top banner
مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر

لپ تاپ و کامپیوتر هر دو یک کار را انجام می‌دهند اما تفاوت آن‌ها می‌تواند مسیر کار و زندگی شما را برای همیشه تغییر دهد. چطور این اتفاق می‌افتد؟

با خرید لپ تاپ یا کامپیوتر می‌توانید هر کاری را انجام دهید؛ از وبگردی و تماشای فیلم تا اجرای سنگین‌ترین نرم افزارهای گرافیکی و بازی‌های روز دنیا. تفاوت کامپیوتر و لپ تاپ در حمل و نقل آن است، شما نمی‌توانید کامپیوتر قدرتمند خود را حمل کرده و هر کجا که بخواهید از آن استفاده کنید. از طرفی لپ تاپ به شما اجازه می‌دهد تا هر زمان و هر کجای دنیا آن را روشن کرده و کارهای خود را انجام دهید.

آنچه که در مقاله مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر می‌خوانید

سخت افزار

هر نوع کامپیوتر یا لپ تاپ از پردازنده، کارت گرافیک، حافظه رم، فضای ذخیره سازی و دیگر قطعات ساخته می‌شود، به مجموع این قطعات سخت افزار می‌گوییم. بزرگ‌ترین تفاوت کامپیوتر و لپ تاپ در بخش سخت افزار است.

تفاوت سخت افزاری لپ تاپ یا کامپیوتر

1. مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر، پردازنده (CPU)

سی پی یو انواع لپ تاپ و کامپیوتر توسط دو شرکت اینتل و AMD تولید می‌شود. اینتل پردازنده‌های Core i3، Core i5، core i7 و Core i9 را تولید کرده و AMD پردازنده‌های رایزن 3، رایزن 5، رایزن 7 و رایزن 9 را به بازار عرضه می‌‍‌کند؛ سری پردازنده در لپ تاپ و کامپیوتر تفاوتی ندارد و تفاوت در مدل دقیق هر پردازنده مشخص می‌شود. لپ تاپ‌ها به دلیل محدودیت در تامین انرژی و سیستم خنک کننده عملکرد پردازده و کارت گرافیک را محدود می‌کنند تا دستگاه به شکل پایدار به کار خود ادامه دهد.

غول بچه‌های ایسوس

مهندسان ایسوس هر روز و هر لحظه تلاش می‌کنند تا در قلب یک لپ تاپ سخت افزاری قوی‌تر را به کار گیرند. به کار گرفتن سخت افزار قدرتمند با توان مصرفی بالاتر در لپ تاپ گیمینگ ایسوس ساده نیست. آن‌ها باید برق بسیاری بیش‌تری را منتقل کنند، انتقال برق با توان بیش‌تر کار را سخت و سخت‌تر می‌کند.  

سرعت کلاک پردازنده

یک مدل پردازنده از اینتل یا AMD مانند اینتل Core i7 را در نظر بگیرید. آن پردازنده اینتل Core i7 استفاده شده در لپ تاپ با فرکانس کم‌تری به نسبت کامپیوتر کار می‌کند. آن فرکانس کم‌تر باعث می‌شود تا بازدهی یک تراشه در لپ تاپ کمی کم‌تر از همان تراشه در رایانه رومیزی باشد. این تفاوت لپ تاپ را به بازنده رقابت تبدیل نمی‌کند اما در مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر قدرت زیادی را در بازوی کامپیوتر قرار می‌دهد.

در تعداد هسته‌ها تفاوتی وجود ندارد!

تعداد هسته و ساختار کلی پردازنده به مدل آن ارتباط دارد. به عبارتی اگر یک مدل پردازنده را در لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی استفاده کنیم، این دو پردازنده به جز سرعت کلاک پردانده و توان مصرفی تفاوتی نخواهند داشت.

ابعاد نمایشگر

لپ تاپ‌ها برای حمل و نقل هرچه راحت‌تر ساخته شده‌اند. در مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر باید بگوییم که ابعاد نمایشگر لپ تاپ استاندارد مشخصی دارد. شما می‌توانید انواع لپ تاپ را با نمایشگر 13 اینچی، نمایشگر 14 اینچی، نمایشگر 15.6 اینچی و نمایشگر 17.3 اینچی خریداری کنید. انواع لپ تاپ با نمایشگر بزرگ‌تر نیز وجود دارد اما متداول نیست.

از طرفی در خرید رایانه رومیزی با محدودیت در ابعاد یا تعداد نمایشگر رو به رو نمی‌شوید. چراکه انواع کارت گرافیک انویدیا و AMD چند خروجی نمایشگر داشته و از چند نمایشگر هم زمان پشتیبانی می‌کنند. در مورد ابعاد نمایشگر نیز باید نگران ابعاد میز یا اتاق خود باشید.

برگ برنده اما، در دست لپ تاپ است.

لپ تاپ یک نمایشگر همیشگی دارد، یک نمایشگر که در هر حال همراه شما است. اگر نمایشگر لپ تاپ گیمینگ لنوو برای شما کوچک باشد یا به یک نمایشگر جدید نیاز داشته باشید، تنها به یک کابل نیاز دارید تا در کنار نمایشگر لپ تاپ، از یک نمایشگر بزرگ‌تر نیز استفاده کنید. متاسفانه کیس رایانه رومیزی یک نمایشگر روی بدنه خود ندارد!

همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از واضح‌ترین تفاوت های پردازنده های لپ تاپ و کامپیوتر اندازه‌ی آن‌ها است. پردازنده های لپ تاپ معمولا فشرده‌تر طراحی شده‌اند تا بتوانند داخل آن‌ها جایگذاری شوند. کامپیوتر ها، چون نگرانی فضای اشغال شده را ندارند بسته به قدرت و ظرفیت خود می‌توانند ابعاد و حجم بزرگتری هم داشته باشند.

توان مصرفی

بخش بزرگی از تفاوت عملکرد رایانه رومیزی و لپ تاپ به دلیل اتصال مستقیم رایانه رومیزی به برق شهری است. سازندگان مختلف لپ تاپ تلاش می‌کنند تاقدرت یک کیس غول پیکر را در بدنه کوچک لپ تاپ قرار دهند. اما محدودیت فضا، محدودیت‌هایی را پیش پای آن‌ها قرار می‍‌دهد. از طرفی فناوری پیشرفت قابل توجهی داشته، قدرت پردازش تلفن همراه شما از یک رایانه رومیزی در ده سال گذشته بیش‌تر است.

بهترین مانیتور

نتیجه مقایسه: برتری با کامپیوتر

شاید برای شما مفید باشد: انواع CPU اینتل

کارت گرافیک (GPU)

در مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر به بررسی کارت گرافیک می‌رسیم. تفاوت در کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر کمی بیش‌تر از پردازنده است. کارت گرافیک یک رایانه کوچک در قلب رایانه شما به حساب می‌آید که پردازش را به شکلی متفاوت از سی پی یو انجام می‌دهد. اگر به ساختار کارت گرافیک کامپیوتر نگاه کنید، یک یا چند فن غول پیکر روی آن قرار گرفته است. این فن‌ها یک وظیفه دارند و آن وظیفه خارج کردن گرما خواهد بود.

تفاوت GPU یا کارت گرافیک در لپ تاپ و کامپیوتر

شاید برای شما مفید باشد: انواع کارت گرافیک لپ تاپ – NVidia GeForce

حافظه RAM لپ تاپ و کامپیوتر

از نظر ظرفیت و معماری حافظه رم در لپ‌تاپ و کامپیوتر  تفاوتی باهم ندارند ولی رم لپتاپ از رم کامپیوتر کوچکتر است که این موضوع در عملکرد تاثیری نمی‌گذارد. نمی‌توان رم کامپیوتر را با رم لپ‌تاپ جایگزین کرد ولی این به این معنی نیست که عملکرد آن‌ها با هم تفاوت دارد یا نسبت به هم برتری دارند.

فضای ذخیره سازی

در مورد هر دو نوع حافظه های ذخیره سازی هم تفاوتی وجود ندارد. تنها تفاوت در سایز HDD به کار رفته در هر دستگاه است.

نتیجه مقایسه: برابری بین هر دو

شاید برای شما مفید باشد: حافظه SSD چیست؟

لپ تاپ یا کامپیوتر

مزایا و معایب

در ادامه باهم به بررسی مزایا و معایب لپ تاپ و کامپیوتر نسبت به هم می‌پردازیم:

صفحه نمایش

لپ تاپ یک نمایشگر همیشه همراه دارد، هر کجا که لپ تاپ باشد، نمایشگر آن نیز همراه آن خواهد بود. هر دو رقیب در این مقایسه را می‌توانید به یک یا چند نمایشگر خارجی متصل کنید. ما نمی‌توانیم در این بخش یک برنده مشخص کنیم اما اگر همیشه در سفر باشید، قطعا یک لپ تاپ دوست بهتری برای شما خواهد بود.

جابجایی و حمل و نقل

لپ تاپ همیشه همراه شما است، اما…

جدا از تمام تفاوت‌های موجود در میان لپ تاپ و کامپیوتر، بزرگ‌ترین تفاوت این دو دستگاه باتری لپ تاپ است. لپ تاپ به شما اجازه می‌دهد تا هر کجا و هر لحظه به دنیای دیجیتال دسترسی داشته باشید. اما برای استفاده از کامپیوتر شما باید به اتاقی بروید که کامپیوتر در آن محل قرار دارد. اگر می‌توانید کارهای خود را در محیط اتاق انجام دهید یا دنیای بازی‌ را حرفه‌ای‌تر از همیشه دنبال می‌کنید، کامپیوتر بهترین گزینه خواهد بود. اما اگر حمل و نقل دستگاه برای شما اهمیت دارد و از طرفی به بازی کردن هم علاقه داشته باشید، یک لپ تاپ گیمینگ می‌تواند یک گزینه عالی برای شما باشد.

سخت افزار

همانطور که در بخش قبل به‌طور کامل بررسی کردیم، از لحاظ سخت افزاری کامپیوتر به لپتاپ برتری دارد! و مهم تر از همه کامپیوتر ها قابلیت ارتقا نیز دارند و تنوع قطعات نیز بیشتر است! لپتاپ ها نیاز به خرید انواع لوازم جانبی مانند وبکم، رم ریدر، حتی موس و کیبرد و اسپیکر ندارند ولی کامپیوتر ها نیاز به خرید همه موارد ذکر شده دارند.

توان مصرفی

لپ‌تاپ ها به دلیل وجود باتری و وابسته نبودن به برق قابلیت استفاده از مکان‌های مختلف را دارند و اگر حین اجرای پروژه یا نرم‌افزاری باشید و اتصال به برق قطع شود امکان بک‌آپ گیری از اطلاعات وجود دارد ولی در کامپیوتر شما تمامی داده‌های خود را از دست خواهید داد. اما کامپیوتر ها به دلیل اتصال مستقیم به برق قدرت بیشتری دارند.

سادگی استفاده

در جوامع امروزی که امکان جابجایی راحت و سریع اولویت دارد، لپ‌تاپ ها استفاده‌ی راحت‌تری به نسبت کامپیوتر ها دارند؛ چرا که کامپیوتر ها شما را متصل به یک مکان می‌کنند و برای دانشجویان، دانش‌آموزان یا مدیران که دائم در حال جابجا شدن هستند مناسب نیستند!

مزایا و معایب لپ تاپ یا کامپیوتر نسبت به هم

نتیجه گیری

انتخاب و خرید قطعات کامپیوتر به بررسی دقیق نیاز دارد، چراکه ممکن است قطعات مورد نظر شما با یکدیگر همخوانی نداشته باشند. برای مثال پردازنده‌های Ryzen 6000 تنها از حافظه رم DDR5 پشتیبانی می‌کند. اما در زمان خرید لپ تاپ این گروه از مشکلات وجود ندارد، چراکه شرکت سازنده همخوانی قطعات با یکدیگر را به خوبی بررسی می‌کند.

در نهایت شما باید نیازهای خود را مشخص کرده و پس از آن بهترین گزینه را خریداری کنید. اگر 24 ساعت شبانه روز در حال رندرینگ باشید، قطعا یک لپ تاپ نمی‌تواند به خوبی این کار را انجام دهد. چراکه حتی بهترین لپ تاپ گیمینگ از نظر سیستم خنک کننده با محدودیت رو به رو است. از طرفی نباید راحتی کار، حمل و نقل، دسترسی سریع و دیگر ویژگی‌های مثبت لپ تاپ را فراموش کنیم.

برای رشته ی گرافیک لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟

پیشنهاد ما لپ تاپ است. چرا که گرافیست ها به واسطه‌ی شغل و نوع فعالیت خود دائم در حال جابجایی هستند و در کامپیوتر ها امکان جابجایی وجود ندارد!

فرق لپ تاپ با کامپیوتر چیست؟

در این مطلب به صورت کاملا تخصصی به تفاوت لپ تاپ و کامپیوتر پرداختیم. اما به صورت خلاصه سخت افزار، صفحه نمایش، قابلیت حمل و جابجایی، توان مصرفی و سهولت در استفاده تفاوت های کلی ای هستند که بین این دو وجود دارند.

لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟

این سوال بسیار کلی است و جواب دادن به آن نیازمند شناخت نیاز و استفاده ی شما از دستگاه است! پس پاسخ مطلقی برای این سوال وجود ندارد!

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!