top banner
صفحه نمایش OLED

قطعا زمانی که در جستجوی خرید یک گوشی، تلویزیون یا یک لپ تاپ جدید هستید. قبل از آن سعی می کنید که اطلاعات جامع و کاملی در مورد آن محصول پیدا کنید و سپس نسبت به خرید اقدام می کنید. شاید در بین جستجوهایی که در زمان خرید داشته اید، کلمه ی OLED به گوشتان خورده باشد و برای شما واژه آشنایی باشد! کلمه ی OLED در واقع برای توصیف تکنولوژی در نمایشگر مورد استفاده قرار می گیرد. اما اگر دوست دارید خیلی کامل در مورد نمایشگر های OLED اطلاعاتی کسب کنید، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نمایشگر oled چیست؟

صفحه نمایش OLED چیست؟

اگر بخواهیم به طور دقیق اما ساده بگوییم، کلمه ی OLED مخفف عبارت organic light-emitting diode است که به معنای دیودهای نورده ارگانیک است. در نمایشگر اولد هر پیکسل از ماده‌ ای ساخته شده است که هنگام عبور جریان برق می‌درخشد. چیزی شبیه المنت ‌های گرمایشی که البته گرمای تولید شده در آن ها به مراتب کمتر است. به این اثر electroluminescence  الکترولومیننس گفته می‌شود. برای ایجاد تصاویر در یک نمایشگر اولد لازم است تا جریان الکتریکی از طریق مواد الکترولومینسانس آلی عبورکند.

اگر جمله بالا را با دقت خوانده باشید متوجه شدید که اشاره کردیم جریان الکتریکی باید از مواد الکترولومینسانس آلی عبور کند! اما سوالی که پیش می آید این است که این بخش آلی یا ارگانیک به چه معنا است؟

در جواب باید گفت که موادی که اثر الکترولومیننس را ایجاد می‌کنند و در نمایشگرهای اولد به کار می‌روند، در واقع ترکیبی از ترکیبات آلی و حاوی کربن و ترکیبات دیگر هستند. هر رنگ به ترکیب ارگانیک متفاوتی نیاز دارد تا بتواند به نمایش در بیاید. اما بیاد بدانید که این رنگ ها دقیقا همان چیزی نیستند که شما در نمایشگر ها مشاهده می کنید. ساده تر بگوییم یعنی هر پیکسل کوچک در نمایشگرهای OLED به تنهایی به این وابسته است که چه میزان جریان الکتریکی دریافت می‌کند. طبیعی است که هرچه جریان بیشتر باشد نور هم بیشتر است و این یکی از مهم‌ترین عوامل کیفیت در نمایشگرهای oled است.

نمایشگر oled چیست؟

از نمایشگرهای OLED در چه محصولاتی استفاده می شود؟

می توانیم بگوییم اولین و پررنگ ترین محصولی که حضور تکنولوژی اولد را می توانید در آن احساس کنید، نمایشگرهای تلوزیون و سپس گوشی های همراه و بعد از آن لپ تاپ ها است. در حال حاضر کمپانی و شرکت های بزرگی مانند LG، Sony، PanaSonic نزدیک به ده سال است که در زمینه تولید تلوزیون هایی با نمایشگر اولد فعالیت می کنند. در اوایل فعالیت، هزینه ساخت این تلوزیون ها بسیار بالا می رفت و در زمان خرید شما باید قیمت بالایی را پرداخت می کردید. اما به مرور زمان موفق شدند تا هزینه‌های ساخت را به طور قابل توجهی پایین بیاورند و در حال حاضر دستگاه های اولد هنوز هم گران قیمت هستند اما نسبت به گذشته مبلغ کمتری را بابت خرید آن ها پرداخت می کنند.

اما گوشی های هوشمند از این روند عقب نمانده اند و در حال حاضر گوشی های پرچم دار از هر کمپانی از این تکنولوژی بهره مند هستند. در حال حاضر گوشی های سری 12 و 13 اپل و همچنین گلگسی s21 سامسونگ از نمایشگرهای اولد برخوردار هستند. این در حالی است که برخی از گجت ها هوشمند مانند اپل واچ و گلکسی واچ سامسونگ نیز از این تکنولوژی بهره مند هستند.

مورد دیگری که به چشم می خورد استفاده از تکنولوژی اولد در نمایشگر لپ تاپ ها است که در سال های اخیر به نسبت گذشته بیشتر شده است. در حال حاضر لپ تاپ های مانند asus K3500PH ،VivoBook Pro N7400PC و ASUS K513EQ از این نوع نمایشگر برخوردار هستند. اما به دلیل هزینه های ساخت و عوامل دیگر تعداد لپ تاپ هایی از این تکنولوژی را دارند، بسیار محدود است.

نکته: موادی که برای ساخت نمایشگر اولد استفاده می شود، بسیار باریک هستند. به همین دلیل این فناوری برای محصولات نوآورانه‌ای مانند تلویزیون رول‌شونده‌ی LG، گوشی‌های تاشو و نمایشگرهای کاملا شفاف مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت ال سی دی و اولد

نمایشگر های OLED و LCD چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در مورد نمایشگرهای OLED باید بدانید که جزء نمایشگرهایی هستند که قادر به تولید رنگ سیاه مطلق و سفید بسیار روشن به ازای هر پیکسل هستند. این در حالی است که نمایشگرهای LCD یا حتی پلاسما نمی توانند این کار را انجام دهند. شاید به این فکر کنید که چرا نمایشگرهای LCD این قابلیت را ندارند؟

در جواب باید گفت چیزی که باعث می شود تا یک LCD  بتواند عملکرد خود را نشان دهد، کریستال مایعی است که نور پس‌‌زمینه را مسدود می‌کند. حتی بهترین‌ ال سی دی‌ها نیز نمی‌توانند تمام نور تولید شده را مسدود کنند و بنابراین نمی توان انتظار نمایش رنگ مشکی کامل را از آن‌ها داشت.

 دومین تفاوت ال سی دی و اولد در پنل نور پس زمینه است.

در اکثر LCD ‌ها کل پنل نور پس زمینه، به عنوان یک واحد کار می‌کند و کل صفحه را روشن می‌کند. البته نوعی از LCD ها هستند که به نام LED آن ها را می شناسیم و قابلیت نور دهی موضعی دارند. در نمایشگرهای اولد نوردهی توسط پیکسل‌ها انجام می‌شود. بهتر است این موضوع را با یک مثال بیان کنیم:

تصور کنید که در بهترین حالت نمایشگرهای LED می توانند دارای چند ده،‌ چند صد یا هزاران منطقه‌ی نوردهی باشند. این در حالی است که یک تلویزیون OLED 4K بیش از 8 میلیون منطقه نوردهی دارد. در واقع به ازای هر پیکسل یک منطقه نوردهی وجود دارد. احتمالا با این مثال متوجه شدید که یک ال سی دی هیچگاه نمی تواند به اندازه یک اولد از خود نور تولید کند.

نمایشگر OLED چیست؟

سومین تفاوت در میزان و نسبت کنتراست است.

شما در پنل های اولد شاهد دیدن و ارائه تصاویر با کیفیت تر و جذاب تری هستید که به لطف داشتن کنتراست بالاتر در نمایشگرهای اولد است. نسبت کنتراست به زبان ساده نسبت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقاطی است که پنل می‌تواند نمایش دهد و یکی از پارامترهای مهم در مبحث کنترل کیفیت تصاویر در نمایشگر است.

نکته ای که دانستن آن شاید خالی از لطف نباشد این است که در نمایشگر اولد هرکدام از پیکسل‌ها به طور جداگانه خاموش و روشن می‌شوند که همین قضیه منجر به ایجاد رنگ سیاه خالص می شود.

همچنین صفحه نمایش های اولد به دلیل این که تاخیر پایینی در نمایش پیکسل ها دارند برای افراد مختلف به خصوص گیمرها محبوبیت بالایی دارند و این دسته افراد بیشتر به سراغ انتخاب این نمایشگرها می روند.

استفاده از تکنولوژی اولد در محصولات مختلف

فناوری OLED چه تاثیری بر روی گوشی ها و ساعت های هوشمند دارند؟

در سال های اخیر دلایل زیادی سبب شده است تا کمپانی های گوناگون در ساخت محصولات خود به سراغ انتخاب نمایشگرهای اولد بروند. در مرحله اول بحث مصرف انرژی بیشتر از همیشه خود را نشان داده است. چرا که در شرایط کاملا یکسان و برابر نمایشگر اولد چون خاصیت خودتابشی دارد، نسبت به نمایشگر LCD انرژی کمتری را مصرف می‌کند.

شاید جالب باشد که بدانید اگر گوشی یا ساعت هوشمندی دارید که صفحه نمایش آن اولد است. تصویر زمینه تیره ای را برای آن انتخاب کنید، انرژی کمتری مصرف می کند. اگر صفحه نمایش روشن داشته باشید سبب می شود تا پیکسل های بیشتری روشن شود و انرژی بیشتری را مصرف کند. همچنین استفاده از نمایشگرهای اولد می تواند در باریک تر شدن گوشی ها تاثیر داشته باشد.همانطور که در بالا نیز بیان کردیم نسبت کنتراست نیز بالاتر است. تنها مشکلی که وجود دارد این است که این نوع نمایشگرها گران قیمت هستند و به دلیل قیمتی که دارند بیشتر در گوشی های بالارده مورد استفاد قرار می گیرد.

مزایای نمایشگر oled

آیا نمایشگرهای OLED نیز معایبی دارند؟

همه فناوری ها و تکنولوژی هایی که با آن ها رو به رو می شویم در کنار مزایایی که دارند می توانند عیب هایی نیز داشته باشد، البته این عیوب ممکن است گاهی کوچک باشد و در برخی از موارد می تواند کمی جدی تر باشد.

  • در مورد تکنولوژی OLED به کار رفته نیز می توانیم بگوییم مشکلی که ممکن است با آن رو به رو شوید، سوختگی تصویر است که به آن Screen Burn-in می گویند.البته ممکن است زمانی که شما نام سوختگی را می شنوید برایتان کمی نگران کننده به نظر برسد اما باید گفت که این طور نیست! چرا که این موضوع ربطی به سوختن واقعی یا گرما ندارد. اصطلاح سوختن را برای زمانی به کار می برند که قسمت یا قسمت‌هایی از نمایشگر دچار تغییر رنگ دائمی شده باشد. اگر تا به حال با این مشکل مواجه شده اید احتمالا دیده اید که رنگ ها در یک قسمت حالت محو پیدا می کند و ممکن است شکل هایی بر روی صفحه ایجاد شود.البته احتمال ایجاد این مشکل بسیار کم است چرا که در حال حاضر تست های مختلفی انجام می شود، تا کاربران قبل از خرید از میزان دوام نمایشگر اولد موردنظر اطمینان حاصل کنند. شرکت های مختلف و کمپانی هایی که که از این نوع نمایشگر ها در ساخت محصولات خود استفاده می کنند، راه حل هایی برای جلوگیری از سوختگی قسمت های از نمایشگر پیدا کرده اند. برای مثال کمپانی ال جی به عنوان راه حل انتخابی خود، ساختار پیکسل‌های نمایشگرهای اولد خود را تغییر داده است.

البته این نکته را در گوشته ذهن خود داشته باشید که در پنل های اولد جدید احتمالا به وجود آمدن این مشکل بسیار کم و یا حتی صفر است.

 

  • مشکل دیگری که می توانیم در مورد نمایشگر اولد بگوییم که البته برای برخی از کاربران به عنوان مشکل یاد می شود این است که این نوع تلوزیون های برای محیط ها تاریک مناسب تر هستند و می توانند بهتر جزئیات را نشان دهند.
  • و آخرین موردی که وجود دارد بحث قیمتی است. فرآیند تولید این نوع نمایشگر ها زمان بر و پیچیده است بنابراین نسبت به سایر نمایشگرها مثلا LED یا LCD قیمت تمام شده بالاتری دارند اما به همان میزان نیز کیفیت بالاتری را می تواند ارائه دهد.اگر شما به دنبال خرید یک نمایشگر با کیفیت هستید و بحث قیمتی اهمیت زیادی برای شما ندارد، بهتر است به سراغ انتخاب این نوع نمایشگرها بروید.

به عنوان سخن پایانی نیز به این سئوال پاسخ می دهیم که

آیا پنل اولد مناسب شما است؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم اگر کیفیت برای شما حرف اول را می زند، پس قطعا باید این نوع نمایشگر ها را انتخاب کنید چرا که در حال حاضر با کیفیت ترین مایشگرهای هستند که می توانید تهیه و خریداری کنید و جزئیات را در بهترین حالت به شما نشان می دهند.

البته مواردی مانند بودجه، مکان استفاده از آن نمایشگر، کاربری شما بسیار مهم است!

پس اول باید جواب این سئوالات را پیدا کنید و بعد از آن نسبت به خرید اقدام کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!