top banner

لپ تاپ‌هایی مثل مک بوک پرو 13 اینچ (2022) برای گیمرها طراحی نشده‌اند. در حالی که لپ تاپ های اپل در گذشته قادر به اجرای بازی‌های ویدیویی بوده‌اند، گیمینگ هیچ‌گاه یکی از اولویت‌های اصلی اپل یا حتی کسانی که مک بوک می‌خرند نبوده است. اما این به این معنا نیست که نمی‌توانید از مک بوک برای بازی استفاده کنید. حرکت اپل به سمت سیلیکون‌های سری M شرایط را کمی پیچیده کرده است. همچنین با مرسوم‌تر شدن سرویس‌های گیمینگ ابری، گیمینگ روی مک بوک با روش‌های جدیدتری هم میسر شده است.

نباید فراموش کرد که بسیاری از افراد، گیمرهای حرفه‌ای نیستند و صرفا در اوقات فراغت خود به صورت جسته و گریخته به گیمینگ می‌پردازند. لپ تاپی مثل مک بوک پرو M3 Max می‌تواند به آسانی نیاز این دسته از کاربران را نیز برطرف کند. همچنین به نظر می‌رسد که اپل قصد دارد تا در آینده به صورت جدی‌تر به بازی روی مک بوک فکر کند. پس آینده گیمینگ با مک بوک روشن به نظر می‌رسد. با این اوصاف آیا مک بوک پرو برای گیمینگ مناسب است؟ در ادامه به صورت گسترده‌تر به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

مک بوک پرو برای گیمینگ

آیا سخت‌افزار مک بوک پرو برای گیمینگ مناسب است؟

به طور کلی باید گفت که کامپیوترها و لپ تاپ‌های مک هیچوقت گزینه مناسبی برای گیمینگ نبوده‌اند. این مهم به این خاطر است که اپل، بازی‌های ویدیویی را چه از نظر نرم‌افزاری و چه از نظر سخت‌افزاری جدی نگرفته است. تا همین چند وقت پیش، قوی‌ترین مک بوک اپل هم قدرت سخت‌افزاری کافی برای اجرای بازی‌های سنگین امروزی را نداشت. چیپ M3 Max اوضاع را تغییر می‌دهد. با یک GPU چهل هسته‌ای، این چیپ واقعا کارهای بسیار تحسین‌کننده‌ای می‌تواند در زمینه گرافیک انجام دهد. این چیپ آن قدر سریع است که در برخی بنچ‌مارک‌های گرافیکی، حتی از چیپ M2 Ultra با 76 هسته گرافیکی هم بهتر عمل می‌کند.

دقیقا مشخص نیست که M3 Max در مقایسه با کارت گرافیک‌های مجزای AMD و انویدیا چگونه عمل می‌کند. در برنامه‌های خلاقانه‌ای مثل Adobe Premiere Pro، این چیپ سریع‌تر از بهترین پردازنده اینتل و RTX 4090 است. اما این عملکرد دقیقا به عملکرد مشابه در گیمینگ ختم نمی‌شود. به نظر می‌رسد که با عملکردی مشابه با کارت گرافیک لپ تاپی RTX 4070 طرف باشیم که GPU توانمندی در زمینه گیمینگ با رزولوشن 1440p است.

بازی روی مک بوک

علاوه بر قدرت سخت‌افزاری خام، مک بوک پرو دو مزیت دیگر نسبت به یک لپ تاپ گیمینگ ویندوزی دارد. این لپ تاپ به طرز قابل توجه‌ای ساکت‌تر و خنک‌تر است یک لپ تاپ گیمینگ است. فن‌های مک بوک پرو هرگز صدایی مشابه با صدای موتور یک جت را از خود تولید نمی‌کنند. دوما عمر باتری مک بوک‌ها خیلی بیشتر از یک لپ تاپ گیمینگ است و شما می‌توانید برای مدتی طولانی‌تر از بازی‌های خود بدون نیاز به شارژر لذت ببرید. به این مجموعه یک صفحه HDR خیره‌کننده و اسپیکرهای بسیار باکیفیت را هم اضافه کنید تا متوجه شوید با چه لپ تاپ بازی و فیلم فوق‌العاده‌ای طرف هستیم.

کمبود بازی روی مک بوک

البته برای اینکه چنین پیشرفت‌هایی در فناوری و سخت‌افزار، منجر به عرضه متداوم بازی روی یک پلتفرم شود، کمی زمان می‌برد. به همین سبب تعداد بازی‌های بزرگی که برای macOS عرضه می‌شوند نسبت به ویندوز بسیار کم است. چند بازی جدید و بسیار باکیفیت مثل Baldur’s Gate 3 و Lies of P اخیرا برای macOS عرضه شده‌اند. همچنین بازی‌های کلاسیکی مثل Diablo 3 و Starcraft 2 روی این سیستم عامل موجود هستند. اما اگر به دنبال جدیدترین بازی‌های بزرگ مثل Cyberpunk 2077، Assassin’s Creed Mirage یا Diablo 4 هستید، خبری از آن‌ها روی مک نیست. شوترهای اول شخص بزرگترین نقطه ضعف اکوسیستم اپل در حال حاضر هستند.

گیمینگ روی مک بوک

یکی از بهترین گزینه‌ها برای یافتن بازی‌های پشتیبانی‌شده توسط اپل، Mac App Store و بخش Apple Arcade آن است. Apple Arcade یک سرویس اشتراکی با تعدادی بازی برای مک بوک است که به آسانی اجرا می‌شوند. همچنین توسعه‌دهندگان iOS هم می‌توانند بازی‌های خود را برای سیلیکون اپل پورت کنند. پس تعدادی بازی سبک هم در Apple Arcade پیدا می‌شود.

عرضه سیستم عامل macOS Ventura در پایان سال 2022، با عرضه فریم‌ورک Metal 3 برای سیلیکون اپل هم همراه بود. فریم‌ورک Metal به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا دسترسی نزدیک‌تری به GPU لپ تاپ‌های اپل داشته باشند. Metal 3 هم در زمینه گرافیک پیشرفت قابل توجه‌ای را برای سیلیکون اپل به ارمغان آورد. این مسئله به عناوین بزرگ و معروفی مثل Resident Evil Village ،GRID Legends و No Man’s Sky اجازه داده تا به Mac App Store بیایند.

بازی با مک بوک به کمک سرویس‌های ابری

زیبایی سرویس‌های ابری این است که مشخصات سخت‌افزاری کامپیوتر شما اهمیتی ندارد. اگر سیستم شما بتواند استریم دریافتی را رمزگشایی کند، شما قادر خواهید بود تا بازی‌ها را به صورت ابری تجربه کنید. مک بوک پرو و سیستم عامل macOS به تمام سرویس‌های استریم بازی بزرگ و مجموعه عظیم بازی‌های آن‌ها دسترسی دارد.

مک بوک برای بازی

سرویس Nvidia GeForce Now یک برنامه نیتیو با پشتیبانی از سیلیکون اپل را برای macOS عرضه کرده است. برای گیمرهایی که بازی‌های زیادی را روی استیم خود دارند، این بهترین روش برای تجربه این بازی‌ها روی مک بوک است. پیش از این Google Stadia هم یک گزینه محبوب برای استریم بازی بود، اما آن سرویس حالا تعطیل شده است. با این اوصاف تنها گزینه معروف دیگر Xbox Cloud Gaming است و برای دسترسی به این سرویس تنها به یک مرورگر نیاز دارید. این سرویس ایکس باکس هم از Safari روی macOS پشتیبانی می‌کند.

البته باید توجه داشت که یکی از مشکلات اصلی استریم بازی در کشور ایران، عدم دسترسی به اینترنت پایدار و پرسرعت است. برای کلود گیمینگ یا بازی ابری، به یک اینترنت پرسرعت نیاز خواهید داشت و همه از این امکان بهره‌مند نیستند.

جمع‌بندی

در نهایت باید گفت که اگر گیمینگ از اهمیت بالایی برای شما برخوردار است، نباید یک مک بوک را به عنوان لپ تاپ اصلی خود انتخاب کنید. با این وجود اگر به دنبال یک مک بوک برای انجام کارهای حرفه‌ای و خلاقانه هستید، می‌توانید به گیمینگ روی مک بوک به عنوان یک فعالیت جانبی نگاه کنید.

بازی با مک بوک

در حال حاضر بازی روی مک بوک بهتر و آسان‌تر از همیشه است. اما هنوز راه زیادی مانده تا پلتفرم اپل در این زمینه به کارآمدی ویندوز برسد. گیمرهای حرفه‌ای تا زمان فرا رسیدن تعداد زیادی بازی روز و بزرگ به macOS، هرگز به این پلتفرم به عنوان مقصد اول خود نگاه نمی‌کنند. اما آینده برای پلتفرم اپل روشن به نظر می‌رسد.

تصویر نویسنده مطلب
آرش بوالحسنی

من یک نویسنده در حوزه فناوری هستم، اما داستان من داستان جامعه‌ای از علاقه‌مندان به دنیای دیجیتال و تکنولوژی است. با زبانی ساده و دوستانه، تازه‌ترین اخبار، ترفندها، و ایده‌های فناوری رو با شما به اشتراک می‌ذارم. می‌خوام دنیای پیچیده فناوری رو براتون باز کنم تا با هم یک سفر دیجیتالی شیرین رو تجربه کنیم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!