده بالایی هم دارند. در نتیجه برای کاهش هزینه‌ها خرید لپ تاپ استوک صنعتی راه حلی معقولانه‌تر و به‌صرفه‌تر نسبت ساخت یا خرید لپ تاپ صنعتی نو است!

بارزترین ویژگی‌های لپ تاپ صنعتی عبارتند از:

  • پورت Dock
  • قابلیت x-rite برای تنظیم روشنایی و رنگ با توجه به محیط
  • گواهینامه ISV از Adobe
  • Keyboard Backlight برای محیط‌های کم نور یا تاریک
نداشتن گارانتی و خدمات پس از فروش اصل و شرکتی

چرا لپ تاپ استوک نخریم؟

حتی با وجود دلایل زیست محیطی که امروزه بسیار حائز اهمیت هستند، هیچ کس یک کالای قدیمی را به یک کالای جدید با بسته بندی جذاب و تکنولوژی‌های پیشرفته ترجیح نمی‌دهد! اما بیایید دقیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم؛ چرا لپ تاپ استوک نخریم؟

نداشتن گارانتی و خدمات پس از فروش اصل و شرکتی

گارانتی لپ تاپ نو بسیار با ارزش است؛ چرا که حداقل به مدت 2 سال از بابت پشتیبانی فنی و خرابی خیال شما را راحت می‌کند! لپ تاپ استوک معمولا با یک مهلت تست اکثرا 7 روزه فروخته می‌شود. ولی 2 سال کجا و 7 روز کجا!! از آنجایی که لپ تاپ استوک امکان خرابی بیشتری دارد، عملا نیاز بیشتری هم به پشتیبانی فنی خواهد داشت و نبود گارانتی شما را دچار مشکل می‌کند.

ظاهر دمده و قدیمی

بیایید با هم‌دیگر صادق باشیم. ظاهر زیبا برای همه‌ی ما اهمیت دارد! برای مثال شاید یک لپ تاپ ایسوس استوک که برای 3-4 سال پیش است از لحاظ ظاهری خیلی متفاوت با لپ تاپ های جدید نباشد، اما لپ تاپ های استوک قدیمی‌تر ظواهر جالب و مورد پسندی ندارند! همچنین وزن بالایی هم دارند که جابجایی را برای شما سخت خواهند کرد.

ظاهر دمده و قدیمی

باتری با عمر پایین

باتری تمامی دستگاه‌های الکترونیکی بازه عمر مشخصی دارند و بعد از مدت زمان مشخصی قدرت خود را از دست می‌دهند. در نتیجه باتری لپ تاپ استوک کاملا بلااستفاده است؛ باید به فکر تعویض آن باشید!

برای تعویض باتری لپ تاپ استوک چند راه حل وجود دارد:

  • خرید باتری اورجینال که قیمت بسیار بالایی دارد و برای یک کالای استوک پرداخت این هزینه معقول نیست!
  • خرید باتری غیر اورجینال مانند باتری انکر که قیمت و کیفیت متوسطی دارد.
  • خرید باتری متفرقه که قیمت و کیفیت پایینی دارد.

ریسک بالا در خرابی

حتی اگر لپ تاپ استوک گرید ++A هم خریداری کنید باز هم ریسک خرابی آن بسیار بالاتر از لپ تاپ نو است. (به خصوص که در این لپ تاپ ها خبری از گارانتی نیست!) در آمارها نشان داده شده که سرعت خرابی لپ تاپ های استوک نسبت به لپ تاپ های نو بسیار بالاتر بوده و استهلاک قطعات آن ها نیز زیاد است.

عدم پیشرفت تکنولوژی

تکنولوژی دائما در حال پیشرفت است و این پیشرفت به راحتی در مقایسه یک گوشی مدرن و گوشی 5 سال پیش قابل مشاهده است. پیشرفت لپ تاپ‌ها نه به اندازه گوشی‌های موبایل، اما تا جایی که سخت افزار پیشرفت کرد، پیشرفت کردند! با افزایش تکنولوژی و بالا رفتن سرعت در CPU ها و GPU ها، قطعا لپ تاپ های استوک در جامعه‌ی امروزه که هرثانیه‌ی آن ارزش بالایی دارد جایی نخواهند داشت!!!

یک لپ تاپ core i7 استوک عملکرد بسیار ضعیف تری به نسبت یک لپ تاپ core i5 جدید دارد!

شاید برایتان مفید باشد:

سی پی یو چیست و تاثیر CPU در عملکرد لپ تاپ

تشخیص نسل و قدرت پردازنده های Intel از طریق نام و کد آن

سخن آخر ..

شاید لپ تاپ استوک یک راه حل موقت برای رفع نیاز شما باشد اما بدانید که درمان درد شما نخواهد بود! با پیشرفت روزافزون تکنولوژی سطح توقع همه از امکانات و سرعت بالا رفته است. نکته‌ای که باید بدانید این است که لپ تاپ های استوک شما را به چندین سال قبل برمی‌گردانند و لذت همگام شدن با تکنولوژی روز را از شما خواهند گرفت! در این مطلب بررسی کردیم که لپ تاپ استوک بهتر است یا نو؟ اگر برای خرید لپ تاپ دچار ابهامات هستید و به اطلاعات بیشتری نیاز دارید نگران نباشید! مشاوران ما در آی تی هوم به صورت 24 ساعته و کاملا رایگان برای خدمت‌رسانی به شما آماده هستند.

ممنون که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید.

چرا افراد به دنبال خرید لپ تاپ استوک می‌روند؟

افراد معمولا به‌خاطر قیمت مناسب این لپ تا ها و بعضا بخاطر تعمیر لپ تاپ های قدیمی خود با قطعات این لپ تاپ ها به سراغ آن‌ها می‌روند.

لپ تاپ گیمینگ استوک بهتر است یا نو؟

با پیشرفت روزافزون سخت افزار و بازی ها، خرید لپ تاپ استوک هیچ‌وقت شما را به رویای شیرین گیمر شدن یا تجربه‌ی یک بازی روان و بی‌نقص نخواهد رساند!

برای انجام چه کارهایی می‌توان لپ تاپ استوک خرید؟

به صورت کلی خرید لپ تاپ استوک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود! اما برای فعالیت های صنعتی یا استفاده‌هایی نظیر چک کردن ایمیل یا انجام امور متنی می‌توانید این لپ تاپ ها را خریداری کنید. ولی هیچ وقت توقع عملکرد یک مقدار بالاتر را از آن نداشته باشید!

چرا لپ تاپ استوک نخریم؟

به 5 دلیل بسیار مهم پیشنهاد می‌شود که لپ تاپ استوک نخرید:
1- نداشتن گارانتی و خدمات پس از فروش
2- ظاهر دمده و قدیمی
3- عمر پایین باتری
4- ریسک خرابی بالا
5- عدم پیشرفت تکنولوژی

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!