top banner
بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A15

سامسونگ گلکسی A15 5G، با ارائه ترکیبی از عملکرد مناسب، قیمت مقرون به صرفه و ویژگی‌های جذاب، یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار گوشی‌های هوشمند میان‌رده در سال 2024 به شمار می‌رود. این گوشی به‌ویژه برای کاربران ایرانی که به دنبال یک گوشی اقتصادی و باکیفیت هستند، انتخابی ایده‌آل خواهد بود.

در بررسی گوشی‌های هوشمند اقتصادی، به چند مورد اصلی توجه می کنیم. نمایشگر خوب، تجربه نرم افزاری روان و توانایی اجرای برنامه‌های پایه مانند شبکه‌های اجتماعی. بنابراین، اگر یکی از گوشی‌های سری Galaxy A1X قدیمی‌تر در جیب دارید و می‌خواهید گوشی جدید و اقتصادی تهیه کنید، بیایید ببینیم که Galaxy A15 با این قیمت چگونه است و آیا ارزش خرید دارد یا خیر؟

قیمت و دسترسی گوشی سامسونگ گلکسی A15

سامسونگ گلکسی A15 5G در دو ظرفیت حافظه داخلی و با سه گزینه رم عرضه می‌شود تا نیازهای مختلف کاربران را به بهترین شکل برآورده کند.

انتخاب حافظه و رم مناسب برای گوشی هوشمند شما به عوامل مختلفی مانند الگوی استفاده شما، برنامه‌هایی که اجرا می‌کنید و میزان محتوایی که ذخیره‌سازی می‌کنید، بستگی دارد.

اگر از گوشی خود برای کارهای روزمره مانند مرور وب، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تماشای ویدیو و گوش دادن به موسیقی استفاده می‌کنید، مدل پایه با 128 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت رم برای شما کافی خواهد بود.

اگر از گوشی خود برای انجام بازی‌های سنگین، ویرایش عکس و ویدیو یا ذخیره‌سازی حجم زیادی از فایل‌ها استفاده می‌کنید، مدل‌های با حافظه داخلی 128 گیگابایت و رم 6 یا 8 گیگابایت یا حافظه داخلی 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

تمامی مدل‌های A15 5G از درگاه کارت حافظه microSDXC پشتیبانی می‌کنند. این درگاه به شما امکان می‌دهد تا در صورت نیاز، حافظه داخلی گوشی خود را تا 1 ترابایت افزایش دهید.

طراحی و نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی A15؛ اقتصادی اما باکیفیت

سامسونگ در سال‌های اخیر زبان طراحی خود را ارتقا بخشیده است و Galaxy A15 نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدنه و فریم آن پلاستیکی است، اما پنل پشتی تخت با سه دوربین به سبک in (داخل قاب) که سامسونگ در گوشی‌هایش استفاده می‌کند،  این گوشی را به طور واضح در دسته محصولات جدید این شرکت قرار می‌دهد. این یک طراحی ساده اما در عین حال زیبا است و عاشق این می‌شوید که چگونه گرادیان رنگ ظریف آن در نور روز تغییر می‌کند.

گرچه حس در دست گرفتن A15 به اندازه پرچمداران گران‌قیمت و حتی میان‌رده‌های مثل A55 سامسونگ نیست، اما خوشبختانه برخلاف بسیاری از گوشی‌ها نیازی نیست که روی A15 قاب محافظ بگذارید. این یعنی می‌توانید از طراحی زیبای گوشی لذت ببرید بدون اینکه آن را با یک قاب پلاستیکی ارزان‌قیمت بپوشانید. البته این پیشنهاد ما است و شما می‌توانید برای آن قاب تهیه کنید ولی گوشی ارزان قیمت و اقتصادی نظیر A15 سامسونگ می‌تواند بدون قاب زیباتر به نظر بیاید. همچنین وزن سبک A15 (تنها ۲۰۰ گرم) باعث می‌شود به راحتی در دست جای گیرد.

در لبه‌های A15 شاهد بازگشت برخی از امکانات محبوب کاربران هستیم، مانند جک هدفون 3.5 میلی‌متری و درگاه کارت MicroSD. به نظر می‌رسد سامسونگ و سایر تولیدکنندگان اندروید تنها خریداران گوشی‌های اقتصادی را  لایق چنین امکاناتی می‌دانند.  Galaxy A15 دارای یک بلندگوی است که به اندازه کافی بلند می‌شود اما به راحتی با دست شما مسدود می‌شود و ممکن است تجربه کاربری خوبی ارائه نکند.

همانطور که انتظار می‌رود، بلوتوث برای اتصال به هندزفری یا هدفون‌های باکیفیت‌تر نظیر Buds سامسونگ در دسترس است. حسگر اثر انگشت نیز به‌صورت جانبی و روی بخشی که سامسونگ آن را «جزیره کلید» می‌نامد (که نامگذاری اغراق‌آمیزی برای کمی پلاستیک برجسته روی فریم است) قرار گرفته است.

در حالی که حاشیه‌های ضخیم و ناچ قطره‌ای آن حس سال 2017 را القا می‌کند، اما پنل سوپر آمولد 6.5 اینچی A15 باعث می‌شود این گوشی کاملاً به سال 2024 بازگردد. این یک نمایشگر فوق‌العاده برای یک گوشی اقتصادی است و ما از تصمیم سامسونگ برای استفاده از پنل OLED  قدردانی می‌کنیم. سال‌ها بود که پنل‌های LCD بی‌کیفیت و کسل‌کننده گوشی‌های ارزان‌قیمت را آزار می‌دادند و هیچ چیز به اندازه یک نمایشگر نامناسب، تجربه کار با گوشی را پایین نمی‌آورد.

این نمایشگر شاید به اندازه گلکسی A54 یا S23 FE  پر‌رنگ و از نظر رنگ کاملاً دقیق نباشد، اما کنتراست و اشباع رنگ آن باعث شده است که یکی از بهترین نمایشگرهایی باشد که در گوشی‌های اقتصادی پیدا می‌کنید. همچنین به لطف نرخ تازه‌سازی 90 هرتز، اسکرول کردن نرم و روان است و رزولوشن 1080p باعث می‌شود فیلم‌ها و بازی‌ها با کیفیت بالا نمایش داده شوند. اگر از گوشی خود برای تماشای زیاد ویدئو استفاده می‌کنید، A15 رضایت شما را جلب خواهد کرد.

محتویات جعبه گوشی سامسونگ گلکسی A15

متاسفانه، تنها چیزی که در جعبه گلکسی A15 وجود دارد، یک کابل شارژ USB-C به USB-C و یک ابزار خارج‌کننده سیم‌کارت است. دیگر امیدی به پیدا کردن شارژر در جعبه گوشی‌های پرچمدار نداریم؛ اما این موضوع در مورد گوشی‌های ارزان‌قیمت برایمان غیرقابل‌قبول است.

این انتظار کاملاً منطقی است که تصور کنیم فردی که گوشی ۲۰۰ دلاری مانند سامسونگ گلکسی A15 می‌خرد، برای اولین‌بار صاحب یک گوشی هوشمند می‌شود یا بعد از مدت‌ها گوشی خود را ارتقا می‌دهد – حتی ممکن است این اولین گوشی او با درگاه USB-C باشد ولی کسانی که ۱,۲۰۰ دلار برای یک گوشی هوشمند هزینه می‌کنند، احتمالاً گوشی یا تبلت‌های دیگری هم در خانه دارند؛ اما خریداران گوشی‌های اقتصادی بعید است از چنین امکاناتی برخوردار باشند. هرچند سامسونگ در حذف شارژر از جعبه گوشی در سال ۲۰۲۴ تنها نیست و شرکت‌های دیگری نظیر اپپ نیز این مار را انجام می‌دهند، اما بهانه «همه این کار را می‌کنند» هرگز قابل‌قبول نخواهد بود.

بررسی دوربین سامسونگ گلکسی A15 5G

سامسونگ گلکسی A15 5G از تنظیمات دوربین مشابه با اکثر گوشی‌های اقتصادی دیگر سامسونگ بهره می‌برد. این گوشی به یک دوربین سه‌گانه متشکل از یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، یک دوربین فوق عریض 5 مگاپیکسلی و یک دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی مجهز شده است. همچنین دوربین سلفی این گوشی نیز رزولوشن 13 مگاپیکسلی دارد.

مشخصات فنی دوربین‌های گلکسی A15 5G

  • دوربین اصلی (واید): 50 مگاپیکسل، f/1.8، فاصله کانونی 26 میلی‌متر، سنسور 1/2.8 اینچی، فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF)، قابلیت فیلمبرداری 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه
  • دوربین فوق عریض (اولترا واید): 5 مگاپیکسل، f/2.2، فاصله کانونی 17 میلی‌متر، سنسور 1/5 اینچی، فوکوس ثابت، قابلیت فیلمبرداری 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه
  • دوربین ماکرو: 2 مگاپیکسل، f/2.4، فوکوس ثابت
  • دوربین سلفی: 13 مگاپیکسل، f/2.0، فاصله کانونی 26 میلی‌متر، سنسور 1/3.06 اینچی، فوکوس ثابت، قابلیت فیلمبرداری 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین این گوشی همان اپلیکیشن آشنای سایر گوشی‌های جدید سامسونگ است. امکان استفاده از حالت عکاسی حرفه‌ای (Pro) و حالت شب (Night) فقط برای دوربین اصلی وجود دارد.

کیفیت عکس

دوربین اصلی سامسونگ گلکسی A15 عکس‌های 12.5 مگاپیکسلی با کیفیتی را ثبت می‌کند. این عکس‌ها رنگ‌بندی زنده، محدوده دینامیکی گسترده، کاهش نویز عالی و ظاهر کلی دلپذیری دارند. البته از نظر جزئیات در سطح متوسطی قرار می‌گیرند. گزینه‌ای برای بزرگنمایی 2 برابر در رابط کاربری دوربین وجود دارد، اما این بزرگنمایی فقط به صورت دیجیتال انجام می‌شود و عکس‌های حاصل بسیار نرم و با جزئیات کم هستند.

عکس‌های ثبت شده در نور کم با دوربین اصلی برای یک گوشی در این بازه قیمتی قابل قبول هستند. این عکس‌ها نرم بوده و با زوم کردن، نویز در آنها کاملا مشهود است. دوربین اصلی از حالت عکاسی شب پشتیبانی می‌کند و عکس‌ها با این حالت کمی شارپ‌تر هستند، اما تفاوت چندانی ایجاد نمی‌شود.

عکس‌های 5 مگاپیکسلی دوربین فوق عریض در نگاه اول خوب به نظر می‌رسند. رنگ‌ها در این عکس‌ها زنده هستند و محدوده دینامیکی نیز مناسب است. اما با زوم کردن متوجه می‌شوید که این عکس‌ها جزئیات زیادی ندارند.

عکس‌های فوق عریض در نور کم به سختی قابل استفاده هستند. این عکس‌ها نرم هستند، با نویز زیادی پر شده‌اند، رنگ‌ها اشباع نیستند و جزئیات به طور کامل از بین رفته‌اند.

دوربین ماکرو بیشتر اوقات عکس‌هایی با کیفیت پایین، جزئیات کم، محدوده دینامیکی ضعیف و رنگ‌بندی معمولی ثبت می‌کند. البته فوکوس کردن روی سوژه با این دوربین نیز کار دشواری است.

سلفی‌های گرفته شده با این گوشی کیفیت بسیار خوبی دارند. جزئیات به خوبی ثبت می‌شوند، نویز قابل تحمل است، شارپنس طبیعی به نظر می‌رسد، رنگ‌های خوبی دارند و محدوده دینامیکی نیز مناسب است. سلفی‌های A15 اگرچه بهترین در نوع خود نیستند، برای این بازه قیمتی بسیار خوب محسوب می‌شوند.

کیفیت فیلم

گلکسی A15 می‌تواند با وضوح 1080p و سرعت 30 فریم بر ثانیه با دوربین‌های اصلی، فوق عریض و سلفی فیلمبرداری کند. با این حال، برخلاف مدل 5G، از لرزشگیر الکترونیکی پشتیبانی نمی‌کند. ویدیوهای 1080p کیفیت تصویر خوبی دارند اما کمی بیش از حد شارپ شده‌اند. فیلم‌های گرفته شده در نور کم نیز با وجود اینکه کمی تاریک هستند، همچنان کیفیت مناسبی ارائه می‌دهند و رنگ‌ها به خوبی اشباع شده‌اند. ویدیوهای دوربین فوق عریض بیشتر شبیه ویدیوهای دوربین‌های مداربسته هستند و فقط گستره دید وسیع تنها نقطه قوت آنها محسوب می‌شود.

فیلم‌های سلفی سوژه را به خوبی در معرض نور قرار داده و جزئیات مناسبی دارند، حتی با اینکه رنگ‌ها کمی اشباع‌نشده هستند. اما نبود لرزشگیر باعث می‌شود تا ویدیوهای سلفی در اکثر مواقع کمتر قابل استفاده باشند.

دوربین‌های سامسونگ گلکسی A15 5G عملکردی مشابه با اکثر گوشی‌های اقتصادی دارند و برای این بازه قیمتی قابل قبول هستند. اگر به دنبال یک گوشی با دوربین‌های فوق‌العاده هستید، A15 گزینه مناسبی برای شما نیست.

نرم افزار و عملکرد؛ فراتر از انتظار

سامسونگ گلکسی A15 سامسونگ با رابط کاربری One UI 6 بر پایه اندروید 14 به فروش می‌رسد. اگر طرفدار رابط کاربری سامسونگ هستید، با A15 احساس راحتی خواهید کرد. این گوشی از ویژگی‌های بصری One UI 6 مانند پنل اعلانات نوسازی‌شده و اپلیکیشن دوربین ساده‌تر بهره می‌برد. به‌طور کلی، رابط کاربری A15 با وجود قیمت پایین، بسیار لذت‌بخش است. اگر مدت‌هاست از اپلیکیشن‌های سامسونگ استفاده نمی‌کنید، مرورگر اینترنت آن را به شدت توصیه می‌کنم. این مرورگر انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به گوگل کروم ارائه می‌دهد و ممکن است باعث شود به‌طور کامل به آن روی بیاورید.

دستگاه‌های اندرویدی اقتصادی در سال‌های گذشته، محکوم به پشتیبانی نرم‌افزاری ضعیف بودند. در گذشته شما خوش‌شانس بودید که دو سال به‌روزرسانی امنیتی و یک به‌روزرسانی اساسی اندروید دریافت می‌کردید. خوشبختانه، در مورد گلکسی A15 اینطور نیست، زیرا سامسونگ قول چهار به‌روزرسانی اساسی اندروید و پنج سال وصله امنیتی را می‌دهد. این به‌روزرسانی‌ها تضمین می‌کنند که A15 برای سال‌های آینده کارآمد باقی بماند و امیدواریم سامسونگ بتواند تجربه کاربری آن را حفظ کند.

این گوشی در نسخه 5G از تراشه مدیاتک دایمنسیتی 6100+ و در نسخه 4G از تراشه هلیو G99 قدرت می‌گیرد. با وجود اینکه G99 یک سال قدیمی‌تر است، اما شکاف بزرگی در عملکرد این دو تراشه وجود ندارد و هر دو می‌توانند به‌راحتی عملکرد مناسبی را ارائه دهند.

با A15 می‌توانید به‌راحتی از فیسبوک استفاده کنید و در اینستاگرام به راحتی اسکرول کنید. اگر اهل بازی هستید، A15 با اجرای روان بازی‌هایی که شاید از یک گوشی اقتصادی انتظار نداشته باشید، خود را از سایر رقبا متمایز می‌کند. نمی‌توانید بازی Genshin Impact را با تنظیمات بالا اجرا کنید، اما اگر انتظارات خود را مدیریت کنید، به‌طور خوشایندی غافلگیر خواهید شد. بازی Star Trek Fleet Command بدون هیچ مشکلی اجرا می‌شود و در صحنه‌های نبردهای فضایی، افت فریم مشاهده نمی‌شود.

نمی‌خواهیم تصویری غیر واقعی از A15 ترسیم کنیم و باید گفت همه چیز عالی نیست. با Galaxy A15 کندی‌هایی را تجربه خواهید کرد. اجرای چندین برنامه به‌طور همزمان می‌تواند باعث کندی شود و اغلب اوقات بین لمس حسگر اثر انگشت و باز شدن قفل گوشی، کمی تأخیر وجود دارد. البته این اتفاق بیشتر در A15 با ترکیب رم ۴ اتفاق می‌افتد و شما این اتفاق را در نسخه‌های بالاتر مشاهده نخواهید کرد.

رم بیشتر به کش شدن (cache) برنامه‌های بیشتر اجازه می‌دهد، به این معنی که پردازنده مجبور نیست دائماً برنامه‌ها را بارگذاری کند. این موضوع حتی به صفحه اصلی هم کمک می‌کند، زیرا سیستم از رم اضافی برای سرعت بخشیدن به عملکرد کلی استفاده می‌کند. 

عمر باتری؛ خیالتان راحت باشد!

سامسونگ با ترکیب یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با یک پردازنده کم‌مصرف، شرایط ایده‌آلی را برای عمر باتری فوق‌العاده در گلکسی A15 ایجاد کرده است. این ترکیب منجر به بیش از ۸ ساعت استفاده مداوم از صفحه نمایش می‌شود.

معمولاً گوشی‌های اقتصادی با باتری‌های بزرگ شناخته می‌شوند، اما اگر نمایشگر و پردازنده ضعیفی داشته باشند، این باتری بزرگ تنها باعث طولانی‌تر شدن زمان ناامیدی شما می‌شود. خوشبختانه، سامسونگ در A15 یک تجربه لذت‌بخش را با توانی برای گذراندن اکثر روزهای کاری همراه کرده است و هرگز نگرانی بابت تمام شدن شارژ نخواهید داشت.

زمانی که نیاز به شارژ مجدد باشد، گلکسی A15 از شارژ سیمی ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند ولی امکان شارژ بی‌سیم وجود ندارد. این سریع‌ترین سرعت شارژ موجود در بین گوشی‌های میان‌رده نیست، اما عمر باتری عالی آن، زمان نسبتاً طولانی شارژ را جبران می‌کند.

رقبا

موتورولا موتو G Play 2024 با قیمت ۱۵۰ دلار به فروش می‌رسد، اما این ۵۰ دلار کمتر، هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. اول اینکه، با G Play قابلیت 5G را از دست می‌دهید و مجبور به استفاده از یک پنل LCD نسبتاً کم‌نور خواهید شد. همچنین عملکرد G Play در بازی به دلیل تراشه اسنپدراگون ۶۸۰، به خوبی گلکسی A15 نیست.

علاوه بر این، باید با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری نه چندان قابل اعتماد موتورولا کنار بیایید. هرچند این شرکت در دو سال گذشته عملکرد بهتری داشته است، اما هرگز نباید انتظار داشته باشید که در همان سالی که نسخه جدید اندروید منتشر می‌شود، آن را روی گوشی‌های موتورولا دریافت کنید.

اگر مشکلی با پرداخت هزینه بیشتر ندارید، گلکسی A25 سامسونگ ارزش بررسی دارد. این گوشی دارای 6 گیگابایت رم، نرخ تازه‌سازی 120 هرتز و نمایشگر روشن‌تر است. متاسفانه، از تراشه اگزینوس 1280 قدرت می‌گیرد، تراشه‌ای که عملکرد ضعیف آن در گلکسی A53 باعث ناامیدی شد. تنها می‌توانیم امیدوار باشیم که دو سال بهینه‌سازی، تجربه کاربری را برای کاربران A25 بهبود بخشد.

آیا باید آن را بخرید؟

سامسونگ گلکسی A15 قرار نیست هیچ جایزه‌ای کسب کند و توجه زیادی را به خود جلب نخواهد کرد. اما مهم این است که افرادی که A15 را می‌خرند، اهمیتی به این موارد نمی‌دهند.

آنها فقط می‌خواهند یک گوشی ارزان و با کیفیت برای استفاده روزمره و عادی خود بخرند و در آخر یک گوشی کوچک فوق‌العاده با امکانات کافی و پشتیبانی نرم‌افزاری بلندمدت برای سال‌ها تهیه می‌کنند. آنها یک بخش مهم از بازار گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهند و خوشحالیم که سامسونگ برای اکثریت خاموش، یک دستگاه با کیفیت ارائه می‌دهد.

اگر شما هم به دنبال یک گوشی میان‌رده و اقتصادی از برند محبوب سامسونگ هستید، باید این گوشی را تهیه کنید. شما می توانید با این گوشی را از طریق وب سایت آی تی هوم یا به صورت حضوری با قیمتی مناسب و گارانتی معتبر تهیه کنید.

تصویر نویسنده مطلب
امیر دهقانی

بچه که بودم، کامپیوتر "کمودور ۶۴" اولین جرقه علاقه به کامپیوتر رو تو دلم روشن کرد. از اون موقع به بعد دنیای کامپیوترها شد عشق من و تا الان که دارم اینارو می‌نویسم، هر روز بیشتر از دیروز دنبال یاد گرفتن چیزهای جدید توی این حوزه هستم. جدیدترین تکنولوژی‌ها همیشه برام جذاب بودن، مخصوصاً موبایل‌ها و تبلت‌ها. سال ۹۴ با زومجی کار می‌کردم و با اشخاص خفنی مثل آرش عیاری یا نادر امرایی آشنا شدم و تونستم از اونا چیزای زیادی یاد بگیرم. الان هم توی آی تی هوم مشغول به کار هستم. تو اوقات فراغتم هم یا با کامپیوتر و موبایل بازی می‌کنم، یا می‌رم مسافرت و ورزش می‌کنم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!