top banner

من، شما و بسیاری از عاشقان فناوری منتظر پردازنده‌های Arrow Lake اینتل در سال 2024 هستیم. اما این دلیل نمی‌شود که برای سری بعدی چیپ‌های Intel یا حتی پردازنده‌هایی که قرار است در کنار Arrow Lake منتشر شوند هیجان‌زده نباشیم. سری پردازنده‌های اینتل لونار لیک با طراحی نسل بعدی خود، احتمالا پیش از پایان 2024 عرضه خواهد شد. شاید این چیپ‌ها در کنار Arrow Lake روانه بازار شوند. در حالی که پردازنده‌های ارو لیک برای دسکتاپ طراحی شده‌اند، لونار لیک مختص پلتفرم‌های قابل حمل است.

آیا برای دانستن جزئیات مخلوقات جدید اینتل کنجکاو هستید؟ ما هم همین‌طور. از آن جایی که در حال نزدیک شدن به انتشار چیپ‌های Lunar Lake هستیم، تصمیم گرفته‌ایم تا نگاهی به جزئیات این پردازنده‌ها بیندازیم. پس در ادامه مقاله با آی تی هوم همراه باشید.

مشخصات اینتل Lunar Lake

در حال حاضر مشخصات دقیقی از پردازنده‌های لونار لیک در دسترس نیست. اما اطلاعات اندکی از سوی اینتل و همچنین یک سری شایعات وجود دارند که تصویر جالبی را از توانایی‌های Lunar Lake رسم می‌کنند.

طراحی معماری Lunar Lake برای دستگاه‌های قابل حمل خواهد بود و پردازنده‌های این سری توان مصری حول 15 وات را هدف قرار داده‌اند. این یعنی پردازنده‌های لونار لیک احتمالا برای سری U اینتل هستند. تمرکز سری U روی مصرف کم انرژی و بهینگی است. در واقع یک کانفیگ هشت هسته‌ای که در اوایل امسال لو رفت خبر از استفاده از چهار هسته بهینه با معماری Skymont و چهار هسته پرفورمنس با معماری Lion Cove می‌داد. Skymont همان معماری بهینه‌ای است که برای پردازنده‌های Arrow Lake در نظر گرفته شده است.

اینتل لونار لیک

ظاهرا لونار لیک اینتل از یک معماری گرافیکی نسل بعدی هم استفاده خواهد کرد. این معماری که با نام Battlemage Xe2-LPG شناخته می‌شود ظاهرا پیشرفته‌تر از معماری پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه سری Arrow Lake است.

شایعات دیگر به این مسئله اشاره می‌کنند که اینتل قصد دارد تا فناری Hyperthreading را در لونار لیک هم کنار بگذارد. اینتل همین برنامه را برای پردازنده‌های Arrow Lake هم دارد. این ویژگی بخشی اساسی از عملکرد چندرشته‌ای پردازنده‌های اینتل در طول نسل‌های گذشته بوده است. پس این غول کامپیوتری احتمالا دلیل خوبی برای حذف آن دارد.

همچنین ممکن است که اینتل یک مدل 8 واتی از پردازنده‌های لونار لیک را هم منتشر می‌کند. این پردازنده برای استفاده در لپ تاپ‌های بدون فن خواهد بود که به رقابت مک بوک ایر اپل خواهند رفت. در زمینه ویژگی‌های دیگر هم باید گفت که لونار لیک ظاهرا از PCI-Express 5، تاندربولت 4، DisplayPort 2.1، بلوتوث 5.4 و USB4 پشتیبانی خواهد کرد.

تاریخ عرضه پردازنده‌های لونار لیک

این طور که به نظر می‌رسد لونار لیک برای عرضه در پایان سال 2024 و در کنار پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake برنامه‌ریزی شده است. از آن جایی که هنوز خیلی در مورد این پردازنده‌ها اطلاعاتی نداریم، به نظر این تاریخ عرضه کمی زود است. اما اینتل مدعی شده که پردازنده‌های لونار لیک را در همایش‌های اخیر به نمایش گذاشته، پس عرضه آن‌ها در پایان 2024 غیرممکن نیست. بنا به گفته‌ها، برنامه اینتل است که لونار لیک را به معماری پردازنده‌های لپ تاپ‌های باریک و سبک یا ارزان تبدیل کند.

اینتل Lunar Lake

در طرف دیگر از Arrow Lake در لپ تاپ‌های قدرتمندتر و همچنین کامپیوترهای رومیزی استفاده خواهد شد. اگر Lunar Lake در کنار Arrow Lake روانه بازار شود، انتظار حضور کمرنگ آن در بازار در طی ماه‌های ابتدایی و تولید انبوه آن در سال 2025 را داشته باشید.

عملکرد اینتل لونار لیک

علی‌رغم هدف قرار دادن لپ تاپ‌های کم‌مصرف، پردازنده‌های “اینتل Lunar Lake” ظاهرا قرار است قدرت قابل توجه‌ای داشته باشند. این اولین معماری کاملا جدید اینتل پس از چند نسل متوالی است، اما Lunar Lake ظاهرا به استفاده از فناوری Foveros اینتل برای داشتن عملکرد بهتر و هسته‌های بهینه کوچک‌تر ادامه خواهد داد. به نظر می‌رسد که کنار گذاشتن Hyperthreading هم تاثیری روی عملکرد این پردازنده‌ها نخواهد داشت. گزارشات اولیه حاکی از این هستند که Lunar Lake ممکن است عملکردی 1.5 برابر پردازنده‌های Meteor Lake آن هم با مصرف انرژی یکسان داشته باشد.

البته عملکرد ذکر شده تنها مختص به بنچ‌مارک Cinebench multi-threaded بوده که اطلاعات کاملی را از عملکرد واقعی CPU در اختیار ما قرار نمی‌دهد. اما در هر صورت عاشقان فناوری بدون شک در مورد پتانسیل پردازنده‌های Lunar Lake هیجان‌زده خواهند شد.

شایعات خبر از افزایش عملکرد 50 درصدی لونار لیک نسبت به Meteor Lake می‌دهند. در صورت صحت داشتن این اخبار، قرار است شاهد یک جهش نسل به نسل خیره‌کننده باشیم. البته ما فعلا با بدبینی به این شایعات نگاه می‌کنیم. همچنین شایعاتی در رابطه با عملکرد دو برابر بهتر GPU یکپارچه Lunar Lake نیز وجود دارد. این مورد می‌تواند برای لپ تاپ‌های گیمینگ ارزان و کم‌مصرف عالی باشد.

لونار لیک اینتل

اینتل همچنین گفته که واحد پردازشی عصبی (NPU) لونار لیک سه برابر سریع‌تر از Meteor Lake خواهد بود. این مهم می‌تواند به انجام سریع‌تر امور مربوط به هوش مصنوعی در آینده کمک کند.

جمع‌بندی؛ هنوز هیچ چیز مشخص نیست

برای یک طراحی CPU که ظاهرا قرار است در پایان سال میلادی جاری منتشر شود، اطلاعات زیادی در رابطه با لونار لیک در دسترس نیست. این مهم معمولا به این معنا است که انتشار این CPUها بیشتر طول می‌کشد و احتمالا تا 2025 شاهد در دسترس بودن این پردازنده‌ها نخواهیم بود. با این وجود تلاش‌های اینتل برای جبران اختلاف بهینگی بین پردازنده‌های این شرکت و AMD ستودنی هستند. این اختلاف خصوصا در نسل اخیر پردازنده‌های دسکتاپ این دو شرکت مشاهده می‌شود. جایی که پردازنده‌های اینتل بعضا دو برابر CPUهای AMD انرژی مصرف می‌کنند.

در حال حاضر لونار لیک یک کانسپت هیجان‌انگیز است که اما و اگرهای زیادی را متصل به خود می‌بیند. این معماری پتانسیل زیادی دارد. اما برای اینکه واقعا هیجان‌زده شویم، باید اطلاعات بیشتری را در دسترس داشته باشیم.

تصویر نویسنده مطلب
آرش بوالحسنی

من یک نویسنده در حوزه فناوری هستم، اما داستان من داستان جامعه‌ای از علاقه‌مندان به دنیای دیجیتال و تکنولوژی است. با زبانی ساده و دوستانه، تازه‌ترین اخبار، ترفندها، و ایده‌های فناوری رو با شما به اشتراک می‌ذارم. می‌خوام دنیای پیچیده فناوری رو براتون باز کنم تا با هم یک سفر دیجیتالی شیرین رو تجربه کنیم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!