top banner
افزایش عمر باطری لپ تاپ

9 راهکار برای افزایش عمر باتری لپ تاپ

نیاز به شارژ کردن مداوم وسایل برقی مانند لپ تاپ مسئله خسته کننده ای است. این مسئله زمانی عصبی کننده است که مجبور ید در محیطی با دستگاه کار کنید که در آنجا پریز برق هم وجود ندارد.
خوشبختانه لپ تاپ های جدید از نظر شارژ دهی نسبت به نسل های قبل بهتر عمل می کنند. امروزه حتی باتری لپ تاپ های ارزان قیمت و لپ تاپ های گیمینگ می‌توانند تا حدود 8 ساعت دوام آورند. در برخی از این دستگاه های سبک و قابل حمل تا 14 ساعت قدرت شارژ دهی وجود دارد. مانند MacBook ، Surface ، ZenBook ها

نمونه این دستگاه ها در برند ایسوس سری های ذن بوک (ZenBook) آن است که میتوانید با جدیدترین مدل های آن آشنا شوید.

لپ تاپ ایسوس سری ذنبوک

لپ تاپ ایسوس ZenBook UX435EG

با این حال، واقعیت این است که اگر از دستگاه درست استفاده نشود عمر باتری لپ تاپ شما به اندازه ادعا شده دوام نخواهد آورد. ولی اگر به برخی عوامل کلیدی توجه کنید عمر باتری لپ تاپ شما افزایش می یابد.

بیایید مروری کنیم  به اینکه چگونه می توانیم بالاترین بازدهی را از باتری لپ تاپ بگیریم.

باتری

1-حالت صرفه جویی در باتری را فعال کنید

وقتی از باتری لپ تاپ خود استفاده می کنید ، Windows میزان شارژ باتری را در TaskBar نشان می دهد. ithome توصیه می کند که بر روی آیکون میزان باتری لپ تاپ کلیک کنید و مطمئن شوید که یکی از ویژگی های صرفه جویی در مصرف برق فعال است.

این حالتها, Better Battery , Battery Saver  Better Performance

ذخیره باطری

2-وسایل جانبی استفاده نشده را از پریز برق جدا کنید

ithome همچنین توصیه می کند در حالی که از باتری استفاده می کنید ، لوازم جانبی (هارد کسترنال یا فلش یا وبکم) را از لپ تاپ جدا کنید. لوازم جانبی علاوه بر دریافت داده از لپ تاپ (حتی زمانیکه در حالت استفاده نمی‌باشند) برق دریافت می‌کنند. این امر باتری لپ تاپ شما کاملاً خالی می کند.

3- قبل از تخلیه کامل لپ تاپ را شارژ کنید

اکثر کابران دوست دارند حداکثر استفاده را از باتری لپ تاپ خود بکنند. تکرار مداوم این کار باعث آسیب رسیدن به باتری می‌شود. توصیه می شود در صورت امکان اجازه ندهید شارژ باتری به زیر 20% برسد، این باعث می شود که عمر باتری شما افزایش یابد. زیرا استفاده از باتری با شارژ کم باعث فشار بر روی آن شده و در نهایت ظرفیت شارژ آن کاهش می یابد.

4- لپ تاپ خود را از سرما و گرما دور نگه دارید

ithome توصیه می کند از لپ تاپ خود را در شرایطی دمای محیط معتدل استفاده کنید. درجه حرارت شدید باعث می شود لپ تاپ شما بیشتر کار کند و در نتیجه باتری لپ تاپ سریعتر تخلیه می شود. قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرما و سرمای شدید می تواند به خود باتری آسیب برساند و عمر مفید آن را کاهش دهد.

5- RAM کافی داشته باشید

شرکت DELL یک پیشنهاد جالب برای افزایش عمر باتری دارد : دقت کنید که مقدار حجم RAM کافی برای انجام دستورالعملهای خود داشته باشد . اگر CPU اطلاعات را در حافظه RAM ذخیره کند بهتر از آن است که هارد دیسک مجبور باشد کار کند . این یک چرخه سریع تر برای بازیابی داده ها است و همچنین باعث می شود هارد دیسک کمتر کار کند ، که به طور قابل توجهی باتری لپ تاپ شما دیرتر خالی می‌شود.

افزودن-رم

6- لپ تاپ خود را به برق وصل نکنید

شرکت Wired به کاربران لپ تاپ توصیه می‌کند که لپ تاپ ها همیشه به پریز برق متصل نباشند. آنچه آنها دریافتند این است که لپ تاپ های که مدام به برق متصل هستند چرخه شارژ کمتری دارند .

این مقدار چرخه کمتر نسبت به کسانی است که باتری خود را بین 20 تا 80 % نگه داشتند.

پس نیاز نیست که همیشه باتری خود را 100% شارژ کنید. (البته بعضی از لپ تاپ ها حالت شارژ هوشمند دارند که باعث افزایش عمر باتری می‌شود ، در این صورت اگر لپ تاپ مدام به برق وصل باشد مشکلی پیش نمی‌آید).

باتری

7- روشنایی صفحه را کم کنید

بیشتر اوقات ، به صفحه نمایش با روشنایی بسیار بالا نیاز نخواهید داشت. تنظیمات روشنایی پایین مانیتور به صرفه جویی در مصرف باتری لپ تاپ کمک می کند ، زیرا صفحه نمایش در اکثر دستگاه ها بیشترین مصرف برق را دارد.

توصیه میشود ویندوز را طوری تنظیم کنید که اگر مدت کوتاهی از لپ تاپ استفاده نشد مانیتور خاموش شود.

8- Wi-Fi و بلوتوث را خاموش کنید

اگر نیازی به اتصال Wi-Fi و بلوتوث ندارید این ویژگی ها را خاموش کنید. حتی اگر Wi-Fi یا بلوتوث دستگاه به وسیله ای متصل  نباشد ، ممکن است دستگاه مدام در حال جستجو برای اتصالات دیگر باشد. بنابراین اگر نیازی به اتصال ندارید ، فقط کافی است آن را خاموش کنید تا به آن احتیاج پیدا کنید.

بلوتوث و وایفای

9- SSD بخرید

هارد دیسک لپ تاپ خود را با یکSSD  عوض کنید. SSDها مانند حافظه فلش عمل می کنند که برای کار کردن بسیار کمتر از یک هارد دیسک مکانیکی نیاز به برق دارند.

SSD مزایای دیگری نیز دارد. لپ تاپ شما بسیار سریعتر کار خواهد کرد ، زیرا امکان دسترسی سریع به پرونده ها را دارد. در واقع در مصرف باتری لپ تاپ صرفه جویی می‌شود، زیرا قادر خواهید بود کارها را سریعتر انجام دهید.

اس اس دی و هارد

در پایان باید گفت باتری لپ تاپ یک وسیله مصرفی محسوب می‌شود. هر وسیله مصرفی طول عمری دارد بالاخره یک روز باید تعویض شود. ولی با انجام هر یک از این 9 راهکار می‌توانید کمک زیادی به افزایش عمر باتری دستگاه خود بکنید. این نکات هر چند جزئی باعث افزایش طول عمر باتری می‌شود و چند مدتی دیرتر مجبور به تعویض آن خواهید بود.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!