top banner
مقایسه کارت گرافیک های mx110-mx450

همانطور که احتمالا اطلاع دارید کارت گرافیک یکی از اجزای اصلی سخت افزاری هر کامپیوتر و لپ تاپی به شمار می آید. شما می بایست در زمان خرید لپ تاپ متناسب با انتظاراتی که از دستگاه خود دارید سخت افزار مناسب را انتخاب کنید. در این مقاله ما قصد داریم به مقایسه و کارت گرافیک MX110 و MX450 بپردازیم و ویژگی های هریک را بیان کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

کارت گرافیک چیست؟

کارت گرافیک جزئی از سخت افزار هر کامپیوتر و لپ تاپی است که وظیفه تبدیل اعداد صفر و یک به تصویری قابل نمایش بر روی مانیتور را دارد. همانطور که می دانید صفحه مانیتور از میلیون ها پیکسل تشکیل شده است که هر پیکسل میتواند رنگ خاصی را نشان دهد، در نهایت از تجمیع این پیسکل های رنگی در کنار هم ، تصویر اصلی روی مانیتور نشان داده خواهد شد . کارت گرافیک تصویر لازم برای نمایش در پیکسل ها را فراهم می کند.

کارت گرافیک معمولا از طریق اسلات PCI express به مادربورد متصل شده و با سایر سخت افزارهای سیستم هماهنگ می شود ، همچنین انرژی مورد نیاز خود را هم از مادر بورد تامین می کند .

NVIDIA که یکی از قوی ترین شرکت ها در زمینه تولید کارت گرافیک است ، کارت های گرافیک خود را بر اساس معماری مختلفی طراحی و تولید می کند . سری GeForce MX یکی از این تولیدات است که بیشتر برای بکار گیری در لپ تاپ ها ساخته و ارائه شده است.
شاید جالب باشد که بدانید هدف شرکت انویدیا از ساخت و ارائه پردازنده‌های گرافیکی سری جی‌فورس MX برای رقابت مستقیم با پردازنده‌های گرافیکی ضعیف اینتل بوده است. در واقع این خانواده از پردازنده‌ها عملکرد بهتر نسبت ‌به پردازنده‌های گرافیکی مجتمع اینتل، دارند. بخاطر همین، توجه کسانی را که به‌ دنبال پردازنده‌ی گرافیکی مجزا در لپ‌تاپ هستند را به خود جلب می‌کند.

در ادامه قرار است به مقایسه دو کارت گرافیک از این شرکت بپردازیم:

شاید برایتان مفید باشد:

انواع کارت گرافیک لپ تاپ  NVidia GeForce

کارت گرافیک MX110

معرفی کارت گرافیک MX110

تقریبا در در 17 نوامبر 2017 بود که شرکت NVIDIA از کارت گرافیک جدید خود به اسم MX110 رونمایی کرد این کارت گرافیک به همراه کارت گرافیک دیگری به نام MX130 روانه بازار شد. این پردازنده گرافیکی در واقع تغییر نام یافته کارت گرافیکی Geforce 920MX است.

کارت گرافیک MX110 بر پایه‌ی معماری Maxwell انویدیا ساخته شده‌اند و از نظر عملکردی می توان گفت تا حدودی ضعیف هستند جزو گرافیک های پایین رده به حساب می‌آیند. این پردازنده گرافیکی بیشتر، مناسب برای دستگاه‌های قابل حمل و ارزان قیمت می باشد. این کارت گرافیک دارای معماری 28 نانومتری است و این GPU با نام GM108 شناخته می‌شود.

کارت گرافیک GeForce MX110 فرکانس پایه ای برابر با 978 مگاهرتز و فرکانس بوست 1006 مگاهرتز را دارا می باشد. این کارت ۲۵۶ هسته‌ی پردازشی CUDA دارد. حافظه‌ی رم این کارت هم 2 گیگابایت DDR5 است. انویدیا می‌گوید که این کارت در مقایسه با Intel UHD 620 که روی پردازنده های اینتل سری هشتمی قرار دارد، عملکردی بهتر دارد.

MX450 کارت گرافیک

 معرفی کارت گرافیک MX450

GeForce MX450 را می توان به عنوان یکی از جدیدترین اعضای خانواده‌ی پردازنده‌های گرافیکی کم‌ مصرف و پایین رده انویدیا به‌ حساب آورد که به‌ طور ویژه برای لپ‌تاپ‌ های باریک و سبک‌ وزن ساخته شده اند که از نظر قیمتی نیز در رده پایینی قرار دارند.

اما همانطور که در بالا نیز اشاره کرده این کارت های گرافیکی بیشتر برای لپ تاپ های اقتصادی، میان رده و ارزان قیمت مناسب هستند و برای اهداف گیمینگ ساخته نشده‌اند.

در خصوص پردازنده‌ی گرافیکی MX450 می توان گفت که معماری آن از نوع Turing است و تراشه آن با نام TU117 شناخته می‌شود. همچنین پردازنده‌ی گرافیکی GeForce MX450 قدرتی در بین MX350 و GTX 1650 را دارا می باشد.

پردازنده‌ی گرافیکی MX450 انویدیا در کنار پشتیبانی از استاندارد PCIe 4 توانایی پشتیبانی از حافظه‌ی GDDR5 و GDDR6 را دارد که در این مورد نسبت به پردازنده MX110 برتری دارد.

مقایسه-mx110-و-mx450

اما احتمالی که در اینجا وجود دارد این است که رسانه‌ی معتبر تامز هاردور گفته است که : تراشه‌ی جدید انویدیا برخلاف ادعاهای مطرح‌ شده در سایت رسمی شرکت، توانایی پشتیبانی از استاندارد PCIe 4.0 را ندارد و ما هم اکنون به‌ طور دقیق نمی‌دانیم که پردازنده‌ی گرافیکی MX450 چه مزیت‌هایی از PCIe 4.0 می‌برد. احتمالا انویدیا بخواهد به‌ لطف  PCIe 4.0، از لاین‌های کمتری استفاده کند تا درنهایت مصرف انرژی کاهش یابد .

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!