top banner
بررسی تخصصی سی پی یو نسل ۱۳ اینتل

کمپانی قدرتمند اینتل که در سال‌های گذشته یکی از ابر قدرت‌های تولید پردازنده در جهان به شمار می‌آید، از پردازنده‌های نسل جدید خود به نام پردازنده‌های نسل سیزدهم یا رپتورلیک رونمایی کرد.

شاید بتوان ورود این پردازنده‌ها به دنیای تکنولوژی را تغییری جدید و بهبود یافته دانست. چرا که پردازنده نسل سیزدهم اینتل نسبت به نسل قبلی خود با تعداد هسته‌های بیشتر، اتصالات بهتر، معماری اصلاح شده، پشتیبانی از PCIe 5 و همچنین سرعت اورکلاک بالا وارد بازار شده است.

در این مقاله قرار است به بررسی پردازنده نسل سیزدهم و ویژگی‌های آن بپردازیم. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا در این مورد اطلاعات کامل و مفید به دست آوردید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پردازنده رپتورلیک اینتل

ادعای اینتل در مورد پردازنده نسل 13

اینتل پردازنده‌های نسل سیزدهم را پیشتاز در دنیای نیمه رساناها معرفی کرده است و در زمان معرفی اطلاعات و ویژگی‌های این سری پردازنده‌ها ادعا کرده که رپتورلیک تا 15 درصد در عملکرد تک هسته‌ای و تا حدود 41 درصد در عملکرد چند هسته‌ای در مقایسه با پردازنده‌های آلدرلیک یا نسل دوازدهم می‌تواند عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.

شاید این گفته‌ی اینتل مناسب باشد با نامی که برای این پردازنده انتخاب شده است. رپتورلیک در واقع نامی گرفته شده از یک دایناسور قدرتمند است و احتمالا اینتل با انتخاب این نام قصد قدرت نمایی داشته است. اگر بخواهیم این موضوع را به صورت کلی بررسی کنیم باید گفت در پردازنده نسل سیزدهم شاهد حدود 40 درصد ارتقا نسبت به نسل دوازده هستیم.

بررسی ویژگی‌ پردازنده‌های نسل سیزده اینتل در یک نگاه

شرکت اینتل پردازنده های نسل سیزدهم را در 6 مدل جدید روانه‌ی بازار کرده است و این ادعا را دارد که با این سری پردازنده‌ها شما بهترین تجربه بازی را با ظرفیت بالای Overclock خواهید داشت.

همچنین اینتل ادعا کرده است که پردازنده‌های نسل 13 نسبت به Rocket Lake که نام نسل یازدهم پردازنده‌های این کمپانی است، بسیار قوی‌تر هستند و می‌توان آن‌ها را به عنوان سریع‌ترین پردازنده‌های دسکتاپی تا به امروز شناخت! اما واقعا همینطور است؟

پردازنده‌های نسل سیزدهم در سری KF و F تولید شده‌اند که تراشه‌های KF فاقد گرافیک یکپارچه هستند اما پردازنده‌های سری K با گرافیک یکپارچه UHD 770 همراه هستند و این سبب می‌شود قیمت پردازنده‌های KF تا حدی ارزان‌تر باشد.

 باید اضافه کرد که پردازنده‌های Raptor Lake از رم DDR4 و DDR5 نیز پشتیبانی می‌کنند. اما شما می‌توانید دستگاهی با فناوری DDR4 را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنید. همچنین مادربردهای 600 و 700 اینتل را این سری پردازنده‌ها ساپورت می‌کنند. این ویژگی‌ها افراد زیادی را مصمم به ارتقا پردازنده‌های دسکتاپی به نسل 13 خواهد کرد

در ادامه برخی از مهمترین ویژگی‌های پردازنده‌های نسل سیزده را بیان کرده‌ایم:

CPU نسل سیزده اینتل
  • پردازنده Core i9 – 13900K از توان توربوی پایه 125 وات بهره می‌برد و با افزایش 12 واتی توان بیشینه آن به 253 وات می‌رسد. فرکانس پایه این پردازنده 200 مگاهرتز کاهش یافته است. پردازنده Core i9 – 13900K  دارای 8 هسته کم مصرف بیشتر از گذشته است. هسته هایی که فرکانس بیشینه آن ها با افزایش 400 مگاهرتزی به 4.3 گیگاهرتز رسیده است.
  • پردازنده  Core i7- 13700K دارای 4 هسته کم مصرف بیشتر از نسل گذشته ( در مجموع 8 هسته ) هستند که فرکانس بیشینه هسته‌های پرقدرت و کم مصرف با 400 مگاهرتز افزایش یافته و به ترتیب 5.4 و 4.2 شده است.
  • پردازنده Core i5- 13600K   دارای 8 هسته کم مصرف ( 4 عدد بیشتر از نسل قبل ) است و فرکانس افزایشی به 3.9 و 5.1 گیگاهرتز رسیده است. از طرف دیگر توان توربوی بیشینه با افزایش 31 واتی اکنون 181 وات شده است. البته شما با مطالعه مقاله انواع پردازنده اینتل می‌توانید به صورت کلی در مورد این پردازنده‌ها اطلاعایت را به دست آوردی.

قیمت پردازنده‌های نسل 13 اینتل

 یکی از سوال های اصلی کاربران در مورد قیمت پردازنده نسل سیزده است. باید به نکته‌ی جالبی اشاره کنیم که در مورد قیمت این پردازنده ها است. اینتل تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا پردازنده های نسل جدید را با افزایش قیمت کمتر نسبت به سال‌های گذشته ارتقا دهد. قیمت پردازنده‌های جدید اینتل به صورت زیر است. اما باید بدانید که این قیمت ها مربوط به پردازنده‌های دسکتابی هستند و با ورود آن‌ها به بازار ایران قطعا با افزایش قیمت رو به رو خواهیم شد. در مورد لپ تاپ وارد شده به بازار با این پردازنده هنوز قیمتی مشخصی ارائه نشده است.

مدل پردازندهقیمت
Core i9 -13900K$ 589
Core i9 – 13900KF$  564
Core i7 – 13700K$ 409
Core i7 – 13700KF$ 384
Core i5 – 13500K$  319
Core i5 – 13500K$  294

تاریخ انتشار پردازنده‌های نسل سیزدهم

در فوریه سال 2021 ینتل به طور رسمی تاریخ معرفی اولین پردازنده‌های اینتل نسل 13 را در نیمه دوم سال 2022 تایید کرد و در  تاریخ 27 سپتامبر 2022 در محل رویداد اختراعات اینتل این  اتفاق رخ داد.

پردازنده نسل سیزدهم اینتل

در این تاریخ پردازنده های نسل سیزده برای علاقه‌مندان به کامپیوترهای دسکتاپی عرضه شدندو از 20 اکتبر  قابل خریداری بود اما در مورد پردازنده های دسکتابی هنوز زمان دقیقی اعلام نشده است و باید تا سال 2023 صبر کنیم. احتمالا بیشتر افراد هیجان دارند تا بتوانند به زودی بتوانند لپ تاپ ایسوس، لپ تاپ لنوو یا هر مدل لپ تاپ دیگری با این پردازنده را خریداری کنند و لذت بازی کردن و کار کردن با این لپ تاپ قدرتمند را تجربه کنند..

به عنوان جمع بندی…

همانطور که از گفته‌های خود اینتل برداشت می‌شود احتمالا این پردازنده‌های تغییر عظیمی در دنیای تکنولوژی را رقم بزنند و ورود آن‌ها به بازار و لپ تاپ قطعا شگفتی عظیمی را برای همگان خواهد داشت. بی صبرانه شاهد حضور این سری از پردازنده‌های اینتل بر روی لپ تاپ هستیم!

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!