top banner
بهترین کارت گرافیک برای رندرینگ

خرید کارت گرافیک برای ویرایش ویدئو یا رندرینگ سه بعدی ساده نیست، مگر اینکه تمام اصطلاحات تخصصی را شناخته یا این مقاله آی تی هوم را از دست ندهید.

گیمرها یکی از خریداران اصلی کارت گرافیک به حساب می‌آیند، خرید کارت گرافیک برای آن‌ها به یک موضوع خلاصه می‌شود؛ عملکرد بهتر در بازی‌های روز دنیا. اما اگر کار شما با کارت گرافیک گره خورده باشد، تمام آن عددها و نمودارها اهمیت پیدا می‌کنند. رندر سه بعدی یا ویرایش ویدئو یک کار تخصصی با کارت گرافیک به حساب می‌آید، برای تبدیل شدن به یک متخصص، این مقاله را از دست ندهید.

رندرینگ به کمک CPU و GPU چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

عملکرد GPU را از مفاهیم پایه بررسی می‌کنیم؛ اصطلاح GPU مخفف شده عبارت Graphic Processing Unit به معنای واحد پردازش گرافیکی است. کارت گرافیک به شکل یکپارچه با پردازنده و مجزا از آن در کامپیوتر قرار می‌گیرد. البته که در این مقاله هدف ما بررسی کارت گرافیک یکپارچه با پردازنده نیست، چراکه این نوع کارت گرافیک عملکرد ضعیفی داشته و آن را برای رندرینگ مناسب نمی‌دانیم.

شاید برای شما جالب باشد: بهترین CPU برای رندرینگ

اگر خلاصه بگوییم، کارت گرافیک برای پردازش یک وظیفه سنگین بهینه سازی شده و پردازنده برای انجام همزمان چندین وظیفه به کار گرفته می‌شود. پردازنده از تعداد هسته‌های محدود (بین 8 تا 32 هسته) استفاده کرده و کارت گرافیک از چند هزار هسته متفاوت قدرت می‌گیرد. فراموش نکنید که هدف ما از بیان این تفاوت‌ها، روشن‌تر شدن ساختار کارت گرافیک و پردازنده است.

کارت گرافیک‌های متداول RTX و GTX در مقابل کارت گرافیک‌های Titan و Quadro

امروز که این مقاله را می‌خوانید، تفاوت زیادی در میان کارت گرافیک‌های متداول و کارت گرافیک‌های تخصصی وجود ندارد. کارت گرافیک‌های متداول مانند انویدیا سری RTX و GTX قدرت پردازش خام فوق العاده‌ای را در اختیار شما می‌گذارند. اما هم‌چنان تفاوت‌هایی وجود دارد.

کارت گرافیک‌های متداول RTX و GTX در مقابل کارت گرافیک‌های Titan و Quadro

کارت گرافیک‌های سری تایتان (Titan) انویدیا و کارت گرافیک‌های رادئون VII (Radeon VII) این مرز بین کارت گرافیک‌های متداول و حرفه‌ای را زیر پا می‌گذارند. بسیاری از کارشناسان دنیای فناوری کارت گرافیک‌های تخصصی رندرینگ را یک دروغ با حافظه رم بیش از حد می‌دانند، به نظر آن‌ها این حجم از حافظه رم کاربردی نیست.

هر دو سری از کارت گرافیک‌های RTX و کوادرو معماری یکسانی داشته و گاهی اوقات می‌توانید آن‌ها را با تعداد هسته پردازش و حافظه رم یکسان مشاهده کرده و خریداری کنید. اما حتی در شرایطی که روی کاغذ دو کارت گرافیک‌ با یکدیگر برابر بوده و تفاوتی دیده نمی‌شود، کارت گرافیک‌های کوادرو یا تایتان قیمت بسیار بالاتری دارند.

کارت گرافیک‌های حرفه‌ای

تفاوت بزرگ در میان کارت گرافیک‌های حرفه‌ای و کارت گرافیک‌های متداول نرم افزار است. کارت گرافیک‌های سری کوادرو انویدیا و کارت گرافیک‌های سری فایرپرو (Fire Pro) از AMD به شخص اختصاصی برای بالاترین بهره‌وری در نرم افزارهای ویرایش و تولید محتوا بهینه سازی شده‌اند. البته که باید تطبیق دقیق یک کارت گرافیک و نرم افزار مورد نظر خود را بررسی کنید.

در کنار ویژگی‌های اختصاصی نرم افزاری، کارت گرافیک‌های تخصصی تا سال‌های سال توسط شرکت سازنده پشتیبانی می‌شوند. بسیاری از کاربران خرید آن‌ها را به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت در نظر می‌گیرند. متاسفانه این پشتیبانی از کارت گرافیک‌های متداول وجود ندارد.

مساله دیگر بهینه سازی تخصصی درایور کارت گرافیک یا رابط سخت افزار و نرم افزار آن است. پردازنده‌های حرفه‌ای برای کاربری صنعتی بهینه سازی می‌شوند؛ افرادی که با نرم افزارهای اتوکد (AutoCAD) یا سالیدورک (SolidWorks) سروکار دارند تفاوت‌‌ها را به خوبی درک می‌کنند. برای مثال ویژگی “RealView” در نرم افزار سالیدورک تنها با کارت گرافیک‌های حرفه‌ای فعال می‌شود.

کارت گرافیک‌های حرفه‌ای

برخی از توسعه دهندگان نرم افزارهای تخصصی صنعتی تنها در صورتی خدمات پشتیبانی خود را به شما ارائه می‌کنند که از کارت گرافیک‌های حرفه‌ای استفاده کنید. اگر رایانه شما از یک کارت گرافیک معمولی قدرت بگیرد، آن‌ها در حل مشکل نرم افزار به شما کمک نمی‌کنند! این مساله برای شرکت‌های بزرگ اهمیت بسیار بالایی دارد. چراکه تنها شرکت‌ها و کاربران بزرگ از کارت گرافیک‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنند.

اگر اقتصادی نگاه کنیم، این کار آن‌ها منطقی به نظر می‌رسد، افراد یا شرکت‌هایی این کار را انجام می‌دهند که سرمایه کافی دارند. یک شرکت با سرمایه کافی از نیروهای متخصص برای کارهای خود کمک می‌گیرد، به این معنا که تمام پرنسل اطلاعات کافی داشته و روند پشتیبانی را درگیر خطاهای کوچک نمی‌کند. کمی ناراحت کننده به نظر می‌رسد اما شما باید در زمان خرید یک رایانه برای کارهای رندرینگ این مسائل را بدانید.

کارت گرافیک‌های متداول

یک کارت گرافیک متداول که در اکثر لپ تاپ‌های موجود در بازار دیده می‌شود، برای بازی و کارهای شبیه به آن عالی است! به کمک یک کارت گرافیک متداول از خانواده انویدیا RTX یا GTX می‌توانید به راحتی با بسیاری از نرم افزارهای ویرایش ویدئو و تصویر کار کنید. بسیاری از شرکت‌های متوسط یا کاربران نیمه حرفه‌ای از کارت گرافیک‌های متداول برای کارهای سخت و سنگین خود استفاده می‌کنند.

کارت گرافیک‌های متداول یک گزینه عالی برای رندرینگ به حساب می‌آیند، چراکه موتور رندرینگ نرم افزارهایی مانند ادوبی پریمیر به خوبی با آن‌ها همگام می‌شود. چراکه آن‌ها درگیر ویژگی‌هایی نمی‌شوند که تنها با کارت گرافیک‌های حرفه‌ای کار کند. از طرفی اگر به بازی کردن علاقه‌ داشته باشید، عملکرد کارت گرافیک‌های حرفه‌ای شما را ناامید می‌کند.

کارت گرافیک‌های متداول

در زمان انتخاب کارت گرافیک باید به کارهای خود و حجم آن فکر کنید. یک کارت گرافیک حرفه‌ای به دلیل بهینه شدن برای رندرینگ و کارهای مشابه عملکرد فوق العاده‌ای از خود نشان می‌دهد. اما تا دو یا چند برابر قیمت ارزش خرید آن را دارد؟ شاید اگر کمی صبر کنید تا کارت گرافیک متداول کار شما را انجام دهد، بهتر باشد.

به عنوان نکته نهایی اگر نرم افزار مورد نیاز شما در کار به ویژگی‌های یک کارت گرافیک حرفه‌ای نیاز نداشته باشد، یک کارت گرافیک متداول انتخاب بهتری خواهد بود. حتی اگر سنگین‌ترین کار دنیا را انجام دهید، یکی از کارت گرافیک‌های RTX 4080 یا RTX 4090 به خوبی به نیاز شما پاسخ می‌دهد.

شاید برای شما جالب باشد: بررسی تخصصی کارت گرافیک RTX 4090

هسته‌های کودا، چرا هسته‌های انویدیا در میان کاربران محبوبیت زیادی دارد؟

هسته‌های کودا، هسته‌های پردازش اختصاصی انویدیا است. این گروه از هسته‌های پردازش را تنها در کارت گرافیک‌های انویدیا مشاهده می‌کنیم. عبارت CUDA مخفف عبارت Compute Unified Device Architecture به معنای “معماری یکپارچه محاسبات” است.

هسته‌های کودا قدرت محاسبه در هر زمینه را داشته و تنها به پردازش گرافیکی محدود نمی‌شود. به همین دلیل است که شما با یک لپ تاپ گیمینگ می‌توانید در کنار اجرای بازی‌های مختلف، با نرم افزارهای سنگین ویرایش یا تولید محتوا نیز کار کنید. به همین دلیل است که از آن‌ها برای تقویت توان پردازش در محاسبات سنگین نیز کمک گرفته می‌شود.

هسته‌های کودا، چرا هسته‌های انویدیا در میان کاربران

برای ویرایش یا تولید محتوا که به رندرینگ نیاز است، هسته‌های کودا یک منبع ضروری برای انجام کار به حساب می‌آیند. اکثر برنامه‌های ویرایش و تولید محتوا به شما اجازه می‌دهند تا برای رندرینگ سریع‌تر از کارت گرافیک نیز کمک بگیرید. برخی از موتورهای محبوبی رندرینگ مانند اکتان (Octane) و ردشیفت (Redshift) بر اساس معماری هسته‌های کودا ساخته شده است.

به این معنی که موتور رندرینگ اکتان یا ردشیفت تنها با لپ تاپ یا رایانه‌ای کار می‌کند که کارت گرافیک انویدیا داشته باشد. در این دو موتور رندرینگ، توان رندرینگ بر اساس تعداد هسته‌های کودا محاسبه می‌شود. هرچه تعداد هسته کودا در لپ تاپ شما بیش‌تر باشد، رندرینگ زمان کم‌تری طول خواهد کشید.

برخی از نرم افزارهای محبوب مانند افترافکت (After Effects) و پریمیر پرو با هر دو نوع کارت گرافیک انویدیا و AMD کار می‌کنند، اما در بسیاری از موارد قابل مشاهده است که عملکرد آن‌ها با کارت گرافیک انویدیا سریعتر‌ بوده و کار در زمان کم‌تری به پایان می‌رسد.

کارت گرافیک جی‌فورس یا کوادرو؟

شاید با جست و جوی بازار لپ تاپ بتوانید دو یا نهایتا سه مدل دستگاه با کارت گرافیک کوادرو پیدا کنید، اما کارت گرافیک‌های انویدیا جی‌فورس (GeForce) محدوده گسترده‌ای از انتخاب‌های مختلف را در دسترس شما می‌گذارد. از طرفی قیمت یک لپ تاپ با کارت گرافیک جی‌فورس بسیار ارزان‌تر از یک لپ تاپ با کارت گرافیک کوادرو است.

تفاوت دو سری کارت گرافیک جی‌فورس و کوادرو را در چند نکته بررسی می‌کنیم

  • کارت گرافیک کوادرو برای کاربران سازمانی بوده و هدف کارت گرافیک جی‌فورس کاربران متداول است.
  • هزینه خرید یک لپ تاپ با کارت گرافیک کوادرو بسیار بالا بوده و به کاربران غیر سازمانی پیشنهاد نمی‌کنیم.
  • انواع لپ تاپ با کارت گرافیک کوادرو از ECC، مقدار بالای حافظه رم، عمق بیت بالاتر نمایشگر و ویژگی‌های تخصصی دیگر پشتیبانی می‌کنند.
  • لپ تاپ یا رایانه با کارت گرافیک کوادرو گزینه مناسبی برای اجرای بازی‌ نیست و عملکرد نهایی آن از کارت گرافیک جی‌فورس ضعیف‌تر خواهد بود.
  • اگر به استفاده از تمامی ویژگی‌های نرم افزارهای تخصصی مانند اتوکد (AutoCAD) یا سالیدورک (Solidwork) فکر می‌کنید، کوادرو بهترین انتخاب شما خواهد بود.
  • به دلیل کمیاب بودن لپ تاپ با کارت گرافیک کوادرو، تنوع پیکربندی آن محدود است.
  • اگر سیستم شما باید 24 ساعت شبانه روز فعال بوده و اطمینان پذیری رایانه یا لپ تاپ اولویت شما است باید کوادرو را خریداری کنید.
  • اگر به حافظه زیاد کارت گرافیک نیاز ندارید، که در ویرایش فیلم با کیفیت بیش از 8K به کار می‌آید، خرید لپ تاپ با کارت گرافیک کوادرو هزینه اضافی خواهد بود.

چرا یک لپ تاپ با کارت گرافیک RTX عملکرد بهتری دارد؟

معماری تورینگ انویدیا توان پردازش کارت گرافیک لپ تاپ و رایانه را به سطح جدیدی رساند، برای اولین بار هسته‌های RT (هسته‌های رهگیری اشعه) و تنسور در کنار کودا قرار گرفتند. هسته‌های RT به شکل اختصاصی اشعه و بازتاب نور را رهگیری کرده و محاسبات مربوط را انجام می‌دهند.

هسته‌های RT باعث کاهش زمان رندرینگ شده و در روند کار به هسته‌های کودا کمک می‌کنند. البته که نرم افزار مورد نظر شما نیز باید بتواند از هسته‌های RT کارت گرافیک‌های جدید انویدیا استفاده کند. به طور کلی اگر لپ تاپ‌ خود را تنها برای ویرایش ویدئو خریداری می‌کنید، وجود این هسته‌ها تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند و تاثیر آن‌ها در رندرینگ سه بعدی دیده می‌شود.

ماجرای هسته‌های تنسور کمی تفاوت دارد. در لپ تاپ‌ و انواع رایانه با کارت گرافیک RTX هسته‌های تنسور پردازش مربوط به هوش مصنوعی را بر عهده دارند. هسته‌های تنسور در ترکیب با فناوی DLSS از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت تصویر استفاده می‌کنند.

لپ تاپ با کارت گرافیک RTX

اگر کار شما با هوش مصنوعی و دیپ لرنینگ (Deep Learning) گره خورده است، هسته‌های تنسور در لپ تاپ‌های گیمینگ قابلیت‌های فوق العاده‌ای را برای پردازش FP16/FP32 و INT4/8 در اختیار شما قرار می‌دهند. به عنوان نکته آخر باید بدانید که دو موتور رندرینگ اکتان و ردشیفت به خوبی از هسته‌های RT استفاده کرده و سرعت رندر را افزایش می‌دهند.

هسته‌های جدید RT و تنسور ویژگی‌های فوق العاده‌ای را به لپ تاپ شما اضافه می‌کنند. اگر امروز به خرید لپ تاپ یا کارت گرافیک جدید فکر می‌کنید، بدون شک باید از نسل جدید RTX باشد. حتی اگر دو سری هسته‌های RT و تنسور به شکل تخصصی در کار شما استفاده نشود، قدرت پردازش خام آن‌ها با هسته‌های کودا بسیار بیش‌تر است.

ویژگی‌‌های یک لپ تاپ ویرایش یا تولید محتوا

نکته مهم در مورد ویرایش ویدئو این است که به نسبت رندرینگ حرفه‌ای کم‌تر به توانایی هسته‌های کودا نیاز دارد. به عبارتی یک لپ تاپ برای رندرینگ باید قویتر از یک لپ تاپ برای ویرایش ویدئو باشد. این مساله زمانی پررنگ می‌شود که ویرایش ویدئو شما محدود به چند ویدئو مبتدی برای یوتوب یا دیگر شبکه‌های اجتماعی باشد.

چارت زیر بنچ‌مارک کارت گرافیک‌های مختلف را در نرم افزار ادوبی پریمیر نشان می‌دهد

ویرایش انواع ویدئو و تصویر به مشخصات و توانایی کارت گرافیک‌های کوادرو ندارد. برای این گروه از کارها به یک لپ تاپ با کارت گرافیک کوادرو نیاز نداریم. حتی اگر در سطح سازمانی بخواهید انواع ویدئو با کیفیت 4K یا 8K را ویرایش کنید، یک لپ تاپ قدرتمند با کارت گرافیک جی‌فورس کافی خواهد بود.

ویژگی‌های یک لپ تاپ مناسب رندرینگ

زمانی که می‌خواهیم از لپ تاپ برای رندرینگ سه بعدی استفاده کنیم، کار کارت گرافیک از همیشه سخت‌تر خواهد بود. رندرینگ سه بعدی به هسته‌های کودا نیاز دارند و هرچه این هسته‌های کودا بیش‌تر باشد، سرعت انجام کار شما بالاتر خواهد بود. نسبت زمان رندرینگ و تعداد هسته‌های کودا یک نسبت مستقیم است.

اوج عملکرد کارت گرافیک و هسته‌های کودا در لپ تاپ یا رایانه زمانی اتفاق می‌افتد که اطلاعات در حافظه رم کارت گرافیک ذخیره شده باشد. در نتیجه زمانی که شما می‌خواهید میلیون‌ها چند ضلعی را محاسبه کنید، حافظه رم کارت گرافیک اهمیت بالایی پیدا می‌کند. به طور خلاصه کیفیت خروجی با حجم حافظه رم مورد نیاز گره خورده است و ارتباط مستقیم دارند.

خوشبختانه اکثر لپ تاپ‌های امروزی با کارت گرافیک RTX 30 حافظه رم قابل توجهی دارند. اما شما باید نیازهای تخصصی خود را در نظر بگیرید، گاهی اوقات 18 گیگابایت حافظه کارت گرافیک RTX 3080Ti لپ تاپ‌های قدرتمند گیمینگ نیز پاسخگوی نیازهای شما نخواهد بود. برخی از کارهای تخصصی می‌توانند از تمام 48 گیگابایت حافظه رم کارت گرافیک کوادرو استفاده کنند.

نتیجه گیری و ارزیابی عملکرد

اولین و بهترین راه برای ارزیابی عملکرد یک کارت گرافیک، بررسی بنچ‌مارک‌های آن است. به طور معمول، کاربران از بنچ‌مارک‌ها و دیگر وب سایت‌های بررسی قطعات برای انتخاب کارت گرافیک‌ خود استفاده می‌کنند. اما در زمان بررسی کارت گرافیک باید چند نکته را در نظر داشته باشید که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مشخصات کارت گرافیک که باید در نظر گرفته شود

  • هسته‌های کودا: قدرت پردازش خام کارت گرافیک را مشخص می‌کند، یک معیار عالی برای عملکرد لپ تاپ در رندرینگ سه بعدی.
  • هسته‌های تنسور: در زمینه هوش مصنوعی به کار گرفته می‌شود، عملکرد آن در یادگیری ماشین و محاسبات هوش مصنوعی دیده می‌شود.
  • هسته‌های RT: به طور اختصاصی برای ردیابی اشعه ساخته شده، اگر نرم افزار مورد نظر شما از آن پشتیبانی کند، در سرعت رندرینگ سه بعدی تاثیر گذار است.
  • حافظه رم کارت گرافیک یا VRAM: در کار با پروژه‌های بزرگ تاثیر قابل توجهی داشته و مقدار آن باید در تناسب با حجم کار در نظر گرفته شود.
  • سرعت کلاک یا GPU Clock: سرعت هسته پردازش کارت گرافیک را نشان می‌دهد.

کارشناسان آی تی هوم برای خرید کارت گرافیک یا لپ تاپ مناسب رندرینگ در کنار شما هستند. پس از مشخص شدن بودجه و نیازهای خود می‌توانید با ما تماس بگیرید تا بهترین کارت گرافیک یا لپ تاپ را به شما معرفی کنیم. حتی اگر انتخاب شما یک لپ تاپ با کارت گرافیک کوادرو باشد، آی تی هوم آن را به دست شما می‌رساند.  

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!