top banner
خرید لپ تاپ مناسب رشته گرافیک

رشته گرافیک از لحاظ سیستم، نیازمند لپ تاپ های رده بالا و قدرتمند است زیرا این افراد با نرم افزارهای سنگینی مانند افترافکت، پریمیر، فتوشاپ و…در ارتباط بوده و همان طور که می‌دانید نیازمند یک سخت افزار حرفه ای یا حداقل نیمه حرفه ای می‌باشند. در این مقاله قرار است به این نکته اشاره کنیم که دانشجویان و افرادی که در رشته گرافیک فعالیت می‌کنند به چه لپ تاپی برای اجرای امور خود نیاز دارند و این که چرا لپ تاپ مناسب برای دانشجویان گرافیک ضروری است. همچنین به اصلی‌ترین نرم افزارهای رشته گرافیک اشاره می‌کنیم و بیان می‌کنیم که برای اجرای این نرم افزارها، لپ تاپ شما باید از نظر سخت افزاری چه ویژگی هایی داشته باشد. برای مثال لپ تاپ مناسب فتوشاپ از لحاظ سخت افزاری باید قدرت پردازش بالایی داشته باشد و کارت گرافیک مجزا نیز در ان به کار رفته باشد تا بتواند یک پروژه حرفه ای را به ثمر برساند.

این مقاله برای چه افرادی مناسب است؟

  • تدوین گران فیلم و تیزرهای تبلیغاتی
  • گرافیست ها و طراحان حوزه دیجیتال
  • دانشجویان رشته های گرافیک و سایر زیر مجموعه های وابسته
  • دانش اموزان هنرستانی مشغول به تحصیل در رشته گرافیک
  • عکاس ها و کسانی که در حوزه ادیت و ویرایش عکس فعالیت می‌کنند

این مقاله برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • کسانی که فعالیتی در حوزه گرافیک ندارند و نمی‌دانند به دنبال چه لپ تاپی می‌گردند.

مقاله مناسب این افراد : راهنمای خرید لپ تاپ

  • کسانی که بودجه زیر 20 میلیون تومان برای خرید لپ تاپ در نظر گرفته اند.

مقاله مناسب برای این افراد : لپ تاپ های بین 10 الی 20 میلیون تومان

  • کسانی که برای کارهای روزمره به دنبال خرید لپ تاپ هستند.

مقاله مناسب این افراد : لپ تاپ های زیر 10 میلیون تومان 

در زمان خرید لپ تاپ مناسب گرافیک به چه نکاتی دقت کنیمنکات مهم برای خرید لپ تاپ مناسب دانشجویان گرافیک

معمولا افراد در زمان خرید لپ تاپ باید به این نکته دقت کنند که اگر قصد دارند از لپ تاپ خود برای انجام چه کاری قرار است استفاده کنند و سپس متناسب با زمینه کاری و نرم افزارهایی که با آن ها سرو کار دارند، سخت افزار مناسب خود را پیدا کرده و بعد از آن نسبت به خرید لپ تاپ اقدام کنند. اما به طور کلی در زمان خرید لپ تاپ باید چند مورد را در نظر بگیرید و آن ها را بررسی کنید که در ادامه آن ها را شرح داده ایم:

  • پردازنده مرکزی
  • کارت گرافیک
  • حافظه رم
  • حافظه داخلی
  • صفحه نمایش

بررسی پردازنده مرکزی (CPU) در لپ تاپ مناسب رشته گرافیک

پردازنده مهم ترین نقش را در لپ تاپ شما اجرا می کند و در واقع این پردازنده است که همانند مغز انسان وظیفه اجرا تمام دستورات را برعهده دارد و در صورتی که پردازنده مناسب فعالیت شما نباشد، سیستم دچار اختلال خواهد شد. سی پی یو در لپ تاپ مناسب برای کارهای گرافیکی بسیار مهم تر از چیزی است که تصورش را می‌کنید. اگر به طور واضح تر بخواهیم بیان کنیم باید بگوییم که هرچه پردازنده به کار برده شده  از نظر فنی قوی‌تر باشد‌، لپ تاپ سریع تر می‌تواند چندین برنامه مختلف را با به طور همزمان اجرا کند. اصولا به دلیل این که در رشته گرافیک از برنامه ها و نرم افزارهایی استفاده می‌شود که تا حدودی سنگین هستند، بهتر است پردازنده ای که انتخاب می‌کنید از سری H و ترجیحا core i5 یا core i7 باشد تا در زمان اجرای نرم افزارها و امور مورد نیازتان با مشکلی رو به رو نشوید. پیشنهاد می‌کنیم برای مقایسه در یک نگاه لپ تاپ های دارای این سری از سی پی یو به لینک زیر مراجعه کنید.

پردازنده متوسط برای فعالیت های نیمه حرفه ای: لپ تاپ Core i5

پردازنده قوی برای کارهای حرفه ای:  لپ تاپ Core i7

پردازنده مناسب برای لپ تاپ های رشته گرافیک

بررسی کارت گرافیک (GPU) در لپ تاپ مناسب رشته گرافیک

دومین موردی که در انتخاب لپ تاپ مناسب رشته گرافیک باید به آن توجه کنید، پردازنده گرافیکی یا کارت گرافیک به کار رفته در دستگاه است. در واقع اصلی‌ترین وظیفه کارت گرافیک نمایش تصویر بر روی صفحه نمایش می‌باشد. همانطور که احتمالا اطلاع دارید تصاویری که بر روی صفحه نمایش لپ تاپ مشاهده می‌کنید از نقاط کوچکی به نام پیکسل ساخته شده اند. در مانتیورهایی با رزولوشن بالا، اصولا یک صفحه نمایش بیشتر از یک میلیون پیکسل دارد. برای این که یک لپ تاپ بتواند تصویر را نشان دهد، باید تصمیم گرفته شود که هر کدام از این پیکسل ها چه کاری را انجام دهند. برای انجام این کار به یک مترجم نیاز است مترجمی که داده ها را از CPU دریافت کند و آن را به دیتاهای تصویری تبدیل کند. البته با توجه به مواردی که تا به اینجا ذکر کردیم، احتمالا می‌توانید حدس بزنید که انجام این کار برعهده کدام قطعه در لپ تاپ است. اصولا لپ تاپ هایی که برای رشته گرافیک مورد استفاده قرار می گیرند باید حداقل 4 گیگابایت کارت گرافیک داشته باشند و هر اندازه که فعالیت افراد به سمت حرفه ای شدن و کار با نرم افزارهای سنگین تر برود حافظه کارت گرافیک نیز باید بیش‌تر شود، برای مثال اگر در کنار کارهای گرافیکی اموری مانند تدوین و ادیت فیلم نیز انجام می‌هید، لازم است تا میزان حافظه کارت گرافیک بالا باشد.

بررسی حافظه رم (RAM) در لپ تاپ رشته گرافیک

حافظه رم در لپ تاپ مناسب رشته گرافیک

قبل از این که به سراغ این موضوع برویم که لپ تاپ های مناسب رشته گرافیک و کارهای گرافیکی باید چه میزان رم داشته باشد بهتر است به این نکته اشاره کنیم که حافظه RAM در واقع چیست و چه وظیفه ای را در لپ تاپ بر عهده دارد. به زبان خیلی ساده حافظه رم، گونه ای از حافظه است که برای ذخیره سازی داده ها و فایل ها در کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. حافظه رم معمولا از سرعت بالایی در خواندن و نوشتن اطلاعات برخوردار است. یکی از اصلی ترین وظایفی که رم در لپ تاپ یا کامپیوتر برعهده دارد، این است که به سیستم اجازه می‌دهد ‌با سرعت بالا به داده‌های مورد نیاز دسترسی داشته باشد پس در نتیجه رم تأثیر بالایی بر سرعت و عملکرد لپ تاپ دارد. البته در مورد حافظه رم باید این نکته را بدانید که یک حافظه موقتی است که پس از هر بار راه‌اندازی دوباره سیستم عامل تمامی داده‌های ذخیره شده ‌روی آن، پاک می‌شود. لپ تاپ هایی که قرار است برای کارهای گرافیکی مورد استفاده قرار بگیرند لازم است تا حداقل 8 تا 16 گیگابایت حافظه‌‌‌‌ی رم داشته باشند، چرا که ممکن است نیاز باشد که در حین طراحی چندین برنامه به طور همزمان اجرا شود و این برنامه ها نیز ممکن است حجیم باشند و فضای زیادی را برای اجرا نیاز داشته باشند. بنابراین برای داشتن سرعت مناسب بایستی حافظه رم در این محدوده باشد. همچنین اگر انتظار سرعت و کارایی بیشتری از لپ تاپ دارید می توانید با نصب یک حافظه ی SSD این موارد را تا حد زیادی ارتقا دهید و در کنار آن روی میزان مصرف برق کمتر دستگاه و همچنین افزایش طول عمر آن اثر گذار باشید.

نقش صفحه نمایش در لپ تاپ مناسب رشته گرافیک

اگر شما دانشجوی گرافیک هستید و برای انجام کارهای گرافیکی، طراحی، طراحی سه بعدی و مواردی از این قبیل به لپ تاپ نیاز دارید، یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید، صفحه نمایش مناسب است. این بخش در واقع چالش برانگیز ترین قسمت انتخاب لپ تاپ مناسب برای طراحی و گرافیک است چرا که کاری که گرافیست در لپ ‌تاپ طراحی می‌کند و آن را در صفحه نمایش مشاهده می‌کند، در حالت عادی تفاوت زیادی با کار نهایی چاپ شده بر روی کاغذ دارد. مگر این که صفحه نمایش دارای ویژگی های فنی باشد که بتواند این خطاها را تا کمترین مقدار ممکن کاهش دهد که در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اولین نکته در مورد صفحه نمایش مناسب برای لپ تاپ های طراحی و گرافیک، تعداد رنگ ها و رزولوشنی است که پشتیبانی می کند. منطقی است که برای انجام کارهای گرافیکی صفحه نمایشی که بتواند از 10 میلیون رنگ پشتیبانی کند بسیار مناسب‌تر از صفحه نمایشی است که تنها از 1 میلیون رنگ پشتیبانی می‌کند. هرچه میزان رزولوشن صفحه نمایش بالاتر باشد به این معناست که شما می توانید جزئیات بیشتر و تعداد رنگ‌های بیشتری را مشاهده کنید. پس بهتر است صفحه نمایشی را انتخاب کنید که FUll HD به بالا باشد.

صفحه نمایش کاربردی در لپ تاپ گرافیک

دومین نکته، توجه به زاویه دید است. بیشتر صفحه نمایش هایی برای کارهای گرافیکی مناسب هستند که از تکنولوژی IPS برخوردار باشند، چنانچه صفحه نمایش شما از این مدل باشد می توانید از هر زاویه به صفحه نمایش نگاه کنید، بدون این که در تصویر رنگ ها دچار شکستگی شوند و یا کیفیت خود را از دست بدهند و این مورد می تواند برای یک گرافیست موضوع مهمی باشد. البته موارد دیگری مانند اندازه یا قابلیت لمسی بودن صفحه نمایش نیز وجود دارد که کاملا اختیاری است. ولی برای مثال اگر شما صفحه نمایشی با ابعاد بزرگتر انتخاب کنید، محدوده ی دید وسیع تری را برای شما فراهم می کند. یا در صورت لمسی بودن صفحه نمایش در انجام کارهایی مانند زوم کردن در صفحه نمایش یا انتخاب قسمتی از تصویر و… راحت تر خواهد بود.

معرفی اصلی ترین نرم افزارهای رشته گرافیک

همانطور که در لابه لای متن به آن اشاره کردیم،انجام کارهای گرافیکی و داشتن شغلی تحت عنوان گرافیست یکی از جذاب ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید اما لازم است تا مهارت هایی داشته باشید و با نرم افزارهای اصلی این رشته آشنایی داشته باشید. در ادامه قرار است به معرفی چند نرم افزار اصلی رشته گرافیک بپردازیم و سخت افزار لازم برای اجرای آنها را بیان کنیم. فراموش نکنید که لپ تاپ مناسب نرم افزارهای گرافیکی لازمه‌ی هر گرافیست است و در صورت نداشتن یک لپ تاپ مناسب نمی‌توانند فعالیت های حرفه ای خود را پیگیری کنند.

نرم افزار فتوشاپ photoshop

غیر ممکن است که اسم نرم افزار فتوشاپ به گوش شما نخورده باشد و با آن نا آشنا باشید. فتوشاپ یکی از اصلی ترین نرم افزارهای رشته گرافیک است است که البته جزء محبوب ترین نرم افزارها نیز می باشد. اصولا همه تصاویری که شما مشاهده می کنید توسط این برنامه طراحی شده اند. شما می توانید با استفاده از نرم افزار فتوشاپ کارهایی مانند ادیت و ویرایش ساده، تغییر سایز تصاویر تا خلق طراحی‌های پیچیده و هنری را انجام دهید. لپ تاپی که می توانید با استفاده از آن اخرین نسخه فتوشاپ یعنی 2022 را اجرا کنید، لازم است تا از نظر سخت افزاری ویژگی های زیر را داشته باشد. البته برای کارهای  انیمیشن سازی که نیازمند لپ تاپ مناسب انیمیشن سازی است نیز می‌توانید برای کارهای حرفه ای فتوشاپ استفاده کنید.

سیستم مورد نیاز برای اجرای نرم افزار فتوشاپ

عنوانمدل
پردازنده حداقل پردازنده Core i5
حافظه رمحداقل 8 گیگابایت
حافظه داخلیداشتن SSD
کارت گرافیکحداقل 2 گیگابایت کارت گرافیک مجزا
صفحه نمایشFULLHD (1080*1920)

نرم افزار  ایلایسترتور illustrator

نرم افزار ایلایسترتور  یکی از اصلی ترین نرم افزارها برای طراحی و گرافیک در دنیا محسوب می شود و روز به روز به محبوبیت آن نیز اضافه می شود.این نرم افزار کاربردی بیش از هر چیزی برای ادیت تصاویر وکتور به کار می‌رود. شما با استفاده از این نرم افزار می توانید انواع تصاویر هنری، آیکون، پوستر، بیزینس کارت یا تصاویر بیلبورد را طراحی کنید. یکی از بهترین ویژگی های این نرم افزار داشتن را کاربری ساده و امکانات ویژه ای است که دارد. همچنین این نرم افزار دائما در حال آپدیت است، شما برای اینکه بتوانید اخرین نسخه از این نرم افزار را اجرا کنید باید سیستمی با مشخصات سخت افزاری زیر داشته باشد:

سیستم مورد نیاز برای اجرای نرم افزار ایلاستریتور

عنوانمدل
پردازندهحداقل پردازنده Core i5
حافظه رمحداقل 8 گیگابایت
حافظه داخلیداشتن SSD
کارت گرافیکحداقل 2 گیگابایت کارت گرافیک مجزا
صفحه نمایشFULLHD (1080*1920)

البته نرم افزارهای دیگری مانند indesign، corel draw، gimp و… هستند که در رشته گرافیک مورد استفاده قرار می گیرند و برای اجرای آن ها نیز به سیستمی با همان مشخصاتی که در بالا ذکر شد، نیاز داریم. همچنین برای یافت اطلاعات اختصاصی در ارتباط با لپ تاپ مناسب اجرای نرم افزار پریمیر و افترافکت به لینک زیر مراجعه کنید.

لپ تاپ مناسب نرم افزار افترافکت و پریمیر

سوالات 90 درصد کاربران

افراد زیادی هستند که هر روز با مشاوران ما تماس گرفته و از سردرگمی در صفحات مجازی برای یافتن پاسخ سوالات خود شکایت می‌کنند. برای همین ما تعدادی از این سوالات پر تکرار را در ادامه اورده ایم تا بتوانیم کاربران را از این سردرگمی نجات دهیم. اگر سوال شما در ادامه مقاله نیست نگران نباشید، می‌توانید پرسش های خود را از طریق گفت و گو انلاین سایت مطرح کنید و در همان لحظه نیز پاسخ خودتان را دریافت کنید.

می‌توان از لپ تاپ های مناسب رشته گرافیک برای تدوین و ادیت فیلم استفاده کرد؟

اصولا لپ تاپ هایی که برای رشته گرافیک مورد استفاده قرار می گیرند از نظر سخت افزاری رتبه بالای دارند و می توانید برای امور گوناگون از آن ها استفاده کنید که در این بین می‌توان به برنامه های ادیت فیلم و تدوین نیز اشاره کرد. البته اگر قرار است از لپ تاپ خود برای تدوین و ادیت فیلم های طولانی استفاده کنید می توانید به سراغ خرید لپ تاپ هایی با سخت افزار بالاتر بروید. به طور کلی لپ تاپ مناسب رندرینگ جز لپ تاپ ای حرفه ای و قدرتمند طبقه بندی می‌شود و بهتر است اگر با فرایند رندرینگ سروکار دارید سیستمی تهیه کنید که بعدا دچار مشکل هنگی و کندی سیستم نشوید.

آیا برند سازنده لپ تاپ نقشی در عملکرد لپ تاپ مناسب رشته گرافیک دارد؟

برخی از افراد فکر می کنند که این که از چه برندی لپ تاپ می خرند، تاثیر بالا و به سزایی در عملکرد لپ تاپ دارد اما باید گفت که اینطور نیست و شما می توانید سخت افزار مورد نیاز خود را در هر لپ تاپ از هر برندی پیدا کنید.

سخت افزار مورد نیاز برای رشته گرافیک باید تا چه حد قدرتمند باشد؟

این سوال پاسخ مشخصی ندارد. هر چه قدرت سیستم شما بیش‌تر باشد کارهای گرافیکی شما سریع‌تر انجام می‌شود. لپ تاپ مناسب رشته گرافیک مانند لپ تاپ گیمینگ هر چه قوی تر باشد بهتر است. پس اگر بودجه مالی کافی برای خرید لپ تاپ گرافیک دارید حتما برای خرید لپ تاپ های رده بالا و قدرتمند اقدام کنید.

خرید لپ تاپ مناسب رشته گرافیک

سخن آخر…

لپ تاپ مناسب رشته گرافیک باید سخت افزار قوی داشته باشد، سی پی یو های به کار رفته در این سری از لپ تاپ ها باید حداقل i5 باشد، در این صورت باید از نسل 10 و 11 این سری از لپ تاپ ها استفاده کنید. رم و حافظه داخلی نیز باید از ظرفیت مناسبی برخوردار باشند تا سیستم بتواند سرعت پردازش بالا و پشتیبانی فایل های ذخیره شده را داشته باشد. کارت گرافیک مجزا با حافظه حداقل 4 گیگابایت به شما پیشنهاد می‌شود.

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!

نظرات کاربران

  1. میلاد

    حداقل گرافیک که برای فتوشاپ نیاز چه مدلی هستش و سیستم بدون گرافیک میشه باهاش کار فتوشاپ انجام داده

    پاسخ به این نظر
    1. Javad Hassankhani

      سلام میلاد عزیز
      در نسخه های قدیمی تا 2020 نیاز چندانی به کارت گرافیک مجزا نبود . همون کارت گرافیک آنبرد هم جوابگو بود . بیشتر فشار تو فتوشاپ روی رم و CPU بود. ولی تو نسخه های امروزی 2022 نیاز به 2 گیگ کارت گرافیک مجزا و 8 گیگ رم و ی پردازنده چند هسته ای هست .

      پاسخ به این نظر
  2. ساحل

    دستگاه 2 گیگ گرافیک برای نرم افزار تی ری دی مکس خوبه و جواب کارمون میده

    پاسخ به این نظر
    1. Javad Hassankhani

      سلام و وقت بخیر
      این کارت گرافیک نیاز امروز شنا رو برآورده میکنه . ولی در آینده قطعا نیاز میشه با کارت گرافیک بالاتری کار کنید . این رو هم باید در نظر گرفت که فقط کارت گرافیک مهم نیست CPU و مقدار رم هم مهمه

      پاسخ به این نظر