top banner
قابلیت های گوگل ترنسلیت Google Translate

 امروزه، زبان انگلیسی تبدیل به بخش جدانشدنی از زندگی بسیاری از ما شده است و اگر شما جز افرادی باشید که دغدغه یادگیری زبان و ترجمه عبارت‌های مختلف را داشته باشید قطعا اسم گوگل ترنسلیت را شنیده‌اید. آن‌هایی که به طور حرفه‌ای به دنبال یادگیری زبان انگلیسی و هر زبان دیگر‌ی بوده‌اند، گاهی از گوگل ترنسلیت به خوبی یاد نمی‌کنند و روی نقاط ضعف و معایب این برنامه تاکید می‌کنند و اعتقاد دارند که گوگل ترنسلیت یک ابزار ترجمه با کیفیت پایین است. اما این برنامه طرفداران خاص خود را نیز دارد که سال‌هاست با رضایت از آن استفاده ‌می‌کنند. در این مقاله آی تی هوم به بررسی ویژگی‌ها و نقاط ضعف و قوت این برنامه معروف پرداخته است.  

معرفی گوگل ترنسلیت

گوگل ترنسلیت (Google Translate) محبوب‌ترین ابزار ترجمه در کل جهان است، این به این معنا می‌باشد که تنها برنامه‌ای است که قابلیت ترجمه بین بیش از 100 زبان را در سراسر دنیا فراهم می‌کند. گوگل ترنسلیت قابلیت ترجمه متن‌های کوتاه، فایل، عکس، صفحات وب، فایل‌های صوتی و حتی دست نوشته‌ها را از یک زبان به زبان دیگر دارد که این کار را با سرعت بالایی انجام می‌دهد. گوگل این محصول پر طرفدار خود را ابتدا به صورت وب آنلاین و بعد از آن به صورت اپلیکیشن موبایل که قابلیت کار کاردن به صورت آفلاین را هم دارد، ارائه کرده است.

ترجمه آنلاین با گوگل ترنسلیت

قابلیت‌های گوگل ترنسلیت

در این قسمت لیستی از قابلیت‌های گوگل ترنسلیت را ارائه کرده‌ایم و به بررسی تک تک این ویژگی‌ها پرداخته‌ایم تا با دلایل محبوبیت و شهرت این ابزار ترجمه جهانی بهتر آشنا شوید.

ترجمه کلمات و جملات با گوگل ترنسلیت

اولین قابلیت این ابزار که در بسیاری از ابزارهای ترجمه دیگر موجود است، ترجمه کلمات و جملات کوتاه به صورت نوشتاری است. شما می‌توانید در قسمت Enter Text متن مورد نظرتان که می‌خواهید ترجمه شود را وارد کنید و زبان آن را انتخاب کنید. در قسمت Translation زبان مقصد که می‌خواهید متن شما به آن زبان ترجمه شود را انتخاب کنید. متن ترجمه شده قابلیت کپی شدن، خوانده شدن و حتی سرچ در گوگل را هم دارد.

ترجمه آفلاین با گوگل ترنسلیت

شاید فکر کنید که برای استفاده از گوگل ترنسلیت حتما باید آنلاین باشید، اما زمانی که این برنامه را بر روی گوشی خود داشته باشید بدون اینترنت هم می‌توانید از آن استفاده کنید. برای اینکه بتوانید از ترجمه بین چند زبان به صورت آفلاین هم استفاده کنید، در اپلیکیشن گوگل ترنسلیت گوشی خود وارد Setting شوید و روی گزینه Offline Translation بزنید، سپس گزینه به علاوه را بزنید و زبان مورد نظرخود را انتخاب و دانلود کنید. این را مد نظر داشته باشید که دانلود باید در زمان آنلاین بودن انجام شود. پس از آن است که در صورت عدم دسترسی به اینترنت هم می‌توانید از قابلیت ترجمه به آن زبان به صورت نوشتاری و گفتاری هم برخوردار شوید.

ترجمه آفلاین با گوگل ترنسلیت

تایپ صوتی در گوگل ترنسلیت

برای افزایش سرعت کار شما در گوگل ترنسلیت می‌توانید با زدن روی گزینه میکروفون از این قابلیت استفاده کنید. زمانی که روی گزینه میکروفون ضربه می‌زنید، از شما اجازه دسترسی به میکروفون را می‌خواهد و شما با فعال کردن این گزینه در لپ تاپ یا گوشی موبایل خود می‌توانید با استفاده از این قابلیت کارهای ترجمه خود را با سرعت بیشتری انجام دهید.

ترجمه وویس با گوگل ترنسلیت

یکی از قابلیت‌های جذاب گوگل ترنسلیت ترجمه همزمان در هنگام مکالمه است. شما می‌توانید قابلیت تشخیص صدا را در گوشی موبایل خود فعال کنید و با انتخاب زبانی که درمعرض آن هستید در گوگل ترنسلیت خود، متن ترجمه شده آن جمله یا کلمه را مشاهده کنید. قطعا می‌دانید که این قابلیت در زندگی روزمره کسانی که زیاد سفر می‌کنند چقدر اهمیت دارد.

ترجمه عکس با گوگل ترنسلیت

ترجمه عکس توسط گوگل ترنسلیت قابلیت پرکاربرد دیگری است که توسط این محصول تنها به صورت آنلاین ارائه می‌شود. شما می‌توانید با زدن گزینه Import از عکس‌های گالری گوشی موبایل یا عکس‌های لپ تاپ خود انتخاب کنید، یا می‌توانید با زدن روی گزینه دوربین گوگل ترنسلیت آن را فعال کرده و لنز دوربین خود را روبه‌روی عکس مورد نظر بگیرید و روی گزینه Instant ضربه بزنید. عکس مورد نظر شما می‌تواند حاوی متون تایپ شده و حتی دست نوشته باشد. حواستان باشد که قبل از این کار زبان موجود در متن عکس و زبان مقصدی که می‌خواهید ترجمه به آن زبان انجام شود را انتخاب کنید. نکته دیگری که بد نیست بدانید این است که هر عکسی که آپلود می‌کنید در اختیار گوگل قرار می‌گیرد پس اگر حریم خصوصی در مورد برخی عکس‌ها برای شما اهمیت دارد توصیه می‌کنیم که با نوشتن متن روی عکس برای گوگل ترنسلیت به ترجمه آن دسترسی پیدا کنید و عکس خصوصی خود را آپلود نکنید.

ترجمه وبسایت با اکستنشن گوگل ترنسلیت

اگر شما برای دسترسی به اطلاعات دست اول دوست دارید که از سایت‌های زبان اصلی مطالب را جستجو کنید ولی مشکل زبان دارید، گوگل برای دسترسی آسان شما به ترجمه سایت‌ها اکستنشن گوگل ترنسلیت را طراحی کرده است. برای این کار ابتدا باید اکستنشن را بر روی مرورگر خود  دانلود و نصب کنید و بعد با ورود به هر سایتی که می‌خواهید و انتخاب زبان مورد نظر می‌توانید کلمه یا عبارتی که قصد دارید ترجمه آن را ببینید را انتخاب کرده و ترجمه آن را مشاهده کنید. به این صورت می‌توانید به همین راحتی از مزایای این ابزار مفید بهره مند شوید. فقط این نکته را مد نظر داشته باشید که این امکان فقط بر روی کامپیوتر و لپ تاپ برای شما محیا است و در گوشی اجرا نمی‌شود.

ترجمه صفحات وبسات با گوگل ترنسلیت

معایب گوگل ترنسلیت

حالا که با خدمات و ویژگی‌های مثبت استفاده از پرطرفدارترین ابزار ترجمه دنیا آشنا شدید، زمان آن رسیده که با برخی کاستی‌های کار کردن با آن هم آشنا شوید. در هنگام کار کردن با این برنامه خوب است که این نکات را مد نظر قرار دهید که هر نوع اطلاعاتی که در گوگل ترنسلیت وارد می‌کنید برای پردازش به سرورهای گوگل فرستاده و آنجا ذخیره می‌شوند. این موضوع برای برخی افراد که دارای اطلاعات محرمانه‌ هستند و رعایت حریم خصوصی برایشان اهمیت دارد موجب نگرانی است و ترجیح می‌دهند عکس‌ها و متن‌های خصوصی خود را در گوگل ترنسلیت بارگزاری نکنند. نکته دیگری که قابل توجه است این است که گوگل ترنسلیت قابلیت ترجمه اصطلاحات و عبارت‌های عامیانه موجود در زبان‌های مختلف و کلمات تخصصی رشته‌های گوناگون را به صورت دقیق ندارد و ترجمه‌ای که ارائه می‌دهد تحت‌اللفظی و کلی است. پس پیشنهاد می‌کنیم که برای ترجمه متون تخصصی یا عبارت‌های عامیانه از دیکشنری‌های تخصصی‌تری استفاده کنید و اعتبار متون ترجمه شده را حتما بررسی کنید.

نتیجه گیری

با توجه به امکاناتی که گوگل ترنسلیت برای کاربران زیادی در کل دنیا فراهم کرده است می‌توان به این نتیجه رسید که ابزاری کارآمد و مفید برای ترجمه بین زبان‌های مختلف است. از آنجایی که ترجمه فارسی به انگلیسی و برعکس پرکاربردترین نوع کاربری در کشور ما است و در این زمینه گوگل امکانات قابل قبولی را ارائه می‌دهد شما به راحتی می‌توانید برای کارهای روزمره و مسافرت‌های خود از این ابزار استفاده کنید. ولی باید این نکته را به یاد داشته باشید که با وجود امکاناتی همچون ترجمه متن، فایل صوتی، عکس و سایت همچنان این ابزار بی‌نقص نیست و نمی‌توان به طور کامل به آن اعتماد کرد به خصوص در ترجمه عبارت‌های عامیانه، ضرب‌المثل‌ها و متون تخصصی. به طور کلی، پیشنهاد آی تی هوم به شما این است که این ابزار را به عنوان یک همراه سریع و کار راه انداز در نظر بگیرید و برای ترجمه‌های دقیق و کاربردی خود از ابزارهای قدرتمند دیگر و مترجمین استفاده کنید.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!