top banner
تاریخچه کمپانی AMD

عصری که در آن زندگی می کنیم، عصر ارتباطات و تکنولوژی است. جایی که بیشتر کارها به واسطه دنیای اینترنت انجام می شود.پس داشتن ابزاری که به وسیله آن بتوانیم ارتباط خود را با دنیا پیرامون حفظ کنیم، لازم و ضروری است. امروزه لپ تاپ ها یکی از مهمترین و بهترین ابزارهایی هستند که افراد در این جهت از آن ها استفاده می کنند. مانند هر چیز دیگری که از کنار هم قرار گرفتن قطعات و اجزایی ساخته شده است.لپ تاپ نیز از کنار هم قرار گرفتن قطعات مهمی تشکیل شده است که شاید بتوان گفت مهم ترین جزء آن پردازنده یا CPU است. پردازنده وظیفه پردازش داده ها را انجام می دهد، درست شبیه به مغز انسان! در این مقاله قرار است به معرفی یکی از شرکت های بزرگ تولید کننده پردازنده در جهان به نام AMD بپردازیم و از انواع پردازنده های که تاکنون روانه بازار کرده است، صحبت کنیم.

پس تا انتها با ما همراه باشید.

تاریخچه شرکت AMD

تاریخچه شرکت AMD

فکر می کنیم قبل از هرچیزی بهتر است به این نکته اشاره کنیم که نام گذاری این شرکت به چه معنایی است. در واقع کلمه ی AMD که به طور کامل advance micro devices نشته می شود به معنای دستگاه های میکرو پیشرفته است. شرکت AMD در سال 1969 توسط آقای جری ساندرز در کالیفرنیا آمریکا تاسیس شده است و تقریبا در نوامبر همان سال بود که اولین محصول این شرکت که یک  AM300بود روانه بازار شد. AM300 یک شیفت رجیستر 4 بیتی بر پایه ی معماریMSA  بود. تقریبا یک سال بعد اولین محصول اختصاصی AMD قطعه جدید آن یعنی  AM2501طراحی و ساخته شد که سبب موفقیت های زیادی برای این شرکت شد. در حوالی سال 1971 بود که amd اقدام جدیدیکرد و تصمیم گرفت در بازار تولید رم ورود کند.در همان سال یک حافظه رم 64 بیتی دو قطبی طراحی و تولید کرد که منجر به افزایش فروش و رسیدن به رکورد سالانه ی 4.6 میلیون دلار شد.

اولین تفاهم نامه AMD با شرکت المانی زیمنس بود که منجر به تاسیس شرکت ادوانس میکرو کامپیوتر شد. همین قرارداد بود که زمینه ورود AMD به بازار ریز پردازنده ها شد. در پایان سال 1978 فروش ای ام دی به بیش از 100 میلیون دلار رسید و پس از گذشت یک سال سهام این شرکت به صورت رسمی در بازار نیویورک عرضه شد.

رقابت AMD و INTEL

رقابت AMD با غول دیگر صنعت پردازنده، شرکت اینتل

می توان گفت شرکت AMD و Intel از بزرگترین تولید کننده های پردازنده در جهان هستند و سابقه طولانی در بازار نیمه رساناها دارند. البته شرکت اپل نیز پردازنده تولید می کنند اما به طور اختصاصی بر روی محصولات شرکت خود استفاده می شود. به هر حال شرکت amd و اینتل همواره برای پیروزی و فروش بیشتر در بازار با یکدیگر رقابت جدی و شدیدی داشتند هرچند که اینتل یکی از قدیمی ترین غول های این بازار محسوب می شود . اولین پیروزی بزرگ AMD در برابر اینتل زمانی اتفاق افتاد که نخستین چیپست 64-86 را در سال 2003 معرفی کرد و در این زمینه اینتل را شکست داد. البته ناگفته نماند شرکت AMD از 2003 به بعد در صنعت ساخت پردازنده از شرکت اینتل جا ماند و حرف زیادی در برابر رقیب خود برای گفتن نداشت. اما مجددا در حال تلاش است تا به دوران اوج خود باز گردد.

معرفی جامع انواع سی پی یو های اینتل

داستان AMD و معماری بولدوزر

یکی از نوآوری های AMD در تولید پردازنده بولدوزر است. این نام برای معماری پردازنده های سرور و کامپیوتر های خانگی انتخاب شده که در سال 2011 روانه بازار شدند.این مدل را نمی توان به عنوان بهبود طرح های قبلی دسته بندی کرد و بنچ مارک های آن، نتایج قابل قبولی نداشتند و حتی از محصولات قبلی این شرکت نیز ضعیف تر بودند که این مسئله باعث یک شکست تمام عیار برای AMD به حساب می آید.

پردازنده های ایپک و رایزن

میتوان گفت که آخرین سنگر رقابتی AMD با اینتل در سال های اخیر بنا شده است، پردازنده های ایپک و رازین دو گروه اصلی پردازنده های این شرکت هستند که از سال 2017 در بازار موجود هستند. اولین بازخوردها نسبت به محصولات ایپک مثبت بود. پردازنده‌ها در بخش‌هایی که هسته‌ها توانایی فعالیت مستقل داشتند، پردازنده‌های اینتل را شکست می‌دهند و در وظایفی با قدرت پردازش بالا مانند ابرداده‌ها، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. تنها سنگر پیروز اینتل در این میدان، وظایف مربوط به مراکز داده است که محصولات سری زئون آن‌ها، در این بخش عملکرد بهتری دارند. نکته‌ی قابل توجه این که در فوریه‌ی سال ۲۰۱۸، ای‌ام‌دی نسخه‌های امبدد این پردازنده ها را با نام ای پی وای سی 3000 به بازار معرفی کرد.

لپ تاپ با پردازنده رایزن 7

پردازنده amd

ورود AMD به بازار پردازنده های گرافیکی

میل بی اندازه شرکت AMD به پیروزی و موفقیت سبب شد تا این شرکت آمریکایی در 24 جولای سال 2006 به طور رسمی شرکت ATA که تولید کننده ی پردازنده گرافیکی بود را با مبلغ 5.4 میلیارد دلار تصاحب کند و به طور رسمی در زمینه تولید کارت گرافیک وارد شود و سرانجام AMD توانست در سال 2021 به یکی از مشهورترین ها در ساخت کارت گرافیک تبدیل شود و یکی از مدل های معروف کارت گرافیک این کمپانی AMD Radeon است که در سری RADEON RX5700 ، سری RADEON RX Vega، سری RADEON RX 500 ارائه می گردد.

خرید کارت گرافیک اکسترنال

انواع پردازنده های شرکت AMD

  • پردازنده های رده بالا و پرچم دار

اگر کارهای گرافیکی و سنگین انجام می دهید بهتر است سیستم هایی را انتخاب کنید که از این مدل پردازنده داشته باشد.برای مثال اگر گیمر هستید به مدل رایزن 5900 باید نگاه ویژه ای داشته باشید زیرا این مدل دارای 16 هسته و 20 مگابایت حافظه کش می باشد. از طرف دیگر نیز باید به رایزن 5800 اشاره کرد که البته در مقابل آن کمی ضعیف تر است به طور مثال لپ تاپ GA401 دارای CPU مدل 5900 است که به واسطه آن می توانید انواع گیم های سنگین و نرم افزارهای مهندسی را اجرا کنید.

  • پردازنده های میان رده و متوسط

این مدل برای کسانی که کارهای نرم افزاری متوسط دارند گزینه مناسبی می باشد به عنوان مثال لپ تاپ ایسوس مدل m433 دارای پردازنده رایزن  4700 می باشد که این مدل لپ تاپ به راحتی نرم افزارهای فتوشاپ و برنامه نویسی را اجرا می کند.

  • پردازنده های پایین رده

این سی پی یو ها برای کارهای معمولی و خانگی بیشتر استفاده می شوند. لپ تاپIP3 3020 دارای این پردازنده می باشد. دانش آموزانی که به دنبال لپ تاپ ارزان و به صرفه برای کلاس های آنلاین هستند و دانشجویانی که کارهای گرافیکی ندارد می توانند به این مدل هم یه نگاهی داشته باشند و برای خرید لپ تاپ از این مدل انتخاب کنند.

در سال های اخیر شرکت های تولید کننده کنسول مانند سونی و ماکروسافت از پردازنده های AMD در مصولات خود استفاده می کنند سونی در کنسول پلی استیشن و ماکروسافت در ایکس باکس! همچنین شرکت های ایسوس و لنوو که دو شرکت بزرگ در صنعت تولید لپ تاپ و قطعات کامپیوتری هستند از پردازنده های شرکت ای ام دی در محصولات پرچمدار خود استفاده می کنند.

پردازنده های پایین رده

نتیجه گیری نهایی

نبرد INTEL و AMD همچنان ادامه دارد و قرار نیست به این زودی به پایان برسد. روی هم رفته ای ام دی در طول فعالیت خود با به دست آوردن تجربه های جدید به موفقیت رسیده است و با این پیشرفت ای ام دی ضعف های شرکت اینتل بیشتر به چشم می آمد.

فناوری ساخت پردازنده‌های اینتل همچنان مشکل بزرگی محسوب می‌شوند و به نظر می‌رسد در آینده‌ی نزدیک هم این مشکلات برطرف نخواهند شد. نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل مبتنی بر فناوری ساخت ۱۰ نانومتری هستند و این شرکت برای ساخت پردازنده‌های پیشرفته‌ی خود باید به فناوری ساخت بین ۱۰ تا 14 نامتری بسنده کند. این در حالی است که ای ام دی به بهره گیری از جدیدترین فناوری ساخت ادامه می دهد.

در نهایت با توجه به شرایط فعلی محصولات این دو شرکت پردازنده های کدام یک از آنها جذابتر هستند؟ برای پاسخ به این سوال پردازنده های ای ام دی را توصیه می کنیم پردازنده های این شرکت معمولا ارزش و توان بیشتری را در قبال مبلغ درخواست شده ارائه می دهند.باید این نکته یادآوری شود که جدیدترین نسل های پردازنده های اینتل نسبت به نسل قبلی ارتقای قابل توجهی به حساب نمی آیند.

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!