top banner
نسل 13 پردازنده های اینتل

کمپانی اینتل چندین سال است که در زمینه‌ی تولید پردازنده‌های قدرتمند لپ تاپ فعالیت می‌کند. در چندین ماه گذشته، نسل جدید پردازنده اینتل به نام نسل 13 تولید و روانه بازار شد. همانطور که از اینتل انتظار می‌رود، هر نسل جدید پیشرفت چشمگیری با نسل قبلی داشته است. اما اینتل در نسل جدید خود چه چیزی برای ارائه دارد؟ ما در این مطلب از آی تی هوم به طور مفصل به ویژگی‌های لپ تاپ‌های نسل 13 اینتل و چند نمونه لپ تاپ فوق العاده از نسل 13 اینتل را به شما معرفی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید تا با این غول بزرگ اینتل آشنا شوید.

بررسی کوتاه لپ‌ تاپ‌ نسل 13 اینتل

هر ویژگی که پردازنده‌های نسل 12 و 11 اینتل نداشتند را می‌توانید در پردازنده‌های نسل 13 مشاهده می‌کنید. قبل از اینکه کمپانی اینتل به طور رسمی از نسل 13 خود رونمایی کند، ادعاهای بزرگی درباره عملکرد سخت افزاری این نسل جدید داشت. مخصوصا در مقایسه با نسل 12 و 11.

قبل از این که با پردازنده‌های نسل 13 اینتل آشنا شوید بهتر است سری به لپ تاپ های نسل 12 بزنید و با ویژگی آن ها آشنا شوید، همچنین محصولات بیشتری را در این نسل مشاهده کنید.

مشاهده لپ تاپ‌های نسل 12 اینتل :  لپ تاپ نسل 12

معرفی 7 لپ تاپ فوق العاده با پردازنده نسل 13 اینتل

باید گفت اینتل هیچ اغراقی درباره ویژگی‌های بی نظیر نسل جدید خود نکرده است! لپ تاپ‌هایی با عملکرد تک هسته‌ای در این نوع پردازنده‌ها باعث ایجاد یک تجربه لذت بخش برای گیمرهای حرفه‌ای می‌شود. در ادامه به قدرتمندترین لپ‌تاپ‌های نسل 13 اینتل می‌پردازیم.

به عنوان اولین انتخاب به سراغ لپ تاپ MSI Modern 14 C13M می رویم که علاوه بر عملکرد فوق العاده قیمت مناسبی هم دارد. این لپ تاپ MSI از نسل 13 اینتل و مناسب کارهای مهندسی و مدیریتی و امور تخصصی است. طراحی این لپ تاپ در عین سادگی بسیار جذاب است و مانند بسیاری از لپ تاپ‌های پرچمدار پیچیده نیست.

وزن این لپ تاپ در حدود 1.4 کیلوگرم است که باعث قابل حمل شدن آن برای کاربران می‌شود. حال می‌خواهیم به بررسی مهم ترین بخش این لپ تاپ یعنی CPU نسل 13 آن بپردازیم. پردازنده این لپ تاپ از نسل 13 اینتل سری Core i3 1315U است. پردازنده‌های سری U کوتاه شده عبارت Ultra Low Power و جزو پردازنده های کم مصرف تر اینتل هستند . لپ تاپ MSI Modern 14 C13M دارای 6 هسته اصلی، 2 هسته با عملکرد بالا و 4 هسته کم مصرف است.

تعداد هسته مجازی این لپ تاپ یا ترد به 8 هسته می‌رسد. هسته‌های واقعی در پردازنده لپ تاپ به هسته‌های مجازی تقسیم می شوند. یعنی اگه یک پردازنده ۲ هسته واقعی داشته باشد، این دو هسته هر کدام به ۲ هسته مجازی تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند یک دستورالعمل مشخصی را اجرا کنند، یعنی ما با دو هسته واقعی همزمان ۴ دستور را اجرا می‌کنیم. در واقع تعداد هسته‌های مجازی به هسته اصلی کمک می‌کنند تا سرعت پردازش لپتاپ را بیشتر کنند.

اگر بخواهیم به ویژگی صفحه نمایش این لپ تاپ ام اس آی بپردازیم باید گفت یک صفحه نمایش 15 اینچی و دقت صفحه نمایش فول اچ دی از پنل IPS دارد که باعث افزایش دید کاربران می‌شود. مجموع حافظه کش این دستگاه 10 مگابایت است. بازه فرکانس پردازنده این لپ تاپ 0.9 تا 4.5 گیگاهرتز است که برای این لپ تاپ با این ویژگی‌ها فوق العاده است. این لپ تاپ می توان انتخاب خوبی برای بیشتر افراد باشد.

مشاهده بیشتر: آشنایی کامل با انواع سی پی یو Core i3

مشاهده بیشتر: لپ تاپ Core i3

لپ تاپ نسل 13 اینتل

 لپ تاپ بعدی که به معرفی آن می‌پردازیم، لپ تاپ لنوو مدل  LOQ Gaming یک لپ تاپ فوق العاده برای کاربری گیمینگ است. پردازنده این لپ تاپ 13620 Core i7 سری H که نسبت به نسل قبل خود یعنی 12620H حدودا 12 درصد افزایش قدرت داشته است که پردازشی با سرعت بسیار بالا با کمترین تاخیر را ارائه می‌دهد.

پردازنده‌های سری H جزء قدرتمندترین پردازنده‌های اینتل هستند. این نوع پردازنده‌ها قابلیت اورکلاک دارند، یعنی می‌توانیم در این لپ تاپ سرعت کلاک پردازنده را از حد مجاز خود بالاتر ببریم. بیشتر لپ تاپ‌های کاربری گیمینگ دارای پسوند H هستند. این لپ تاپ با صفحه نمایش 15 اینچی، نرخ تازه سازی 165 هرتزی یک لپ تاپ مناسب برای کاربری گیمینگ است و می توانید تحت عنوان لپ تاپ گیمینگ از آن استفاده کنید.

تعداد هسته پردازنده این لپ تاپ شامل 10 هسته اصلی، 6 هسته با عملکرد بالا و 4 هسته کم مصرف است. تعداد هسته‌های مجازی این لپ تاپ 16 هسته است که باعث افزایش سرعت پردازنده می‌شود. بازه فرکانس این لپ تاپ 1.9 تا 4.9 گیگاهرتز است.

حافظه دستگاه شامل 512 مگابایت SSD است که می‌توانید تا 1 ترابایت هم آن را ارتقا دهید. این دستگاه با گرافیکی RTX 4050 باعث شده تا شما راحت تر کارهای گرافیکی و بازی‌های رقابتی را انجام دهید.

خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ در آی تی هوم: لپ تاپ گیمینگ

نسل 13 اینتل سری Core i3

لپ تاپ Q530VJ یکی از جدید ترین لپ تاپ‌های سری کریتور شرکت تایوانی ایسوس می‌باشد که در سال 2022 رونمایی شد. این لپتاپ از سبک ترین لپ تاپ‌های 15 اینچی در کنار سخت افزار قدرتمند حال حاضر بازار می‌باشد که مجهز به پردازنده نسل 13 اینتل می‌باشد. این لپ تاپ ایسوس از نسل 13 اینتل با تاکید روی قدرت طراحی شده است.

پردازنده قدرتمند این لپ تاپ سری Core i7 13620H است که باید گفت این لپ تاپ هم با پسوند H قدرت بالایی در پردازش‌ها دارد. این دستگاه با نرخ تازه سازی 120 هرتزی و صفحه نمایش قدرتمند OLED به لپ تاپی جذاب برای کاربری گیمینگ تبدیل شده است. با 10 هسته اصلی و 6 هسته با عملکرد بالا و 4 هسته کم مصرف در میان لپ تاپ های میان رده خود عملکرد قابل توجهی دارد. تعداد هسته مجازی یا ترد این لپ تاپ 16 است و مجموع حافظه کش آن 24 مگا بایت است.

وزن دستگاه 1.8 کیلوگرم می‌باشد که عددی فوق العاده برای یک لپ تاپ 15 اینچی بالا رده به حساب می‌آید و همین باعث شده این لپ تاپ را به گزینه ای بسیار مناسب برای افرادی که طراح گرافیک هستند یا کار تولید محتوا انجام می‌دهند تبدیل کند. لازم به ذکر است که بازه فرکانس این دستگاه از 1.8 تا 4.9 گیگا هرتز می‌باشد.

مطالعه بیشتر: آشنایی کامل با انواع سی پی یو Core i7

نسل جدید پردازنده های اینتل

لپ تاپ باکیفیت دیگری از نسل 13 که  قصد معرفی آن را داریم از برند ایسوس مدل ASUS Creator Q540VJ است که از پردازنده i9  Coreمدل 13900H  پشتیبانی می‌کند.

با لپ تاپ ASUS Creator Q540VJ خلاقیت خود را روشن کنید! این لپ‌تاپ مجهز به CPU نسل سیزدهم Intel، یک خنک‌کننده با دو فن، سه تهویه سیستم هوا و گرافیک  مجزا از نوع RTX 3050 است تا بتواند بیشترین کارایی را برای هر چیزی خلاقانه‌ای ارائه دهد. فرقی نمی‌کند یک وبلاگ نویس باشید یا یک هنرمند یا موسیقی دان، یا شاید دوست دارید فقط سرگرم شوید. هر نوع خلاقیت بصری در صفحه نمایش OLED فوق العاده با نرخ تازه سازی فوق العاده 120 هرتزی و رنگ‌های زنده با جزئیات، به بهترین شکل در این لپ تاپ ظاهر می‌شود.

درباره تعداد هسته‌های این محصول باید بگویم که با بالاترین تعداد مواجه می‌شوید. این محصول دارای 14 هسته اصلی و 20 هسته مجازی است که با این تعداد شما می‌توانید بیش از یک کار را به صورت همزمان با دستگاه خود انجام دهید.

لپ تاپ MSI Katana 15 B13VFK  از قدتمند‌ترین لپ‌تاپ‌هایی است که روانه بازار شده است. لپ‌تاپی که سخت‌افزار نسل جدید و قدرتمندی دارد.

اولین موضوعی که باید در بررسی مشخصات ظاهری این لپ تاپ به آن اشاره کنیم، طراحی این محصول است. این لپ تاپ از برند MSI مثال دیگر لپ تاپ‌هایی که برای کاربری گیمینگ طراحی شده‌اند. این محصول دارای ظاهری جذاب است که نظر گیمرها را به سمت خودش جلب می‌کند. قسمت وسیعی از این لپ تاپ از پلاستیک ساخته شده است. این موضوع باعث شده لپ تاپ وزن کمتری داشته باشد و گرما هم را هم بهتر منتقل ‌کند.

برای این لپ تاپ از صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی با وضوح تصویر Full HD استفاده شده است. صفحه نمایشی با نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز که در زمان اجرای انواع بازی‌های حرفه‌ای عملکرد بسیار خوبی از خودش نشان می‌دهد. صفحه نمایش لپ تاپ MSI Katana 15 13VFK  پوشش خوبی از رنگ‌های sRGB دارد و به این دلیل روشنایی خوبی هم پیش روی کاربر قرار می‌دهد. این موضوع، استفاده این لپ تاپ را برای گرافیست‌ها جذاب تر می‌کند.

برای خرید بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی روی لینک رو به رو کلیک کنید : بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ تاپ از نسل 13 اینتل

لپ تاپ ایسوس ROG Strix G16 G614JV یکی دیگر از انواع لپ تاپ‌های گیمینگ هیجان انگیز از برند ایسوس می‌باشد که با مشخصات و ویژگی‌های منحصر بفردی که دارد توانسته جایگاه مطلوبی را در بین لپ تاپ‌هایی برای کاربری گیمینگ کسب کند. این لپ تاپ هم از نظر سخت افزاری و هم نرم افزاری در سطح قابل قبولی قرار دارد. همچنین در طراحی آن تمامی استانداردهای موردنیاز شما رعایت شده است.  

همانطور که می‎‌دانید ایسوس در تولید لپ تاپ‌های گیمینگ رشد بسیار خوبی داشته است. این لپ تاپ گیمینگ ایسوس با صفحه نمایش بزرگ 16 اینچی اجازه یک تجربه لذت بخش از بازی‌های رقابتی را به شما می‌دهد.

به آخرین غول بزرگ و قدرتمند لپ تاپ‌های نسل 13 اینتل می‌رسیم. لپ تاپی از برند ایسوس که شما را با ویژگی‌هایش شگفت زده خواهد کرد. باید گفت کیفیت بدنه این دستگاه فوق العاده باکیفیت است. دستگاه با حافظه رم 16 گیگابایت وحافظه داخلیSSD یک ترابایت روانه بازار شده است.

انرژی مورد نیاز لپ تاپ ایسوس مدل ROG Strix G16 G614JI-X از طریق یک باتری لیتیومی تامین می‌‌شود. این باتری مدت 4 ساعت شارژ لپ تاپ را حفظ می‌کند. از ویژگی‌های مهمی که درباره باتری این دستگاه باید بدانید، مدار برقی آن است که این مدار از بیش از حد شارژ شدن لپ تاپ شما جلوگیری می‌کند و به محض کامل شدن شارژ لپتاپ، باتری را از مدار خارج می‌کند.

زاویه دید 178 درجه، فضای رنگی SRGB 100 درصدی، استفاده از پنل IPS همه این ها باعث شده تا این لپ تاپ را برای کارهای گرافیکی تهیه کنید و لذت ببرید!

لپ تاپ های نسل 13 اینتل برای چه کاربرانی مناسب هستند؟

با توجه به ویژگی‌هایی که در نسل 13 اینتل مشاهده می‌کنید طیف وسیعی از کاربران می‌توانند از این نوع لپ تاپ‌ها استفاده کنند. اینتل در نسل جدید خود از تعداد هسته‌های بالاتری استفاده کرده است که این موضوع عملکرد دستگاه را نسبت به نسل قبلی افزایش می‌دهد. سرعت کلاک لپ تاپ در نسل جدید افزایش پیدا کرده است که باعث افزایش سرعت اجرای برنامه‌ها می‌شود. شما با نسل جدید اینتل می‌توانید برنامه‌های سنگین مثل فتوشاپ را سریع تر روی لپ تاپتان باز کنید و کارهایتان را راحت تر و سریع تر انجام دهید.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که اینتل پس از رونمایی از پردازنده نسل 13 خود به آن اشاره کرد، ویژگی‌های گیمینگ این نسل بود. به دلیل ویژگی‌های پیشرفته‌ای که در این نسل قرار داده شده، تمام چیزی که گیمرهای حرفه‌ای به آن نیاز دارند در این پردازنده‌ها وجود دارد.

پشتیبانی از کارت‌های گرافیک حرفه‌ای، سرعت کلاک بسیار بالا، پشتیبانی از ماژول‌های حافظه DDR5 و قابلیت نمایش تصاویر با کیفیت 8K تنها بخشی از ویژگی‌هایی‌ست که لپ تاپ نسل 13 برای گیمرها به ارمغان آورده است.

جمع بندی

لپ تاپ‌های نسل 13 اینتل با ویژگی‌های قدرتمند به بازار عرضه شده است که برخی از این ویژگی‌ها را در لپ تاپ‌های فوق العاده‌ای که ذکر کردیم مشاهده کردید. یکی از مهم ترین آنها تعداد هسته‌های بیشتر نسل 13 اینتل نسبت به نسل‌های گذشته است که باعث انجام چندین کار می‌شود. ما به قدرتمندترین و باکیفیت ترین لپ تاپ‌های نسل 13 اینتل از برند ایسوس، ام اس آی و لنوو پرداختیم. همچنین شما قبل ازخرید نیازتان را از تهیه لپ تاپ مشخص کنید. اگر باز هم به نتیجه‌ای نرسیدید می‌توانید با کارشناسان باتجربه ما در آی تی هوم  تماس بگیرید تا راحت تر انتخاب کنید. آی تی هوم در کنار شماست برای بهترین انتخاب!

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!