top banner
بزرگترین شکست های اندروید

قطعاً همه‌ی ما از محبوبیت بالای سیستم عامل اندروید و موفقیت‌هایی که روز به روز کسب می‌کند آگاهیم، اما در این مقاله از آی تی هوم از دید متفاوتی به اندروید نگاه خواهیم کرد و نگاهی به بزرگترین شکست های اندروید داشته باشیم و علت آن را بیان کنیم.

بعد از مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که برخی استارتاپ‌ها هرچند که در نگاه اول جذابیت بالایی دارند اما در دنیای واقعی و از نگاه اکثر جامعه ممکن است وسیله‌ای بی ارزش یا کم ارزش قلمداد شوند و شکست بزرگی را تجربه نمایند.پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا “13 استارتاپ بزرگ شکست خورده اندروید” را بررسی نماییم.

آمازون فایر فون  (Amazon Fire Phone)

آمازون به عنوان یکی از بزرگترین استارتاپ‌های جهان در حوزه فروش اینترنتی، چند سال پیش با افزایش تقاضای گوشی‌های هوشمند، تصمیم گرفت وارد این حوزه پر طرفدار شود. راه‌حلی که این شرکت برای ورود به بازار در نظر گرفته بود تولید آمازون فایر فون برای آسان کردن مطالعه کتاب‌های الکترونیکی بود که در راستای ویژگی‌های آمازون و راهی برای فروش کتاب‌های دیجیتالی این شرکت محسوب می‌شد. اما این تفکر تنها یک آرزوی نسنجیده بود که شکست بزرگی را در تاریخچه این شرکت ثبت نمود.

زمانی که این گوشی موبایل وارد بازار شد، رقبای قدرتمندی همچون آیفون 6 و سامسونگ گلکسی S5 طرفداران زیادی داشتند و با توجه به قیمت 650 دلاری آن، باید با مزیت رقابتی قدرتمندی وارد می‌شد. اما از آنجا که تنها مزیت رقابتی آن قابلیت نمایش تصاویر سه بعدی بود، نتوانست موقعیت خود را در بازار حفظ کند. بنابراین پس از یک سال عرضه این محصول، سرانجام در اوت 2015 تولید این گوشی متوقف شد.

آمازون فایر فون  (Amazon Fire Phone)

تبلت ارل سروایول  (Earl Survival Tablet)

هرچند در زمان معرفی تبلت ارل سروایول، به نظر می‌رسید که این محصول به کالایی محبوب در میان طبیعت گردان، کپمرها و کوهنوردان تبدیل خواهد شد؛ اما در کمال ناباوری این محصول نیز در لیست بزرگترین شکست‌ های اندروید قرار گرفت.

در طراحی و ساخت این تبلت از پنل خورشیدی برای شارژ دستگاه و نمایشگری با جوهر الکترونیک استفاده شده بود که با وجود وضوح بالا در محیط‌های پر نور، مصرف باتری کمی داشت. این محصول امکان مشاهده نقشه دیجیتال بدون نیاز به آنتن موبایل و تنها با استفاده از GPS و ارتباط دو طرفه رادیویی را برای کاربر خود فراهم می‌آورد.

از دیگر ویژگی‌های تبلت Earl Survival می‌توان به مقاومت بالای بدنه در برابر آب و ضربه‌ اشاره کرد که نگرانی از بابت ضربه‌های ناخواسته و آسیب به تبلت باقی نمی‌گذاشت. تاچ مادون قرمز نیز، استفاده از صفحه لمسی با دستکش را برای کاربر امکان پذیر می‌نمود.

هرچند این پروژه در شروع کار خود سر و صدای زیادی به پا کرد و بسیاری از مردم آن را پیش خرید کردند؛ اما در کمال تعجب همچون یک رویای شیرین آمد و به راحتی از یادها رفت و به تاریخ شکست‌ های بزرگ اندروید پیوست.

پروژه آرا گوگل  (Project Ara)

دوست داران محیط زیست بعد از بررسی حجم تولید زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی حاصل از گوشی‌هایی که به سطل زباله انداخته شده یا در گوشه کشوها خاک می‌خورند؛ پروژه آرا گوگل را در سال 2022 شروع کردند. راه‌حلی که برای این پروژه ارائه شد، تولید گوشی‌های ماژولار با قابلیت ارتقا قسمت‌های مختلف اعم از پردازنده، دوربین، رم و… بود. این پروژه می‌توانست انتخاب مناسبی برای کاربران با بودجه محدود که به دنبال ارتقا گوشی خود هستند یا دوستداران محیط زیست، باشد.

هرچند این گوشی در نگاه اول جذاب است اما عدم استقبال مردم از این نوع گوشی و تمایل یه تعویض کامل گوشی و در دست گرفتن سبک جدید از گوشی موجب شد تا این پروژه با شکست بزرگی روبرو شده و در همان مراحل اولیه متوقف شود.

 کنسول بازی اویا  (Ouya game console)

یکی دیگر از محصولاتی که با سیستم عامل اندروید ساخته شد اما نتوانست دوام زیادی آورد، کنسول بازی اویا بود. این کنسول در سال 2012 وارد بازار شد و با قیمت مناسبی که داشت، مورد توجه کاربرانی قرار گرفت که بودجه خرید کنسول‌های گران‌قیمت مایکروسافت، سونی و نینتندو را نداشتند. این ایده در بازاریابی اولیه خود توانست توجه اسپانسرهای زیادی را به خود جلب نموده و حدود 8.6 میلیون دلار در سایت کیک استارتر جمع آوری کند.

یکی از ویژگی‌های که از ابتدا برای این کنسول در نظر گرفته شد، انتشار نسخه آزمایشی رایگان هر بازی برای جذب مخاطبین بود. همین ویژگی در نهایت موجب ورشکست شدن آن شد. زیرا در نسخه اولیه خود نه تنها از لحاظ سخت افزاری بلکه از لحاظ نرم افزاری و کیفیت بازی‌ها نیز، دارای مشکلاتی بود که در راه‌حل‌های پیشنهاد شده برای رفع آن هم نتوانست توجه کاربران را به سمت آن جلب نماید. در نهایت عمر این کنسول این بازی به پایان رسید و از ورود اندروید به دنیای کنسول بازی‌ها جلوگیری شد.

 کنسول بازی اویا  (Ouya game console)

 گوشی P18K انرجایزر  (Energizer P18K)

ترکیبی از یک گوشی و پاوربانک را تصویر کنید که تا چندین روز نیازی به شارژ مجدد نداشته باشد. هرچند در وهله اول گوشی P18K انرجایزر تصور جذابی بود و با وجود باتری 18000 میلی‌آمپر ساعتی و قابلیت نگهداری شارژ تا حدود 50 ساعت انتخاب وسوسه کننده‌ای محسوب میشد؛ اما وزن بالا و ضخامت بالای آن از جذابیت این محصول می‌کاهید. حتی دوربین سلفی پاپ آپ با سیستم دوربین دوگانه و دوربین اصلی سه گانه نیز نتوانست موقعیت این محصول انرجایزر را در بازار حفظ کند. شاید اگر انرجایزر از باتری کوچکتری استفاده میکرد، اینگونه شکست بزرگی را رقم نمیزد.

 دوربین پلوراید  iM1836

پلوراید یکی از برندهای فعال در زمینه تولید دوربین‌های عکاسی با چاپ سریع است که در میان تولیدات آن، دوربین‌های دیجیتال نیز به چشم می‌خورد. این برند چندسال پیش، پروژه ساخت دوربین iM1836 را با طراحی بدون آینه و لنزهای قابل تعویض را استارت زد. اما به دلیل شباهت زیادی که به دوربین نیکون 1 داشت، شکایتی بر علیه این شرکت تنظیم شد و در نهایت با شکست بدی که در دادگاه خورد، تولید این دوربین قبل از ورود به بازار لغو شد. البته در کمال تعجب نیکون 1 نیز نتوانست جایگاه مناسبی در بازار داشته باشد و تولید این محصول هم متوقف شد.

پلوراید قصد داشت در ساخت این دوربین از حسگر داخلی برای لنزها استفاده کرده و بدنه دوربین را به سنسور دوربین مجهز کند. شاید از نیکون 1 در بازار نبود این دوربین می‌توانست محبوبیت بالایی در بازار به دست آورد.

گوشی‌های فیسبوک اچ‌تی‌سی

چند سال پیش گوشی‌های برند اچ تی سی که از زیر مجموعه‌های شرکت فیسبوک بود؛ با طراحی‌های خاص و ترفند‌های جالب از جمله باطری بزرگ، نمایشگر هولوگرافیک و محصولاتی با تعداد دکمه بسیار زیاد سعی کرد بازار گوشی‌های هوشمند را مجذوب خود نماید. اما تعداد دکمه‌های اضافی که صرفاً استفاده از برخی نرم افزارها را ساده می‌کرد، دلیل محکمی برای جذاب شدن این برند نبود.

فیسبوک با بررسی بازار متوجه شد که آنچنان که انتظار داشته، کاربران به سمت خرید محصولات HTC نمی‌روند، به همین دلیل قبل از متحمل شدن ضرر بیشتر، تولید دو گوشی چاچا و سالسا را متوقف نمود. هرچند فیسبوک از راه‌های تبلیغاتی مختلف برای فروش این محصولات استفاده نمود اما در نهایت تنها 15000 دستگاه گوشی موبایل این برند فروخته شد و به عنوان یکی از بزرگترین شکست‌ های اندروید در تاریخ ثبت گردید.

عینک واقعیت افزوده گوگل گلس  (Google Glass)

در اوایل دهه 2010 دوره‌ای وجود داشت که جایگاه گوشی‌های هوشمند به خاطر عینک‌های کامپیوتری متزلزل شده بود و احتمال کنار گذاشته شدن آن مطرح بود. یکی از دلایل مهم این اتفاق، معرفی عینک واقعیت مجازی گوگل گلس و قرار گرفتن این محصول جذاب در لیست “بهترین اختراعات سال” مجله تایم بود. تا حدی این اختراع جذاب شده بود که تا مدت زمان زیادی بیشتر اخبار تکنولوژی درباره گجت‌ها را به خود اختصاص داده و مورد توجه برنامه‌های تلویزیونی قرار گرفته بود.

Google Glass یک دستگاه هوشمند پوشیدنی مبتنی بر اندروید بود که صفحه نمایش هدآپ را در اختیار کاربر قرار می داد و می‌توانست بسیاری از عملکردهای مشابه گوشی‌های هوشمند را انجام دهد. برای مثال امکان برقراری تماس، استفاده از GPS، عکسبرداری و انواع عملکردهای دیگر بدون نیاز به نگاه کردن به پایین و کشیدن انگشت روی صفحه لمسی را داشت.

هرچند گوگل گلس در معرفی اولیه جذاب به نظر می‌رسید اما توجه بسیار زیاد به آن باعث شد که پس از عرضه نسخه اولیه، سریع‌تر از حد معمول باگ‌ها و مشکلات آن منتشر شده و امتیاز آن را پایین آورد. از جمله مشکلات این محصول می‌توان به عمر بسیار پایین باتری و مشکلات حاصل از دوربین یکپارچه تعبیه شده بر روی آن و نگرانی مردم از بابت حفظ حریم شخصی و امکان ضبط تصاویر مخفیانه توسط دارندگان این عینک اشاره کرد. تمام این موارد موجب شد تا در برخی سازمان‌ها استفاده از این محصول ممنوع شود.

هرچند این محصول طبق انتظار پیش نرفت و در لیست بدترین شکست‌های اندروید قرار گرفت؛ اما قابلیت‌های ویژه آن باعث شد تا توسط برخی پزشکان همچنان مورد استفاده قرار گیرد.

گوشی رد هیدروژن وان  (RED Hydrogen One)

گوشی رد هیدروژن وان  (RED Hydrogen One)

با توجه به اینکه دوربین گوشی‌های هوشمند امروزه به یکی از معیارهای انتخاب کاربران تبدیل شده و اهمیت بالایی دارد؛ یکی از برندهای برتر صنعت دوربین سینما تصمیم گرفت گوشی‌هایی را با سخت افزار قدرتمند و طراحی منحصر به فرد وارد بازار کند. انتظارها از این گوشی و برند بالا رفته بود و پیش بینی میشد محصولی با دوربین فوق‌العاده و لنزهای دوربین حرفه‌ای عرضه خواهد شد.

اما انتشار دیر هنگام گوشی و عدم تولید قطعاتی که به عنوان تفاوت این محصول با سایر گوشی‌ها از آن یاد شده بود؛ موجب شد تا هیچ چیز با وعده‌های این شرکت مطابقت نداشته و یک گوشی با نمایشگر هولوگرافیک بی کیفیت، سخت افزار قدیمی و در یک کلمه، فاجعه‌بار وارد بازار شود. در این زمان هرکس که این گوشی‌ها را خریداری می‌کرد، به اعتراض درباره نواقص آن می‌پرداخت و از خرید خود پشیمان میشد. هرچند شرکت RED اعلام کرد که تمامی نواقص گوشی را برای خریداران برطرف خواهد کرد اما وعده‌های پوچ این شرکت بعد از لغو پروژه Hydrogen One به فراموشی سپرده شد و در نهایت به جمع بزرگترین شکست های اندروید پیوست.

دوربین  L16

هرچند در نگاه اول دوربین L16 مانند یک گوشی هوشمند با طراحی ترسناک و یا موجودی فضایی با چندین چشم به نظر می‌رسد اما در واقع شرکت سازنده آن قصد داشت تا با ایده‌ای جذاب و خاص، تحولی در دوربین‌های عکاسی DSLR جیبی به وجود آورد. این گوشی از 16 لنز مختلف با فاصله کانونی‌های متفاوت تشکیل شده بود که با هر بار عکس گرفتن، 16 عکس جداگانه ارائه میداد و ادیت کردن آن را برای کاربر امکان پذیر می‌نمود.

این دوربین با قیمت 2000 دلار، عرضه شده بود و با توجه به قیمت بالایی که داشت باید ویژگی‌های خود را به خوبی اثبات می‌کرد. هر چند این محصول، عملکرد قابل قبولی را در محیط‌های پر نور از خود نشان می‌داد اما عملکرد افتضاح آن در محیط‌های کم نور، غیر قابل چشم پوشی بود. در نهایت نیز، با توجه به عدم توانایی در رفع نواقص آن، محصول موفقی نشد و تولید آن متوقف شد.

دوربین  L16

اسنشال فون  (Essential phone)

هنگامی که اندی روبین، یکی از بنیانگذاران اندروید، Essential Phone را طراحی و روانه بازار کرد؛ امیدوار بود که محصولی قدرتمند برای مقابله با غول‌های صنعت موبایل تولید نماید. گوشی Essential Phone به طور کلی با بررسی‌های مثبت عرضه شد اما علی‌رغم اینکه از بسیاری جهات از جمله صفحه نمایش بدون حاشیه جلوتر بود، در میان نوآوری‌های دیگر نتوانست توجه مشتریان را به سمت خود جلب نماید.

Essential بعداً تلاش کرد با پروژه بسیار عجیب‌تر GEM برگردد. این گوشی با طراحی بلند و نازکی تولید شده بود که از نظر ابعاد شباهت زیادی به کنترل تلویزیون داشت. هرچند این محصول زیبا و جذاب نظرهای زیادی را به سمت خود جلب کرد اما با این حال، قبل از اینکه پروژه GEM بتواند روشنایی روز را ببیند، شرکت مجبور به توقف آن شد. در نهایت نیز، مشخص شد که Essential به اندازه‌ای که خود را مطرح کرده بود ضروری نیست.

رویال فلکس پای  (Royole Flexpai)

همیشه اولین بودن در تولید یک فناوری جدید، تضمین کننده موفقیت نخواهد بود. Royole Flexpai اولین گوشی هوشمند تاشوی بازار بود که تنها در چین به فروش می‌رسید اما طراحی حجیم، کیفیت ضعیف صفحه نمایش و ارگونومیک نبودن آن موجب شد تا فروش خوبی نداشته باشد.

اما با توجه به تولید گوشی Flexpai 2 به عنوان نسخه بهبود یافته آن و رفع نواقصی نسخه قبلی، می‌توان گفت شکست بزرگی نبوده است.

بعد از تولید این محصول، شایعاتی مبنی بر تولید فلکس پای 3 مطرح شد اما هیچوقت از طرف شرکت آن تایید نگردید و احتمالاً باید با این سری در همین مرحله خداحافظی کنیم.

گوشی موتورولا بک‌فلیپ

شکست بعدی اندروید مربوط به گوشی موتورولا بک‌فلیپ است که با ایده خلاقانه خود درباره نحوه تا شدن صفحه کلید عجیب و جذاب به قسمت پشتی گوشی، توجه کاربران را به سمت خود جذب نمود. اما این گوشی هوشمند با وجود عمر کوتاه باتری، سرعت کم، مشخصه‌های قدیمی و خرابی‌های پی در پی، انتقادات زیادی داشت و سر انجام توقف این گوشی غیر قابل تحمل، متوقف شد.

جمع بندی درباره بزرگترین شکست های اندروید

در این مقاله سعی کردیم تعدادی از بزرگترین شکست‌ های اندروید را برای شما شرح دهیم تا ضمن اطلاع از فراز و نشیب‌های به وجود آمده برای این سیستم عامل و گجت‌های مجهز به آن، دیدگاه کلی از ایده‌های مطرح شده در دنیای تکنولوژی به دست آورید.

به نظر شما کاربر آی تی هوم و دنبال کننده متن‌های مرتبط با تکنولوژی، چه پروژه‌های دیگری می‌تواند با شکست مواجه شود؟ کدام پروژه می‌توانست با حرکت حساب شده‌تر خود به موفقیت برسد؟ کدام ایده از ابتدا نباید اجرا می‌شد؟

منبع: Digiato

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!