top banner

جدیدترین لپ تاپ اپل یعنی مک بوک پرو M3 طیف وسیع‌تری از چیپ‌های قابل انتخاب، قیمت کمتر و یک رنگ مشکی تازه را به طرفداران این شرکت ادامه می‌دهد. علاوه بر این، به لطف چیپ M3، حالا عملکرد از همیشه سریع‌تر و عمر باتری از همیشه بالاتر است. مدل پایه لپ تاپ اپل حالا با قیمت 1699 پوند عرضه می‌شود که کم نیست، اما 450 یورو ارزان‌تر از مک بوک پرو 14 اینچ M2 است. به همین سبب حالا افراد بسیاری قادر به خرید مک بوک پرو 14 اینچ خواهند بود.

بدنه خارجی لپ تاپ ترکیبی فوق‌العاده زیبا از مک بوک‌های رترو و مدرن پیشین است. همچنین جنس این بدنه تماما از آلومینیوم بوده و کیفیت ساخت آن در حد قیمتش است. پورت‌های مک بوک پرو M3 تفاوتی نسبت به مک بوک پرو M2 نداشته‌اند. این یعنی هنوز هم شاهد حضور پورت‌های کاربردی HDMI و کارت‌خوان SD هستیم.

صفحه نمایش این مک بوک هم هنوز یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در بازار لپ تاپ است؛ شارپ، روان و فوق‌العاده روشن به هنگام کار کردن یا تماشای محتوای HDR. البته روشنایی مک بوک پرو جدید نسبت به مدل سال گذشته 20 درصد بیشتر است و این تفاوت به هنگام کار کردن با لپ تاپ زیر تابش مستقیم نور آفتاب به چشم می‌آید.

مک بوک پرو M3

یکی از المان‌های جدید مک بوک پرو 2023، رنگی جدید به نام Space Black یا مشکی فضایی است. البته این رنگ بیشتر شبیه به یک خاکستری بسیار تیره است. اما با توجه به اینکه بدنه لپ تاپ از جنس آلومینیوم آبکاری شده است، احتمالا بیشتر از این نمی‌توان به رنگ مشکی نزدیک شد. البته این رنگ جدید هم تنها مختص به مدل‌های M3 Max و M3 Pro است.

مشخصات مک بوک پرو M3

  • صفحه نمایش: 14.2in mini-LED (3024×1964; 254 ppi) ProMotion (120Hz)
  • پردازنده: چیپ اپل M3 Pro ،M3 یا M3 Max
  • رم: 8 تا 128 گیگابایت
  • فضای ذخیره‌سازی: 512 گیگابایت تا 8 ترابایت
  • سیستم عامل: macOS 14.1 Sonoma
  • دوربین: 1080p FaceTime HD
  • درگاه‌های ارتباطی: Wi-Fi 6E, Bluetooth 5.3, 2/3x USB/Thunderbolt, HDMI 2.1, SD card, 3.5 mm
  • وزن: 1.55 تا 1.62 کیلوگرم

انتخاب بین چیپ M3 Pro ،M3 یا M3 Max

طبیعتا بزرگترین ارتقای مک بوک پرو M3، همان‌طور که از نامش پیداست، خانواده جدید چیپ‌های اپل یعنی M3 است. این چیپ‌ها هنوز هم یک نوآوری بزرگ در زمینه تولید پردازنده‌هایی براساس معماری ARM محسوب می‌شوند و هنوز هیچ شرکت سازنده لپ تاپ دیگری در این زمینه نتوانسته به اپل برسد. چیپ‌های M3 علاوه بر افزایش عملکرد و قدرت، مصرف باتری و تولید گرما را کاهش می‌دهند.

خرید مک بوک پرو

مک بوک پرو 14 اینچ جدید در مدل پایه از یک چیپ M3 استفاده می‌کند. برای عملکرد بهتر هم می‌توانید به سراغ مدل‌هایی با چیپ‌های M3 Pro و M3 Max بروید. چیپ M3 حدود 20 درصد سریع‌تر از چیپ M2 و 40 درصد سریع‌تر از چیپ M1 اصلی است. مدل پایه مک بوک پرو M3 توانایی دادن تصویر خروجی به یک مانیتور را دارد و تنها شامل 8 گیگابایت رم می‌شود. 8 گیگابایت رم در سال 2024 خیلی آینده‌نگرانه نیست و توصیه می‌شود که مدلی را انتخاب کنید که حداقل از 16 گیگابایت رم برخوردار باشد.

آن‌هایی که به قدرت بیشتر، پورت‌های اضافه و چند مانیتور خارجی نیاز دارند، می‌توانند به سراغ چیپ M3 Pro بروند. چیپ M3 Pro به آسانی از پس کارهای سنگین برمی‌آید و احتمالا بهترین انتخاب برای کسانی است که می‌خواهند از مک بوک خود برای کار استفاده کنند. چیپ M3 Max در راس این چرخه قرار گرفته و عملکرد خیره‌کننده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما این چیپ برای اکثر کاربران بیش از حد قدرتمند بوده و بیشتر به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند از یک ایستگاه کار قابل حمل برخوردار شوند.

مقایسه مک بوک پرو M3 با لپ تاپ‌های ویندوزی

تمام چیپ‌های M3 اپل به آسانی و حداقل به اندازه پردازنده‌های اینتل معادل خود قدرتمند هستند. همچنین نسبت به مک بوک‌های 3 الی 5 سال پیش، شاهد افزایش چشمگیری در زمینه سرعت و عملکرد هستیم. اما بزرگترین مزیت اپل نسبت به لپ تاپ‌های ویندوزی، بهینه بودن این چیپ‌ها است. این بهینگی به مک بوک پرو اجازه داده تا نسبت به رقبا عمر باتری دو برابری داشته باشد و بدون اتصال به شارژر هم عملکرد قوی خود را حفظ کند.

مک بوک پرو 14 اینچ

حتی قوی‌ترین مک بوک پرو مجهز به M3 Max توانایی شارژدهی تا 16 ساعت برای استفاده ترکیبی را دارد. این رقم تقریبا یک ساعت بیشتر از مدل سال گذشته M2 Max و تقریبا دو برابر اکثر رقبای ویندوزی است. مدل‌های M3 دوامی حدود 20 ساعت دارند و مدل‌های M3 Pro هم جایی در این بین قرار می‌گیرند.

البته وقتی از لپ تاپ برای کارهای سنگین‌تر استفاده می‌کنید، عمر باتری کمی کاهش پیدا می‌کند. اما هنوز هم می‌توانید انتظار 12 ساعت عمر باتری در تدوین ویدیو و عکس را داشته باشید. شارژ کامل باتری با استفاده از آداپتور 96 واتی همراه لپ تاپ، حدود 90 دقیقه طول می‌کشد. باتری مک بوک پرو M3 در 30 دقیقه هم 50 درصد شارژ می‌شود.

جمع‌بندی

امسال شاهد گزینه‌های بسیار زیادی برای علاقه‌مندان به خرید مک بوک پرو هستیم. کاهش قیمت مدل پایه مک بوک پرو بدون شک یک تغییر مثبت است. اما مدل پایه مک بوک پرو M3 خیلی مناسب حرفه‌‌ای‌ها نیست و مک بوک ایر را به کاربران روزمره بیشتر توصیه می‌کنیم. اما قضیه برای مدل‌های M3 Max و M3 Pro متفاوت است. بار دیگر شاهد ترکیب بی‌نظیری از قدرت و بهینگی در یک لپ تاپ هستیم که در حال حاضر تنها اپل توانایی رسیدن به آن را دارد.

بررسی مک بوک پرو M3

اندازه 14 اینچی صفحه نمایش به نظر ما هنوز هم برای یک لپ تاپ مدرن ایده‌آل است. یک نمایشگر خیره‌کننده در زنده کردن این صفحه نمایش هم نقش داشته است. مک بوک پرو لپ تاپ ارزانی نیست، اما اگر به سیستم عامل ویندوز نیازی ندارید، با یکی از بهترین لپ تاپ‌های موجود در بازار طرف هستید.

نقاط قوت

  • چیپ M3 فوق‌العاده سریع و قدرتمند
  • عمر باتری بسیار بالا
  • صفحه نمایش معرکه mini-LED با ProMotion
  • درگاه‌های ارتباطی زیاد
  • بلندگوهای فوق‌العاده
  • کیبورد و ترک‌پد عالی
  • رنگ مشکی جدید

نقاط ضعف

  • عدم وجود پورت USB-A
  • عدم وجود Face ID
  • عدم توانایی ارتقای رم و SSD پس از خرید
تصویر نویسنده مطلب
آرش بوالحسنی

من یک نویسنده در حوزه فناوری هستم، اما داستان من داستان جامعه‌ای از علاقه‌مندان به دنیای دیجیتال و تکنولوژی است. با زبانی ساده و دوستانه، تازه‌ترین اخبار، ترفندها، و ایده‌های فناوری رو با شما به اشتراک می‌ذارم. می‌خوام دنیای پیچیده فناوری رو براتون باز کنم تا با هم یک سفر دیجیتالی شیرین رو تجربه کنیم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!