top banner
لپ تاپ برای شاخص

لپ تاپ‌های سری R در دو کلمه اقتصادی و قابل اعتماد خلاصه می‌شوند. اگر برای کارهای اداری، تماشای فیلم و سریال آخر هفته و شرکت در کلاس‌های آنلاین به لپ تاپ نیاز دارید، سری R بهترین گزینه به حساب می‌آید. سری R از خانواده لپ تاپ‌های ایسوس Vivobook است؛ سری ویووبوک ساخته شده تا با کم‌ترین قیمت با دنیای دیجیتال آشنا شوید.

نگاهی کوتاه به لپ تاپ‌های سری R ایسوس، کمی قدرتمند و کمی چابک

لپ تاپ‌های سری R ایسوس به دو گروه اصلی از محصولات به نام‌های R465 و R565 تقسیم می‌شوند. در بررسی لپ تاپ‌های ایسوس R565 باید بدانید که نمایشگر آن‌ها 15 اینچ است و لپ تاپ‌های ایسوس R465 از نمایشگر 14 اینچی استفاده می‌کنند. تفاوت دیگر آن‌ها در صفحه کلید دستگاه دیده می‌شود. در صفحه کلید لپ تاپ‌های 15 اینچی ایسوس صفحه اعداد یا نام پد وجود دارد اما لپ تاپ‌های 14 اینچی این صفحه را ندارند.

نکته: سری R500 به معنای لپ تاپ‌های 15 اینچی و سری R400 به معنای لپ تاپ‌های 14 اینچی است. ما برای بررسی لپ تاپ‌های 15 اینچی R565 و برای بررسی لپ تاپ‌های 14 اینچی R465 را انتخاب کرده‌ایم.

لپ تاپ‌های سری R در گروه بندی لپ تاپ‌‌های ایسوس

لپ تاپ‌های ویووبوک سری R به عنوان یکی از انواع گروه بندی‌ لپ تاپ‌های ایسوس شناخته می‌شوند. لپ تاپ‌های سری R یکی از سری لپ تاپ‌های اقتصادی ایسوس در ایران است. آخرین نسل از لپ تاپ‌های سری R در بازار کشور سری R1502 بوده که از پردازنده نسل 12 اینتل قدرت می‌گیرد.

نزدیک‌ترین سری از گروه بندی لپ تاپ ایسوس به لپ تاپ‌های سری R، لپ تاپ‌های سری K است. در مقاله بررسی تخصصی لپ تاپ‌های سری K

ایسوس می‌توانید با تمام جزئیات این سری از لپ تاپ‌های ایسوس آشنا شوید.

لپ تاپ‌های سری R زیر ذره بین آی تی هوم، بررسی تمام جزئیات

بدنه تمام لپ تاپ‌های سری R ایسوس از پلاستیک ساخته می‌شوند. اما پلاستیک استفاده شده در ساخت این لپ تاپ‌ ایسوس ترکیبی از پلی کربنات و ماده سخت ABS است؛ این ترکیب پلاستیک در برابر تمام آسیب‌های روزمره مقاوم بوده و با گذر زمان ظاهر دستگاه تغییر نمی‌کند.

بررسی بدنه و شاسی لپ تاپ‌های سری R، پلاستیک با حس فلز

بررسی بدنه لپ تاپ
پلاستیک اسم رمز لپ تاپ‌های اقتصادی است. از طرفی باید بدانید که در ساخت دستگاه مورد نظر شما از چه نوع پلاستیک استفاده می‌شود.

پلاستیک اسم رمز لپ تاپ‌های اقتصادی است. از طرفی باید بدانید که در ساخت دستگاه مورد نظر شما از چه نوع پلاستیک استفاده می‌شود. ایسوس در ساخت محصولات خود بهترین نوع پلاستیک را به کار می‌گیرد. قالب گیری و شکل دهی پلاستیک به قدری خوب انجام شده که در زمان کار حس فلز زیر دست شما احساس می‌شود.

آیا پلاستیک بهترین انتخاب است؟ لپ تاپ‌های ساخته شده از فلز آلومینیوم وزن کم‌تری داشته و جذابیت بیش‌تری دارند. اما باید بدانید که اگر یک شرکت سازنده محصولات ارزان قیمت خود را با فلز می‌سازد، یعنی هزینه در بخش‌های مهم‌تر دستگاه را کاهش داده است.

لپ تاپ‌های R565 و لپ تاپ‌های R465 در رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری به فروش می‌رسند. هر دو رنگ دستگاه زیبایی خود را به رخ می‌کشند؛ ایسوس لپ تاپ‌های خود را با ظرافت رنگ آمیزی کرده و ظرافت در رنگ آمیزی آن حس فلز را ایجاد می‌کند. به طور کلی شاسی دستگاه مقاومت قابل توجهی دارد اما درب دستگاه به اندازه شاسی مقاوم نبوده و اگر بیش از حد به آن فشار وارد کنید، تصویر آشفته خواهد شد یا در شرایط بدتر نمایشگر آسیب می‌بیند.

بررسی لپ تاپ های R565

کمی هم به زبان اعداد صحبت کنیم (R465)

  • ضخامت: 2 سانتی متر
  • ابعاد: 21.6 در 32.5 سانتی متر
  • وزن: 1.6 کیلوگرم
  • شارژر: شارژرهای 45 وات دستگاه سبک و قابل حمل است

لپ تاپ‌های R565

  • ضخامت: 2 سانتی متر
  • ابعاد: 23.4 در 36 سانتی متر
  • وزن: 1.5 کیلوگرم
  • شارژر: شارژرهای 45 وات دستگاه سبک و قابل حمل است

بررسی سخت افزار لپ تاپ‌های سری R، روزمره با استقامت بالا

بررسی سخت افزار لپ تاپ‌های سری R، روزمره با استقامت بالا
لپ تاپ‌های سری R موجود در بازار ایران در شهریور سال 1401 از انواع پردازنده نسل 10 و 11 اینتل استفاده می‌کنند.

لپ تاپ‌های سری R موجود در بازار ایران در شهریور سال 1401 از انواع پردازنده نسل 10 و 11 اینتل استفاده می‌کنند. در نسخه‌های گران‌تر لپ تاپ‌های اقتصادی ایسوس کارت گرافیک مجزای انویدیا MX نیز دیده می‌شود. البته که فراموش نکنید انواع پردازنده‌های نسل 10 و 11 اینتل کارت گرافیک یکپارچه اینتل UHD و Iris Xe را به همراه دارند.

انواع کارت گرافیک یکپارچه اینتل برای کارهای روزمره شما را همراهی می‌کنند. انواع کارت گرافیک یکپارچه اینتل به راحتی می‌توانند نرم افزارهای آفیس را اجرا کرده و بازی‌های سبک را اجرا کنند اما مصرف برق آن‌ها کم است. اگر از لپ تاپ برای اجرای بازی‌ها و نرم افزارهای سنگین گرافیکی استفاده کنید، کارت گرافیک انویدیا MX وارد میدان می‌شود؛ کارت گرافیک لپ تاپ برق زیادی مصرف می‌کند چراکه قدرت زیادی دارد. یک نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که این لپ تاپ برای بازی ساخته نشده است و سیستم خنک کننده آن قدرت زیادی ندارد؛ در ادامه مقاله بیش‌تر با سیستم خنک کننده این دستگاه آشنا خواهیم شد.

برای بررسی بهتر و انتخاب از میان لپ تاپ‌های سری R می‌توانید به جداول و نمودارهای زیر نگاه کنید. این جداول بر اساس مدل‌های موجود در وب سایت آی تی هوم تدوین شده است.

سخت افزارR565EA – DCR565EP – CAR565EP – BC
پردازنده (CPU)i3-1115G4i5-1135G7i7-1165G7
کارت گرافیگ (GPU)UHDMX330MX330
حافظه رم (RAM)4GB16GB16GB
فضای ذخیره سازی 512GB SSD512GB SSD512GB SSD
ابعاد نمایشگر15.6″ FHD15.6″ FHD15.6″ FHD
فناوری ساخت نمایشگر TNTNIPS
ظرفیت باتری 37 W/H37 W/H37 W/H
بنچ‌مارک پردازنده95401005010480
بنچ‌مارک کارت گرافیک195625182518
مقایسه لپ تاپ‌های 15 اینچی سری R ایسوس.
سخت افزارR465EP – B R465EP – CBR465FA – D
پردازنده (CPU)i7-1165G7i5-1135G7i3-10110U
کارت گرافیگ (GPU)MX330MX330UHD
حافظه رم (RAM)8GB8GB4GB
فضای ذخیره سازی 1TB HDD
256GB SSD
1TB HDD
256GB SSD
1TB HDD
ابعاد نمایشگر14″ FHD14″ FHD14″ FHD
فناوری ساخت نمایشگر TNIPSIPS
ظرفیت باتری 37 W/H37 W/H37 W/H
بنچ‌مارک پردازنده10480100507650
بنچ‌مارک کارت گرافیک251825181956
مقایسه لپ تاپ‌های 14 اینچی سری R ایسوس.

کارشناسان فروش آی تی هوم مقایسه و انتخاب محصول را به کاری ساده برای شما تبدیل می‌کنند. پس از بررسی هر محصول و در نظر گرفتن نمره بنچمارک پردازنده از وب سایت cpubenchmark.net و بنچمارک کارت گرافیک از وب سایت videocardbenchmark.net نمودارهای زیر را برای استقبال از شما آماده کرده‌ایم.

پنچمارک کارت گرافیک و پردازنده
بنچمارک لپ تاپ‌های 15 اینچی ایسوس سری R (عدد بزرگ‌تر به معنای قدرت بیش‌تر است)
پنچمارک کارت گرافیک و پردازنده
بنچمارک لپ تاپ‌های 14 اینچی ایسوس سری R (عدد بزرگ‌تر به معنای قدرت بیش‌تر است)

بررسی حافظه رم و فضای ذخیره سازی لپ تاپ‌های سری R ایسوس، حجم بیش‌تر و سرعت بالاتر

بررسی حافظه  و فضای ذخیره سازی لپ تاپ های سری R ایسوس
سرعت حافظه رم با توانایی پردازنده گره خورده است. اگر یک لپ تاپ دانشجویی با پردازنده نسل 10 اینتل را انتخاب کنید، پهنای باند حافظه رم به 2666 مگاهرتز محدود می‌‌شود.

انواع لپ تاپ‌های R565 و R465 که امروز می‌توانید یکی از آن‌ها را خریداری کنید، در سال‌های 2021-2022 تولید شده‌اند. یکی از لپ تاپ‌های اقتصادی امروز بیش‌تر از غول‌های چند سال قبل توان پردازش دارد. حداقل سرعت لپ تاپ‌های امروز، آرزوی نسل‌های گذشته است.

ارزان‌ترین لپ تاپ‌های سری R از فضای ذخیره سازی HDD استفاده می‌کنند. انواع حافظه HDD به نسبت حافظه SSD سرعت کم‌تری دارند اما فضای بیش‌تری را با قیمت کم‌تر در دسترس شما قرار می‌دهند. در برخی از مدل‌های سری R به شکل پیش فرض از حافظه ترکیبی استفاده می‌شود. به این شکل که یک حافظه SSD در کنار حافظه HDD قرار می‌گیرد تا با کم‌ترین قیمت سرعت و فضای زیاد برای ذخیره اطلاعات در دسترس کاربران باشد.

سرعت حافظه رم با توانایی پردازنده گره خورده است. اگر یک لپ تاپ دانشجویی با پردازنده نسل 10 اینتل را انتخاب کنید، پهنای باند حافظه رم به 2666 مگاهرتز محدود می‌‌شود. تمام محصولات با پردازنده نسل 11 اینتل از حافظه رم با پهنای باند 3200 مگاهرتز استفاده می‌کنند. پهنای باند بیش‌تر حافظه رم در کار با انواع نرم افزارهای سنگین تاثیر خود را نشان می‌دهد.  

بررسی انواع درگاه و اتصالات لپ تاپ‌های سری R ایسوس، روی خط تعادل

بررسی انواع درگاه و اتصالات لپ تاپ های سری R ایسوس
خوشبختانه تمام لپ تاپ‌های سری R ایسوس از اتصال USB تایپ A و تایپ C پشتیبانی کرده و به شما اجازه می‌دهند تا به کمک درگاه HDMI لپ تاپ را مستقیم به پروژکتور متصل کنید.

در این بخش از بررسی لپ تاپ‌‌های R465 و R565 یک هفته کاری را تصور می‌کنیم. ابتدای هفته کارهایی که باید انجام شود برای شما مشخص شده و تمام هفته مشغول انجام دادن آن‌ها بوده‌اید. در آخرین روز هفته به زمان ارائه کارهای خود می‌رسید. اگر یکی از لپ تاپ‌های اپل را خریداری کرده باشید، امکان اتصال انواع فلش درایو، هارد اکسترنال یا حتی اتصال مستقیم به پروژکتور وجود ندارد.

اگر اتصالات کافی وجود نداشته باشد، در شرایطی قرار می‌گیریم که راه حل سریع و ارزان قیمت ندارد. خوشبختانه تمام لپ تاپ‌های سری R ایسوس از اتصال USB تایپ A و تایپ C پشتیبانی کرده و به شما اجازه می‌دهند تا به کمک درگاه HDMI لپ تاپ را مستقیم به پروژکتور متصل کنید.

اتصالات و انواع درگاه لپ تاپ های سری R

اتصالات و انواع درگاه لپ تاپ‌های سری R

  • USB تایپ A: دو درگاه
  • USB تایپ C: یک درگاه
  • وای‌فای: دارد
  • بلوتوث: دارد
  • اتصال HDMI: نسل 2
  • جک 3.5 میلی‌متری: دارد، ترکیبی، هدفون و میکروفون

بررسی صفحه کلید و تاچ پد لپ تاپ‌های سری R، حس خوب تایپ کردن

کیبورد لپ تاپ
در این بخش یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های لپ تاپ R565 و لپ تاپ R465 را بررسی می‌کنیم؛ آن تفاوت بزرگ وجود صفحه اعداد یا نام پد در لپ تاپ‌های 15 اینچی ایسوس و جای خالی آن در لپ تاپ‌های 14 اینچی است.

در این بخش یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های لپ تاپ R565 و لپ تاپ R465 را بررسی می‌کنیم؛ آن تفاوت بزرگ وجود صفحه اعداد یا نام پد در لپ تاپ‌های 15 اینچی ایسوس و جای خالی آن در لپ تاپ‌های 14 اینچی است. یک جای خالی که می‌تواند در انتخاب کاربران تاثیر مستقیم داشته باشد. اگر شغل شما حسابداری یا حسابرسی باشد و با اعداد ارتباط مستقیم داشته باشید، جای خالی صفحه اعداد آزاردهنده خواهد بود. در صفحه کلید هر دو سری از لپ تاپ‌های ایسوس R465 و R565 از کلیدهای جزیره‌ای با ابعاد استاندارد استفاده شده است. اما با حذف نام پد یا صفحه اعداد از صفحه کلید در لپ تاپ‌های R465 فضای بیش‌تری به صفحه کلید اختصاص داده می‌شود.

تاچ پد لپ تاپ‌های سری R ایسوس یک تاچ پد ساده نیستند. ایسوس گوشه‌ای از تاچ پد برخی از مدل‌های خود را به حسگر اثر انگشت اختصاص داده است. اختصاص بخشی از تاچ پد به حسگر اثر انگشت در هیچ یک از کارهای شما اخلال ایجاد نمی‌کند. این تاچ پد حرکت دست شما روی صفحه را به خوبی رهگیری کرده و استفاده از ژست‌ها را به کاری ساده تبدیل می‌کند.

یک نکته مهم را از آی تی هوم به یاد داشته باشید، شاید سخت افزار در انتخاب یک لپ تاپ اهمیت بالایی داشته باشد اما تنها راه تعامل شما با دنیای دیجیتال صفحه کلید و تاچ پد است. تعامل آنقدر اهمیت دارد که اگر کار با یک صفحه کلید یا تاچ پد برای شما آزاردهنده باشد، هرگز از دنیای دیجیتال لذت نمی‌برید.

بررسی صفحه کلید و تاچ پد لپ تاپ ایسوس

صفحه کلید

  • کیفیت تایپ: امتیاز 3.5 از 5 (امتیاز دهی شده توسط آی تی هوم)
  • نام پد یا صفحه اعداد: لپ تاپ‌های R465 ندارند/لپ تاپ‌های R565 دارند
  • نور پس‌زمینه: برخی از مدل‌ها دارد، قابل تنظیم

تاچ پد

  • کیفیت رهگیری حرکات: امتیاز 4 از 5 (امتیاز دهی شده توسط آی تی هوم)
  • جنس تاچ پد: پلاستیک
  • کلید مستقل/یکپارچه: یکپارچه

بررسی نمایشگر لپ تاپ‌های سری R ایسوس، هیچ کس را نا امید نمی‌کند

بدنه لپ تاپ
در زمان خرید هر کدام از لپ تاپ‌های سری R باید به جزئیات نمایشگر دقت کنید؛ چراکه در انواع لپ تاپ‌های R565 و R465 دو نوع نمایشگر TN و IPS به کار گرفته شده است.

در زمان خرید هر کدام از لپ تاپ‌های سری R باید به جزئیات نمایشگر دقت کنید؛ چراکه در انواع لپ تاپ‌های R565 و R465 دو نوع نمایشگر TN و IPS به کار گرفته شده است. دو یا سه حرف انگلیسی استفاده شده در این بخش به معنای فناوری ساخت نمایشگر است.

انواع نمایشگرهای TN یا IPS استفاده شده در سری R تصاویر را با کیفیت 1080p به چشم شما نمایش می‌دهند. اما تفاوت آن‌ها در زاویه دید و نمایش رنگ‌ها است. نمایشگرهای IPS دقت رنگ بالایی داشته و زاویه دید گسترده 178 درجه را در دسترس شما قرار می‌دهد. در آن سوی میدان، نمایشگرهای TN عمق رنگ مشکی بهتری دارند اما زاویه دید آن‌ها محدود است.

تمام نمایشگرهای استفاده شده در سری R ایسوس با فناوری TN و IPS نرخ نوسازی 60 فریم در ثانیه را در دسترس شما قرار می‌دهند. نرخ نوسازی 60 فریم در کارهای روزانه تصاویری روان را به چشم شما هدیه می‌کند. شاید برای دانشجویان و کسانی که کارهای اداری انجام می‌دهند امیدوار کننده باشد اما قطعا برای کسانی که این لپ تاپ را برای کارهای گرافیکی خریداری می‌کنند نا امید کننده است.

مشخصات نمایشگر لپ تاپ ایسوس

مشخصات نمایشگر

  • وضوح نمایشگر: 1920 در 1080 پیکسل
  • نسبت تصویر: 16:9
  • فناوری ساخت نمایشگر: IPS یا TN بسته به مدل انتخابی
  • نمایشگر لمسی: ندارد
  • نرخ نوسازی: 60 فریم در ثانیه

بررسی خروجی صدا و بلندگو لپ تاپ‌های سری R ایسوس، صدای کافی و گوش نواز

بررسی خروجی صدا و بلندگو لپ تاپ های سری R ایسوس
ایسوس در خانواده R لپ تاپ‌های خود از بلندگوهای سونیک مستر (Sonic Master) استفاده کرده است.

ایسوس در خانواده R لپ تاپ‌های خود از بلندگوهای سونیک مستر (Sonic Master) استفاده کرده است. استفاده از این نوع بلندگو صدای خوبی را در زمان تماشای فیلم به گوش شما می‌رساند. اما در زمان پخش موسیقی نباید انتظار زیادی از بلندگوهای دستگاه داشته باشیم.

تنها خروجی صدای لپ تاپ‌های سری R، بلندگوی آن‌ها نیست. شما می‌توانید صدا را به کمک جک 3.5 میلی متری نیز بشنوید. خروجی 3.5 میلی متری لپ تاپ‌ R565 و لپ تاپ‌ R465 حجم قابل توجهی دارد اما کیفیت آن با لپ تاپ‌های رده بالای این شرکت نیست.

بررسی سیستم خنک کننده لپ تاپ‌های سری R ایسوس، تنها یک دمنده

بررسی سیستم خنک کننده لپ تاپ های سری R ایسوس
یک بار دیگر باید تکرار کنیم که لپ تاپ‌های سری R ایسوس برای بازی ساخته نشده‌اند؛ این سری از محصولات به طور کلی برای کارهای سخت مناسب نیستند.

یک بار دیگر باید تکرار کنیم که لپ تاپ‌های سری R ایسوس برای بازی ساخته نشده‌اند؛ این سری از محصولات به طور کلی برای کارهای سخت مناسب نیستند. در زمان بررسی لپ تاپ R565 ایسوس باید بدانید که این دستگاه ضعیف نیست اما نباید در طولانی مدت تحت فشار باشد.

حکم آخر

لپ تاپ‌های سری R ایسوس می‌تواند یک انتخاب فوق العاده برای یک خانواده باشد. یک خانواده که پدر آن با نرم افزارهای آفیس کار می‌کند، دانشجوی خانواده در کلاس‌های آنلاین شرکت کرده و دانش آموز تکالیف خود را انجام می‌دهد. اگر کمی صبور باشید، این لپ تاپ‌ها می‌توانند نرم افزارهای ویرایش ویدئو و تصاویر را اجرا کنند. در زمان اجرای نرم افزارهای سنگین و بازی‌های روز باید به سیستم خنک کننده دستگاه کمک کنید. اگر این لپ تاپ را از فروشگاه ithome.ir خریداری کنید، 24 ماه گارانتی یکپارچه ایسوس نیز در دسترس شما قرار می‌گیرد.

سوالات متداول (FAQ)

لپ تاپ‌های R465 یا لپ تاپ‌های R565 چند بار در روز به شارژ نیاز دارند؟

تعداد دفعات شارژ لپ تاپ در طول یک روز به کاربری شما ارتباط دارد. اگر با لپ تاپ نرم افزارهای سنگین را اجرا کرده یا بازی کنید، قطعا شارژ دستگاه به سرعت تمام می‌شود. در صورت کاربری روزانه به راحتی تا نیمی از روز همراه شما می‌ماند و می‌توانید کارهای خود را به پایان برسانید.

آیا کار با صفحه کلید لپ تاپ‌های R565 و R465 راحت است؟

بله، صفحه کلید انواع لپ تاپ‌های سری R با ثبات بوده و برای فشردن هر کدام از کلیدهای آن به نیروی کمی نیاز داریم. یکی از نقاط قوت صفحه کلید دستگاه فاصله استاندارد بین هر کلید است.

آیا کیفیت نمایشگر دستگاه مناسب است؟

تمام مدل‌های سری R با یک نمایشگر FHD همراه می‌شوند. هر تصویر در یک نمایشگر FHD به کمک 2 میلیون و 73 هزار پیکسل ساخته می‌شود. تنها تفاوت در میان لپ تاپ‌های سری R فناوری ساخت آن است؛ به طور کلی انواع نمایشگر IPS امتیاز بالاتری در بررسی‌ها کسب می‌کنند.

آیا برای استفاده از لپ تاپ‌های ایسوس سری R به کول پد نیاز داریم؟

در کاربری روزانه، اجرای نرم افزارهای آفیس و وب گردی سخت افزار دستگاه گرمای زیادی تولید نمی‌کند. اما اگر به اجرای نرم افزارهای سنگین فکر می‌کنید، باید یک کول پد خریداری کنید.

آیا لپ تاپ‌های سری R برای مهندسی برق مناسب است؟

بله، یکی از لپ تاپ‌های مناسب رشته مهندسی برق می‌تواند از سری R ایسوس باشد.

لپ تاپ‌های سری R و لپ تاپ‌های سری K ایسوس چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در مقاله نقد و بررسی تخصصی لپ تاپ‌های سری K ایسوس با ویژگی‌های این گروه از محصولات آشنا می‌شوید. لپ تاپ‌های سری K ایسوس معمولا از فلز ساخته می‌شوند و سخت افزار آن‌ها قدرت بیش‌تری دارند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!