top banner
لپ تاپ گیمینگ یا PC

هنوز خیلی از گیمرها با این موضوع درگیر هستند که باید لپ تاپ گیمینگ خریداری کنند یا PC ؟ و جوابی هم برای آن ندارند!

اگر شما نیز درگیر این چالش هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. چرا که قصد داریم یکبار برای همیشه به شکل جامع و کاملی پاسخ این سوال را بدهیم!

کدام انتخاب گیمرها است؟ لپ تاپ یا PC؟

اگر بخواهیم کمی به گذشته برگردیم باید گفت که حقیقتا تا چند سال پیش لپ تاپ‌های گیمینگ حرفی برای گفتن نداشتند اما در سال های اخیر ورق برگشته و این لپ تاپ‌ها به شکل قدرتمندی وارد بازار شده اند!

اما سوال همیشگی این است که انتخاب یک گیمر کدام است؟ لپ تاپ یا PC؟

در جواب این سوال باید گفت که در حال حاضر پلتفرم‌های زیادی برای اجرای بازی وجود دارد، اما در درجه اول باید این سوال را از خود بپرسید که قصد دارید در حد یک مبتدی بازی کنید یا حرفه ای؟ و چقدر بودجه دارید؟

در نهایت بر اساس پاسخ این سوال ها نسبت به خرید لپ تاپ اقدام کنید!

اما در حالت کلی گیمرها افرادی هستند ک در سطح حرفه‌ای بازی می‌کنند و تجربه‌ی اجرای حداقل چندین بازی ویدئویی را دارند! شاید اگر شما از 90 درصد کسانی که بازی های آنلاین بازی انجام می‌دهند، بپرسید که برای گیم لپ تاپ بهتر است یا PC؟

قطعا جواب تعداد زیادی از آن ها PC خواهدبود! اما در حقیقت اینطور نیست و در برخی مواقع ممکن است تا یک لپ تاپ قدرتی خارق العاده را به نمایش بگذارد! در ادامه با بررسی فاکتورهای مختلف این موضوع را اثبات خواهیم کرد.

کدام انتخاب گیمرها است؟ لپ تاپ یا PC؟
به نظر شما انتخاب بین کدام منطقی‌تر است؟ لپ تاپ یا PC

بررسی قدرت در لپ تاپ و PC گیمینگ

قبل از این که به سراغ مقایسه و بررسی بین لپ تاپ و PC برویم این نکته را در نظر داشته باشید که برای این که یک لپ تاپ بتواند سبک باشد و در کنار آن حرارت کمتری تولید کرده و برق کمتری مصرف کند، معمولا یک پردازنده یا کارت گرافیک با در نظر گرفتن این نکات روی آن‌ها قرار می‌گیرد که می‌تواند در کنار این مزایا، معایبی نیز ایجاد کند.

محدودیت قدرت در پردازنده لپ تاپ

یکی از محدودیت هایی که ممکن است در لپ تاپ گیمینگ با آن رو به رو شوید، محدودیت در قدرت پردازنده است! معمولا زمانی که در مورد محدودیت قدرت در پردازنده های لپ تاپ حرف می‌زنیم به این معنا و مفهوم است که پردازنده های لپ تاپ به شکلی طراحی می‌شوند که در حالت عادی و در اوج کارکرد خود مصرف برق کمتری داشته باشند و به همین دلیل بازدهی آن‌ها در حالت اوج خودشان نیز پایین می‌آید و این موضوع در اکثر پردازنده‌ها چه Intel و چه AMD ممکن است، پیش بیاید!

شاید دوست داشته باشید بخوانید: راهنمای تشخیص نسل CPU

اگر توجه کنید بسیاری از لپ تاپ‌ها از پردازنده هایی بهره می‌برند که در انتهای نام مدلشان حروفی وجود دارد، مانند U یا H وجود دارد. به طور مثال در پردازنده‌ی AMD Ryzen 7-4700U  حرف U به معنای زیر است:

  • مصرف پایین پردازنده
  • سرعت کلاک پایین تر نسبت به دیگر CPU ها با همان مدل
  • مصرف برق کمتر
  • تولید گرمای کمتر
محدودیت قدرت در پردازنده لپ تاپ
پردازنده در PC قوی‌تر از لپ تاپ است!

در عوض پردازنده هایی نیز وجود دارد که در انتهای نامشان، حرف H وجود دارد که به معنای High Performance و بازدهی بالا است. به طور مثال پردازنده intel Core i9 12700H که ویژگی‌های زیر را دارد:

  •  سرعت کلاک و فرکانس کاری بالا
  • مصرف انرژی بیشتر

همچنین پسوند K در انتهای نام برخی از پردازنده‌ها وجود دارد که به معنای پردازنده با قابلیت آورکلاک است. البته این قابلیت تنها مربوط به پردازنده PC است و کمتر لپ تاپی را می‌توانید با پردازنده‌ی سری K پیدا کنید!

محدودیت قدرت در کارت گرافیک لپ تاپ

یکی دیگر از قطعاتی که در لپ تاپ کمی ضعیف ‌تر از PC عمل می‌کند، کارت گرافیک است! اما در عوض کارت گرافیک PC خیلی گران قیمت‌تر است و شاید با هزینه‌ی خرید یک کارت گرافیک برای PC بتوانید یک لپ تاپ تهیه کنید!
علت اصلی تفاوت قیمت بین کارت گرافیک لپ تاپ و PC، در طی سال های اخیر دلایل مختلفی است. یکی از اصلی‌ترین دلایل هجوم ماینرها به بازار کارت گرافیک است. اما دلیل اصلی قدرتمند بودن کارت گرافیک های PC است. اصولا این کارت گرافیک ها با تمام قدرت کار می‌کنند و مشکل برق و خنک سازی و…. را ندارند و محدود نیستند! البته این مورد به این معنی نیست که کارت گرافیک های لپ تاپ ضعیف هستند.

در ادامه می‌توانید بنچمارک چند کارت گرافیک RTX را در بازی GAT V / Mincraft و Apex Legends را مشاهده کنید!

این بنچمارک ها بر اساس نرخ فریم و در کیفیت 1080p صفحه نمایش گرفته شده است.

1.جدول بنچمارک کارت گرافیک بازی GTA V

نرخ فریم در حداقل کیفیتنرخ فریم در حداکثر کیفیتکارت گرافیک
۱۸۰۴۲Nvidia GeForce RTX 3050
۱۲۶۴۰Nvidia GeForce RTX 3050 Ti
۱۷۸۵۸Nvidia GeForce RTX 3060
۱۴۴۶۵Nvidia GeForce RTX 3070

شاید دوست داشته باشید، اطلاعات بیشتری کسب کنید: انواع لپ تاپ با کارت گرافیک RTX3060

2.جدول بنچمارک کارت گرافیک بازی Mincraft

نرخ فریم در حداقل کیفیتنرخ فریم در حداکثر کیفیتکارت گرافیک
45372Nvidia GeForce RTX 3050
46061Nvidia GeForce RTX 3050 Ti
219188Nvidia GeForce RTX 3060
41154Nvidia GeForce RTX 3070

3.جدول بنچمارک کارت گرافیک بازی Apex Legends

نرخ فریم در حداقل کیفیتنرخ فریم در حداکثر کیفیتکارت گرافیک
17893Nvidia GeForce RTX 3050
212117Nvidia GeForce RTX 3050 Ti
271149Nvidia GeForce RTX 3060
242158Nvidia GeForce RTX 3070

قابلیت حمل راحت لپ تاپ

یکی از بزرگترین تفاوت‌های لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ، قابلیت حمل آن است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی قابل حمل هستند و به این معنی است که می‌توانید به آسانی آن را در هر مکانی به همراه داشته باشید و با خود جابجا کنید!

این قابلیت برای گیمرهایی که همیشه در حال حرکت هستند، یک انتخاب ایده‌آل و فوق العاده است! در مقابل کامپیوترهای مخصوص بازی قابل حمل نیستند و باید در یک مکان باقی بمانند تا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین برای گیمرهایی که می‌خواهند در مکان‌های مختلف بازی کنند، مناسب نیستند و لپ تاپ انتخاب بهتری خواهد بود.

قابلیت حمل راحت لپ تاپ
لپ تاپ قابلیت حمل راحتی دارد و می‌توانید آن را همه جا با خود ببرید!

قابلیت ارتقا راحت در PC

یکی دیگر از تفاوت های مهم بین لپ تاپ های گیمینگ و PC مخصوص بازی، قابلیت ارتقا است. لپ تاپ های گیمینگ به راحتی قابل ارتقا نیستند، زیرا قطعات اغلب در لپ تاپ تعبیه شده اند و به راحتی قابل تغییر نیستند. این به این معنی است که اگر کاربر بخواهد عملکرد لپ تاپ را در زمان بازی خود را بهبود بخشد، ممکن است مجبور شود به طور کلی یک لپ تاپ جدید خریداری کند. از سوی دیگر، PC را می‌توان به سادگی ارتقا داد و به مرور زمان به اجزای قدرتمندتری مانند کارت گرافیک، CPU یا حافظه جدید مجهز کرد! این به این معنی است که کاربران می توانند دسکتاپ بازی خود را به روز نگه دارند، اما در لپ تاپ این امکان وجود ندارد و تنها می‌توانند HDD یا SSD و حافظه RAM را ارتقا دهند.

قابلیت ارتقا راحت در PC
به کمک قابلیت ارتقا می‌توانید در آینده PC خود را قدرتمندتر کنید.

عملکرد خنک کنندگی بهتر PC

داشتن یک سیستم خنک کنندگی مناسب نیز یکی از ویژگی‌هایی است که لپ تاپ یا کامپیوتر گیمینگ شما برای اجرای بهتر بازی‌ها باید داشته باشد!خنک کنندگی عامل مهمی در عملکرد بازی است. چرا که دمای بالا می‌تواند باعث کاهش عملکرد شود! لپ‌تاپ‌های بازی اغلب دارای سیستم‌های خنک‌کننده محدودی هستند، زیرا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فشرده و قابل حمل باشند. این بدان معناست که لپ‌تاپ‌های بازی ممکن است نتوانند بازی‌ها و برنامه‌های کاربردی را برای مدت طولانی بدون خطر گرم شدن بیش از حد مدیریت کنند. از سوی دیگر، دسکتاپ‌های بازی دارای سیستم‌های خنک‌کننده بزرگ‌تری هستند که برای رسیدگی به بازی‌ها و برنامه‌های کاربردی بهتر مجهز هستند. این بدان معناست که کاربران می توانند بدون نگرانی از داغ شدن بیش از حد سیستم خود، برای مدت طولانی تری بازی کنند. پس حتما در زمان انتخاب این نکته را درنظر داشته باشید.

خرید مانیتور جداگانه برای PC

همانطور که اطلاع دارید، صفحه نمایش بخش جدانشدنی یک لپ تاپ است! لپ‌تاپ‌های گیمینگ مجهز به صفحه نمایش هستند و شما در زمان خرید لپ تاپ، هزینه‌ی مربوط به آن را پرداخت می‌کنید. این در حالی است که دسکتاپ‌های بازی به یک مانیتور خارجی نیاز دارند.

این موضوع می‌تواند تجربه کلی بازی را تحت تاثیر قرار دهد! لپ‌تاپ‌های بازی اغلب دارای نمایشگرهایی با وضوح و نرخ تازه‌سازی بالا هستند که می‌تواند بر کیفیت گرافیک و گیم‌پلی تأثیر بگذارد و ب توجه به این نکته شما می‌توانید بازی‌ها را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید. از سوی دیگر، دسکتاپ‌های بازی را می‌توان با مانیتورهای باکیفیت که وضوح بالا، نرخ تازه‌سازی سریع و رنگ‌های زنده را ارائه می‌دهند، خریداری کرد اما هزینه‌ی تمام شده‌ی آن بیشتر خواهد بود!

خرید مانیتور جداگانه برای PC
در زمان خرید PC باید هزینه‌ی جداگانه برای مانیتور پرداخت کنید!

هزینه به صرفه‌تر برای خرید لپ تاپ

به عنوان آخرین نکته به سراغ بحث هزینه‌ها در زمان خرید لپ تاپ یا PC گیمینگ می‌رویم. همانطور که احتمالا در طول مقاله و با خواندن بخش های مختلف متوجه شدید، معمولا هزینه‌ی تمام شده برای خرید PC گران قیمت‌تر خواهد بود. چرا که شما باید تمام قطعات را به صورت جداگانه خریداری کرده و در نهایت سرهم کنید!

اما در زمان خرید لپ‌تاپ‌های گیمینگ اینطور نیست و شما در زمان خرید لپ تاپ هزینه‌ی تمام قطعات را به صورت یکجا پرداخت می‌کنید.

به عنوان جمع بندی باید گفت….

در این مقاله سعی کردیم راهنمای کامل و مفیدی در زمان خرید لپ تاپ یا PC گیمنیگ را ارئه هیم. شما باید به این نکته دقت داشته باشید که انتخاب بین لپ تاپ بازی و رایانه رومیزی بازی بستگی به نیازهای خاص فرد دارد. اگر قابل حمل بودن و راحتی در اولویت هستند، لپ تاپ گیمینگ ممکن است انتخاب بهتری باشد. با این حال، اگر عملکرد و قابلیت ارتقا اهمیت بیشتری دارند، یک کامپیوتر رومیزی بازی ممکن است راه حلی باشد. از نظر شما کدام یک ارزش خرید دارد؟ در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. 🙂

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!