top banner

سامسونگ هر سال با معرفی گوشی‌های میان‌رده سری A طرفداران خود را تشویق به خرید بهترین میان‌رده بازار می‌کند. امسال نیز این شرکت با عرضه گوشی گلکسی A55 یکی از خوش ساخت‌ترین گوشی‌های میان‌رده بازار آماده تسخیر بازار شده است. در ادامه به بررسی گوشی Galaxy A55، گوشی موبایل خوش ساخت و خوش قیمت سامسونگ می‌پردازیم.

صرف نظر از تراشه پردازشی ضعیف تر، Samsung Galaxy A55 قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهد که فراتر از انتظار شما از یک گوشی با این رده قیمتی است. حفظ قیمت در سطحی مناسب و ارائه نمایشگری بزرگ، باتری بادوام و دوربین‌هایی با کیفیت بالا، این دستگاه را به گزینه‌ای مطلوب برای خریدارانی تبدیل می‌کند که قصد صرفه جویی در هزینه‌های خرید گوشی تلفن بعدی خود را دارند.

با وجود این که این دستگاه پیش از عرضه Google Pixel 8a – که احتمالاً محصولی فوق‌العاده در رده گوشی‌های اقتصادی خواهد بود – در بازار موجود شده است، Galaxy A55 به علت مشخصات فنی ممتاز و عملکردی در سطح گوشی‌های پرچم‌دار، قابلیت حفظ جایگاه خود در بازار را داراست. تنها نقطه ضعف این گوشی سامسونگ مربوط به عملکرد پردازشی آن است و چنانچه این مورد مهمترین اولویت شماست، بهتر است گزینه‌های دیگری را مد نظر داشته باشید.

Galaxy A55

Galaxy A54، مدل پیشین این دستگاه، برترین جایگاه را در فهرست بهترین گوشی‌های اقتصادی تصاحب کرده و Galaxy A55 نیز قطعاً شایستگی تکرار آن موفقیت را دارد.

SAMSUNG GALAXY A55: مشخصات فنی

مشخصهتوضیحات
قیمت پایه£439 / AU$699
نمایشگر6.6 اینچی FHD AMOLED (1080 x 2340)
نرخ نوسازیتطبیقی 60Hz/120Hz
دوربین‌های پشتی50 مگاپیکسل اصلی (f/1.8)، 12 مگاپیکسل اولتراواید (f/2.2)، 5 مگاپیکسل ماکرو (f/2.4)
دوربین سلفی32 مگاپیکسل (f/2.2)
تراشه پردازشیExynos 1480
حافظه رم8 گیگابایت، 12 گیگابایت
حافظه داخلی128 گیگابایت/256 گیگابایت با پشتیبانی microSD تا 1 ترابایت
باتری5000 میلی آمپر ساعت
شارژ25 وات با سیم
نرم‌افزاراندروید 14 به همراه One UI 6.1
رنگ‌هاآبی یخی (Awesome Ice Blue)، زرد (Awesome Yellow)، یاسی (Awesome Lilac)، سرمه‌ای (Awesome Navy)
مقاومت در مقابل نفوذ گرد و غبار/آبIP67
ابعاد6.34 x 3.04 x 0.32 اینچ / 161.1 x 77.4 x 8.2 میلیمتر
وزن7.51 اونس / 213 گرم

قیمت و تاریخ عرضه گلکسی A55

سامسونگ در ماه مارس 2024 میلادی، Galaxy A55 را با قیمت پایه 439 یورو در دسترس قرار داده است. این قیمت اندکی پایین‌تر از بهاء عرضه Galaxy A54 در سال گذشته است، اما هم‌رده‌هایی چون Pixel 7a و OnePlus 12R (البته با قیمتی بالاتر) را در برابر A55 قرار می‌دهد.

این دستگاه در ایالات متحده عرضه نخواهد شد و سامسونگ در ازای آن، Galaxy A35 را با قیمتی پایین تر در اختیار کاربران آمریکایی قرار خواهد داد. A35 از بدنه، صفحه نمایش، باتری و گزینه‌های رنگی یکسان با A55 بهره مند است، اما از دوربین‌های ضعیف‌تر، پردازنده‌ای با توان پایین‌تر و گزینه‌های حافظه رم کمتر برخوردار می باشد.

طراحی؛ ظاهری تکراری ولی بروزتر

سامسونگ بار دیگر از طراحی شامل لبه‌های تخت و دوربین‌های مجزای پشتی در Galaxy A55 بهره برده است و این امر ارتباط نزدیک میان این گوشی و سری گران قیمت تر Galaxy S24 را نمایان می‌سازد. اما یکی از عناصر منحصربه‌فرد در طراحی جدیدترین مدل‌های Galaxy A ، جزیره کلید (Key Island) است. گرچه سامسونگ برای این خصیصه نام خاصی را برگزیده، جزیره کلید به بخش برجسته‌ای از لبه جانبی دستگاه اشاره دارد که کلیدهای تنظیم صدا و پاور را در خود جای داده است.

گلکسی A55

این برآمدگی از آنچه در تصاویر پیداست ظریف‌تر به نظر می‌رسد و انگشت شست به طور طبیعی بر روی شیب رو به بالا به سمت دکمه پاور قرار می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که اوایل استفاده از این گوشی ممکن است با این برآمدگی گیج شوید و کلید پاور را گم کنید.

ریل‌های کناری (به استثنای برآمدگی) دارای بافت برس خورده زیبایی هستند که به تمایز آن‌ها از روکش براق و اطلس مانند گوشی‌های Galaxy S24 کمک می‌کند. همچنین برای اولین بار در گوشی‌های سری Galaxy A، ساختار فلزی این ریل‌ها به القای حس یک دستگاه تجملی کمک می‌نماید. البته ضخامت حاشیه نمایشگر و وزن کمتر دستگاه همچنان نشانگر این هستند که شما با یک گوشی پرچم‌دار سامسونگ سر و کار ندارید.

سامسونگ هر دو قسمت جلو و پشت Galaxy A55 را با لایه محافظ Gorilla Glass Victus Plus، که شیشه‌ای مقاوم و البته کمی قدیمی است، پوشش داده است. رتبه‌بندی IP67 مقاومت در برابر آب و گرد و غبار را تضمین می نماید که خصیصه قابل توجهی است ولی باز هم به کیفیت گوشی‌های پرچم‌دار نمی‌رسد.

بررسی گوشی A55

آخرین نکته در مورد طراحی Galaxy A55، چهار گزینه رنگی آن است. انتخاب‌های شما عبارتند از آبی یخی، سرمه‌ای، لیمویی و بنفش که باید گفت که همه این رنگ‌ها در طیف سرزنده قرار می‌گیرند و با پالت‌های رنگی متعادل‌تر سری Galaxy S یا Galaxy Z تفاوت دارند.

صفحه نمایش؛ همان همیشگی

در مورد صفحه نمایش ، باید گفت Galaxy A55 به یک پنل OLED 6.6 اینچی با وضوح FHD و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز مجهز شده است که از صفحه نمایش 6.4 اینچی Galaxy A54 و یا صفحه نمایش 6.1 اینچی Pixel 7a بزرگتر می‌باشد. ابعاد آن همچنین مابین صفحه نمایش‌های 6.2 و 6.7 اینچی Galaxy S24 و Galaxy S24 Plus یا OnePlus 12R قرار می‌گیرد.

بررسی گوشی گلکسی A55

این اولین باری است که یکی از مدل‌های سری Galaxy A از نرخ نوسازی تطبیقی صفحه نمایش بهره‌مند شده است. البته بر اساس تجربه ما، این تطبیق تنها بین فرکانس‌های 120 هرتز و 60 هرتز صورت می‌گیرد. سامسونگ همچنین نوید روشنایی حداکثر 1000 نیت را می‌دهد که می تواند Pixel 7a را شکست دهد (هرچند نه OnePlus 12R).

دوربین‌ها؛ ترکیب قدیمی با بهبودهای جزئی

سامسونگ در Galaxy A55 همان پیکربندی دوربین سال گذشته در Galaxy A54 را حفظ کرده است. این پیکربندی شامل یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، اولترا واید 12 مگاپیکسلی، ماکرو 5 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی می‌باشد. با این وجود، سامسونگ در بازه زمانی مذکور بر روی بهبود قابلیت‌های عکاسی کار کرده است، بنابراین اجازه دهید نتایج کار را با دو رقیب بزرگ یعنی Pixel 7a و OnePlus 12R مقایسه نماییم.

مقایسه دوربین اصلی گلکسی A55 با پیکسل 7a

در این تصویر گرفته شده با دوربین اصلی، Pixel دامنه دینامیکی بالاتری را ارائه می‌دهد. شاهد این ادعا سایه‌های تیره‌تر و هایلایت‌هایی روشن تر در عکس می‌باشند. این در حالی است که Galaxy امتیاز بهتری در اغنای رنگ می‌گیرد؛ سامسونگ همواره پردازش تصاویر خود را با تمرکز بر غنی‌سازی رنگ‌ها انجام داده است.

دوربین گلکسی A55 و گوگل پیکسل 7a

حال از یک سوژه طبیعی به یک سوژه ساخت بشر می‌رویم. اینجا نیز شاهد تصویر دیگری هستیم که توسط دوربین اصلی ثبت شده است. اشباع رنگ امضای سامسونگ کاملاً مشهود است و باعث شده آجرهای نارنجی در مقایسه با رنگ‌بندی متعادل‌تر گوشی گوگل، به ویژه‌ای جلوه کنند.

دوربین اولتراواید گلکسی A55 و گوگل پیکسل 7a

در ادامه مقایسه‌ای از تصویر یک کنده درخت با لنز اولتراواید Galaxy A55 و Pixel 7a داریم. در اینجا رنگ‌های اغراق آمیز Galaxy به زیان آن تمام شده است، در حالی که روشنایی بهتر در Pixel 7a به ما کمک می کند تا تمام خطوط به هم ریخته بافت چوب را به خوبی تشخیص دهیم.

مقایسه دوربین Galaxy A55 vs OnePlus 12R

به منظور مقایسه عملکرد لنز ماکرو، OnePlus 12R را جایگزین می‌کنیم چرا که برخلاف Pixel 7a از یک دوربین ماکرو بهره‌مند است. این برگ خیس شده در باران، با دوربین Galaxy A55 نسبت به OnePlus، بسیار واضح‌تر به تصویر کشیده شده و رنگ‌های روشن‌تری نیز دارد.

با در نظر گرفتن دشواری ثابت نگه داشتن شاخه درخت و تعداد عکس‌هایی که برای گرفتن یک تصویر رضایت بخش نیاز بوده، به جرات می‌توان گفت که با تصویری ماکرو فوق العاده خوبی مواجه هستیم. البته همچنان بر این باوریم که یک دوربین تله‌فوتو یا حالت ماکرو مبتنی بر دوربین اولتراواید، برای این نوع عکاسی نزدیک مناسب‌تر از یک دوربین ماکرو با وضوح پایین است. با این حال، نمی‌توان چنین توقعاتی را از گوشی‌هایی با این رده قیمتی داشت.

در انتها، با بررسی سلفی این مقایسه را خاتمه می‌دهیم. در اینجا مجددا Pixel 7a را به عنوان گوشی رقیب برای مقایسه در نظر می‌گیریم. رنگ‌های تیره‌تر در تصویر Galaxy A55 باعث شده‌اند تا عکس نسبت به آنچه که Pixel 7a ارائه می‌دهد، کمی ساده و بدون جلوه باشد. این مورد زمانی که خودتان سوژه اصلی عکس هستید چندان ایده آل به نظر نمی‌رسد.

عملکرد؛ پردازنده جدید سامسونگ

تراشه Exynos 1480 در Galaxy A55 کاملاً جدید است، اما مثل Exynos 2400 سامسونگ، با هدف ارائه حداکثر قدرت پردازشی طراحی نشده است. در عوض، در قیاس با گوشی‌هایی که تراشه‌های قدیمی‌تری دارند اما اصالتاً برای ارائه قدرت بالا طراحی شده بودند، عملکرد نسبتاً ناامیدکننده‌ای از خود نشان می‌دهد.

Pixel 7a به تراشه Tensor G2 که در سری Pixel 7 در سال 2022 به کار گرفته شده بود مجهز شده است، همچنین OnePlus 12R از تراشه Snapdragon 8 Gen 2 که در گوشی‌های پرچمدار اندرویدی سال 2023 استفاده شده، بهره می‌برد. این دو گوشی، به ویژه OnePlus، با وجود قدمت نسبی به راحتی Galaxy A55 را در آزمایش‌های عملکردی Geekbench (تست پردازنده) و 3DMark (تست گرافیک) شکست می‌دهند.

حتماً، در اینجا جدول مورد نظر شما آورده شده است:

بنچمارکGalaxy A55Pixel 7aOnePlus 12R
Geekbench 6 (تک‌هسته‌ای/چند‌هسته‌ای)1,161 / 3,4641,401 / 3,3681,553 / 5,135
3DMark Wild Life Extreme Unlimited (امتیاز/نرخ فریم بر ثانیه)905 / 5.41,828 / 10.93,693 / 22.1

با این وجود، اجازه ندهید این اعداد و ارقام شما را گول بزنند. Galaxy A55 همچنان کاربری روان و سریعی ارائه می‌دهد و حتی نرخ فریم در هنگام اجرای بازی‌ها پایدار می ماند. اما پس از مدتی مسابقه در بازی Grid Autosport، پیاده‌سازی ضعیف “ضد شکستگی حاشیه‌ها” (anti-aliasing) برای خودروها و تصویر پس‌زمینه به وضوح نشان داد که این گوشی انتخاب مناسبی برای بازی یا سایر وظایف سنگین نیست.

جزیره دکمه گوشی سامسونگ گلکسی A55

سامسونگ در Galaxy A55 به طور پیش فرض 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی را ارائه می‌دهد. اگر به دنبال گزینه‌های دیگر باشید گزینه‌ای با 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی یا گزینه‌ای با 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی را می‌توانید انتخاب بکنید. برخورداری از این حجم حافظه رم برای یک گوشی ارزان‌قیمت شگفت آور است.

اگر گزینه‌های انتخابی در حوزه حافظه داخلی تا حدودی محدود به نظر می‌رسند، خوشبختانه Galaxy A55 یکی از گوشی‌های نادر با پشتیبانی از microSD است که امکان افزایش ظرفیت حافظه تا 1 ترابایت را برای شما فراهم می‌کند.

باتری و شارژ؛ تکرار تجربه موفق

باتری 5000 میلی آمپر ساعتی تعبیه شده در Galaxy A55 دارای ظرفیت قابل توجهی است و عمر باتری طولانی را به ارمغان می آورد. در بررسی ما، میزان مصرف باتری A55 پس از سه ساعت پخش ویدیو در YouTube به میزان 22 درصد کاهش یافت. این میزان برای OnePlus 12R و Pixel 7a به ترتیب 26 درصد و 18 درصد بوده است.

با این وجود به دلیل نمایشگر کوچک‌تر و شدت نور کمتر Galaxy A55 ممکن است این مسئله به نفع این گوشی تمام شده باشد.

محتویات جعبه گوشی A55 سامسونگ

Galaxy A55 می‌تواند از شارژ سریع تا 25 وات پشتیبانی کند، هر چند که باز هم باید یاد‌اوری کنیم که درون جعبه دستگاه، هیچ شارژری وجود ندارد. با استفاده از شارژر 25 واتی می‌توانید A55 را طی مدت 15 دقیقه به 26 درصد، در 30 دقیقه به 52 درصد و در 1 ساعت و 23 دقیقه به 100 درصد شارژ کنید. گفتنی است که OnePlus 12R با شارژر 80 واتی خود قادر است طی مدت 30 دقیقه به شارژ 96 درصد برسد. البته این مورد را می‌توان در میان گوشی‌هایی با این رده قیمتی یک استثنا به شمار آورد.

نرم افزار و ویژگی‌های خاص؛ One UI 6.1 بهمراه بروزرسانی بیشتر

سامسونگ Galaxy A55 را به One UI 6.1، جدیدترین نسخه نرم افزار این شرکت مبتنی بر اندروید 14، مجهز کرده است. از این حیث هم‌تراز با Galaxy S24 قرار می‌گیرد. با این تفاوت که برخلاف S24، گوشی A55 فاقد هرگونه نرم‌افزار منحصربه‌فرد یا ترفندهای هوش مصنوعی (AI) فراتر از پیش‌فرض‌های سامسونگ است.

با این حال، Knox Vault را می‌توان یکی از ویژگی‌های جدید گوشی‌های سری Galaxy A دانست که از گوشی‌های پرچمدار Galaxy S و Galaxy Z به ارث رسیده است. این قابلیت در حقیقت ناحیه‌ای امن در چیپست گوشی است که داده‌های مهمی همچون رمزهای عبور و اطلاعات بیومتریک را در خود جای می دهد و با مصون نگه داشتن آنها از دسترس هکرهای مهاجم به گوشی، در صورت تشخیص حملات فیزیکی امکان “خود تخریبی” داده های شما را نیز فراهم می کند.

Galaxy A55 از چهار سال به‌روزرسانی کامل و پنج سال به‌روزرسانی‌های امنیتی برخوردار است که این برای یک گوشی با این قیمت، مزیتی مناسب محسوب می‌شود. با این حال، سامسونگ در مورد سری Galaxy S24 سخاوتمندانه‌تر عمل کرده است و هفت سال پشتیبانی کامل نرم افزاری را برای آنها در نظر گرفته است.

ترکیب دوربین Galaxy A55

نتیجه‌گیری

خرسندیم که اعلام کنم Samsung Galaxy A55، همچون نمونه‌های پیشین خود، گوشی با کیفیتی است که با قیمتی مناسب عرضه می‌شود. هرچند Pixel 8a می‌تواند رقیبی جدی باشد، اما در صورتی که قیمت Pixel باز هم بیشتر از محصول سامسونگ باقی بماند، Galaxy A55 احتمالاً ارزش خرید بالاتری خواهد داشت.

فارغ از این پیش بینی‌ها، به طور کلی Galaxy A55 تلفیق بهتری از ویژگی‌ها را در مقایسه با OnePlus 12R که تمرکز اصلی آن بر عملکرد پردازشی است ارائه می‌دهد. همچنین در صورتی که به می‌خواهید نسخه 8 گیگابایتی با حافظه 128 گیگابایتی 12R را خریداری نمایید، A55 گزینه‌ای به مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. در مورد Pixel 7a ساخت گوگل نیز باید گفت که تجربه عکاسی منسجم‌تری نسبت به Galaxy A55 ارائه می‌دهد و کمی از آن پرقدرت‌تر نیز هست. با این وجود، ابعاد بزرگ‌تر Galaxy و دوربین ماکرو با کارایی شگفت انگیز آن، ممکن است برای انتخاب نهایی شما به نفع سامسونگ کافی باشند.

Galaxy A55 قطعاً در صدر فهرست بهترین گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه ما قرار خواهد گرفت. تنها پرسش باقیمانده این است که برای چه مدتی پیش از کنار زده شدن از این جایگاه، توسط Galaxy A35 که محصول هم‌خانواده آن است می‌تواند صدرنشین باشد. اما حتی اگر این گوشی جایگاه نخست را در بین ، Galaxy A55 می تواند انتخاب شماره 1 بسیاری از کاربران باشد.

صرف نظر از تراشه پردازشی ضعیف تر، Samsung Galaxy A55 قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهد که فراتر از انتظار شما از یک گوشی با این رده قیمتی است. حفظ قیمت در سطحی مناسب و ارائه نمایشگری بزرگ، باتری بادوام و دوربین‌هایی با کیفیت بالا، این دستگاه را به گزینه‌ای مطلوب برای خریدارانی تبدیل می‌کند که قصد صرفه جویی در هزینه‌های خرید گوشی تلفن بعدی خود را دارند.

در پایان اگر می‌خواهید گوشی گلکسی A55 سامسونگ را خریداری نمایید، می‌توانید به سایت فروشگاهی آی تی هوم مراجعه کنید و این گوشی را با کمترین قیمت و گارانتی معتبر تهیه نمایید.

نقاط قوت

  • نمایشگر بزرگ و با رنگ‌های زنده
  • دوربین‌های قدرتمند
  • قیمت پایین
  • عمر باتری قابل توجه

نقاط ضعف

  • قدرت پردازشی پایین

تصویر نویسنده مطلب
امیر دهقانی

بچه که بودم، کامپیوتر "کمودور ۶۴" اولین جرقه علاقه به کامپیوتر رو تو دلم روشن کرد. از اون موقع به بعد دنیای کامپیوترها شد عشق من و تا الان که دارم اینارو می‌نویسم، هر روز بیشتر از دیروز دنبال یاد گرفتن چیزهای جدید توی این حوزه هستم. جدیدترین تکنولوژی‌ها همیشه برام جذاب بودن، مخصوصاً موبایل‌ها و تبلت‌ها. سال ۹۴ با زومجی کار می‌کردم و با اشخاص خفنی مثل آرش عیاری یا نادر امرایی آشنا شدم و تونستم از اونا چیزای زیادی یاد بگیرم. الان هم توی آی تی هوم مشغول به کار هستم. تو اوقات فراغتم هم یا با کامپیوتر و موبایل بازی می‌کنم، یا می‌رم مسافرت و ورزش می‌کنم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!