top banner
iPhone 15 Pro Max یا Galaxy S24 Ultra

سامسونگ در رویداد Galaxy Unpacked 2024، پرچمداران جدید خود را معرفی کرد. اگرچه شایعات قبلی مشخصات سری Galaxy S24 را تا حد زیادی لو داده بودند، اما مدل برتر، Galaxy S24 Ultra، با تغییرات جذاب نسبت به سال گذشته، همچنان هیجان زیادی به پا کرده است.

در حالی که Galaxy S24 Ultra امسال کمی تکرار مکررات است، اما همچنان ویژگی‌های دوست داشتنی زیادی دارد؛ از جمله طراحی جدید با بدنه تیتانیومی، نمایشگر روشن تر و پیشرفت‌های قدرتمند در زمینه هوش مصنوعی. با این حال، Galaxy S24 Ultra با رقیب سرسختی به نام iPhone 15 Pro Max از اپل روبرو است که پاییز گذشته با بدنه تیتانیومی مشابه، بهبودهای قابل توجه در دوربین و قدرتمندترین تراشه ای که اپل تاکنون در آیفون به کار برده است، وارد بازار شد.

با توجه به زمان بندی معمول رویدادهای رونمایی اپل و سامسونگ، معمولا شاهد پیشرفت های متناوب بین این دو پرچمدار هستیم. این موضوع باعث می شود گلکسی اس 24 اولترا جدیدترین محصول باشد، اما آیا این مزیت چهار ماهه برای رقابت با آیفون 15 پرو مکس کافی است؟ در هر بخش از این مقایسه یک برنده انتخاب و در انتها برنده نهایی را انتخاب خواهیم کرد. بیایید نگاهی به مقایسه این دو پرچمدار بیندازیم.

iPhone 15 Pro Max یا Galaxy S24 Ultra

می‌توانید بررسی تخصصی گوشی سامسونگ Galaxy S24 Ultra را نیز بخوانید.

قبل از شروع این مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس با گلکسی اس ۲۴ اولترا بهتر است نگاهی به مشخصات این دو گوشی پرچم‌دار بندازیم تا بیشتر با آنها آشنا بشویم.

مقایسه مشخصات Galaxy S24 Ultra و iPhone 15 Pro Max

ویژگیGalaxy S24 UltraiPhone 15 Pro Max
اندازه162.56 در 78.99 در 8.64 میلی متر159.9 در 76.7 در 8.25 میلی متر
وزن233 گرم221 گرم
صفحه نمایش6.8 اینچ QHD+ Dynamic AMOLED 2X با نرخ تازه سازی 120 هرتز6.7 اینچ Super Retina XDR OLED همیشه روشن با نرخ تازه سازی 120 هرتز
رزولوشن صفحه نمایش3120 در 1440 پیکسل با تراکم پیکسلی 550 پیکسل بر اینچ2796 در 1290 پیکسل با تراکم پیکسلی 460 پیکسل بر اینچ
سیستم عاملاندروید 14 با One UI 6.1iOS 17
حافظه داخلی256، 512، 1 ترابایت256، 512، 1 ترابایت
کارت حافظه جانبینداردندارد
پردازندهSnapdragon 8 Gen 3 برای GalaxyApple A17 Pro
دوربین عقب200 مگاپیکسل (اصلی)، 12 مگاپیکسل (ultrawide)، 50 مگاپیکسل (5x تله فوتو)، 10 مگاپیکسل (3x تله فوتو)48 مگاپیکسل (اصلی)، 12 مگاپیکسل (ultrawide)، 12 مگاپیکسل (5x تله فوتو)، اسکنر LiDAR
دوربین جلو12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل TrueDepth
فیلمبرداری8K UHD (7680 در 4320) با سرعت 30 فریم بر ثانیه، حرکت آهسته UHD با 120 فریم بر ثانیه، حرکت آهسته FHD با 240 فریم بر ثانیه4K با سرعت 24/25/30/60 فریم بر ثانیه، 1080p HD با سرعت 25/30/60 فریم بر ثانیه، ویدیوی HDR با Dolby Vision تا 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه، حرکت آهسته 1080p با سرعت 120/240 فریم بر ثانیه، ضبط ویدیوی ProRes تا 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه با ضبط خارجی، ضبط ویدیوی ماکرو
شبکه5G mmWave (فقط مدل های ایالات متحده)، 5G (زیر 6 گیگاهرتز)، eSIM دوگانه با سیم کارت فیزیکی در مدل های غیر ایالات

مقایسه طراحی Galaxy S24 Ultra با iPhone 15 Pro Max: نبردی نزدیک

مثل دیگر مقایسه‌ها، از طراحی برای شروع مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس با گلکسی اس ۲۴ اولترا شروع می‌کنیم. سامسونگ طی یک سال گذشته زبان طراحی خود را تثبیت کرده و ظاهر جذاب مدل Ultra را تا حدودی به مدل‌های استاندارد و Plus هم آورده است، بنابراین انتظار تغییرات ظاهری بزرگی نداشتیم. با این حال، سامسونگ به پیروی از اپل، برای Galaxy S24 Ultra یک فریم تیتانیومی جدید را به کار برده است و برخی می‌گویند با استفاده از نام تجاری مشابه “Titanium” برای هفت رنگ خود، این الهام‌گیری را آشکارا نشان داده است.

فریم تیتانیومی جدید

استفاده از تیتانیوم در ساختار گلکسی اس 24 اولترا مانند iPhone 15 Pro Max به طور فنی به کاهش وزن آن نسبت به نسل قبل کمک می کند. با این حال، این کاهش وزن به اندازه ای که اپل در پرچمداران خود به دست آورده است، قابل توجه نیست. مدل‌های قبلی iPhone Pro از فولاد ضد زنگ بسیار سنگین‌تری استفاده می‌کردند، بنابراین تغییر به تیتانیوم باعث شد iPhone 15 Pro Max 19 گرم سبک‌تر شود.

در مقایسه، Galaxy S23 Ultra سال گذشته از آلومینیوم در بدنه خود بهره برده بود که در حال حاضر یک ماده بسیار سبک در ساخت گوشی است. این موضوع باعث می‌شود Galaxy S24 Ultra تنها 1 گرم (0.03 اونس) سبک‌تر باشد. این عملاً یک خطای محاسباتی است، بنابراین برتری واقعی سامسونگ در تغییر به تیتانیوم، کاهش وزن نیست، بلکه استحکام بیشتر، کیفیت ساخت بهتر و همچنین احساس بهتر در زمان در دست گرفتن آن است. اگر شما هم گوشی موبایل سامسونگ S24 اولترا را در دست گرفته باشید متوجه می‌شوید که تیتانیوم در گلکسی اس 24 اولترا کمی چسبنده‌تر است و لبه‌های با انحنای کم آن به شما کمک می‌کنند تا آن را بهتر نگه دارید.

نمای پشتی iPhone 15 Pro Max

مقایسه وزن و دوام

این موضوع همچنین به این معنی است که “Galaxy S24 Ultra” از رقیب آیفون خود سنگین‌تر است. iPhone 14 Pro Max با وزن 240 گرم کمی سنگین‌تر از Galaxy S23 Ultra بود، در حالی که iPhone 15 Pro Max این اختلاف را در جهت دیگری افزایش می‌دهد. با این حال، Galaxy S24 Ultra گوشی بزرگتری است، بنابراین این تفاوت، هنگام گرفتن هر کدام از آنها به راحتی قابل مشاهده نیست.

هر دو گوشی هوشمند از نظر دوام تقریباً یکسان هستند. در حالی که هر دو دارای درجه IP68 هستند، iPhone 15 Pro Max به دلیل مقاومت بیشتر در برابر آب (تا 6 متر به مدت 30 دقیقه در مقایسه با 1.5 متر معمولی سامسونگ) برتری دارد. با این حال، Galaxy S24 Ultra با استفاده از Corning Gorilla Glass Armor جدید در هر دو طرف، از آیفون پیشی می‌گیرد. اپل از شیشه سرامیکی Shield اختصاصی خود استفاده می‌کند، اما آن را فقط روی نمایشگر جلو قرار می‌دهد.

تنوع رنگ

در حالی که iPhone 15 Pro Max در رنگ‌های تیتانیوم طبیعی، تیتانیوم آبی، تیتانیوم مشکی و تیتانیوم سفید موجود است، Galaxy S24 Ultra با گزینه‌های تیتانیوم بنفش و تیتانیوم زرد به همراه تیتانیوم آبی، تیتانیوم سبز و تیتانیوم نارنجی انحصاری سامسونگ، برای کسانی که به دنبال رنگ‌های شادتر هستند، انتخاب بیشتری ارائه می‌دهد.

در نهایت، طراحی سلیقه‌ای است و در اینجا معایب و مزایایی در هر دو جهت وجود دارد، بنابراین این مورد را مساوی اعلام می‌کنیم.

برنده: مساوی

مقایسه نمایشگر Galaxy S24 Ultra با iPhone 15 Pro Max: رقابت میلی‌متری

سامسونگ همیشه با داشتن بخش نمایشگر اختصاصی خود، بهترین پنل‌ها را روی گوشی‌های هوشمندش عرضه کرده است. جالب اینجاست که اپل هم بخش عمده‌ای از نمایشگرهای خود، از جمله نمایشگرهای آیفون 15 پرو مکس را از همین شرکت خریداری می‌کند.

برتری نمایشگر سامسونگ

اما طبیعی است که سامسونگ بهترین فناوری‌های نمایشگر خود را برای پرچمداران خودش نگه دارد و Galaxy S24 Ultra گواه این ادعاست. این گوشی تقریبا همان نمایشگر 6.8 اینچی AMOLED 2X سال گذشته را با نرخ تازه‌سازی تطبیقی 1 تا 120 هرتز به ارث برده، با این تفاوت که رزولوشن آن کمی به 3120 در 1440 افزایش یافته است (در مقایسه با 3080 در 1440 در مدل S23 Ultra).

صف

یکی از ترندهای مهم چند سال اخیر در گوشی‌های پرچمدار، افزایش حداکثر روشنایی نمایشگر بوده و Galaxy S24 Ultra هم از این قاعده مستثنی نیست. حداکثر روشنایی این نمایشگر به 2600 نیت رسیده، در حالی که این عدد برای S23 Ultra برابر 1750 نیت بود. این رقم به راحتی از 2000 نیت آیفون 15 پرو مکس پیشی می‌گیرد و باعث می‌شود که خوانایی زیر نور شدید را بهبود ببخشد. البته این عدد روی کاغذ زیبا به نظر می‌رسد، اما در دنیای واقعی شاید چندان تأثیرگذار نباشد، چون استفاده از نمایشگرهای 2000 نیتی آیفون زیر نور خورشید هم مشکلی ایجاد نمی‌کند. نکته مثبت این است که روشنایی تطبیقی سامسونگ در فضای باز عملکرد خوبی دارد و به جای کاهش نور برای صرفه‌جویی در باتری، آن را روشن نگه می‌دارد.

نمایشگر Galaxy S24 Ultra نسبت به قبل، تخت‌تر شده و حاشیه‌های آن باریک‌تر شده‌اند که بیشتر شبیه طراحی اپل است، هرچند گوشه‌های آن همچنان زاویه‌دار هستند، برخلاف گوشی‌های آیفون و مدل‌های استاندارد S24 که گوشه‌های گرد دارند. این طراحی زاویه‌دار ممکن است برای برخی خشن به نظر برسد، اما دلیل خاص خود را دارد و نوشتن با قلم S Pen روی صفحه تخت بسیار راحت‌تر است.

مقایسه نمایشگر iPhone 15 Pro Max

آیفون 15 پرو مکس هم از نظر فناوری نمایشگر نسبت به مدل سال 2022 پیشرفت قابل توجهی نداشته است. این گوشی همچنان از همان نمایشگر Super Retina XDR همیشه روشن با نرخ تازه‌سازی متغیر 10 تا 120 هرتز در حالت عادی و 1 هرتز در حالت همیشه روشن استفاده می‌کند. رزولوشن نمایشگر 6.7 اینچی این گوشی 2796 در 1290 است که با وجود اندازه کمی کوچک‌تر، تراکم پیکسلی کمتری (460 پیکسل بر اینچ) نسبت به Galaxy S24 Ultra (501 پیکسل بر اینچ) دارد.

صفحه نمایش iPhone 15 Pro Max

این تفاوت جزئی است و شاید برای بسیاری قابل توجه نباشد، اما امسال سامسونگ در نمایشگر همیشه روشن پیشرفت قابل توجهی داشته است. اپل دیر به فناوری نمایشگر همیشه روشن روی آیفون پیوست، اما همانطور که معمولا اتفاق می‌افتد، وقتی وارد این عرصه شد، با نمایشگر رنگی و جذابی که حتی تصویر زمینه و اعلان‌ها را همیشه در معرض دید قرار می‌داد، رقبای اندرویدی تک‌رنگ را پشت سر گذاشت.

نمایشگر همیشه روشن

سامسونگ بیش از یک سال طول کشید تا به آیفون برسد، اما بالاخره با Galaxy S24 Ultra به همان نمایشگر رنگی و ملایم رسید که طرفداران آیفون از زمان iPhone 14 Pro از آن لذت می‌برند. هرچند این مورد سلیقه‌ای است و برخی افراد ظاهر سیاه و سفید ساده را ترجیح می‌دهند، اما نمی‌توان انکار کرد که در هر دو دستگاه فوق‌العاده به نظر می‌رسد. خبر خوب این است که اگر این ویژگی را دوست ندارید، به راحتی می‌توانید آن را کم‌رنگ کنید یا به‌طور کامل خاموش کنید.

در حالی که Galaxy S24 Ultra و “iPhone 15 Pro Max” دو مورد از بهترین نمایشگرهایی را که امروزه در گوشی‌های هوشمند می‌توانید پیدا کنید، دارند ولی اندازه بزرگتر، روشنایی بیشتر، تراکم پیکسلی بالاتر و ویژگی‌های بهبود یافته نمایشگر همیشه روشن، به S24 Ultra برتری کمی می‌دهند.

برنده: Samsung Galaxy S24 Ultra

مقایسه عملکرد و باتری Galaxy S24 Ultra با iPhone 15 Pro Max: برتری باتری غول‌پیکر

هر دو گوشی Galaxy S24 Ultra و iPhone 15 Pro Max مجهز به پردازنده‌های قدرتمندی هستند که به راحتی آن‌ها را در زمره بهترین گوشی‌های هوشمند بازار قرار می‌دهند، اما در نحوه استفاده از قدرت پردازنده‌ها تفاوت‌هایی دارند.

قدرت پردازش

Galaxy S24 Ultra از تراشه جدید Snapdragon 8 Gen 3 کوالکام با برندینگ اختصاصی “for Galaxy” استفاده می‌کند که نشان می‌دهد این شرکت بار دیگر با کوالکام همکاری کرده تا این پردازنده را برای نیازهای خاص S24 Ultra و رابط کاربری One UI 6.1 بهینه‌سازی کند. به طور کلی، گفته می‌شود Snapdragon 8 Gen 3 نسبت به نسل قبل 30 درصد سریع‌تر و 20 درصد کم‌مصرف‌تر است که به معنای عملکرد بهتر در بازی و همچنین عمر باتری بیشتر است. این پردازنده حتی در شرایط سنگین خنک‌تر می‌ماند، به طوری که در اجرای طولانی بازی‌هایی مانند Asphalt 9: Legends یا تست‌های بنچمارک‌های مختلف متوجه بالا رفتن حرارت آن نمی‌شوید.

با این حال، این تراشه با فناوری 4 نانومتری TSMC ساخته شده که نسبت به تراشه پیشرفته A17 Pro مورد استفاده در آیفون 15 پرو مکس اپل کمی عقب‌تر است. از آنجایی که اپل پردازنده‌های خود را از پایه طراحی می‌کند، مقایسه مستقیم آن‌ها دشوار است، اما زمانی که اپل A17 Pro را معرفی کرد، وعده داد که نسل جدیدی از بازی‌های کنسولی را به آیفون می‌آورد. تا به حال، به نظر می‌رسد این وعده عملی شده و چندین عنوان کنسول رده بالا مثل بازی Resident Evil 4 به اکوسیستم موبایل اپل راه یافته‌اند.

مقایسه فنی

از نظر مشخصات خام، Snapdragon 8 Gen 3 دارای یک هسته اصلی بسیار قدرتمند، به علاوه پنج هسته عملکردی و دو هسته کم مصرف است. کوالکام ادعا می‌کند که می‌تواند بازی‌ها را با سرعت 240 فریم در ثانیه اجرا کند، البته به شرطی که گوشی، بازی و صفحه نمایش سازگار با این نرخ فریم را پیدا کنید. A17 Pro اپل دارای یک پردازنده مرکزی شش هسته‌ای است که بیشتر به سمت مصرف بهینه متمایل است و دو هسته بسیار قدرتمند را با چهار هسته کم مصرف ترکیب می‌کند.

با این حال، تراشه اپل دارای یک پردازنده گرافیکی شش هسته‌ای پیشرفته با ردیابی پرتو سخت‌افزاری (ویژگی‌ای که معمولاً فقط در پردازنده‌های گرافیکی رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها وجود دارد) و افزایش مقیاس جلوه‌های ایجاد شده با استفاده از فریمورک‌های Metal اپل است. این ویژگی در کنار Neural Engine 16 هسته‌ای این تراشه، آن را به یک نیروگاه قوی برای بازی کردن تبدیل می‌کند. Snapdragon 8 Gen 3 از سیستم Lumen موتور آنریل 5 با پردازنده گرافیکی Adreno خود برای ارائه ردیابی پرتو مبتنی بر نرم‌افزار استفاده می‌کند. برای اینکه ببینیم این موضوع در عمل به چه صورت کار می‌کند، باید منتظر مقایسه‌های مستقیم با بازی‌های بهینه‌سازی‌شده برای هر دو گوشی باشیم، اما شکی نیست که Galaxy S24 Ultra به اندازه کافی قدرت دارد تا بدون هیچ مشکلی از پس هر کار سنگینی بربیاید.

قلم Galaxy S24 Ultra

عمر باتری و شارژ

از نظر عمر باتری و شارژ، Galaxy S24 Ultra همچنان همان باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی نسل قبل را دارد. با این حال، بهبودهای مصرف انرژی در Snapdragon 8 Gen 3 باید به کاربران این امکان را بدهد که کمی بیشتر از باتری استفاده کنند. Galaxy S23 Ultra به راحتی یک روز کامل با استفاده سنگین را دوام می‌آورد؛ انتظار داشتیم S24 Ultra هم همینطور باشد، اما خوشحال شدیم که متوجه شدیم با استفاده متوسط تا سنگین به راحتی دو روز کامل دوام می‌آورد و اگر استفاده کمی داشته باشید، حتی بیشتر هم شارژ نگه می‌دارد.

در مقایسه، iPhone 15 Pro Max نیز از نظر عمر باتری با نسل 2022 خود برابر است، بنابراین در این زمینه پیشرفت واقعی نداشته است. هر دو مدل آیفون پرومکس با Galaxy S23 Ultra دوام آوردند، اما پیشرفت‌های Galaxy S24 Ultra به آن برتری زیادی می‌دهد. با آیفون هم می‌توانید به راحتی یک روز را با شارژ کافی سپری کنید، اما احتمالاً هر شب باید آن را به شارژ بزنید.

پیشرفت‌های شارژ

علاوه بر این، حتی با وجود اینکه اپل با تغییر به USB-C و پذیرفتن شارژ Qi2 استاندارد با توان 15 وات، دو پیشرفت قابل توجه در شارژ برای آیفون 15 پرومکس ایجاد کرده است، اما هنوز سرعت شارژ واقعی را به طور قابل توجهی افزایش نداده است.

iPhone 15 Pro Max به طور رسمی با شارژ 20 وات رتبه‌بندی می‌شود، اگرچه با یک آداپتور مناسب می‌تواند تا 30 وات هم شارژ شود. با این حال، این سرعت شارژ هنوز در مقایسه با شارژ سریع سیمی 45 واتی سامسونگ و توانایی دریافت 15 وات از هر شارژر Qi سازگار، نه فقط شارژرهای مغناطیسی Qi2 جدید، ناچیز است.

برنده: Samsung Galaxy S24 Ultra

مقایسه دوربین‌های Galaxy S24 Ultra با iPhone 15 Pro Max: نبرد غول‌های تصویربرداری

سامسونگ در Galaxy S24 Ultra امسال یک تغییر جالب و غیرمعمول ایجاد کرده است. این شرکت لنز تله‌فوتو 10 برابر خود را که مدت‌ها بود استفاده می‌کرد، کنار گذاشته و به سراغ لنز 5 برابر با حسگر رزولوشن بالاتر رفته است. در نتیجه، میزان مگاپیکسل از 10 مگاپیکسل در لنز 10 برابر S23 Ultra به 50 مگاپیکسل در لنز 5 برابر S24 Ultra افزایش یافته است، اما سامسونگ ادعا می‌کند که همچنان می‌توانید به لطف فناوری حسگر پیکسل تطبیقی، زوم اپتیکال 10 برابر را تجربه کنید.

تغییر دوربین تله‌فوتو

کاملاً مشخص نیست که سامسونگ چگونه این کار را انجام می‌دهد، اما به لطف حسگر بزرگ‌تر، به احتمال زیاد از تکنیک برش پیکسلی استفاده می‌کند که اولین بار توسط اپل در حسگر جدید 48 مگاپیکسلی iPhone 14 Pro به کار گرفته شد. این تکنیک با استفاده از 12 مگاپیکسل در مرکز حسگر، عکس‌های 2 برابر تولید می‌کند. سامسونگ از همین تکنیک برای افزودن زوم اپتیکال 2 برابر به Galaxy S23 Ultra در به‌روزرسانی نرم‌افزاری تابستان گذشته استفاده کرد و این روند را با Galaxy S24 Ultra ادامه می‌دهد. با وجود کاهش لنز اپتیکال، Galaxy S24 Ultra در تست‌های مختلف نتایج فوق‌العاده‌ای در عکاسی تله‌فوتو ارائه کرد.

دوربین iPhone 15 Pro Max

شاید این مقاله برای شما جذاب باشد: بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2024

مقایسه دوربین تله‌فوتو با iPhone 15 Pro Max

iPhone 15 Pro Max نیز برای اولین بار در سری آیفون، زوم اپتیکال 5 برابر را به خود اختصاص داده است، اما همچنان تنها از یک حسگر 12 مگاپیکسلی در پشت این لنز استفاده می‌کند، بنابراین حداکثر زوم اپتیکال آن 5 برابر است. البته سامسونگ همچنان به زوم دیجیتال فوق‌العاده 100 برابر خود و همچنین لنز تله‌فوتو 3 برابر 10 مگاپیکسلی و حسگر اصلی 200 مگاپیکسلی استفاده‌شده در Galaxy S23 Ultra می‌بالد. این موارد از نظر مشخصات خام، دوربین‌های اپل را به شدت عقب می‌اندازند.

کیفیت عکس

اما این بدان معنا نیست که iPhone 15 Pro Max عکس‌های خوبی نمی‌گیرد. با توجه به سخت‌افزار محدودتر دوربین، عکس‌ها واقعاً فوق‌العاده هستند، زیرا پردازش تصویر و عکاسی رایانه‌ای در تراشه A17 Pro اپل این کمبود را جبران می‌کند. همچنین نسبت به iPhone 14 Pro Max، عکس‌هایی می‌گیرد که حتی طبیعی‌تر و متعادل‌تر هستند.

به عبارت ساده، با هر دو گوشی عکس‌های فوق‌العاده‌ای خواهید گرفت، اما Galaxy S24 Ultra به لطف سطوح زوم اپتیکال و دیجیتال بالاتر و لنزهای اضافی، از iPhone 15 Pro Max در زمینه تطبیق‌پذیری پیشی می‌گیرد. با این حال، اگر عکاسی دلیل اصلی خرید یکی از این دو گوشی است، ممکن است بخواهید قبل از تصمیم نهایی، منتظر مقایسه‌های کامل دوربین ما باشید، زیرا مشخصات خام همه چیز نیستند.

دوربین Galaxy S24 Ultra

اگر به دنبال مقایسه دوربین‌های گوشی‌های هوشمند هستید، این مقاله را بخوانید: بهترین گوشی برای عکاسی؛ رقابت بر سر دوربین

برنده: Samsung Galaxy S24 Ultra

مقایسه نرم‌افزار و به‌روزرسانی‌های Galaxy S24 Ultra با iPhone 15 Pro Max: رقابت برای پشتیبانی بلندمدت

Galaxy S24 Ultra با سیستم عامل اندروید 14 و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ یعنی One UI 6.1 ارائه می‌شود که امکان استفاده از ویژگی‌های جدیدی مانند نمایشگر همیشه روشن با قابلیت نمایش تصاویر پس‌زمینه زنده را فراهم می‌کند. آیفون 15 پرو مکس نیز به طور طبیعی با آخرین نسخه سیستم عامل iOS 17 اپل عرضه می‌شود.

به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری

در حالی که اپل برای مدت طولانی در زمینه پشتیبانی نرم‌افزاری حرف اول را می‌زد، اما اوایل امسال با وعده شگفت‌انگیز گوگل برای ارائه هفت سال به‌روزرسانی اندروید برای جدیدترین گوشی‌های پیکسل، این جایگاه را از دست داد. سامسونگ هم برای عقب نماندن از این رقابت، همین وعده را برای Galaxy S24 Ultra داده است، به این معنی که شما می‌توانید تا سال 2030 آن را به اندروید 21 به‌روزرسانی کنید.

آپدیت نرم افزاری Galaxy S24 Ultra

اپل هیچ وعده خاصی در مورد به‌روزرسانی‌ها نمی‌دهد، اما بیشترین مدت زمانی که برای یک گوشی آیفون به‌روزرسانی ارائه کرده است، شش سال است، به عنوان مثال سیستم عامل iOS 15 که در سال 2021 منتشر شد، برای آیفون 6s که در سال 2015 عرضه شده بود، قابل نصب بود. مدت زمان معمول پشتیبانی نرم‌افزاری برای آیفون‌ها پنج سال است، بنابراین می‌توان انتظار داشت که iPhone 15 Pro Max حداقل بتواند تا iOS 22 در سال 2028 به‌روزرسانی شود. ممکن است اپل مدت بیشتری هم پشتیبانی ارائه کند، اما با توجه به دو سال وعده بیشتر از طرف سامسونگ و عدم وجود هیچ وعده‌ای از سوی اپل، باید در این بخش برتری را به Galaxy S24 Ultra بدهیم.

مزیت‌های استفاده از اندروید در ایران

در این بین به دلیل تحریم‌های موجود اپل در ایران و همچنین عدم پشتیبانی از برنامه‌های داخلی مانند اسنپ، تپسی، دیجی کالا و… و هزینه بالای خرید اکانت‌های فروشگاه‌های برنامه فارسی مثل سیب اپ در کنار استفاده از برنامه‌های مود شده توسط گوشی‌ها اندروید می‌توانیم بگوییم که گوی مسابقه در این قسمت را نیز از گوشی آیفون ۱۵ پرومکس ربوده است.

برنده: Samsung Galaxy S24 Ultra

مقایسه قابلیت‌های ویژه Galaxy S24 Ultra با iPhone 15 Pro Max: نبرد هوش مصنوعی و اکوسیستم

در حالی که اکثر مردم هنگام صحبت از ویژگی‌های پیشرفته هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند به Pixel های گوگل فکر می‌کنند، طی یک سال گذشته شاهد پیشرفت بزرگی در این زمینه در سراسر صنعت گوشی‌های هوشمند بودیم. سیستم‌های هوش مصنوعی تولید محتوا به تدریج وارد جریان اصلی شده‌اند. این پیشرفت منجر به این شده که کمپانی کوالکام قابلیت‌های پردازش تصویر و یادگیری ماشینی مشابه تراشه‌های اختصاصی Tensor گوگل را در تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 خود جای دهد.

قابلیت Circle Search گوشی Galaxy S24 Ultra

قابلیت‌های هوش مصنوعی Galaxy S24 Ultra

سامسونگ با استفاده از این قابلیت‌های جدید در Galaxy S24 Ultra و ویژگی Galaxy AI، پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه ترجمه، رونوشت و ویرایش عکس ارائه کرده است.

شاید جالب‌ترین ویژگی‌ها، قابلیت‌های جدید Interpreter و Live Translate باشند که از هوش مصنوعی برای ترجمه زنده مکالمات حضوری و تماس‌های تلفنی به صورت بلادرنگ استفاده می‌کنند. این قابلیت‌ها می‌توانند سدهای ارتباطی را هنگام تلاش برای برقراری ارتباط با کسی به زبان دیگر از بین ببرند.

همچنین هوش مصنوعی سامسونگ در برنامه Samsung Notes، برای کمک به ایجاد خلاصه‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی و رونوشت و ترجمه فایل‌های ضبط شده گوشی به متن با تشخیص گوینده‌های مختلف استفاده می‌شود. ویژگی جدید Circle to Search به شما امکان می‌دهد با استفاده از قلم S Pen (یکی دیگر از ویژگی‌های خاص Galaxy Ultra) روی آیتم‌های موجود در عکس‌ها دایره بکشید و آن‌ها را به صورت خودکار به صورت آنلاین جستجو کنید. همچنین بهبودهایی در ویرایش عکس و فیلم وجود دارد که می‌تواند پس‌زمینه‌ها را پس از جابجایی اشیا پر کند، پیشنهادهایی برای بهبود تصاویر ارائه دهد و حتی با ایجاد توالی‌های یک ویدیو آن را به یک ویدیو آهسته تبدیل کند.

گوشی Galaxy S24 Ultra

شاید این مقاله برای شما جذاب باشد: بهترین گوشی برای تولید محتوا

مقایسه با iPhone 15 Pro Max

اپل در طی چند سال گذشته چند ویژگی مشابه، از جمله امکان جستجوی آیتم‌های خاص مانند حیوانات، گیاهان و نقاط دیدنی از عکس‌ها و برش و برداشتن یک شیء از تصویر را به آیفون اضافه کرده است. با این حال، در زمینه این نوع ویژگی‌ها همیشه عقب‌تر بوده است، و اکنون که سامسونگ وارد عرصه هوش مصنوعی شده، iPhone 15 Pro Max حتی بیشتر از قبل عقب افتاده است. این بدان معنا نیست که آیفون چیز جدیدی را در گوشی‌های خود اضافه نکرده است، مانند دکمه جدید Action که امسال به کناره گوشی اضافه شده است، اما این ویژگی‌ها در مقایسه با آنچه S24 Ultra ارائه می‌کند، قابل ذکر نیستند.

همچنین لازم به ذکر است که iPhone 15 Pro Max مانند اکثر محصولات اپل، به خوبی در اکوسیستم این شرکت جای می‌گیرد. افرادی که مک‌بوک یا آیپد دارند، می‌توانند از ویژگی‌های چشمگیر تداوم مانند استفاده از آیفون به عنوان وب‌کم، اشتراک‌گذاری محتوای کلیپ‌بورد بین دستگاه‌ها و موارد دیگر استفاده کنند.

برنده: Samsung Galaxy S24 Ultra

مقایسه قیمت و در دسترس بودن Galaxy S24 Ultra با iPhone 15 Pro Max: رقابت نزدیک یا اختلاف آشکار؟

Galaxy S24 Ultra نسبت به نسل قبلی خود با افزایش 100 دلاری قیمت مواجه شده است. مدل پایه 256 گیگابایتی اکنون با قیمت 1300 دلار شروع می‌شود و ظرفیت‌های بالاتر 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی نیز در دسترس هستند. این گوشی هم‌اکنون در اکثر فروشگاه‌ها به رنگ‌های خاکستری تیتانیومی، مشکی تیتانیومی، بنفش تیتانیومی و زرد تیتانیومی قابل خرید است. اگر مستقیماً از سامسونگ سفارش دهید، رنگ‌های اختصاصی آبی تیتانیومی، سبز تیتانیومی و نارنجی تیتانیومی نیز موجود است.

iPhone 15 Pro Max نیز شاهد افزایش قیمت پایه بوده است، اگرچه در مورد اپل، این افزایش در نتیجه حذف مدل پایه 128 گیگابایتی مقرون‌به‌صرفه‌تر رخ داده است. این کار قیمت پایه را به 1200 دلار می‌رساند، اما با این قیمت ظرفیت 256 گیگابایتی مشابه S24 را دریافت می‌کنید. این گوشی نیز در رنگ‌های طبیعی تیتانیومی، آبی تیتانیومی، مشکی تیتانیومی و سفید تیتانیومی قابل خرید است.

گوشی iPhone 15 Pro Max

در حالی که هر دو گوشی پرچمدار هستند و قیمت بالایی دارند، Galaxy S24 Ultra به دلیل قیمت پایه بالاتر، برای خریدارانی که به دنبال انعطاف‌پذیری بیشتر در این زمینه هستند، جذابیت کمتری دارد. با این حال، اگر ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر یا رنگ خاصی را در اولویت قرار می‌دهید، ممکن است گزینه‌های موجود با قیمت‌های بالاتر در هر دو گوشی ارزش بررسی را داشته باشند.

برنده نبرد غول‌های هوشمند: Galaxy S24 Ultra یا iPhone 15 Pro Max؟

وقتی صرفاً به مشخصات و ویژگی‌ها نگاه می‌کنیم، سامسونگ گلکسی  S24 Ultra برنده‌ی بی‌چون و چرای این رقابت است. دوربین‌های بهتر، قابلیت‌های هوش مصنوعی قدرتمندتر، نمایشگر بزرگ‌تر و قلم S Pen داخلی، دلایلی برای این برتری هستند. هرچند قیمت این گوشی برای ظرفیت ذخیره‌سازی مشابه با iPhone 15 Pro Max، 100 دلار بیشتر است، اما ویژگی‌های اضافی آن به خوبی این اختلاف قیمت را توجیه می‌کند.

رنگ‌های جذاب Galaxy S24 Ultra

البته مقایسه به سادگی مقایسه‌ی مشخصات بر روی کاغذ نیست، زیرا هر دو گوشی به دو اکوسیستم کاملاً متفاوت تعلق دارند. با وجود تمام نقاط قوت گلکسی S24 Ultra، iPhone 15 Pro Max هم یک گوشی هوشمند فوق‌العاده است که قرار نیست به هیچ وجه شما را ناامید کند. افرادی که به سیستم عامل iOS اپل علاقه‌مند هستند یا به طور کلی در اکوسیستم اپل فعالیت می‌کنند، احتمالاً ویژگی‌های جذابی در S24 Ultra پیدا نخواهند کرد که آن‌ها را به تغییر پلتفرم ترغیب کند.

در نهایت، اگر به دنبال یکی از قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار هستید و به طور خاص در هیچ اکوسیستمی سرمایه‌گذاری نکرده‌اید، هر دو گوشی می‌توانند به خوبی برای شما کار کنند. اما با توجه به اکثر ویژگی‌ها، به احتمال زیاد گلکسی S24 Ultra برای اکثر افراد گزینه‌ی بهتری خواهد بود.

تصویر نویسنده مطلب
امیر دهقانی

بچه که بودم، کامپیوتر "کمودور ۶۴" اولین جرقه علاقه به کامپیوتر رو تو دلم روشن کرد. از اون موقع به بعد دنیای کامپیوترها شد عشق من و تا الان که دارم اینارو می‌نویسم، هر روز بیشتر از دیروز دنبال یاد گرفتن چیزهای جدید توی این حوزه هستم. جدیدترین تکنولوژی‌ها همیشه برام جذاب بودن، مخصوصاً موبایل‌ها و تبلت‌ها. سال ۹۴ با زومجی کار می‌کردم و با اشخاص خفنی مثل آرش عیاری یا نادر امرایی آشنا شدم و تونستم از اونا چیزای زیادی یاد بگیرم. الان هم توی آی تی هوم مشغول به کار هستم. تو اوقات فراغتم هم یا با کامپیوتر و موبایل بازی می‌کنم، یا می‌رم مسافرت و ورزش می‌کنم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!