top banner
لپ تاپ یا گوشی؟

یکی از سوالاتی که ما روزانه در حجم زیادی با آن رو به رو می شویم این است که برای انجام کارهایمان بهتر است گوشی یا لپ تاپ بخریم؟

سوالی که پاسخ دادن به آن، کار راحتی نیست و باید جوانب مختلف را سنجید! بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا در این مورد اطلاعاتی داشته باشید، تا انتها ما را همراهی کنید. البته شما می‌توانید خلاصه‌ای جذاب و مفید از این مقاله را در پادکست زیر بشنوید. 🙂

کدام انتخاب بهتری است؟ لپ تاپ یا گوشی؟

پاسخ دادن به این سوال کار راحتی نیست !!! چرا که در درجه اول باید ببینیم هدف ما از خرید لپ تاپ یا گوشی موبایل چیست؟

  • چه نیازهایی داریم؟
  • چه فعالیت هایی قرار است با موبایل یا لپ تاپ خود انجام دهیم؟
  • چه میزان بودجه داریم؟

سپس با در نظر گرفتن تمام این موارد و تحت این شرایط بسنجیم که کدام انتخاب، برای ما مفید تر خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به صورت کلی مزایا و معایب استفاده از هر کدام از این ابزارهای دیجیتال را بیان کرده و در مورد ویژگی آن‌ها صحبت کنیم. پس اگر شما هم جز افرادی هستید که در انتخاب بین گوشی یا لپ تاپ مردد هستید، مطالعه این مقاله می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

گوشی بهتر است تا لپ تاپ

مقایسه بین گوشی و لپ تاپ

مقایسه کردن بین لپ تاپ و گوشی کار راحتی نیست. چرا که کاربری هر کدام از این دو ابزار متفاوت است اما برای این که بتوانیم به طور دقیق به این سوال جواب دهیم به بررسی ویژگی ها و مشخصات لپ تاپ و موبایل از جنبه های گوناگون می پردازیم و در نهایت قرار است به پاسخ این سوال برسیم که گوشی بهتر است یا لپ تاپ؟

1.مقایسه لپ تاپ و گوشی از نظر قیمتی

اولین موردی که قرار است تا با یکدیگر بررسی کنیم، بحث قیمتی است! در کل لپ تاپ و موبایل هر دو جزو کالاهای گران قیمت موجود در بازار محسوب می‌شود. حتی این موضوع نیز وجود دارد که در برخی از گوشی های موبایل مانند گوشی اپل با قیمتی برابر یا بالاتر از لپ تاپ های قدرتمند گیمینگ رو به رو هستیم!

اما باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در حال حاضر در بازار، هم لپ تاپ‌ و هم موبایل‌های اقتصادی زیادی وجود دارند که می توانید آن ها را تهیه کنید. اما به یاد داشته باشید که با انتخاب لپ تاپ می توانید از امکانات بیشتری بهره مند شوید و دست شما برای انجام خیلی از کارها باز است که در ادامه به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

لپ تاپ یا گوشی

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که:

  • اگر بودجه محدودی دارید، می توانید یک گوشی هوشمند اقتصادی خریداری کنید. گوشی های هوشمند اقتصادی معمولا دارای مشخصات فنی متوسطی هستند و برای کارهای روزمره مانند وبگردی، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی مناسب هستند.
  • اگر بودجه متوسطی دارید، می‌توانید یک لپ تاپ ارزان یا یک گوشی هوشمند میان رده خریداری کنید. لپ تاپ های اقتصادی معمولا دارای مشخصات فنی پایینی هستند و برای کارهای ساده مانند کار با نرم افزارهای اداری، وبگردی و ایمیل مناسب هستند. گوشی های هوشمند میان رده معمولا دارای مشخصات فنی بالاتری نسبت به گوشی های هوشمند اقتصادی هستند و برای کارهای پیشرفته تر مانند بازی، عکاسی و ویرایش تصویر مناسب هستند.
گوشی بهتر است یا لپ تاپ
  • اگر بودجه کافی دارید، می‌توانید یک لپ تاپ قدرتمند یا یک گوشی هوشمند پرچمدار خریداری کنید. لپ تاپ های قدرتمند برای انجام کارهای سنگین مانند اجرای نرم افزارهای حرفه ای، بازی و ویرایش ویدیو مناسب هستند. کارهایی مثل ویرایش ویدیو با نرم ‌افزاری مثل پریمیر یا ادیت عکس مثل فتوشاپ بهتر است با یک کامپیوتر انجام شوند. گوشی های هوشمند پرچمدار معمولا دارای بهترین مشخصات فنی و امکانات هستند و برای کاربرانی که به دنبال بهترین تجربه کاربری ممکن هستند مناسب هستند. حتی بعضی از گوشی‌های امروزی مانند گوشی سامسونگ با داشتن قابلیتی به نام Dex می‌توانند محیط مانند ویندوز را به شما ارائه کنند که با آنها به راحتی کارهای خود را انجام دهید.
لپ تاپ بخرم یا گوشی

2.مقایسه لپ تاپ و گوشی از نظر حمل و نقل

اگر شما جز افرادی هستید که زیاد جابجا می شوید، قطعا انتخاب گوشی موبایل برای شما بهتر است. چرا که جابجایی و حمل و نقل لپ تاپ به دلیل وزنی که دارد، ممکن است تا حدودی سخت باشد. البته زیاد ذهن خودتان را سمت یک جسم سنگین و لپ تاپ‌های قدیمی نبرید، چرا که با پیشرفت تکنولوژی نسبت به گذشته، کمپانی های سازنده لپ تاپ نیز بسیار پیشرفته شده اند و هم اکنون در بازار لپ تاپ هایی وجود دارد که بسیار سبک وزن و ظریف هستند!

حتی در برخی موارد وزن و ابعاد لپ تاپ در حد یک کتاب و چیزی بین یک کیلوگرم است. مانند لپ تاپ ذنبوک ایسوس!

پس جابجایی لپ تاپ نسبت به گذشته آنقدرها هم کار سختی نیست اما به همراه داشتن یک موبایل قطعا کار راحت‌تری است و از نظر امنیتی نیز خطر کمتری برای شما دارد.

گوشی بهتر است یا لپ تاپ

3. مقایسه لپ تاپ و گوشی از نظر راحتی در دسترسی

اگر شما در محیطی بیرون از خانه باشید و یک کار ضروری برای شما پیش بیاید، به سادگی می توانید موبایلتان را از جیب یا کیف خود خارج کرده و کار مربوطه را انجام دهید. در حالی که برای کار با لپ تاپ باید حتما در محیط ایمنی قرار گرفته و شرایط استفاده از لپ تاپ را نیز داشته باشید. شما می توانید به راحتی در خیابان، پارک، مترو و… از گوشی موبایل استفاده کنید اما در مورد استفاده از لپ تاپ این امکان وجود ندارد و استفاده کردن از آن در محیط‌ های مختلف کمی سخت خواهد بود! پس در این مورد و مقایسه بین این که لپ تاپ بهتر است یا گوشی، گوشی برنده خواهد بود.

از آن گذشته در مواردی شما باید تجهیزات جانبی مانند موس، شارژر، کولپد و… را به همراه داشته باشید و با سیم و تجهیزات جانبی دور خود را شلوغ کنید؛ ولی در هنگام استفاده از گوشی نهایتا نیاز به شارژر دارید و برای اتصال می‌توانید از تجهیزات بی‌سیم استفاده کنید.

گوشی لپ لپ

4.مقایسه لپ تاپ و گوشی از نظر برقراری ارتباط

شما با انتخاب گوشی موبایل می‌توانید از آن برای ارتباطات با دیگران و تماس تلفنی استفاده کنید. اما لپ تاپ‌ها این قابلیت را نداشته و امکان برقراری تماس صوتی با آن ها وجود ندارد و تنها در حالتی که به اینترنت متصل باشند می‌توانید از آن برای ارتباط با دیگران و پیام رسانی استفاده کنید. بنابراین اگر قصد دارید که یک راه ارتباطی همیشگی با افراد داشته باشید که به سادگی نیز قابل انجام باشد، قطعا انتخاب موبایل منطقی‌تر است.

مقایسه لپ تاپ و گوشی از نظر برقراری ارتباط

5.مقایسه لپ تاپ و گوشی از نظر کاربرد

اگر قرار است شما برای کارهایی مانند کلاس های درس و دانشگاه، بورس، ترید و… بین لپ تاپ یا موبایل انتخابی داشته باشید، پیشنهاد ما به شما خرید لپ تاپ است. چرا که علاوه بر این که امکانات بیشتر و بهتری دارد، محدوده دید وسیعی را در اختیار کاربر قرار می دهد. شما با خرید یک لپ تاپ می‌توانید در زمان اجرای کارها، همزمان چند صفحه یا برنامه را بدون مشکل اجرا کنید و بین آن‌ها جابجا شوید، سرعت بیشتری را تجربه کرده و در کل تجربه کاربری بهتری نیز داشته باشید!

البته ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که برای انجام این کارها، بین لپ تاپ یا کامپیوتر کدام انتخاب منطقی‌تری است که با خواندن مقاله‌ی لپ تاپ یا کامپیوتر به جواب این سوال خواهید رسید! در ادامه و در جدول زیر به موارد کاربرد لپ تاپ اشاره کرده‌ایم.

کاربریبرای انجام امورپیشنهاد ما
دانشجویاننوشتن مقاله، تحقیق، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، انجام پروژه های گروهی، ارتباط با استادان و همکلاسی ها خرید لپ تاپ های سبک وزن و باریک برای حمل و نقل آسان به همراه عمر باتری طولانی برای استفاده طولانی مدت
کارمندانکار با نرم افزارهای اداری، وبگردی، ایمیل، تماس های تلفنی، ارائه های پاورپوینت خرید لپ تاپ های با پردازنده قدرتمند برای اجرای برنامه های سنگین مانند نرم افزارهای حسابداری، طراحی و ویرایش تصویر و فیلم با صفحه نمایش بزرگ برای مشاهده راحت تر اسناد و تصاویر
گیمرها بازی، اجرای بازی های کامپیوتری با کیفیت بالا خرید لپ تاپ های گیمینگ با پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند، صفحه نمایش با نرخ نوسازی بالا و سیستم خنک کننده پیشرفته، برای تجربه بازی‌های کامپیوتری با کیفیت بالا
هنرمندان و طراحان برای انجام کارهایی مانند طراحی گرافیک، انیمیشن، ویرایش عکس و فیلمخرید لپ تاپ های مخصوص طراحی با پردازنده قدرتمند، کارت گرافیک با رم بالا، صفحه نمایش با کیفیت بالا و دقت رنگ بالا، برای انجام کارهای گرافیکی حرفه ای
کاربرد‌های لپ تاپ

اگر دوست دارید تا موارد کاربرد گوشی همراه را نیز بدانید، در جدول زیر به آن اشاره کرده‌ایم.

کاربریبرای انجام امورپیشنهاد ما
افرادی که زیاد با گوشی خود تماس می گیرندگوشی هایی با باتری با ظرفیت بالا برای استفاده طولانی مدت، بلندگوهای با کیفیت برای مکالمات تلفنی واضح و میکروفون با کیفیت برای ضبط صدا و تماس های ویدیوییانتخاب یک گوشی اقتصادی
افرادی که زیاد از گوشی خود برای عکس و فیلمبرداری استفاده می کنندگوشی هایی با دوربین اصلی با کیفیت بالا برای گرفتن عکس و فیلم با کیفیت، دوربین سلفی با کیفیت بالا برای گرفتن عکس و فیلم سلفی و قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 4K یا 8K برای ضبط فیلم های با کیفیت بالاانتخاب یک گوشی میان رده یا پرچم‌دار
افرادی که زیاد از گوشی خود برای بازی کردن استفاده می کنندگوشی هایی با پردازنده قدرتمند برای اجرای بازی های سنگین، کارت گرافیک قدرتمند برای اجرای بازی های گرافیکی سنگین و صفحه نمایش با نرخ نوسازی بالا برای تجربه بازی های روان ترانتخاب یک گوشی گیمینگ
برای افرادی که زیاد از گوشی خود برای کار استفاده می کنند گوشی هایی با صفحه نمایش بزرگ برای مشاهده راحت تر اسناد و تصاویر، صفحه نمایش با کیفیت بالا برای کار با نرم افزارهای اداری و ویرایش تصویر و فیلم و باتری با ظرفیت بالا برای استفاده طولانی مدت مناسب هستند.انتخاب یک گوشی میان رده یا پرچم‌دار
کاربردهای گوشی موبایل

6.مقایسه لپ تاپ و گوشی از نظر مقاومتی

لپ تاپ و موبایل هر دو جز وسایلی هستند که باید در نگهداری آن ها نهایت تلاش را داشت تا صدمه ای به آن ها وارد نشود. بیشتر لپ تاپ های جدیدی که وارد بازار می شوند دارای تست نظامی millitary grade هستند و در برابر ضربه، پرت شدن از ارتفاع حتی رد شدن ماشین از روی آن ها مقاوم هستند. در این بین گوشی‌هایی نیز هستند که استاندارد‌های ضربه یا گواهی‌هایی مثل IPxx که مقاومت آنها را در برابر نفوذ آب و گرد و غبار تعیین می‌کند، را دارند و می‌توانند به یک گوشی سخت جان و ماندگار برای شما تبدیل شوند. در کل هر دوی این کالاها مقاوم هستند اما باید احتیاط را در نگهداری از آن‌ها نیز رعایت کرد، چرا که در همه آنها از قطعات کوچک و حساس الکترونیکی استفاده شده است و یک ضربه یا فشار کوچک می‌تواند قسمت‌های حساس و اساسی مانند نمایشگر را خراب کند. اگر دوست دارید تا در این مورد اطلاعات بیشتری داشته باشید، پیشنهاد می‌شود که حتما مقاله‌ی تست نظامی ایسوس به چه معناست؟ را مطالعه کنید.

مقایسه لپ تاپ و تبلت

یکی از مقالات آی تی هوم که به خوبی می‌تواند شما را برای خرید بهترین گزینه راهنمایی کند، مقاله مقایسه لپ تاپ و تبلت است. در این مقاله شما می‌توانید با خوبی‌ها، بدی‌ها و کاربردهای تبلت و لپ تاپ آشنا شوید. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا بودجه خود را برای خرید گزینه کاربردی هزینه کنید.

به عنوان جمع بندی باید گفت

انتخاب بین گوشی یا لپ تاپ یا حتی انتخاب بین لپ تاپ یا تبلت ممکن است که کمی سخت باشد. چرا که در درجه اول باید این موضوع دقت کنید که کدام یکی از آن ها برای شما و کارهایی که قرار است انجام دهید مناسب است و تا چه اندازه می تواند به شما در انجام امور دلخواهتان کمک کند! سوالی که احتمالا با خواندن این مقاله پاسخ آن را پیدا کرده اید!

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد و شما را برای یک انتخاب درست راهنمایی کرده باشد!

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!

نظرات کاربران

  1. آذروند

    سلام ممنون‌از راهنمایی شما عال بود

    پاسخ به این نظر
    1. سوگل مختاری

      سلام آذروند عزیز… ممنون از شما خوشحالیم که تونستیم بهتون کمک کنیم.

      پاسخ به این نظر
  2. مهم ود

    سوگل جان بسیار عالی بود .موفق و شاد و سربلند باشی👍👍👍👍

    پاسخ به این نظر
    1. سوگل مختاری

      ممنون از نظرتون دوست عزیز.. شما هم همینطور

      پاسخ به این نظر
  3. پارسالیپ

    خیلی تاثیر گذار بود ممنون

    پاسخ به این نظر