top banner

گوشی‌های آیفون 14 تغییرات زیادی را برای سری آیفون اپل به همراه داشتند. مدل مینی آیفون که در چند سال گذشته به لاین‌آپ اضافه شده بود، حذف شد. در عوض جای آن را مدل آیفون پلاس گرفت که از صفحه نمایش بزرگتری نسبت به مدل استاندارد برخوردار است. با وجود عرضه آیفون 15، هنوز بسیاری از خریداران به آیفون 14 فکر می‌کنند. چرا که این گوشی‌ها هنوز هم گوشی‌های بسیار باکیفیتی هستند و قیمت پایین‌‌تری نسبت به آیفون 15 دارند. همچنین در کشور ایران قیمت این آیفون‌ها به دلیل عدم ریجستری حتی از آیفون 13 هم پایین‌تر است.

خانواده کامل آیفون 14 اپل که شامل آیفون 14، آیفون 14 پلاس، آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس می‌شود، در حال حاضر در دسترس قرار دارند. بزرگترین تغییر این آیفون‌ها نسبت به آیفون 13، دوربین‌های جدید، اضافه شدن مدل پلاس و طراحی یک شیار جدید در قسمت بالایی صفحه نمایش با نام Dynamic Island در مدل‌های پرو و پرو مکس است. همچنین سری 14، اولین سری آیفون بوده که در مدل‌های آمریکایی فاقد شیار سیمکارت فیزیکی می‌شود. در عوض شاهد استفاده از سیم‌کارت الکترونیکی یا eSIM در این مدل‌ها هستیم.

آیفون 14 پرو

در حالی که بسیاری از ویژگی‌ها در تمام مدل‌های iPhone 14 مشترک هستند، اما تفاوت‌هایی در زمینه مشخصات و قیمت در بین آیفون‌ها وجود دارد. در ادامه قصد داریم تا بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های این مدل‌ها، به شما کمک کنیم تا به صورت آگاهانه آیفون مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس در ادامه مقاله با آی تی هوم همراه باشید.

مشخصات مدل‌های iPhone 14

ویژگیiPhone 14iPhone 14 PlusiPhone 14 ProiPhone 14 Pro Max
قیمت$799$899$999$1,099
اندازه صفحه نمایش6.1 اینچ6.7 اینچ6.1 اینچ6.7 اینچ
نرخ نوسازی60Hz60Hz120Hz120Hz
CPUA15 BionicA15 BionicA16 BionicA16 Bionic
حافظه پایه128GB128GB128GB128GB
دوربین‌های عقب12MP اصلی، 12MP فوق عریض12MP اصلی، 12MP فوق عریض48MP اصلی، 12MP فوق عریض، 12MP تله فوتو48MP اصلی، 12MP فوق عریض، 12MP تله فوتو
دوربین جلو12MP12MP12MP12MP
پورت شارژLightningLightningLightningLightning
اندازه باتری (شایعه)نامشخص، 20 ساعت پخش ویدیو طبق ادعای اپلنامشخص، 26 ساعت پخش ویدیو طبق ادعای اپلنامشخص، 29 ساعت پخش ویدیو طبق ادعای اپلنامشخص، 29 ساعت پخش ویدیو طبق ادعای اپل
ابعاد147 x 72 x 7.80 میلی متر161 x 78 x 7.80 میلی متر147.5 x 71.5 x 7.85 میلی متر160.7 x 77.6 x 7.85 میلی متر
وزن172 گرم203 گرم206 گرم240 گرم
حسگر اثر انگشتندارد (Face ID)ندارد (Face ID)ندارد (Face ID)ندارد (Face ID)

مقایسه اندازه و صفحه نمایش سری آیفون 14

واضح‌ترین تفاوت بین مدل‌های مختلف آیفون، ظاهر آن‌ها است. ظاهر این گوشی‌ها هم با اندازه آن‌ها آغاز می‌شود. آیفون 14 به طور کلی در دو اندازه مختلف موجود است. مدل‌های معمولی و پرو کوچک‌تر و مدل‌های پلاس و پرو مکس بزرگتر هستند.

علی‌رغم این مسئله، صفحه نمایش هر آیفون رزولوشن (تعداد پیکسل در صفحه) متفاوتی دارد. هر آیفون در ارتفاع، عرض و وزن هم با دیگری فرق دارد. علاوه بر این مدل‌های پرو و پرو مکس به خاطر نرخ نوسازی 120 هرتزی، تجربه بصری روان‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. با این وجود پنل نمایشگر تمام آیفون‌های 14 از نوع OLED است که رنگ‌های زنده‌تری را به کاربر ارائه می‌دهد.

iPhone 14

مدل‌های پرو و پرو مکس از AOD یا Always-on-Display هم بهره می‌برند. این حالت به شما اجازه می‌دهد تا صفحه نمایش خود را در حالت قفل هم دائما روشن نگه دارید و اطلاعات مهم مثل اعلان‌ها را ببینید. در این حالت باتری بسیار کمی مصرف می‌شود و شما می‌توانید بدون استفاده زیاد از شارژ باتری خود، دائما به‌روز بمانید.

هر چهار مدل آیفون 14 در جلو از یک حفاظ سرامیکی با مقاومت در مقابل ترک‌خوردگی و خط‌وخش استفاده می‌کند. بدنه مدل‌های معمولی و پلاس از نوع آلومینیوم بسیار باکیفیت است، در حالی که مدل‌های پرو از جنس فلز ضدزنگ هستند.

در نهایت باید گفت که در قسمت بالایی صفحه نمایش، شیاری جدید به نام Dynamic Island در آیفون 14 پرو و پرو مکس دیده می‌شود. در ادامه بیشتر در مورد Dynamic Island صحبت می‌کنیم. اما به طور کلی باید گفت که این طراحی جدید مقدار بیشتری از صفحه نمایش را در اختیار شما قرار می‌دهد.

حافظه iPhone 14

با پیشرفته‌تر شدن آیفون‌ها، فایل‌ها و برنامه‌هایی که روی آن‌ها نصب می‌کنیم هم بزرگتر می‌شوند. این یعنی شما اگر می‌خواهید تمام ویدیوها، عکس‌ها و برنامه‌های خود را ذخیره کنید، به مقدار خوبی حافظه داخلی نیاز داشته باشید. همچنین باید به هنگام خرید آیفون به این نکته توجه داشته باشید که توانایی ارتقای حافظه داخلی آن پس از خرید را نخواهید داشت. پس به هنگام خرید به این نکته حسابی توجه کنید.

آیفون 14 و آیفون 14 پلاس

تمام مدل‌های آیفون 14 شامل گزینه‌های 128، 256 و 512 گیگابایت در زمینه حافظه می‌شوند. این گزینه‌ها، خصوصا 256 گیگابایت و بیشتر، برای اکثر کاربران کافی هستند. اما مدل‌های پرو و پرو مکس با حافظه داخلی 1 ترابایت هم در دسترس هستند که دو برابر 512 گیگابایت است.

مقایسه دوربین‌های سری آیفون 14

برای سال‌ها، تعداد دوربین‌های آیفون چیزی است که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. صرفا دوربین‌ها را بشمارید و متوجه خواهید شد که با چه مدلی سروکار داریم. مدل‌های معمولی و پلاس دو دوربین پشتی و مدل‌های پرو و پرو مکس سه دوربین پشتی دارند.

اما تفاوت دوربین‌‎های آیفون 14 بیشتر از این حرف‌ها است. آیفون 14 و 14 پلاس از یک دوربین اصلی و فوق عریض 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کنند. در حالی که دوربین اصلی پرو و پرو مکس 48 مگاپیکسلی است. مدل‌های پرو و پرو مکس از یک لنز تله‌فوتو اضافه با قابلیت زوم داخلی 3 برابر و زوم بیرونی 2 برابر هم برخوردار هستند.

به زبان دیگر، آیفون‌های پرو و پرو مکس می‌توانند بدون کاهش کیفیت تصویر مقدار بسیار بیشتری زوم بیرونی یا درونی داشته باشند. این مسئله باعث شده تا عکاسی دوربرد یا ماکرو بسیار آسان‌تر باشد. این مهم در ترکیب با برخی تفاوت‌های سخت‌افزاری و چیپ قوی‌تر A16 مدل‌های پرو و پرو مکس، به این معنا است که این دو مدل باید انتخاب اول کسانی باشد که به عکاسی علاقه‌مند هستند.

دوربین آیفون 14 پرو

البته باید گفت که دوربین‌های آیفون 14 و 14 پلاس از آیفون 13 قدیمی بهتر بوده و به خوبی آیفون 13 پرو هستند (منهای لنز تله‌فوتو). هر چهار آیفون 14 از یک دوربین سلفی ارتقایافته با فوکوس خودکار بهره می‌برند که می‌تواند به صورت همزمان از چندین سوژه در فواصل مختلف عکس بگیرد.

مقایسه عمر باتری و شارژدهی آیفون 14

هر مدل آیفون 14 عمر باتری متفاوتی دارد. اما اوضاع ممکن است آن طوری که شما فکر می‌کنید نباشد. به گفته اپل، آیفون 14 ضعیف‌ترین باتری را در میان هر چهار گوشی دارد. پس از آن هم آیفون 14 پرو، آیفون 14 پلاس و آیفون 14 پرو مکس را داریم. به عبارتی آیفون‌های بزرگتر عمر باتری بیشتری دارند.

در حالت پخش ویدیو دائم، آیفون 14 بیست ساعت، آیفون 14 پرو بیست و سه ساعت، آیفون 14 پلاس بیست و شش ساعت و آیفون 14 پرو مکس بیست و نه ساعت دوام می‌آورند. این یعنی تحت شرایط عادی و استفاده روزمره، این سری از آیفون حتی باید بیشتر از اعداد داده شده دوام بیاورد. تمام مدل‌ها از شارژ بی‌سیم، شارژ MagSafe و Fast Charging با آداپتور 20 واتی پشتیبانی می‌کنند.

عمر باتری گوشی آیفون

مقایسه سایر ویژگی‌های کلیدی

اکثر ویژگی‌های جدید این سری نسبت به سری آیفون 13، امکان برقراری تماس‌های اضطراری ماهواره‌ای، تشخیص تصادف خودرو و یک حالت فیلمبرداری Action که حرکات دوربین را ثابت نگه می‌دارد، در تمام مدل‌ها موجود هستند. اما یک سری ویژگی هستند که تنها دارندگان مدل‌های پرو و پرو مکس به آن‌ها دسترسی خواهند داشت.

اول از همه باید گفت که یک اسکنر LiDAR در دوربین‌های مدل‌های پرو و پرو مکس قرار گرفته است. LiDAR به نوعی شبیه به رادار عمل می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا مدل‌های بسیار دقیقی از هر چیزی را صرفا با نشانه گرفتن دوربین‌تان به سمت آن بسازید. این ویژگی برای برنامه‌های واقعیت افزوده عالی بوده و به شما اجازه می‌دهد تا اشیای مجازی را در اتاق و پیرامون واقعی خود قرار دهید.

دیگر ویژگی اضافه پرو و پرو مکس باز هم به دوربین آن‌ها بازمی‌گردد. هر دوی این مدل‌ها توانایی ضبط ویدیو با فرمت اختصاصی خود اپل یعنی ProRes را دارند. اگر نمی‌دانید ProRes چیست، احتمالا به آن نیاز نخواهید داشت. این ویژگی صرفا به درد فیلمسازانی می‌خورد که از محصولات اپل برای تدوین فیلم‌های خود استفاده می‌کنند.

تمام این‌ها به لطف چیپ A16 Bionic موجود در مدل‌های پرو و پرو مکس است. این چیپ مسئول اجرای تقریبا تمام بخش‌های آیفون، از نمایش تصاویر تا اجرای برنامه‌ها است. تا پیش از عرضه آیفون 15، چیپ A16 Bionic قدرتمندترین چیپ موجود در تاریخ آیفون بود. برای مقایسه باید گفت که آیفون 14 و 14 پلاس از چیپ قدیمی‌تر A15 استفاده می‌کنند که هنوز هم قدرتمند، اما کمی کندتر است.

ویژگی‌های آیفون 14 پرو نسبت به معمولی

در نهایت هم باید به Dynamic Island اشاره کرد که تنها در مدل‌های پرو و پرو مکس یافت می‌شود. Dynamic Island یک شیار کوچک و به شکل قرص در بالای صفحه نمایش بوده که دوربین سلفی و اسکنر Face ID را در خود جا داده است. برخلاف شیار معمولی بدنامی که در آیفون 14 و 14 پلاس و همچنین چند سری قبلی آیفون دیده می‌شود، Dynamic Island یک فضای مشکی خالی نیست و توسط پیکسل‌های واقعی احاطه شده است.

کار Dynamic Island صرفا جا دادن دوربین سلفی در خود نیست. بسته به برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، Dynamic Island می‌توانید کاربردهای بسیار بیشتری هم داشته باشد. این بخش از صفحه نمایش گوشی با کوچک و بزرگ شدن اطلاعات کاربردی زیادی را به شما نشان می‌دهد. حتی مواقعی که در حال استفاده از یک برنامه هستید هم می‌توانید به کمک Dynamic Island اطلاعاتی را از برنامه‌های دیگر دریافت کنید.

جمع‌بندی

هر کدام از مدل‌های آیفون 14 مزایای خود را دارند. اما در سری 14، تفاوت بین مدل‌های مختلف اساسا کوچک هستند. فارغ از برخورداری Dynamic Island در دو مدل پرو، تفاوت زیادی بین این دو برای کاربران عادی وجود ندارد. این یعنی اکثر کاربران باید به سراغ آیفون 14 یا آیفون 14 پلاس بروند. این دو گوشی برای امور روزمره بیش از حد کافی قدرتمند هستند، می‌توانند تصاویر و ویدیوهای زیبایی را ثبت کنند و عمر باتری خوبی هم دارند.

اگر از آیفون خود بیشتر کار می‌کشید و از آن به عنوان دستگاه اصلی کاری یا گیمینگ خود استفاده می‌کنید، می‌‌توانید به سراغ مدل پرو و چیپ قوی‌تر A16 بروید. توصیه آیفون 14 پرو مکس به اکثر افراد کار دشواری است. این مدل 100 دلار گران‌تر از آیفون 14 پرو بوده و به جز صفحه نمایشی بزرگتر، هیچ مزیت و برتری خاصی ندارد.

تصویر نویسنده مطلب
آرش بوالحسنی

من یک نویسنده در حوزه فناوری هستم، اما داستان من داستان جامعه‌ای از علاقه‌مندان به دنیای دیجیتال و تکنولوژی است. با زبانی ساده و دوستانه، تازه‌ترین اخبار، ترفندها، و ایده‌های فناوری رو با شما به اشتراک می‌ذارم. می‌خوام دنیای پیچیده فناوری رو براتون باز کنم تا با هم یک سفر دیجیتالی شیرین رو تجربه کنیم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!