top banner
بررسی لپ تاپ های گیمینگ

این روزها، بازار خرید لپ‌ تاپ‌ گیمینگ به‌ شدت همه‌گیر است. بسیاری از گیمرها این دستگاه‌ها را به سیستم‌های گیمینگ دسکتاپ ترجیح می‌دهند. شاید مهم‌ترین مزیت این دستگاه‌ها قابل حمل بودن آن‌ها است. برای این که شما بتوانید بهترین لپ‌تاپ گیمینگ را انتخاب کنید، لازم نیست که به طور تخصصی عملکرد قطعات سخت‌افزاری را بدانید!

اما اگر با کارکرد هر قطعه به طور اجمالی آشنایی داشته باشید، خیلی آسان‌تر و همچنین، با صرف وقت و هزینه‌ای به مراتب کمتر، می‌توانید لپ‌تاپ مورد نظر خود را تهیه کنید.در این مقاله از آی تی هوم به بررسی سخت‌افزار لپ تاپ های گیمینگ برای حرفه‌ای‌ها می‌پردازیم. بنابراین اگر دوست دارید تا در این مورد اطلاعاتی داشته باشید، تا انتهای مطلب ما را دنبال کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

مقاله بررسی بهترین لپ تاپ گیمینگ برای شما مناسب است اگر:

• به دنبال بهترین لپ تاپ، برای اجرای آخرین بازی‌های روز دنیا هستید.
• به تازگی در رشته‌های مرتبط با گرافیک قبول شده‌اید یا به ارتقای ابزار کار خود فکر می‌کنید.
• در زمینه ویرایش و تدوین محتوای ویدئویی فعالیت دارید.
• می‌خواهید روش انتخاب بهترین لپ تاپ ساخته شده برای بازی را یاد بگیرید.

معرفی بهترین لپ تاپ‌ گیمینگ سال 2023

در ابتدای کار به سراغ معرفی بهترین لپ تاپ گیمینگ 2023 می‌رویم تا آشنایی کلی با این سری از لپ تاپ‌ها داشته باشید و در ادامه سخت افزار لپ تاپ گیمینگ را به صورت جزء به جزء بررسی خواهیم کرد. همچنین ویدیوی زیر می‌تواند اطلاعات فوق العاده‌ای را در این زمینه در اختیار شما قرار دهد:)

لپ تاپ‌ گیمینگ کمتر از 40 میلیون تومان

در این قسمت لیستی از بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ که می‌توانید با کمتر از 40 میلیون تهیه کنید را در اختیار شما قرار داده‌ایم. البته به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت تمایل به مشاهده لپ تاپ‌های دیگری که در این محدوده قیمت وجود دارند، مقاله بهترین لپ تاپ تا 40 میلیون تومان را مشاهده کنید.

لپ‌تاپ ThinkBook 15 Gen 2 – DE، طراحی باریک جالبی دارد و ضخامت آن به ۱۹ میلی‌متر هم نمی‌رسد. با ۱.۷ کیلوگرم وزن به راحتی قابل حمل است. جنس قاب نمایشگر، برخلاف انتظار و در این محدوده‌ی قیمتی از آلومینیم و قاب پایین از پلی کربنات فشرده ساخته شده است. این لپ تاپ از پردازنده‌ Core i3 نسل ۱۱ اینتل با ۲ هسته‌ی اصلی و ۴ هسته‌ی ترد برخوردار است و با ۶ مگابایت قدرت کش می‌تواند بازه‌ی فرکانس ۳.۰ تا ۴.۱ گیگاهرتز را ارائه دهد. ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع DDR4 و کارت گرافیک مجزای انویدیا جی فورس مدل MX 450 GDDR6 با قدرت ۲ گیگابایت وی‌رم به همراه حافظه‌ی ذخیره سازی SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت از نوع M.2 NVMe نشان می‌دهد که به آسانی بازی‌های سطح پایه را ساپورت می‌کند و در اوقات فراغت می‌توانید برای سرگرمی روی این دستگاه حساب کنید. نمایشگر ۱۵.۶ اینچی TN با کیفیت ULL HD (1920 × 1080) با روکش مات و نسبت تصویر 16:9 تصاویری در اندازه‌ی استاندارد را ارائه می‌دهد. روشنایی نمایشگر عالی است و رنگ‌ها طبیعی و زیبا به نظر می‌رسند و جزئیات زیادی را ارائه می‌دهند.

لپ تاپ لنوو IdeaPad 3 – BF، دستگاهی خوش‌ساخت باریک و با وزن ۱.۷ کیلوگرم، به آسانی قابل حمل است. این دستگاه در بطن خود از پردازنده‌ی نسل ۱۱ اینتل مدل Core i7 1165G7 بهره می‌برد. این تراشه با ۴ هسته‌ی اصلی و ۸ هسته‌ی ترد ۱۲ مگابایت حافظه‌ی کش و بازه‌ی فرکانس ۲.۸ تا ۴.۷ گیگاهرتز را ارائه می‌دهد. ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4 3200 MHz، پردازنده‌ی مجزای گرافیکی مدل MX 450 GDDR6 با قدرت ۲ گیگابایت، به همراه حافظه‌ی ذخیره سازی SSD با ظرفیت یک ترابایت نشان از دستگاهی قدرتمند دارد که بدون کمترین مشکلی می‌تواند بازی‌های سطح پایه را اجرا کند. نمایشگر 15.6 اینچی TN با وضوح FULL HD (1920 × 1080)، روکش مات و زاویه‌ی دید گسترده، تصاویری با جزئیات بالا و رنگ‌های طبیعی را برای شما به ارمغان می‌آورد. این لپ‌تاپ علاوه بر استفاده‌ی مهندسی، اداری، دانشجویی، فروشگاهی و زمینه‌های دیگر، می‌تواند بازی‌های سطح پایه تا میان‌رده را بدون مشکل اجرا کند.

لپ تاپ ایسوس Vivobook Pro M6500QH – G یک دستگاه باریک، سبک و ارزشمند است که با طراحی مدرن عرضه می‌شود. پردازنده‌ رایزن 7 ازشرکت AMDبا ۸ هسته‌ی اصلی که تماما عملکرد بالا را ارائه می‌دهند به همراه ۱۶ هسته‌ی ترد، می‌تواند ۲۰ مگابایت قدرت کش را در بازه‌ی فرکانس پایه ۳.۳ گیگاهرتز تا فرکانس بوست ۴.۲ گیگاهرتز را تحویل دهد که به تمام معنا یک پردازنده ی میان‌رده‌ی واقعی است. ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم به همراه کارت گرافیک مجزای انویدیا جی فورس مدل GTX 1650 GDDR6 که ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم دارد، قدرت پردازشی بسیار زیادی را ارائه می‌دهد تا علاوه بر بازی‌های سطح میانی، حتی بسیاری از بازی‌های سطح حرفه‌ای را نیز در وضوح Full HD اجرا کند. نمایشگر ۱۵.۶ اینچی از نوع IPS با وضوح FULL HD (1920 × 1080) که از نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند، از روشنایی مناسبی بهره می‌برد و تصاویری بسیار خوش‌رنگ و با جزئیات بالا را ارائه می‌دهد. استفاده از حافظه‌ی ذخیره سازی پرسرعت SSD با ظرفیت یک ترابایت به عملکرد سریع‌تر سیستم کمک می‌کند. ویووبوک پرو M6500QH – G ایسوس بدون تردید، نسبت به قیمتی که عرضه می‌شود، قدرت پردازشی عالی را ارائه می‌دهد. این لپ‌تاپ علاوه بر گیم می‌تواند برای انجام بسیاری از کارهای محاسباتی، رندرینگ، ادیت ویدیو مورد استفاده قرار گیرد.

لپ تاپ‌های گیمینگ کمتر از 50 میلیون تومان

اگر به خرید یک لپ تاپ در محدوده قیمت 50 میلیون تومان فکر می‌کنید در این قسمت به معرفی سه عدد از بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ کمتر از 50 میلیون پرداخته‌ایم.

لپ‌تاپ Victus 15 FA1093DX – CA دستگاهی از برند آمریکایی HP است که با مشخصات عالی مانند تراشه‌ی Core i5 نسل ۱۳ عرضه می‌شود. این پردازنده با ۸ هسته‌ی اصلی و ۱۲ رشته و ۱۲ مگابایت قدرت کش، بازه‌ی فرکانس ۲.۱ تا ۴.۶ گیگاهرتز را ارائه می‌دهد. ۸ گیگابایت حافظه رم که تا ۳۲ گیگابایت دیگر نیز قابل افزایش است، به همراه کارت گرافیک انویدیا جی فورس مدل RTX 3050 که توان ۶ گیگابایت رم را با خود حمل می کند، قدرت عالی برای انجام گیم را فراهم می‌سازد. حافظه‌ی ذخیره سازی یک ترابایتی SSD هم به سرعت عملکرد سیستم کمک می‌کند و هم مخزن بسیار بزرگی برای ذخیره سازی داده‌های شما خواهد بود. نمایشگر ۱۵.۶ اینچی IPSبا وضوح FULL HD (1920 × 1080) که از نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند. همچنین، از ویژگی‌های دیگری مانند استفاده از روکش مات، روشنایی ۲۵۰ نیتی و فضای رنگی 45% NTSC بهره می‌برد. این لپ‌تاپ میان‌رده که بهترین سخت افزار لپ تاپ های گیمینگ را در دل خود جای داده با قدرت شگرفی که عرضه می کند یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ میان‌رده محسوب می‌شود که بدون هیچ مشکلی قادر است تا با تراشه‌ی قدرتمند و گرافیک ۶ گیگابایتی، بسیاری از بازی‌های بالا رده و جدید را نیز پردازش کند.

این بار با غول دیگری از لپ‌تاپ‌های پرچمدار سری Omen اچ‌پی آشنا شوید که با ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم به پیشواز پردازش بازی‌های سنگین می‌رود و درصورت نیاز حتی می‌توانید این مقدار را تا ۳۲ گیگابایت دیگر نیز افزایش دهید تا با رم ۶۴ گیگابایتی به راحتی از پس اجرای هر نوع گیم جدید بربیاید! لپ‌تاپ اچ پی OMEN 16 C0002DX – BA علاوه بر میزان رم وحشتناک، بهترین سخت افزار لپ تاپ های گیمینگ را در بطن خود دارد. پردازنده‌ی AMD سری Ryzen 7 5800H با ۸ هسته‌ی اصلی تماما پرقدرت، ۱۶ رشته و ۱۶ مگابایت حافظه‌ی کش، فرکانس پایه‌ی ۳.۲ گیگاهرتز تا فرکانس بوست ۴.۴ گیگاهرتز را تحویل می‌دهد. پردازنده‌ی گرافیکی مجزای AMD Radeon مدل RX 6600M GDDR6 با قدرت خارق‌العاده‌ی 8 گیگابایت، برگ برنده‌ی دیگر این لپ‌تاپ در برابر رقیبان به شمار می‌رود. نمایشگر بزرگتر ۱۶ اینچی از نوع IPS که فضای کاری بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد، از کیفیت Full HD با وضوح 1920 × 1080 و نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز بهره می‌برد. این نمایشگر با ۲۵۰ نیت روشنایی، زاویه‌ی دید گسترده، روکش مات و فضای رنگی 45% NTSC تصاویری با جزئیات بسیار زیاد و رنگ‌هایی زنده و شاداب را به نمایش درمی‌آورد. کیفیت تصاویر لپ‌تاپ‌های اچ‌پی همیشه رضایت کامل کاربران را به دنبال داشته است.

لپ تاپ لنوو LOQ Gaming – CA نیز علاوه بر بهترین سخت افزار لپ تاپ های گیمینگ، با نمایشگر لمسی و پشتیبانی از قلم استایلوس پا در دایره‌ی بزرگان گیم می‌گذارد. نمایشگر ۱۵.۶ اینچی از نوع IPS با دقت FULL HD (1920 × 1080) از نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند و فناوری‌های زیادی مانند پشتیبانی از G-Sync، زمان پاسخگویی 5 ms، فضای رنگی 45% NTSC، زاویه دید 178 درجه و روشنایی 350 Nits را نیز ارائه می‌دهد. در بخش پردازنده، لنوو این لپ‌تاپ لمسی بسیار زیبا را به تراشه‌ی ۸ هسته‌ای و ۱۲ رشته‌ای نسل ۱۳ اینتل مدل Core i5 مجهز می‌کند. این تراشه با ۱۲ مگابایت حافظه‌ی کش بازه‌ی فرکانس ۲.۱ تا ۴.۶ گیگاهرتز را تولید می‌کند. حافظه‌ی رم ۱۶ گیگاباتی که تا ۱۶ گیگابایت دیگر نیز می‌توانید ارتقا دهید، در کنار کارت گرافیک انویدیا جی فورس مدل RTX 4050 GDDR6 با قدرت ۶ گیگابایت به آسانی از پس بازی‌های سنگین نیز برمی‌آید. حافظه‌ی ذخیره سازی SSD با ظرفت ۵۱۲ گیگابایت به سرعت بیشتر عملکرد سیستم کمک می‌کند.

لپ تاپ‌های گیمینگ بالای 60 میلیون تومان

اگر نگران بودجه خود نیستید و بر اساس نیاز خود و کارایی لپ تاپ دوست دارید یک محصول همه فن حریف داشته باشید، در این قسمت چهار لپ تاپ فوق‌العاده برای گیمینگ را به شما معرفی‌ کرده‌ایم.

لپ‌تاپ ایسوس TUF Gaming FX707ZU4 – B همان‌طور که نمایشگر غول‌پیکر ۱۷.۳ اینچی دارد، در بطن خود بهترین سخت افزار لپ تاپ های گیمینگ را نیز حمل می‌کند. پردازنده‌ی Core i7 نسل ۱۲ اینتل، ۱۴ هسته‌ی اصلی و ۲۰ رشته دارد که درمجموع قدرت خارق‌العاده‌ی ۲۴ مگابایت کش را در بازه‌ی فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز تا ۴.۷ گیگاهرتز ارائه می‌دهد. ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم که تا ۳۲ گیگابایت دیگر قابل ارتقا است، به همراه پردازنده‌ی گرافیکی RTX 4050 GDDR6 از انویدیا جی فورس با قدرت ۶ گیگابایت برای پردازش سریع محتوا به یاری پردازنده‌ی اصلی می‌شتابند تا اجرای کاملا روان و سریع را تجربه کنید. حافظه‌ی پرسرعت SSD با ظرفیت یک ترابایت می‌تواند هزاران فایل شما را در دل خود ذخیره کند. نمایشگر IPS این لپ‌تاپ دقت FULL HD (1920 × 1080)، نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز، روکش مات و پشتیبانی از فناوری‌های MUX Switch + Optimus، پشتیبانی از Adaptive-Sync و زاویه‌ی دید گسترده را نیز ارائه می‌دهد. بنابراین تصاویر در این نمایشگر بزرگ بسیار دقیق‌تر، با جزئیات بیشتر و کیفیت رنگ بالاتر به نمایش در می‌آیند تا گیمرها بتوانند جزئی‌ترین حرکات را زیرنظر داشته باشند. این لپ‌تاپ مخصوص گیمرهایی تولید می‌شود که علاوه بر سخت‌افزار قدرتمند، تمایل به خرید لپ‌تاپی با نمایشگر بزرگ و باکیفیت هستند.

لپ‌تاپ TUF Gaming FX707VV – A از آخرین تراشه‌های پرچمدار نسل ۱۳ اینتل پردازنده‌ی Core i9 بهره می‌برد. این تراشه‌ی ۱۴ هسته‌ای با ۲۰ رشته و قدرت ۲۴ مگابایت حافظه‌ی کش و بازه‌ی فرکانس ۲.۶ تا ۵.۴ گیگابایت قدرت عظیمی را عرضه می‌کند. استفاده از ۱۶ گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی انویدیا جی فورس مدل RTX 4060 GDDR6 با قدرت ۸ گیگابایت و حافظه ذخیره سازی یک ترابایتی SSD قدرت کم‌نظیری را تولید می‌کند که هیچ بازی جدید سری AAA نخواهد توانست در کار پردازش آن خللی ایجاد کند. این لپ‌تاپ از نمایشگر بزرگ ۱۷.۳ اینچی با وضوح FULL HD (1920 × 1080) ، نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز و کلی فناوری‌های افزایش کیفیت تصویر بهره می‌برد تا تصاویری بس چشم‌نواز را برای شما تولید کند.

لپ تاپ اچ پی مدل ENVY 16 H1023DX – A از پردازنده ی نسل ۱۳ اینتلCore i9 با ۱۴ هسته و ۲۰ رشته بهره می‌برد و بازه‌ی فرکانس ۲.۶ تا ۵.۴ گیگاهرتز را ارائه می‌دهد. ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم که تا ۳۲ گیگابایت دیگر نیز قابل ارتقا است، به همراه یکی از قدرتمندترین کارت‌های گرافیک انویدیا جی فورس مدل RTX 4060 GDDR6 با قدرت ۸ گیگابایت، پردازنده‌ی اصلی را یاری می‌دهند تا این لپ‌تاپ با قدرتی فوق تصور عرضه شود. بدون شک بازی‌های دارای سنگین‌ترین گرافیک نیز قادر نخواهند بود در کار این لپ‌تاپ کمترین مشکلی ایجاد کنند. نمایشگر ۱۶ اینچی با وضوح WQXGA 2K (2560 × 1600) و روشنایی ۴۰۰ نیت که از فضای رنگی sRBG 100% پشتیبانی می‌کند تصاویری با کیفیت شگفت‌انگیز را ارائه می‌دهد.

لپ‌تاپ ایسوس ROG Strix SCAR 18 G834JY – A یک غول واقعی است. آخرین و قدرتمندترین پردازنده‌ی نسل ۱۳ اینتل Core i9 13980HX قلب تپنده‌ی این لپ‌تاپ را تشکیل می‌دهد. میزان ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم که می‌توان تا ۶۴ گیگابایت دیگر نیز ارتقا داد و همچنین یکی از قوی‌ترین تراشه‌های گرافیکی Nvidia GeForce یعنی تراشه‌ی RTX 4090 GDDR6 با قدرت فضایی ۱۶ گیگابایت در کنار تراشه‌ی اینتل قرار دارند تا با همکاری یکدیگر یکی از قوی‌ترین لپ‌تاپ‌های دنیا را شکل دهند. قدرت خارق‌العاده‌ای را که این لپ‌تاپ تولید می‌کند، انگار ایسوس آن را برای بازی‌های بسیار قدرتمندتر نسل آینده خلق کرده است زیرا در حال حاضر تصور نمی‌شود بازی چنان قدرتتمندی وجود داشته باشد که بتواند جلو این دستگاه قد علم کند. نمایشگر ۱۸ اینچی این لپ‌تاپ با وضوح WQXGA 2K (2560 × 1600) و نسبت تصویر 16:10 با نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتز، زاویه دید 178 درجه، زمان پاسخ‌گویی 3 ms و فضای رنگی 100% DCI-P3 تصاویری با جزئیات و کیفیت رنگ فوق تصور و رویایی را برای شما به ارمغان می‌آورد. خرید این دستگاه مساوی است با عدم نیاز به ارتقا برای شاید بیش از یک دهه و با اطمینان می‌توان گفت هرکس توان خرید آن را داشته باشد هرگز از خرید خود پشیمان نخواهد شد.

اگر به خرید یکی از لپ تاپ‌های آی تی هوم در محدوده قیمت 60 میلیون تومان فکر می‌کنید، مقاله بهترین لپ تاپ تا 60 میلیون را از دست ندهید. در این مقاله با جزئیات کامل در مورد لپ تاپ‌های 60 میلیون تومانی می‌خوانید. لپ تاپ‌های قرار گرفته در محدوده قیمت 60 میلیون تومان پرچمداران شرکت‌های مختلف به حساب می‌آیند.

بررسی سخت افزاری لپ تاپ گیمینگ

آیا بهترین لپ‌تاپ گیمینگ یعنی دستگاهی با قدرتمندترین سخت‌افزار؟

در حال حاضر بیش از صدها مدل لپ‌تاپ گیمینگ در بازار وجود دارد و انتخاب یک مدل از میان این همه تنوع، کار چندان ساده‌ای نیست. به طور حتم، انتخاب بهترین لپ‌تاپ گیمینگ به معنای انتخاب گران‌ترین دستگاه نیست!

 چه بسا دستگاه‌هایی بسیار ارزان‌تر نیز وجود دارند که می‌توانند بازی‌های مورد نظر شما را بدون هیچ مشکلی پردازش و اجرا کنند، پس در قدم اول باید کاربری خود را مشخص کنید. یکی دیگر از دلایل سردرگمی بسیاری از کاربران در انتخاب یک دستگاه گیمینگ مناسب، عدم آگاهی آن‌ها از عملکرد سخت‌افزارهای موجود در یک لپ‌تاپ است!

 برخی تصور می‌کنند برای اجرای یک بازی بدون مشکل باید لپ‌تاپی تهیه کنند که آخرین پردازنده‌ی اینتل یا AMD را با قدرتمندترین مدل‌های کارت گرافیک و میزان رم فضایی، همه را به صورت یکجا داشته باشد!

در حالی که این طور نیست و این سه مورد تنها بخشی از سخت‌افزارهای یک لپ‌تاپ گیمینگ را تشکیل می‌دهند و برای داشتن یک تجربه‌ی بصری عالی، پارامترهای زیادی دخیل هستند که لزوما به معنای استفاده از قدرتمندترین تراشه‌ها و میزان رم فضایی نیست بلکه با شناخت اجمالی عملکرد این سخت‌افزارها قادر خواهید بود تا لپ‌تاپ مورد نظر خود را با قیمتی بسیار کم‌تر از آنچه تصور می‌شود، تهیه کنید.

بررسی مهم‌ترین بخش‌های سخت‌افزاری لپ‌تاپ گیمینگ

در ادامه بخش‌های مختلف یک لپ تاپ گیمینگ را از نظر سخت افزاری بررسی خواهیم کرد.

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی لپ تاپ‌های ساخته شده برای بازی را از ظاهر دستگاه آغاز می‌کنیم. هنگام خرید یک لپ‌تاپ اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، کیفیت ساخت، استحکام، وزن و ابعاد دستگاه است. بسیاری از لپ‌تاپ‌ها بدنه‌ی آلومینیومی دارند یا حداقل برای قاب بالا از آلومینیم استفاده می‌کنند که علاوه بر زیبایی خاص، حس القای یک لپ‌تاپ مدرن و گران‌قیمت به شما دست می‌دهد.

وزن کمتر از ۲ کیلوگرم برای لپ تاپ، هرچند که برای حمل و نقل انتخاب بهتری است اما لپ‌تاپ‌های گیمینگ قدرتمند با نمایشگر بزرگ، به دلیل استفاده از سیستم خنک کننده‌ی عالی، معمولا بیش از ۲ کیلوگرم وزن دارند. بنابراین وزن زیاد برای یک لپ‌تاپ مناسب بازی به خصوص اگر بدنه‌ی فلزی داشته باشد امری کاملا طبیعی است.

انواع لپ تاپ گیمینگ از نظر طراحی

بررسی پردازنده‌ی مرکزی یا CPU در لپ تاپ‌های گیمینگ

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در سخت افزار لپ تاپ‌های گیمینگ، پردازنده‌ی مرکزی است که در واقع مغز لپ‌تاپ شما محسوب می‌شود و اجرای محاسبات، عملکردها و برنامه‌ها را برعهده دارد.

شرکت اینتل (intel) و ای‌ام‌دی (AMD) بزرگترین تولیدکنندگان پردازنده‌های مرکزی هستند. هرکدام از این دو برند سری‌های مختلفی از تراشه‌های مرکزی را تولید می‌کنند.

استفاده از جدیدترین تراشه‌های این دو برند، شما را به مدت چندین سال از ارتقای سخت‌افزار لپ‌تاپ بی‌نیاز می‌کند. پردازنده‌های اینتل در نسل‌های مختلف تولید می‌شوند که پردازنده‌های نسل ۱۳ جدیدترین تراشه‌های این شرکت هستند و لپ تاپ نسل 13 هم از قدرتمندترین لپ تاپ‌های بازار به شمار می‌روند.

بررسی پردازنده در لپ تاپ مناسب گیمینگ

پردازنده‌های سری Ryzen 7000 نیز جدیدترین تراشه‌های شرکت AMD به شمار می‌روند. پردازنده‌های هر نسل شامل چندین مدل  هستند که اکنون شما می‌توانید با توجه به نیاز خود تراشه‌ی مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

به عنوان مثال، هر نسل از پردازنده‌های اینتل در چهار سری Core i3، Core i5، Core i7 و Core i9 تولید می‌شوند. هر پردازنده دارای چندین هسته، چندین رشته یا ترد، قدرت حافظه‌ی کش و بازه‌ی فرکانس کاری است. هرچه تعداد هسته‌ها، رشته‌ها و قدرت کش بیشتر باشد و پردازنده بازه‌ی فرکانس کاری بالاتری را ارائه دهد، قدرت آن پردازنده بیشتر است.

به عنوان مثال پردازنده‌ی نسل ۱۲ اینتل سری Core i7 دارای ۱۴ هسته (۶ هسته برای اجرای کارهایی سنگین و ۸ هسته برای پردازش کارهای معمولی) بعلاوه‌ی ۲۰ رشته و ۲۴ مگابایت حافظه‌ی کش دارد و بازه ی فرکانس پایه‌ی ۲.۳ تا حداکثر ۴.۷ گیگاهرتز را تولید می‌کند. این یک پردازنده‌ی بسیار قدرتمند است. حال، پردازنده‌های دیگری که قدرت کش کم‌تر و فرکانس پایین‌تر را ارائه دهند قدرت آن از این تراشه کمتر است.

بنابراین، هرچه تعداد هسته‌های اصلی و مجازی بیشتر باشند، حافظه‌ی کش قدرت بیشتری را ارائه کند و بازه‌ی فرکانس کاری پردازنده بیشتر باشد، لپ تاپ گیمینگ شما سرعت و قدرت بیشتری را تحویل می‌دهد.

به طور کلی در لپ تاپ‌های گیمینگ انواع پردازنده‌های زیر دیده می‌شود:

پردازنده‌های AMDپردازنده‌‌های اینتل
AMD رایزن 5اینتل Core i5
AMD رایزن 7اینتل Core i7
AMD رایزن 9اینتل Core i9
بررسی کارت گرافیک و پردازنده در لپ تاپ گیمینگ

بررسی پردازنده‌ی گرافیکی یا GPU در لپ تاپ‌های گیمینگ

دومین بخش مهم در سخت افزار لپ تاپ های گیمینگ، پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) یا «واحدهای پردازش گرافیکی» نام دارد.

هر بازی با مجموعه‌ای از تصاویر ساخته می‌شود، هر کدام از آن تصاویر یک “فریم” نام دارد؛ وظیفه ساخت فریم‌ها روی دوش کارت گرافیک است. به عبارتی هر آنچه که در نمایشگر لپ تاپ مشاهده می‌کنید را کارت گرافیک می‌سازد.

کارت گرافیک شما هر اندازه قوی‌تر باشد، تصاویر هم با کیفیت‌تر به نمایش در می‌آیند. همچنین برای گیمرها یا تدوین‌گرها، کارت گرافیک اهمیت ویژه‌ای دارد. به عنوان مثال، ظاهر شدن تصاویر با رنگ‌های دقیق، سرعت مناسب، ارائه‌ی تصاویر دو بعدی و سه بعدی و… تنظیم تمام این موارد را پردازنده‌ی گرافیکی انجام می‌دهد.

پردازنده‌‌های گرافیکی به دو شکل وجود دارند. یکی مدل یک‌پارچه و دیگری گسسته یا مجزا. در مدل یکپارچه، پردازنده‌ی مرکزی یعنی CPU به همراه خود یک GPU نیز دارد که پردازش گرافیک سبک را انجام می‌دهد.

 شما برای انجام برنامه‌های معمولی نیاز به گرافیک مجزا ندارید؛ اما برای داشتن بهترین تجربه‌ی بازی، کارهای رندرینگ، ادیت فیلم، طراحی با کمک رایانه (CAD) و… اغلب به گرافیک مجزا نیاز دارید که به صورت کاملا مجزا از CPU نصب می‌شود. این نوع کارت گرافیک از سوی برندهای بسیاری عرضه می‌شوند.

کارت‌های گرافیک مجزا از برند انویدیا جی فورس با قدرت پردازشی مختلف از محبوب‌ترین کارت های گرافیکی لپ‌تاپ به شمار می‌روند. در این مورد به دو مشخصه توجه کنید . یکی مدل گرافیک مجزا که در دو سری GDDR5 و GDDR6 تولید می‌شوند که مسلما دومی نوع جدیدتر بوده و دیگری مقدار حافظه وی‌رم (Vram) که در اصطلاح عام یعنی مقدار قدرت کارت گرافیک که از ۲ تا ۲۴ گیگابایت متفاوت است.

مقایسه ram و vram

 به عنوان مثال، کارت گرافیک Inno3D GeForce GTX 1650 GDDR6 Twin X2 OC با قدرت ۴ گیگابایت Vram یک کارت‌ گرافیک ارزان قیمت از برند Nvidia GeForce است که برای انجام بسیاری از بازی‌ها تا سطح میان‌رده مناسب است

فراموش نکنید که تمام مدل‌های کارت گرافیک مجزا برای بازی کردن ساخته نمی‌شوند. کارت گرافیک‌های سری MX انویدیا توان کافی برای اجرای نرم افزارهای گرافیکی و بازی‌های سبک را در اختیار شما می‌گذارند؛ اما هرگز برای بازی کردن پیشنهاد نمی‌شوند. کارت گرافیک‌های انویدیا GTX و RTX یا کارت گرافیک‌های AMD رادئون سری 6000 برای بازی ساخته شده‌اند.

بررسی حافظه‌ی رم کوتاه مدت Random Access Memory یا RAM

سومین بخش سخت افزاری لپ تاپ های گیمینگ را به رم یا حافظه‌ی کوتاه مدت اختصاص می‌دهیم. 

حافظه رم، درست مثل حافظه کوتاه انسان عمل می‌کند. اطلاعات به شکل موقت روی آن ذخیره شده و در اختیار پردازنده قرار می‌گیرند. سرعت و پهنای باند حافظه رم بسیار بیش‌تر از انواع فضای ذخیره سازی است. یک لپ تاپ ساخته شده برای بازی حداقل باید 8 گیگابایت حافظه رم داشته باشد. اما پیشنهاد می‌کنیم مدل‌هایی با 16 گیگابایت حافظه رم را انتخاب کنید، چراکه برای اجرای جدیدترین بازی‌های روز دنیا 8 گیگابایت حافظه رم کافی نیست.

به عبارت دیگر وقتی شما یک برنامه را اجرا می‌کنید تمام داده‌های آن برنامه، برای دسترسی سریع پردازنده‌ی مرکزی روی رم قرار می‌گیرند. به محض این که سیستم را خاموش کنید تمام اطلاعات آن برنامه از روی رم حذف می‌شوند. بنابراین، هرچه میزان رم بیشتر باشد، داده‌های بیشتری برای ارائه به پردازنده ی مرکزی روی رم ذخیره می‌شوند.

بررسی حافظه رم در لپ تاپ گیمینگ

بررسی فضای ذخیره سازی در لپ تاپ‌های گیمینگ

چهارمین قطعه سخت افزاری که قصد بررسی آن را داریم،حافظه‌ی ذخیره سازی است. لپ‌تاپ شما برای نصب برنامه‌ها و ذخیره سازی انواع فایل‌های صوتی، تصویری، گیم و دیگر برنامه‌ها، به حافظه‌ی ذخیره سازی نیاز دارد. برای این منظور، دو نوع حافظه‌ی ذخیره سازی وجود دارد.

  • حافظه‌ی ذخیره سازی هارد دیسک یا HDD
  •  حافظه‌ی پرسرعت SSD

حافظه‌های HDD در مقایسه با حافظه‌های SSD قیمت پایین‌تری دارند و جدا از سرعت پایین‌تر، میزان خرابی آن‌ها زیاد است و به هیچ عنوان نمی‌توانند با حافظه‌های SSD رقابت کنند. شاید تنها مزیت آن‌ها حجم حافظه‌ی ذخیری سازی بالا و قیمت پایین‌تر باشد.

برای یک گیمر سرعت انجام برنامه اهمیت بسیار زیادی دارد، بنابراین بهتر است از حافظه‌ی SSD استفاده کنید اما اگر می‌خواهید در هزینه نیز اندکی صرفه‌جویی کنید باز می‌توانید از یک حافظه‌ی ذخیره سازی SSD با ظرفیت پایین‌تر مثلا 256 گیگابایت برای نصب سیستم عامل و نصب برنامه‌ها بهره ببرید و در کنار آن یک حافظه‌ی ذخیره سازی HDD با ظرفیت بالا مثلا حداقل یک ترابایت هم برای ذخیره سازی فایل‌های دیگر خود استفاده کنید.

فضای ذخیره سازی همان حافظه‌ ثابت و پایداری است که ویندوز، بازی‌ها و نرم افزارهای مورد نیاز شما روی آن نصب می‌شود. این حافظه باید سریع باشد، چراکه بارگذاری یک بازی یا اجرای یک نرم افزار از روی آن انجام می‌شود. سریع‌ترین حافظه امروز حافظه حالت جامد یا SSD است؛ انواع حافظه SSD در کنار سرعت بالا در برابر ضربه مقاومت خوبی داشته و طول عمر مناسبی دارند.

بررسی حافظه ذخیره سازی در لپ تاپ گیمینگ

بررسی نمایشگر لپ تاپ‌های ساخته شده برای بازی

تفاوتی ندارد برای چه کاری به خرید لپ تاپ از آی تی هوم فکر می‌کنید؛ در هر حال کیفیت نمایشگر لپ تاپ اهمیت بسیار بالای دارد. تمام زحمت کارت گرافیک و پردازنده دستگاه به کمک نمایشگر به چشم شما نمایش داده می‌شود. اما در مورد لپ تاپ‌های ساخته شده برای بازی، در کنار کیفیت، نرخ نوسازی نیز اهمیت بالایی دارد.

هر اندازه کیفیت و رزولوشن نمایشگر بالاتر باشد، جزئیات بیشتر و دقت تصویر بالاتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. کمترین وضوح انتخابی بهتر است 1920*1080 باشد.

هرچند که رزولوشن‌های بالاتر تا 4K می‌تواند تجربه‌ی بصری لذت‌بخش‌تری را برای شما به ارمغان آورد. اما نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما در حال حاضر نیاز به نمایشگر 4K ندارید و وضوح Full HD نیز کفایت می‌کند، زیرا برای دریافت تجربه‌ی بصری بهتر باید از کیفیت Full HD استفاده کنید تا نرخ فریم ریت بالاتری را داشته باشید.

در حال حاضر اکثر بازی‌ها از کیفیت‌های Full HD (1080P) با رزولوشن 1920*1080، 2K(1440P) با وضوح 1440*2560 یا 4K(UHD) با کیفیت 2160*3840 پشتیبانی می‌کنند اما با افزایش میزان وضوح، نرخ فریم ریت بازی شما کاهش می‌یابد.

صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ

نمایشگر IPS بهتر است یا OLED؟

به طور کلی، پنل‌های نمایشگر در دو دسته‌ی IPS و OLED تولید می‌شوند. هرکدام از این دو نوع مزایا و معایبی دارند. پنل‌های IPS از نظر روشنایی عالی عمل می‌کنند که در محیط‌های بسیار روشن مانند فضای آزاد هم می‌توانید از نمایشگر خود استفاده کنید اما با افزایش بیش از حد روشنایی، کیفیت رنگ‌ها کاهش می‌یابند.

علاوه بر این، پنل‌های IPS از کنتراست محدودی پشتیبانی می‌کنند و رنگ مشکی را نمی‌توانند به طور غنی و مشکی کامل ارائه دهند.

این پنل‌ها به دلیل استفاده از نور پس زمینه، میزان انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و فناوری ساخت این پنل‌ها نسبتا قدیمی محسوب می‌شود. البته در این دسته پنل‌های VA و TN نیز قرار دارند که پنل TN ارزان‌ترین نوع بوده و کیفیت آن نیز از دو مدل دیگر پایین‌تر است.

اگر دوست دارید تا در مورد نمایشگرهای IPS بیشتر بدانید: تکنولوژی صفحه نمایش IPS چیست؟

پنل‌های OLED برای استفاده گیم که معمولا در داخل محیط‌های بسته مانند اتاق انجام می‌شود و حتی می‌توان با کشیدن پرده‌ها باز هم میزان روشنایی را کاهش داد، تجربه‌ی بصری فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند که به هیچ عنوان با پنل‌های IPS قابل مقایسه نیست.

همچنین، این پنل‌ها در هنگام نمایش صحنه‌های HDR، تصاویر برجسته‌تری را همراه با جزئیات بیشتر به نمایش درمی‌آورند. نمایشگرهای IPS نیز از فناوری HDR می‌توانند پشتیبانی کنند اما کیفیتی را که ارائه می‌دهند به اندازه‌ی کیفیت خیره کننده‌ی پنل‌های OLED نیست.

بررسی انواع پنل نمایشگر در لپ تاپ گیمینگ

توجه به نرخ نوسازی را فراموش نکنید!

یکی دیگر از فناوری‌های مربوط به نمایشگر لپ‌تاپ نرخ نوسازی تصویر است که نمایشگرهای معمولی نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز را ارائه می‌دهند اما برای انجام بازی بهتر است که لپ‌تاپ شما نرخ نوسازی حداقل ۱۲۰ هرتز را ارائه دهد. برخی از مدل‌ها حتی تا نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتز را نیز ارائه می‌دهند اما بهتر است که نمایشگر بتواند نرخ نوسازی متغیر را ارائه دهد. یعنی هرچه سرعت حرکت اجسام بیشتر شود، نرخ نوسازی افزایش یابد و در زمانی که تصویر مثلا روی یک منظره ثابت می‌شود، نرخ نوسازی نیز به حداقل ممکن (حتی تا یک هرتز) کاهش یابد. این کار باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

بیشتر بدانید: نرخ تازه سازی مانیتور چیست؟

نرخ نوسازی 60 فریم در ثانیه برای اجرای بسیاری از بازی‌ها کافی است. اما برای بهترین تجربه از دنیای بازی‌ها پیشنهاد می‌کنیم یک لپ تاپ با نرخ نوسازی بالای 90 هرتز را انتخاب کنید. برای مثال لپ تاپ میان رده ایسوس FX707ZR در کنار آخرین نسل از سخت افزار، نرخ نوسازی 144 هرتز را در دسترس شما قرار می‌دهد.

اندازه‌ی نمایشگر به سلیقه‌ی شما بستگی دارد اما در کل، هرچه نمایشگر بزرگتر باشد تجربه‌ی بصری بهتری را شاهد خواهید بود. سایز نرمال ۱۵.۶ اینچی تا ۱۶ اینچی است اما اگر مشکل تامین هزینه نداشته باشید، ایسوس لپ‌تاپ‌هایی با نمایشگر غول‌پیکر ۱۸ اینچی نیز تولید می‌کند.

انواع سایز نمایشگر در لپ تاپ گیمینگ

سیستم خنک کننده

از سیستم خنک کننده می‌توان به عنوان ششمین سخت افزار لپ تاپ های گیمینگ نام برد. پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی در هنگام اجرای بازی‌های دارای گرافیک سنگین به شدت گرما تولید می‌کنند. اگر گرمای تولید شده دفع نشود مسلما در عملکرد سیستم اخلال ایجاد می‌کند. اولین نشانه‌ی آن کند شدن عملکرد لپ‌تاپ است که به وضوح می‌توانید این مورد را مشاهده کنید. البته اکثر لپ‌تاپ‌ها از سیستم خنک کننده‌ی مطلوب بهره می‌برند که دارای چندین فن است و تازمانی که مجاری گردش هوا مسدود نگردد، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

سیستم خنک کننده قوی

طول عمر شارژدهی باتری

دیگر سخت افزار لپ تاپ های گیمینگ باتری است که دارای ظرفیت مناسبی باشد و بتواند برای حداقل چندین ساعت شارژدهی کند. این مورد شاید بیشتر برای لپ‌تاپ‌های قابل حمل خیلی مهم باشد که در پیک‌نیک یا مسافرت بتوانید از باتری استفاده کنید وگرنه لپ‌تاپ‌هایی که در مکان ثابت قرار دارند می‌توانند از پریز برق استفاده کنند و ظرفیت باتری چندان مهم نیست.

بنابراین این مورد به تصمیم شما بستگی دارد، زیرا استفاده از باتری جز در مواقعی که برق شهری قطع شود، استفاده‌ی دیگری نمی‌توان انجام داد و افزایش ظرفیت باتری با افزایش قیمت لپ‌تاپ رابطه‌ی مستقیم دارد.

 کیبورد

یک کیبورد مناسب دیگر سخت افزار لپ تاپ های گیمینگ محسوب می‌شود. شاید بسیاری از افراد خیلی به این مورد توجه نکنند اما صفحه کلید از سخت‌افزارهای مهم یک لپ‌تاپ گیم محسوب می‌شود.

اگر از لپ‌تاپ بیشتر برای انجام گیم استفاده می‌کنید، بهتر است دستگاه مورد نظر دارای صفحه کلید مکانیکی باشد.

کلیدهای کیبورد مکانیکی هنگام استفاده صدا تولید کرده و ضربات کوبشی انگشتان را به خوبی تحمل می‌کنند، در هنگام استفاده می‌توانید کلیدهای بیشتری را به‌صورت همزمان فشار دهید، از آن‌جا که این کیبوردها از فلز در نقاط تماس سوئیچ و کیبورد استفاده می‌کنند، می‌توانند توانایی تحمل بیش از ۵۰ میلیون بار فشار کلید را داشته باشند و به شما امکان می‌دهد تا در مقایسه با صفحه کلید رایج کامپیوتر، سریع‌تر، دقیق‌تر و سبک‌تر تایپ کنید.

 پورت‌های ورودی و خروجی

هرچند که لپ‌تاپ‌های امروزی معمولا تمام پورت‌های مورد نیاز شما را دارند اما باز هم می‌توانید دقت کنید که پورت‌های USB-C، HDMI و Thunderbolt داشته باشد.

بهترین لپ تاپ گیمینگ برای کارهای گرافیکی

لپ تاپ‌های گیمینگ به دلیل سخت افزار قدرتمند خود می‌توانند یک گزینه عالی برای کارهای گرافیکی باشند. کارهای گرافیکی با نرم افزارهایی مانند 3D MAX، افترافکت و ادوبی پریمیر گره خورده است که به سخت افزار بسیار قدرتمند نیاز دارند.

البته که سطح سخت افزار لپ تاپ گیمینگ باید با پروژه شما همخوانی داشته باشد. چراکه لپ تاپ‌های گیمینگ گستردگی بالایی داشته و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی را از دست ندهید. در این مقاله با سخت افزار مورد نیاز کارهای گرافیکی آشنا شده و می‌توانید لپ تاپ مخصوص خود را انتخاب کنید.

بهترین لپ تاپ گیمینگ برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ تاپ گیمینگ برای مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر گرایشات مختلفی دارد و در برخی از این گرایشات به یک لپ تاپ قدرتمند نیاز داریم. لپ تاپ‌های گیمینک ایسوس، لنوو، ایسر و HP می‌توانند یک گزینه فوق العاده برای رشته مهندسی کامپیوتر باشند. از طرفی هر رشته نکات ظریفی دارد که برای انتخاب لپ تاپ مناسب رشته کامپیوتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله اختصاصی آن را مطالعه کنید. در این مقاله جزئیات مربوط به رشته مهندسی کامپیوتر اشاره شده تا در انتخاب بهترین لپ تاپ شما را راهنمایی کند.

لپ تاپ‌های گیمینگ چه تفاوتی با لپ تاپ‌های معمولی دارند؟

اگر این سوال را در بازار تهران مطرح کنید، از دنیای سخت افزار برای شما می‌گویند. سخت افزار لپ تاپ‌های ساخته شده برای بازی قدرت بیش‌تری دارد. اما مساله مهم در بررسی یک لپ تاپ ساخته شده برای بازی و یک دستگاه روزمره مانند لپ تاپ‌ ایسوس زنبوک در سیستم خنک کننده آن‌ها است.

شرکت ایسوس به دلیل محدودیت سیستم خنک کننده در لپ تاپ‌های ذنبوک به اجبار از سخت افزار ضعیف‌تری استفاده می‌کند. اما لپ تاپ‌ TUF یا ROG این شرکت از همان سخت افزار رایانه رومیزی استفاده می‌کنند. چراکه ایسوس از دو فن برای خنک کردن سخت افزار قدرتمند لپ تاپ استفاده کرده است.

جمع بندی

لپ تاپ‌های گیمینگ سی‌پی‌یو‌های قدرتمندی دارند و به طبع نیز پردازش قدرتمندی انجام می‌دهند. کارت گرافیکی این دستگاه حداقل 8 گیگابایت است که بسته به نیاز مخاطب مقدار آن افزایش پیدا می‌کند. داشتن حافظه داخلی SSD در این لپ تاپ‌ها از ملزومات محسوب می‌شود که مقدار حجم آن نیز به نیاز مخاطب بستگی دارد. از این لپ تاپ می‌توانید برای انجام کارهای گرافیکی سنگین، پروژه‌های مهندسی و به روزترین بازی‌های موجود در بازار استفاده کنید.

چرا لپ تاپ‌های قدرتمند را با نام لپ تاپ‌های گیمینگ می‌شناسیم؟

چرا که سخت‌ترین کار در دنیای دیجیتال اجرای بازی‌های مدرن با گرافیک پیچیده است. هیچ کاری به اندازه بازی کردن به رایانه فشار وارد نمی‌کند. اما کارایی این لپ تاپ‌ها به دنیای بازی محدود نمی‌شود. شما می‌توانید از لپ تاپ‌های ساخته شده برای بازی برای هر کاری استفاده کنید. اگر برای ویرایش ویدئو یا تصاویر به یک رایانه همراه و قدرتمند نیاز داشته باشید، لپ تاپ گیمینگ یک گزینه فوق العاده خواهد بود.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!

نظرات کاربران

  1. حسن

    لپ تاپ گیمینگ در گیم طولانی مدت داغ میکنن این باعث fps دراپ نمیشه؟

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      سلام و درود حسن عزیز
      FPS ربطی به گرما نداره ولی با این وجود بهتره ی کولینگ پد داشته باشید برای استفاده دراز مدت از لپ تاپ

      پاسخ به این نظر
  2. sia

    کاش میگفتید با هر لپتاپ چه بازیهایی میشد انجام داد و با چه کیفیتی؟

    مثلا کالاف دیوتی یا جی تی ای ۵ و … چه سخت افزاری نیاز دارند؟ 🤔

    پاسخ به این نظر
    1. Reza Amini

      سلام
      وقت شما بخیر این گیم هایی که شما گفتید با کیفیت بالا بخواید بازی کنید دستگاه بالارده داشته باشید مثل G713QE که سی پی یو رایزن 7 5800 داره رام 16 حافظه اس اس دی و گرافیک 3050 TI
      برای اجرای این بازی ها با کیفیت متوسط و پایین مدل K571GT پیشنهاد میشود که سی پی یو i5 رام 8 حافظه 512 اس اس دی و گرافیک چهار گیگ 1650

      پاسخ به این نظر