top banner
راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر

در این مقاله قصد داریم تا یک راهنمای خرید مانیتور کامل را در اختیار شما قرار دهیم. شما ممکن است از مانیتور کامپیوتر خود برای برای تماشای فیلم و سریال، تدوین ویدیو و یا تجربه بازی‌های ویدیویی استفاده کنید. با این اوصاف انتخاب مانیتوری که پاسخگوی نیازهای شما باشد اهمیت بالایی دارد. چه صفحه نمایش سابق شما خراب شده باشد و چه به دنبال یک ارتقا برای بهره‌برداری از فناوری‌های روز هستید، با خواندن مقاله راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر، می‌توانید بهترین مانیتور متناسب با بودجه‌تان را پیدا کنید.

راهنمای خرید مانیتور؛ رزولوشن، کنتراست و موارد دیگر

رزولوشن و اندازه صفحه نمایش تنها نکاتی نیستند که به هنگام خرید مانیتور باید به آن‌ها توجه کنید. کنتراست، نرخ نوسازی، ریسپانس تایم، نوع پنل و روشنایی آن از دیگر مواردی هستند که در تعیین کیفیت یک مانیتور کامپیوتر نقش بسزایی دارند. در ادامه این راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر قرار است تمام این موارد را بررسی کرده و نقش آن‌ها در یک مانیتور را توصیف کنیم.

رزولوشن

در حالی که رزولوشن 1080p زمانی بهترین رزولوشن ممکن برای یک صفحه نمایش بود، این رزولوشن در حال حاضر به یک حداقل تبدیل شده است. اگر به دنبال یک وضوح تصویر منطقی هستید، اما می‌خواهید بیشتر بودجه خود را روی سایر ویژگی‌ها صرف کنید، رزولوشن 1080p هنوز هم گزینه خوبی است. البته به شرط اینکه مانیتور شما بیش از حد بزرگ نباشد. رزولوشن 1080p برای یک مانیتور کامپیوتر 21 تا 24 اینچی ایده‌آل است.

مانیتور کامپیوتر

یک رزولوشن محبوب دیگر که به ایده‌آل گیمرها تبدیل شده، رزولوشن 1440p یا همان QHD است. این رزولوشن بهبود قابل توجه‌ای نسبت به 1080p است، اما برخلاف 4K فشار زیادی را به کارت گرافیک شما وارد نمی‌کند. صنعت مانیتور کامپیوتر در حال حاضر مشتاق است تا مشتری‌ها را به سمت خرید مانیتور 4K سوق دهد. قیمت این مانیتورها در سال‌های گذشته پایین آمده، اما هنوز هم برای اجرای بازی روی آن‌ها به کارت گرافیک بسیار قدرتمندی نیاز دارید.

برخی رزولوشن‌های دیگر مثل 5K و 8K هم در بازار یافت می‌شوند. رزولوشن 5K برای اولین بار در در یکی از iMacهای اپل استفاده شد. 8K دیگر رزولوشنی است که اخیرا کمی مرسوم‌تر شده، اما فعلا به خاطر قیمت بسیار بالا و کمبود محتوای موجود در 8K، رفتن به سمت این رزولوشن را توصیه نمی‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع رزولوشن مانیتور، می‌توانید مقاله آشنایی با انواع رزولوشن صفحه نمایش را مطالعه فرمایید.

کنتراست و روشنایی

نرخ کنتراست به شما نشان می‌دهد که یک مانیتور تا چه می‌تواند مشکی یا سفید شود. مانیتورهایی با نرخ کنتراست بالا گزینه خوبی هستند، چرا که این به معنای قابل مشاهده بودن بیشتر تفاوت بین رنگ‌ها است. بسته به پنل مانیتور شما، حداکثر روشنایی آن متغیر خواهد بود. مانیتورهایی که از فناوری HDR پشتیبانی می‌کنند، معمولا روشنایی بالاتری دارند. واحد اندازه‌گیری روشنایی در مانیتور نیت است. اکثر مانیتورهای میان‌رده مدرن روشنایی‌ای بین 300 تا 350 نیت دارند، اما مانیتورهای گران‌قیمت معمولا روشنایی 700 تا 1000 نیت را تبلیغ می‌کنند.

نرخ نوسازی و ریسپانس تایم

نرخ نوسازی یا Refresh Rate مانیتور که با واحد هرتز اندازه‌گیری می‌شود، نشان می‌دهد که مانیتور شما در ثانیه چند بار تصویر را آپدیت می‌کند. در حالی که 60 هرتز برای مدت مدیدی نرخ نوسازی مرسوم صفحه نمایش‌ها بوده است، امروزه صفحه نمایش‌هایی با Refresh Rate بسیار بالاتر هم به فروش می‌رسند. هر چه نرخ نوسازی یک مانیتور بالاتر باشد، حرکت تصویر روان‌تر خواهد بود و شما می‌توانید بازی‌ها را با نرخ فریم بسیار بالاتری تجربه کنید. فقط مطمئن شوید که کارت گرافیک شما توانایی ارائه این نرخ فریم بالاتر را دارد.

راهنمای خرید مانیتور

ریسپانس تایم یکی دیگر از فاکتورهایی است که گیمرها به آن توجه ویژه‌ای می‌کنند. ریسپانس تایم واحد اندازه‌گیری سرعت انتقال تصویر مانیتور است. یک ریسپانس تایم مناسب بازی‌های ویدیویی رقابتی اکشن و سریع است. ریسپانس تایم مانیتور با واحد میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌‌شود دو بهترین مانیتورها ریسپانس تایمی کم‌تر از 2 میلی‌ثانیه دارند.

پنل مانیتور کامپیوتر

نوع پنل “مانیتور کامپیوتر” شما می‌تواند تاثیر بسزایی در عملکرد آن داشته باشد. هر نوع پنل مزایا و معایب خود را دارد و اینکه چه پنلی را انتخاب می‌کنید، باید با توجه به نیازهایتان باشد. برای مثل در یک پنل TN رنگ‌ها کیفیت خیلی خوبی ندارند و زوایه دیدن هم محدود است، اما سرعت بالای این پنل‌ها آن را برای بازی‌های رقابتی مناسب کرده است. در سال‌های اخیر ارزان‌تر شدن پنل‌های VA و IPS باعث شده تا پنل‌های TN نسبتا منسوخ شوند.

پنل‌های VA کیفیت رنگ و زوایای دید بسیار بهتری را نسبت به پنل‌های TN دارند، اما این پنل‌ها می‌توانند دچار مشکل گوستینگ مانیتور شوند. گوستینگ به زمانی گفته می‌شود که هاله تصویر یک لحظه قبل نمایش داده شده به صورت کدر روی صفحه باقی می‌ماند. پنل‌های‌ IPS هم گران‌تر از دو پنل دیگر هستند، اما در عوض به شما بهترین کیفیت رنگ و زوایای دید را می‌دهند. در گذشته IPS ریسپانس تایم بسیار بالایی نسبت به پنل TN داشت، اما این پنل در طول سال‌ها تکامل یافته و بسیاری امروزه یک پنل IPS با نرخ نوسازی بالا را بهترین گزینه برای گیمینگ می‌دانند.

راهنمای خرید مانیتور؛ طراحی مانیتور کامپیوتر

ما توصیه می‌کنیم که شما مانیتوری را انتخاب کنید که به راحتی قابل استفاده باشد، خصوصا اگر قصد ساختن ستاپ پیچیده‌ای را با وجود چند مانیتور دارید. به اضافه کردن یک پایه که به شما اجازه می‌دهد تا از مانیتور به صورت عمودی و افقی استفاده کنید هم فکر کنید. برخی مانیتورها طوری طراحی شده‌اند که به شما اجازه چرخش را تنها با یک دست می‌دهند.

خرید مانیتور

وجود دکمه روی مانیتور برای استفاده از منوهای آن ویژگی جالبی هستند، اما این دکمه‌ها نباید خیلی دست‌ و پا‌گیر باشند. به محل قرارگیری پورت‌ها و ویژگی‌های مربوط به مدیریت کابل مانیتور توجه کنید و مطمئن شوید که مانیتور مد نظرتان به راحتی روی میز شما قرار می‌گیرد. اکثر مانیتورهای موجود در بازار آن قدر جمع‌و‌جور هستند که روی میز شما جا شوند، اما اگر به دنبال یک مانیتور خیلی بزرگ هستید، بهتر است به سراغ مانیتوری بروید که توانایی قرار گرفتن روی دیوار را داشته باشد.

راهنمای خرید مانیتور؛ معرفی بهترین مانیتور کامپیوتر در سال 2023

حالا که با نکات قابل توجه به هنگام خرید یک مانیتور آشنا شده‌اید، در ادامه می‌خواهیم تا برخی از بهترین مانیتورهای کامپیوتر در سال 2023 را به شما معرفی کنیم.

1. Samsung Odyssey G9 – بهترین مانیتور کامپیوتر فوق عریض

مانیتور 49 اینچی فوق عریض سامسونگ Odyssey G9 یکی از جذاب ترین مانیتورهایی است که در سال 2023 می‌توانید خریداری کنید. نه تنها صفحه نمایش عظیم آن 49 اینچ است، بلکه خمیدگی 1000R آن این مانیتور را تبدیل به خمیده‌ترین مانیتور موجود در بازار هم کرده است. سامسونگ Odyssey G9 کنتراست فوق‌العاده‌ای هم دارد و با مانیتور روشنی طرف هستیم که فضای رنگی sRGB و DCI-P3 را به صورت دقیق پوشش می‌دهد. رزولوشن این مانیتور 5K بوده و نرخ نوسازی آن هم 240 هرتز است.

2. Dell S3222DGM – بهترین مانیتور کامپیوتر برای گیمینگ

مانیتور Dell S3222DGM برای بسیاری از گیمرها بهترین مانیتور گیمینگ است. این مانیتور از یک پنل 32 اینچ VA، رزولوشن QHD و نرخ نوسازی 165 هرتز تشکیل شده است. با این وجود زمینه‌ای که Dell S3222DGM در آن واقعا عملکرد چشمگیری داشته، نرخ کنتراست این مانیتور است. پنل‌های VA به خاطر کنتراست بالا شناخته می‌شوند، اما کنتراست 3000:1 مانیتور Dell S3222DGM به راحتی رقبای IPS خود را کنار می‌زند. این کنتراست عالی باعث شده تا عدم پشتیبانی از HDR این مانیتور خیلی به چشم نیاید و سخت می‌توان در این طیف قیمت مانیتوری بهتر از Dell S3222DGM پیدا کرد.

3. LG 32UN500 – بهترین مانیتور کامپیوتر اقتصادی 4K

اگر به دنبال یک مانیتور 4K اقتصادی عالی هستید، مانیتور ال جی 32UN500 بهترین انتخاب در سال 2023 است. کنتراست یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت تصویر بوده و پنل VA این مانیتور شما را از این نظر ناامید نخواهد کرد. با توجه با اینکه با یک مانیتور اقتصادی گیمینگ طرف هستیم، خبری از HDR در این مانیتور نیست. خوشبختانه مانیتور LG 32UN500 مجهز به فناوری AMD FreeSync شده تا با پارگی تصویر به هنگام بازی مبارزه کند. رنگ‌های واضح و مشکی‌های عمیق هم باعث شده تا این مانیتور خوبی برای تماشای فیلم باشد.

4. Samsung Odyssey Neo G8 – بهترین مانیتور گیمینگ خمیده

نیاز تمام کاربران را برطرف کردن کار آسانی نیست، اما مانیتور سامسونگ Odyssey Neo G8 تلاش خود را می‌کند. پنل 32 اینچی VA این مانیتور با ترکیب نورپردازی Mini LED و فیلم کوانتوم دات کنتراست بهتری را نسبت به پنل‌های VA سنتی به کاربر ارائه می‌دهد. سامسونگ به مانیتور Odyssey Neo G8 درجه خمیدگی 1000R و نرخ نوسازی 240 هرتز هم داده تا این مانیتور همه‌چیزتمام باشد. چه در حال تماشای محتوای SDR یا HDR باشید، Samsung Odyssey Neo G8 شما را با رنگبندی دقیق و عملکرد گیمینگ عالی خود شگفت‌زده خواهد کرد.

راهنمای خرید مانیتور؛ جمع‌بندی

وقتی به دنبال یک مانیتور کامپیوتر هستید، شاید ندانید که باید از کجا شروع کنید. مانیتورهای زیادی وجود دارند که نوع پنل، رزولوشن، نرخ نوسازی و اندازه‌های متفاوتی دارند. پس خرید یک مانیتور پروسه ساده‌ای نیست و یک جواب واحد برای تمام کاربران وجود ندارد. همان‌طور که در این راهنمای خرید مانیتور گفتیم، بهترین مانیتورها آن‌هایی است که انعطاف‌پذیری بالایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

راهنمای خرید مانیتور

با این وجود برخی مانیتورها برای کاربری خاصی طراحی شده‌اند و ویژگی‌های آن‌ها هم این مسئله را بازتاب می‌دهد. پس مهم است که به هنگام انتخاب مانیتور، کاربری آن را از قبل مشخص کرده باشید.

منبع: Tom’s Hardware

تصویر نویسنده مطلب
آرش بوالحسنی

من یک نویسنده در حوزه فناوری هستم، اما داستان من داستان جامعه‌ای از علاقه‌مندان به دنیای دیجیتال و تکنولوژی است. با زبانی ساده و دوستانه، تازه‌ترین اخبار، ترفندها، و ایده‌های فناوری رو با شما به اشتراک می‌ذارم. می‌خوام دنیای پیچیده فناوری رو براتون باز کنم تا با هم یک سفر دیجیتالی شیرین رو تجربه کنیم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!