top banner
سامانه تطبیق رنگ

تاییدیه پنتون چیست

تفاوت رنگ ها در سیستم به چه علتی، ممکن است رخ دهد؟

قبل از هرچیزی به این نکته اشاره کنیم که تفاوت رنگ در سیستم به چه علتی ممکن است رخ دهد. باید این موضوع را بدانید که این تفاوت رنگ تنها به سیستم مربوط نمی شود و ممکن است در مرحله چاپ نیز رخ دهد.

  • اصولا رنگ از نرم افزاری به نرم افزار دیگر متفاوت است. برای مثال نمایش CMYK در محیط نرم افزارCorellDRAW با نمایش آن در Photoshop متفاوت است.
  • رنگ از یک مانیتور به مانیتور دیگر متفاوت است.
  • رنگ در مانیتور با رنگ چاپ شده توسط چاپگرها متفاوت است.
  • رنگ از یک چاپگر به چاپگر دیگر متفاوت است.
  • رنگ در چاپ افست با رنگ روی صفحه مانیتور و چاپگر دیجیتال متفاوت است.

تاریخچه شرکت پنتون

پنتون که به انگلیسی pantone نوشته می شود، شرکتی واقع در شهر کارلاستادت است که در ایالت نیوجرسی آمریکا قرار گرفته است. این شهر به دلیل سامانه رنگ پنتون (pms) که فضایی رنگی و اختصاصی است و در صنایع مختلف به ویژه چاپ استفاده می شود، شناخته شده است.

از این سامانه گاهی اوقات نیز در تولید رنگ، قماش، پارچه و پلاستیک نیز استفاده می شود.در سال 1963 توسط آقای لورنس هربرت فارغ التحصیل رشته شیمی دانشگاه هوفسترا، شرکت m&j levine را از لوین خریداری کرد و به نام موسسه پنتون ثبت کرد. کلمه ی پنتون در واقع به معنی همه رنگ ها می باشد.

سامانه تطبیق رنگ

یکی از کارهای مهم این شرکت ایجاد سامانه جدیدی برای تطبیق درست رنگ‌ها است تا مشکلات مربوط به رنگ دقیق را برای صنایع حساس مانند گرافیک، چاپ، نقاشی، فشن و… حل کند. بنابر این سامانه به هر رنگ عددی اختصاص داده می‌شد؛ تا مردم برای انتخاب دقیق رنگ دچار اشتباه نشوند.

سامانه تطبیق رنگ

انتخاب رنگ سال توسط شرکت پنتون

شرکت پنتون از سال 2000 میلادی، با مشاوره متخصصان رنگ در جهان رنگ خاصی را به عنوان رنگ سال معرفی می کند. پنتون رنگ آبی روشن را رنگ سال ۲۰۲۲ برای الهام بخش‌ عظیمی برای روحیه انسان و قشنگی استایل انتخاب کرده اند.این رنگ که وری پری نام دارد، رنگی شبیه به رنگ بنفش می باشد که برای امسال ۲۰۲۲ توسط پنتون برای جهانیان انتخاب شده است.

ورود و استفاده کمپانی های تولید کننده لپ تاپ از استاندارد پنتون

در سال 2021 شرکت ایسوس که کمپانی بزرگی در تولید لپ تاپ های گیمینگ در دنیا است از استاندارد پنتون در لپ تاپ های خود استفاده کرد. لپ تاپ ایسوس مدل N7400PC  و لپ تاپ  K3500PH از این تاییدیه پشیبانی می کنند. این دو مدل دارای صفحه نمایش oled می باشند که رنگ های بهتر و واقعی تری به ما نشان می دهند. پس اگر برچسب پنتون را بر روی لپ تاپ خود دیدید به این معناست که از صفحه نمایش با رنگ های واقعی در تولید آن استفاده شده است.

پنتون تحت مالکیت یک کمپانی رنگ سنج به نام X-Rite فعالیت می کند. به این وسیله 1900 طیف رنگی از PMS بررسی می شود و رتبه ی 1، 2 و پاس شده با جزییات به صفحه نمایش تعلق می گیرد. به عنوان نکته ی تکمیلی باید بگوییم که PMS ایده آل ترین حالت رنگی برای صفحه های نمایش و یا پرینت است.

تاییدیه پنتون در صفحه نمایش لپ تاپ

پنتون همچنین یک پروفایل برای کالیبره کردن صفحه نمایش در اختیار سازندگان قرار می دهد. بسته به قابلیت های صفحه نمایش، آزمایش D65 برای تشخیص نقطه های سفید و فضاهای رنگی انجام می شود.  گواهینامه ی پنتون مدت هاست که برای دستگاه هایی مثل پرینتر استفاده می شود اما اخیراً تاییدیه ی پنتون برای صفحه نمایش های لپ تاپ و مانیتورها نیز صادر می شود. تاییدیه ی پنتون به مصرف کننده می گوید که نقطه های سفید ایده آل هستند، رنگ خاکستری چقدر خنثی است، نور به چه شکل توزیع می شود و غیره. سیستم کالیبراسیون از اطلاعات استفاده می کند تا صفحه نمایش را با استفاده ای که از آن می شود، هماهنگ کند.

نتیجه گیری 
در سال های قبل کسانی که طراحی و کارهای چاپ انجام می دادند حتما باید از سیستم های کامپیوتری صنعتی و خانگی استفاده میکردند که معمولا مشکلاتی متعددی رو در پیش رو داشتند و هزینه های بالا و غیر مقرون به صرفه، ولی در حال حاضر برای طراحی و چاپ با استفاده از لپ تاپ های وویو بوک جدید این کارها به راحتی انجام می شود و پروژه دلخواه به صورت کاملا دقیق و با رنگ های مورد نظر چاپ می شوند و مشکل و نگرانی متوجه شما نخواهد بود.

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!