top banner

کند شدن ویندوز در گذر زمان امری عادی است و کاربران کامپیوتر هم با این مسئله کنار آمده‌اند. اما باید بدانید که راه‌های زیادی برای افزایش سرعت ویندوز وجود دارد که می‌توانید جان تازه‌ای را به کامپیوتر خود ببخشد. در ادامه به بررسی این مورد پرداخته‌ایم. پس برای داشتن اطلاعات در مورد بهترین نرم افزار افزایش سرعت ویندوز با ما همراه باشید.

افزایش سرعت ویندوز با کمک نرم افزار؛راهکاری ساده

سیستم عامل ویندوز شامل ابزارهای زیادی می‌شود که به بهینه‌سازی سیستم شما کمک می‌کنند. همچنین روش‌های دستی زیادی برای پاک کردن فایل‌های اضافه و سرعت بخشیدن به کامپیوتر وجود دارد. اما تمام این روش‌ها زمان‌گیر هستند. اگر می‌خواهید همه چیز را برای خود ساده‌تر کنید، نرم‌افزارهای سوم-شخص بهترین راهکار برای شما هستند. نرم‌افزارهایی که با پاک کردن فایل‌های اضافه و تمیز کردن فضای کامپیوتر، به افزایش سرعت ویندوز کمک می‌کنند.

بهترین نرم‌افزارهای افزایش سرعت ویندوز کدام هستند؟

نرم‌افزارهای زیادی در زمینه بهینه‌سازی عملکرد ویندوز وجود دارند. به همین سبب طبیعی است که ندانید باید از کدام یک استفاده کنید. کدام یک از این نرم‌افزارها واقعا کار شما را راه می‌اندازند؟ آیا نرم‌افزارهای رایگان به خوبی نرم‌افزارهای پولی هستند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا 5 تا از بهترین نرم‌افزارهای رایگان برای “افزایش سرعت ویندوز” را به شما معرفی کنیم.

1. IObit Advanced SystemCare

نرم‌افزار IObit Advanced SystemCare رویکرد دوشاخه‌ای دارد و علاوه بر فایل‌های اضافه ویندوز، تهدیدهای امنیتی را هم هدف می‌گیرد. نسخه رایگان این نرم‌افزار یک سری ابزار پایه و کاربردی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از جمله این ابزارها می‌توان به اسکن سریع سیستم، محافظت در مقابل هک تنها با یک کلیک و زیر نظر گرفتن عملکرد سیستم اشاره کرد. با ارتقا به اشتراک Pro یا Ultimate این نرم‌افزار، به طیف وسیعی از ابزار بیشتر در زمینه بهبود عملکرد سیستم و امنیت دسترسی خواهید داشت.

نرم‌افزار افزایش سرعت ویندوز IObit Advanced SystemCare

برخی از ابزارهای IObit Advanced SystemCare تاثیر چندانی روی عملکرد سیستم شما ندارند. اما اسکن‌های عمیق آن پتانسیل بهینه‌سازی قابل توجه کامپیوتر و بهبود چشمگیر عملکرد آن را دارند.

2. Ashampoo WinOptimizer

نرم‌افزار Ashampoo WinOptimizer (که مثل یک شامپو ویندوز شما را تمیز می‌کند!) یکی از بهترین نرم‌افزارهای رایگان برای افزایش سرعت ویندوز است. اگر پیش از این از نرم‌افزارهای این‌چنینی استفاده نکرده‌اید، Ashampoo WinOptimizer یک گزینه عالی برای شروع است.

Ashampoo WinOptimizer

با کلیک روی Start Search، این نرم‌افزار درایوهای شما را برای مشکلات احتمالی جست‌و‌جو می‌کند. سپس نتایج جست‌و‌جو به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ Clean up (فایل‌های اضافه)، Optimize (تنظیمات اینترنت) و Protect (تاریخچه). شما می‌توانید تمام این مشکلات را با یک کلیک ساده رفع کنید یا وارد جزئیات بیشتر آن‌ها شوید.

به جرات می‌توان گفت که Ashampoo WinOptimizer در این زمینه واقعا می‌درخشد. به جای ارائه فهرستی طولانی از فایل‌های متفرقه، این نرم‌افزار خیلی ساده همه چیز را دسته‌بندی کرده و به شما توضیحات مختصری را در مورد آن‌ها ارائه می‌دهد. رابط کاربری Ashampoo WinOptimizer با در نظر داشتن راحتی کاربر طراحی شده و این موضوع کاملا به چشم می‌خورد.

3. lolo System Mechanic

چه به سراغ نسخه رایگان یا پولی lolo بروید، این یکی از بهترین نرم‌افزارهای پاک‌سازی ویندوز و افزایش سرعت آن است. System Mechanic دو نوع اسکن متفاوت را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ Quick و Deep. اسکن Quick یا سریع به سراغ معمول‌ترین مشکلات مثل فایل‌های موقت و تاریخچه مرورگر می‌رود. در حالی که اسکن Deep یا عمیق چند دقیقه به طول می‌انجامد و ممکن است نتایج بیشتری را پیدا کند.

lolo System Mechanic

کلیک کردن روی لینک Details اطلاعات زیادی را در مورد مشکلات پیدا شده در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید آگاهانه در مورد حذف فایل‌ها تصمیمی بگیرید. البته رابط کاربری System Mechanic به سرراستی Ashampoo WinOptimizer نیست. اگر به دنبال روشی برای افزایش امنیت ویندوز هستید، مقاله‌ی روش‌های افزایش امنیت ویندوز را از دست ندهید.

4. Piriform CCleaner

برنامه Piriform CCleaner به شدت دقیق و با جزئیات عمل می‌کند. این نرم‌افزار وجب به وجب هارد درایو یا SSD شما را برای یافتن مشکلات احتمالی اسکن می‌کند. نتایج جست‌و‌جو در دسته‌بندی‌های منطقی مثل فایل‌های موقت مربوط به مرورگر یا ویندوز قرار می‌گیرند. هر فایلی هم که ممکن است ضروری باشد به صورت خودکار انتخاب نمی‌شود.

افزایش سرعت ویندوز با Piriform CCleaner

CCleaner توضیحی را در مورد تمام انواع فایل‌ها پیش از پاک کردن آن‌ها ارائه نمی‌دهد. اما اگر فایل مشخصی را انتخاب کنید، در برگه Advanced می‌توانید ببینید که حذف این فایل می‌تواند چه ضرری داشته باشد. البته توضیحات CCleaner کمی تخصصی هستند و برای استفاده از این برنامه بهتر است کمی اطلاعات نرم‌افزاری داشته باشید.

وقتی Piriform CCleaner را نصب می‌کند، به شما پیشنهاد می‌شود تا برنامه Avast Free Antivirus را هم دانلود و نصب کنید. Avast یکی از بهترین نرم‌افزارهای آنتی ویروس رایگان موجود است. اما اگر علاقه‌ای به نصب این برنامه ندارید، از برداشتن تیک آن مطمئن شوید.

5. Glary Utilities

هر دو نسخه رایگان و پریمیوم Glary Utilities این وعده را می‌دهند که سرعت سیستم شما تا 8 برابر افزایش پیدا کند. یکی از جذابیت‌های اصلی این برنامه، پاک‌سازی با تنها یک کلیک است. اما شاهد ویژگی‌های اضافه‌ای مثل تحلیلگر فضای دیسک و مدیریت پروسه‌ها هم هستیم. Glary Utilities تخمینی از زمان بوت PC شما را هم ارائه می‌دهد. علاوه بر این، شاهد آپدیت خودکار در نسخه رایگان هستیم.

Gary Utilities

گزینه تعمیر با یک کلیک این برنامه سیستم شما را برای مشکلات معمول اسکن می‌کند. برخی از توضیحات و نام‌های این برنامه عجیب هستند. برای مثال ابزار پاک‌سازی تاریخچه آن Tracks Eraser نام دارد. عبارت عجیبی که در هیچ برنامه دیگری به جز Glary Utilities دیده نمی‌شود. اگر Glary Utilities مشکلی را پیدا کند، می‌توانید برای جزئیات بیشتر روی Show details کلیک کنید.

در زمینه نتایج اسکن، دوست داشتیم که شاهد توضیحات بیشتری از سوی Glary Utilities می‌بودیم. این برنامه به شما نام فایل و محل ذخیره آن را نشان می‌دهد. اما بهتر بود که با ماهیت مشکل یک فایل روبه‌رو می‌شدیم تا بهتر می‌توانستیم در مورد پاک کردن یا حفظ آن تصمیم بگیریم.

جمع‌بندی

اگر کامپیوتر شما کند شده، شاید زمان آن رسیده تا یکی از این نرم‌افزارها را دانلود کنید. نرم‌افزارهای افزایش سرعت ویندوز کاری می‌کنند تا سیستم شما با حداکثر سلامت و بهینگی به عملکرد خود ادامه دهد. از همه بهتر این است که تمام این نرم‌افزارها رایگان هستند.

منبع: TechRadar

تصویر نویسنده مطلب
آرش بوالحسنی

من یک نویسنده در حوزه فناوری هستم، اما داستان من داستان جامعه‌ای از علاقه‌مندان به دنیای دیجیتال و تکنولوژی است. با زبانی ساده و دوستانه، تازه‌ترین اخبار، ترفندها، و ایده‌های فناوری رو با شما به اشتراک می‌ذارم. می‌خوام دنیای پیچیده فناوری رو براتون باز کنم تا با هم یک سفر دیجیتالی شیرین رو تجربه کنیم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!