top banner
optane memory

intel optan چیست

حافظه Intel Optane چیست؟

برای درک عملکرد و فناوری این سخت افزار لازم است از سیستم ذخیره سازی در کامپیوتر شناخت مختصری داشته باشیم.
در بیشتر موارد، داده های کامپیوتر شما روی SSD یا HDD ذخیره می شود. SSD مانند یک فلش دیسک و یا یک تراشه حافظه(مانند رم دوربین) عمل می کند. در رابطه با SSD یک مقاله تحت عنوان حافظه SSD چیست توضیحات کاملی داده شده که می توانید مطالعه کنید. HDD نیز از صفحات دیسکی چرخان برای خواندن و نوشتن اطلاعات استفاده می کند. هر کدام از این دو، نکات مثبت و نکات منفی خاص خود را دارند. اما مهمترین نکات اینست که، یک درایو SSD نسبت به HDD سرعت پردازش سریعتری دارد. ولی از جهتی دیگر، یک درایو HDD نسبت به SSD قیمت کمتری دارد.

Intel Optane  یک نوع شتاب دهنده است و این امکان را برای شما فراهم می کند تا سرعت عملکرد HDD را به اندازه SSD و حتی بیشتر افزایش دهید.

برای افزودن Intel Optane ، دستگاه باید 4 ویژگی داشته باشد. این ویژگیها عبارتند از:

  • سیستم عامل Windows 10 x64 (انواع ویندوز 10)
  • پردازنده اینتل Core i3 ,i5 ,i7, i9 از نسل 7 یا بالاتر
  • چیپست مادربرد از سری اینتل 200 یا بالاتر
  • شیار یا اسلت  PCIe x4

در واقع اینتل از محصول Optane خود بعنوان شتاب دهنده هوشمند یاد میکند. پس برای سرعت بخشیدن و افزایش شتاب دستگاه خود، بجای اینکه RAM بیشتری به دستگاه خود اضافه کنید، می توانید عملکرد دستگاه را با شتاب دهنده Optane افزایش دهید. این بدان معناست که شما می توانید یک فضای ذخیره سازی را با کمترین هزینه و با سرعت بالاتر را در اختیار داشته باشید.

این شتاب و سرعت در موارد زیر مشاهده میشود :
افزایش سرعت راه اندازی و یا بوت شدن دستگاه
جستجو و پیدا کردن فایل ها
ذخیره و انتقال فایل های با سایز بالا
اجرای بازی در سطح های مختلف

شاید برایتان مفید باشد: افزایش سرعت اینترنت در ویندوز ۱۰

حافظه intel Optane چگونه باعث افزایش سرعت  میشود؟

تاکنون توضیح دادیم که Intel Optane یک سیستم حافظه است که عملکرد کامپیوتر شما را سرعت می بخشد.

اما دقیقاً چگونه کار می کند؟

در تولید حافظه فلش ها، رم های مختلف و SSD از حافظه های NAND استفاده میشود ولی در حافظه Optane از فناوری 3D XPoint استفاده میشود. 3D XPoint نوع جدیدی از حافظه هایی هستند که سازندگان آن (Micron و Intel) ادعا می کنند، 1000 برابر سریعتر از فلشهای NAND قدیمی هستند.
باید به این مورد توجه داشته باشید که Optane جایگزین RAM نیست. بلکه با آن در ارتباط است.
Optane با استفاده از الگوریتم هوشمند خود، به حافظه بلند مدت دسترسی پیدا میکند و یا هر آنچه پس از خاموش شدن، بر روی کامپیوتر شما باقی میماند را بخاطر میسپارد.
به طور خلاصه، intel Optane ها نقش حافظه پنهان یا همان کش را ایفا میکنند. به سرعت وظایفی را که بیشتر از هر موردی دیگری انجام می دهید را به خاطر میسپارند. حتی پس از خاموش و روشن شدن مجدد این اطلاعات پاک نمیشود. مانند تمام محتوای اجرا شده قبل از راه اندازی مجدد، جستجوی فایل، اجرای برنامه و نمایش تصاویر و …

intel Optane در 2 ظرفیت 16GB و 32GB عرضه شده اند و از درگاه PCIe M.2 برای اتصال به کامپیوتر استفاده میکنند. اینتل ادعا می کند که یک کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ مجهز به هارد دیسک و Optane می تواند ویندوز 10 را سریع تر از یک لپ تاپ با SSD بوت کند.
شکل دیگر Optane در یک سری از SSD های Intel وجود دارد که به حافظه 3D XPoint مجهز شده اند. آخرین محصول از این سری SSD ها 905P است که بسیار سریع و بسیار گران است.

اپتان

طبق گفته اینتل، یک CPU نسل هشتم اینتل با Optane کارهای روزمره را 2.2 برابر سریعتر از CPU بدون این فناوری انجام می دهد. علاوه بر این تخمین زده می شود که فایلهای بزرگ را 3 برابر سریعتر از حالت بدون Optane اجرا شوند.

در این مقاله تا حد امکان سعی شده بصورت خلاصه و قابل درک به این تکنولوژی جدید اشاره ای کرده باشیم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!