top banner
پایین آوردن لپ تاپ گیمینگ

داغ شدن لپ تاپ گیمینگ، یکی از چالش‌های همیشگی صاحبان این مدل لپ تاپ‌ها است. اگر شما نیز جزو این دسته افراد هستید و به دنبال روش‌هایی برای خنک نگه داشتن لپ تاپ گیمینگ، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

البته شما می‌توانید خلاصه‌ای مفید و جذاب از مقاله را در پادکست زیر بشنوید. 🙂

داغی لپ تاپ، مشکل همیشگی لپ تاپ گیمینگ

همانطور که می‌دانید، یکی از کاربردهای اصلی لپ تاپ گیمینگ برای اجرای بازی‌های ساده تا پیشرفته و همچنین اجرای نرم افزارهای سنگین است!

معمولا به دلیل این که لپ تاپ در حین اجرای بازی ها و نرم افزارهای سنگین، برای ارائه بهترین عملکرد فشار زیادی را بر روی قطعات سخت افزاری وارد می‌کند، داغ می‌شود. موضوعی که در تمام لپ تاپ های گیمینگ چه به صورت کم و در برخی مواقع به صورت زیاد، شاهد بروز آن هستیم.

پس یکی از نکاتی که برای سالم نگه داشتن لپ تاپ گیمینگ خود و افزایش طول عمر مفید آن باید انجام دهید، دانستن نکاتی برای پایین نگه داشتن دمای لپ تاپ است که در واقع موضوع بحث ما در این مقاله است و در ادامه به توضیح آن پرداخته‌ایم.

پایین آوردن دمای لپ تاپ گیمینگ

پنج راهکار فوق کاربردی برای پایین آوردن دمای لپ تاپ گیمینگ

در ادامه کاربردی‌ترین راهکارهای که در کمتر شدن دمای لپ تاپ به کمک شما می‌آید، اشاره کرده‌ایم.

1. تعویض خمیر یا پد سیلیکونی قدیمی

اگر لپ تاپ شما مشکل همیشگی داغ شدن را دارد، یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، تعویض خمیر سیلیکونی قدیمی لپ تاپ است.

در واقع خمیر سیلیکونی یا چسب سلیکونی بین پردازنده، کارت گرافیک و هیت سینک قرار می‌گیرد و نقش مهمی در انتقال حرارت را برعهده دارد.

این خمیر یک بخش مصرفی لپ تاپ است و متاسفانه با گذر زمان کارایی خود را از دست داده و دیگر مانند روزهای اول قادر به انتقال حرارت نیست. پیشنهاد می شود که اگر بیش از سه سال از عمر مفید لپ تاپ گذشته است و مشکل گرم شدن دستگاه را دارید، یکی از کارهایی که باید انجام دهید، تعویض خمیر سیلیکون است. چرا که قطعا عمر مفید خود را کرده است.

البته شما نمی‌توانید خودتان این کار را انجام دهید و حتما باید انجام این کار را به یک تعمیرگاه و فرد متخصص بسپارید.

2. استفاده از task manager برای بستن برنامه‌های اضافه

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند سبب داغ شدن لپ تاپ شما شود، باز بودن پنجره‌ها و برنامه‌هایی است که علنا با آن‌ها سرو کار ندارید و در زمان بالا آمدن ویندوز به صورت اتوماتیک اجرا می‌شوند.

این اتفاق می‌تواند سبب درگیر شدن حجم زیادی از کارایی پردازنده و حافظه‌ی رم سیستم شما شود و به صورت کلی دمای لپ تاپ گیمینگ به خصوص در زمان اجرای بازی را بالا ببرد. پس بهتر است تا قبل از داغ شدن دستگاه با یک راهکار ساده به روش زیر این موضوع را حل کنید.

با کمک کلید ترکیبی Ctrl+Shift+Esc ساده، پنجره‌ی تسک منیجر ویندوز را باز کرده و با کمک آن، نرم افزارهای اضافی که بار زیادی بر روی لپ تاپ عزیز شما قرار می‌دهند را شناسایی کنید و قبل از شروع بازی آن‌ها را ببندید.

3.اجرای بازی‌ها در فریم ریت و تنظیمات گرافیکی پایین

یکی از بیشترین زمان‌هایی که لپ تاپ شما دچار مشکل داغی بیش از اندازه می‌شود، زمانی است که در حال اجرای بازی های روی فریم ریت بالا و تنظیمات گرافیکی بالا هستید. اگر چه انجام این کار بسیار لذت بخش و هیجان انگیز است اما سبب تولید گرمای بالا می‌شود. بر همین اساس پیشنهاد ما اجرای بازی و محدود کردن فریم ریت و پایین آوردن تنظیمات گرافیکی است که تاثیر زیادی در خنک شدن لپ تاپ دارد.

4. قرار دادن لپ تاپ بر روی سطح صاف و استفاده از CoolPad

طبق اصول ساخت و طراحی لپ تاپ، در بیشتر دستگاه‌ها دریچه‌های اصلی ورود هوا در زیر لپ تاپ قرار دارد. اگر شما لپ تاپ را روی یک سطح نرم مانند بالشت یا تشک قرار دهید، این ورودی هوا علنا بسته خواهد شد و در نتیجه لپ تاپ داغ می‌شود که به مرور سبب آسیب رساندن به آن خواهد شد اما در مقابل که زمانی که لپ تاپ را روی سطح صاف و سخت قرار می دهید، فاصله‌ی مورد نیاز برای عبور هوای خنک ایجاد می‌شود.

فن های لپ تاپ گیمنیگ

البته بهتر است تا در موقع کار با لپ تاپ همواره از کول پد استفاده کنید. اصولا کول پدها بسته به کیفیتی که دارند، می‌توانند دمای کلی لپ تاپ را بین 3 تا 10 درجه سانتی گراد کاهش دهند.

5. تعویض فن‌های از رده خارج شده

به عنوان آخرین راهکاری که می‌توانید انجام دهید، به تعویض فن‌های قدیمی لپ تاپ اشاره می‌کنیم. فن‌های لپ تاپ شما زمانی خوب کار می‌کنند که سرعت فن با افزایش دما تنظیم باشد و همزمان با بالا رفتن دمای پردازنده و کارت گرافیک، سرعت فن نیز افزایش پیدا کند.

اگر فن لپ تاپ شما چنین عملکردی ندارد، احتمالا دچار مشکل است و باید تعویض شود.

به عنوان نکته باید اضافه کرد که گاهی اوقات ممکن است تا بعد از آپدیت کردن بایوس، عملکرد مختل شده و فن لپ تاپ شما در یک سرعت قفل شود و با افزایش حرارت، سرعت آن زیاد نشود. این موضوع قابل حل شدن است.

در حالت ایده‌آل دمای پردازنده و کارت گرافیک در حین بازی باید چقدر باشد؟

در نظر گرفتن دمای پردازنده و کارت گرافیک در حین بازی بسیار مهم است و در بهترین حال باید عددی بین 70 تا 80 درجه را نشان دهد.

چنانچه دما بالا تر از 80 برود، با کندی عملکرد رو به رو خواهید شد و در دمای بالاتر از نیز سیستم به صورت ناگهانی خاموش خواهد شد.

همواره سعی کنید تا در زمان بازی با کمک نرم افزارهای کنترل دما، دمای پردازنده و کارت گرافیک را داشته باشید و آن را روی بهترین حالت نگه دارید.

مروری بر آنچه خواندیم…

در این مطلب به راهکارهای پایین آوردن دمای لپ تاپ گیمینگ اشاره کردیم. این نکته بسیار مهم است! چرا که نه تنها برای رسیدن به بهترین کارایی سیستم نیاز است، بلکه به یک عامل در خرابی لپ تاپ نیز به حساب می‌آید.

قابلیت گردش هوا به کمک کیبرد

البته امروزه تولید کنندگان لپ تاپ ایده‌های خلاقانه ای را در تولید محصولات خود برای کاهش دمای لپ تاپ به کار می گیرند. مانند به کارگیری کیبوردهایی با قابلیت کمک به گردش جریان هوا .

شما همیشه سعی کنید تا لپ تاپ خود را با انجام این نکات روی دمای مناسب قرار دهید و از خرابی آن به مرور زمان جلوگیری کنید.خوشحال می‌شویم اگر راهکار دیگری دارید با ما در میان بگذارید 😊

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!