top banner
بررسی تخصصی HyperOS

همراه با معرفی سری شیائومی ۱۴، این شرکت به طور غیرمنتظره‌ای از رابط کاربری سفارشی کاملاً بازطراحی‌شده‌ی اندروید به نام HyperOS رونمایی کرد که قرار بود جایگزین MIUI شود.

با اینکه اولین گوشی‌های مجهز به HyperOS به دست کاربران رسیده‌اند، اما به نظر می‌رسد که علی‌رغم تغییر نام اساسی، HyperOS حداقل در ظاهر تفاوت چندانی با MIUI ندارد.

کسانی که به MIUI عادت کرده‌اند، هنگام استفاده از HyperOS احساس راحتی خواهند کرد. چرا که زیبایی کلی رابط کاربری، به جز برخی تغییرات جزئی در آیکون‌ها، تقریباً بدون تغییر باقی مانده است.

شیائومی با HyperOS به طور واضح بر تغییرات و بهینه‌سازی‌های زیربنایی تمرکز کرده است. حداقل این موضوع در مورد اولین نسخه‌ی این سیستم‌عامل جدید که مبتنی بر اندروید ۱۴ است، صدق می‌کند.

بگذارید قبل از اینکه به سراغ ویژگی‌های واقعی و تغییرات کاربرمحور برویم، این موارد را بررسی کنیم.

بهینه‌سازی‌های زیربنایی

شیائومی می‌گوید یکی از تغییرات اصلی، نحوه‌ی مدیریت و زمان‌بندی منابع سخت‌افزاری توسط HyperOS است که منجر به کاهش تأخیر و جابه‌جایی سریع‌تر بین کارها می‌شود. این ویژگی به خصوص برای گوشی‌های میان‌رده مفید خواهد بود.

به لطف بهینه‌سازی‌های ذخیره‌سازی، “HyperOS” حداقل ۵۰ ماه عملکرد بدون افت محسوس را به همراه نیاز به فضای ذخیره‌سازی کمتر وعده می‌دهد. سیستم عامل جدید سبک‌تر از MIUI ۱۴ است (کاهش ۳٫۵ گیگابایتی) و حالا ابعاد آن به ۹ گیگابایت می‌رسد.

همچنین، سرعت بالاتر دانلود به‌روزرسانی‌های OTA و اندازه‌ی کوچک‌تر این بسته‌ها از دیگر مزایای HyperOS هستند.

در نهایت، قابلیت Pro HDR به گوشی‌های شیائومی (البته تنها مدل‌هایی که از سخت‌افزار لازم پشتیبانی می‌کنند) راه پیدا کرده است. عکس‌های گرفته‌شده با HDR هنگام مشاهده در برنامه‌ی گالری پیش‌فرض گوشی، از نمایشگر مجهز به قابلیت HDR بهره خواهند برد. با این حال، برخلاف پیکسل‌های گوگل، سری گلکسی S سامسونگ و آیفون‌ها، عملکرد Pro HDR تنها در داخل گالری پیش‌فرض گوشی پشتیبانی می‌شود و بنابراین عکس‌های HDR که به صورت آنلاین بارگذاری می‌شوند، به شکل متفاوتی به نمایش در نخواهند آمد. شاید شیائومی قصد داشته باشد در آینده این قابلیت را به طور کامل ادغام کند، اما فعلاً اینطور نیست.

این قابلیت قرار است به صورت پیش‌فرض در اندروید ۱۴ گنجانده شود، زیرا اکنون گوشی‌ها می‌توانند متادیتای HDR را در تصاویر JPG استاندارد ذخیره کنند تا بتوان آن‌ها را در هر برنامه یا گالری با قابلیت HDR مشاهده کرد.

طراحی و نوآوری‌های رابط کاربری در HyperOS

HyperOS بر اساس فلسفه‌ی طراحی Alive بنا شده است که از پالت‌های رنگی پویا و شاداب برگرفته از طبیعت، به‌ویژه گل‌ها، الهام گرفته است. خمیدگی‌های ظریف پنجره‌ها، دکمه‌ها و سایر عناصر رابط کاربری و فونت‌های جدید بهینه‌سازی‌شده از ویژگی‌های این طراحی به شمار می‌روند. گفته می‌شود این فونت‌ها برای اسکریپت‌های مختلف و نه فقط حروف لاتین، به طور دقیق بهینه‌سازی شده‌اند.

انیمیشن‌های جدید اطراف نوار وضعیت، اطلاعات زمینه‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. برای مثال، هنگام شارژ، یک پنجره‌ی کوچک ظاهر می‌شود که درصد باتری و سرعت شارژ را نمایش می‌دهد. وضعیت باتری هندزفری‌های بی‌سیم شما نیز به طور خلاصه در نوار وضعیت نشان داده می‌شود.

HyperOS برای بهبود بیشتر تجربه‌ی بصری، از رندرینگ پیشرفته‌تر و پیچیده‌تری پشتیبانی می‌کند که حس اشیاء واقع‌گرایانه‌تر و عناصر Material Design را القا می‌کند. این ویژگی شامل مواردی مانند نمایش آب‌و‌هوا، افکت‌های نور، عناصر شفاف، بافت‌ها و غیره می‌شود. با این حال، این قابلیت به دلیل نیاز به منابع سخت‌افزاری بیشتر، تنها توسط گوشی‌های قدرتمندتر پشتیبانی می‌شود.

تعامل با پنجره‌ها بدون توجه به فرم گوشی، روان و یکپارچه صورت می‌گیرد. پنجره‌ها انعطاف‌پذیر هستند و با انواع نمایشگرها سازگار می‌شوند و این یعنی HyperOS برای گوشی‌های تاشو و تبلت‌ها نیز مناسب است.

پنجره شناور و مولتی تسکینگ
پنجره شناور و مولتی تسکینگ

به‌صورت ذهنی، HyperOS تنها نسخه‌ی پالایش‌شده‌ی MIUI است. جلوه‌های مات شیشه، بافت‌های برجسته و افکت‌های شبیه HDR در برخی مکالمات، همه چیز را با ظرافت و زیبایی بیشتری نمایش می‌دهد.

شخصی‌سازی

قابلیت‌های شخصی‌سازی همیشگی با برخی اضافات و تغییرات جدید وجود دارند. در اینجا گزینه‌های در دسترس برای صفحه‌ی قفل را مشاهده می‌کنید. شما می‌توانید یک تم را از ابتدا بسازید یا از یک استایل خاص استفاده کنید و آن را مطابق با سلیقه‌ی خود تنظیم کنید.

گزینه‌های شخصی‌سازی و پوسته
گزینه‌های شخصی‌سازی و پوسته

همچنین می‌توانید یک تصویر انتخاب کرده و افکت‌های مختلفی را روی آن اعمال کنید.

همانند گذشته، مجموعه‌ی گسترده‌ای از والپیپرها، تم‌ها، فونت‌ها و آیکون‌های ساخته‌شده توسط کاربران در دسترس هستند. قابلیت Always-on نیز همچنان به شدت قابل‌تنظیم است، اما در مقایسه با MIUI هیچ تغییری نکرده است.

گزینه‌های صفحه همیشه روشن
گزینه‌های صفحه همیشه روشن

مورد دیگری که تغییر کرده، امکان انتخاب بین سبک کلاسیک نوتیفیکیشن و مرکز کنترل است. در حال حاضر، مرکز کنترل تنها گزینه‌ی موجود می‌باشد. گوشی‌هایی که در ابتدا با MIUI راه‌اندازی شده‌اند، همچنان از نوتیفیکیشن به سبک قدیمی بهره می‌برند.

با صحبت از نوتیفیکیشن، باید گفت که چندین مورد شخصی‌سازی برای آن در نظر گرفته شده است.

تنظیمات اعلان‌ها
تنظیمات اعلان‌ها

می‌توانید از کارت‌های نوتیفیکیشن HyperOS با آیکون‌های کامل برنامه‌های ارسال‌کننده‌ی نوتیفیکیشن یا کارت‌های پیش‌فرض اندروید با استایل آیکون‌های تخت و مینیمالیستی استفاده کنید. استایل دوم، کارت‌های بزرگ‌تر و قابل‌حجم شدن را نیز ارائه می‌دهد.

کارت اعلان
کارت اعلان
کارت اعلان

شما می‌توانید از کشوی برنامه یا صفحه‌ی اصلی ساده استفاده کنید، در حالی که منوی برنامه‌های اخیر، امکان چیدمان عمودی یا افقی را به شما می‌دهد.

محیط برنامه‌ها

هایپر او اس و امکانات جدید در اتصال و چندوظیفگی

هایپر او اس یکپارچگی عمیق‌تری را با دستگاه‌های متصل به شبکه‌ی خانگی و دستگاه‌هایی که با حساب کاربری شیائومی شما وارد شده‌اند، ارائه می‌دهد. البته این قابلیت برای کاربران MIUI جدید نیست، اما هایپر او اس یکپارچگی کمی عمیق‌تر را با سایر دستگاه‌های دارای قابلیت Mi Share برقرار می‌کند.

تنظیمات اتصالات

شما می‌توانید حالا فراتر از ارسال فایل، کارهای چندوظیفگی انجام دهید و صفحه‌ی نمایش خود را به دستگاه‌های دیگر (تبلت‌ها و کامپیوترها) انتقال دهید. هرچند این یک تجربه‌ی کامل شبیه به دسکتاپ نیست و سامسونگ و موتورولا همچنان در این زمینه حرف بیشتری برای گفتن دارند.

HyperOs در گوشی و تبلت

با این حال، شیائومی موفق شده است حس پیوستگی را ایجاد کند. برای مثال، می‌توانید کلیپ‌بورد خود را با سایر دستگاه‌ها به اشتراک بگذارید، در حالی که روی کامپیوتر یا تبلت خود کار می‌کنید، با استفاده از دوربین گوشی عکسی را به یادداشت‌هایتان اضافه کنید و یا با وصل کردن هدفون به گوشی هوشمند، به موسیقی که در حال گوش دادن به آن بودید ادامه دهید. حتی می‌توانید تم‌ها و رنگ‌های خود را در سراسر دستگاه‌ها همگام‌سازی کنید، مشابه قابلیت همگام‌سازی ظاهری در دستگاه‌های مختلف ویندوز.

قابلیت‌های هوش مصنوعی

شیائومی با هایپر او اس، خود را وارد ترندهای هوش مصنوعی می‌کند. گوشی‌های Pixel گوگل اولین قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی را با عرضه‌ی سری Pixel 7 ارائه کردند و سامسونگ نیز امسال تمرکز ویژه‌ای روی هوش مصنوعی دارد. شیائومی نیز ویژگی‌های مشابهی را وعده می‌دهد و حتی پردازش اعداد روی دستگاه را تبلیغ می‌کند. این بدان معناست که به لطف بهینه‌سازی‌های NPU، دستگاه قادر است بدون نیاز به اتصال به فضای ابری، تمام داده‌های LLM را پردازش کند و بدین ترتیب، همه‌ی قابلیت‌های هوش مصنوعی شما به صورت آفلاین نیز به خوبی کار خواهند کرد.

با این حال، در هیچ‌کدام از گوشی‌های شیائومی ۱۴ یا شیائومی ۱۳ اولترا که هر دو از جدیدترین نسخه‌ی موجود هایپر او اس بهره می‌بردند، نتوانستیم هیچ‌یک از قابلیت‌های تبلیغ شده‌ی مرتبط با هوش مصنوعی را پیدا کنیم. دلیل این امر، مرحله‌ی بتای توسعه‌ی این قابلیت‌ها است و در حال حاضر تنها برای تست‌کنندگان بتا در دسترس قرار دارد؛ بنابراین انتظار می‌رود در آینده شاهد عرضه‌ی گسترده‌تر این ویژگی‌ها باشیم.

همانند گوشی‌های سری Pixel و Galaxy S طی دو نسل گذشته، گوشی‌های شیائومی سازگار با هایپر او اس می‌توانند مکالمات زنده را رونویسی کنند و در ویدیوها و برنامه‌های شخص ثالث زیرنویس ایجاد نمایند.

این دو قابلیت در برنامه‌های چت ویدیویی نیز کار می‌کنند، بنابراین دیگر نیازی نیست که در طول جلسات یادداشت‌برداری کنید، زیرا هوش مصنوعی این کار را برای شما انجام می‌دهد.

برنامه‌ی پیش‌فرض گالری نیز پیشرفت‌هایی داشته است. جستجوی این برنامه با درک زمینه، جستجوی هوشمند را ارائه می‌دهد، درست شبیه به برنامه‌ی Google Photos.

شیائومی از قدرت تولید محتوای هوش مصنوعی نیز استفاده می‌کند. برنامه‌ی گالری علاوه بر مجموعه ابزارهای ویرایش همیشگی، حالا قابلیت پرتره‌ی هوش مصنوعی را نیز ارائه می‌دهد. این قابلیت می‌تواند با تجزیه و تحلیل پایگاه داده‌ای از عکس‌های موجود شما، تصویری از شما را تولید کند. با استفاده از همان پرتره‌ی تولیدشده توسط هوش مصنوعی، می‌توانید خود را در محیطی که انتخاب می‌کنید، قرار دهید؛ قله‌های برفی، جزیره‌ی tropical، هر چه که فکرش را می‌کنید.

«گسترش هوش مصنوعی» (AI Expansion) یکی دیگر از ابزارهای ویرایش است که به شما امکان می‌دهد صحنه را در یک عکس موجود گسترش دهید. هوش مصنوعی، زمینه‌ی تصویر را درک کرده و همانطور که از نامش پیداست، پس‌زمینه را گسترش می‌دهد.

امنیت در هایپر او اس

امنیت بخش جدایی‌ناپذیر هر سیستم‌عاملی است و شیائومی نیز در این زمینه تلاش‌هایی کرده است. یک سیستم امنیتی TEE که توسط خود شیائومی توسعه داده شده است (امنیت در سطح سخت‌افزار) تمام اطلاعات حساس شما را روی یک میکروکرنل مستقل ذخیره می‌کند. این سیستم نه تنها از اثر انگشت و اطلاعات چهره شما محافظت می‌کند، بلکه فایل‌ها و عکس‌های مخفی یا قفل‌شده‌ی شما را نیز ایمن نگه می‌دارد. جالب اینجاست که TEE روی تمام دستگاه‌های مجهز به هایپر او اس وجود دارد.

جمع‌بندی

اگرچه از دیدگاه کاربران، هایپر او اس یک بازسازی کامل MIUI نیست، اما پوسته‌ی سفارشی اندروید شیک‌تر و پخته‌تری محسوب می‌شود که همچنان کارایی MIUI را حفظ کرده و حتی در این زمینه، عمدتاً به لطف قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی، ارتقا یافته است.

همچنین تحت تأثیر قرار گرفتیم که چگونه تغییرات کوچک در طراحی رابط کاربری، بدون افت عملکرد، تجربه‌ی کلی را بهبود بخشیده‌اند. هایپر او اس همچنان همانند گذشته سریع و روان است و حالا این وعده را می‌دهد که برای سال‌ها استفاده به همین شکل باقی بماند.

تنها چیزی که آرزویش را داشتیم این بود که ویژگی‌های ذاتی بیشتری از اندروید به رابط کاربری اختصاصی شیائومی راه پیدا می‌کرد. ما هنوز منتظر history notification (قابلیت اندروید ۱۱) هستیم و دوست داشتیم عملکرد Pro HDR به طور کامل و نه فقط برای برنامه‌ی گالری پیش‌فرض شیائومی، اجرا می‌شد.

تصویر نویسنده مطلب
امیر دهقانی

بچه که بودم، کامپیوتر "کمودور ۶۴" اولین جرقه علاقه به کامپیوتر رو تو دلم روشن کرد. از اون موقع به بعد دنیای کامپیوترها شد عشق من و تا الان که دارم اینارو می‌نویسم، هر روز بیشتر از دیروز دنبال یاد گرفتن چیزهای جدید توی این حوزه هستم. جدیدترین تکنولوژی‌ها همیشه برام جذاب بودن، مخصوصاً موبایل‌ها و تبلت‌ها. سال ۹۴ با زومجی کار می‌کردم و با اشخاص خفنی مثل آرش عیاری یا نادر امرایی آشنا شدم و تونستم از اونا چیزای زیادی یاد بگیرم. الان هم توی آی تی هوم مشغول به کار هستم. تو اوقات فراغتم هم یا با کامپیوتر و موبایل بازی می‌کنم، یا می‌رم مسافرت و ورزش می‌کنم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!