top banner
بهترین پردازنده برای برنامه نویسی

انتخاب بهترین CPU برای لپ تاپ مناسب برنامه نویسی و هزینه ای که باید برای خرید یک لپ تاپ ایده آل در نظر بگیرید، یکی از چالش های افرادی فعال در این حوزه است. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید، تا انتها با آی تی هوم همراه باشید.

البته شما می‌توانید در پادکست زیر خلاصه‌ای مفید و جذاب از مقاله را بشنوید. 🙂

راهنمای شنیداری انتخاب بهترین CPU برای برنامه نویسی

پردازنده، قطعه سخت افزاری مهم در لپ تاپ برنامه نویسی

یکی از فاکتورهای مهم و قطعات سخت افزاری که در انتخاب لپ تاپ برنامه نویسی، باید به آن توجه کنید پردازنده مرکزی یا CPU است.

بعضی از افراد به سبب این که قرار نیست در این زمینه کار تخصصی انجام دهند و فقط با کد نویسی سروکار دارند، به دنبال خرید یک لپ تاپ ارزان می‌روند!

اما اگر شما به دلیل محدودیت بودجه به دنبال خرید لپ تاپ با پردازنده ضعیف و قیمت پایینی هستید، ممکن است نتوانید در همه شاخه‌های برنامه نویسی فعالیت کنید!

پردازنده، قطعه سخت افزاری مهم در لپ تاپ برنامه نویسی
در انتخاب CPU برای برنامه نویسی باید به کاربری خود دقت کنید.

درک این موضوع را با یک مثال ساده‌تر می‌کنیم: به عنوان مثال یک برنامه نویس مبتدی که روی پروژهای وب کار می‌کند، قطعا نیازهای پردازشی متفاوتی نسبت به یک برنامه نویس حرفه‌ای فعال در زمینه پروژه‌های توسعه بازی (Game Developing) یا هوش مصنوعی دارد.

به طبع برنامه نویس دوم که مشغول کار بر روی پروژه‌های سنگین است، علاوه بر پردازنده قدرتمند، به کارت گرافیک مناسبی نیز نیاز دارند. پس باید حنما قبل از خرید لپ تاپ به خوبی در مورد آن تحقیق کنید. در این مقاله قرار است به بررسی بهترین پردازنده برای برنامه نویسی بپردازیم و به شما کمک کنیم تا انتخابی فوق العاده و کاربردی در این زمینه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: لپ تاپ مناسب برنامه نویسی

ویژگی های CPU مناسب برای برنامه نویسی

در درجه اول و قبل از هر چیزی باید بیان کنیم که انتخاب پردازنده برای لپ تاپ مناسب برنامه نویسی، کاملا به نوع استفاده و نیاز شما از لپ تاپ بستگی دارد و شما باید قبل از خرید و بررسی این موضوع را مشخص کنید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی پردازنده‌های تک هسته‌ای نیز برای اجرای کدهای ساده برنامه نویسی مناسب هستند اما ممکن است نیاز شما فراتر باشد!

به همین دلیل در ادامه فاکتورهای مهم در زمان انتخاب بهترین CPU برای برنامه نویسی را بررسی می‌کنیم:

  • توجه تعداد هسته‌ و تریدهای پردازنده

تعداد هسته‌های پردازنده یکی از فاکتورهای مهم در عملکرد آن است! در واقع شما می توانید تعداد هسته‌های پردازنده را مانند تعداد سیلندرهای موتور یک خودرو در نظر بگیرید. پس اگر برنامه نویس هستید و در جستجوی خرید یک لپ تاپ مناسب، حتما باید این موضوع را در نظر بگیرید. چرا که تعداد هسته در عملکرد پردازنده تاثیر زیادی دارد. به صورت کلی تعداد بیشتر هسته‌ها در یک پردازنده به معنای عملکرد بهتر در اجرای همزمان برنامه‌ها است.

البته شما باید تعداد هسته‌های یک پردازنده را در کنار نسل پردازنده در نظر بگیرید و این دو تکمیل کننده یکدیگر هستند و با این روش می‌توان فهمید که قدرت واقعی پردازنده به چه میزان است! برنامه‌های سنگین کدنویسی، طراحی بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها به تعداد هسته‌های بیشتر نیاز دارند. به عنوان مثال، یک پردازنده 8 هسته‌ای نسل چهارم، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به پردازنده 8 هسته‌ای نسل دهم دارد.

تعداد رشته‌ها (Threads) در پردازنده معمولا 2 برابر تعداد هسته‌ها است. بنابراین اگر پردازنده 8 هسته‌ای داشته باشید، تعداد تریدها 16 عدد خواهد بود. بطور کلی، برای برنامه نویسی به دنبال پردازنده حداقل 4 هسته‌ای باشید که بتوانید کار خود را به خوبی انجام دهید.

  • توجه به فرکانس و سرعت پردازنده

فرکانس پردازنده که در اصطلاح عامیانه به آن سرعت پردازنده گفته می‌شود، با دو مولفه بیان می‌شود:

1.فرکانس پایه یا Base Clock که نشان دهنده حداقل سرعت پردازنده است

2.فرکانس حداکثر یا Boost Clock نیز نشان دهنده سرعت حداکثری پردازنده است.

البته فناوری‌های دیگری هم مانند Turbo Boost وجود دارد که ممکن است در لیست مشخصات پردازنده به آن بر بخورید. فعال شدن Turbo Boost اجازه می‌دهد که فرکانس پردازنده در تعداد محدودی از هسته‌ها بالاتر برود (در ازای افزایش مصرف برق) و در این شرایط، هسته‌های دیگر در فرکانس پایین‌تر کار می‌کنند.

پردازنده  در لپ تاپ مناسب برنامه نویسی

با توجه به اینکه این فناوری‌ها اتوماتیک فعال می‌شوند و نیازی به دخالت کاربر ندارند، باعث می‌شوند تا عملکرد پردازنده و مصرف برق آن همواره در تعادل باشد. همچنین به سرعت باس داخلی پردازنده هم توجه کنید که تاثیر زیادی در اجرای همزمان برنامه ها یا کارهای مالتی تسک دارد. البته ممکن است میزان باس را در مشخصات پردازنده یافت نکنید!

  • توجه به Locked یا Unlocked

هنگام مرور مشخصات پردازنده، ممکن است این عبارت نظر شما را جلب کند.

پردازنده‌های Unlocked، پردازنده‌هایی هستند که کاربر می‌تواند با استفاده از نرم افزارهای اورکلاک یا از طریق BIOS، تغییراتی را در فرکانس کاری پردازنده اعمال کند. این قابلیت باعث می‌شود تا افراد، پردازنده را بر اساس نیاز خود شخصی سازی کنند.

پردازنده‌های Intel Core X-Series، AMD Ryzen و AMD Ryzen Threadripper برای اورکلاک آسان‌تر، Unlock هستند. پردازنده‌های رایج Intel معمولا Locked هستند.

معرفی بهترین پردازنده ها برای برنامه نویسی

در ادامه قرار است تا بهترین پردازنده ‌ها برای برنامه نویسی را به شما معرفی کنیم که با کمک این پردازنده‌ها قطعا می توانید کار برنامه نویسی خود را از مبتدی تا حرفه‌ای به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

پردازنده Intel Core i5 1135G7

پردازنده Intel Core i5 1135G7 از شرکت اینتل یکی از پردازنده های خوب و عالی است که می‌توانید برای انجام کارهای برنامه نویسی انتخاب کنید. همانطور که از نام این پردازنده مشخص است از سری Core i5 و مدل 1135G7 است. این پردازنده دارای 4 هسته اصلی و 8 ترد است و از پس کارهای برنامه نویسی به خوبی بر می‌آید. در جدول زیر می‌توانید اطلاعات مربوط به آن را به طور کامل مشاهده کنید.

پردازنده Intel Core i5 1135G7
جدول مشخصات پردازنده Intel Core i5 1135G7

اگر قصد خرید یک لپ تاپ مجهز به این پردازنده را دارید، لپ تاپ Lenovo Ideapad 3 یکی از بهترین نمونه‌ی بازار است و قیمت کاملا مناسب و ایده آلی نیز دارد. شما با کمک این لپ تاپ لنوو می‌توانید تا چند سال خیال راحتی از بابت داشتن یک لپ تاپ خوب داشته باشید.

پردازنده Intel Core i5 11300H

یکی دیگر از پردازنده های کاربردی و عالی برای برنامه نویسی، پردازنده Intel Core i5 11300H است. این پردازنده نسل یازده به خوبی می تواند شما را در انجام کارهای برنامه نویسی و کد نویسی همراهی کند و تا مدت‌های طولانی پردازش های شما را به بهترین شکل انجام دهد. همچنین باید اضافه کرد که پردازنده 11300H دارای 4 هسته اصلی و 8 ترد است که برای برنامه نویسی کاملا ایده آل و مناسب است.

شما می‌توانید اطلاعات کامل این پردازنده را در جدول زیر مشاهده کنید.

جدول مشخصات پردازنده  Intel Core i5 11300H
جدول مشخصات پردازنده Intel Core i5 11300H

اگر قصد انتخاب این پردازنده را دارید و می‌خواهید لپ تاپ شما مجهز به این مدل پردازنده باشد، لپ تاپ Asus K3500PH یکی از بهترین نمونه‌های بازار است که از نظر سایر مشخصات سخت افزاری نیز حرفی برای گفتن دارد!

بیشتر بخوانید: انواع سی‌پی‌یو اینتل

پردازنده Intel Core i7 1165G7

درست است که انتخاب یک پردازنده Core i5 برای برنامه نویسی کافی است اما اگر شما محدودیت بودجه ندارید و علاقمند هستید تا لپ تاپ انتخابی شما قدرت بیشتری داشته باشد، پردازنده‌های Core i7 انتخاب بهتری هستند و یکی از این پردازنده‌ها نیز مدل Intel Core i7 1165G7 است. این پردازنده با داشتن 4 اصلی و قابلیت ترد تا 8 هسته می‌تواند شما را در انجام کارهایتان به بهترین شکل ممکن یاری کند و هرگز در پردازش هایتان دچار مشکل نشوید. اطلاعات کامل این پردازنده در جدول زیر قید شده است.

جدول مشخصات پردازنده  Intel Core i7 1165G7
جدول مشخصات پردازنده Intel Core i7 1165G7

لپ تاپ Asus K513EQ، یکی از لپ تاپ‌های خوب و کاربردی برای برنامه نویس‌ها است که این پردازنده در بین قطعات سخت افزاری آن به چشم می‌خورد و قطعا با انتخاب آن رضایت کافی از لپ تاپ خود خواهید داشت.

پردازنده Intel Core i7 12700H

در این قسمت به سراغ انتخاب یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های موجود در بازار می‌رویم. این پردازنده Core i7 نسل دوازدهم که مدل آن 12700H است، یکی از بهترین پردازنده‌هایی است که یک برنامه نویس می تواند آن را تهیه و خریداری کنید. این پردازنده نیز مانند تمام مدل های دیگری که معرفی کردیم دارای 4 هسته اصلی است و قابلیت ترد تا 8 هسته را دارد و سایر مشخصات آن در جدول زیر قید شده است.

جدول مشخصات پردازنده  Intel Core i7 12700H
جدول مشخصات پردازنده Intel Core i7 12700H

اگر علاقمند هستید تا یکی از جدیدترین لپ تاپ های بازار با پردازنده قدرتمند نسل 12 را داشته باشید لپ تاپ Legion 5 بهترین انتخاب است. شما با انتخاب این لپ تاپ فاکتور تعداد هسته و نسل پردازنده که در انتخاب پردازنده برای برنامه نویسی مهم است را در کنار یکدیگر دارید و قطعا لپ تاپ شما از هر نظر برای کارتان مناسب است.

همچنین شما می‌توانید سایر لپ تاپ های لجیون 5 را بخش زیر مشاهده کنید: لپ تاپ Legion 5

پردازنده AMD Ryzen 7 4800H

به عنوان آخرین پردازنده که قصد معرفی آن را داریم به سراغ یک پردازنده ایده آل از برندAMD می‌رویم. پردازنده Ryzen 7 4800H یکی از پردازنده‌های خوب این شرکت است که می توانید برای کاربرد برنامه نویسی از آن استفاده کنید. مزیت این لپ تاپ نسبت به سایر لپ تاپ هایی که تا به اینجای کار معرفی کردیم این است که دارای 8 هسته اصلی و 16 ترد است و به طبع قدرت بیشتری از نظر پردازشی دارد! اما نسل آن نسبت به پردازنده های رایزن موجود در بازار کمی قدیمی تر است! در جدول زیر می توانید مشخصات این پردازنده را مشاهده کنید.

جدول مشخصات پردازنده  AMD Ryzen 7 4800H
جدول مشخصات پردازنده AMD Ryzen 7 4800H

اگر قصد خرید و انتخاب یک لپ تاپ با این پردازنده را دارید، پیشنهاد آی تی هوم به شما، خرید و انتخاب لپ تاپ Asus FA06IE است که یکی از بهترین و قدرتمند ترین مدل های لپ تاپ ایسوس موجود در بازار است و قطعا از انتخاب آن پشیمان نخواهید شد.

مروری به آنچه خواندیم…

در این مقاله به راهنمای مفید و کاملی در خصوص خرید بهترین سی پی یو برای برنامه نویسی اشاره کردیم. در نظر داشته باشید همانطور که گفتیم شما باید قبل از انتخاب پردازنده، نیاز خود و کاری که قرار است با لپ تاپ انجام دهید را در نظر بگیرید!

همچنین حتما باید به تعداد هسته پردازنده و نسل آن دقت کنید تا امور پردازشی شما به بهترین شکل ممکن انجام شود و دچار مشکل نشوید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و انتخاب خوبی داشته باشید.

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!

نظرات کاربران

  1. رضا فرهادی

    بسیار مقالات خوب و ارزشمندی در اختیار عموم قرار میدین واقعا عالی هستین موفق باشین.

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود رضا عزیز
      سپاسگزاریم از اینکه نظرتون رو با ما درمیان گذاشتین و خوشحالیم که برای شما عزیزان مفید بود .

      پاسخ به این نظر
  2. سوگل مختاری

    مرسی عالی

    پاسخ به این نظر