top banner
مقایسه پردازنده اینتل و AMD

در حال اسمبل کامپیوتر رویایی خود هستید؟ برای ساخت یک کامپیوتر شخصی (PC) عالی، باید به موارد زیادی فکر کنید. قصد دارید از کدام سیستم عامل استفاده کنید؟ چه کارت گرافیکی برای بازی مناسب است؟ اصلا قطعات را از کجا تهیه کنید؟ موارد زیادی برای بررسی وجود دارد، اما یک تصمیم مهم که نمی توانید فراموش کنید این است که آیا از پردازنده AMD یا Intel برای سیستم جدید خود استفاده خواهید کرد؟

رقابتی داغ که تمامی ندارد! نبرد همیشگی AMD در برابر Intel یک رقابت کلاسیک در دنیای پردازنده‌هاست، اما آیا یک برند واقعاً از دیگری برتر است؟ در این مقاله به مقایسه اینتل و AMD، این دو غول تکنولوژی می‌پردازیم.

تنوع محصولات، کلید انتخاب شماست! با عرضه CPUهای سری Ryzen 7000 از سوی AMD و پردازنده‌های نسل چهاردهم Meteor Lake و Raptor Lake Refresh از طرف Intel، گزینه‌های فوق‌العاده‌ای برای انتخاب وجود دارد. بیایید مقایسه‌ای دقیق بین این دو برند داشته باشیم.

اینتل یا AMD

نگاهی به تاریخچه؛ نبردی طولانی‌مدت

AMD و Intel به دلایل خوبی، از شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در زمینه قطعات کامپیوتر هستند. برای دهه‌ها، آن‌ها برای ارائه سریع‌ترین، توانمندترین و پرامکانات‌ترین پردازنده‌ها برای گیمرها، کاربران وب و حرفه‌ای‌ها باهم رقابت کرده‌اند. در طول سال‌ها، شاهد پیشرفت‌های چشمگیری از هر دو طرف بوده‌ایم. AMD با طراحی‌های پیشگامانه خود وارد میدان می‌شد و Intel نیز با تراشه‌های انقلابی پاسخ می‌داد. با این حال، در حالی که اینتل بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ بر عملکرد پرچمداران (Flagship) تسلط داشت، راه‌اندازی پردازنده‌های سری Ryzen توسط AMD ورق را برگرداند.

مقایسه جعبه‌های پردازنده اینتل و AMD

این تراشه‌ها که در سال ۲۰۱۷ عرضه شدند، رقابتی جدی‌تر از یک دهه گذشته را برای اینتل رقم زدند و از آن زمان به بعد، این رقابت تنها افزایش یافته است. امروزه، اینتل و AMD با جدیدترین طراحی‌های خود، بالاترین عملکرد پردازنده‌ای را که تا به حال در قطعات رایج دیده‌ایم، ارائه می‌دهند. هسته‌های بیشتر، فرکانس‌های بالاتر و ویژگی‌های جدید، باعث شده تا بهترین پردازنده‌های اینتل و AMD، بسیار هیجان‌انگیز باشند.

پردازنده‌های رومیزی؛ مقایسه بر اساس قیمت

هنگام ارتقای کامپیوتر، پردازنده‌های متنوع AMD و Intel گزینه‌های عالی برای بررسی هستند. جدیدترین مدل‌های میان‌رده شامل سری Ryzen 7000 از AMD و نسل چهاردهم Raptor Lake از Intel می‌شوند.

این پردازنده‌ها تا 24 هسته، فرکانس کاری تا 6 گیگاهرتز و میزان کش بسیار بیشتری در مقایسه با سریع‌ترین پردازنده‌های نسل قبل ارائه می‌دهند. با این حال، جهش عملکردی فوق‌العاده‌ای نسبت به نسل قبل (13th-gen) اینتل ندارند و باعث می‌شود پردازنده‌های نسل گذشته اینتل همچنان گزینه‌های جذابی باشند.

مقایسه ظاهری پردازنده اینتل و AMD

در اینجا جدیدترین پردازنده‌های میان‌رده AMD و Intel آورده شده است و شما می‌توانید آنها را باهم مقایسه کنید.

AMD Ryzen 7000 (سری جدید)

مدلهسته/رشتهحافظه پنهان (L2+L3)فرکانس پایهفرکانس بوستTDPقیمت
Ryzen 9 7950X16/3280MB4.5GHz5.7GHz170W$699
Ryzen 9 7900X12/2476MB4.7GHz5.6GHz170W$549
Ryzen 7 7700X8/1640MB4.5GHz5.4GHz105W$399
Ryzen 5 7600X6/1238MB4.7GHz5.3GHz105W$299

Intel Raptor Lake (نسل 14)

مدلهسته/رشتهحافظه پنهان (L2+L3)فرکانس پایهفرکانس بوستTDPقیمت
Core i9-14900K24 (8+16) / 3268MB3.2GHz (هسته P)تا 6 گیگاهرتز125W پایه / 253W ماکزیمم$590
Core i7-14700K16 (8+12) / 2861MB3.4GHz (هسته P)تا 5.6 گیگاهرتز125W پایه / 253W ماکزیمم$410
Core i5-14600K14 (6+8) / 2044MB3.5GHz (هسته P)تا 5.3 گیگاهرتز125W پایه / 181W ماکزیمم$320

AMD همچنین نسل محدودی از APUهای Ryzen 8000 را ارائه می‌کند که از همان معماری Zen 4 سری Ryzen 7000 بهره می‌برد، اما هسته‌های گرافیکی مجتمع بیشتری دارد. این پردازنده‌ها برای کامپیوترهای همه-کاره گیمینگ طراحی شده‌اند، اما عملکرد پردازشی آن‌ها به طور قابل توجهی ضعیف‌تر است.

شاید این مقاله نیز برای شما جذاب باشد: مقایسه نسل ۱۴ اینتل با ای ام دی ۷۰۰۰

مقایسه تخصصی اینتل و AMD

CPU رایانه شاید به اندازه مغز انسان پیچیده نباشد، اما پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد. برای بررسی کامل پردازنده‌های اینتل و AMD باید آن‌ها را از جهات مختلف زیر ذره‌بین قرار دهیم و آنها را مقایسه کنیم.

کدام پردازنده برای بازی بهتر است؟

انتخاب بهترین CPU برای بازی ساده نیست، قوی‌ترین پردازنده بازار توسط شرکت اینتل ساخته می‌شود اما AMD را دست کم نگیرید. پردازنده Core i9 مدل 14900K قدرت بی رقیب را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ رقیب مستقیم جنگجوی اینتل نیز رایزن 9 مدل 7950X به حساب می‌آید.

اما بهترین پردازنده برای اجرای بازی‌های روز دنیا، پردازنده 8 هسته‌ای رایزن 7 مدل 7800X3D است. این تراشه برای اجرای بازی‌ها بهینه سازی شده و به همین دلیل عملکرد آن در اجرای بازی‌ها به CPU اینتل Core i9 مدل 14900K با آن همه قدرت نزدیک است.

در نهایت باید بدانید که قیمت پردازنده AMD تنها 370 دلار بوده و 280 دلار از هیولای اینتل ارزان‌تر است. آیا اندکی قدرت بیش‌تر ارزش پرداخت 280 دلار بیش‌تر را دارد؟ باید این نکته را فراموش نکنیم که تمام پردازنده‌های AMD برای بازی ساخته نشده‌اند.

پردازنده اینتل

کدام پردازنده برای تولید و ویرایش محتوا بهتر است؟

قوی‌ترین همیشه بهترین است اما  باید قیمت را در نظر بگیرید. برای پیدا کردن نقطه تعادل بین قیمت و عملکرد به کاری که با رایانه انجام می‌دهید، توجه می‌کنیم. برای ویرایش و تولید محتوا میان رده‌های اینتل خودنمایی می‌‌کنند، CPU ایتنل Core i5 مدل 14600K با قیمت 317 دلار هر کاری را بدون مکث برای شما انجام می‌دهد.

پردازنده اینتل Core i5 مدل 14600K هر کدام از نرم افزارهای تولید یا ویرایش محتوای ادوبی را در بهترین حالت اجرا می‌کند. آی تی هوم این پردازنده را برای پروژه‌های متوسط پیشنهاد می‌کند. اگر برای یک استودیوی فیلم سازی به خرید رایانه فکر می‌کنید، با هزینه بیش‌تر یک گزینه قویتر را انتخاب کنید.

کدام پردازنده با دمای کم‌تر کار می‌کند؟

سی پی یو رایانه یا هر دستگاه دیگر از برق استفاده می‌کند. CPU بخش بزرگی از برق را برای پردازش اطلاعات استفاده کرده و بخشی دیگر از آن به گرما تبدیل می‌شود؛ درست مانند خودروی شما که بنزین را برای حرکت مصرف می‌کند اما بخشی از انرژی بنزین به گرما و دود تبدیل می‌شود.

ما برای خنک نگه داشتن پردازنده از فن استفاده می‌کنیم، استفاده از فن به شکل خواسته یا ناخواسته باعث ایجاد صدا می‌شود. هرچه به پردازنده فشار بیش‌تری وارد کنید، تراشه گرم‌تر شده و فن با دور بالاتر کار می‌کند. نسل جدید پردازنده‌های AMD در مقایسه با نسل قبلی، بهره وری بالاتری داشته و به لطف فناوری ساخت 5 نانومتری گرمای کم‌تری به نسبت عملکرد ایجاد می‌کند. البته که خنک‌کننده‌های جدید از مایع برای خنک کردن CPU استفاده می‌کنند و دیگر خبری از صداهای آزاردهنده نیست. این خنک‌کننده‌ها همچنین در پردازنده‌های اینتل که قابلیت اورکلاک شدن را دارند نیز بیشتر به کار می‌آیند.

حداکثر مقدار گرمای تولید شده پردازنده کجا نوشته می‌شود؟

هر کدام از شرکت‌های سازنده پردازنده یا حتی کارت گرافیک یک عدد را با عنوان TDP منتشر می‌کنند؛ TDP خلاصه عبارت “Thermal Design Power” به معنای توان حرارتی است. برای پیدا کردن این عدد در مورد هر کدام از پردازنده‌های موجود در بازار، گوگل بهترین دوست شما خواهد بود.

برای جستجو در گوگل، مدل کامل CPU را نوشته و در انتهای آن عبارت “TDP” را اضافه کنید؛ احتمالا در یکی از چند لینک اول مقدار TDP را پیدا می‌کنید. هرچه مقدار TDP تراشه بیش‌تر باشد، گرمای بیش‌تری ایجاد شده و باید برای خنک کردن آن بیش‌تر تلاش کنیم.

پردازنده‌های AMD

قدرت نهایی یک رایانه را پردازنده آن مشخص نمی‌کند

احتمالا ضرب المثل قدیمی را شنیده باشید که می‌گوید: قدرت زنجیر به اندازه ضعیف‌ترین حلقه آن است؛ اگر یکی از حلقه‌های زنجیر پاره شود، اهمیتی ندارد که حلقه دیگر چه مقدار قدرتمند بوده است. انتخاب بهترین پردازنده شروع پیکربندی رایانه به حساب می‌آید و شما باید به حافظه رم و دیگر قطعات نیز توجه کنید.

اگر تمام بودجه خود را برای خرید یک CPU قدرتمند هزینه کرده و دیگر قطعات رایانه ضعیف باشد، قطعا نتیجه مناسبی دریافت نمی‌کنید. در خصوص لپ تاپ شرایط کمی بهتر است، شرکت‌های سازنده در زمان انتخاب یک پیکربندی تمام موارد را در نظر می‌گیرند. برای خرید لپ تاپ شما باید نیاز خود را مشخص کنید تا کارشناسان آی تی هوم بهترین ترکیب را به شما معرفی کنند.

مقایسه معماری رپتورلِیک و رایزن 7000

حالا بخش تخصصی مقایسه را آغاز می‌کنیم، پردازنده اینتل و AMD را در جزئیات رو در روی یکدیگر قرار می‌دهیم. کدام فناوری‌ها در تولیدات اینتل و AMD به کار گرفته شده است؟ هر فناوری تاثیر قابل توجهی در تجربه کاربری شما خواهد داشت. در اولین قدم یک جدول از اطلاعات دو معماری را پیش روی شما قرار می‌دهیم.

اینتل رپتورلیک AMD ذن 4 رایزن 7000
فناوری ساخت فناوری 7 نانومتری اینتلفناوری 5 نانومتری TSMC
تعداد هستهتا 16 هسته قدرتمند
تا 24 هسته کم مصرف 
تا 16 هسته 
تعداد هسته مجازیتا 32 هسته تا 32 هسته
بالاترین سرعت کلاک6 گیگاهرتز5.7 گیگاهرتز
TDP – PBP / MTP125W / 252W170W / 230W
حافظه رم استاندارد DDR4 تا 3200 مگاهرتز
استاندارد DDR5 تا 5600 مگاهرتز
استاندارد DDR5 تا 5200 مگاهرتز
از DDR4 پشتیبانی نمی‌شود
درگاه PCIeاستاندارد PCIe 5.0 x16
استاندارد PCIe 4.0 x4 برای SSD
استاندارد PCIe 5.0 با 24 لاین
کارت گرافیک یکپارچهاینتل UHD 770RDNA 2 iGPU

اینتل و AMD با قدرت به سمت استفاده از درگاه PCIe 5.0 حرکت کردند؛ درگاه جدید PCIe اوج سرعت را به دست شما می‌رساند. در کنار درگاه PCIe 5.0، استاندارد حافظه رم DDR5 پازل را کامل می‌کند. درگاه DDR5 یک استاندارد گران قیمت به حساب می‌آید؛ مادربرد و حافظه رم با استاندارد DDR5 قیمت بسیار بیش‌تری از استاندارد DDR4 دارد.

در زمینه استاندارد حافظه رم، اینتل دست شما را باز گذاشته و می‌توانید از حافظه رم DDR4 نیز استفاده کنید. اما AMD شما را به استفاده از حافظه DDR5 محدود می‌کند. یکی دیگر از زمینه‌های رقابت دو شرکت سازنده سی پی یو، قابلیت اورکلاک است. با پرداخت هزینه بیش‌تر برای خرید مادربرد سری Z و پردازنده‌های اینتل مناسب اورکلاک یک ارتقای قابل توجه را به دست می‌آورید. متاسفانه عملکرد AMD در زمینه اورکلاک از اینتل عقب می‌ماند.

پین‌های پردازنده

کدام شرکت سریع‌ترین پردازنده‌ها را می‌سازد؟ جنگ همچنان ادامه دارد!

اینتل و AMD هر دو پردازنده‌های فوق‌العاده‌ای برای بازی و کارهای حرفه‌ای مانند ویرایش و رمزگذاری ویدیو ارائه می‌دهند. در حالی که در میان‌رده هر دو کمپانی گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای پیدا می‌کنید (Core i5-14600K اینتل و Ryzen 7700X ای ام دی گزینه‌های برجسته‌ای هستند)، پردازنده‌های پرچمدار اینتل و AMD بهترین عملکرد را در بازی و کارهای سنگین چندرشته‌ای ارائه می‌دهند.

پردازنده Core i9-14900K اینتل 24 هسته (8 هسته کارآمد + 16 هسته کم‌مصرف) دارد و از 32 رشته پشتیبانی می‌کند، در حالی که بهترین پردازنده AMD از یک چیدمان 16 هسته‌ای و 32 رشته‌ای سنتی‌تر (البته با حافظه کش اضافی در مدل‌های گیمینگ 3D V-Cache) بهره می‌برد. هر دو خط تولید CPU در بازی‌های سنگین تقریبا برابر هستند و در نرم‌افزارهای اداری عملکرد نزدیکی دارند. در کارهایی که از تمام هسته‌ها به صورت کامل استفاده می‌کنند، مدل‌های 14900K و 13900K اینتل برتری دارند، در حالی که برای نرم‌افزارهایی که به قدرت تک تک هسته‌ها وابسته هستند، پردازنده‌های AMD گزینه‌های جذاب‌تری هستند.

البته، برای داشتن یک پردازنده عالی برای بازی یا کار، نیاز نیست حتما بهترین و گران‌ترین مدل را تهیه کنید. در رده قیمتی مناسب‌تر، مدل‌های Core i5-13600K و 14600K اینتل جزو بهترین گزینه‌های اقتصادی نسل خود هستند و با قیمت بسیار پایین‌تری، عملکرد عالی در بازی و کار را ارائه می‌دهند. از نظر عملکرد، ای ام دی با مدل 7600X می‌تواند رقابت کند، اما قیمت بالاتری نسبت به 14600K اینتل دارد و در رده میان‌رده فعلا برتری با اینتل است.

اگر تمرکز اصلی شما روی بازی است، پردازنده‌های 3D V-Cache ای ام دی همچنان بهترین گزینه‌ها در بازار هستند.

علاوه بر پردازنده‌های نسل جدید، مدل‌های قدیمی‌تر را هم نباید نادیده گرفت. سری Ryzen 5000 ای ام دی همچنان پردازنده‌های بسیار توانمندی هستند، به ویژه مدل 5800X3D که حتی با جدیدترین پردازنده‌ها در بازی‌ها رقابت نزدیکی دارد. اما این سری دیگر قابل ارتقا نیست، زیرا برای نصب پردازنده‌های نسل جدید Ryzen 7000 نیاز به مادربورد و رم جدید دارید. نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل نیز گزینه‌های بسیار خوبی هستند، به ویژه مدل 12600K که در میان‌رده انتخابی عالی است و مسیر ارتقای روشنی به نسل‌های 13 و 14 اینتل را برای شما فراهم می‌کند.

هر دو شرکت همچنین طیف گسترده‌ای از پردازنده‌های ارزان‌قیمت ارائه می‌دهند، اگرچه فعلا محدود به نسل‌های قبلی هستند. در طرف اینتل، Core i3-12100F چهار هسته‌ای با قیمت حدود 100 دلار گزینه‌ای عالی است، در حالی که Ryzen 5 5500 شش هسته‌ای ای ام دی قیمتی حدود 120 دلار دارد و عملکردی مشابه در بازی‌ها ارائه می‌دهد.

اگر قصد دارید یک سیستم ارزان‌قیمت بدون کارت گرافیک مجزا بسازید، اینتل احتمالا بهترین گزینه شماست. با اینکه پردازنده‌های جدید Ryzen 7000 ای ام دی دارای گرافیک مجتمع هستند و نسل قبلی APUهای ای ام دی هم کارایی قابل قبولی دارند، اما به اندازه گزینه‌های اینتل ارزان نیستند. برای خرید Ryzen 5 5600G حدود 130 دلار و برای خرید Core i3-12100 اینتل تقریبا 100 دلار هزینه می‌کنید.

پردازنده AMD روی مادربورد

مقایسه پردازنده‌های قدرتمند دسکتاپ؛ مناسب برای کارهای فوق‌حرفه‌ای

اگر از کامپیوتر برای ویرایش ویدیو با رزولوشن بالا، رمزگذاری ویدیو‌های حجیم یا کار با نرم‌افزارهای طراحی (CAD) استفاده می‌کنید، به پردازنده‌ای با تعداد هسته بالا و قدرت پردازشی فوق‌العاده نیاز دارید. در حالی که بهترین پردازنده‌های میان‌رده گزینه‌های مناسبی هستند، اما اگر به بیش از 24 هسته Core i9-14900K احتیاج دارید، شاید لازم باشد به سراغ پردازنده‌های دسکتاپ رده‌بال (HEDT) بروید.

هرچند اینتل هم پردازنده‌های HEDT مانند Core i9-10980XE با 18 هسته را ارائه می‌دهد، اما این مدل‌ها کاملا قدیمی شده‌اند و به راحتی توسط جدیدترین CPUهای میان‌رده شکست می‌خورند. بنابراین، اگر به هسته‌های بیشتر و قدرت پردازشی بالاتر احتیاج دارید، سری Threadripper Pro کمپانی AMD از خانواده پردازنده‌های Ryzen 7000 بهترین انتخاب برای شماست.

پردازنده‌های Threadripper ای ام دی هسته‌های 24، 32، 64 و حتی 96 هسته‌ای را با پشتیبانی از دو برابر تعداد رشته همزمان ارائه می‌دهند و در عین حال، سرعت کلاک تا 5.1 گیگاهرتز را حفظ می‌کنند. اگر نرم‌افزار شما می‌تواند از تمام این هسته‌های اضافی استفاده کند، پردازنده‌های Threadripper ای ام دی عملکردی بی‌نظیر را به شما ارائه می‌دهند (به غیر از پردازنده‌های سرور بسیار گران‌قیمت) و به راحتی از رقبای اینتل پیشی می‌گیرند. آن‌ها همچنین از تعداد بیشتری خطوط PCI-Express (‏144 در مقابل فقط 44 در گزینه‌های اینتل) پشتیبانی می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا برای آرایه‌های ذخیره‌سازی بزرگ‌تر مناسب‌تر باشند.

هزینه خرید مدل 96 هسته‌ای 7995WX تا 10,000 دلار می‌رسد، اما اگر بتوانید با استفاده از چنین پردازنده‌ای سرعت کار خود را بالا ببرید و در نتیجه درآمد بیشتری کسب کنید، ممکن است ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشد. البته با نصف این قیمت، گزینه‌ای با 64 هسته هم در دسترس است، بنابراین حتما مطمئن شوید که نرم‌افزار شما می‌تواند از تعداد هسته‌ای که انتخاب می‌کنید به طور کامل استفاده کند.

مقایسه پردازنده‌های لپ‌تاپ؛ یک دنیای متفاوت

بازار لپ‌تاپ داستانی متفاوت دارد. اکثر لپ‌تاپ‌هایی که پیدا می‌کنید از پردازنده‌های نسل‌های مختلف اینتل به همراه گرافیک مجتمع استفاده می‌کنند، اما پردازنده‌های AMD هم کم‌کم رایج‌تر می‌شوند و جدیدترین پردازنده‌های سری Ryzen 6000 و 7000 عملکرد و بازدهی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند.

در حال حاضر، جدیدترین پردازنده‌های لپ‌تاپ اینتل مبتنی بر نسل Raptor Lake هستند، اگرچه برخی لپ‌تاپ‌های نسل چهاردهم هم با برند جدید Core Ultra به بازار عرضه می‌شوند. در گذشته، مدل‌های موجود در چهار دسته طبقه‌بندی می‌شدند: U کم‌مصرف، P میان‌رده، H و HX پرقدرت. سری P حذف شده و سری H حالا از توان پایه 28 وات تا 45 وات را شامل می‌شود.

به طور کلی، هر چه توان بالاتر باشد، سرعت CPU بیشتر است، اما برخی CPUهای سری H و HX هسته‌های کمتری نسبت به سایرین دارند، بنابراین عملکرد CPU به نوع کارهایی که انجام می‌دهید و نه فقط قدرت خام آن بستگی دارد. با این حال، نسل Meteor Lake با سیستم نامگذاری جدید اوضاع را کمی پیچیده کرده است و اینتل حتی ویدیویی برای توضیح این موضوع منتشر کرده است.

پردازنده اینتل و AMD در لپ تاپ

پردازنده‌های موبایل Ryzen AMD نیز شبیه به اینتل دسته‌بندی‌های مختلفی دارند:

  • C: کم‌مصرف برای کروم‌بوک‌ها
  • U: عملکرد بهینه
  • HS: عملکرد بالای بهینه
  • H/HX: بالاترین عملکرد

معمولا پردازنده‌های سری U و P را در لپ‌تاپ‌های سبک‌تر و باریک‌تر پیدا می‌کنید که بر عمر باتری مناسب، گرافیک مجتمع قابل قبول و عملکرد کلی رضایت‌بخش تمرکز دارند. پردازنده‌های سری H و HX عمدتا برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ و ورک‌استیشن‌ها به کار می‌روند و معمولا با یک CPU گرافیکی قدرتمند AMD یا Nvidia همراه می‌شوند.

با این حال، پردازنده‌های Ryzen 7000 ای ام دی رقبای قدرتمندی به شمار می‌روند. همانطور که در بررسی لپ‌تاپ Asus ROG Strix Scar 17 ما می‌خوانید، آن‌ها مبارزه‌ای سخت را با اینتل آغاز کرده‌اند و همچنان به این رقابت ادامه می‌دهند. همچنین، این پردازنده‌ها معمولا بازدهی بیشتری دارند و در نتیجه در لپ‌تاپ‌هایی با عمر باتری طولانی‌تر به کار می‌روند. نسل بعدی هنوز معرفی نشده است، زیرا به نظر می‌رسد Ryzen 8040 بیشتر یک نام اشتباه‌آمیز باشد تا یک گام واقعی به جلو.

هر دو شرکت AMD و Intel عملکرد قابل قبولی را برای کار و بازی ارائه می‌دهند و هنگام خرید لپ‌تاپ، فاکتورهای بسیار بیشتری نسبت به CPU وجود دارد که باید در نظر بگیرید، بنابراین بررسی و مقایسه مدل‌های خاص لپ‌تاپ ضروری است.

خرید پردازنده AMD یا Intel؛ انتخاب نهایی با شماست!

برای وب‌گردی روزانه، تماشای نتفلیکس و پاسخ به ایمیل‌ها، هر دو پردازنده AMD و Intel عملکرد فوق‌العاده‌ای را به شما ارائه می‌دهند. با این حال، در برخی کارها، پردازنده‌های یک شرکت نسبت به دیگری برتری دارند.

اگر به دنبال پردازنده‌ای هستید که از عهده کارهای سنگین چند رشته‌ای مانند ویرایش ویدیو، رمزگذاری ویدیو یا فعالیت‌های چندوظیفه‌ای سنگین با تعداد زیادی تب باز در مرورگر بربیاید، پردازنده‌های لپ‌تاپ اینتل سریع‌تر هستند، اما پردازنده‌های AMD هم عملکردی نزدیک به آن‌ها داشته و اغلب عمر باتری بهتری ارائه می‌دهند. در کامپیوترهای رومیزی، رقابت تنگاتنگی وجود دارد و هر دو شرکت AMD و Intel عملکرد چند رشته‌ای فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. در میان‌رده، گزینه‌های اینتل ارزش خرید بالاتری دارند، اما در رده‌های بالاتر هر دو شرکت عالی هستند، با این نکته که CPUهای اینتل معمولا مصرف برق بسیار بیشتری دارند که در نهایت منجر به افزایش هزینه قبض برق و دمای سیستم می‌شود.

اگر قصد دارید روی کامپیوتر خود بازی کنید، پردازنده Ryzen 7800X3D ای ام دی با ارائه عملکردی در حد پرچمداران گیمینگ، قیمتی مناسب و بازدهی فوق‌العاده، در صدر جدول قرار می‌گیرد. اگر از کامپیوتر گیمینگ خود برای کار هم استفاده می‌کنید، مدل 7950X3D نیز گزینه‌ای قابل تامل است، در حالی که پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل برای کاربری‌های حرفه‌ای مناسب‌تر هستند، اما باید منتظر مصرف برق بالای آن‌ها باشید.

همچنین می‌توانید کمی منتظر بمانید تا نسل‌های بعدی CPUها یعنی Zen 5 از AMD و Arrow Lake از Intel به زودی در اواخر سال ۲۰۲۴ معرفی و عرضه شوند.

در این مقایسه ما سعی کردیم به شما اطلاعاتی را در خصوص مشخصات و تفاوت‌ها و قابلیت‌های هر دو پردازنده AMD و Intel به شما بدهیم تا بتوانید با دانش نسبی که از خواندن این مقاله بدست می‌آورید انتخاب درستی را داشته باشید. امیدواریم که توانسته باشیم سهمی کوچکی در بهبود انتخاب و ارتقا داشن سخت‌افزاری شما داشته باشیم. خوشحال می‌شویم نظرات خود را در قسمت پایین ثبت کنید.

تصویر نویسنده مطلب
امیر دهقانی

بچه که بودم، کامپیوتر "کمودور ۶۴" اولین جرقه علاقه به کامپیوتر رو تو دلم روشن کرد. از اون موقع به بعد دنیای کامپیوترها شد عشق من و تا الان که دارم اینارو می‌نویسم، هر روز بیشتر از دیروز دنبال یاد گرفتن چیزهای جدید توی این حوزه هستم. جدیدترین تکنولوژی‌ها همیشه برام جذاب بودن، مخصوصاً موبایل‌ها و تبلت‌ها. سال ۹۴ با زومجی کار می‌کردم و با اشخاص خفنی مثل آرش عیاری یا نادر امرایی آشنا شدم و تونستم از اونا چیزای زیادی یاد بگیرم. الان هم توی آی تی هوم مشغول به کار هستم. تو اوقات فراغتم هم یا با کامپیوتر و موبایل بازی می‌کنم، یا می‌رم مسافرت و ورزش می‌کنم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!