top banner
بررسی تخصصی پردازنده AMD Ryzen 5 6600H

کمپانی AMD در رقابت با اینتل پردازنده برتر خود را برای لپ‌تاپ‌ها روانه‌ی بازار کرد. آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهند که این پردازنده‌ی AMD عملکردی سریع‌تر و کارآمدتری از آخرین پردازنده‌های نسل 12 اینتل دارد. مصرف انرژی این پردازنده نیز کمتر از آخرین پردازنده‌های نسل 12 اینتل برای لپ‌تاپ است. تست‌ها و بنچمارک‌های به دست آمده از عملکرد این پردازنده نتایج باورنکردنی را نشان می‌دهند. در ادامه با آی‌تی هوم همراه باشید چرا که قرار است به بررسی تخصصی پردازنده Ryzen 5 6600H بپردازیم و شما را با تمام مشخصات و قابلیت‌های این پردازنده از قبیل لیتوگرافی، تعداد ترانزیستورها، حافظه کش، حداکثر ظرفیت حافظه RAM نوع حافظه سازگار و… آشنا کنیم.

نگاه اجمالی به پردازنده AMD Ryzen 5 6600H

همانطور که اطلاع دارید، پردازنده‌های سری H برای لپ تاپ‌های قدرتمند و گیمنیگ طراحی شده است. پردازنده‌ AMD Ryzen 5 6600H نیز برای استفاده در لپ‌ تاپ‌ گیمینگ مبتنی بر نسل Rembrandt طراحی شده است. این پردازنده از ۶ هسته اصلی تشکیل شده که بر اساس ریز معماری Zen 3+ می‌باشد و در بازه‌ی فرکانس ۳.۳ گیگاهرتز تا ۴.۵ گیگاهرتز فعالیت می‌کند.

با توجه به این موضوع که معماری Zen 3+ درواقع نسخه‌ی جدیدی از معماری Zen 3 محسوب می‌شود، بنابراین انتظار نمی‌رود که نسبت به معماری پیشین تغییرات زیاد و چشمگیری را شاهد به خود دیده باشد. با این حال، خود تراشه ویژگی‌های جدید زیادی را ارائه می‌کند که به عنوان نمونه می‌توان به پشتیبانی از USB 4 (40 گیگابیت بر ثانیه)، PCI-E Gen 4، DDR5-4800MT/s یا LPDDR5-6400MT/s، WiFi 6E، بلوتوث LE 5.2، DisplayPort 2 و رمزگشایی AV1 اشاره کرد.

سازندهAMD
تاریخ معرفیژانویه ۲۰۲۲
نوع ساختاربرای لپ‌تاپ
نوع پردازنده۶۴ بیت
نام کدRembrandt
نوع سوکتFP7
پردازنده گرافیکی یک‌پارچهRadeon 660M

 بررسی کامل پردازنده‌ی AMD Ryzen 5 6600H با بنچمارک‌ها

همان‌طور که می‌دانید، معماری جدید AMD در مقایسه با پردازنده‌های رقیب یعنی اینتل و حتی نسل پیشین خود، سریع‌تر و کارآمدتر شده است. اما برای این‌که بهتر متوجه این موضوع شویم باید ببینیم تفاوت عملکرد به چه میزان است. برای این کار، سنجش توان و قابلیت‌های پردازنده جدید Ryzen 5 6600H  را از بنچمارک Cinebench R23 شروع می‌کنیم.

Cinebench R23

بنچمارک Cinebench R23 برای تک هسته‌ای1470
بنچمارک Cinebench R23 برای چند هسته‌ای8036

در ادامه سایر آزمایش‌های انجام شده را مشاهده خواهیم کرد و به سراغ امتیازاتی می‌رویم که این تراشه در گیگ‌ بنچ ۵ کسب کرده است:

Geekbench 5

امتیاز تک هسته‌ای Geekbench 51464
امتیاز چند هسته‌ای Geekbench 57335

از طرف دیگر، این پردازنده در عمل نشان داده است که واقعاً بهترین عملکرد را در لپ‌تاپ دارد. همان طور که اطلاع دارید، لپ‌تاپ‌ها مشکلات زیادی در مدیریت گرما دارند و به همین دلیل عملکرد پردازنده در هنگام افزایش حرارت، کاهش می‌یابد. بنابراین این پردازنده واقعاً با مدیریت خوب برای اتلاف گرما، عملکرد کامل را دارد. این به دلیل معماری جدید و با کمک برخی از هسته‌های بهره وری انرژی است، که در ادامه تا حدودی بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت. اما در مجموع، آزمایش‌ها نشان می‌دهند که عملکرد تک هسته‌ای این پردازنده 1464 است که در این مرحله عالی است و همچنین در بخش چند هسته‌ای نیز برخی از بهترین امتیازها را نشان می دهد که 7335 است. اگر علاقمند به شناخت بیشتر پردازنده‌های AMD هستید، آشنایی کامل با انواع پردازنده‌های AMD ‌می‌تواند برای شما جالب باشد.

پردازنده AMD Ryzen 5 6600H

کارایی و عملکرد

همانطور که گفتیم این پردازنده دارای ۶ هسته و ۱۲ رشته با فرکانس پایه 3.3 گیگاهرتز و کلاک بوست 4.5 گیگاهرتز به همراه فرکانس باس 100 مگاهرتز است. که از نظر عملکرد به خطوط PCI کمک خواهد کرد. این پردازنده نیز با ضریب 33 برابر آنلاک می‌شود که به اورکلاک کردن این پردازنده با میزان مصرف برق مناسب کمک می‌کند.

تعداد هسته۶
تعداد هسته مجازی یا ترد۱۲
فرکانس پایه3.3 GHz
فرکانس توربو بوست4.5 GHz
ضریب مالتی پلیر33x
پهنای باند BUS۱۰۰ مگاهرتز
حافظه کش L1۸۰ کیلو در هر هسته
حافظه کش L2۱۲۸۰ کیلو در هر هسته
حافظه کش L3۱۸ مگابایت  به صورت اشتراکی با سیستم

این پردازنده دارای سریع‌ترین حافظه های کش L1، L2 و L3 می باشد. حافظه کشL1، 64K در هر هسته است که به این معنی است که ۶ هسته حافظه کش L1 خود را دارند. حافظه کش L2  نیز ۵۱۲ کیلوبایت  است اما با رم مشترک است. حافظه نهان L3 نیز ۱۶ مگابایت است که البته با سیستم نیز مشترک است.اگر به دنبال بهترین پردازنده با ارزش هستید، AMD Ryzen 5 6600H می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سیستم شما باشد. از نظر بازی، این پردازنده با پردازنده گرافیکی انویدیا و پردازنده گرافیکی AMD سازگاری بسیار خوبی را ارائه داده و عالی عمل می‌کند. از نظر ویرایش ویدیو و رندر گرافیکی نیز این پردازنده به دلیل کلاک پایه آن ۳.۳ گیگاهرتز و کلاک بوست 4.5 گیگاهرتزی بهترین عملکرد را نشان می‌دهد.

درصورتی که برای این تراشه مادربورد مناسبی را تهیه کنید، این پردازنده از این هم می‌تواند قوی‌تر باشد و عملکرد سریع‌تری را ارائه دهد زیرا AMD Ryzen 5 6600H از قابل اورکلاک است. هرچند که پیشنهاد می‌شود به اورکلاک کرده «نه» بگویید زیرا قدرت بسیار بالای فرکانس ۴.۵ گیگاهرتز واقعا برای هر نوع بازی و ویرایش محتوای امروزی کافی است. این پردازنده در حال حاضر یکی از سریع‌ترین تراشه‌ها است و به دلیل سرعت بسیار بالا، عملکرد عالی و قدرت زیاد در کنار قیمت ارزان یک انتخاب بسیار ارزشمند برای گیمرها محسوب می‌شود.

میزان مصرف انرژی

این شگفت‌انگیز و خارق‌العاده نیست که در بطن این تراشه بیش از ۲۰ میلیارد ترانزیستور وجود دارد؟ این پردازنده مبتنی بر فرآیند ساخت ۶ نیوتن متر است. TDP مصرف برق ۳۵ وات را نشان می‌دهد. قابلیت اورکلاک نیز دارد. بنابراین، اگر مادربرد از پردازنده‌های آنلاکد پشتیبانی کند، می‌توانید ولتاژ را در رابط مادربرد افزایش دهید.

فرایند ساختلیتوگرافی ۶ نانومتری
توان طراحی حرارتی (TDP)۳۵ وات
حداکثر درجه حرارت۹۵ درجه سانتی‌گراد

شگفت انگیزترین واقعیت در مورد این پردازنده این است که حداکثر دمایی که این پردازنده می‌تواند در آن عملکرد، قدرت و سرعت پردازش و مدیریت محتوا را کاملا حفظ کند 95 درجه سانتیگراد است که واقعا بسیار عالی است. شما می توانید تا هر زمان که دلتان بخواهد به بازی کردن ادامه دهید.

اگر یک خنک کننده CPU یا قطعه‌ی اتلاف گرما برای پردازنده در اختیار داشته باشید، دیگر این میزان گرما روی سرعت یا عملکرد تراشه هیچ مشکلی یا حتی تاثیری نخواهد داشت.

گاهی اوقات وقتی این پردازنده مجموعه‌ای از برنامه‌های بارگذاری شده را مدیریت می‌کند، تراشه سرعت هر هسته را مطابق با نیازها افزایش می‌دهد. این امر مصرف انرژی را افزایش می‌دهد و در نتیجه درجه حرارت CPU افزایش یافته و داغ‌تر می‌شود. در این صورت تراشه سعی می کند تا با متعادل کردن میزان انرژی یا برق مصرفی هر هسته، با خنک‌تر شدن CPU عملکرد بدون مشکل آن ادامه پیدا کند.

بررسی پردازنده AMD Ryzen 5 6600H

پردازنده گرافیکی مجتمع (یک‌پارچه)

برخلاف پردازنده‌های AMD Ryzen و سری F، این پردازنده دارای گرافیک یکپارچه است. AMD Ryzen 5 6600H دارای 384 واحد سایه زنی با کلاک پایه 1500 مگاهرتز و کلاک بوست 1900 مگاهرتز است. سرعت اجرا و پردازش از برخی از آخرین iGPU های پردازنده های 12gen اینتل سریع‌تر است. همچنین 24 TMU و 16 ROP وجود دارد که به افزایش عملکرد کمک می‌کنند.

نوع پردازنده گرافیکی یک‌پارچهIntel Iris Xe Graphics G7 (80EU)
کلاک پایه پردازنده گرافیکی۳۰۰ مگاهرتز
کلاک بوست پردازنده گرافیکی۱۳۰۰ مگاهرتز
تعداد بخش‌های سایه زنی۶۴۰
TMUs۴۰
ROPs۲۰
واحدهای اجرایی۸۰
TGP۱۵ وات

این پردازنده همچنین دارای یک GPU به اندازه کافی قدرتمند است که می‌توانید برخی از بازی ها مانند Call Of Duty Modern Warfare 1، 2، 3 و غیره را روی آن اجرا کنید. کلاک تقویتی به تثبیت FPS در بازی ها کمک می‌کند. iGPU (واحد پردازش گرافیکی یکپارچه) نیز مانند تمام سری‌های Ryzen 6000 در این تراشه نیز وجود دارد.

پشتیبانی از حافظه رم

AMD Ryzen 5 6600H می تواند از حافظه‌های رم نوع DDR5-4800 و LPDDR5 با فرکانس حافظه 6400 مگاهرتز پشتیبانی کند. حداکثر پشتیبانی از حافظه این AMD Ryzen 5 6600HS  نیز ۳۲ گیگابایت رم است. همچنین این تراشه می‌تواند حداکثر از ۲ کانال حافظه رم نیز پشتیبانی کند. حداکثر پهنای باند حافظه بالای 68.27 گیگابایت بر ثانیه است که فوق العاده سریع است. پشتیبانی از ECC در این AMD Ryzen 5 6600HS وجود دارد.

  انواع حافظه رم قابل پشتیبانیDDR5-4800, DDR4-3200, LPDDR5-5200,, LPDDR4x-4267
میزان رم قابل پشتیبانی۶۴ گیگابایت
حداکثر کانال‌های رم۲ اسلات یا کانال

تجربه بازی

این پردازنده برای گیمرها یک انتخاب بسیار خوب است. با توجه به قابلیت‌هایش، تقریباً در هر شرایطی مانند ویرایش، بازی، رندر، استریم و غیره عملکرد مناسبی را ارائه می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال پردازنده‌ای زیر 600 دلار هستید، این پردازنده به شدت توصیه می‌شود زیرا تراشه‌ای که بتواند با این رده‌ی قیمتی چنین عملکرد و قابلیت‌هایی را ارائه دهد، هیچ جایگزینی ندارد.

نقد و بررسی پردازنده AMD Ryzen 5 6600H

نتیجه گیری

AMD Ryzen 5 6600H پردازنده‌ای قدرتمند است که برای لپ‌تاپ‌های مخصوص گیم طراحی شده است که مبتنی بر نسل Rembrandt است.

این تراشه از SMT / Hyperthreading (12 رشته) پشتیبانی می‌کند و بر اساس فرآیند مدرن 6 نانومتری TSMC ساخته شده است. به دلیل نرخ کلاک بالاتر، عملکرد پردازنده باید سریع‌تر از Ryzen 5 5600H قدیمی باشد اما پردازنده‌های جدید اینتل سری H Alder Lake، مانند i5-12600H باید عملکرد بالاتری  را ارائه دهند.

این تراشه درصورتی که یک مادربورد مناسب داشته باشد می‌تواند اورکلاک شده و حتی قدرت و عملکرد بالاتری را نیز ارائه دهد که به سادگی می‌تواند تمام بازی‌های جدید و محتواهای گرافیکی فعلی را بدون مشکل پردازش و مدیریت  و برای شما در هر زمینه‌ای که از آن قصد استفاده دارید، یک انتخاب بسیار ارزنده و مناسب باشد. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

منبع: نوت‌بوک‌چک

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!