top banner
تمیز کردن لپ تاپ ساده‌تر از همیشه

لپ تاپ مانند هر لوازم برقی و الکترونیکی دیگر آهنربای گرد و غبار است، اما کثیف بودن لپ تاپ فقط یک کابوس ظاهری نیست، بلکه می تواند باعث بروز مشکلات روزمره شود. زیرا باعث عملکرد ضعیف لپ تاپ و گرمای بیش از حد آن خواهد شد. ممکن است گرد و غبار گاهی مانع عملکرد دقیق سخت افزار شده و آن قطعه را از کار بیاندازد.

در این مقاله می خواهیم بدانیم چگونه لپ تاپ خود را به درستی تمیز کنیم که کوچکترین آسیبی به لپ تاپ وارد نشود.

تمیز کردن لپ تاپ ساده‌تر از همیشه

تمیز کردن لپ تاپ بدون شک بسیار ساده‌تر از تمیز کردن کامپیوترهای رو میزی است. تمیز کردن لپ تاپ تنها به یک ساعت زمان نیاز دارد؛ در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چطور بدنه، صفحه کلید، نمایشگر و فن‌ها را مثل روز اول تمیز کنید.

نکته مهم: برای تمیز کردن لپ تاپ یا قطعات دیجیتال نباید از محلول‌های شیمیایی مثل وایتکس یا ریکا استفاده کرد. اگر برخی از این مواد به شکل مستقیم با سخت افزار یا بدنه لپ تاپ برخورد داشته باشند ممکن است باعث خرابی، از بین رفتن رنگ یا پوسیدگی آن قسمت شود.

ابتدا لپ تاپ خود را خاموش کنید

چگونه لپ تاپ خود را تمیز کنیم؟
ابتدا لپ تاپ خود را خاموش کنید

قبل هر کاری لپ تاپ خود را خاموش کرده و از برق جدا کنید، تمیز کردن یک لپ تاپ روشن ممکن است به اجزای مختلف آن آسیب برساند. برخی از کاربران لپ تاپ خود را در حالت آماده به کار یا Standby قرار داده و تمیز کردن لپ تاپ را آغاز می‌کنند، این کار اشتباه است. چراکه تمیز کردن لپ تاپ در حالت استندبای تفاوتی با حالت روشن ندارد. در نتیجه ممکن است هارد لپ تاپ شما دچار مشکلاتی مانند Badsector شود.

صفحه کلید

چگونه لپ تاپ خود را تمیز کنیم؟
برای تمیز کردن صفحه کلید لپ تاپ به یک برس یا مسواک نیاز دارید.

در دنیای امروز خرید لپ تاپ، ارزان نمی‌شود. حتی ضعیف‌ترین لپ تاپ بازار در سال 2022 نیز سخت افزار قدرتمندی داشته و تمام کارهای شما را به خوبی انجام می‌دهد. برای این که لپ تاپ دوست داشتنی شما بتواند وظایف خود را انجام دهد، باید آن را تمیز نگه داریم. در آموزش آی تی هوم، تمیز کردن لپ تاپ را از صفحه کلید دستگاه آغاز می‌کنیم.

صفحه کلید لپ تاپ آلوده‌ترین بخش آن است، شما باید چربی اثر انگشت، تکه‌های باقی مانده از خوراکی‌ها و دیگر موارد را پاک کنید. صفحه کلید لپ تاپ با بدنه آن یکپارچه بوده و جدا کردن آن به ابزارهای تخصصی نیاز دارد؛ در نتیجه باید صفحه کلید را در جای خود تمیز کنید. برای این کار به پارچه میکروفیبر، سواپ پنبه‌ای، الکل ایزوپروپیل با خلوص 90 درصد، سرکه سفید، اسپری هوای فشرده و مسواک نیاز داریم.

با یک پارچه میکروفیبر شروع کنید: از پارچه میکروفیبر برای پاک کردن سطح صفحه کلید استفاده کنید؛ این نوع دستمال گرد و غبار را به خوبی تمیز کرده و آن را برای مراحل بعدی آماده می‌کند.  

چگونه لپ تاپ خود را تمیز کنیم؟
پارچه میکروفیبر

استفاده از اسپری هوای فشرده: اسپری هوای فشرده گرد و غبار یا آلودگی‌های بزرگ‌تر را از میان کلیدهای صفحه کلید خارج می‌کند. نکته مهم در زمان استفاده از اسپری هوای فشرده این است که به شکل مداوم هوا را اسپری نکنید، چراکه ممکن است قطرات آب وارد لپ تاپ شود.

از الکل استفاده کنید: مقداری الکل ایزوپروپیل را روی یک سواب پنبه ای بمالید (آن را مستقیم روی لپ تاپ نریزید) و شروع به آرام تمیز کردن صفحه کلید خود کنید تا کاملا اثرات لک و چربی پاک شود.

با مسواک بین کلید ها نفوذ کنید: مقداری الکل ایزوپروپیل  را روی سطح مسواک بمالید و آرام آرام بین کلید ها را پاک کنید.

نکته: به این علت که جدا کردن کیبوردهای لپ تاپ سخت است و نیاز به دانش دارد اگر زیر کلید های کیبورد خود احساس می کنید خرده هایی وجود دارد آن را باید برای تعمیر به مرکزی ببرید که ارایه دهنده این خدمات است، وقتی شخص دیگری به خوبی می تواند این کار را بدون آسیب به داخل کیبورد برای شما انجام دهد کاری که احتمال آسیب دارد را انجام ندهید.

صفحه نمایش لپ تاپ را دوباره زیبا کنید

چگونه لپ تاپ خود را تمیز کنیم؟
صفحه نمایش لپ تاپ را دوباره زیبا کنید

حساس ترین قسمتی که ما باید تمیز کنیم صفحه نمایش است، تمیز کردن نامناسب صفحه نمایش یکی از سریع ترین راه ها برای آسیب جدی به صفحه نمایش است. (برای تمیز کردن صفحه نمایش از دستمال کاغذی یا پارچه کهنه، استفاده نکنید، آنها گرد و غبار را پشت سر میگذارند و ممکن است صفحه نمایش شما را خط بیاندازند. حتی از الکل هم به هیچ عنوان استفاده نکنید ممکن است صفحه نمایش شما با این مواد رنگ پخش کند و خطرناک است .

تنها چیزی که باید صفحه لپ تاپ شما را لمس کند پارچه میکروفیبر است،( آنها ارزان هستند بنابراین به هیچ عنوان جایگزین نکنید.) صفحه را آماده کنید، اگر گرد و غبار صفحه خیلی زیاد است، چند انفجار هوای فشرده و کوتاه به آن بدهید، اگر به طور قابل توجهی گرد و غبار نیست، از هوای فشرده صرف نظر کنید.

صفحه را به آرامی پاک کنید: پارچه میکروفیبر تمیز خود را بردارید و آن را در یک حرکت افقی یا عمودی ملایم روی صفحه بکشید، فشار وارد نکنید و حرکات دایره ای انجام ندهید، اگر دایره شکل حرکت دهید ممکن است چربی ها و لکه ها به صورت دایره ای روی صفحه نمایش باقی بماند.

برای لکه های غیر ممکن: برای چربی ها و لکه های عمیق که به سادگی پاک نمی شوند می توانید 50 درصد سرکه و 50 درصد آب را با هم مخلوط کنید و پارچه میکروفیبر خود را با آن محلول کمی مرطوب کنید و به آرامی روی صفحه نمایش به همان حالت افقی یا عمودی بکشید تا لکه پاک شود.

بدنه لپ تاپ

و حال که صفحه کلید و صفحه نمایش شما تمیز هستند وقت آن رسیده که از قاب لپ تاپ خود مراقبت کنید، این بخش آسان ترین بخش تمیز کردن لپ تاپ است اما به شرط اینکه هیچ برچسبی روی آن نچسبیده باشد.

بدنه لپ تاپ را چگونه تمیز کنیم
تمیز کردن بدنه لپ تاپ از دیگر اجزا ساده تر است.

تمیز کردن بدنه لپ تاپ: برخلاف صفحه‌کلید و صفحه‌نمایش ظریف لپ‌تاپ، قاب آن می‌تواند سختی را تحمل کند. فقط مطمئن شوید که از مواد شیمیایی خشن پرهیز کنید و هرگز مایعات را مستقیماً روی لپ تاپ خود نریزید، همه محلول های تمیز کننده روی پارچه میکروفیبر  شما قرار می گیرند نه روی بدنه لپ تاپ.

می توانید قاب لپ تاپ را با مجموعه ای از محلول ها تمیز کنید، اما توصیه می کنیم از یک پارچه میکروفیبر با سرکه سفید، یا ایزوپروپیل الکل یا آب (البته توجه داشته باشید که این ها را با هم مخلوط نکنید ممکن است به رنگ یا بدنه دستگاه آسیب بزند فقط یک محلول) مایع تمیز کننده را به آرامی روی پارچه بمالید و آرام آرام شروع به تمیز کردن کنید.

نکته: اگر لپ تاپ خیلی کثیف و چرب است با سرکه تمیز کنید ولی اگر گرد و غبار سطحی دارد پارچه میکروفیبر را فقط با آب کمی مرطوب کنید.

پاک کردن بقایای برچسب: اگر جای چسب یا برچسب روی بدنه لپ شما مانده کافی است 90 تا 100 درصد الکل ایزوپروپیل را روی یک پارچه میکروفیبر بمالید و شروع به تمیز کردن کنید.

پاک کردن بقایای برچسب

نکته: برای گرم کردن جای چسب روی بدنه به هیچ عنوان از سشوار استفاده نکنید زیرا گرما به بدنه لپ تاپ آسیب می رساند.

پاکسازی فن ها

پاکسازی فن ها لپ تاپ
پاکسازی فن ها به دانش و مهارت نیاز دارد.

در مورد پاکسازی گرد و غبار فن ها هر چند ماه یکبار بهتر از به مراکزی که این خدمات را انجام می دهند مراجعه کنیم زیرا این کار نیاز به دانش و آگاهی دارد و اگر ما بخواهیم اینکار را خودمان بدون دانش انجام دهیم ممکن است آسیب جدی به لپ تاپ وارد کند همچنین باید در نظر بگیریم که اگر پشت لپ تاپ باز شود گارانتی لپ تاپ باطل می شود.

جمع بندی:

بهترین لپ تاپ های ایسوس از آی تی هوم
حالا لپ تاپ ما تمیز شده است.

حالا لپ تاپ شما سر تا پا تمیز است و می توانید از استفاده از آن لذت ببرید توجه داشته باشید به این شکل تمیز کردن لپ تاپ نباید هر روز یا هر هفته انجام شود اگر شما کسی هستید که مدام با لپ تاپ سر و کله میزنید ماهی یکبار کافیست. در زمان خرید لپ تاپ از آی تی هوم با مشاوران فروش در مورد تمیز کردن دستگاه صحبت کنید.


نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!