top banner
مانیتور گیمینگ

مانیتور گیمینگ یک مانیتور با ویژگی‌های استثنایی برای بازی است، در این مقاله با ویژگی‌های خاص مانیتور گیمینگ آشنا می‌شویم. آیا به خرید مانیتور گیمینگ فکر می‌کنید؟

بازی با کامپیوتر و کنسول تفریح میلیون‌ها نفر در دنیا است؛ برای بهترین تجربه از گیمینگ باید بهترین تجهیزات را داشته باشید. یکی از مهم‌ترین تجهیزات گیمینگ، مانیتور گیمینگ است، انتخاب یک مانیتور با کیفیت با نرخ نوسازی مناسب تجربه شما از بازی کردن با کنسول و کامپیوتر را برای همیشه تغییر می‌دهد. در این مقاله راز خرید بهترین مانیتور گیمینگ با کم‌ترین قیمت را به شما می‌گوییم.

مانیتور گیمینگ چیست؟ کدام ویژگی‌ها با یک مانیتور معمولی تفاوت دارد

برای خرید مانیتور گیمینگ باید با چند موضوع مهم مانند فناوری ساخت نمایشگر، کیفیت تصویر مناسب برای بازی، نرخ نوسازی و سرعت پاسخگویی آن، آشنا شویم. این بخش از مقاله شما را با اصول اولیه خرید مانیتور گیمینگ آشنا می‌کند.

تعداد فریم بیشتر در مانیتورهایی با نرخ نوسازی بالا به معنای تصاویر شفاف‌تر است
نرخ نوسازی بالاتر یعنی تعداد فریم بیش‌تری را مشاهده می‌کنیم

فناوری ساخت نمایشگر؛ کدام پنل برای شما بهتر است؟

برای انتخاب پنل مانیتور گیمینگ، باید اولویت خود را مشخص کنید؛ هر کدام از انواع پنل یک یا چند ویژگی خاص دارد. در ادامه این بخش با ویژگی‌هایی که باید در نظر بگیرید، آشنا می‌شوید.

برای بازی‌های رقابتی: افرادی که بازی‌هایی مانند تیراندازی اول شخص (Counterstrike یا Call Of Duty) را دنبال می‌کنند، باید یک مانیتور با کم‌ترین تاخیر را خریداری کنند. هرچه سرعت پاسخگویی مانیتور بیش‌تر باشد، تصاویر را با تاخیر کم‌تر مشاهده می‌کنید. در میان پنل‌های TN، IPS و VA مانیتورهایی با پنل TN تاخیر کمتری دارند اما در زمان انتخاب میان یک یا چند محصول باید جزئیات هر کدام را مشاهده و بررسی کنید.

کیفیت تصویر بیش‌تر: اگر کیفیت تصویر اولویت شما است، باید به خرید یک مانیتور IPS فکر کنید. مانیتورهایی با پنل IPS در کنار دقت رنگ بالا، زاویه دید گسترده‌ای دارند که به شما اجازه می‌دهد تا از هر کجای اتاق به مانیتور نگاه کنید. مانیتورهای IPS به نسبت قیمت بالاتری دارند.

تعادل در عملکرد: اگر به تعادل میان کیفیت تصویر، سرعت پاسخگویی و دیگر ویژگی‌های مهم برای گیمینگ فکر می‌کنید، بهترین پیشنهاد انتخاب یک مانیتور با پنل VA است. مانیتورهایی با پنل VA کنتراست فوق العاده‌ای را به شما نمایش می‌دهند، اگر یک مانیتور پرچمدار با پنل VA را خریداری کنید، رنگ مشکی را بهتر از IPS نمایش می‌دهد.

کیفیت تصویر مناسب برای گیمینگ؛ کیفیت FHD یا بالاتر؟

انتخاب یک مانیتور با کیفیت تصویر مناسب برای گیمینگ، به موارد زیادی بستگی دارد. مهم‌ترین مساله در انتخاب کیفیت تصویر مانیتور گیمینگ، بودجه شما خواهد بود، چراکه یک مانیتور با کیفیت تصویر بالاتر، گرانتر است. البته که باید نسبت کیفیت تصویر به ابعاد مانیتور را رعایت کنید، این مساله در راهنمای خرید مانیتور کامل توضیح داده می‌شود.

کیفیت تصویر FHD یا 1920 در 1080 پیکسل: کیفیت تصویر FHD کیفیت تصویر متداول در مانیتورهای موجود در بازار ایران و جهان است. یک مانیتور با کیفیت FHD در کنار قیمت مناسب، عملکرد فوق العاده‌ای دارد. البته که یک مانیتور با کیفیت FHD نباید بزرگ‌تر از 27 اینچ باشد، آی تی هوم خرید یک مانیتور 24 اینچ با کیفیت FHD را به شما پیشنهاد می‌کند.

کیفیت 2K یا 2560 در 1440 پیکسل: کیفیت 2K شاید بهترین کیفیت برای بازی باشد، چراکه حتی با سخت افزار نه چندان گران قیمت نیز می‌توانید با کیفیت 2K بازی کنید. یک مانیتور 27 اینچ با کیفیت 2K بالاترین جزئیات را به شما نمایش می‌دهد اما پیشنهاد آی تی هوم یک نمایشگر 32 اینچ با کیفیت 2K است.

کیفیت 4K یا 3840 در 2160 پیکسل: کیفیت 4K سطح بسیار بالایی از جزئیات را به چشم شما نمایش می‌دهد اما باید بدانید یک کامپیوتر برای اجرای بازی‌ها در کیفیت 4K به سخت افزار قدرتمندی نیاز دارد. انواع مانیتور 4K قیمت بالایی دارد، مانیتورهای 4K در گروه مانیتورهای پرچمدار قرار می‌گیرند. یکی از پیشنهادات ویژه آی تی هوم با کیفیت 4K، مانیتور ROG Strix XG438QR است.

کیفیت‌‌ تصویر 8K یا 7680 در 4320 پیکسل: انواع مانیتور با کیفیت 8K قیمت بالایی داشته و برای بازی با این کیفیت به کارت گرافیک‌های فوق العاده قدرتمند نیاز دارید. به همین دلیل مانیتورهایی با کیفیت 8K متداول نبوده و در بازار کشور به ندرت موجود است. اما اگر به یک مانیتور با کیفیت 8K نیاز دارید، حتما با کارشناسان آی تی هوم تماس بگیرید، ما آن را به دست شما می‌رسانیم.

نرخ نوسازی بالا در مانیتورهای گیمینگ؛ چند فریم در ثانیه کافی است؟

نرخ نوسازی بالا دنیای بازی‌ها را برای همیشه تغییر داد، هرچه نرخ نوسازی مانیتور شما بالاتر باشد، شما تصویری روان‌تر را مشاهده می‌کنید. اما نرخ نوسازی چیست؟ نرخ نوسازی به این معنا است که تصویر مانیتور شما در هر ثانیه چند بار Refresh یا نوسازی می‌شود. نرخ نوسازی مانیتورهای متداول در بازار 60 هرتز است، به عبارتی در هر ثانیه تصویر مانیتور شما 60 بار به‌روز می‌شود. اما این مقدار در دنیای بازی‌ها کافی نیست، یک مانیتور گیمینگ حداقل باید 90 هرتز باشد. آیا نرخ نوسازی 90 هرتز کافی است؟

یک مانیتور با نرخ نوسازی بیشتر، بهتر است
یک مانیتور با نرخ نوسازی بالاتر را انتخاب کنید، اما سخت افزار رایانه شما نیز باید از آن پشتیبانی کند

تجربه‌ای روان از دنیای بازی‌ها: نرخ نوسازی بالا باعث می‌شود تا تصویری که مشاهده می‌کنیم، روان‌تر باشد. به عبارتی هیچ لحظه‌ای در بازی، تصویر تار نخواهد شد. یک مانیتور 144 هرتز تصویری کاملا روان به شما نمایش می‌دهد، کنسول‌های نسل جدید و لپ تاپ‌های گیمینگ میان رده به راحتی می‌توانند بازی‌های روز دنیا را با این تعداد فریم اجرا کنند.

کاهش تاخیر ورودی: نرخ نوسازی بالاتر باعث کاهش تاخیر یا Lag ورودی می‌شود. منظور از Input Lag فاصله میان حرکت موس و مشاهده واکنش کامپیوتر به حرکت شما است. نرخ نوسازی بالاتر به شما اطمینان می‌دهد که فاصله میان فشردن کلید موس و نمایش روی صفحه کم‌تر خواهد بود.

نمایش شفاف تصاویر: نرخ نوسازی بالا باعث می‌شود تا تصاویر را شفاف‌تر از همیشه مشاهده کنید، این مساله در زمان بازی‌هایی با حرکت سریع اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند. به طور کلی نرخ نوسازی سریع به شما کمک می‌کند تا با دقت بیش‌تری یک جسم یا اجسام مورد نظر را دنبال کنید.

پشتیبانی از Adaptive Sync: تقریبا تمام مانیتورهای گیمینگ از فناوری همگام سازی تطبیق پذیر پشتیبانی می‌کنند. فناوری‌هایی مانند AMD FreeSync یا Nvidia G-Sync فناوری‌هایی هستند که نرخ نوسازی مانیتور و نرخ نوسازی خروجی از کارت گرافیک را با یکدیگر همگام سازی می‌کنند؛ با این کار کاربران یک تصویر یکپارچه را مشاهده می‌کنند و تصویر دچار بریدگی (Tearing) نمی‌شود.

سرعت پاسخگویی مانیتور (Response Time)

سرعت پاسخگویی یا سرعت واکنش (Response Time) مدت زمانی است که یک پیکسل از یک رنگ به رنگ دیگری تغییر کرده و به حالت قبلی خود باز گردد. سرعت پاسخگویی مانیتور معمولا با واحد میلی‌ثانیه اندازه گیری می‌شود، هرچه سرعت پاسخگویی کم‌تر باشد، پیکسل‌ها با سرعت بسیار بیش‌تری از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر می‌کنند. به همین دلیل یک مانیتور با Response Time تصاویر را شفاف‌تر نمایش می‌دهد.

زمان پاسخگویی به فناوری استفاده شده در مانیتور ارتباط مستقیم دارد، یک مانیتور TN سرعت پاسخگویی بهتری به نسبت IPS و VA دارد اما باید بدانید که مانیتورهای گیمینگ ایسوس با پنل VA به طور اختصاصی برای گیمینگ بهینه سازی شده و سرعت پاسخگویی بالایی دارند.

در زمان انتخاب و خرید یکی از مانیتورهای گیمینگ، باید نوع بازی‌های مورد علاقه خود را در نظر گرفته و پس از آن کالای مناسب را به خانه ببرید. به طور کلی تمام مانیتورهای گیمینگ از هر برند شرایط مناسبی را از نظر Response Time فراهم می‌کنند.

Adaptive Sync یا همگام سازی تطبیق‌پذیر؛ دوستی کارت گرافیک و مانیتور

فناوری همگام سازی تطبیق پذیر نرخ نوسازی مانیتور و نرخ نوسازی خروجی کارت گرافیک را همگام سازی می‌کند، نتیجه همگام سازی نرخ نوسازی مانیتور و کارت گرافیک یک تصویر بدون نقص را به شما نمایش می‌دهد. اگر نرخ نوسازی مانیتور و کارت گرافیک با یکدیگر همگام سازی نشود، تصویر دچار مشکلاتی مانند Screen Tearing می‌شود. دو شرکت AMD و انویدیا فناوری اختصاصی خود را توسعه داده‌اند.

AMD FreeSync و Nvidia G-Sync نسخه اختصاصی از Adaptive Sync است
هر دو شرکت انویدیا و AMD نسخه اختصاصی خود از فناوری Adaptive Sync را توسعه داده‌اند

AMD FreeSync: فناوری AMD FreeSync نسخه اختصاصی AMD از فناوری Adaptive Sync است. این فناوری به مانیتورهایی که با آن سازگار باشد اجازه می‌دهد تا با کارت گرافیک‌های AMD همگام شوند. این فناوری نرخ نوسازی مانیتور را بر مبنای کارت گرافیک تنظیم می‌کند. نتیجه استفاده از این فناوری تصویر یکپارچه است. البته که این فناوری توسعه پیدا کرد و VRR که مخفف Variable refresh rate یا نرخ نوسازی متغییر است به ترکیب تیم اضافه شد. البته که برای استفاده از VRR هم مانیتور و هم کارت گرافیک باید از آن پشتیبانی کنند.

Nvidia G-Sync: فناوری انویدیا شباهت زیادی به فناوری AMD FreeSync دارد، بر اساس ادعای انویدیا این فناوری تصویری بدون نقص، بدون پارگی و بدون فریز شدن را به کاربران نمایش می‌دهد. فناوری G-Sync تنها نرم افزاری نبوده و یک فناوری مبتنی بر سخت افزار است. سخت افزار موجود روی کارت گرافیک نرخ نوسازی کارت گرافیک و مانیتور را همگام سازی می‌کند. مانیتور گیمینگ نیز باید از این ویژگی پشتیبانی کرده. فناوری اختصاصی انویدیا نیز از VRR پشتیبانی می‌کند.

این نکته را به یاد داشته باشید که مانیتورهای بیشتری از فناوری AMD FreeSync پشتیبانی می‌کنند، چراکه پشتیبانی از فناوری انویدیا G-Sync به یک بخش سخت افزاری جداگانه نیاز دارد؛ یک مانیتور با پشتیبانی از فناوری G-Sync انویدیا قیمت بالاتری دارد. در زمان خرید مانیتور گیمینگ این نکته را در نظر داشته باشید که کامپیوتر گیمینگ شما از چه نوع کارت گرافیکی استفاده می‌کند.

ویژگی‌های اجباری در مانیتورهای گیمینگ؛ بدون آن‌ها بازی نکنید

برای بهترین تجربه از دنیای بازی‌ها، مانیتور گیمینگ شما باید از چند فناوری مانند HDR، زاویه دید گسترده و نرخ نوسازی بالا پشتیبانی کند. در این بخش از مقاله ویژگی‌های اجباری یک مانیتور گیمینگ را بررسی می‌کنیم.

تصاویر HDR تجربه شما از دنیای بازی‌ها را بهبود می‌بخشد
تصاویر HDR زیباتر است!

فناوری HDR، با بالاترین کیفیت تصویر بازی کنید!

HDR مخفف High Dynamic Range به معنای دامنه دینامیک گسترده است. اگر یک مانیتور از فناوری HDR پشتیبانی کند، به معنای نمایش دامنه گسترده‌‌‌تری از رنگ‌ها بوده و کنتراست را افزایش می‌دهد. البته که با فعال کردن HDR شدت روشنایی نمایشگر افزایش پیدا می‌کند. افزایش شدت نور در کنار کنتراست به شما اجازه می‌دهد تا در تاریک‌ترین محیط بازی‌ها نیز جزئیات را مشاهده کنید.

توسعه طیف رنگ‌ها: HDR به مانیتور گیمینگ مورد علاقه شما اجازه می‌دهد تا طیف بیش‌تری از رنگ‌ها را نمایش دهد. در کنار گسترش طیف رنگ‌ها، دقت رنگ‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. گسترش طیف رنگی قابل نمایش در مانیتور تصویر واقعی‌تری را رو به روی شما قرار می‌دهد. یک تصویر واقعی باید به رنگ‌های موجود در طبیعت نزدیک باشد.

بهبود کنتراست و شدت روشنایی: فناوری HDR به مانیتور گیمینگ اجازه می‌دهد تا نسبت کنتراست را همراه با شدت روشنایی افزایش دهد. افزایش شدت روشنایی به معنای افزایش عمق نقاط تاریک می‌شود، به عبارتی شما می‌توانید در محیط تاریک جزئیات محیط را مشاهده کنید، ورود به محیط تاریک به معنای ندیدن نخواهد بود.

بهبود نمایش جزئیات در سایه‌ها و محیط روشن: مشاهده جزئیات در یک محیط تاریک، اهمیت زیادی دارد و فناوری HDR توانایی خود را در محیط تاریک به نمایش می‌گذارد. اما در محیط‌های پر نور نیز جزئیات گُم می‌شوند و HDR تلاش می‌کند تا در تمامی محیط‌های کم نور و پر نور این جزئیات را نمایش دهد. کنترل شدت نور در هر نوع محیط یکی از موضوعات مهم است که در تجربه شما از دنیای بازی‌ها تاثیر می‌گذارد.

نورپردازی نزدیک به واقعیت: فناوری HDR به مانیتور گیمینگ اجازه می‌دهد تا نمایش نورپردازی‌های پیچیده را بهتر از همیشه انجام دهند. نمایش نورپردازی پیچیده ساده نیست، چرا که جزئیات کار را سخت و سخت‌تر می‌کند. فناوری ردیابی اشعه انویدیا جزئیات جدیدی را به دنیای نورپردازی بازی‌ها اضافه کرده است، ترکیب HDR با نورپردازی پیچیده همان چیزی خواهد بود که تجربه شما از بازی کردن را بهبود می‌بخشد. اما فراموش نکنید که اجرای HDR در یک مانیتور اقتصادی و مانیتور پرچمدار تفاوت زیادی دارد.

تجربه‌ای نزدیک به سینما: به کمک فناوری HDR، مانیتورهای ساخته شده برای بازی می‌توانند تصاویر را با کیفیت تلویزیون‌های رده بالا نمایش دهند. افزایش دقت رنگ، کنتراست و سطح روشنایی همان تجربه‌ فوق العاده را به چشم شما هدیه می‌کند.

انتخاب یک مانیتور فوق عریض؛ تجربه‌ای بدون مرز

مانیتورهای فوق عریض هر روز بیش‌تر از دیروز بین کاربران محبوب می‌شوند. البته که کاهش قیمت مانیتورهای فوق عریض در فروش بیش‌تر آن‌ها بی تاثیر نبوده است. بر خلاف مانیتورهایی با نسبت تصویر 16:9، نسبت تصویر آن‌ها 21:9 یا حتی عریض‌تر است.

محدوده دید گسترده: یک مانیتور فوق عریض، محدوده بزرگ‌تری را نمایش می‌دهند؛ دنیای بازی‌های تمام شدنی نیست و یک مانیتور فوق عریض محدوده گسترده‌تری از محیط را به شما نمایش می‌دهد. اگر در یک مانیتور معمولی تنها رو به روی خود را مشاهده می‌کنید، در یک مانیتور فوق عریض می‌توانید اطراف شخصیت داخل بازی را هم، مشاهده کنید. این ویژگی در بازی‌های Open-Word تجربه‌ای بسیار جذاب‌تر را برای شما ممکن می‌کند، آیا این مساله ارزش پرداخت پول بیش‌تر را دارد؟

تجربه‌ای نزدیک به دنیای سینما: محدوده دید گسترده در مانیتورهای فوق عریض دست شما را گرفته و به عمق بازی می‌کشاند؛ بازی کردن با یک مانیتور فوق عریض همان حس و حال تماشای فیلم در سینما را به خانه شما می‌آورد. دید پانارومیک جادوی یک مانیتور فوق عریض است.

بهبود عملکرد مولتی‌تسک: یک مانیتور فوق عریض به شما اجازه می‌دهد تا هم زمان چند کار را انجام دهید. چراکه یک مانیتور فوق عریض فضای زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بسیاری از گیمرها در مانیتور فوق عریض هم‌زمان با بازی صفحه چت را باز کرده و استریم بازی خود در شبکه‌های مختلف را دنبال می‌کنند.

تجربه‌ای بی‌نظیر: با خرید یک مانیتور فوق عریض از خرید چند مانیتور بی‌نیاز می‌شوید. یک مانیتور فوق عریض، مثل قرار دادن دو مانیتور در کنار یکدیگر است اما هیچ مرزی در میان آن مانیتورها وجود ندارد.

فناوری انویدیا G-Sync؛ کمی گران اما موثر

فناوری G-Sync یک فناوری انقلابی است، یک فناوری که توسط انویدیا توسعه داده می‌شود. انویدیا با فناوری G-Sync تلاش می‌کند تا تصویری روان و بدون نقص را نمایش دهد. فناوری G-Sync طراحی شده است تا جلوی هر نوع اختلال در تصویر را بگیرد، فناوری انویدیا این کار را با همگام سازی نرخ نوسازی کارت گرافیک و مانیتور انجام می‌دهد.

فناوری G-Sync کارت گرافیک و مانیتور را همگام سازی می‌کند
فناوری G-Sync سطح بالایی از همگام سازی بین کارت گرافیک و مانیتور را ممکن می‌کند

نرخ نوسازی متغیر: مانیتورها معمولا با نرخ نوسازی متغییر یا VRR به بازار عرضه می‌شوند. نرخ نوسازی متغیر در مانیتورهای مختلف از 30 فریم در ثانیه آغاز شده و تا بالاترین نرخ نوسازی ممکن ادامه دارد. بالاترین نرخ نوسازی هر مانیتور، مدل به مدل متفاوت است؛ شما می‌توانید انواع مانیتور با نرخ نوسازی متفاوت را در بخش خرید مانیتور آی تی هوم مشاهده کنید.

بهبود واکنش: یکی از مشکلات گیمرها تاخیر است، اگر بین کلیک کردن و واکنش کامپیوتر به کلیک کردن شما زیاد باشد، بازی کردن غیر ممکن می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم G-Sync کاهش این فاصله زمانی است. فناوری انویدیا با همگام سازی هرچه بهتر کارت گرافیک و مانیتور این زمان را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

سازگاری بیش‌تر G-Sync: انویدیا با معرفی نسخه جدید فناوری خود، سازگاری آن با مانیتورها را گسترش داد. نسخه جدید آن به مانیتورهایی با استاندارد FreeSync اجازه می‌دهد تا با فناوری انویدیا همگام شوند. با گسترش تعداد مانیتورهای همگام با فناوری انویدیا، کاربران به چند مدل محدود نمی‌شوند.

در زمان خرید مانیتور گیمینگ باید چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

نکات زیادی در زمان انتخاب و خرید یک مانیتور وجود دارد، در این بخش با مهم‌ترین موارد آشنا می‌شوید؛ نکاتی که در تجربه گیمینگ شما تجربه قابل توجهی دارد.

فاصله از مانیتور و سایز مانیتور نسبت مشخصی دارند
سایز و فاصله از مانیتور نسبت مشخصی دارند

انتخاب ابعاد و نسبت تصویر مناسب

ابعاد مانیتور و کیفیت تصویر آن، یکی از نکات کلیدی در انتخاب و خرید مانیتور گیمینگ است. مانیتورهای طراحی یا مانیتورهای متداول در بازار نسبت تصویر مشخصی دارند اما مانیتورهای گیمینگ در مدل‌های عریض و فوق عریض نیز به فروش می‌رسند که نسبت تصویر را تغییر می‌دهد.

فاصله از مانیتور:  فاصله از مانیتور، یکی از عوامل موثر در انتخاب سایز مانیتور است. اگر در زمان بازی در فاصله‌ای نزدیک به مانیتور می‌نشینید، یک مانیتور کوچک هم برای شما مناسب خواهد بود. اگر فاصله شما با مانیتور زیاد است، قطعا یک مانیتور بزرگ تجربه‌ای بهتر را در اختیار شما قرار می‌دهد. به طور کلی یک قانون طلایی برای انتخاب سایز مانیتور وجود دارد: شما باید بتوانید در یک نگاه تمام نمایشگر را مشاهده کنید.

ابعاد میز: دقت کنید که ابعاد مانیتور باید با میز شما همگام باشد، آیا فضای کافی برای یک مانیتور غول پیکر روی میز شما وجود دارد؟ در کنار طول مانیتور به ابعاد پایه آن نیز توجه کنید، برخی از انواع مانیتور روی پایه‌های عریض قرار می‌گیرند که میز شما باید به نسبت آن پایه شرایط مناسبی داشته باشد. به همین دلیل است که ابعاد پایه مانیتور نیز اهمیت زیادی دارد.

نسبت ابعاد به کیفیت تصویر: مانیتورهای بزرگ‌تر با کیفیت تصویر بالاتر به بازار عرضه می‌شوند، دلیل افزایش کیفیت با افزایش ابعاد این است که تراکم پیکسل در مقدار مناسب باقی بماند. برای مثال: یک مانیتور 24 اینچ با کیفیت FHD تراکم پیکسل بالاتری از یک مانیتور 27 اینچ با کیفیت FHD دارد اما هر دو ابعاد با کیفیت FHD نتیجه مناسبی دارد. اما یک مانیتور FHD با کیفیت 32 اینچ دیگر کیفیت قابل قبولی ندارد، چراکه تراکم پیکسل آن کاهش پیدا می‌کند.

نسبت تصویر مانیتور گیمینگ: منظور از نسبت تصویر در مانیتورهای گیمینگ، نسبت بین طول و عرض آن است. دو نسبت تصویر متداول در بازار، نسبت تصویر 16:9 و 21:9 بوده که نسبت 16:9 در مانیتورهای عریض (معمول در بازار) و نسبت 21:9 در مانیتورهای فوق عریض دیده می‌شود.

نسبت تصویر 16:9: نسبت تصویر 16:9 نسبت تصویر استاندارد در دنیای مدرن است، این نسبت تصویر به خوبی توسط شرکت‌های سازنده بازی‌ها شناخته شده و پشتیبانی می‌شود. این نسبت تصویر تعادل خوبی را بین طول و عرض مانیتور برقرار کرده و فضای خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نسبت تصویر 21:9 (فوق عریض): مانیتورهای فوق عریض، مانیتورهایی هستند که نسبت عرض آن‌ها ثابت بوده و طول آن‌ها به نسبت مانیتورهای متداول بیش‌تر است. این گروه از مانیتورها در میان گیمرها محبوبیت بسیار زیادی داشته و مورد توجه آن‌ها است. با خرید یک مانیتور گیمینگ فوق عریض، از بازی‌های مسابقه‌ای یا اول شخص بیش‌تر از همیشه لذت می‌برید چراکه مانیتور فضای بیش‌تری را به شما نمایش می‌دهد.

بهترین کیفیت تصویر مانیتور را چطور انتخاب کنیم؟ تعادل قیمت و قدرت سخت افزار

زمانی که یک مانیتور گیمینگ را انتخاب می‌کنیم، باید به قدرت سخت افزاری کامپیوتر نیز توجه کنیم. یک مانیتور 4K به سخت افزار بسیار قدرتمندی نیاز دارد، آیا کارت گرافیک شما می‌تواند از اجرای بازی‌ها با کیفیت 4K پشتیبانی کند؟ با بیش‌تر شدن کیفیت تصویر، تعداد پیکسل‌های مانیتور نیز بیش‌تر می‌شود، هرچه تعداد پیکسل‌های بیش‌تر شود، کارت گرافیک برای ایجاد تصاویر باید بیش‌تر تلاش کند.

توان سخت افزار: سخت افزار کامپیوتر شما از کارت گرافیک، پردازنده، حافظه رم، فضای ذخیره سازی و دیگر بخش‌ها تشکیل شده است؛ این سخت افزار باید بتواند تصاویری با کیفیت مورد نظر را ایجاد کند. به طور کلی باید بدانید که هرچه کیفیت تصویر بیشتر شود، به سخت افزار قویتر نیاز داریم. برای مثال: بازی با کیفیت 2K با کارت گرافیک RTX 3060 قابل انجام است اما برای بازی با کیفیت 4K به کارت گرافیک RTX 3080 یا RTX 4070Ti نیاز داریم.

کیفیت تصویر در برابر عملکرد: کیفیت تصویر بالاتر از FHD، مانند 2K و 4K فوق العاده است! هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که از یک نمایشگر با کیفیت 4K لذت می‌بریم، چراکه جزئیات بیش‌تری نمایش داده شده و تصاویر شفاف‌تر به چشم شما می‌رسد. اما باید بدانید که با افزایش کیفیت تصویر، تعداد فریم کاهش پیدا می‌کند، برای بسیاری از بازی‌ها تعداد فریم مهم‌تر است و شما نباید تعداد فریم را برای کیفیت تصویر بیش‌تر فدا کنید. اگر بخواهید با کیفیت 4K تعداد فریم بالایی دریافت کنید، باید یک کارت گرافیک بسیار قدرتمند مانند RTX 4090 را در کنار قوی‌ترین پردازنده اینتل به خانه ببرید.

ویرایش و تولید محتوا: بسیاری از مشتریان آی تی هوم تنها برای بازی کردن یک مانیتور را خریداری نمی‌کنند، آن‌ها در کنار بازی، کارهای گرافیکی نیز انجام می‌دهند. اگر شما هم در این گروه از مشتریان آی تی هوم قرار می‌گیرید، باید به کیفیت تصویر، دقت رنگ و کنتراست توجه بیشتری داشته باشید.

اتصالات یک مانیتور گیمینگ؛ به کدام درگاه نیاز داریم؟

در مانیتورهای گیمینگ، اتصالات و انواع درگاه اهمیت بسیار زیادی دارد. شرکت‌های تولیدکننده مانیتور گیمینگ گزینه‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما شما باید بدانید که دقیقا به کدام درگاه و برای چه کاری نیاز دارید. وجود مجموعه کاملی از پورت‌ها به شما اجازه می‌دهد تا هدفون و موس و کیبورد گیمینگ خود را به مانیتور مستقیم کنید و از انتقال کابل‌های زیاد جلوگیری می‌کند.

درگاه HDMI: درگاه HDMI یک درگاه متداول در بازار مانیتور است، به کمک این درگاه شما می‌توانید لپ تاپ، کنسول یا حتی تلفن همراه خود را به مانیتور متصل کنید. اگر به خرید مانیتور برای PS5 فکر می‌کنید، باید بدانید که مانیتور گیمینگ مورد نظر شما باید از HDMI 2.1 پشتیبانی کند.

درگاه DisplayPort: پورت DisplayPort پس از HDMI محبوب‌ترین درگاه انتقال صدا و تصویر است. درگاه DisplayPort به نسبت HDMI پهنای باند بیش‌تری داشته و به شما اجازه می‌دهد تا با نرخ نوسازی بالاتر بازی مورد علاقه خود را دنبال کنید. با استفاده از درگاه DisplayPort فناوری‌هایی مانند Adaptive Sync نیز برای شما فعال می‌شود.

درگاه USB: وجود درگاه USB در مانیتورهای گیمینگ به شما اجازه می‌دهد تا موس، فلش، کیبورد یا دیگر دستگاه‌های  مورد نظر خود را به راحتی به کامپیوتر متصل کنید؛ به کمک درگاه USB روی مانیتور دیگر نیاز نیست برای اتصال هر دستگاه به کامپیوتر آن را به خود کیس متصل کنید.

جک 3.5 میلی‌متری صدا: جک صدا، نجات دهنده است! بسیاری از هدفون‌ها سیم کوتاهی داشته و به شما اجازه نمی‌دهد آن‌ را به خود کیس متصل کنید، وجود جک 3.5 میلی‌متری روی مانیتور مشکل سیم و کوتاه بودن آن را به بهترین روش حل می‌کند.

پایه و ارگونومی مانیتور

برای تجربه‌ای خوب از دنیای بازی‌ها، به یک مانیتور تطبیق‌ پذیر نیاز داریم. یک مانیتور که پایه آن قابلیت تنظیم کامل در جهت افقی و عمودی داشته باشد. شما باید بتوانید به نسبت شرایط جسمی و حالت نشستن خود مانیتور را شخصی سازی کنید.

تنظیم ارتفاع: یک مانیتور با قابلیت تنظیم ارتفاع به شما اجازه می‌دهد تا آن را با توجه به “eye level” یا ارتفاع چشم خود تنظیم کنید. تنظیم مانیتور متناسب با ارتفاع چشم، جلوی درد گردن شما در استفاده طولانی مدت از مانیتور را می‌گیرد.

تنظیم شیب و چرخش مانیتور: تنظیم شیب و چرخش مانیتور به شما اجازه می‌دهد تا آن را در زاویه مناسب قرار دهید. قرار گرفتن مانیتور در شیب مناسب به شما اجازه می‌دهد تا از هر زاویه نسبت به نمایشگر، تصویر کاملا شفاف را مشاهده کنید.

تنظیم حالت افقی یا عمودی مانیتور: برخی از انواع مانیتور به شما اجازه می‌دهد تا نمایشگر را در حالت افقی و عمودی تنظیم کنید. این ویژگی در زمان استفاده از چند مانیتور کاربرد خود را نشان می‌دهد.

پشتیبانی از VESA: اگر قابلیت‌های شخصی سازی پایه مانیتور برای شما کافی نباشد، می‌توانید آن را به یک پایه VESA متصل کنید. اتصال به پایه VESA حرکت آزادانه مانیتور در جهات مختلف را ممکن می‌کند، البته که به کمک پایه VESA می‌توانید مانیتور را به دیوار نیز متصل کنید.

مدیریت کابل‌ها: ویژگی مدیریت کابل‌ها به شما کمک می‌کند تا سیم‌ها را بدون دیده شدن به کیس متصل کنید. هرچه سیم کم‌تری روی میز کار باشد، آن میز کار زیباتر خواهد بود، به نظر شما اینطور نیست؟

5 پیشنهاد ویژه آی تی هوم؛ بهترین برای شما!

ارزان‌ترین راه برای بازی کردن؛ مانیتور ایسوس VZ229HE

مانیتور ایسوس VZ229HE یک مانیتور گیمینگ نیست، اما ارزان‌ترین راهی است که می‌توانید با کیفیت FHD و نرخ نوسازی 75 هرتز بازی مورد علاقه خود را دنبال کنید. ایسوس برای ساخت این مانیتور از پنل IPS استفاده می‌کند، مانیتور IPS زاویه دید گسترده‌ای داشته و به شما اجازه می‌دهد تا از هر زاویه، به مانیتور نگاه کنید.

مانیتور ایسوس مدل VZ229HE می‌تواند 16.7 میلیون رنگ را نمایش داده و شدت روشنایی آن به 250 نیت می‌رسد. نکته مهم این نمایشگر، مات بودن صفحه آن است، صفحه مات به شما اجازه می‌دهد حتی در یک اتاق پر نور نیز بازی کنید. این مانیتور یک درگاه HDMI و یک درگاه DVI را برای اتصال به کامپیوتر در دسترس شما قرار می‌دهد، اما پورت دوست داشتنی این مانیتور جک 3.5 میلی‌متری آن است؛ هدفون خود را مستقیم به مانیتور متصل می‌کنید!

انتخاب اقتصادی از سری TUF؛ 27 اینچ با نرخ نوسازی 165 هرتز

مانیتور ایسوس مدل VG27VQ از سری مانیتور TUF با قیمت کم‌تر از 14 میلیون تومان هر آنچه که برای بازی نیاز دارید را، به دست شما می‌رساند. این مانیتور 165 هرتز با کیفیت FHD حرفی برای گفتن نمی‌گذارد. اگر به خرید این مانیتور فکر می‌کنید، 36 ماه گارانتی خیال شما را راحت می‌کند.

نکته مهم مانیتور ایسوس مدل VG27VQ پایه آن است که به شما اجازه می‌دهد تا ارتفاع، شیب و زاویه نمایشگر را تنظیم کنید. این ویژگی یکی از ویژگی‌های کمیاب و دوست داشتنی در دنیای مانیتورهای گیمینگ است.

مانیتور 2K از سری ROG؛ با صفحه منحنی

مانیتور ایسوس مدل XG27WQ از سری مانیتور ROG یکی از مانیتورهای پرفروش آی تی هوم با ابعاد 27 اینچ است. این مانیتور 2K و نرخ نوسازی 165 هرتز بهترین عملکرد را در هر ژانر بازی دارد. ایسوس برای تولید این مانیتور از پنل VA استفاده می‌کند که برای بازی بهینه سازی شده است، به این معنا که مهندسان ایسوس سرعت پاسخگویی مانیتور را تا 1 میلی ثانیه افزایش داده‌اند.

پایه این مانیتور 27 اینچی ایسوس به شما اجازه می‌دهد تا ارتفاع، شیب و زاویه نمایشگر را تنظیم کنید. شدت روشنایی 450 نیت، اجرای درست فناوری HDR را ممکن می‌دهد و اگر مقاله راهنمای خرید مانیتور گیمینگ را خوانده باشید، فناوری HDR تجربه شما از بازی‌ها را با افزایش کنتراست، عمق تصاویر و افزایش طیف رنگی بهبود می‌بخشد.

مانیتور 43 اینچی با کیفیت 4K؛ برای غرق شدن کافی نیست؟

مانیتور ایسوس ROG Strix XG438QR هیولای 43 اینچی برای بازی است. ایسوس این مانیتور گیمینگ را برای طرفداران بازی در یک نمایشگر غول پیکر تولید و به بازار عرضه می‌کند. مانیتور گیمینگ ایسوس مدل XG438QR طراحی تند و تیزی داشته و آماده جنگ است.

این مانیتور با ابعاد 43 اینچ و کیفیت 4K  تراکم پیکسل قابل توجهی دارد. در کنار تراکم پیکسل فوق العاده بالای دستگاه، نرخ نوسازی 120 هرتز و حداکثر روشنایی بیش‌تر از 600 نیت، تیم برنده را کامل می‌کند. شدت روشنایی بالای این مانیتور به آن اجازه می‌دهد تا HDR را به درستی اجرا کند. اگر بازی مورد علاقه شما از فناوری HDR پشتیبانی کند، قطعا از بازی کردن در این مانیتور لذت می‌برید.

مانیتور فوق عریض 49 اینچی؛ از شرق تا غرب!

مانیتور ایسوس مدل XG49VQ از سری مانیتور ROG یک مانیتور فوق عریض با ابعاد 49 اینچ است. ابعاد غول پیکر این مانیتور به شما اجازه می‌دهد تا نیمی از آن را به عنوان محیط کار و نیمی دیگر را برای بازی استفاده کنید، البته که آی تی هوم این کار را به شما پیشنهاد نمی‌کند؛ یک دل سیر بازی کنید و بعد از آن کار را شروع کنید.

مانیتور ایسوس XG49VQ از پنل VA ساخته شده که نرخ نوسازی آن به 144 هرتز می‌رسد. صفحه مانیتور از نوع منحنی بوده و شدت روشنایی آن تا 450 نیت افزایش پیدا می‌کند. پنل VA مانیتور XG49VQ می‌تواند 1.07 میلیارد رنگ را نمایش دهد.

نتیجه گیری

خرید مانیتور گیمینگ نکات زیادی دارد، با دانستن این نکات یک خرید فوق العاده را تجربه می‌کنید. اما اگر بخواهیم تمام مقاله را در یک خط خلاصه کنیم، مهم‌ترین ویژگی‌های یک مانیتور گیمینگ کیفیت تصویر، نرخ نوسازی، نوع پنل و ابعاد آن است. آیا هم‌چنان در مورد خرید مانیتور گیمینگ سوالی دارید؟ همین حالا با آی تی هوم تماس گرفته و از ما بپرسید.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!