top banner
کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت

فایل های ویدیویی می‌توانند بسیار حجیم باشند و این مساله می‌تواند برای آپلود و اشغال فضای میزبانی سایت شما، چالش ایجاد کند. به همین دلیل نیاز دارید تا ویدیو‌های خود را بدون کاهش کیفیت از نظر حجم کوچکتر از قبل کنید. این کاهش حجم می‌تواند هم در سرعت آپلود و دانلود ویدیو از سایت شما و هم در کم کردن فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی آن‌ها در هاست تاثیرگذار باشد. اما چطور می‌شود حجم یک فایل ویدیویی را بدون افت کیفیت کم کرد؟ ما در این مقاله به شش راه برای کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت اشاره خواهیم کرد و آنها را به شما معرفی می‌کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

دو روش عجیب اما کارآمد برای کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت

دو روش عجیب ولی قطعی برای کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت وجود دارد. اول اینکه ویدیوی خود را کوتاه‌تر کنید. اگر می‌توانید فیلم را از ابتدا یا انتها کوتاه کنید؛ این کار باعث می‌شود حجم فایل ویدیویی کاهش پیدا کند.

روش دوم حذف صدا از ویدیوی شماست؛ اکثر ویدیوها احتمالاً صدا و موسیقی پس زمینه دارند که زیاد به کار نمی‌آید و شما می‌توانید آن را حذف کنید. این کار نیز باعث کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت می‌شود.

بجز این دو راه، اگر شما بخواهید بدون حذف کردن صدا و یا کم کردن تایم ویدیو با بریدن آن باعث کاهش حجم فایل ویدیویی بدون افت کیفیت شوید، با ما در ادامه به معرفی ۶ ابزار کاهش حجم فیلم بدون افت کیفیت همراه باشید.

دو روش  کارآمد برای کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت

6 برنامه کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت رایگان در سال 2024

در ادامه لیستی از 6 ابزار فشرده‌سازی ویدیویی رایگان که به شما در کاهش حجم فایل های ویدیویی کمک می‌کند، آماده کرده‌ایم. این ابزارها می‌توانند به صورت آنلاین و یا به صورت نرم‌افزاری باشند. این برنامه‌ها بر روی انواع سیستم عامل‌ها کار می‌کنند و ابزارهای آنلاین را نیز در همه سیستم عامل‌ها حتی روی گوشی موبایل و تبلت خود نیز می‌توانید استفاده کنید.

1. VLC (ویندوز، مک، لینوکس)

2. Shotcut (ویندوز، مک، لینوکس)

3. QuickTime Player (مک)

4. VEED.IO (وب)

5. VideoSmaller (وب)

6. Clipchamp (وب)

برای مقایسه گزینه ها و انتخاب بهترین گزینه برای خود، ادامه مطلب را بخوانید!

نکاتی برای انتخاب بهترین برنامه کاهش حجم ویدیو

در ادامه مهمترین نکات برای انتخاب بهترین برنامه کاهش حجم ویدیو را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

در نظر گرفتن نیازهابه چه میزان فشرده سازی نیاز دارید؟ چه تنظیماتی برای شما مهم هستند؟
رابط کاربریکدام ابزار استفاده از آن آسان تر است؟
قابلیت‌هاکدام ابزارها قابلیت های اضافی مانند ویرایش ویدیو را ارائه می‌دهند؟
محدودیت‌هابرخی از ابزارها دارای محدودیت هایی مانند حداکثر اندازه فایل یا تعداد فشرده سازی های مجاز در ماه هستند.

فشرده‌سازی ویدیو و درک اندازه فایل ویدیویی

قبل از شروع، مهم است که درک کنیم چه عواملی حجم یک فایل ویدیویی را بزرگتر یا کوچکتر می‌کند. سه عامل اصلی در این بخش سهیم هستند: وضوح، نرخ بیت و کدگذاری که در ادامه هر کدام را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

1. وضوح: وضوح به تعداد پیکسل های موجود در ویدیوی شما اشاره دارد و معمولاً با اندازه‌گیری افقی × عمودی نمایش داده می‌شود (به عنوان مثال، HD اصلی، که به 1080p نیز اشاره می‌شود، 1920 × 1080 است). این کیفیت تصویر با وضوح بالا را ارائه می‌دهد.

نسبت تصویر 16:9 بسیار رایج است و شامل تعداد دیگری از وضوح ها می‌شود. در اینجا وضوح‌های ویدیویی که YouTube برای سطوح مختلف کیفیت توصیه می‌کند، آورده شده است:

کیفیتوضوحپیکسل
عالی4K UHD3840 × 2160
خوب1080p HD1920 × 1080
استاندارد720p HD1280 × 720
پذیرفتنی480p854 × 480

2. نرخ بیت: نرخ بیت نشان می‌دهد که چه مقدار داده در ثانیه برای نمایش ویدیو استفاده می‌شود. هر چه نرخ بیت بالاتر باشد، کیفیت بالاتری خواهید داشت، اما اندازه فایل ویدیویی نیز بزرگتر خواهد بود. به عنوان مثال، یک ویدیو با نرخ بیت 10 مگابیت بر ثانیه معمولاً کیفیت بالاتری نسبت به یک ویدیو با نرخ بیت 2 مگابیت بر ثانیه خواهد داشت، اما همچنین حدود پنج برابر بزرگتر خواهد بود.

3. کد گذاری: کدگذاری فرآیندی است که در آن ویدیوی شما به فرمتی تبدیل می‌شود که می‌تواند روی دستگاه ها پخش شود. کدک های مختلفی وجود دارد، و برخی از آنها کارآمدتر از سایرین هستند. به عنوان مثال، کدک H.264 یک کدک رایج است که به دلیل تعادل خوب بین کیفیت و اندازه فایل شناخته شده است.

نکاتی برای فشرده سازی ویدیو

  • وضوح را کاهش دهید: این آسان ترین راه برای کاهش اندازه فایل ویدیویی است. با این حال، مراقب باشید که آن را خیلی پایین نیاورید، زیرا ویدیو ممکن است پیکسلی به نظر برسد.
  • نرخ بیت را کاهش دهید: این نیز می‌تواند اندازه فایل ویدیویی را کاهش دهد، اما کیفیت را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور کلی، بهتر است نرخ بیت را تا زمانی که تصویر قابل قبول به نظر می‌رسد کاهش دهید.
  • کدک مناسب را انتخاب کنید: استفاده از کدک کارآمد مانند H.264 می‌تواند به کاهش اندازه فایل ویدیویی بدون کاهش کیفیت کمک کند.
  • از یک ابزار فشرده سازی ویدیویی استفاده کنید: بسیاری از ابزارهای فشرده سازی ویدیویی رایگان و پولی در دسترس هستند که می‌توانند به شما در کاهش اندازه فایل ویدیویی کمک کنند.

توصیه‌هایی برای داشتن کیفیت بهتر ویدیو

در اینجا، برای بهترین تجربه آپلود و پخش ویدیو، ما در آی تی هوم این دستورالعمل های کدگذاری و فشرده سازی ویدیو را توصیه می‌کنیم.

فرمت ویدیوMP4 (پسوند فایل .mp4)
وضوح ویدیو 1080p/2K یا کوچکتر
کدک ویدیوییH.264 – رایج ترین کدک و توسط اکثر دستگاه ها و مرورگرها پشتیبانی می‌شود
فریم در ثانیه20 تا 60 (23.98 گزینه خوبی است)
توصیه‌هایی برای داشتن کیفیت بهتر ویدیو

انتخاب رزولوشن مناسب

انتخاب رزولوشن تا حد زیادی به محل تماشای مخاطبان شما بستگی دارد. به عنوان مثال، 1080p برای کاربرانی که ویدیوهای YouTube را پخش می‌کنند، احتمالا کافی است، زیرا بسیاری از مانیتورها هنوز بالاتر از 1080p را پشتیبانی نمی‌کنند.

با این حال، اگر مخاطبین شما بیشتر محتوای شما را روی تلویزیون تماشا می‌کنند، رزولوشن های بالاتر بهتر است.

ولی این کار برای مخاطبانی که عمدتا از گوشی هوشمند برای تماشای ویدیوهای شما استفاده می‌کنند کمی‌دشوارتر است؛ زیرا گوشی ها دارای رزولوشن، اندازه صفحه نمایش و تراکم پیکسل های مختلفی هستند. تفاوت بین 720p و 1080p روی گوشی بسیار مشهود است و شما باید به این نکته توجه کافی داشته باشید.

با توجه به تنوع زیاد گوشی‌های موبایل با صفحه نمایش‌های با کیفیت بالا، احتمالاً بهتر است در صورت داشتن پهنای باند کافی، از رزولوشن های بالا استفاده کنید. به عنوان مثال، iPhone 15 Pro Max دارای صفحه نمایش 2796 × 1290 پیکسل است و تراکم پیکسلی آن 460 پیکسل است که بسیار بیشتر از چیزی است که چشم انسان می‌تواند تشخیص دهد.

نرخ بیت

احتمالا مهمترین عامل در تعیین اندازه ویدیو، نرخ بیت است. این معیاری است برای میزان اطلاعاتی که هر ثانیه منتقل می‌شود و معمولاً بر حسب مگابیت بر ثانیه (و گاهی اوقات کیلوبیت بر ثانیه) اندازه‌گیری می‌شود. در اینجا نرخ بیت های توصیه شده یوتیوب برای اندازه ها و نرخ فریم های مختلف را مشاهده می‌کنید:

اندازهفریم در ثانیهنرخ بیت (مگابیت بر ثانیه)
4K6045+
4K3030+
1080p6018+
1080p3012+
720p609+
720p306+

هنگام تغییر نرخ بیت ویدیوی خود، سعی کنید پایین تر از این ارقام نروید.

استفاده از نرخ بیت متغیر ایده خوبی است که به ویدیوی شما اجازه می‌دهد بالاتر یا پایین تر از نرخ بیت هدف شما حرکت کند. در حالی که این به شما کنترل کمی‌بر اندازه ویدیوی شما می‌دهد، اما منجر به کیفیت بهتر می‌شود.

کدگذاری

در نهایت، به بحث کدگذاری می‌رسیم. کدگذاری ویدیو از دو بخش مختلف استفاده می‌کند: کدک و کانتینر. بحث کردن در مورد این دو بسیار فنی است، اما ما استفاده از کدگذاری H.264 با کدگذار MP4 را توصیه می‌کنیم. این یک روش کارآمد برای فشرده سازی ویدیوی شما است و تنها منجر به کاهش جزئی کیفیت می‌شود.

مهم است به خاطر داشته باشید که کوچکتر کردن ویدیو تقریباً همیشه منجر به کاهش کیفیت می‌شود. شما با حذف اطلاعات یک ویدیو را فشرده می‌کنید، به این معنی که اگر کسی که آن را روی یک صفحه نمایش بزرگ تماشا کند، متوجه کاهش کیفیت تصویر می‌شود. پس ترجیحا این کار را به ابزار‌هایی بسپارید که توانایی کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت را دارند.

چگونه بدون افت کیفیت، حجم فایل ویدیویی را کاهش دهیم؟

برای این کار نیازمند برنامه‌های خاصی هستیم که بتوانیم با آنها فایل‌های حجیم و سایز بالای خود را با کمترین میزان افت کیفیت تصویر به فایل‌هایی با حجم مناسب برای اینترنت و آپلود تبدیل کنیم. این برنامه‌ها در ادامه به صورت تک به تک معرفی و مراحل کار با آنها را به صورت تصویری و مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

۱. VLC (ویندوز، مک، لینوکس)

VLC به عنوان یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های مشاهده و ویرایش رسانه، انتخابی عالی برای کوچکتر کردن فایل‌های ویدیویی است.

ابتدا VLC را دانلود کنید (نسخه‌های ویندوز، مک و لینوکس در دسترس هستند). پس از نصب، روی رسانه > تبدیل/ذخیره کلیک کنید (یا از میانبر صفحه‌کلید cmd+shift+S استفاده کنید).

کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت با VLC

سپس روی افزودن کلیک کرده و فایل ویدیویی خود را انتخاب کنید (همچنین می‌توانید چندین فایل را برای تبدیل دسته ای انتخاب کنید).

انتخاب فایل در VLC برای کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت

روی تبدیل/ذخیره کلیک کنید تا گزینه‌های تبدیل نمایش داده شود. در منوی کشویی پروفایل، باید نوع تبدیلی را که می‌خواهید انتخاب کنید.

انتخاب فرمت در VLC برای کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت

از آنجایی که VLC اندازه فایل تخمینی را نمایش نمی‌دهد، باید حدس بزنید که کدام سطح تبدیل را اعمال کنید. خوشبختانه، VLC برای انواع مختلف ویدیوها توصیه هایی دارد.

به عنوان مثال، اگر در حال آپلود به یوتیوب هستید، احتمالاً می‌خواهید کیفیت بالا را حفظ کنید. فقط ویدیو برای YouTube HD را انتخاب کنید. فکر می‌کنید مردم ویدیوی شما را روی تلویزیون تماشا می‌کنند؟ از ویدیو برای MPEG4 1080p TV/device استفاده کنید. چیزی کوچکتر می‌خواهید؟ ویدیو برای MPEG4 720p TV/device را امتحان کنید. بهینه‌سازی برای Android، iPod یا iPhone نیز فایل‌های ویدیویی کوچک‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای کاهش بیشتر حجم فایل ویدیویی خود، می‌توانید وضوح ویدیو را تغییر دهید. روی دکمه تنظیمات (به شکل آچار و پیچ گوشتی) در سمت راست منوی کشویی پروفایل کلیک کنید، سپس تب وضوح را انتخاب کنید.

انتخاب سایز تصویر در VLC برای کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت

از آنجا، می‌توانید مقیاس را برای حفظ نسبت فعلی خود تنظیم کنید، یا اندازه ویدیو را به صورت دستی تنظیم کنید.

وقتی کارتان تمام شد، روی ذخیره کلیک کنید. باید یک مکان مقصد و نام فایل وارد کنید – روی مرور کلیک کنید تا آنها را مشخص کنید.

انتخاب مسیر فایل خروجی در VLC برای کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت

پس از انجام این کار، فقط روی شروع کلیک کنید.

اگر در حال فشرده سازی یک ویدیوی بزرگ هستید، ممکن است کمی‌طول بکشد. اما پس از اتمام، یک فایل ویدیویی جدید خواهید داشت که فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کند.

۲. Shotcut (ویندوز، مک، لینوکس)

Shotcut اگرچه به اندازه VLC محبوب نیست، اما یکی دیگر از گزینه‌های رایج برای افرادی است که به دنبال کوچکتر کردن ویدیوها بدون هزینه هستند. Shotcut که بیشتر به عنوان یک ویرایشگر شناخته می‌شود تا یک ابزار پخش ویدیو که قابلیت های پیشرفته زیادی برای ویرایش ویدیوهای شما در اختیار شما قرار می‌دهد.

اینکه چگونه فایل های ویدیویی را با Shotcut فشرده کنیم ممکن است در ابتدا خیلی آسان نباشد، بنابراین ما شما را در این روند راهنمایی می‌کنیم.

Shotcut را دانلود کنید، سپس آن را باز کنید و از دکمه باز کردن فایل برای باز کردن ویدیوی خود استفاده کنید.

برای خروجی گرفتن آن در یک فرمت فایل جدید، روی Export در گوشه سمت راست بالای پنجره کلیک کنید.

مراحل کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت در Shortcut

لیست عظیمی از گزینه ها به شما نمایش داده خواهد شد.

انتخاب تنظیمات در Shortcut برای کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت

به طور کلی، استفاده از پروفایل پایه H.264 انتخاب خوبی است. این فرمت احتمالا حجم ویدیوی شما را بدون افت بیش از حد کیفیت، کاهش می‌دهد.

همانطور که مشاهده می‌کنید، گزینه های دیگری برای فشرده سازی وجود دارد. با خیال راحت برخی از آنها را امتحان کنید تا ببینید فایل شما چقدر کوچک می‌شود. به طور کلی، H.264 پایه بهترین انتخاب شما خواهد بود.

همچنین می‌توانید با تغییر فیلدهای وضوح یا نسبت تصویر، اندازه ویدیو را تنظیم کنید.

با این حال، مهم است بدانید که Shotcut به طور خودکار گزینه متناظر را برای شما تنظیم نمی‌کند. اگر وضوح افقی را تغییر دهید، باید وضوح عمودی مناسب را محاسبه کنید تا مطمئن شوید که یک ویدیوی فشرده شده با ابعادی درست در انتها به عنوان خروجی به شما داده می‌شود.

انتخاب خروجی با کیفیت پایین به طور خودکار وضوح را برای شما تنظیم می‌کند. بنابراین، اگر HDV (hdv_720_25p) را انتخاب کنید، اگر ویدیوی شما در ابتدا 1080p بود، وضوح آن کاهش می‌یابد. اما اگر می‌خواهید وضوح را نسبت به رزولوشن از پیش تنظیم شده کوچکتر کنید، باید ابعاد صحیح را خودتان محاسبه کنید.

همچنین می‌توانید از پنجره Export برای سفارشی کردن گزینه هی آن استفاده کنید تا به طور دقیق نوع فایلی را که می‌خواهید به دست آورید. اگرچه بهتر است این کار را به کاربران متخصص بسپارید، اما مطمئناً می‌توانید با آن کار کنید تا با آزمون و خطلا به فایل مورد نظر خود برسید.

۳. QuickTime Player (مک)

برنامه پخش کننده رسانه پیش فرض شرکت اپل، QuickTime Player، در واقع گزینه‌های عالی برای کوچکتر کردن ویدیوهای شما ارائه می‌دهد. تنها عیب آن این است که نمی‌توانید از آن بجز سیستم عامل مکینتاش در هیچ سیستم عامل دیگری استفاده کنید.

برای کوچکتر کردن ویدیو با QuickTime، برنامه را از پوشه Applications باز کنید و روی File > Open File کلیک کنید تا ویدیوی خود را بارگیری کنید.

برای شروع کوچکتر کردن ویدیو، روی File > Export As کلیک کنید. متأسفانه، QuickTime به اندازه برخی برنامه‌های دیگر به شما گزینه‌های مختلفی نمی‌دهد. شما گزینه‌های 4k (در صورت وجود)، 1080p، 720p و 480p را مشاهده خواهید کرد.

انتخب اندازه فایل در Quicktime برای کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت

720p یا 480p را انتخاب کنید (با فرض اینکه ویدیو خود را با رزولوشن 1080 ضبط کرده باشید) و فایل خود را Export کنید.

متأسفانه، QuickTime از تغییر اندازه پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین اگر نیاز به کاهش ابعاد ویدیو خود دارید، باید از برنامه دیگری استفاده کنید، یا از یک ابزار فشرده سازی ویدیویی مبتنی بر وب مانند VEED، ClipChamp یا Kapwing استفاده کنید که در ادامه در مورد آنها توضیح می‌دهیم.

۴. VEED (وب)

اگر نمی‌خواهید نرم‌افزاری را روی رایانه خود دانلود یا استفاده کنید، وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که به شما امکان می‌دهند یک فایل ویدیویی را آپلود کرده و آن را فشرده کنید. برخی از این سرویس‌ها نیاز به حساب کاربری دارند، برخی دیگر نیاز به هزینه ماهانه (یا درج واترمارک روی ویدیوی شما) دارند، و برخی دیگر کاملاً رایگان هستند و نیازی به هیچ چیز جز یک فایل ویدیویی ندارند.

اولین سرویسی که به آن نگاه خواهیم کرد VEED.IO است. VEED به عنوان بخشی از ابزارهای ویرایش ویدیوی خود، یک ابزار فشرده سازی ویدیوی آسان برای استفاده را برای کاهش رایگان اندازه فایل ویدیویی ارائه می‌دهد. این ابزار با ویندوز و مک و همچنین در مرورگر شما کار می‌کند، بنابراین نیازی به دانلود هیچ چیز نیست. به طوری که می‌توانید روی گوشی یا تبلت خود هم از آن استفاده کنید.

فشرده ساز ویدیوی VEED فرمت‌های فایل ویدیویی MP4، MOV، MKV، Avi، WMV و FLV را پشتیبانی می‌کند. اگر از Dropbox برای میزبانی ویدیوهای خود استفاده می‌کنید، می‌توانید حساب خود را متصل کرده و ویدیوهای خود را مستقیماً به این ابزار آپلود کنید.

سایت Veed.io برای کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت

این ابزار یک اسلایدر کاربرپسند دارد که به شما امکان می‌دهد میزان فشرده‌سازی را بین کیفیت بالاتر و اندازه فایل کوچکتر تنظیم کنید.

نکته مفیدتر این ابزار فشرده سازی ویدیو به طور خاص، این است که قبل از اینکه دکمه «فشرده سازی» را بزنید، تخمینی از اندازه فایل خروجی را به شما می‌دهد. این امر خیلی برای کاربر می‌تواند مفید باشد. به طور مثال اگر به دنبال فشرده سازی ویدیوها و کوچک کردن فایل ویدیویی به اندازه ای هستید که بتوان آن را به عنوان پیوست ایمیل یا از طریق سرویس پیام رسانی که در اندازه فایل محدودیت دارد، ارسال کنید. برای بسیاری از سرویس‌های ایمیل، این محدودیت ۲۵-۲۰ مگابایت است؛ بنابراین، می‌توانید قبل از فشرده سازی با تنظیمات بازی کنید تا اندازه مناسب را به دست آورید.

اسلایدر Veed.io برای کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت

برای کاربران حرفه‌ای‌تر یا کسانی که نیاز به تعیین نرخ فریم، نرخ بیت و CRF دارند، می‌توانید به سادگی دکمه «تنظیمات پیشرفته» را در تنظیمات فشرده‌سازی ویدیو بزنید، و همه این گزینه‌ها در دسترس شما خواهند بود. همچنین، می‌توانید وضوح ویدیوهای خود را تغییر دهید.

این ابزار کاهش حجم ویدیو پس از انجام کار به شما دو گزینه «دانلود» یا «ویرایش ویدیو» را ارائه می‌دهد. اگر روی «ویرایش ویدیو» کلیک کنید، به ویرایشگر اصلی VEED منتقل خواهید شد که می‌توانید در آن زیرنویس، متن، نوارهای پیشرفت و موارد دیگر را اضافه کنید.

۵. VideoSmaller (وب)

VideoSmaller یک فشرده ساز ویدیویی مبتنی بر ابر دیگر است که به صورت آنلاین و کاملا رایگان ویدیوها را کوچک‌تر می‌کند. به وب‌سایت VideoSmaller.com بروید، ویدیوی خود را آپلود کنید، چند گزینه را تنظیم کنید و کارتان تمام است.

VideoSmaller از فرمت‌های مختلف فایل ویدیویی از جمله MP4، AVI، MPEG، MOV پشتیبانی می‌کند و به شما امکان می‌دهد فایل‌های ویدیویی تا حجم ۵۰۰ مگابایت را آپلود کنید.

سایت Videosmaller برای کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت

اولین گزینه ای که دارید استفاده از سطح فشرده سازی کم است. این کار به شما کیفیت بهتر در ویدیوی شما می‌دهد، اما به اندازه استفاده از فشرده سازی استاندارد، اندازه ویدیو را کاهش نمی‌دهد.

گزینه دوم تغییر اندازه ویدیوی شماست. بدیهی است که کوچک‌سازی به معنای کیفیت پایین‌تر نیز هست، اما ممکن است از نظر اندازه فایل ارزش داشته باشد. بنابراین، باید نیازهای مخاطب خود را (معمولا با تمرکز بر دستگاه‌هایی که برای تماشای ویدیوهای شما استفاده می‌کنند) با ملاحظات مربوط به اندازه متعادل برسانید.

در نهایت، می‌توانید انتخاب کنید که تمام صدای ویدیو خود را حذف کنید. باز هم، این می‌تواند مقدار قابل توجهی از اندازه فایل را کاهش دهد، اما صدای ویدیو را از دست خواهید داد.

۶. Clipchamp (وب)

اگر به طور مرتب نیاز به کاهش اندازه فایل ویدیوها دارید، ممکن است استفاده از یک سرویس پولی مانند Clipchamp را در نظر بگیرید. Clipchamp گزینه‌های بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد، از جمله امکان ویرایش ویدیوها، آپلود ویدیوهای هر اندازه و پردازش ویدیوها به صورت دسته‌ای که تمامی اینها در ازای پرداخت اشتراک است.

سایت Clipchamp برای کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت

Clipchamp یک قابلیت تغییر اندازه رایگان دارد، اما روی ویدیوهای شما واترمارک قرار می‌دهد. بنابراین، اگر قصد اشتراک‌گذاری ویدیوها در فضای یوتویوب و… را دارید، احتمالاً باید به فکر ارتقا به طرح Business باشید، که با پرداخت مبلغ سالانه ۹۹ دلار، میانگین ماهانه ۷.۵۰ دلار می‌شود. اگر قرار نیست برای مدت طولانی از آن استفاده کنید، می‌توانید ماهانه ۹ دلار برای آن پرداخت کنید.

ارزش پرداخت این هزینه بسته به میزان استفاده شما دارد. اما اگر می‌خواهید بدون دانلود نرم‌افزار روی رایانه خود، فرآیند را تا حد امکان آسان کنید، Clipchamp گزینه خوبی است.

جمع‌بندی: تجربه‌کردن برای یافتن بهترین تنظیمات فشرده‌سازی و اندازه فایل ویدیویی

در این مقاله به معرفی، آموزش و بررسی ۶ نرم افزار “کاهش حجم ویدیو بدون افت کیفیت” پرداختیم. در انتها باید بگوییم مهم نیست از ویدیوی خود برای چه کاربردی استفاده می‌کنید، چه کسب درآمد آنلاین از محتوای خود یا پخش زنده در رسانه های اجتماعی، همیشه به خاطر داشته باشید، بین اندازه فایل و کیفیت ویدیو تعادل وجود دارد. یافتن نقطه تعادل آنها دشوار است، اما با کمی‌آزمایش، می‌توانید این کار را انجام دهید.

به خصوص اگر ویدیوهای خود را بر روی هاست خود آپلود می‌کنید، یافتن اندازه و کیفیت مناسب بسیار مهم است. شما باید بدون استفاده از پهنای باند زیاد که هزینه زیادی برای شما دارد، بهترین کیفیت را به بینندگان خود ارائه دهید. ویدیوهای فشرده شده می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

رزولوشن‌های مختلف و نرخ‌های بیتی را آزمایش کنید تا ببینید چگونه بر کیفیت تاثیر می‌گذارند. سپس تنظیمات کدگذاری مختلف را بررسی کنید تا ببینید آنها چگونه اندازه  فایل ویدیوی شما را تغییر می‌دهند.

پس از چند بار آزمایش، تنظیمات کاملی را خواهید یافت که حجم ویدیوهای شما را کمتر کند و این اتفاق در کاهش هزینه و بالا رفتن راندمان شما می‌شود.

اگر شما هم از این برنامه‌ها استفاده کردید یا برنامه دیگری را می‌شناسید که بهتر از اینها کار می‌کنند، می‌توانید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

تصویر نویسنده مطلب
امیر دهقانی

بچه که بودم، کامپیوتر "کمودور ۶۴" اولین جرقه علاقه به کامپیوتر رو تو دلم روشن کرد. از اون موقع به بعد دنیای کامپیوترها شد عشق من و تا الان که دارم اینارو می‌نویسم، هر روز بیشتر از دیروز دنبال یاد گرفتن چیزهای جدید توی این حوزه هستم. جدیدترین تکنولوژی‌ها همیشه برام جذاب بودن، مخصوصاً موبایل‌ها و تبلت‌ها. سال ۹۴ با زومجی کار می‌کردم و با اشخاص خفنی مثل آرش عیاری یا نادر امرایی آشنا شدم و تونستم از اونا چیزای زیادی یاد بگیرم. الان هم توی آی تی هوم مشغول به کار هستم. تو اوقات فراغتم هم یا با کامپیوتر و موبایل بازی می‌کنم، یا می‌رم مسافرت و ورزش می‌کنم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!