top banner
لپ تاپ مناسب عکاسی

لپ تاپ مناسب عکاسی ویرایش و به اشتراک گذاشتن تصاویر را به کاری ساده و لذت بخش تبدیل می‌کند. بهترین لپ تاپ برای خود را در آی تی هوم پیدا کنید.

عکاسی یکی از شاخه‌های هنر است، شما با دوربین مخصوص یا حتی تلفن همراه خود عکاسی می‌کنید. برای تماشا، ویرایش و به اشتراک گذاشتن آن تصاویر به یک لپ تاپ مناسب نیاز داریم. لپ تاپ مناسب عکاسی، شباهت زیادی به لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی دارد.

ویژگی‌های لپ تاپ مناسب عکاسی

عکاسی ترکیبی از نور و هنر شما است؛ یک ترکیب فوق العاده که آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارید. برای این کار لپ تاپ شما باید چند ویژگی بخصوص داشته باشد، ویژگی‌هایی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

لپ تاپ مناسب عکاسی
برای این کار لپ تاپ شما باید چند ویژگی بخصوص داشته باشد، ویژگی‌هایی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

نمایشگر با کیفیت

برای ویرایش تصاویر به یک نمایشگر با کیفیت بالا نیاز داریم. نمایشگر مورد نظر شما در کنار کیفیت، باید دقت رنگ بالایی داشته باشد. انواع نمایشگر لپ تاپ با فناوری‌های مختلف ساخته می‌شود، بهترین نوع نمایشگر برای عکاسی IPS یا OLED است.

  • حداقل کیفیت نمایشگر لپ تاپ عکاسی: FHD یا 1080p
  • کیفیت نمایشگر پیشنهادی برای لپ تاپ عکاسی: 2K و 4K

پردازنده قدرتمند

اجرای نرم افزارهای ادوبی فتوشاپ (Adobe photoshop) یا ادوبی لایت روم (Adobe Lightroom) به یک لپ تاپ با پردازنده نسل 12  قدرتمند نیاز دارد. بخش بزرگی از پردازش این دو نرم افزار با سی پی یو لپ تاپ انجام می‌شود.

طراحی لپ تاپ عکاسی با پردازنده قدرتمند
اجرای نرم افزارهای ادوبی فتوشاپ (Adobe photoshop) یا ادوبی لایت روم (Adobe Lightroom) به یک لپ تاپ با پردازنده نسل 12  قدرتمند نیاز دارد. بخش بزرگی از پردازش این دو نرم افزار با سی پی یو لپ تاپ انجام می‌شو
  • حداقل پردازنده: Intel Core i5 یا AMD Ryzen 5
  • پردازنده پیشنهادی: Intel Core i7 یا AMD Ryzen 7

حافظه رم

برای اجرای هرچه بهتر نرم افزارهای ویرایش تصویر به لپ تاپ 16 گیگ نیاز دارید. اگر در کنار پروژه عکاسی، ویرایش یا تدوین فیلم نیز انجام می‌دهید، لپ تاپ شما باید 32 گیگابایت یا بیش‌تر حافظه رم داشته باشد. چراکه تمام اطلاعات نرم افزارهای در حال اجرا، در حافظه رم ذخیره می‌شود.

  • حداقل حافظه رم: 16 گیگابایت
  • حافظه رم پیشنهادی برای ویرایش فیلم و عکس: 32 گیگابایت

کارت گرافیگ

برای ویرایش عکس به کارت گرافیک قدرتمند نیاز نداریم. اما برای اجرای هرچه بهتر نرم افزارهای ویرایش عکس پیشنهاد می‌کنیم یک لپ تاپ 3050 خریداری کنید. از طرفی کارت گرافیک مجزا برای ویرایش فیلم اجباری است.

  • حداقل کارت گرافیک: Intel Iris یا Nvidia MX
  • کارت گرافیک پیشنهادی: Nvidia RTX 3050

فضای ذخیره سازی

حجم فضای ذخیره سازی به حجم و تعداد پروژه شما بستگی دارد. به طور کلی بهتر است که لپ تاپ شما با هر حجم حافظه، SSD باشد. چراکه انواع حافظه SSD سرعت بالایی داشته که نتیجه آن در نرم افزارهای مختلف ویرایش عکس دیده می‌شود.

  • حداقل فضای ذخیره سازی: 512 گیگابایت از نوع SSD
  • فضای ذخیره سازی پیشنهادی: 1 ترابایت حافظه SSD

اتصالات

یک لپ تاپ مناسب عکاسی باید درگاه حافظه SD و تعداد زیادی USB داشته باشد. چراکه به عنوان عکاس یا فیلم‌بردار به اتصال دوربین، تلفن همراه و حتی میکروفون نیاز پیدا می‌کنید.

یک لپ تاپ مناسب عکاسی باید درگاه حافظه SD و تعداد زیادی USB داشته باشد
چراکه به عنوان عکاس یا فیلم‌بردار به اتصال دوربین، تلفن همراه و حتی میکروفون نیاز پیدا می‌کنید.

بهترین لپ تاپ‌های عکاسی

کدام لپ تاپ بهترین همراه شما در عکاسی خواهد بود؟ کارشناسان فروش آی تی هوم لپ تاپ‌های برتر بازار را بررسی کرده و سه گزینه را متناسب به بودجه و نیاز کاربران معرفی می‌کنند.

بهترین لپ تاپ برای شروع عکاسی

بهترین لپ تاپ برای شروع عکاسی نیاز نیست گران‌ترین و قوی‌ترین لپ تاپ بازار باشد. یک لپ تاپ نسل 12 با کارت گرافیک Intel Iris یا Nvidia MX به راحتی می‌تواند کارهای شما را انجام دهد.

بهترین لپ تاپ برای پیشرفت در عکاسی

برای پیشرفت در عکاسی، ویرایش حرفه‌ای تصاویر یا حتی ویرایش فیلم به یک لپ تاپ با سخت افزار کمی قوی‌‌تر نیاز دارید. یک لپ تاپ که بتواند نرم افزارهای ویرایش عکس و ویدئو را به راحتی اجرا کند.

بهترین لپ تاپ پیشرفته عکاسی

ایسوس برای افرادی که دنیای عکاسی را حرفه‌ای دنبال می‌کنند، محصولات فوق العاده حرفه‌ای خود را در گروه پروآرت و ذن‌بوک عرضه می‌کند. با خرید هر کدام از دو سری لپ تاپ‌های ایسوس هر کاری را در بهترین حالت خود انجام می‌دهید.

بررسی تخصصی سخت افزار لپ تاپ مناسب عکاسی

در زمان خرید لپ تاپ مناسب عکاسی، جدا از تمام سخت افزار و ویژگی‌های لپ تاپ سه بخش با اهمیت وجود دارد؛ نمایشگر، اتصالات و پردازنده. چراکه بخش بزرگی از کارهای روزمره شما با این سه بخش گره خورده است.

بررسی تخصصی نمایشگر لپ تاپ مناسب عکاسی

نمایشگر ارتباط شما و دنیای دیجیتال است؛ شما عکس‌های خود را در یک نمایشگر مشاهده می‌کنید. به همین دلیل باید با کیفیت و دقیق باشد.

کیفیت تصویر

نمایشگر بخش مهم یک لپ تاپ برای مشاهده، ویرایش و به اشتراک گذاشتن تصاویر است. هر کاری که شما با لپ تاپ یا دوربین خود انجام می‌دهید، با نمایشگر دیده می‌شود.

بررسی تخصصی نمایشگر لپ تاپ مناسب عکاسی
هر کاری که شما با لپ تاپ یا دوربین خود انجام می‌دهید، با نمایشگر دیده می‌شود.

در بازار لپ تاپ ایران و جهان انواع لپ تاپ با کیفیت زیر تولید می‌شوند

  • کیفیت FHD یا 1080p
  • کیفیت QHD یا 1440p
  • کیفیت UHD یا 2440p

البته باید بدانید که در بازار کیفیت FHD با اصطلاح “تمام HD” نیز شناخته می‌شود. کیفیت QHD و UHD را با نام‌های 2K و 4K نیز می‌شناسند. هرچه کیفیت نمایشگر بیش‌تر باشد، جزئیات بیش‌تری را در تصویر مشاهده می‌کنید.

دقت رنگ‌ها

دقت رنگ‌ها در ویرایش و مشاهده تصاویر اهمیت خود را نشان می‌دهد. نمایشگر لپ تاپ مناسب عکاسی باید استاندارد رنگ Adobe RGB را به شکل کامل و 100% sRGB را پوشش دهد. اگر لپ تاپ شما استاندارد رنگ Pantone را داشته باشد، بهتر است.

شدت روشنایی و کنتراست

کنتراست و شدت روشنایی مناسب به شما اجازه می‌دهد تا جزئیات تصاویر را مشاهده کنید. حداقل شدت روشنایی لپ تاپ شما باید 300 نیت باشد، فراموش نکنید که کنتراست تصویر نیز باید در محدوده نسبت 1000:1 قرار بگیرد. به طور کلی نمایشگرهای IPS در زمینه شدت روشنایی از نمایشگرهای OLED عملکرد بهتری دارند. نمایشگرهای OLED نیز در زمینه کنتراست نمایشگرهای IPS را شکست می‌دهند.

شدت روشنایی و کنتراست
به طور کلی نمایشگرهای IPS در زمینه شدت روشنایی از نمایشگرهای OLED عملکرد بهتری دارند. نمایشگرهای OLED نیز در زمینه کنتراست نمایشگرهای IPS را شکست می‌دهند.

زاویه دید

بهترین نمایشگر برای عکاسی، یک نمایشگر با زاویه دید گسترده است. چراکه شما در زمان کار ممکن بوده و از زوایای متفاوت به لپ تاپ خود نگاه کنید. معمولا لپ تاپ‌های IPS زاویه دید 178 درجه دارند که به نسبت نمایشگرهای TN و VA بهتر است.

HDR یا محدوده پویایی بالا

وجود HDR به شما اجازه می‌دهد تا محدوده بزرگ‌تری از رنگ‌ها و شدت روشنایی را مشاهده کنید. البته که وجود فناوری HDR اجباری نیست و یک لپ تاپ با نمایشگر HDR قیمت بالاتری از یک نمایشگر معمولی دارد.

بررسی تخصصی سی پی یو لپ تاپ مناسب عکاسی

هر کاری که شما با کامپیوتر انجام می‌دهید، توسط پردازنده انجام می‌شود. اما سی پی یو یک لپ تاپ مخصوص عکاسی باید کارهای بیش‌تری انجام دهد.

سرعت کلاک پردازنده

در جستجوی یک لپ تاپ با سرعت کلاک پردازنده بالا باشید. یک پردازنده با سرعت کلاک بالاتر، عملکرد بهتری در نرم افزارهای مختلف از خود نشان می‌دهد. یک راهنمای ساده: لپ تاپ با پردازنده نسل 12 خریداری کنید.

تعداد هسته

هرچه تعداد هسته پردازنده لپ تاپ شما بیش‌تر باشد، شما می‌توانید نرم افزارهای بیش‌تری را هم زمان اجرا کنید. یک پردازنده با تعداد هسته بیش‌تر از 4 هسته، عملکرد بسیار بهتری در رندرینگ دارد. لپ تاپ‌هایی با پردازنده نسل 11 و نسل 12 تعداد هسته بیش‌تری به نسب نسل‌های گذشته دارند.

تعداد هسته
لپ تاپ‌هایی با پردازنده نسل 11 و نسل 12 تعداد هسته بیش‌تری به نسب نسل‌های گذشته دارند.

حافظه کش

حافظه کش، حافظه رم اختصاصی سی پی یو است. حافظه کش دستورات تکراری پردازنده را ذخیره کرده و آن‌ها را در اختیار سی پی یو قرار می‌دهد. به طور کلی، این حافظه، حافظه دسترسی سریع سی پی یو به حساب می‌آید و هرچه بزرگ‌تر باشد، بهتر است.

 فناوری Hyper-threading

این فناوری به شما اجازه می‌دهد تا هر هسته واقعی، دو هسته مجازی را مدیریت کند. این کار به پردازنده اجازه می‌دهد تا دو دستور مختلف را همزمان اجرا کند. یک لپ تاپ با فناوری هایپرتردینگ عملکرد بهتری به نسبت لپ تاپ‌های معمولی دارد. این ویژگی در تمام پردازنده‌های نسل جدید اینتل وجود دارد.

به طور کلی بخش بزرگی از کارهای یک عکاس با پردازنده انجام می‌شود؛ از انتقال تصاویر به کامپیوتر تا ویرایش آن‌ها پردازنده نقش کلیدی دارد. به همین دلیل باید تمامی جزئیات و نکات را رعایت کنید.

بررسی تخصصی اتصالات لپ تاپ عکاسی

درگاه‌های یک لپ تاپ عکاسی باید کامل باشد، چراکه در یک روز کاری ممکن است با درگاه USB تایپ سی و درگاه میکرو SD سروکار داشته باشید.

درگاه USB

لپ تاپ مورد نظر شما حداقل باید دو درگاه USB تایپ A و یک درگاه تایپ C داشته باشد. چراکه بسیاری از دستگاه‌های جدید از کابل تایپ C استفاده می‌کنند. استاندارد درگاه USB لپ تاپ شما حداقل باید نسخه 3.0 باشد، هرچه نسخه USB شما جدیدتر باشد، سرعت بیش‌تری خواهد داشت. USB 3.0 اطلاعات را با سرعت بسیار بیش‌تری منتقل می‌کند.

بررسی تخصصی اتصالات لپ تاپ عکاسی
هرچه نسخه USB شما جدیدتر باشد، سرعت بیش‌تری خواهد داشت. USB 3.0 اطلاعات را با سرعت بسیار بیش‌تری منتقل می‌کند.

درگاه حافظه SD

بسیاری از انواع دوربین از حافظه SD استفاده می‌کنند، اتصال مستقیم حافظه SD به لپ تاپ سرعت کار شما را افزایش می‌دهد. چراکه نیاز نیست برای اتصال حافظه SD به کامپیوتر از آداپتور استفاده کنید.

درگاه HDMI یا Display Port

برای نمایش تصاویر در یک نمایشگر بزرگ‌تر، باید بتوانید لپ تاپ خود را به آن متصل کنید. برای این کار لپ تاپ شما باید دو درگاه HDMI یا دیسپلی پورت را داشته باشد.

درگاه Display Port روی لپ تاپ وجود ندارد و شما باید از USB تایپ C با ویژگی Alt Mode استفاده کنید. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید از یک کابل USB Type C به Display Port برای اتصال به نمایشگر استفاده کنید. کاربرد اصلی این ویژگی در لپ تاپ‌های مک و لپ تاپ‌های نازک است که امکان اتصال مستقیم HDMI وجود ندارد.

درگاه HDMI یا Display Port
کاربرد اصلی این ویژگی در لپ تاپ‌های مک و لپ تاپ‌های نازک است که امکان اتصال مستقیم HDMI وجود ندارد.

درگاه اترنت

برای اتصال به اینترنت با سرعت بالا یا انتقال اطلاعات سنگین به درگاه اترنت نیاز داریم. کابل اترنت اتصال با سرعت‌ بسیار بالا و تاخیر پایین را ممکن می‌کند. در هر حال شاید یک روز بخواهید با لپ تاپ خود بازی کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله با تمام جزئیات یک لپ تاپ مناسب عکاسی آشنا شدیم؛ دانستن این نکات به شما کمک می‌کند تا بهترین لپ تاپ را خریداری کنید. آیا هم‌چنان سوال بی جواب دارید؟ همین حالا با مشاوران آی تی هوم تماس بگیرید. ما همراه شما هستیم برای بهترین انتخاب.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!