top banner
بررسی گو.شی موبایل Nothing Phone 2a

در مدت زمان کوتاهی، برند Nothing مسیر زیادی را طی کرده و حالا واقعا حرفی برای گفتن دارد. این شرکت گوشی‌های میان‌رده و بالارده‌ی خوبی می‌سازد که می‌توانند کاملا به‌صرفه باشند. با Nothing Phone 2a اما، اوضاع کمی جدید و متفاوت است. در حالی که تجربه‌ای مشابه با طراحی‌ای منحصربه‌فرد دریافت می‌کنید، همه چیز کمی ملایم‌تر شده. نکته‌ی مثبت این است که حالا این گوشی در بخش میان‌رده‌ی پریمیوم قرار می‌گیرد.

یک هفته‌ای است که Nothing Phone 2a به صورت رسمی معرفی شده است و ما می‌خواهیم آن را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم آیا این گوشی میان‌رده باید گزینه‌ی بعدی شما برای خرید باشد یا خیر؟

قیمت Nothing Phone 2a در ایران

با مهم‌ترین جنبه‌ی Nothing Phone 2a یعنی قیمت شروع می‌کنیم. فعلا این گوشی به صورت پیش فروش در ایران قابل خریداری است و هنوز به صورت عمده وارد بازار نشده است. ولی با این حال اکثر شرکت‌ها آن را در نسخه ۲۵۶ گیگابایت به همراه رم ۱۲ با قیمت حدودی ۲۰ میلیون تومان امروز ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ پیش فروش می‌کنند. با این که قیمت جهانی این گوشی از Nothing phone 1 کمتر است ولی در حال حاضر این مسئله در ایران کاملا برعکس است و قیمت این محصول فعلا بالاتر از ناتینگ فون ۱ است.

نمای پشتی گوشی Nothing Phone 2a

یادآوری می‌کنیم که این گوشی نیز مانند دو گوشی قبلی در دو رنگ سفید و مشکی عرضه می‌شود. پنل پشتی هر دو نسخه شفاف و از پلاستیک ساخته شده که هم در دست لیز می‌خورد و هم اثر انگشت را به خود جذب می‌کند.

داخل جعبه که از مواد بازیافتی ساخته شده، خود گوشی، دفترچه راهنما، یک کابل شارژ USB Type-C به Type-C و یک ابزار خارج‌کننده‌ی سیم‌کارت وجود دارد که شبیه به چیزی است که در Phone 1 و Phone 2 دریافت می‌کردید. کابل شارژ هم بخش‌های شفافی دارد و می‌توان گفت یکی از جذاب‌ترین کابل‌های داخل جعبه‌ای است که تا به امروز دیده‌ایم. همچنین Nothing یک محافظ صفحه‌نمایش هم به‌صورت پیش‌فرض روی Phone 2a نصب کرده است.

بخش طراحی Nothing Phone 2a؛ مینیمالیستی و خوش‌دست

طبق چیزی که انتظار داریم در نگاه اول، Nothing Phone 2a زیبا به نظر می‌رسد. Nothing در طراحی پشت این گوشی، تمرکزش بر مینیمالیسم بوده و تعدادی از چراغ‌های LED نسبت به نسل‌های قبل حذف شده‌اند. در مقایسه با Nothing Phone 1 و Phone 2 قبلی، این گوشی تنها سه نوار LED در پشت دارد که به نظر می‌رسد کافی باشد.

محل قرارگیری دوربین‌های عقب نیز نسبت به گوشی‌های Nothing قبلی متفاوت است. حالا چینش دوربین دوگانه در مرکز گوشی و داخل سیم‌پیچ NFC قرار گرفته است. پنل شفاف همچنین برخی از کابل‌های بالای باتری را نشان می‌دهد.

Nothing Phone 2a دارای لبه‌های ۹۰ درجه، گوشه‌های گرد و فریمی تخت است که همگی باعث خوش‌دستی گوشی در هنگام استفاده می‌شوند.ترکیب دکمه‌ها مانند دو گوشی قبلی است؛ به طوری که دکمه‌ی پاور در سمت راست ودکمه‌های صدا در سمت چپ قرار دارند و دسترسی به هر دوی آن‌ها حتی با یک دست هم آسان است. با این حال، حسگر اثر انگشت می‌توانست کمی بالاتر باشد. در لبه‌ی پایین درگاه USB Type-C، یک بلندگو، یک میکروفون و خشاب سیم‌کارت قرار گرفته و لبه‌ی بالایی فقط یک میکروفون دیگر قرار دارد.

رنگ سفید گوشی Nothing Phone 2a

Nothing ادعا می‌کند که ۱۰۰ درصد آلومینیوم استفاده‌شده در فریم میانی این گوشی، بازیافتی است. همچنین در ساخت  این گوشی از قلع، فویل مس، فولاد و قطعات پلاستیکی بازیافتی زیادی استفاده می‌کند. در کل احساس خوبی از کیفیت ساخت و وزن آن دارید. با این حال، پنل شفاف پشتی از پلاستیک ساخته شده است و به احتمال زیاد در برابر خط و خش آسیب‌پذیر خواهد بود. باید دید در صورت استفاده‌ بلندمدت بدون قاب، دوام آن چطور خواهد بود.

در قسمت جلویی، Nothing موفق شده تا حاشیه‌های صفحه‌نمایش را متقارن نگه دارد که ظاهری پریمیوم به گوشی می‌دهد که ای کاش برندهای بیشتری این کار را برای محصولات خود انجام می‌دادند. حاشیه‌ها باریک و خیلی مشابه چیزی که در آیفون‌ها می‌بینید هستند. یک بریدگی هول-پانچ در مرکز بالا، دوربین جلو را در خود جای داده است. Nothing Phone 2a دارای درجه‌بندی IP54 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب است. راستش را بخواهید، فکر می‌کنیم می‌توانستند در این زمینه عملکرد بهتری داشته باشند؛ زیرا چند گوشی دیگر در همین رده‌ی قیمتی، درجه‌بندی IP بالاتری را ارائه می‌دهند.

مشخصات و نرم‌افزار Nothing Phone 2a؛ روان و سبک مثل پر

از نظر مشخصات، Nothing Phone 2a یک گوشی میان‌رده است. این گوشی مجهز به تراشه‌ی سفارشی MediaTek Dimensity 7200 Pro است که با استفاده از فناوری فرآیند نسل دوم ۴ نانومتری TSMC ساخته شده است. Nothing ادعا می‌کند که این تراشه‌ی سفارشی، کارایی را تا ۱۰ درصد بهبود می‌بخشد، و به نظر ما این ادعا درست است. این چیپ‌ست با حداکثر ۱۲ گیگابایت رم همراه می‌شود که با استفاده از قابلیت افزایش‌دهنده رم (RAM Booster) تا ۲۰ گیگابایت قابل ارتقا است. همچنین، این گوشی از حداکثر ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد.

دوربین Nothing Phone 2a

Nothing Phone 2a از اتصال ۵G دو حالته، وای‌فای ۶ دو بانده، بلوتوث ۵.۳، NFC و استانداردهای معمول GPS پشتیبانی می‌کند. شما روی این گوشی یک درگاه سیم‌کارت دوگانه دارید و می‌توانید از دو سیم کارت به صورت همزمان استفاده کنید ولی خبری از اسلات حافظه نیست و این یعنی که شما باید در انتخاب فضای ذخیره‌سازی قبل از خرید دقت کنید. این گوشی از یک حسگر اثر انگشت اپتیکال درون صفحه‌نمایش بهره می‌برد که عملکرد قابل قبولی دارد. Nothing یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را برای Phone 2a در نظر گرفته که بزرگ‌ترین باتری‌ای است که تاکنون در یک گوشی Nothing استفاده شده است. همچنین از شارژ سریع ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کند، اما طبق معمول شارژری درون جعبه وجود ندارد و شما باید بین گزینه‌های مختلف در بازار یکی را انتخاب کنید.

حال به سراغ نرم‌افزار این گوشی میان‌رده ناتینگ می‌رویم، جایی که Nothing Phone 2a رابط کاربری Nothing OS 2.5 را بر پایه‌ی اندروید ۱۴ اجرا می‌کند. طبق اطلاعاتی که ما داریم از زمان انتشار رسمی این گوشی تا الان دو به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای بهبود عملکرد گوشی و دوربین منتشر شده است. در مورد پشتیبانی نرم‌افزاری، Nothing قول سه سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل و چهار سال وصله امنیتی را می‌دهد.

رابط کاربری Nothing

از نظر ویژگی‌ها، Nothing OS شبیه به چیزی است که در Nothing Phone 2 دیده‌ایم. یک قابلیت پاکسازی هوشمند (Smart Clean) وجود دارد که می‌تواند فایل‌های سیستمی بلااستفاده را پاک کند، شما بهینه‌سازی‌های NTFS، یک افزایش‌دهنده رم که تا ۸ گیگابایت رم مجازی را پشتیبانی می‌کند و یک موتور HyperEngine 5.0 که با هدف بهبود عملکرد بازی طراحی شده است، دریافت می‌کنید. همچنین ویجت‌های طراحی‌شده توسط Nothing، یک تولیدکننده‌ی والپیپر هوش مصنوعی دریافت می‌کنید. یک نکته مثبت که می‌تواند واقعا جذاب باشد این است که بر خلاف دیگر شرکت‌های گوشی سازی (مخصوصا شیائومی) هیچ نرم‌افزار اضافی (bloatware) را در گوشی خود مشاهده نمی‌کنید. آیکون‌های Nothing نیز راهی عالی برای کاهش استفاده از گوشی است، زیرا از عناصر تک‌رنگ استفاده می‌کند که باعث می‌شود تمایل کمتری به استفاده از برنامه‌ها داشته باشید.

در نهایت، نقطه قوت Nothing Phone رابط Glyph است. Nothing درساخت Phone 2a، بار دیگر رابط Glyph را استفاده کرده است، اما این بار تعداد نوارهای LED را کاهش داده است. این نوار‌ها هنوز هم تک رنگ و سفید هستند، اما اکنون فقط سه نوار وجود دارد. با این حال، همچنان می‌توانید کارهای زیادی را که رابط Glyph برای آنها طراحی شده انجام دهید.

Phone 2a از ۱۵ کارکرد Glyph پشتیبانی می‌کند. می‌توانید از آن برای تایمر، قابلیت Flip to Glyph برای اعلان‌ها، شمارش معکوس شاتر دوربین، نوار پیشرفت برای Zomato، Uber و Google Calendar، نشانگر صدا و در قسمت موسیقی استفاده کنید. اگر علاقه‌مند به گوشی دادن موسیقی با گوشی باشید، حتما از این قابلیت هنگام پخش موسیقی روی گوشی لذت می‌برید ولی باید بدانید که اگر صدا را از منبع دیگری پخش کنید (مانند هندزفری) این قابلیت کار نمی‌کند.

عملکرد Nothing Phone 2a؛ قابل اعتماد برای استفاده‌ی روزانه

برای اولین بار در تاریخ Nothing در Phone 2a از یک پردازنده‌ی مدیاتک استفاده کرده است. این گوشی به تراشه‌ی سفارشی میان‌رده‌ی Dimensity 7200 Pro مجهز شده است که برای استفاده‌ی روزانه و بازی عالی عمل می‌کند و می‌تواند عمر باتری فوق‌العاده‌ای را ارائه دهد. نتایج بنچمارک در صدر هیچ لیستی قرار نخواهد گرفت، اما ما برای اینکه بفهمیم اوضاع از چه قرار است، بنچمارک‌های معمول را برای این گوشی در نظر می‌گیریم. در AnTuTu، Phone 2a امتیاز ۶،۸۸۰،۰۷۹ را کسب کرده که جای تعجب ندارد. نتایج هنگام اجرای Geekbench 6 روی گوشی نیز مشابه بود و امتیاز CPU تک هسته‌ای ۱،۱۰۰ و امتیاز چند هسته‌ای ۲،۴۴۸ را به دست آورده است. در مورد عملکرد GPU نیز، این گوشی در Geekbench امتیاز ۳،۲۳۱ کسب کرد.

این چیپست توانمند برای استفاده روزانه بسیار مناسب است و هرگز با لگ یا کندی خاصی هنگام استفاده از گوشی مواجه نمی‌شوید. عملکرد کلی گوشی روان است و این امر به لطف صفحه‌نمایش خوب این گوشی دو چندان می‌شود.

Nothing یک پنل AMOLED خمیده‌ی ۶.۷ اینچی را برای Phone 2a در نظر گرفته است که رزولوشن Full HD+، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰-۳۰ هرتز، رنگ ۱۰ بیتی، نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰ هرتز و حداکثر روشنایی ۱۳۰۰ نیت را ارائه می‌دهد. خواندن محتوا روی این صفحه‌نمایش در فضای باز، حتی زیر نور مستقیم خورشید آسان است و در محیط‌های داخلی هم به اندازه‌ی کافی از خود روشنایی ساطح می‌کند. این صفحه‌نمایش دو حالت رنگ به نام‌های ‘Alive’ و ‘Standard’ ارائه می‌دهد که حالت اول رنگ‌های پویاتر و جذاب‌تری را ارائه می‌دهد. زوایای دید این پنل خوب هستند و هیچ افت کیفیتی در زوایای مختلف مشاهده نمی‌شود.

مختویات جعبه گوشی Nothing Phone 2a

Nothing برای بخش صدا، اسپیکرهای استریو را در Phone 2a تعبیه کرده است. این اسپیکرها به اندازه‌ی کافی بلند هستند و صدای خوبی تولید می‌کنند. این اسپیکر ها تفکیک صدای استریو مناسبی دارند و در حداکثر صدا هم هیچ نویز یا خش شنیده نمی‌شود. در مورد کیفیت میکروفون هم همه چیز خوب است و صدا به وضوح ضبط می‌شود.

از نظر عملکرد بازی، Phone 2a عملکرد خوبی از خود نشان داد و نرخ فریم بسیار خوبی را در بازی‌هایی مانند Asphalt 9 ارائه می‌دهد. البته این گوشی نمی‌تواند بازی Asphalt را با بالاترین تنظیمات اجرا کند، اما به طور کلی می‌توانید انواع بازی‌ها را روی این گوشی اجرا کنید. Nothing برای خنک نگه‌داشتن گوشی در هنگام بازی یا استفاده از دوربین، از یک محفظه بخار ۳۲۰۰ میلی‌متر مربعی در این گوشی استفاده کرده است. 

در بخش عملکرد باتری، با استفاده‌ی کم تا متوسط، تقریبا دو روز شارژدهی را می‌توانید از این گوشی انتظار داشته باشید. با استفاده‌ی زیاد هم، می‌توانید بیش از یک روز از باتری Nothing Phone 2a استفاده کنید. از آنجایی که Nothing شارژری در جعبه قرار نداده است، مجبور می‌شوید از یکی از شارژرهای موجود در بازار مثل سامسونگ یا انکر استفاده کنید که استانداردهای شارژ مورد نیاز برای این گوشی را دارند و مشکلی از بابت شارژ شدن برای آن پیش نمی‌آید. Nothing ادعا می‌کند که با استفاده از یک آداپتور شارژ ۴۵ واتی، این گوشی می‌تواند در ۵۹ دقیقه از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ شود. لازم است ذکر کنیم که این گوشی مانند دو گوشی دیگر از شارژ وایرلس پشتیبانی نمی‌کند و این یک پسرفت برای این مدل از گوشی‌ها است چرا که گوشی‌های هم رده و هم قیمت آن این قابلیت را به خوبی پوشش می‌دهند.

دوربین Nothing Phone 2a؛ عملکرد خوب، اما نه عالی

Nothing Phone 2a مانند دو گوشی Nothing دیگر، از دوربین دوگانه بهره می‌برد. با این حال، این بار محل قرارگیری دوربین‌ها متفاوت است. این گوشی دارای یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی در پشت با لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) و دیافراگم f/1.88 و یک دوربین فوق عریض ۵۰ مگاپیکسلی دیگر با میدان دید ۱۱۴ درجه است. برای عکس‌های سلفی، یک دوربین جلوی ۳۲ مگاپیکسلی وجود دارد که در Nothing Phone 2 نیز استفاده می‌شود.

اپلیکیشن دوربین Nothing ساده و کاربر پسند است. تمام حالت‌ها در مرکز و جلوی شما قرار دارند و با یک کشیدن انگشت ساده به پایین روی منظره‌یاب، قابل دسترسی هستند. حالت‌های Slow-mo، Time-lapse، Pano، پرتره، Night mode، ضبط حرکت (Motion capture) و یک حالت Expert وجود دارد. همچنین دکمه‌ی Google Lens در کنار دکمه‌ی شاتر قرار گرفته که می‌توانید با آن از امکانات هوش مصنوعی گوگل برای تصاویر استفاده کنید.

دوربین اصلی در نور روز عملکرد خوبی دارد، اما در بخش HDR با مشکلاتی روبرو می‌شود. در شرایط بسیار روشن، حسگر ۵۰ مگاپیکسلی، اجزای روشن صحنه را بیش از حد نوردهی می‌کند. این مورد در مورد دوربین فوق عریض وجود ندارد و نوردهی صحنه بهتر عمل می‌کند. در شرایط کم‌نور، عملکرد دوربین اصلی همچنان خوب بود. جزئیات، نوردهی و رنگ‌ها همگی خوب و عمدتا واقعی هستند و اشباع بیش از حد رنگ وجود ندارد.

تصاویر دوربین‌های گوشی Nothing Phone 2a

در مورد دوربین فوق عریض، باز هم این حسگر در نور روز و کم‌نور عملکرد مناسبی دارد. تنظیمات رنگ در مقایسه با دوربین اصلی متفاوت است.

روی این گوشی هیچ دوربین تله‌فوتو وجود ندارد، اما یک گزینه‌ی زوم دو برابر در پایین منظره‌یاب گوشی مشاهده می‌کنید که با این حالت نیز  عکس‌های مناسبی می‌گیرد. حالت پرتره همچنین امکان برش ۱ برابری و ۲ برابری را فراهم می‌کند و در اکثر مواقع تشخیص لبه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد.

عکس‌های گرفته شده در مود‌های مختلف Nothing Phone 2a

در مورد سلفی‌ها، عکس‌های گرفته شده با دوربین در نور روز، جزئیات خوبی را ارائه می‌دهند، در حالی که برخی از جزئیات در شرایط کم‌نور از بین می‌روند.

عملکرد فیلم‌برداری خوب است و فیلم‌ها با جزئیات زیاد، رنگ‌های خوب و محدوده‌ی دینامیکی عالی در شرایط نور روز ضبط می‌شوند. لرزش‌گیر هم عملکرد نسبتا خوبی دارد. در نور کم، عملکرد دوربین در بهترین حالت متوسط است و نویزهای دیجیتال در تصویر ظاهر می‌شوند. دوربین اصلی به شما امکان فیلم‌برداری با کیفیت ۴K 30 فریم بر ثانیه یا ۱۰۸۰p 60 فریم بر ثانیه را می‌دهد. فیلم‌های اسلوموشن (Slow-motion) حداکثر با کیفیت ۱۰۸۰p 120 فریم بر ثانیه ضبط می‌شوند.

جمع‌بندی؛ خوش‌دست، روان با قیمتی رقابتی

Nothing Phone 2a به‌عنوان یک محصول اقتصادی از این شرکت، باید با گوشی‌های زیادی در همین رده‌ی قیمتی رقابت کند. رقبایی مانند Poco X6 Pro، Redmi Note 13 Pro، Realme 12 Pro و بسیاری دیگر که عملکرد مشابه یا حتی بهتر را ارائه می‌دهند، در این رده حضور دارند.

با این حال، جایی که Nothing Phone 2a واقعاً متمایز می‌شود، بخش طراحی و نرم‌افزار است. شما نرم‌افزاری تمیز با قول به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندروید برای سه سال و یک طراحی منحصربه‌فرد دریافت می‌کنید. این گوشی همچنین دارای صفحه‌نمایشی عالی و کیفیت ساخت خوبی است.

با قیمت حدودی ۲۰ میلیونی، Nothing Phone 2a را به کسانی توصیه می‌کنیم که به دنبال یک دستگاه منحصربه‌فرد با نرم‌افزار روان، دوربین‌های خوب و عمر باتری عالی هستند ولی اگر به دنبال عملکرد بالا هستید، باید گزینه‌ی دیگری را انتخاب کنید. Nothing قیمت Phone 2a را بسیار خوب تعیین کرده است و به نظر می‌رسد به‌سرعت بازار فروش خود را بدست بیاورد. در پایان باید بگوییم که این یک گوشی جدید و خوش ساخت از برند ناتینگ است که در دو گوشی تولید شده قبلی سنگ تمام گذاشته است و کارنامه خوبی را ارائه داده است؛ امیدواریم در استفاده طولانی مدت و تجربه کاربری بتواند این خوش نامی را حفظ کند. نظر شما در مورد این گوشی چیست؟ آیا می‌تواند با گوشی‌های نظیر A55 سامسونگ یا Poco X6 Pro شیائومی رقابت نزدیکی داشته باشد یا خیر؟

تصویر نویسنده مطلب
امیر دهقانی

بچه که بودم، کامپیوتر "کمودور ۶۴" اولین جرقه علاقه به کامپیوتر رو تو دلم روشن کرد. از اون موقع به بعد دنیای کامپیوترها شد عشق من و تا الان که دارم اینارو می‌نویسم، هر روز بیشتر از دیروز دنبال یاد گرفتن چیزهای جدید توی این حوزه هستم. جدیدترین تکنولوژی‌ها همیشه برام جذاب بودن، مخصوصاً موبایل‌ها و تبلت‌ها. سال ۹۴ با زومجی کار می‌کردم و با اشخاص خفنی مثل آرش عیاری یا نادر امرایی آشنا شدم و تونستم از اونا چیزای زیادی یاد بگیرم. الان هم توی آی تی هوم مشغول به کار هستم. تو اوقات فراغتم هم یا با کامپیوتر و موبایل بازی می‌کنم، یا می‌رم مسافرت و ورزش می‌کنم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!