top banner
نحوه تست سلامت باتری لپ تاپ

چگونگی بررسی سلامت باتری

در مقالات آموزشی در سایت ithome این بار قصد داریم به نحوه تست باطری لپ تاپ بپردازیم. پیش از این نیز در مقاله مربوط به 9 راهکار برای افزایش عمر باتری لپ تاپ به روش‌های و ساده و کاربردی جهت افزایش طول عمر باتری لپ‌تاپ پرداخته بودیم.

اما در این مقاله می‌خواهیم به روش بررسی سلامت باتری اشاره کنیم. نرم افزارهای مختلفی برای تست سلامت باتری و نمایش طول عمر آن وجود دارد. ولی ساده ترین روش در خود ویندوز موجود است و اطلاعات کاملی نسبت به سلامت باتری لپ تاپ به شما ارائه می دهد.

باطری-لپتاپ

باطری-لپتاپ

قبل از پرداختن به این آموزش باید اشاره کنیم که طول عمر باتری لپ تاپ رابطه مستقیم به نحوه استفاده و نگهداری از آن دارد. این چرخه عمر بین یک تا چند سال می‌تواند متغیر باشد. باطری هر مقدار که عمر بالایی داشته باشد در نهایت بعد از به پایان رسیدن عمر مفید آن مجبور به تعویض آن خواهیم بود.

با روشی که در این مقاله آموزش داده می‌شود می‌توانید زمان این تعویض را تخمین بزنید.

در ویندوز 7

Search programs and files

Search programs and files

بر روی دکمه Start کلیک کنید و در قسمت Search programs and files عبارت cmd را تایپ کنید.

در لیست بالای منوی Start برنامه CMD.exe را پیدا کرده بر روی آن کلیک راست بزنید. سپس از منو باز Run as administrator را انتخاب کنید.

بعد از این کار یک پنجره Command Prompt باز می شود.

در قسمت خط فرمان فقط عبارت powercfg -energy را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید.

روند گزارش گیری 60 ثانیه طول می کشد. سپس گزارشی به نام Energy-report.html در پوشه Windows \ system32 در درایو C: شما ایجاد می شود.

Energy-report.html

Energy-report.html

پوشه گفته شده را باز کنید و فایل Energy-report.html را باز کنید. در این فایل اطلاعات کاملی از باتری دستگاه شما موجود است.

این دستور اطلاعات دقیق در مورد باتری لپ تاپ شما را نشان می دهد. از جمله ظرفیت آن و عمر چرخه شارژ کامل باتری یا اخطار ها. با استفاده از این داده ها می توانید متوجه شوید که باتری شما به مرور زمان چند درصد از چرخه عمر خود را از دست داده است.

Battery information

در بالا دو نمونه از این گزارش وجود دارد. در سمت چپ یک باتری با کارکرد چند ماهه قرار دارد. همانطور که می بینید ، ظرفیت شارژ کامل آن تقریباً 5.5٪ کمتر از ظرفیت اولیه است.

در سمت راست یک باتری قدیمی قرار دارد با کارکرد دو ساله، که نشان می دهد ظرفیت شارژ کامل آن تقریباً 40٪ کمتر از ظرفیت اولیه بوده است. باتری اگر بیش از 45 درصد ظرفیت خود را از دست دهد نیاز به تعویض دارد.

در ویندوز 8 و ویندوز 10

دکمه Start کلیک راست کن کنید یا دکمه پنجره و سپس دکمه X را بزنید.

استارت-ویندوز-8

از منوی باز شده بر روی گزینه Command prompt(Admin) کلیک کنید اگر ویندوز شما 10 می باشد گزینه Windows PowerShell(Admin) را کلیک تا پنجره آن باز شود.

Windows Power Shell

Windows Power Shell

در مقابل خط فرمان عبارت powercfg /batteryreport را را وارد کنید و کلید Enter را فشار دهید.

با این کار یک گزارشی به نام battery-report.html در پوشه Windows \ system32 در درایو C: شما ایجاد می شود.

تست باطری در ویندوز10

battery-report.html

به آدرس اشاره شده رفته و فایل مورد نظر را باز کنید تا تمام اطلاعات باتری دستگاه خود را مشاهده کنید.

battery-report.html

battery-report.html

DESIGN CAPACITY مقدار ظرفیت اولیه طراحی شده در باتری است و FULL CHARGECAPACITY مقدار ظرفیت شارژ در اکنون است. هرچه مقدار ظرفیت کنونی نسبت به ظرفیت اولیه کمتر باشد یعنی عمر باتری کاهش یافته است. اگر ظرفیت کنونی بسیار کمتر از ظرفیت اولیه باشد، وقت آن است که باتری جدیدی تهیه کنید.

اطلاعات موجود در این گزارش خیلی بیشتر از مورد ذکر شده است. مانند گزارش شارژ در سه روز اخیر ، سابقه ظرفیت شارژ باتری(تاریخچه ظرفیت باتری) و تخمین عمر باتری. ولی مهمترین قسمت مورد ذکر شده است.

این تست و این آموزش بسیار کاربردی است. زمانی که قصد خرید یک لپ تاپ کارکرده و استوک را داشته باشید این آموزش کمک بسیاری به شما خواهد کرد تا بتوانید یک باتری دستگاه را قبل از خرید کاملا تست نمایید.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!